Dosavadní postup censurní proti všem časopisům
oposičních stran od jisté doby jest přímo
nepochopitelný. Kritika zdravá i slušná
jest znemožňována, je-li namířena
proti praksi nynější vlády prováděné
ať v parlamentě nebo ve vlastní pravomoci.
Zmatenost postupu censury zlehčuje tento úřad
a projevuje se jako tendenčně úmyslný.
Jako doklad předkládáme výňatky
z časopisů ťJednotaŤ z 15. února
1928 čís. 11, ťČeskoslovenské
železniční listyŤ z 23. února 1928
č. 6 a ťSlovenský železničářŤ
ze dne 25. února t. r. č. 6. Poznamenáváme,
že všechny tyto časopisy jsou majetkem ťJednoty
zaměstnanců československých drahŤ
za jednotného redakčního vedení.
Zabavená část článku časopisu ťČeskoslovenské železniční listyŤ pod titulem ťChvíle poznáníŤ zní:
ťMůže být hroznější,
krvavější ironie, větší
rány do tváře, ohavnější
potupy a ponížení národního sebevědomí,
než tento provokativní čin dnešních
držitelů moci v Československu? V době,
když veškeré občanstvo jest zneklidňováno
bezohledně přísnými daňovými
předpisy, v době, kdy je slíděno po
každé korunce chuďasova výdělku,
aby státu neušel ani haléř, dávají
se luxusní dary lidem, k smrti nenávidějícím
tento stát a žijícím až na vzácné
výjimky mimo něj. Nemohli jsme se opravdu dožíti
větší hanby, než jakou celému národu
připravila tato československá koalice, z
hlouposti také pracujících vrstev vzniklá
a proti nim tak brutálně postupující.
Ochota, shovívavost a patolízalství vůči
služebníkům Habsburků, zvůle
a tvrdá pěst oproti malému lidu - tak se
vrátila vláda věcí tvých do
rukou tvých, lide český! Po justamentu, jakým
byl nedávno zlome odpor železničářů
proti nespravedlivé a třídně zaujaté
platové úpravě, následuje justament,
postihnuvší severočeské havíře.
25.000 je jich vehnáno od pondělka 13. t. m. do
stávky, poněvadž neměli jiného
východiska, chtějí-li se ubránit snižování
svých mezd při stoupajících ziscích
těžařů a stoupajících
cenách potravin, zejména v severočeské
uhelné pánvi. Proti německým uhlobaronům
nemá tato jednostranně silná vláda
kuráže a pasivně přihlíží,
jak v desátém výročí státní
samostatnosti je severočeský horník právě
tak štván a donucován ke stávce, aby
uhájil právo na holý život, jak před
deseti léty. Tento horník, tato spolehlivá
stráž státu na severočeské výspě!
Ne, nelze věřit, že by toto dílo potupy,
spáchané dnešní koalicí na celé
revoluční minulosti československého
lidu, mohlo zůstati bez odezvy. Tyto nehorázné
rány do lebek pracujícího lidu musí
probuditi i ty nejtvrdší spáče a otevříti
oči i těm, kteří je úmyslně
zavírali a svou lhostejností pomáhali udržovati
ruku, jež nad nimi drží karabáč.
Nestačila-li všechna dosavadní činnost
vlády, vyšlé z listopadových voleb 1925
k poznání, na jakém okraji propasti jsme
se ocitli, pak zajisté události posledního
týdne jsou dostatečně přesvědčující
o stálém zužování železného
kruhu, v jehož vnitřku se bezradně potácí
vše, co u nás smýšlí a cítí
pokrokově, demokraticky a sociálně spravedlivě.
Rozrazit tento kruh, znamená odčiniti hanbu, v níž
toneme v jubilejním roce republiky, znamená zachrániti
národ před nebezpečně rozevřenými
chapadly reakce, před zalknutím v této chorobné
atmosféře.
Je nejvyšší čas, aby každý
pracující člověk v tomto státě
přišel k poznání, že lhostejnost
k posledním politickým a s nimi těsně
souvisejícím hospodářským událostem
rovná se otupělosti dobytčete, vedeného
svými řezníky na porážku, rovná
se prostě sebevraždě. Tato chvíle poznání
té netečné části pracující
třídy, která propadá lhostejnosti,
její přimknutí se do řad uvědomělých
bude počátkem konců dnešního
režimu zvůle a násilí, posledním
hřebíkem do rakve této koalice, jíž
drží pohromadě jen společná nenávist
proti socialistům a jejich žalostná nejednotnost.Ť
Tato zabavená část prošla však
úplně nezávadně v časopisu
ťJednotaŤ ze dne 15. února t. r. a ťSlovenský
železničářŤ ze dne 25. února
t. r. čís. 6. Pochopitelně takto prováděná
censurní prakse ztěžuje ba znemožňuje
rozumnou kritiku našeho veřejného života.
Proto podepsaní táží se:
1. Jest pan ministr vnitra ochoten vyšetřiti a sděliti
příčiny této nezvyklé prakse
censurní a naříditi zrušení zákazu
k uveřejnění zabavené části,
2. Dále pro budoucnost naříditi příslušným
orgánům státním, by bedlivě,
však spravedlivě posuzovaly jednotlivé úsudky
časopisecké a zabrániti podobným nevážným
přehmatům?
V Praze dne 13. března 1928.
Je všeobecně známo, že není ubožejšího
kraje nad okres šilperský, kde lid z výtěžku
půdy uživiti se nemůže, ježto je
to půda horská, štěrkovitá, studená.
Průmyslových závodů, ve kterých
by se lid mohl zaměstnati, zde není. Proto, jak
také lékařsky bylo prokázáno,
lid trpí podvýživou, předčasně
zmírá a kraj se vylidňuje. Aby se tomu předešlo,
volá, ba prosí Šilpersko již dlouhá
léta o zřízení průmyslového
závodu státního, avšak marně.
Ani soukromý podnikatel nejeví o Šilpersko
zájem proto, že ono nemá spojení se
světem, které průmysl míti musí,
a proto každá sebe lepší snaha o zřízení
průmyslového závodu končí bezvýsledně.
Nebýti světové války, bylo by již
bývalo Šilpersku pomoženo a sice tím,
že dosavadní železná dráha z Lipky
do Šilperka byla by bývala prodloužena do Hoštejna
na hlavní trati Olomouc-Česká Třebová.
Leč po válce poměry se změnily, od
stavby dráhy bylo upuštěno a proto bída
s nouzí zuří na Šilpersku dále.
Aby se tomu třeba jen částečně
předešlo, domáhá se Šilpersko alespoň
řádně vybudované silnice ze Šilperka
do Hoštejna na hlavní trati Olomouc-Česká
Třebová. Moravský zemský výbor
uznal nutnost této spojovací silnice a dal ji svými
techniky bezplatně vyměřiti a rozpočty
se zjistilo, že silnice má státi asi 1,300.000
Kč. peníz tento chudému předluženému
okresu šilperskému obstarati není možno.
Vedla by silnice tato sice katastrem okresu zábřežského,
vlastně na jeho okraji a proto o silnici Zábřežsko
zájmu nemá a odjinud na stavbu potřebných
peněz dosíci nelze.
Dle prohlášení lesní správy lichtensteinské
bylo by dopomoženo Šilpersku k této nutné
stavbě, kdyby ministerstvo zemědělství
rozhodlo o převzetí lichtensteinského lesního
velkostatku okres Zábřeh, kterýmžto
majetkem silnice z největší části
vésti má.
Jak známo, lesní panství knížete
Lichtensteina v okrese zábřežském jest
sice státem zabráno, o převzetí dosud
však rozhodnuto není a to zaviňuje, že
nelze nikde žádati pomoci na uskutečnění
stavby silnice, pokud v této věci rozhodnutí
nenastane. Aby rozhodnutí se stalo co nejdříve,
byli v Praze jak u ministerstva zemědělství,
tak i u Pozemkového úřadu zástupci
okresů šilperského a zábřežského
již několikráte. Jejich intervence byly však
bezvýsledné přes to, že dopisem č.j.
80879/27 IV/8 ze dne 26./3. 27 sdělil pozemkový
úřad v Praze, že ministerstvo zemědělství
rozhodne o této věci do podzimu minulého
roku; avšak rozhodnutí o převzetí lesů
doposud se nestalo. Jak uvedeno, jest zřízení
státní silnice ze Šilperka do Hoštejna
ke hlavní železniční trati životní
otázkou Šilperska a kladné vyřešení
závisí jedině od toho, zda státem
bude či nebude převzato lichtensteinské panství
v okresu zábřežském.
Táží se proto podepsaní pana ministra
zemědělství, zdali jest ochoten zaříditi,
aby lichtensteinské lesy velkostatku Zábřeh
byly co nejdříve převzaty do státní
služby, aby tak odstraněna byla nejožehavější
příčina nemožnosti rozvoje tohoto okresu
šilperského.
V Praze dne 15. března 1928.
U okresního soudu v Unhošti působí tři
soudcové, z nichž dva jsou národnosti německé.
Tito dva soudcové svědomitě konají
povinností a jsou nestranní, ale ovládají
tak nedokonale český jazyk, že nedovedou interpretovati
české svědecké výpovědi.
Tím se stává, že soudce bez zlého
úmyslu protokoluje českou výpověď
svědka zcela opačně, což má potom
i vliv na rozsudek, vynesený podle nedokonalé interpretace
svědecké výpovědi.
Jako konkrétní případ k výše
zmíněnému uvádím spor proti
Jar. a Vlastě Česákovým, Počáple
u Král. Dvora, o úraz automobilový.
Že toto nedokonalé ovládání češtiny
soudců stěžuje nejen sporným stranám
dovolati se práva, ale i soudcům samým právo
nalézti, je nabíledni.
Podepsaní se táží, zdali pan ministr
spravedlnosti jest ochoten tyto okolnosti zjistiti a sjednati
nápravu?
V Praze dne 15. března 1928.
Na Moravě provádí 70 zaměstnanců
agrárních úřadů scelování
pozemků, jehož blahodárný vliv na zvýšení
zemědělské produkce jest všeobecně
uznáván. Nanejvýše těžká
a zodpovědná práce zaměstnanců
agrárních úřadů, jejich nestrannost
již z vlastního pozorování známe,
přináší požehnání
národnímu hospodářství a zvyšuje
blahobyt zemědělců, jejichž pozemky
byly scelovány.
Aby tato zodpovědná práce přinášela
kýžený užitek, podmiňuje existenční
zajištění a spokojenost zaměstnanců
těchto úřadů.
Bohužel, že provedenou systemisací těchto
zaměstnanců předpokladů oněch
dosaženo nebylo. Pakli stěžejní zásadou
systemisace bylo odměňovati státní
zaměstnance dle hospodářské důležitosti,
zodpovědnosti a namáhavosti jejich služby,
pak stala se zaměstnancům agrárních
úřadů provedenou systemisací veliká,
ponižující křivda a služebně
vrhla je o 20 roků zpět.
Zařazení úředníků ať
technických anebo úředních odhadců
půdy je dokonce v odporu s vládním nařízením
ze dne 15. července 1927, č. 103 Sb. z. a n. a ze
dne 9. prosince 1919, č. 650 Sb. z. a n.
Rovněž tak kancelářští úředníci
byli systemisací hmotně poškozeni. Systemisace
vůbec neřeší otázku čekatelů
agrárně-technické služby, kterážto
otázka, vzhledem na ohromné pracovní úkoly,
na Moravě a na připravovaný zákon
o scelování pozemků v republice je velice
naléhavá.
Podepsaní táží se proto pana ministra
zemědělství, je-li ochoten nespravedlivou
systemisací způsobené křivdy zaměstnanců
agrárních úřadů na Moravě
opraviti a provésti sytemisaci spravedlivou?
V Praze dne 14. března 1928.
Projektovaná přehrada na řece Březné
u Hoštejna na severní Moravě nemá posud
stanoveného pevného bodu a tato otázka nejenom
že oddaluje uskutečnění projektu, ale
působí naprostou nejistotu v povodí řeky
Březné potud, pokud ono leželo by pod projektovanou
přehradou. Je všeobecně známo, že
Šilpersko jest ve veliké bídě tím,
že nemá žádného spojení
se světem, neboť lid z výtěžku
horských kamenitých půd uživiti se nemůže
a průmyslové podniky pro odříznutí
od světa zříditi nelze, čehož
následek jest, že lid trpí podvýživou
a kraj se vylidňuje. Moravský zemský výbor
uznal za nutné připojení Šilperska,
když nelze drahou, která před válkou
byla projektovaná, tedy alespoň řádnou
silnicí a sice ze Šilperka do Hoštejna na hlavní
trati Olomouc-Česká Třebová a dal
také svými techniky tuto silnici vyměřiti
a rozpočet vypracovati.
O dalším postupu této stavby nebylo však
možno jednati, neboť nebylo vyřešeno převzetí
lesů lichtensteinského panství v okresu zábřežském
státem, kterýmžto majetkem silnice z velké
části vésti má. Tato záležitost
spěje nyní k rozhodnutí, ale nastává
další překážka, totiž že
není dosud definitivně rozhodnuto o přehradě.
Dle informací, jež jsme získali, je prý
míněna stavba přehrady až u Šilperka
s opěrnou příční zdí
u Crhova místo dosavadního projektu. Kdyby skutečně
byla projektována vodní přehrada od Crhova
k Šilperku, nebylo by to na závadu zemským
moravským výborem projektované silnici k
Hoštejnu, oproti tomu však projekt přehrady u
Hoštejna jest právě na místě,
kde silnice stavěna by býti měla. Nutno též
zdůrazniti, že stavba přehrady u Šilperka
byla by i pro tento kraj daleko výhodnější,
neboť přehrada u Hoštejna zabrala by téměř
všem zdejším rolníkům veškeré
louky a bez luk, jak známo, jest život horského
rolníka téměř nemožný.
Kdyby přehrada stavěna byla od Crhova k Šilperku,
této závady by nebylo. Kdyby však přes
to ministerstvo veřejných prací trvalo z
důvodů technických na tom, aby opěrná
zeď přehrady postavena byla v původně
projektovaném bodu nad Hoštejnem, bylo by nezbytně
nutno učiniti kroky, aby rolníci, jejichž luční
objekty byly by nádrží zaplaveny, mohli při
provádění pozemkové reformy nabýti
jinde objektů hospodářských, nutných
k jejich další obživě.
V zájmu kraje a existence nesčetných rolnických
usedlostí bylo by velice dobře, kdyby ministerstvo
veřejných prací rozhodlo se pro stavbu přehrady
u Šilperka a aby o tomto svém rozhodnutí vydalo
definitivní vyrozumění zájemníkům
a aby stavba přehrady, jejíž rentabilita jest
napřed výpočty prokázána, nebyla
oddalována. Postavení přehrady a připojení
k ní elektrické centrály, jakož i vybudování
potřebné silnice, znamenalo by oživení
tohoto přeubohého kraje.
Proto táží se podepsaní pana ministra
veřejných prací, zdali jest ochoten zaříditi,
aby definitivně byl stanoven opěrný bod pro
vody budoucí přehrady na Březné a
zdali jest ochoten zahájiti jednání v tom
směru, aby se stavbou přehrady bylo neprodleně
započato?
V Praze dne 15. března 1928.
Dne 21. ledna 1928 referoval v Plzni vycházející
ťNová DobaŤ, že presidium krajského
soudu v Chebu vrátilo ministerstvu spravedlnosti 12.000
Kč určených jako novoroční
remunerace pro soudce v obvodu tohoto krajského soudu z
toho důvodu, že se obávalo roztrpčení
soudců vzniklého nedoceněním jejich
odpovědné činnosti.
Dne 13. března 1928 vyhověl odpovědný
redaktor ťNové DobyŤ Josef Jirout telefonickému
vyzvání vyšetřujícího
soudce krajského soudu v Plzni, dostavil se k němu
do kanceláře a tam byl s ním sepsán
jako se svědkem protokol v trestní záležitosti
proti neznámému pachateli. odpovědný
redaktor ťN.D.Ť byl vyslýchán o tom, kdo
redakci o osudu soudcovských remunerací v obvodu
krajského soudu v Chebu informoval, zejména byl-li
to někdo ze zaměstnanců justiční
služby.
Později bylo zjištěno, že státním
zastupitelstvím v Plzni nebylo v souvislosti s oním
článkem zavedeno vůbec žádné
trestní řízení, tedy ani ne proti
neznámému pachateli a že onen výslech
byl proveden na příkaz presidia krajského
soudu v Plzni.
Poněvadž svědek v trestním řízení
má býti nejdříve poučen o tom,
proti komu se trestní řízení vede
a pod sankcí zákona nesmí býti jako
svědek vyslýchán, pokud trestní řízení
není k návrhu státního zastupitelství
proti nějaké osobě anebo neznámému
pachateli zavedeno a poněvadž dále presidium
krajského soudu jest pouhým administrativním
orgánem, který nesmí zasahovati do jurisdikce
soudu, a trestní řízení samo zahajovati
nemůže, - byl v tomto případu porušen
právní stav.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní:
1. Ví o tomto případu pan ministr spravedlnosti?
2. Na základě kterého zákona a kterého
ustanovení došlo k svědeckému výslechu
shora uvedenému?
3. Co hodlá učiniti pan ministr spravedlnosti, aby
zákonů bylo šetřeno?
V Praze dne 15. března 1928.
Při systemisaci byli těžce poškozeni zaměstnanci
agrárních úřadů na Moravě,
jež provádějí už řadu let
s dobrým úspěchem scelovací práce
na Moravě. 70 zaměstnanců agrárních
úřadů pro scelování pozemků
na Moravě bylo zařazeno do nejnižších
platových stupnic a jejich práce hodnocena tak,
že to odporuje vládnímu nařízení
čís. 103 Sb. z. a n. z r. 1927 a čís.
650 Sb. z. a n. z r. 1919.
Systemisací v té formě, jak byla nyní
provedena byli by zaměstnanci agrárních úřadů
degradováni a zkráceni proti ostatním kategoriím
zaměstnaneckým. Úředníci konceptní,
inženýři stejně jako kancelářští
zaměstnanci jsou velmi těžce poškozeni.
Otázce čekatelů agrární technické
služby nebyla vůbec věnována pozornost
ač právě při komasacích je
třeba této kategorii zaměstnanecké
věnovati zvýšenou pozornost.
Scelování pozemků náleží
v budoucnosti k nejdůležitějším
problémům národohospodářským
republiky, neboť komasace účelně a věcně
provedené přispějí k zintensivnění
zemědělské výroby v takové
míře, jako žádný jiný
prostředek. Komasace jsou s to učiniti z Československé
republiky zemi v zemědělském ohledu soběstačnou.
Dosud pracovali v komasacích v Československé
republice ve větší míře jenom
zaměstnanci úřadů pro agrární
operace v Brně. Jejich práce je odpovědná,
těžká, namnoze iniciativní a vyžadující
všeobecného přehledu a vzdělání.
Podle zásad požitkového zákona a systemisace
má býti služba tohoto druhu zvláště
ceněna a hodnocen.
Ježto provedenou systemisací bylo zaměstnancům
úřadu pro agrární operace ve srovnání
s ostatními zaměstnanci ublíženo a to
v takové míře jako nejhůře
postiženým kategoriím zaměstnaneckým,
obracejí se podepsaní k vládě s naléhavým
dotazem, zda je ochotna působiti k tomu, aby zaměstnanci
úřadu pro agrární operace zařazeni
byli tak, jak toto vyžaduje povaha jejich služby, a
aby křivdy systemisace jejich byly odčiněny?
V Praze dne 14. března 1928.
Dle zpráv maďarských a jiných zahraničních
listů, konala se dne 4. března 1928 v Debrecíně
voličská schůze, na které promluvil
min. předseda maďarský hrabě Bethlen
o problémech mezinárodní politiky a o stanovisku
maďarské vlády k aktuelním otázkám
mezinárodní politiky. Ve své řeči
dotknul se také mezi jiným poměru Maďarska
k Itálii a za nadšených projevů posluchačstva
a volání slávy Italii a Mussolinimu prohlásil
toto:
ťV minulérm roce stala se v zahraničně-politické
situaci Maďarska významná změna. Po
zrušení finanční a vojenské kontroly
uzavřeli jsme smlouvu s Itálií, která
pro nás znamená mnohem více, nežlái
diplomatický dokument. Dík této smlouvě
mohli jsme vystoupiti ze své osamocenosti; tato smlouva
vznikla ze společných tradic minulosti a ze vzpomínek
na společně vybojované zápasy - jest
to smlouva, jejímž podkladem jsou společné
zájmu přítomnosti, které oba národy
spojejí nerozlučnými pouty a které
také v mnohých důležitých otázkách
mezinárodních určují společný
postup.Ť
Obsah celé řeči a smysl zvláště
těchto vět naznačuje, že nejedná
se o obyčejnou smlouvu mezi Maďarskem a Italií,
nýbrž naznačuje se, že kromě ujednání
rázu finančního a hospodářského
jsou zde ještě jiné úmluvy, jež
dávají tušiti, že se jedná také
o vzájenmnou podporu rázu vojenského. Není
možno při čtení těchto zpráv
a po známém případu Sv.-Gothardském
ubrániti se dojmu, že se jedná zde o tajné
úmluvy, které zavazují oba uvedené
státy k branné podpoře.
Poněvadž maďarský stát není
nikým ohrožován, pak musí každý
míti dojem, že jedná se o útočnou
akci, namířenou proti sousedním státům
a přirozeně také proti republice Československé.
Vyvstává obava, že se jedná o tajnou
smlouvu vojenskou. Okolnost tato musí vyvolati znepokojení
veřejnosti, nehledě pak k ohrožení mírumilovných
tendencí, jež naše domácí i zahraniční
politika sleduje.
Táží se proto podepsaní:
1. Zná pan ministr zahraničí tyto události?
2. Může pan ministr zahraničí sděliti,
jaký jest obsah smlouvy mezi Maďarskem a Italií?
3. Může pan ministr zahraničí sděliti,
zda smlouva mezi Maďarskem a Italií neobsahuje tajných
klausulí vojenského rázu?
V Praze dne 16. března 1928.
Hanebné osvětlení na nádraží
v Malé Morávce, jakož i špatné
osvětlení na celé trati Bruntál-Malá
Morávka byly již předmětem dotazů
(D.707/II a D. 1043/II) panu ministrovi železnic. Ovšem
tímto upozorněním na nejvyšším
místě zlepšení nebylo lze dosíci.
Stanice Malá Morávka-Karlov jest konečnou
stanicí trati Bruntál-Malá Morávka.
Této trati každoročně užívá
tisíce turistů, sportovců a výletníků.
Přijdou-li cestující k večernímu
vlaku do této stanice, jest často zahalena takovou
tmou, že cestující nevidí vůbec
ani vchodu do staniční budovy. Nelze se tedy diviti,
přichází-li často k úrazům.
Před samým odjezdem vlaku rozsvěcuje se teprve
na nástupišti umístěná předpotopní
petrolejka, stejně se pak osvětlují čekárny
a vlaková souprava, lze-li zde vůbec tohoto výrazu
užíti. Výtky naprosto nepomáhají.
Přes to, že v listopadu 1925 jistý úředník
z Bruntálu pro hanebné osvětlení při
vstupu do nádraží upadl a při tom se
poranil, trvají dále neudržitelné poměry.
Povšimnutí zasluhuje, že elektrické vedení
vede kolem samé staniční budovy v Malé
Morávce, takže připojení nádraží
na elektrické vedení bylo by spojeno s poměrně
malým vydáním.
Toto nerozumné úsporné opatření
způsobilo dne 10. února t. r. nový úraz.
Před samým odjezdem vlaku č. 4912, jenž
v 18.55 hod. večer odjíždí z Malé
Morávky do Bruntálu, byl výpomocný
průvodčí František Polzer, zaměstnaný
dva měsíce u malomorávských vlaků,
jenž jako obyčejně stál na lokomotivě,
u sesýpky na uhlí stržen z vlaku a těžce
zraněn, poněvadž pro tmu nemohl sesýpky
na uhlí viděti a byl ještě málo
obeznalý s místními poměry. Bylo mu
rozdrceno pravé nadloktí, rozmačkán
hořejší článek levého
palce a zlome kloub levého ukazováčku. Zraněný
jest nyní ve všeobecné veřejné
nemocnici v Bruntále.
Poukazujíce na tyto poměry táží
se podepsaní pana ministra železnic:
Jste konečně ochoten ihned prozkoumati toto ostudné
osvětlování na trati Bruntál-Malá
Morávka a nahraditi tento nedostatek moderním zařízením?
V Praze dne 7. března 1928.
Primátor hlavního města Prahy prohlásil,
že z usnesení presidia obec pražská bude
příště odpírati předpisovati
přepychovou daň u jednojazyčných německých
vstupenek. Jest to Němcům nepřátelská
svévolnost pražského magistrátu, která
se nemůže opírati o žádný
zákon, ale příkře odporuje smlouvě
o ochraně menšin a ústavní listině,
poškozuje tedy část státních
občanů a jest porušením práva.
Interpelanti táží se tedy pana ministra vnitra:
1. Může schvalovati tento protiprávní
postup magistrátu hlavního města Prahy a
2. Jest ochoten jako dohlédací úřad
zrušiti svrchu zmíněné usnesení
presidia pražského magistrátu a porušení
práva opět napraviti?
V Praze dne 12. března 1928.