Počet obyvatelstva: 143,866.000.
Vysoké školy: | |||
University | 17 | 8,462.530 | |
Pedagogické ústavy | 28, | 5,138.036 | Podle čsl. předpisů asi polovinu z nich nelze považovati za vysoké školy v pravém slova smyslu |
Lékařské ústavy | 9 | 15,985.000 | |
Národohospodářské ústavy | 7 | 20,552.143 | Vědy národohospodářské, finanční a obchodní. |
Industrielně technické vysoké školy (techniky) | 22 | 6,539.318 | Odpovídají technikám v ČSR.; do toho jsou zahrnuty 2 hornické ústavy a 1 hornická akademie |
Vysoké školy zemědělské a zemědělské ústavy | 14 | 10,276.071 | |
Zemědělské akademie | 2 | 71,932.500 | |
Zvěrolékařské ústavy | 9 | 15,985.000 | |
Lesnické školy a ústavy | 1 | 143,865.000 | Zvláštní lesnické fakulty jsou při některých vysokých školách zemědělských |
Zeměměřičský ústav | 1 | 143,865.000 | |
Geodetické ústavy | 2 | 71,932.500 | |
Vysoké školy umělecké | 4 | 35,966.250 | |
Konservatoře a vysoké školy dramatického umění | 8 | 17,983.125 | |
Komunistické university | 11 | 13,078.637 | Zvláštní vysoké školy pro členy komunistické strany; s vysokými školami v ČSR. je srovnati nelze. |
Školy odpovídající našim středním školám | 1.708 | 84.821 | |
Školy odpovídající našim obecným školám | 108.424 | 1,327 | Z celkového počtu je 4934 t. zv. 7-miletek, odpovídajících našim obecným školám. Dle jiných pramenů je ob. šk. 104.600. |
Odborné školy: | |||
Dělnické fakulty | 109 | 1,319.862 | Zvláštní typ vyšší střední školy pro dělnictvo. |
Techniky (pedagog., lékařské, lékárnické, národohospodářské, [naše vyšší obch. školy]. průmyslové, železniční, zemědělské lesnické, zvěrolékařské, umělecké a jiné) | 1.011 | 142.299 | Vyšší odborné střední školy. |
Různé odborné školy nižší a střední | 5.002 | 28.761 | |
Různé odborné kursy | 1.458 | 98.673 | |
Školy pro tovární a závodní úředníky | 1.068 | 134.705 | Zvláštní odborné nižší školy při továrnách, vydržované na jejich účet. |
Počet obyvatelstva: 21,338.381.
Vysoké školy: | |||
University | 11 | 1,939.852 | |
Techniky | Místo techniky v našem smyslu jsou ve Španělsku samostatné školy (fakulty) inženýrské. | ||
strojní inženýrství | 2 | 10,669.160 | |
architektura | 2 | 10,669.160 | |
pozemní stavitelství | 1 | ||
lesní inženýrství | 1 | ||
horní inženýrství | 1 | ||
Vysoké školy obchodní | 4 | 5,334.595 | |
Vysoké školy zemědělské | 1 | ||
Zvěrolékařské | 1 | ||
Vysoká škola pedagogická | 1 | ||
Školy odpovídající našim středním školám | 60 | 355.639 | Typ jednotný, zv. instituto. - Soukromých bez práva veřejnosti velký počet (v Madridě asi 70). |
Školy odpovídající našim obecným školám | 31.874 stát. | ||
1.184 obec. | |||
33.058 | 645 | Soukromých 18.132. | |
Školy odborné: | |||
učitelských ústavů | 43 | 496.241 | |
průmyslových | 37 | 576.713 | |
obchodních | 19 | 1,123.072 | |
nautické | 4 | 5,334.595 | |
speciálních | 8 | 2,667.297 |
Počet obyvatelstva: 6,074 368.
Vysoké školy: | |||
University | 2 | 3,037.184 | |
Universitám na roveň postavené vysoké školy s nařízeným počtem fakult | 2 | 3,037.184 | |
Techniky | 2 | 3,037.184 | |
Vysoké školy obchodní | 2 | 3,037.184 | Spadají do kompetence min. obchodu. |
Veterinářská škola vysoká | 1 | 6,074.368 | Spadají do kompetence min. obchodu. |
Hospodářské školy vysoké | 2 | 3,037.184 | Spadají do kompetence min. zemědělství. |
Střední školy: | |||
Vyšší střední školy (högre allmänna läroverk) | 37 | 164.172 | Státní. |
Reálky (nižší střední školy) | 21 | 289.250 | Státní. |
"Samskolor", střední školy s koedukací | 18 | ||
Vyšší dívčí školy. | 81 | Státně podporované, 4 bez podpory. | |
Vyšší chlapecké a "samskolor" | 15 | 66.026 | (Se státní podporou) 3 bez podpory. |
Obecné střední školy nižší (mellanskolor) | 92 | 66.026 | S podporou státní. |
Soukromé střední školy nižší (mellanskolor) | 5 | S podporou státní. | |
Soukromé střední školy (mellanskolor) | 1 | Bez podpory. | |
Vyšší učitelský ústav pro dívky | 1 | Státní. | |
Soukromé učitelské ústavy pro dívky | 3 | Se státní podporou. | |
"Handarbeitsseminarier" (slöjdové učitelské ústavy) | 4 | Soukromé se státní podporou. | |
Učitelské ústavy pro kuchyňské vzdělání | 1 | Státní. | |
"Skolköksseminarier" | 3 | Se státní podporou. | |
Učitelské ústavy (pro učitele obec. škol) | 15 | Státní. | |
Učitelské ústavy (pro učitele školek a přípravek) | 4 | Státní. | |
22 | Okresních zastupitelstev se státní podporou. | ||
Obecné školy: | |||
Obecných škol | 15.951 | 381 | Podle statistiky 1920 obecních se stát. podporou. |
oddělení | 20.536 | ||
Odborné školy: | |||
Vyšší obecné školy (pokračovací) | 61 | Se státní podporou. | |
Vysoké školy lidové | 53 | Se státní podporou. | |
Obecní ústavy pro vyučování řemeslům | 60 | Se státní podporou. | |
Soukromé ústavy pro vyučování řemeslům | 60 | Se státní podporou. | |
Technické střední školy (průmyslové) | 7 | Státních. | |
Obchodních gymnasií | 6 | Se státní podporou. | |
Hornických škol | 2 | Se státní podporou. | |
Technická škola | 1 | Se státní podporou. | |
Tkalcovská škola | 1 | Se státní podporou. |
K článku II.
K dotazu, zda je zachováváno ustanovení odst.
7. článku II. finančního zákona
pro rok 1927, se poznamenává, že ustanovení
toto jest zachováváno a že jest věcí
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu, aby konstatoval v státním závěrečném
účtu, zda předpisy finančního
zákona byly dodrženy.
K článku III.
K dotazu, zda nastaly předpoklady ustanoveni odst. 3. článku
III. finančního zákona pro rok 1927, aby
totiž finanční správa hradila z pokladních
hotovostí částky uvedené v odst. 1.
a 2. tohoto článku, se podotýká, že
prozatím potřebný peníz uhrazují
Československé státní dráhy
samy. Zda nastal předpoklad, aby peníz byl uhrazen
z pokladních hotovostí, možno zjistiti teprve
po uplynuti správního roku.
K článku VI.
Ohledně vypuštění ustanovení
článku VI. finančního zákona
pro rok 1927 ve vládním návrhu pro rok 1928
dlužno vzíti v úvahu, že "spravování
prostředků povolených s největší
hospodárností" vyplývá samo sebou
již z pojmů hospodaření a že zásada
tato uplatněna bude v prováděcím nařízení
k finančnímu zákonu pro rok 1928.
K článkům IX., XI., odst. 2., 4. a 5.,
čl. XII. odst.1 a) a 1 c), čl. XIII. bod 1. a 2.
a čl. XIV.
K dotazu, zda uvedená ustanovení jsou zachovávána,
se poznamenává, že tomu tak jest, jak jest
patrno ze závěrečných účtů
sestavených nejvyšším účetním
kontrolním úřadem, který vykonává
kontrolu podle zákona 175/19 Sb. z. a n. a zjišťuje,
zda byly při hospodaření státním
zachovány zákonné předpisy.
K článku X.
K dotazu ohledně ustanovení čl. X. odst.
3. se poznamenává, že výjimkou z ustanovení
prvé věty tohoto odstavce má býti
umožněno hraditi výdaje, které nutno
učiniti, aby mohl býti plněn stejný
úkol, pro který byly povoleny prostředky
k hrazení osobních výdajů podle platových
zákonů, je-li na př. při odchodu síly,
pro kterou jsou potřebné prostředky preliminovány
v osobních výdajích podle platových
zákonů, pro nedostatek kvalifikovaných sil
nutno přijmouti sílu smluvní, na kterou v
příslušných prostředcích
povolených pro smluvní zaměstnance není
pamatováno, neb je-li nutno učiniti jiné
náhradní opatřeni na př. na středních
školách při odchodu profesora vyplniti tento
nedostatek přespočetnými hodinami. Tato výjimečná
opatření vyžadují souhlasu ministra
financí a nejvyššího účetního
kontrolního úřadu podle § 7 zák.
č. 175/19 Sb. z. a n., ježto přehled o těchto
výdajích zařazený na straně
124 a 125 vládního návrhu státního
rozpočtu tvoří integrující
součást finančního zákona a
státního rozpočtu na rok 1928. Ustanovení
tohoto odstavce jest třeba, aby mohly býti sledovány
účinky nové platové úpravy.
Úspory, které se projeví v ekonomisaci ve
státní správě v důsledku platové
soustavy, mají zůstati úsporami a nemají
býti tudíž vydávány na jiné
osobní neb kterékoliv jiné výdaje
s výjimkou shora uvedenou.
K článku XIX.
Bylo poukazováno na to, že máme již řadu
fondů, o jichž vyúčtování
parlament je více neb méně zpravován.
Počet fondů porušuje jednotu státního
hospodářství a přehlednost. Bylo vysloveno
přání, aby v zájmu přehlednosti
a přesného účtování
od tvoření nových fondů bylo upuštěno.
V tom směru se poznamenává, že fond
pro konsolidaci státního přechodného
dluhu upravuje upotřebení vyššího
výnosu některých daní důsledkem
depurační akce vzniklého. Poněvadž
tohoto, zcela mimořádného příjmu
nelze použíti k úhradě pravidelného
výdajového státního hospodářství,
používá se ho na konsolidaci přechodného
dluhu, který jest nejtísnivější.
K článku XX.
K dotazu ohledně ustanovení tohoto článku
se podotýká, že řeší otázku
účtování daní, která
se stala akutní přechodem ze staré soustavy
daňové do nové zákonem č. 76/27
Sb. z. a n.
K článku XXI.
K vysvětlení ustanovení tohoto článku,
o které bylo žádáno, se uvádí,
že toto ustanovení o účelových
dávkách má učiniti pořádek
v této věci a říci jasně, že
účelovou je dávka jen tenkráte, kde
celý výnos dávky jest věnován
svému účelu. Takovou účelovou
dávkou jest pouze jedna, a to pro silniční
fond. Naproti tomu se vyskytly případy, že
v zákoně jest jen řečeno, někdy
dokonce jen v důvodové zprávě, že
za účelem té a té věci se ustanovuje
dávka. Z toho se dovozuje klamně, že dávka
musí býti tomu účelu věnována
a propočítává se, kolik ponese, když
se zvýšily platby. To jest klamné. Proto ustanovení
toto má učiniti pořádek a říci,
že účel a motiv zákona nemá žádných
právních účinků. Účelovou
je tedy pouze ta dávka, která jest celá věnována
svému účelu.
Rozdělení celkového státního
rozpočtu na 4 skupiny jako v roce 1927 zůstalo a
přehlednost tím jen získala, zvláště
když sloučena byla i Podkarpatská Rus v jeden
celek. Viděti jest ihned, kolik z veřejných
příjmů obdrží stát a kolik
autonomie; při tom vyznačen jest ve státních
příjmech úhrnný výnos jednotlivých
daní a dávek.
Bylo poukazováno na to, že ze srovnání
nynějšího rozpočtu s oddělením
podniků od administrativy se starým rozpočtem
s podniky, tudíž převedením na starou
basi, nynější celkové příjmy
činí přes 19 miliard a výdaje as 19.365
milionů a že rovná se tudíž rozpočet
nynější svým rozsahem rozpočtu
na rok 1923, který činil rovněž 19.300
milionů. Proto potřeba prý se nesnížila.
Nastal jen přesun cifer, ale konečný výsledek
zůstal stejný a neukazuje žádného
ulehčení.
V tomto směru, nehledí-li se k tomu, že výdaje
rozpočtové pro rok 1923 činily 22.370 mil.
Kč a příjmy 18.880 mil. Kč, třeba
vzíti v úvahu metodický postup, kterým
se k tomuto srovnání dospělo: Nestačí
sečísti pouze výdaje a příjmy
administrativní a podnikové a tyto výsledky
srovnati. Správně metodicky třeba věc
obrátiti a odpočísti obnosy podnikové
v dřívějších létech a
srovnati administraci s administrací, poněvadž
podniky nejsou skutečným zatížením
poplatnictva. Při podnikovém hospodaření
platí zásada "dávka za dávku".
Kdyby na př: železnice měly o miliardu větší
obrat, než mají, nelze říci přes
to, že zatížení je větší,
anebo nekleslo skutečné zatížení
daněmi a dávkami za současného většího
obratu železnic. Redukce výdajů není
taková, aby odpovídala valutární relaci,
poněvadž vnitřní dluhy se nedají
úrokovati podle valutární relace.
K poznámce, že 25 milionový přebytek
pro rozpočtovou rovnováhu nic neznamená,
a že odhadnutím výnosu některé
daně o 30 mil. Kč níže by mohl býti
konstruován rozpočet pasivní, možno
namítnouti, že rovnováha rozpočtová
se nedá posuzovati na číslici, nýbrž
na jistotě, že pro výdaje stanovené
v rámci rozpočtu bude také úhrada.
Stabilisací rozpočtu bylo získáno
mnoho. Rozvojem hospodářského života
rozmnožují se produktivní prostředky,
rostou vklady. Uváží-li se, že ročně
as 3 miliardy přibývají na vkladech a že
náš národní důchod se odhaduje
kol 60 miliard, je patrno, že jest as 5%ní přírůstek.
Stabilisovaný rozpočet zatěžuje národní
hospodářství relativně o 5% nosnější
a týž rozpočet stává se takto
relativně méně tíživým.
Kdyby se podařilo stabilisovati rozpočet po 10 roků,
dosáhlo by se vzhledem k zatížení, které
vykonává, téhož výsledku, jako
kdyby se dnes mohl rázem snížiti o 1/3.
Při této stabilisaci porostou státní
příjmy a bude možno pak nechati odpadávati
jisté zdroje příjmů, které
národohospodářsky a se stanoviska sociálního
jsou nejtíživější pro soutěživost.
Bylo uvedeno, že vzestupná linie ve vývoji
hospodářském byla vykoupena zastavením
a odbouráním průmyslových podniků
v Československu, zejména na Slovensku. Nedoplatky
a rozpočtové přebytky že jsou nezvratným
dokladem o vratkosti státního rozpočtu, což
ukazuje skutečnost, že těmito nedoplatky hradí
finanční správa učitelské platy,
pro které nebylo úhrady. Nebýti těchto
nedoplatků, nebylo by ani rovnováhy, tím
méně aktivity rozpočtu.
K tomu se poznamenává, že hospodářskou
depresi nezpůsobily daně, nýbrž především
poměry na peněžním trhu a že obrat
k lepšímu byl způsoben zejména snížením
úrokové míry a vůbec zlevněním
úvěru. K plynulosti na peněžním
trhu přispěla značnou měrou finanční
správa, která se obešla bez nových úvěrů.
Na nynější příznivé konjunktuře
hospodářské značný podíl
mají také obchodní smlouvy. Příznivý
hospodářský vývoj přichází
k dobru všem společenským třídám.
Možnost výdělku a zaměstnání
je nejdůležitější zejména
také pro dělnictvo, o čemž svědčí
statistika nezaměstnaných, jichž počet
rapidně klesá.
Aktivita rozpočtu na rok 1928 spočívá
na reálních základech a finanční
správa z důvodu, aby i v budoucnosti mohla býti
udržena aktivita neb aspoň rovnováha státního
hospodaření, nebere na nedoplatky při preliminování
téměř vůbec zřetele, jak patrno
ze srovnání číslic rozpočtových
s číslicemi platby uvedenými v státních
závěrečných účtech.
Mimostátní výdaje veškeré, jak
uvedeno v důvodové zprávě k finančnímu
zákonu a státnímu rozpočtu pro rok
1928 odpadají až na učitelské platy.
Tento problém vyžaduje, jak výslovně
zmíněná důvodová zpráva
také prohlašuje, zákonného řešení,
zejména stanovení, kdo jest nositelem těchto
platů a jak se plně uhradí. Dosavadní
způsob placení zálohou z vyšších
příjmů státních plynoucích
z nedoplatků, po skončení depurační
akce, až tyto reservy odpadnou, byl by nemožný.
Ministr financí mluvě o rozsahu rozpočtu
administrativního pravil, že zatím co stát
své výdaje snižuje, samospráva své
výdaje překotně zvyšuje, dále
že rozpočty obecní vzrostly pro rok 1927 o
celo miliardu. Tato okolnost svědčí o tom,
že zákon o finačním hospodářství
samosprávných svazků byl národohospodářskou
nutností. Bylo však uvedeno v rozpočtovém
jednání, že není úplně
pravda, že stát své výdaje snižuje.
Státní výdaje že jsou ve skutečnosti
značně vyšší, než je stanovil
finanční zákon. Rozpočet že je
překročován. Podle státního
závěrečného účtu za
rok 1926 činí státní výdaje
více o 1.217,679.986 Kč nad hranici stanovenou finančním
zákonem. Roku 1925 více o 1.386,580.506 Kč
a v roce 1924 více o 1.550,242.941 Kč. Během
roku byly povolovány prý dodatečné
úvěry vědomě do rozpočtu nezařazené,
ač se o nich vědělo. Příjmy
sice byly větší, ale tato okolnost nestačí
k odůvodnění vydání nad rozpočet
stanovený finančním zákonem. Vyšších
příjmů je - tak bylo namítáno
- nutno upotřebiti k snížení státních
dluhů.
Pokud se týče překročeni rozpočtu
loňského roku a v předchozích letech
a dále že vyšších příjmů,
kterých bylo docíleno, mělo býti použito
k splácení dluhu, třeba vzíti v úvahu
výdaje, kterými rozpočet byl překročen.
Na př. učitelské platy. Zákonem jsou
učitelům zajištěny určité
platy. Nositelé, kteří je mají platiti,
nemají pro ně plné úhrady. Musil je
tedy krýt zatím stát. Další největší
překročení v roce 1926 bylo způsobeno
provedením platové úpravy státních
zaměstnanců. Překročení vůbec
vzniklo z několika skupin výdajových hlavně
uvedenou potřebou na učitelské platy, na
platovou úpravu, kterýžto výdaj je odůvodněn
platovým zákonem, zálohami na náklady
s převzetím některých železnic
a zálohami na provozní a správní náklady
místních drah, kteréžto výdaje
jsou odůvodněny finančním zákonem
a příspěvky státním podnikům
na investice, které nebyly uhraženy vlastními
přebytky a úvěrními operacemi. Tyto
nepreliminované výdaje odůvodněné
vesměs zákony činí podle účetní
závěrky za rok 1926 okrouhle 1.474 mil. Kč.
Byly-li tedy poukazy výdajovými v roce 1926 překročeny
výdaje o 1.218 mil. Kč, jest tedy z toho zřejmo,
že poukazy na výdaje rozpočtové, jak
poznamenává také státní závěrečný
účet pro rok 1926, nejen byly v mezích finančního
zákona, nýbrž že částka
256 mil. Kč výdajů mimorozpočtových
byla uhrazena úsporami v rozpočtu na rok 1926. Mimo
to byl kryt úsporami rozpočtu na rok 1926 náklad
na t. zv. "Ruskou pomocnou akci", která je dnes
částečně likvidována a pokud
ji ještě bude nutno prováděti, úplně
vložena do rozpočtu. Zůstává
tedy nyní otevřený jedině problém
učitelských platů.
Vyšších příjmů, než
preliminovaných nebylo možno použíti ke
splácení dluhů, poněvadž se nemohla
zadržeti výplata výdajů povolených
jednak zvláštními zákony v roce 1926,
jednak zákony dřívějšími
dále působícími a konečně
také proto, že nebylo použito zmocnění
podle článku XII. finančního zákona
pro rok 1926 k opatření úhrady pro podnikové
investice úvěrovými operacemi, nýbrž
že částky potřebné na tento účel
byly poskytnuty z běžných peněžních
prostředků. Tím zamezeno tvoření
nových dluhů a docíleno tudíž
stejného výsledku jako splácením dluhu.
Obdobně jest tomu také při výsledcích
hospodaření podle státního závěrečného
účtu za rok 1925, kde ve skutečnosti rovněž
při výdajích poukázaných na
rozpočet jeví se nižší potřeba
o 127,6 mil. Kč, takže poukazy na rozpočtové
výdaje i zde byly nejen v mezích finančního
zákona, ale docílené úspory naopak
použito při výdajích povolených
zvláštními zákony. Podrobné odůvodnění
jest ostatně patrno ze státních závěrečných
účtů za léta 1926 a 1925.
Pokud se týká zejména vyšších
příjmů uvedených ve státním
závěrečném účtu za rok
1926 nad výši preliminovanou, poukazuje se na depurační
akci. Ostatně bylo-li předepsáno mnoho nedoplatků
daní, neznačí to, že ve státní
pokladně je o 2 miliardy více, než jest uvedeno
v rozpočtu, nýbrž jest to tak zvaná
náležitost, uvedená v účetních
knihách, na kterou má sice státní
pokladna nárok, o které však neví, zda
se dostane skutečně celou částkou
do státní pokladny.
K rozpočtu podnikovému bylo namítáno,
že podle návrhu finančního zákona
na rok 1928 mají býti pro některé
podniky uzavřeny zápůjčky resp. poskytnuty
k těmto zálohy ve výši okrouhle 315
mil. Kč. Provedením tohoto plánu stává
se z aktivního rozpočtu vlastně pasivní
hospodaření.
K této námitce se připomíná,
že hospodaření státních podniků
jest odloučeno od hospodaření ostatní
administrativy státní. Státní podniky
samy vyjma tikovou kancelář si uhradí úrok
a úmor z těchto zápůjček resp.
záloh. Při poštách, jak uvedeno v důvodové
zprávě k vládnímu návrhu finančního
zákona a státního rozpočtu, jde o
investice plně rentabilní, při ostatních
podnicích přicházejících v
úvahu čistý výnos stačí
na úrok a úmor dluhu, takže služba tohoto
nezatíží vůbec administrativní
rozpočet státní.
Také bylo poukazováno na slabinu hospodaření
ve státních podnicích, že totiž
jejich výnos při celkovém hospodářském
vzestupu je nižší než v letech předcházejících.
V tomto směru poukazuje se rovněž na důvodovou
zprávu k vládnímu návrhu finančního
zákona a státního rozpočtu. Očekávané
výsledky hospodaření státních
podniků jsou obdobné jako v roce 1927. Nepatrný
pokles byl způsoben tím, že zavedením
nového schematu rozpočtového pro podniky
správněji se hodnotí jejich výnos
zejména zařazením odpisů, obnovovacích
fondů, rozlišení investic provozních
od pravých, což v dřívějších
rozpočtech podnikových nebylo vůbec anebo
úplně provedena. U pošty a šekových
úřadů pokles výnosu byl způsoben
úhradou zvýšených platů podle
nové platové úpravy.
Bylo vytýkáno finanční politice, že
se stará nyní o posílení zájmů
kapitálových a že nesmí také
zapomínati na druhou stránku, t. j. spotřebitelů,
kteří potřebují úlevy.
Postup, jak se úprava dála, jest přirozený,
neboť pro každého, i dělníka, jest
především nejdůležitější,
aby byla zaměstnanost. Nespomohlo by v tomto směru
nic snížení spotřební daně,
které by pro finanční správu mělo
velký nepříznivý efekt. Aby se povzbudila
hospodářská činnost, bylo třeba
snížení úrokové míry.
Tím se dalo spíše dosáhnouti hospodářského
rozvoje, než slevou na spotřební dani, která
by neumožnila, aby výdělek zde byl.
Konjunktura jest z velké části domácího
původu, jak prokázáno v exposé pana
ministra financí. Tato okolnost skýtá naději,
že v případě, kdyby mezinárodní
konjunktura poklesla, nepoklesne konjunktura i u nás a
práce.
Bude-li se ulevovati, musí se ulevovati veškerému
obyvatelstvu. Jak v důvodové zprávě
k finančnímu zákonu, tak i v exposé
pana ministra financí jest naznačeno, že přijdou
nejdříve na řadu daně obchodové.
Nejtíživější daní, která
by měla býti odstraněna, jest daň
dopravní, která postihuje transport statků
z místa na místo, zatěžuje konsum a
zdržuje hospodářský rozvoj. Budou-li
se poměry příznivě vytvářeti,
přijde na řadu také obratová daň,
která zatěžuje nejdůležitější
věci spotřební.
Stížnosti do neprovedené reformy státní
správy zakládají se z části
na nedokonalé znalosti správního aparátu,
z části na neúplných informacích.
Reformy uskutečňují se postupně, ježto
celý aparát státní postaviti
najednou na jinou basi je prakticky neproveditelné. Celá
spousta dobrých reforem směřujících
k úsporám byla nehlučně již provedena,
jak bylo nezbytností již vzhledem k provedené
restrikci personálu. Velké reformy, jako berní
reformu a reformu politické správy, uskutečnilo
samo N. S.; z těchto děl plyne další
řada opatření směřujících
k zjednodušení administrativy. Bylo-li vytýkáno,
že reforma se neděje rázem, sluší
poukázati k tomu, že k takové reformě
rázem pracovalo již bývalé Rakousko;
výsledkem jejím byly ovšem jen velmi cenné
vědecké operáty, z nichž i dnes leckdy
béřeme si pro naši postupnou reformu správy
poučení, avšak pro obsáhlost díla,
mělo-li býti provedeno rázem, tehdy praktická
cena Rakousku nevzešla. Každý úředník,
zejména dorost, musí býti vychováván
od počátku tak, aby kdykoliv možno úřadování
sám sobě i jiným usnadnil a úspory
pokud možno přivodil.
Vytýká-li se, že kodifikace nepřehledných
předpisů není prováděna, dlužno
upozorniti na celou řadu zákonů nebo osnov
buď již uskutečněných nebo připravovaných,
které mají nynější stav s náležitým
zřetelem k potřebám moderní doby kodifikovati
a unifikovati. Při každé osnově, ať
zasahuje do jakéhokoliv oboru, uvažuje se bedlivě,
co nutno kodifikovati a unifikovati a podle možnosti úkol
ten se provádí; lze to činiti ovšem
jen postupně, nemá-li opět vzniknouti nový
chaos v právním stavu, který má právě
kodifikací u unifikací předpisů býti
odstraněn.
V rozpravě bylo vytknuto, že státní
správa obdržela na úhradu platů státních
zaměstnanců nové zdroje příjmů,
jichž výnos byl odhadnut za léta 1925 a 1926
částkou 1347 mil. Kč.
Pro účely státních zaměstnanců
byly určeny určité zdroje příjmů
zákonem, jiné motivem. Jestliže se vyjme ze
shora uvedené částky 1347 mil. Kč
vzestup poplatků a dávek, které nemají
nic společného ani právně ani motivem,
s úpravou platů státních zaměstnanců
a který činí 1079 mil. Kč, zbývá
268 mil. Kč. Vyloučí-li se z této
částky ještě nedoplatky na dávkách
a poplatcích ostatních souvisejících
s úpravou podle platových zákonů penízem
72 mil. Kč, zůstane z celkové cifry 1347
mil. Kč pouhých 196 mil. Kč. Připočte-li
se k této částce úspora docílená
restrikcí státních zaměstnanců,
která činila v roce 1925 podle důvodové
zprávy k rozpočtu 225 mil. Kč, tudíž
za léta 1925 a 1926 celkem 450 mil. Kč, možno
říci, že na tyto dva roky obdržel stát
k zmíněným účelům 646
mil. Kč.
Naproti tomu byly vyplaceny odměny za rok 1924 ve výši
170 mil. Kč, pro rok 1925 částkou 215 mil.
Kč a v roce 1926 důsledky platového zákona
bez systemisace okrouhle 425 mil. Kč, a to pro úředníky,
učitele, kongruu, avšak bez státních
podniků, pro které důsledky platového
zákona se odhadují penízem 250 mil. Kč,
tudíž celkem 1060 mil. Kč. Z toho jest patrno,
že finanční správa vyplatila mnohem
více, než přijala neb ušetřila
z opatření úhradních pro účely
státních zaměstnanců.
Správně třeba vzíti v úvahu,
jaké pravidelné příjmy má stát
ze zvýšení neb zavedení nových
dávek, které byly právně či
politicky určeny pro státní zaměstnance
a jaký náklad vyžadují platové
zákony. Pravidelný příjem ze zvýšených
neb nově zavedených dávek pro platovou úpravu
(počítá-li se při zvýšených
dávkách rozdíl mezi rokem 1924 a 1926) činí
okrouhle 500 mil. Kč. Jestliže se připočte
k této částce ještě úspora
z restrikce ve výši 225 mil. Kč, dospěje
se k částce 725 mil. Kč. Skutečný
náklad na platovou úpravu jest však mnohem
vyšší. Podle důvodové zprávy
k státnímu rozpočtu na rok 1925 je trvalý
náklad platové úpravy pro státní
zaměstnance a pro učitele dán částkou
600 mil. Kč, k čemuž přistupuje zvýšení
pensí prozatím 29 mil. Kč, náklad
na úpravu platovou v podnicích nejméně
250 mil. Kč a konečně náklad na kongruu
41 mil. Kč, úhrnem tudíž prozatím
920 mil. Kč ročně, při čemž
se počítá s nákladem na systemisaci
pouze ve výši 25 mil. Kč.
Rozpočtově však vypadala v roce 1926 otázka
úhrady platových zákonů jinak, poněvadž
všechny předchozí příjmy byly
v rozpočtu 1926 absorbovány pro jiné účely,
aniž by byla ve výdajích ponechána reserva
na platovou úpravu, takže bylo nutno řešiti
celý finanční problém této
úpravy. Finanční správa však
redukovala rozpočet na rok 1926 a tím prakticky
vrátila dotyčné příjmové
zdroje původně míněnému účelu.
Z uvedeného vyplývá, že to, co bylo
mravně, politicky a právně finanční
správou pro státní zaměstnance žádáno,
bylo jim také dáno a nad to více.