Hrad.
Se zadostiučiněním bylo konstatováno,
že práce v archeologické části
Pražského Hradu ve třetím nádvoří
byla úspěšně v celku skončena,
a zvláštní péče že se věnuje
konservaci výkopů: Restaurace Vladislavské
části hradu pokračuje rovněž
velmi zdárně, ač práce tato potkává
se se zvláštními obtížemi, které
se v cestu staví zabezpečení této
vzácné stavitelské památky.
V rozpravě o kanceláři presidenta republiky
byl dále zdůrazňován požadavek,
že velkostatek Lány má býti soběstačným,
totiž že výnos má krýti veškery
potřeby velkostatku vlastního, jakož i zámku.
Poukazováno bylo též na stav zvěře
v oboře lánské a na lesní cesty.
Zámek Lány.
Značná část interieurů zámku
jest provisorně zařízena mobiliářem
(nábytek, koberce, obrazy) z Pražského Hradu.
Toto zařízení nutno postupně na Pražský
Hrad vrátiti a vybaviti zámek vlastním mobiliářem.
Pro tento účel preliminuje se přiměřená
částka pod pol. 20.
Státní statek Lány.
Rozpočet tohoto statku vykazuje pasivum 369.995 Kč.
Toto pasivum vzniká:
1. zařazením značných investičních
potřeb do rozpočtu,
2. snížením prelimináře příjmového.
ad 1. Požaduje se:
a) na zakoupení traktoru, pluhu k traktoru a motoru k řezačce | 68.000 Kč, |
b) na stavbu příjezdné silnice ke dvoru Ploskovu, zboření starých stájí | 30.000 Kč, |
c) na práce odvodňovací a úpravu oborních cest | 200.000 Kč. |
Odvodněno, resp. meliorováno bude cca 35 ha pozemků
státního statku dle projektu vypracovaného
technickým personálem zemědělské
rady. Práce provedena bude v režii správy státního
statku. Dle odhadu zemědělské rady činí
náklad na 1 ha meliorace, provádějí-li
se některé práce v režii, 3500 - 4000
Kč.
Celková síť oborních cest dosahuje délky
cca 35 km. Značná část cest byla těžkými
vozy při odvozu dříví a zejména
dešti v roce 1926 tak poškozena, že jsou pro jízdu
auty nesjízdné. Úpravu cest provede lesní
správa v režii a za využití vlastního
štěrkového lomu. Nezbytnost řádné
úpravy cest je odůvodněna účelovým
určením obory v Lánech.
Stav zvěře v oboře limitován jest
počtem 800 kusů. Částka preliminovaná
pod pol. 30. "Honitba a rybolov" jest určena
k úhradě nákladů spojených
s chovem zvěře (krmení v době zimní),
nikoliv s odstřelem zvěře. Nové kusy
zakupují se pro chov (za účelem osvěžení
krve) a budou zvláště znamenány, aby
nebyly odstřeleny.
ad 2. Snižuje se:
a) příjem z polního hospodářství o částku | 60.683 Kč |
se zřetelem na menší sklizeň v posledních
letech, zejména v roce 1926,
b) položka za dříví stavební a užitkové o | 192.000 Kč. |
V důsledku rozsáhlých mniškových
žírů byl v dřívějších
letech stanovený etát značně překročen.
Tím se také vysvětluje zvýšený
příjem v letech předchozích. Z důvodů
racionelního hospodaření jest nutno roční
etát podstatně snížiti a tím
postupně vyrovnati jeho dřívější
překročení.
Vnitřní zařízení. Adaptace.
Ke kap. 2. státního rozpočtu nebylo předneseno
závažnějších připomínek
patrně z toho důvodu, že v kapitole té
není podstatnějších změn oproti
rozpočtu na rok 1927. Zvýšení při
několika položkách odůvodněno
jest ve vysvětlivkách jednak chystanými oslavami
10. výročí trvání republiky,
jednak - pokud jde o úvěry na zařízení
vnitřní - očekáváním,
že se podaří vhodněji umístiti
obrazárnu Společnosti přátel umění
a tím rozšířiti, lépe rozděliti
a využitkovati prostory v hlavní budově sněmovny.
Náklady tyto nedějí se bez zřetele
na skutečnost, že bude nutno přistoupiti ke
stavbě definitivní budovy sněmovní.
Má-li však tato budova jak svým zevnějškem,
tak svou polohou nejen representovati význam Národního
shromáždění ve státě,
nýbrž býti také důstojným
výrazem umělecké potence naší
doby a našeho státu, nedoporučuje se v otázce
této překotnost. Také potřebný
k tomu náklad finanční, který samozřejmě
bude značný, musí býti postupně
po léta opatřován, nemá-li býti
jím státní rozpočet povážlivě
přetížen.
Veškeré tyto momenty, jichž úspěšné
vyřešení leží mimo sféru
působnosti sněmovního předsednictva,
budou míti za následek, že dnešní
prozatímní umístění sněmoven
potrvá ještě léta a že tudíž
nutné adaptace v těchto budovách nejsou ani
zbytečny, ani neekonomické. Zařízení
vnitřní bude přeneseno do nové budovy.
Representační paušál. Delegace.
Representace Národního shromáždění
doma i za hranicemi vyžaduje nákladu odpovídajícího
významu a potřebám našeho státu
i našeho parlamentu jakožto representanta vůle
svrchovaného národa státního. Porovná-li
se výše navržených položek s obdobnými
položkami u jiných resortů u nás i v
cizině, jest zřejmo, že byly vyměřeny
s úzkostlivou úsporností a šetrností.
K některým drobnějším podnětům
rázu administrativního, které byly v rozpočtovém
výboru předneseny, vezmou předsednictva sněmoven
ochotně příslušný zřetel.
Při kapitole 3. byla provedena velká politická
debata, ve které dotčeny byly skoro všechny
otázky, týkající se vnitřní
politiky republiky. Tato debata byla skončena výkladem
ministerského předsedy, který byl uveřejněn
a glosován ve všech denních listech.
Mimo to bylo jednáno o jednotlivých položkách
a věcech vztahujících se k těmto položkám,
z nichž uvedeny jsou zde jen důležitější.
Fond pro nepředvídané výlohy.
Jako každoročně tak i tentokráte byly
vysloveny námitky proti fondu pro nepředvídané
výlohy.
Tento fond má svůj právní podklad
v ustanovení §u 5, odst. 2. zákona ze dne 20.
března 1919, č. 175 Sb. z. a n.; výše
fondu nepřevyšuje skutečnou potřebu
a dané poměry.
Slavnosti a podobné příležitosti.
Rovněž tak bylo poukazováno na položku:
"Slavnosti a podobné příležitosti".
K tomu nutno připomenouti, že Praha je následkem
své centrální polohy v Evropě velmi
často a s oblibou volena za místo mezinárodních
kongresů. Je nám to jen ku prospěchu. A tu
je často potřeba, jak je zvykem i v jiných
státech za obdobných příležitostí,
uspořádati různé slavnosti a podobné.
V uvážení toho nelze ani tuto položku
pokládati za zbytečnou ani za vysokou.
Úřední cesty presidenta republiky.
Ozvaly se také námitky proti položce 14: "Úřední
cesty presidenta republiky", kterážto položka
by měla býti eventuelně zařazena do
kap. 1.
Položka ta byla od počátku našich rozpočtů
zařazována do kapitoly "Předsednictvo
ministerské rady". Změna nastala oproti dřívějším
rozpočtům jen v tom, že položka ta je
nyní značně snížena. V rozpočtu
"Předsednictvo ministerské rady" je zařazena
proto, že jedná se o výlohy na úřední
výlohy za cesty v zájmu veřejném,
státním, konané, na př. i na cesty
k návštěvě representantů cizích
států a pod.
Výlohy na provádění mírových
smluv.
Vysloven byl dále dotaz jak dlouho ještě bude
zařazováno při rozpočtu presidia ministerské
rady vydání na provádění mírových
smluv.
Presidium ministerské rady všemi silami se přičiňuje,
aby záležitost provádění mírových
smluv byla již skončena a příslušná,
celkem nízká položka nemusela dále býti
do rozpočtu zařazena. Doposud nepodařilo
se dokončiti celé vyúčtování
plebiscitní akce na Těšínsku, Oravě
a Spiši a vyúčtování správy
mezinárodní komise a výloh za dohodové
vojsko. Dokončiti tyto věci není ve výlučné
moci našich úřadů, našeho
státu, je to společná věc více
států. Presidium ministerské rady bude se
nadále snažiti o to; aby likvidace této otázky
co nejdříve byla provedena. Zařazená
položka na r. 1928 odpovídá skutečné
roční potřebě.
Komise pro reformu veřejné správy.
Jiný dotaz týkal se doby ustavení komise
pro reformu veřejné správy.
Ku zřízení komise pro organisaci správy
podle § , odst. 2. restrikčního zákona
dojde nyní co nejdříve, jakmile budou provedena
ještě některá opatření,
která souvisejí s provedením platového
zákona a nesnesou odkladu až do doby, kdy by se komise,
která má sestávati také z neúředních
znalců, mohla do věci tak zapracovati, aby přistoupila
k jejich meritornímu projednání.
Systemisace.
Velmi mnoho bylo debatováno o systemisaci státních
zaměstnanců. Počet systemisovaných
míst pro jednotlivá odvětví správní
i státních podniků jest uveden v přílohách
k finančnímu zákonu.
Hlavní zásadou při systemisačních
pracích bylo, aby systemisace byla provedena jednotně
a úměrně ve všech oborech služby.
Za tím účelem byly vzájemně
srovnávány jednotlivé funkce v různých
kategoriích a resortech. Celkový počet úředníků
v té které kategorii nemohl býti pro rozvrstvení
míst na platové stupnice rozhodným; při
různé organisaci služby může naopak
při menším celkovém počtu úředníků
a relativně větším počtu větších
úřadů býti systemisováno více
vyšších míst, než jinde při
menším počtu úředníků
a velkém počtu malých úřadů.
Pro hodnocení funkcí plynou ze zásad,
na kterých jest vybudován platový zákon,
v určitých mezích závazné směrnice.
Jest to zejména zásada valorisovati předválečné
platy určitým koeficientem, t. j. přiznati
za určitou funkci v zásadě násobek
toho platu, kterým byla táž funkce honorována
před válkou. Pro hodnocení jest proto naprosto
nerozhodnou systemisace poválečná, která
nespočívala na stejném principu, nýbrž
spíše na klíči přizpůsobeném
automatickému postupu.
Pro valorisaci sazeb v platových stupnicích
přijal platový zákon v zásadě
koeficient valutární; valorisace podle indexu cenového
byla označena výslovně za nemožnou a
přesahující únosnost obyvatelstva.
Ostatně se nesmí přehlížeti,
že předválečný platový
systém neznal přídavků na děti,
kdežto nová platová úprava spatřuje
ve výchovném nadlepšení pro více
zatížené domácnosti a počítá
s ním jako součástkou systému při
stanovení valorisačního násobku.
V některých úsecích, kde toho byla
zvlášť nutná potřeba, sleduje systemisace
cíl vytčený v §u 2 restrikčního
zákona, t. j. zrevidovati a vybudovati organisaci veřejné
správy s jednotného hlediska účelně.
Byl proto u některých kategorií, které
vykonávaly tytéž funkce, obstarávané
jinde kategoriemi nižšími, počet úředníků
snížen, ale za to zavedena nová kategorie obdobně
jako v jiných resortech. (Na př. v resortu ministerstva
pošt byly i práce písařské obstarávány
úředníky III. služ. tř.)
Počet systemisovaných míst byl přizpůsoben
skutečné potřebě. Počet míst
až dosud systemisovaných nemohl býti rozhodným
již proto, že byl mnohdy stanoven bez jakéhokoliv
přesného podkladu. Ostatně bylo nutno přihlížeti
i k výsledkům restrikce; po restrikci nebyl až
dosud počet systemisovaných míst snížen,
nýbrž tato místa zůstávala pouze
neobsazena.
Systemisace má přechodný charakter,
zejména tam, kde jsou poměry teprve ve vývinu
(na př. Slovensko) nebo kde dojde k nové organisaci
služby.
Systemisace definitivní bude pracována již
v kontaktu s komisí ustanovenou podle restrikčního
zákona, složenou z úředních a
mimoúředních znalců. Této komisi
bude předložen elaborát detailně vypracovaný,
přihlížející ve zvýšené
míře k organisaci služby v jednotlivých
resortech.
V debatě o Státní tiskárně
bylo poukazováno na rozpor mezi vykazovanou rovnováhou
v rozpočtu úředních novin a mezi skutečnou
pasivitou podle účetních závěrek.
Tento schodek úředních novin byl ve skutečnosti
poměrně malý. Proto jsou v rozpočtu
vykazovány bez schodku. Tím je také na administraci
činěn morální nátlak, aby snažila
se účelnými opatřeními dosáhnouti
rovnováhy hospodaření.
Byla vyslovena domněnka, že položky Tiskového
odboru, a sice na vnitřní službu informační,
na činnost propagační a na archiv obrázkový
jsou nesúčtovatelnými položkami disposičními.
Zde běží zřejmě o omyl, protože
položky tyto jsou přísně súčtovatelnými.
Snížení rozpočtu S. Ú. S.
Snížení rozpočtu státního
úřadu statistického na rok 1928 je jen relativní
u srovnání s rokem 1927, kdy byla mimořádná
potřeba úvěru pro publikace a pro mimořádné
investice ve strojovně.
Statistika obecních voleb.
V rozpočtovém výboru bylo vysloveno přání,
aby byla publikována statistika voleb do obcí. K
tomuto přání nutno konstatovati, že
tato statistika již před lety byla z pracovního
plánu státního úřadu statistického
zásadně vypuštěna, ježto volby
do obcí se nekonají současně ve všech
obcích, takže neposkytují celistvého
obrazu o smýšlení obyvatelstva. Jejich výsledky
nelze srovnávati ani po stránce teritoriální,
tím méně po stránce politické.
Prvé volby do obcí byly zpracovány proto,
že šlo o první projev mínění
voličstva po převratu, a že tehdy byly provedeny
volby současně téměř ve všech
obcích Čech, Moravy a Slezska. Poslední volby
do Národního shromáždění
byly obšírně publikovány již v
pramenném díle statistického úřadu
ve svazku 31 "Československé statistiky".
Statistika mzdová.
Statistice mzdové věnuje státní úřad
statistický velikou péči, jak dokazují
již uveřejněné výsledky mezd
hornických. Statistický problém mzdový
nelze však řešiti celistvě, ale dlužno
každou oblast práce v tomto směru zkoumati
vhodnou methodou. Vývoj mezd reálních a nominálních
sleduje zatím státní úřad statistický
nepřímo, zvláště na podkladě
kolektivních smluv. Výsledky této práce
obsahující celý vývoj mzdový
za léta 1919 - 1926 budou veřejnosti velmi brzy
tiskem sděleny.
Zprávy poslancům.
K podnětu, aby byly členům Národního
shromáždění zasílány zprávy
státního úřadu statistického,
dlužno podotknouti, že úřad své
zprávy již zasílá všem klubům
sněmovny a veškeré své publikace zasílá
trojmo knihovně Národního shromáždění.
Jistě ochotně vyhoví žádosti
členů Národního shromážděni
a zašle každou publikaci, kdykoliv o to bude požádán.
Cenová data.
O methodách sbírání a zpracovávání
materiálu pro statistiku cenovou naleznou čtenáři
publikací státního úřadu statistického
důkladné informace. Tak, pokud jde o index velkoobchodních
cen, je textový úvod v prvních dvou číslech
ročníku cenových zpráv z r. 1925.
Pokud jde o indexy životních nákladů
je tento popis v prvých sešitech ročníku
1926 v týchž zprávách. Jestliže
v jednotlivostech tato data zavdávají příčinu
ke kritice, dlužno to vysvětliti tím, že
jde většinou o průměry, které
se vypočítávají z velikého
množství detailních zpráv, zvláště
tržnic, obecních úřadů atd.,
takže tyto průměry někdy i v malém
úseku teritoriálním mohou býti v rozporu
s individuelními místními cenami. Nemělo
by smyslu v tomto oboru něco zhoršovati nebo přikrašlovati,
neboť zájem na pravdě jest tu všeobecný.
Aby mohl statistický úřad vypočítávati
životní náklady jiných rodin než
dělnických a úřednických, k
tomu je zapotřebí v prvé řadě
součinnosti z těchto vrstev konsumentů, a
je nepochybno, že, bude-li dán tento předpoklad,
úřad neopomene v tomto směru své práce
zaříditi.
Daňové zatížení.
Pokud jde o výsledky zkoumání daňového
zatížení, práce příslušné
komise nejsou skončeny a i tyto výsledky budou později
publikovány.
Působnost ministerstva zahraničních věcí.
Pohlížíme-li se stanoviska věcného
na činnost ministerstva zahraničních věcí
a zastupitelských úřadů. v cizině,
můžeme zjistiti 4 hlavní obory působnosti:
činnost politickou, národohospodářskou,
administrativní a informační.
Činnost politická.
O politické činnosti ministerstva zahraničních
věcí podal ministr zahraničí při
debatě o kapitole ministerstva zahraničních
věcí obšírné exposé, v
němž vyložil směrnice, jimiž se politika
ministerstva zahraničních věcí řídí.
Můžeme zde konstatovati, že ministr kladl zvláštní
váhu na politiku míru. Je pro nás jako stát,
který po těžkých letech válečných
prodělal nesmírně těžká
léta konsolidace politické i hospodářské,
velmi důležito, aby politika zahraniční
nesla se k upevnění situace republiky zajištěním
jejího mezinárodního postavení. Důsledkem
toho jest naše snaha, abychom se sousedními státy
měli všechny hospodářské i právní
poměry vyřešeny. Nemůžeme si zapírati,
že to byla práce velmi obtížná,
nicméně dobré snaze s naší strany
se podařilo vytvořiti stav, který náš
poměr k sousedům upravuje způsobem uspokojivým.
Byla uzavřena řada smluv, jimiž nejen styky
národohospodářské, nýbrž
také styky povahy politicko-právní byly smluvně
vyřešeny a tak náš poměr k těmto
státům postaven na pevnou basi.
Společnost Národů.
Sledujíc tuto politiku míru a konsolidace súčastnilo
se ministerstvo zahraničních věcí
význačnou měrou všech prací Společnosti
Národů. Ministr zahraničních věcí
v rozpočtovém výboru zdůraznil význam
Společnosti Národů pro dílo míru
a řešení mezinárodních konfliktů
cestou smírnou.
Činnost obchodně-politická.
Činnost politická je za nynějších
poměrů nerozlučně spjata s činností
národohospodářskou, zejména pro nás,
jako stát s tak vysoce vyvinutou zemědělskou
i průmyslovou produkcí. My nezbytně musíme
udržovati stará a hledati nová odbytiště
v zahraničí pro své produkty a tu je právě
úprava obchodních styků s cizími státy
neobyčejně důležita. Nutno zde konstatovati,
že v této příčině vykonalo
ministerstvo zahraničních věcí v uplynulém
roce práci velikou. Bylo by zejména zdůrazniti,
že byly sjednány tři velmi rozsáhlé
celně-tarifní smlouvy a to se Švýcarskem,
Rakouskem a Maďarskem, z nichž poslední jest
největší ze smluv toho druhu dosud Československou
republikou uzavřených, neboť dotýká
se nejrůznějších složek hospodářských
styků, jak se mezi oběma státy utvářely.
Mimo to byly uzavřeny obchodní smlouvy s Tureckem,
Kanadou, Finskem, Estonskem, dodatkový protokol s Francií,
dodatková úprava vývozního a dovozního
řízení s Polskem a pod. V projednávání
jest, nehledě k jiným smlouvám menšího
významu, především obchodní smlouva
s Německem a doufáme, že se našim vyjednavačům
podaří i v této, pro náš export
i import tak nesmírně důležité
věci, dosíci v brzku příznivého
výsledku.
Činnost administrativní.
V debatě rozpočtového výboru bylo
poměrně málo promluveno o činnosti
našich zastupitelských úřadů
po stránce administrativní. Zvláště
v okolních státech, kde počet našich
příslušníků jde do statisíců,
představuje tento úsek činnosti zastupitelských
úřadů, zejména konsulátů,
práci velikou, uvážíme-li, že tyto
úřady vykonávají pro naše příslušníky
nejen téměř veškerou agendu, která
ve vnitrozemí přísluší úřadům
politickým, nýbrž mají za úkol
hájiti zájmy našich příslušníků
vůči úřadům cizího státu.
Úřady zastupitelské vedou evidenci našich
příslušníků, zprostředkují
výplatu pensí, invalidních rent, obstarávají
vojenskou evidenci, odvody a různé intervence. Také
agenda pasová a visová je velmi rozsáhlá
a vyžaduje krajní péče a svědomitosti.
Bylo zde zmíněno zrušení vis, které
vstoupí v účinnost v nejbližší
době ve styku s Rakouskem a Německem.
Zastupitelské úřady na půdě
bývalého Rakousko-Uherska měly ve svých
obvodech desetitisíce občanů, kteří
dříve příslušeli do obcí
republiky Československé, avšak změnili
zejména v důsledku mírových smluv
svoji státní příslušnost. Bylo
požadavkem řádné administrativy, aby
tato změna byla poznamenána našimi úřady
vnitrostátními a zastupitelské úřady
musily proto v každém jednotlivém případě
provésti přesná a často obtížná
šetření v tomto směru.
Konečně nutno se zmíniti, že neméně
významný úkol našich zastupitelských
úřadů - hlavně konsulátů
- jest zprostředkování obchodních
styků. Nutno vzíti v úvahu, že náš
stát, jakožto útvar nově vzniklý,
je nucen získávati si cizí odbytiště
pro své zboží v tuhém zápase
s cizí vyspělou a výborně informovanou
konkurencí a že zastupitelský úřad
bývá často jediným průkopníkem
těchto snah.
Informační služba.
Ministr zahraničních věcí podal výboru
rozpočtovému obšírný výklad,
uveřejněný v denních listech, o tom,
z čeho tak zv. informační, resp. propagační
činnost pozůstává a jakými
cestami se béře. Tím nejlépe bylo
dokázáno, že nejsou správná tvrzení,
která častěji v generální debatě
o rozpočtu byla opakována, jakoby prostředků
na informaci ciziny bylo používáno k nějakým
tajným účelům. Ve skutečnosti
tomu tak není; vidíme, že se tu jedná
o podporu vědecké, literární a umělecké
činnosti v cizině, o informaci ciziny ve všech
těchto směrech s použitím publikací
vědeckých a literárních, o podporu
výstav, o podporu zájezdů uměleckých,
sportovních atd., a o sblížení na poli
kulturních styků s cizími národy.
V tomto světle jeví se nám položka na
výdaje propagační naprosto odůvodněnou.
Náklady na zahraniční službu.
Pokud se týče rozpočtu ministerstva zahraničních
věcí po stránce číselné,
bylo vícekráte uváděno, že rozpočet
našeho ministerstva zahraničních věcí
jest u srovnání s rozpočty jiných
států příliš vysoký. Tomu
tak není. Již ministr zahraničních věcí
ve své odpovědi uvedl, že náš stát
je mezi 25ti státy - co se týče procentuální
výše rozpočtu ministerstva zahraničních
věcí, vzhledem k rozpočtu celkovému
- na místě 17. a že menší procenta
vydání na zahraniční službu vykazují
pouze velmoci nebo státy s vysokou valutou. K této
výborové zprávě je přiložen
přehled rozpočtů cizích států
na základě oficielních dat, z něhož
lze seznati, že výdaje na zahraniční
službu skutečně se pohybují v mezích
všeobecně obvyklých, ba možno říci,
že jsou spíše nižší.
V průběhu debaty povšechné i podrobné
bylo jednáno zejména o těchto otázkách:
Světová hospodářská konference
v Ženevě.
Výsledek jednání světové hospodářské
konference, jíž se ČSR súčastnila
zástupci jak z řad zaměstnanců tak
i československé výroby, a to zemědělské
i průmyslové, byl přijat v ČSR s plným
uspokojením, poněvadž jest v souladu se směrnicemi
naší hospodářské politiky. Na
foru mezinárodním v Ženevě prohlásil
dne 16. června t. r. ministr Dr. Beneš, že vláda
ČSR projevila zásadní souhlas s resolucemi
usnesenými konferencí, že je přijímá,
a že chce přizpůsobiti svou politiku - pokud
toho zapotřebí - zásadám přijatým
konferencí. Ministr obchodu Dr. Peroutka ve svém
projevu v rozpočtovém výboru poslanecké
sněmovny dne 16. t. m. vysvětlil již, jakým
způsobem přikročil poradní sbor k
řešení úkolu jemu položeného.
Poradní sbor přizval ke svým pracem zástupce
všech interesovaných státních úřadů
a vynikající odborníky našeho hospodářství
a zahájil již všechny přípravy
pečlivým rozdělením celého
materiálu do specielních komisí.
Při Národní bance bylo zřízeno
studijní oddělení. Výsledky jeho prací
jsou periodicky publikovány a jsou jeho poznatky, jež
přinášejí cenné náměty
pro náš hospodářský život,
v příslušných kruzích plně
hodnoceny.
Odbourávání cel.
V době od projednání posledního rozpočtu
byly uzavřeny tři rozsáhlé celně-tarifní
smlouvy, jež přinesly značná snížení
československých cel za koncese získané
pro čsl. vývoz v těchto státech. Mimo
to byla autonomně snížena cla na některé
suroviny a polotovary nutné pro další zpracování
domácí výrobou, jak se toho ukázala
potřeba v důsledku snížení cel
na konečné výrobky. K autonomnímu
zvýšení cel v tomto období pak vůbec
nedošlo.
Personální vybavení národohospodářské
sekce.
V generální debatě byla učiněna
zmínka o nedostatečném personálním
vybavení národohospodářské
sekce ministerstva zahraničních věcí.
Proti tomu možno uvésti, že výpočet
smluv uzavřených v době od projednávání
posledního státního rozpočtu jest
nejlepším dokladem toho, že všechny obchodně-politické
úkoly, jež v tomto období na státní
správu byly vzneseny, a jež nebyly nikterak lehké,
byly zvládnuty.
Ruská pomocná akce.
Ruská pomocná akce, která byla zahájena
na podporu ruských a ukrajinských uprchlíků,
především za tím účelem,
aby umožněno bylo dokončení studia studentům,
kteří je započali a pro události v
Rusku je dokončiti nemohli, jeví se jako akce čistě
kulturního rázu a nikoliv, jak zde bylo tvrzeno,
jako akce protirevoluční. S tohoto hlediska dlužno
pomocnou akci chápati a toto stanovisko bylo již nesčetněkráte
vládními činiteli zdůrazněno.
Rozumí se samo sebou, že postupem let, ve kterých
studenti dokončují svá studia; blíží
se pomocná akce k zakončení a postupně
se likviduje.