II. volební období | 5. zasedání |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 6, písm. d) doplňuje se tak, že se za
slova podle tohoto zákona vloží nebo jsa zaměstnán
dostává zaopatření, které jest
aspoň rovnocenné dávkám podle tohoto
zákona.
§ 27 mění se takto:
(1) Dosavadní společenstevní nemocenské
pokladny mění se ve společenstevní
nemocenské pojišťovny podle tohoto zákona,
měly-li dne 1. července 1927 aspoň 2.000
povinně pojištěných členů.
Pro gremiální nemocenské pokladny stačí,
měly-li tohoto dne aspoň 1.000 takových členů.
(2) Dosavadní společenstevní nemocenské
pokladny mohou se také spojiti v jednu společenstevní
nemocenskou pojišťovnu. Mohou také podržeti
zaměstnavatele, kteří dosud měli u
nich pojištěny své zaměstnance, avšak
nejsou povinnými členy dotčeného živnostenského
společenstva.
(1) § 63, odst. 2 zní takto:
Představenstvu zvláště přísluší
sjednávati smlouvy s lékaři, porodními
asistentkami, lékárníky a léčebnými
ústavy, přijímati a propouštěti
úředníky a zaměstnance pojišťovny,
uzavírati s nimi služební smlouvy v mezích
vzorného služebního řádu, který
vydá příslušná sociální
pojišťovna vyslechnuvši svazy nemocenských
pojišťoven a organisace zaměstnanců pojišťoven.
(2) K §u 63 připojuje se tento odstavec (3):
Vzorný služební řád nechť
obsahuje i předpisy o služebních požitcích
a předpisy disciplinární a vztahuje se netoliko
na úředníky a zřízence (zaměstnance),
kteří budou nově přijímáni,
nýbrž i na ty, kteří již jsou ve
službách nemocenské pojišťovny.
§ 69 se škrtá.
§ 74 zní takto:
(1) Pojištění invalidní a starobní
podle tohoto zákona provádějí samosprávné
sociální pojišťovny, z nichž se zřizuje
jedna česká a jedna německá sociální
pojišťovna pro Čechy a Moravu-Slezsko, dále
jedna sociální pojišťovna pro Slovensko
a jedna pro Podkarpatskou Rus.
(2) Pojištěnci nemocenské pojišťovny
mohou býti členy jen jedné sociální
pojišťovny. O příslušnosti rozhoduje
představenstvo nemocenské pojišťovny.
(3) Sociální pojišťovny jsou právnické
osoby, mohou svým jménem nabývati práva
a vstupovati v závazky, žalovati a býti žalovány.
Kde se v zákoně 221/24 mluví o Ústřední
sociální pojišťovně nastupují
místo toho slova sociální pojišťovny.
§ 76 písm. c) zní takto:
c) Ředitel.
§ 78 zní takto:
(1) Výbor volí ze sebe prostou většinou
odevzdaných hlasů předsedu a jeho náměstka
na dobu 4 let. Nedostal-li při prvé volbě
nikdo většinu, provede se užší volba
mezi kandidáty, kteří dostali největší
počet hlasů. Zvolen jest ten, který dostal
největší počet platných hlasů.
Dostanou-li i při druhé volbě dva nebo několik
kandidátů stejný počet hlasů,
rozhoduje los.
(2) Předseda se volí ze zástupců pojištěnců,
jeho náměstek ze zástupců zaměstnavatelů.
(3) Předseda hlasuje při každém hlasování
a při rovnosti hlasů rozhoduje.
(4) Výbor sociální pojišťovny může
předsedovi vyměřiti místo platů
presenčních (§85) plat stálý.
(1) § 79, odst. 1 zní takto: Ze 40 členů
výborů sociálních pojišťoven
náleží 20 skupině pojištěnců
a 20 skupině zaměstnavatelů. Členem
výboru sociální pojišťovny může
býti pouze státní občan Československé
republiky.
(2) § 79, odst. 4 se škrtá.
(1) § 81, odst. 1 zní takto: Představenstvo
sociálních pojišťoven skládá
se z předsedy a 10 členů, z nichž 5
náleží skupině pojištěnců
a 5 skupině zaměstnavatelů.
(2) V odstavci 2 §u 81 škrtá se předposlední
věta a slovo (jmenovati).
(3) Odstavec 3, §u 81 se škrtá.
(1) § 82, odstavec 1 zní takto: Výkonným
orgánem správy sociálních pojišťoven
jest ředitel, jejž výbor přijímá
a propouští.
(2) Odstavec 2 §u 82 se škrtá.
V §u 95 budiž vloženo za I, 2: Nemocenské
přísluší nad uvedenou nejvyšší
dobu i po zastavení nemocenského ošetřování,
neposkytuje-li se důchod podle zákona o sociálním
pojištění a na tak dlouho, pokud se tento důchod
neposkytuje a pojištěnec pro svůj zdravotní
stav nedostane zaměstnání. Nositel pojištění
povinný poskytovati důchod, nahradí pan nemocenské
pojišťovně vyplacené nemocenské.
§ 107, písm. b) zní takto:
b) aby dále u dávek vypočtených v
bodech a) až d) a při odbytném podle §u
121, odstavec 2 uplynula čekací doba 150 příspěvkových
týdnů (§ 108).
§ 108 doplňuje se tímto odstavcem 3.
Pojištěncům, kteří vstoupili
do pojištění, když tento zákon
nabyl účinnosti, započte se doba předchozího
zaměstnání, které by bylo bývalo
povinně pojištěné, kdyby byl tento zákon
nabyl účinnosti dříve, překročili-li
v době, kdy tento zákon nabyl účinnosti,
30. rok věku, nejvýše dobu 5 let, jestliže
však v době, kdy tento zákon nabyl účinnosti,
překročili 40. rok věku, nejvýše
dobou 10 let, jako příspěvková doba,
tak jako kdyby byli za tuto dobu platili příspěvky
na invalidní a starobní pojištění
podle mzdové třídy, do níž byl
pojištěnec zařazen, když tento zákon
nabyl účinnosti.
§ 111, odst. 2 zní takto:
Základní částka činí ročně:
ve mzdové třídě A 800 Kč
B 1200
C 1600
D 2000 .
§ 112, odst. 1 zní takto:
Důchod invalidní přísluší
pojištěnci bez ohledu na invaliditu jako důchod
starobní, dovršil-li pojištěnec 2000 příspěvkových
týdnů, nejpozději však, dovršil-li
65. rok věku. Starobní důchod přísluší
však s dokonaným 60. rokem věku tehdy, je-li
pojištěnec bez zaměstnání a na
dobu, po kterou jest bez zaměstnání a nedostává
podporu v nezaměstnanosti.
V §u 114 připojuje se nový odstavec 4 tohoto znění:
Nárok na vdovský důchod má také
vdova, dovršila-li 55. rok věku, nebo má-li
aspoň jedno dospělé nebo dvě nezletilé
děti, dosud výdělečně nečinné.
§ 116 zní takto:
Důchod vdovský (vdovecký) činí
dvě třetiny důchodu, jehož požíval
pojištěnec (pojištěnka), nebo na nějž
měl (měla) nárok.
Za § 120 vsunuje se nový § 120 a):
Všichni, kdo dostávají důchod podle
tohoto zákona, mají podle tohoto zákona nárok
na nemocenské ošetření proti okresní
nemocenské pojišťovně, příslušné
podle jejich bydliště. Příspěvky,
které za to musí platiti příslušná
sociální pojišťovna budou ustanoveny nařízením.
(1) § 129 zní takto:
Nároky vystouplého pojištěnce na dávky
invalidního a starobního pojištění
jsou časově neomezené.
(2) §§ 130 a 131 se škrtají.
§ 141, odst. 1 zní takto:
Nemocenská pojišťovna jest povinna postarati
se, aby se dostalo lékařské pomoci a pomoci
porodních asistentek osobám, jež mají
na ni proti nemocenské pojišťovně nárok
podle zásady organisované svobodné volby
lékařů.
§ 157, odst. 2 zní takto:
Dávky pojištění invalidního a
starobního hradí se podle zásad pojistné
matematiky pojistným, odstupňovaným pro jednotlivé
mzdové třídy vypočítaným
pro všechny pojištěnce, neméně
tak, aby byly uhrazeny dočasné důchody, náklady
léčebné péče podle §u
154 a správní a jiné výdaje přípustné
podle tohoto zákona. Pro jiné účely
nesmí býti pojistné vybíráno,
ani ho nesmí býti používáno.
(1) § 158, odst. 2 zní takto:
Tyto příspěvky se přiměřeně
zvýší, nestačí-li k úhradě
důchodů připadajících v jednom
roce.
(2) § 158, odst. 3 zní takto:
Každých 5 let provede se statistické šetření
o průběhu hromadných zjevů rozhodných
pro vývoj pojištění (úmrtnosti,
invaliditě, sňatcích, vystoupení a
přistoupení, změně mzdových
poměrů atd.) a porovná s očekávaným
průběhem.
V §u 180, odst. 3 připojuje se tato věta:
Vláda může tyto hranice snížiti.
§ 239 doplňuje se tímto odstavcem 4:
Lhůta pro opravné prostředky proti výměrům
nositele pojištění a proti rozhodnutím
politických úřadů činí
15 dní ode dne doručení výměru
nebo rozhodnutí, při čemž tento den
se započítává. Opravný prostředek
podává se u nositele pojištění,
proti jehož výměru jest namířen.
Vztahuje-li se obor působnosti nemocenské pojišťovny
na několik politických okresů, rozhoduje
o opravném prostředku proti výměrům
nemocenské pojišťovny politický úřad
I. stolice, v jehož obvodu leží sídlo
nemocenské pojišťovny.
§ 253, odst. 1 zní takto:
Za dobu zákonité presenční služby
osob uvedených v §u 2, odst. 3, zaplatí pojistné
stát podle výkazu, který každoročně
sestaví ministerstvo národní obrany, a to
za vojenské osoby již dříve pojištěné
podle mzdové třídy, ve které byli
naposled, za ostatní podle mzdové třídy
A.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, jeho provedení ukládá
se ministrovi sociální péče.
Platný zákon o sociálním pojištění
ustanovuje invalidní a starobní důchody,
které po uplynutí čekací doby činí
něco málo přes 100 Kč měsíčně
i v nejvyšších mzdových třídách.
Vdovský důchod činí polovici z toho,
tedy po uplynutí čekací doby 50 Kč
měsíčně a předpokládá,
že vdova jest invalidní. pro příští
generaci mají tyto nízké důchody jen
malý význam. Z počáteční
generace budou však po 1. červenci 1929 četné
osoby dostávati již starobní důchod
a pro velkou část ostatních pojištěnců
bude pravděpodobnost invalidity pro pokročilé
stáří již velmi velká. Tak tedy
po 1. červenci 1929 mnoho pojištěnců
bude dostávati starobní a invalidní důchody
100 Kč měsíčně nebo o něco
málo více a mnoho vdov vdovský důchod
50 Kč měsíčně. Není
třeba zajisté dalšího důkazu,
že tyto částky jsou daleko pod existenčním
minimem, nezasluhují vůbec názvu invalidního
a starobního zaopatření a pro velkou část
začáteční generace, která si
zákon vybojovala a byla nejprve postižena velkým
příspěvkovým břemenem, neznamená
to vůbec žádné řešení
otázky sociálního pojištění.
Můžeme tedy říci, že pro velkou
část naší generace nemáme vůbec
ještě invalidního a starobního zaopatření,
nýbrž že jsme jen vybudovali něco, co
snad jednou poskytne zaopatření našim dětem,
a to ještě jen v nedostatečné míře.
Podle někdejších výpočtů
důvodové zprávy sejde se v sociálním
pojištění v prvých 10 letech i s úroky
asi 8 miliard příspěvků. V téže
době vydá se na pojistné dávky asi
700 milionů, na léčení asi 250 milionů,
na správní náklady asi 700 milionů.
Jest možno, že tyto číslice odpovídají
přísným zásadám pojistné
matematiky. Naprosto však nevyhovují potřebám
pojištěnců a ani potřebám našeho
hospodářství, které hradí ohromné
částky břemen a z toho se mu vrací
jako kupní síla do hospodářství
sotva pětina. Pozorujeme-li tato čísla, působí
to určitým dojmem, že původcům
tohoto zákona naprosto nešlo především
o to, aby opatřili byť jen skrovné zaopatření
dělnictvu, nýbrž především
aby opatřili velkou zásobu majetku, která
měla nebo aspoň mohla tvořiti základ
stranicko-politické moci.
Dělnictvo, jemuž bylo zákonem slíbeno
invalidní a starobní pojištění,
dnes ještě neví o těchto nízkých
důchodech. V mnoha publikacích jsou uváděny
na prvém místě stále ještě
nejvyšší důchody 4000 Kč, které
přísluší po 40 a více pojistných
letech. Jestliže roku 1929 budou vypláceny první
invalidní důchody 100 Kč a vdovské
důchody 50 Kč, propukne mezi zklamaným dělnictvem
bouře rozhořčení a není pochybnosti,
že si dělnictvo nedá tyto důchody líbiti,
jmenovitě vzhledem ke zlepšení zákona
o pensijním pojištění zaměstnanců,
k němuž do té doby dojde a které dnes
již poskytuje vesměs invalidní důchody
7200 Kč. Pak bude třeba nové novelisace a
dlužno se velice obávati, že se pak sáhne
na výpomoc k drahotním přídavkům,
které budou hrazeny přirážkami, o nichž
dnes ještě s určitostí nevíme,
zda nebudou podstatně zatěžovati také
dělnictvo.
Odpovědnost za toto nedostatečné dílo
nese plně dřívější koalice
a stran pojistných dávek původci někdejšího
návrhu zákona, který po této stránce
při projednávání ve sněmovně
nebyl změněn. Nová vláda zhoršuje
nyní zákon ještě dále. Jmenovitě
značný počet osob, které jsou dnes
pojištěny a pojištění také
potřebují, bude z pojištění vyloučen
pouze proto, že zaměstnavatelé, kteří
stojí za stranami dnešní vládní
většiny, chtějí se zprostiti zatížení
vyplývajícího z pojištění.
Vyloučení osob pod 16 let (jmenovitě učedníků)
domáckých dělníků a sezonních
dělníků, jak to ustanovuje vládní
návrh, jímž se noveluje zákon o sociálním
pojištění, nelze rozhodně strpěti.
Sobecká hlediska zaměstnavatelů a technické
potíže při provádění nemohou
býti důvodem, aby tak velké vrstvy chudých
dělníků byly vyloučeny z pojištění.
Také politické zájmy nynějších
vládních stran jsou příčinou,
proč se má zavésti do správy nemocenských
pojišťoven parita. Tuto změnu pokouší
se vláda odůvodniti tím, že zaměstnavatelé
platí polovici příspěvků. Toto
odůvodnění není však správné.
Neboť zaměstnavatelé sice platí, avšak
nenesou zaměstnavatelských příspěvků,
které se plně přirážejí
k výrobním nákladům a hradí
je spotřebitelé. Správné jest jedině
to, že příspěvky zaměstnavatelů
jsou jen součástí mzdy. Proto má tedy
dělnické pojištění patřiti
dělníkům a jimi býti spravováno.
Již při někdejším projednávání
návrhů sociálního pojištění
ve sněmovně poukázala národně-socialistická
strana dělnická ústy příslušníka
strany Josefa Patzela, který zatím zemřel,
na nutnost, aby organisace pojištění byla přizpůsobena
krajům ve státě, obývaným různými
národy, jak to ve starém Rakousku při projednávání
zákona o pensijním pojištění
velmi správně žádal nynější
ministr sociální péče msgr. Šrámek
a tím dosáhl dnes ještě existujícího
národního rozdělení v organisaci pensijního
pojištění. Tato organisace jest také
jedině správná při národní
struktuře Československé republiky, ostatně
nikoliv jen z důvodů národních, nýbrž
i pro lehčí a účelnější
provádění pojištění, tak
jako také Německo pro své dělnické
pojištění zřídilo 30 samostatných
pojišťoven. Ve dvou národně rozdělených
pojišťovnách v Čechách, dvou národně
rozdělených pojišťovnách na Moravě-Slezsku,
v jedné pojišťovně na Slovensku a jedné
na Podkarpatské Rusi bude se moci byrokratismus méně
uplatniti než v jediné ústřední
pojišťovně v Praze. Že by se tím
zabránilo také národnostním třenicím,
měla by právě pozdraviti právě
vláda, jejímž základem má býti
národní mír.
Zvláště těžké pochybnosti
musíme vznášeti proti ohromné thesauraci,
kterou podle dnešní příspěvkové
soustavy má prováděti sociální
pojišťovna. Podle někdejších výpočtů
vlády bude majetek, nahromaděný Ústřední
sociální pojišťovnou, činiti po
20 letech 10.7 miliard Kč. Vedle toho budou ohromné
částky nahromaděny v pojištění
zaměstnanců, v úrazovém pojištění,
v reservních fondech nemocenských pojišťoven
a v bratrských pojišťovnách. Leze předpokládati,
že stav nahromaděného majetku všech sociálních
pojišťoven můžeme odhadnouti po 20 letech,
a nikterak příliš vysoko, na 25 miliard Kč.
Aniž bychom chtěli řešiti otázku,
zda tato číslice jest pro hospodářské
poměry našeho státu pojmem hospodářsky
myslitelným a nikoliv pouhým číslem
zjištěným pojistně-matematicky, musíme
rozhodně konstatovati, že nahromadění
tak obrovského majetku znamená hospodářsky
a politicky (nejen národně-politicky) nebezpečí
pro stát. Musíme tedy již z hospodářských
a politických důvodů rozhodně žádati,
aby tato thesaurace byla velmi důkladně snížena.
Tím pozbude aspoň poněkud významu
také velmi těžký problém správného
uložení peněz z majetku sociálního
pojištění. Aby tento majetek byl pokud možno
uložen v produktivních hodnotách, jest požadavek,
jejž nikdo nepopírá a projevuje se také
v mnoha ustanoveních zákona a v návrhu novely.
Ale bude také velmi těžké, naprosto
nehledě k poruchám vyplývajícím
ze stranických zájmů, nalézti vždy
produktivní uložení pro ohromné spousty
majetku sociálního pojištění,
naléhající na zhodnocení. Proto jest
tedy nutno učiniti opatření, aby tento majetek
příliš nevzrůstal.
S rozhodným odmítnutím musí se však
setkati pokusy ministerstva financí v návrhu novely
které se snaží dostati správu majetku
sociální pojišťovny do svých rukou
a dáti je do služeb finančně-politických
snah ministerstva a vlády. Proto tento ústav zřízen
nebyl.
Proto podáváme zlepšovací návrhy
k zákonu o sociálním pojištění,
při čemž však poznamenávám,
že se celkem musíme držeti soustavy tohoto zákona,
ačkoliv celým svým vybudováním
neshoduje se s naším ideálem a ani s moderními
názory na správné řešení
otázky sociálního pojištění.
A. Dávky: 1. Základní částka
invalidních a starobních důchodů stanoví
se, škrtneme-li mzdovou třídu A, jak ji ustanovuje
návrh novely, v mzdové třídě
B 800 Kč, v mzdové třídě C
1200 Kč, v mzdové třídě D 1600
Kč, a v mzdové třídě E 2000
Kč.
2. Starobní důchod přísluší
po 40 pojistných letech, nejpozději dovršil-li
pojištěnec 65. rok věku, i když jest zaměstnán
dále, a je-li pojištěnec bez práce,
dovršil-li 60. rok věku.
3. Vdovský důchod přísluší
také 55leté vdově a každé vdově
s dětmi a činí 2/3 invalidního důchodu.
4. Pojištěncům, kteří vstoupili
do pojištění, když tento zákon
nabyl účinnosti, započítává
se jako příspěvková doba jejich dřívější
zaměstnání, překročili-li v
době, kdy tento zákon nabyl účinnosti,
30. rok věku, nejvýše pěti lety a jestliže
v době, kdy tento zákon nabyl účinnost,
překročili 40. rok věku, nejvýše
10 lety-
5. Všichni důchodci sociálního pojištění
mají míti nárok na věcné dávky
nemocenského pojištění.
6. Pojistné nároky vystouplých pojištěnců
mají zůstati zachovány časově
neomezeně bez placení uznávacího poplatku.
B. Od všech omezení pojistné povinnosti podle
návrhu novely budiž upuštěno.
C. Ústřední sociální pojišťovna
má býti nahrazena sociálními pojišťovnami
rozdělenými podle národnosti s oborem působnosti,
jaký má Ústřední sociální
pojišťovna. Veškerou agendu, která jako
pojistně-matematické a statistické práce,
státní dozor, kontrola, atd. musí býti
obstarávána ústředně, má
prováděti pojišťovací úřad
s autonomně volenými zástupci pojištěnců
a zaměstnavatelů.
D. Paritní zastoupení pojištěnců
a zaměstnavatelů v představenstvu nemocenských
pojišťoven odmítáme. Nechť zůstane
při nynějším zastoupení obou
skupin.
K §u 1. Mnoho osob, které již dostávají
zaopatření jednak na základě veřejného
ustanovení, jednak podle zákona o pensijním
pojištění nebo podle jiných zaopatřovacích
zákonů, přijímají zaměstnání,
na základě něhož jsou povinně
pojištěné podle zákona o sociálním
pojištění. Tyto osoby, poněvadž
mají často nízké mzdy, těžce
postihuje placení pojistného. Nastane-li však
pojistný případ, často se jim důchod
sníží, poněvadž konkuruje několik
důchodu. Proto se doporučuje, aby tyto osoby byly
osvobozeny od placení příspěvků
na invalidní pojištění.
K §u 2. není důvodu, aby byly zrušeny
společenstevní nemocenské pokladny, které
se osvědčily a tím prokázaly oprávnění
své existence.
K §u 3. Navrhovaný odst. 3 souhlasí s vládním
návrhem novely k sociálnímu pojištění
a jest skutečně účelný.
K §u 4. Dnes zákonem ustanovené jmenování
tří vedoucích úředníků
nemocenských pojišťoven Ústřední
sociální pojišťovnou, jmenovitě
bez navrhovacího práva nemocenských pojišťoven,
jest dalekosáhlým a neobvyklým zásahem
do samosprávy nemocenských pojišťoven,
takže tímto ustanovením jest samospráva
v praxi přímo zrušena.
K §§u 7 a 11. Ustanovení tříčlenného
ředitelstva, jmenovitě pro menší sociální
pojišťovny, jest zbytečným zdražením
správy.
K §u 8. Jmenování předsedů sociálních
pojišťoven presidentem republiky jest neslučitelné
se samosprávou tohoto ústavu.
K §§ 9 a 10. Odborníci ustanovení v dnešním
zákonu, musí v zájmu samosprávy sociálních
pojišťoven býti na každý způsob
vypuštěni.
K § 12. Stalo se již, že nemocenská pojišťovna
při nezhojitelných nemocech zastavila nemocenské
ošetřování s odůvodněním,
že se stav již zlepšit nemůže (rakovina)
a zároveň také zastavila nemocenské.
Ačkoliv se takový postup příčí
znění platného zákona, nemohou pojištěnci
proti tomu nic podniknouti, dokud nejsou zřízeny
rozhodčí soudy. Doporučuje se tedy učiniti
opatření, aby takovýto postup mohl býti
vyloučen. Dále jest také nutné osobám,
které utrpí úraz, ale nepodléhají
úrazovému pojištění, vypláceti
nemocenské po skončení lékařského
ošetřování tak dlouho, až opět
naleznou zaměstnání, nejdéle 52 týdnů.
Také v zákonu o úrazovém pojištění
jest podobné ustanovení.
K §u 13. Dnešní ustanovení, že 13
týdnů čekací doby musí připadnouti
do posledních dvou let před nápadem dávek,
jest redakční chyba, poněvadž při
více než pětiletém trvání
pojištění část čekací
doby nemůže spadati do posledních dvou let.
Avšak i kdyby se toto ustanovení mělo vykládati
tak, že do dvou posledních pojistných let musí
spadati 13 příspěvkových týdnů,
jest toto ustanovení nemožnou krutostí a odporuje
také ustanovením o zachování nároků
a placení uznávacího poplatku.
K §u 14. Platný zákon nemá přechodných
ustanovení pro začáteční generaci,
jež jsou obvyklá v cizích zákonech a
jejichž účelem jest, aby pojištěnci
počáteční generace, kteří
si zákon vybojovali, netrpěli tím, že
se uzákonění prodloužilo. Také
v našem státě bylo dělníkům
již od převratu neustále slibováno brzké
uskutečnění sociálního pojištění.
Trvalo to však téměř 8 let, než
bylo skutečně uzákoněno. Jest bezprávím,
že pojištěnci mají ztratiti tuto dobu.
K §u 15. Jak již svrchu poznamenáno, jest nezbytně nutné, aby nižší důchody byly zvýšeny aspoň tak, aby přibližně dosáhly existenčního minima. Tohoto cíle dosáhlo by se snad lépe zásadně jinou konstrukcí soustavy dávek a příspěvků. Bereme-li však soustavu zákona za danou zůstává jen cesta zvýšení základních částek. Má-li však býti základní částka pro vyšší mzdové třídy ustanovena v poněkud snesitelné výši, nemůže již zůstati stejně vysoká pro všechny mzdové třídy, poněvadž oběti, které musilo přinésti průmyslové dělnictvo za zemědělské dělnictvo nižších mzdových tříd, přesahovaly by jakoukoliv snesitelnou míru a poněvadž ostatně také v sociálním pojištění vyšší mzdové třídy jsou obsazeny poměrně slabě a tedy by úbytek příspěvků pro nižší mzdové třídy mohly hraditi jen při velmi značném zvýšení příspěvků.
K §u 16. Poskytovati starobní důchod teprve
65. rokem věku neshoduje se již s dnešními
poměry průmyslového dělnictva. Již
60. rokem věku, v mnoha odvětvích také
dříve, nestačí již většina
dělníků na práci, která se
od nich žádá. Dokud jest na pracovním
trhu velké množství mladých pracovníků,
budou staří dělníci propouštěni
a vydáváni na pospas bídě. Jest tedy
nezbytně nutno poskytnouti starobní důchod
již 60letým dělníkům bez práce.
K §u 17. Ve vládním návrhu se právem
navrhuje, aby aspoň 55letá vdova měla bezpodmínečný
nárok na důchod. Ale to ještě nestačí,
nýbrž jest nezbytně třeba, aby také
vdovy s nedospělými dětmi nemusily v zájmu
výchovy dětí hledati si výdělek.
K §u 18. V zahraničních zákonech (Německo)
vyměřuje se vdovský důchod vyšší
částkou než polovicí důchodu
invalidního. V sociálním pojištění,
jako jest naše, jest toho tím více třeba,
poněvadž invalidní důchod jest vyměřen
velice nízko.
K §u 19. Důchodci patří zajisté
mezi osoby, které nejvíce potřebují
nemocenského ošetření. Na druhé
straně si je pak nemohou ze svého malého
důchodu zaplatiti. Proto jest v zájmu spravedlnosti
nezbytně třeba, aby důchodci měli
nárok na věcné dávky z nemocenského
pojištění, jak jest to ostatně ustanoveno
v nových návrzích zákonů o
pojištění zaměstnanců.
K §u 20. Uznávací poplatek ustanovený
dnešním zákonem má pouze ráz
evidenční taxy a není ho třeba tam,
kde - jako v našem zákoně o sociálním
pojištění - nemusí býti vedeny
v patrnosti individuální premiové reservy.
Mohou-li býti nároky zachovány, když
se platí uznávací poplatek, mohou býti
pojistně-technicky zachovány také bez uznávacího
poplatku. Proti uznávacímu poplatku nebojujeme především
pro finanční zatížení pojištěnců,
nýbrž hlavně proto, že stále se
vyskytující opominutí zaplacení příspěvků
má těžké následky, a jak svrchu
uvedeno, zbytečně poškozuje pojištěnce.
K §u 21. V zájmu spravedlnosti jest, aby také
dělník měl nárok na lékaře,
jemuž důvěřuje, každou jinou soustavou
než svobodnou volbou lékařů se nemocenské
pojištění znehodnocuje.
K §§ 22 a 23. Vzhledem k navrženému zlepšení
dávek nelze již udržeti dosavadní úhradový
systém průměrného pojistného.
Tento systém zatěžuje také v nynější
době dělnictvo tak silně a vede k thesauraci
v tak ohromné míře, že to hospodářsky
nelze odůvodniti.
K §u 25. V nynějším zákoně
není lhůty pro opravné prostředky
do výměru o pojistné povinnosti, zařazení
do mzdové třídy a podobně. Vládní
návrh novely tuto mezeru vyplňuje. Jest to třeba
také v zájmu pojištěnců.
K §u 27. Po stránce formální navrhujeme,
aby tento návrh byl přikázán výboru
sociálně - politickému a pak výboru
rozpočtovému.
Zvýšených příspěvků
ministerstva národní obrany (§26) nelze přesně
určiti a buďtěž hrazeny z rozpočtu
ministerstva národní obrany.
V Praze dne 15. prosince 1927.