II. volební období |
I. posl. Simma a druhů min. železnic o železničním
neštěstí ve Vratislavicích m./N. dne
31. května 1928,
II. posl. Simma a druhů min. železnic o naléhavém
vybudování nádraží v Jablonci
n./N.,
III. posl. Simma a druhů min. nár. obrany o pokračování
v akci pro náhradu za občanské šaty,
ztracené při mobilisaci těch osob, které
nastoupili vojenskou službu,
IV. posl. inž. Junga a druhů min. financí o
novelování zákona ze dne 15. června
1927, č. 77 Sb. z. a n. o obecních financích,
V. posl. inž. Junga, dr. Wollschacka a druhů min.
soc. péče a min. vnitra o prováděcím
nařízení k zákonu č. 39/1928
Sb. z. a n. o ochraně domácího trhu práce,
VI. posl. Simma a druhů min. školství a nár,.
osvěty, že jest nutno předložiti návrh
zákona o pěstounkách v mateřských
škol,
VII. posl. inž. Junga, Simma a druhů min. železnic
o snížení sazeb pro osobní a časové
lístky cestujících z povolání,
VIII. posl. Simma a druhů min. spravedlnosti o zpronevěrách
notáře Lva Veita v Tanvaldě,
IX. posl. Kršiaka, Sedorjaka, ‚Čulena a soudr.
min. vnútra a zdravotníctva o zpracovanie mäsa
zo zdechlého dobytka a zatušovanie riadného
vyšetrenia policajnými orgánmi v Košiciach,
X. posl. Simma a druhů min. financí o zařazení
města Trutnova do skupiny B podle § 12, odst. 7 platového
zákona,
XI. posl. Simma, inž. Junga a druhů min. sociální
péče o zákonné ochraně zástupců
cestujících motorovými vozy proti následkům
automobilových a motorových úrazů,
XII. posl. Krebse, inž. Junga a druhů min. sociální
péče, aby byl konečně podán
návrh zákona o podpoře přestárlých,
XIII. posl. inž. Junga, Simma a druhů min. vnitra
a min. financí o odnětí podpor poskytovaných
okresy hasičským sborům,
XIV. posl. Knejzlíka, Sladkého, Langra a druhů
min. financí o vymáhání paušálních
poplatků ze služebních požitků
starostů a obecních radních na okresu přerovském
okresním finančním ředitelstvím
v Uherském Hradišti,
XV. posl. dra Klapky, Bergmanna, Mikuláše a druhů
vládě o přeřazení města
Říčan do skupinu B činovného
podle § 12, odst. 7 zákona ze dne 24. června
1926, čís. 103 Sb. z. a n.,
XVI. posl. dra Dérera, Bečko a súdr. min.
vnútra a min. zdravotníctva o zanedbanie úradnej
povinnosti okresného úřadu v Lipt. Sv.
Mikuláši v příležitosti osýpkovej
epidemie v Lipt. Sv. Jáne,
XVII. posl. dra Dérera, Bečko a súdr. min.
vnútra o protizákonnom postupu okresného
náčelníka při zabavenie rudých
karafiátov na oslavách 1. mája v Lipt.
Sv. Mikuláši,
XVIII. posl. V. Beneše, Jaši a soudr. min. školství
a nár. osvěty o mimokonkursním obsazení
místa řídícího učitele
v Čelakovicích, školní okres Brandýs
n. Labem a místa řidícího učitele
v Pátku, školní okres Poděbrady,
XIX. posl. Jaši a soudr. min. vnitra o nesprávném
postupu zemského výboru moravského při
jmenování členů finanční
komise v obci Medlovicích u Kyjova,
XX. posl. dra Schollicha a druhů předsedovi vlády
o odstrkování Němců na brněnské
výstavě soudobé kultury,
XXI. posl. Simma, inž. Junga a druhů min. školství
a nár. osvěty, aby bylo vydáno nařízení
k zákonu ze dne 24. června 1926, čís.
103 Sb. z. a n. o rozsahu v jakém lze započítati
dobu, ztrávenou v určité službě,
pro zvýšení platu při jmenování
profesorem
XXII. posl. inž. Junga a druhů min. spravedlnosti
o zabavení periodického tiskopisu ťVolk und
GemeindeŤ.
Dne 31. května 1928 ve Ľ 8 hod. vecer stalo se při
přechodu dráhy poblíže nádraží
Vratislavice n. N. - Kyselka liberecko-jablonecko-tanvaldské
dráhy velmi veliké neštěstí,
jehož obětí se stal kvetoucí lidský
život.
Obchodník s velocipedy pan Arnošt Schwarzbach
chtěl svým motorovým kolem, přijížděje
cestou od Dlouhého Mostu, přejeti dráhu,
která na tomto místě není zabezpečena
ani závorami ani jinak. V téže chvíli
vjel do stanice osobní vlak přijíždějící
od Jablonce, zachytil motorové kolo a srazil s něho
jezdce, pana Schwarzbacha, jakož i jeho 18letou dceru, která
s ním jel v přívěsním
vozíku. Děvče, které se dostalo přímo
pod vlak, skonalo po několika chvílích, pan
Schwarzbach, který pádem utrpěl těžké
otřesení mozku a jiná vnitřní
zranění, byl převezen do liberecké
nemocnice, kde leží v bezvědomí.
Jak jsme již poznamenali, není místo neštěstí
na přechodu dráhy ani uzavřeno závorami
ani hlídáno. Ale místo, kde se toto strašné
neštěstí stalo, leží ve středu
obce, na místě, kde jest největší
doprava ulicemi na 4 strany. Dráha se zde, jakmile přeťala
ulici, zahýbá dosti napravo, což jest zakryto
pahorkem, takže vlak přijíždějící
od Jablonce lze viděti až v poslední chvíli;
mimo to nově zavedený motorový rychlík
nestaví ve stanici Vratislavicích n. N. a plnou
rychlostí svým tichým chodem přejíždí
tento silně frekventovaný přechod přes
dráhu.
Jest zjištěno, že se na tomto místě
stalo již několik nehod, které ovšem neskončily
tak tragicky jako poslední.
Dlužno ještě poznamenati, že ve Vratislavicích n. N., v největší průmyslové obci ve venkovském okrese libereckém, se skorem 7.000 obyvateli jest neméně než 7 takových neuzavřených a nehlídaných přechodů přes dráhu, z nichž výše zmíněný jest nejnebezpečnější.
již dne 27. března 1928 vratislavický obecní
úřad požádal královéhradecké
ředitelství státních drah, aby dalo
zabezpečiti tento zvláště nebezpečný
přechod přes dráhu a při tom upozornil,
že by to nebylo spojeno s velkými nesnázemi
a útratami, jelikož závěry bylo by lze
snadno hlídati a obsluhovati ze stanice. Ředitelství
však, čeho nelze pochopiti, nepovažovalo za nutné
něco zaříditi nebo vůbec na tuto žádost
odpověděti.
Bude-li tento stav ponechán, budou takové případy
i dále možné. Ale odpovědnost za to
nésti není možno. Proto se interpelanti táží
pana ministra:
Jest ochoten naříditi královéhradeckému
ředitelství státních drah, aby zabezpečilo
přechod přes dráhu ve Vratislavicích
n. N., ale aby také všeobecně provedlo revisi
tratí v oblastech s hojnou dopravou?
V Praze dne 14. června 1928.
Poslední dobou byla znovu v široké veřejnosti
rozvířena otázka novostavby nádraží
v Jablonci n. N., jež se stala naléhavě
nutná, a jest nezbytno, aby se příslušná
místa o této otázce jasně vyslovila.
Důvody této akce jsou: Město Jablonec n.
N. jako světoznámé průmyslové,
obchodní a vývozní město asi se 40.000
obyvateli, jako středisko území, jež
s nejbližšími místy jest obydleno
asi 60.000 lidmi a jako středisko okresu se 100.000 obyvateli
má nádraží, jež nyní naprosto
nepostačuje jeho poměrům. Jeho budova pochází
z doby liberecko-jablonecko-tanvaldské dráhy
a vůbec nebyla změněna od oné doby,
tedy po více než 40 let, v kteréžto
době se město rozvinulo na výši označenou
uvedenými číslicemi. Není zde zařízení
stačících hojné dopravě, nynější
zařízení jsou naprosto neudržitelná.
V místnostech, kde jsou pokladny, je ohromný
průvan, obecenstvo tam není chráněno
proti nepohodám a pobyt v nich patří
i jinak největším nepříjemnostem
cestování. Zvláštních čekáren
tam vůbec není, čekati lze jen v restauraci,
kamž ovšem se nemohou uchýliti všichni cestující.
Jsouť cestující, kteří se chtějí
vyhnouti každému zbytečnému vydání.
Záchody jsou proti všem oprávněným
požadavkům primitivní a mimo to bezpříkladně
nehygienické. Všechna jiná staniční
zařízení jsou stejně nedostatečná
a týká se to jak vlastních provozních
zařízení, jež se jeví počtem
kolejí, tak i provozních místností.
K dalšímu odůvodnění přestavby
nebo novostavby jabloneckého nádraží,
jež se nyní stala naléhavou, stačí,
poukážeme-li jen na to, že návrh na tuto
stavbu byl předložen již v r. 1914, že
již tehdy byl prostudován, ba dokonce byl již
ve stadiu provedení. Všechny příslušné
úřady tento návrh projednaly. Došlo
dokonce již k vykoupení pozemků potřebných
na rozšíření nádraží.
Byl již vystavěn spodek nákladního skladiště.
Válka překazila další práce.
Nyní však se již nesmí ztráceti
čas, aby nádražní poměry města
Jablonce n. N. byly přizpůsobeny skutečným
požadavkům, tím spíše, že
podle našeho mínění lze se tím
vyhnouti budoucím těžkým komplikacím.
Podporujeme-li žádost městské správy
jakož i celé veřejnosti jablonecké,
aby rychle byly zahájeny práce na vyřešení
nádražní otázky, jest pohnutkou tohoto
našeho úsilí i to, že známe význam
města pro stát. Jeho významný průmysl
každoročně vytváří miliardové
hodnoty, které se proměňují v ekvivalenty
pro stát velice významné. Město Jablonec
n. N. tedy zasluhuje, aby byla splněna jeho přání,
při tom tak velice oprávněná. Ale
i důvody representace státu musejí pohnouti
odpovědný správní obor, aby provedl
naléhavou stavbu nádraží. Pro Jablonec
n. N. platí přívlastek daný českým
lázeňským místům. Město
jest také částečně přijímacím
salonem státu. Každoročně přicházejí
sem tisíce cizinců z veškerých
zemí světa, sice jen za obchodem, ale jistě
si prohlížejí i veřejná zařízení.
Jestliže péči o ně mají měřiti
dle jabloneckého nádraží, rozhodně
jejich úsudek sotva dobře dopadne.
Ze všech těchto důvodů táží
se interpelanti pana ministra železnic:
1. Jaké jest osobní stanovisko pana ministra v interpelované věci?
2. Byly zahájeny přípravné práce, potřebné k jejímu vyřízení?
3. Zamýšlí železniční odbor přidržeti se starého návrhu nebo
4. Byl vypracován nový návrh?
5. Ukládají se peníze na provedení nádražní stavby a
6. bude tato stavba jistě zahájena v nejbližším
stavebním období?
V Praze dne 12. června 1928.
Za mobilisace ve světové válce mnoho tisíc
osob, které nastoupily vojenskou službu, zanechalo
občanské šaty u vojenských úřadů.
Často byly tyto šaty ztraceny, což by bylo poškodilo
ty, kteří je ztratili, kdyby jim neměly býti
nahrazeny věcně nebo peněžitě.
Ministerstvo národní obrany správně
posuzujíc stav vracejících se vojínů,
zahájilo akci pro náhradu škody, kterou ztráty
občanských šatů byla úplně
nebo částečně nahrazována penězi.
Již v r. 1920 byly uveřejněny vyhlášky
ministerstva národní obrny v obcích
státního území a v denním
tisku, aby se všeobecně sbíraly přihlášky
k této akci, pokud byly oprávněny. Formuláře
tehdy vydané musily obecní úřady sbírati
a do 30. dubna 1921 předložiti ministerstvu. Konečně
byla přihlašovací lhůta prodloužena
do června 1923 a za ztracené občanské
šaty byla poskytována náhrada tím, že
tomu, kdo ztrátu utrpěl, se všeobecně
poukazovalo 200 Kč.
Tento postup ministerstva národní obrany zasluhoval
tím spíše uznání, že pro
náhradu škody nebylo určitého právního
závazku k náhradě úplné.
Interpelanti také chápou, že pro náhradovou
akci byla ustanovena časová hranice. Nyní
se však stává, že bývalí
váleční zajatci, kteří se vrátili
do vlasti po r. 1923, nemohou dostati náhrady za škodu,
utrpěnou ztrátou svého občanského
obleku, jedině proto, poněvadž se nemohli ve
stanovené lhůtě přihlásiti
o takovou náhradu. Tj. krutost zvláště
k těmto lidem, kteří skoro výlučně
pocházejí z chudých a nejchudších
vrstev obyvatelstva státu. Aby i tito poslední čekatelé
byli uspokojeni nějakou náhradou, bylo by nutno
určiti novou přihlašovací lhůtu,
- navrhujeme do 30. července 1929, - a povoliti ji, aby
se obvyklým způsobem přihlásili o
náhradu škody tak, jak se to dělo do června
1923. Podle toho táží se interpelanti pana
ministra:
1. Je-li ochoten podle přání interpelace
ustanoviti novou přihlašovací lhůtu,
2. Je-li ochoten poskytnouti peníze potřebné
k novému zahájení náhradové
akce za ztracené občanské šaty?
V Praze den 12. června 1928.
Účinky nového zákona o obecních
financích projevují se již co nejpovážlivěji,
poněvadž četné obce nejsou již
s to, aby vyhověly svým zákonitým
finančním závazkům. Ještě
těžším účinkem zákona
o obecních financích jest, že obce již
skorem vůbec nemají peněz na přiměřené
vybavení a udržování sociálních
a školních zařízení, zařízení
péče o dopravu a péče zdravotní,
natož aby pak je mohly dále rozvíjeti. Ale
právě tento obor jest nejdůležitějším
polem práce obcí, poněvadž jej musejí
skoro samy obstarávati a poněvadž na tomto
obstarávání závisí udržení
zdraví, výkonnosti a pracovní síly
obyvatelů a dorostu. Stále hlasitěji se rozléhají
hlasy obcí a samosprávných svazků,
jež ukazují, že jen nejrychlejší
úprava zákona o obecních financích
může odvrátiti nezměrné škody
nyní i příště. Tato úprava
t. j. novelování zákona o obecních
financích musila by se říditi těmito
směrnicemi:
1. Nejvyšší mez obecních přirážek
musí býti zvýšena z 200 na 300%
(nebo až 400% za předpokladů § 1, odst.
5 zákona o obecních financích č. 77/1927
Sb. z. a n.).
2. Obcím musí býti přímo přikázán
příděl z obratové daně
v dřívější výměře.
3. Dlužno jim přikázati přiměřený
příděl z daně důchodové.
4. Dlužno jim přikázati příděl
ze státní nápojové daně ve
výměře, jak se v onom správním
území schází.
5. Pětina ošetřovacích útrat
podle §u 21 zákona o obecních financích
č. 77/1927 Sb. z. a n. musí býti opět
přesunuta na země.
6. Dlužno uvolniti levný úvěr na mírný
úrok pro obecní investice.
7. Obecní podniky dlužno osvoboditi od výdělkové daně a uznati, že jsou obecně prospěšné, jelikož výnos připadá výlučně obecnímu hospodářství a tím veřejnému blahu.
Interpelanti táží se tedy pana ministra financí:
Je-li ochoten podle výše uvedených směrnic
co nejdříve předložiti sněmovně
návrh na novelování zákona o obecních
financích č. 77/1927 Sb. z. a n., aby jej projednala?
V Praze dne 12. června 1928.
o prováděcím nařízení
k zákonu č. 39/1928 Sb. z. a n. o ochraně
domácího trhu práce.
§ 2 zmíněného zákona výslovně
prohlašuje, že se tento zákon netýká
cizinců, kteří před 1. květnem
1923 byli již v Československu zaměstnáni
a od té doby nepřetržitě zůstávají
ve svém zaměstnání, nebo že tací
cizinci nemusejí žádati o polení k pobytu
podle tohoto zákona. Prováděcí nařízení
k tomuto zákonu odůvodňuje nutnost tohoto
zákona zrušením pasových vis a tím,
že v sousedních státech platí podobné
zákony. Zpravodajové a řečníci
pro tento zákon ve výborech a ve sněmovně
zdůraznili, že se tento zákon má prováděti
co nejliberálněji a že jeho hlavním
důvodem jest míti obranu proti podobným ustanovením
zákonů sousedních států, abychom
opírajíce se snad o toto nucené opatření
dosáhli zrušení podobných zákonů
v sousedních státech. Totéž žádá
i resoluce přijatá ve výboru.
V rozporu k tomuto duchu zákonodárců
stanovuje prováděcí nařízení,
že každou cestu do ciziny trvající déle
než 3 týdny, dlužno považovati za přerušení
pobytu v Československu. Tím se připravují
cizinci, kteří byli již před 1. květnem
1923 v Československu zaměstnáni, na
příklad čtyřnedělními
cestami na dovolenou nebo čtyřnedělními
obchodními cestami na rozkaz firmy, o výhody §u
2 výše citovaného zákona. Prováděcí
nařízení přící se tedy
smyslu zákona, přesahuje plnou moc ministerstva
a bylo by mu lze odporovati u nejvyššího správního
soudu jako nezákonitému. Není to první
případ, že ministerstva vydávajíce
nařízení proti duchu zákona překračují
svou pravomoc a tím mění smysl zákona.
Tento neudržitelný stav musí býti naléhavě
napraven. Interpelanti táží se tedy pana ministra:
Je-li ochoten co nejdříve vymýtiti z prováděcího
nařízení všechna ustanovení,
která se příčí duchu zákona,
a pečovati, aby se těchto nepotřebných
krutostí proti cizozemským zaměstnancům
neužívalo a aby se zákon na ochranu domácího
trhu práce prováděl v duchu a ve smyslu
zákonodárců?
V Praze dne 13. června 1928.
Brzy budou sněmovně předloženy četné
návrhy zákonů, které se dotýkají
největšího veřejného zájmu
potud, že se jimi zahajuje úprava rozličných
naléhavých školských věcí.
Bohužel mezi těmito návrhy zákonů
není zákon, po dlouhá léta naléhavě
požadovaný, o úpravě právních
poměrů pěstounek mateřských
škol. Návrh na zákon o pěstounkách
mateřských škol byl kdysi zmařen pochybnostmi,
jež povstaly o tom, zdali mateřské školy
mají býti v novém uspořádání
přikázány do úředního
oboru ministerstva školství nebo ministerstva sociální
péče. Když se tato tak zvaná ťkompetenční
otázkaŤ rozřešila tím, že
mateřské školy byly podřízeny
ministerstvu školství a národní osvěty,
zdálo se, že již nic podstatného nepřekáží
konečnému podání návrhu zákona.
Ve skutečnosti, pokud víme, byl zákon později
i vypracován, takže školský odbor jej
má hotový. Jest zapotřebí jen rozhodnutí
pana ministra, aby návrh na novou úpravu právních
poměrů pěstounek mateřských
škol předložil zákonodárným
sborům k projednání.
Se zřetelem na to, že na podání návrhu
zákona o pěstounkách mateřských
škol a na skutečné parlamentní jeho
vyřízení po léta čekají
nejen pěstounky mateřských škol, které
na tom mají zájem, nýbrž i široká
veřejnost, žádají interpelanti, aby
se pan ministr k tomu rozhodl a táží se
ho, je-li k tomu ochoten?
V Praze dne 14. června 1928.
Ve 4 létech byly osobní sazby každoročně
zvyšovány úhrnem o 70%, čímž
nejtíže byli postiženi zvláště
cestující z povolání. Vydání
poloročních lístků na rok 1928 přineslo
cestujícím z povolání znovu zvýšení
cen, jež bylo sice poněkud zakryto tím, že
se normální sazby časových lístků
snížily o 5%, za to však byla zrušena před
rokem přiznaná 9%ní sleva daně z jízdních
lístků, takže se poloroční lístky
zdražily znovu o 4%. Železniční správa
plným právem přiznala dělníkům
mimořádně příznivé osobní
sazby pro jízdu z pracovního místa a
zpět. Podobně měla by železniční
správa podle práva pomýšleti i na snížení
cen časových lístků pro obchodní
zástupce na jejich cestách, jichž vyžaduje
jejich povolání, poněvadž i tyto cesty
jsou jízdami na pracovní místo obchodního
zástupce a zpět.
Členové cestovních a sportovních svazů
mají slevy ze všeobecných osobních sazeb,
poněvadž přispívají k oživení
cizineckého ruchu, k podporování tělesných
cvičení a tím nepřímo ke zvýšení
osobní dopravy na drahách. Činnost obchodních
zástupců působí ještě
v mnohem větší míře na zvýšení
a oživení osobní a nákladní dopravy
železnic a již proto bylo by odůvodněno
snížiti osobní sazby pro cestující
z povolání na jejich obchodních cestách.
Takové výhody pro cestující z povolání
měly by se vztahovati na slevu daně z jízdních
lístků, kterou měli v roce 1927, na
snížení nepoměrně vysokých
sazeb časových jízdenek jen pro jedno ředitelství,
a na zavedení ročních a poloročních
jízdenek pro 2 členy jedné firmy, jichž
by mohli střídavě užívati. Při
vrácení časových lístků,
jichž nelze použíti pro smrt nebo zastavení
cestovní činnosti držitele jest nyní
platná lhůta tak krátká, že ve
většině případů tato výhoda
jest jen zdánlivá. Bylo by naléhavě
nutno, aby se vrácené lístky nahrazovaly
podle času, po nějž nebyly užívány,
a aby se mohly vraceti v každé době.
Interpelanti táží se tedy pana ministra:
Jest ochoten poskytnouti cestujícím z povolání
podle výše uvedených směrnic slevy z jejich
vysokých výdajů na cesty železnicí
a jest dále ochoten provedení těchto slev
tak uspíšiti, aby nabyly platnosti již v době,
kdy se budou vydávati poloroční lístky
od 1. července t. r.?
V Praze dne 12. června 1928.
Počátkem ledna 1928 spáchal sebevraždu
notář Lev Veit z Tanvaldu. I když se již
v posledních měsících nebo letech
jeho úřední činnosti v jeho úředním
místě proslýchalo, že prý jeho
hospodaření není bezvadné a že
jeho majetkové poměry nejsou v pořádku,
zprávy tyto nebyly tehdy ještě dostatečným
důvodem, aby musily býti předmětem
hrdelního vyšetřování nebo aby
strany opatrně jednaly s notářským
úřadem v Tanvaldě. Úřední
revise provedená po smrti notáře Lva Veita
však skutečně ukázala, že v jeho
úřadování byly chyby, takže ony
zprávy byly potvrzeny. Ba dokonce všechny projevené
dohady o rozsahu spáchaných nesprávností
v notářském úřadě
byly bohužel mnohokráte předstiženy a
stav na škodu stran je přímo katastrofální.
Veit podvodně zneužil svého úředního
postavení. Některé z jeho stran složily
u něho větší nebo menší
částky pod rozličnými tituly jako
kupní cena, dědictví, dědické
poplatky, odkazy atd. a od většiny poškozených
žádal dále poukazuje na úřední
pokyny a instrukce na příklad při prodeji
nemovitostí zajíštění dávky
z přírůstku na majetku, ale všech
těchto složených peněz neužil podle
jejich určení. Nesprávnosti byly prováděny
po celá léta a jejich zatajování velmi
přispěly pomalé úřední
předpisy, zvláště při dávce
z přírustku na majetku. Zemský inspektorát,
na nějž se po smrti notářově
obrátily osoby postižené zpronevěrou,
rozhodl, že zvláště ve věcech dávky
z přírustku na majetku složené
peníze jsou věcí čistě soukromoprávní
povahy a že stát není povinen je nahraditi.
Kdyby se stát nevzdal tohoto mínění,
byl by jeho účinek pro strany přímo
katastrofální.
Byť i nebylo žádné povinnosti k náhradě
škody jakéhokoliv druhu, přece se domníváme,
že dlužno učiniti opatření na ochranu
poškozených. Interpelanti dovolujíce si obrátiti
pozornost pana ministra na tento případ, táží
se ho:
1. Co zamýšlí učiniti pan ministr v případě
notáře Lva Veita na ochranu osob, které poškodil?
2. Jest ochoten dohodnouti se s příslušnými
místy, aby neblahé události v jisté
formě napravil?
3. Je-li ochoten dohodnouti se především se
zemským inspektorátem zemských dávek
nebo se zemským správním výborem stran
toho, aby, než bude tato otázka objasněna,
zpronevěřené peníze nebyly znovu vymáhány?
V Praze dne 12. června 1928.
Družstevná centrála ťKooperativaŤ
má mimo jiné závody tiež v Košiciach
závod pod menom ťSlovenské Dobytkářské
DružstvoŤ. Tento podnik má vraj slúžit
na zúšlachtenie a zvelebenie a speňaženie
dobytka na Slovensku. Ako taký dostává tiež
velké štátné subvencie. V skutočnosti
však neprevádzá nič iného ako
udenársko-mäsiarskou živnosť. Napriek tomu,
že toto družstvo je při všetkých
štátných dodávkách favorizované
a až na malé výnimky dostává
všetky štátné dodávky a úrady
mu všade a vo všetkom idú po ruku (tak n
apríklad v marci 1928 vydaný bol príkaz
11. pešou diviziou v Košiciach, že všetky
štátné utvary tejto divizie povinné
sú zaokrivať svoje masové potreby u tohoto
družstva), dává toto družstvo do predaja
tovar (udeniny i surové mäso) zo zdochnutého
a chorého a lekárom neprehliednutého dobytka.
Je podozrenie, že m. r. v marci 1927 umrevši voják
od otravy, kúpil toto u menovaného družstva
na Legionárskom námestí. Prípad tento
však vyšetrený nebol.
U tohoto družstva pracoval robotník Ján Sedlárik,
s ktorým prišlo družstvo, potažne jeho
místoriaditel Jozef Kubovec, v aprili m. r. do sporu
pře zadržanie mu odmeny za pracu po čase. Věc
přišla před súd. Sedlárik poveril
zastupovaním svojej záležitosti dra Wirkmana,
advokáta v Košiciach a tento svojho koncipienta
dra Aloiza Michalička k dalšímu jednaniu.
Mimo sporu o zadržanú mzdu poveril Sedlárik
dr. Michalička, aby podal na Slov. Dobytkářské
Družstvo trestné oznámenie pre výše
uvedené činy.
Dr Michalíček nechal si predvolat Sedlárikom
uvedených svedkov, všetkých to zamestancov
Slov. Dob. Družstva a keď mu tito pravdivost Sedlárikovho
tvrdenia nielen dosvedčili, ale i prišli i s inými
trestnými vecmi, spísal o celom trestnom činu
protokol a menovaný svedkovia to vlastnoručne u
verejného notára dra Veselého v Košiciach
podpísali. Svedkovia udali, že družstvo zpracovávalo,
privážalo i privádzalo do predaja mäso
a udzeniny z hovadzieho dobytka bravov, ktorý zdochli
alebo boli v poslaniu chvílu porazené v stajňach
družstva v Majerskej ulici v Košiciach. Táto
zdochlina bola dopravovaná v noci alebo včasne
ráno do tovární družstva na Rákocího
ul. č. 46. v Košiciach a tam spracovaná
pre konzum.
Medzi tým dozvedel sa riaditel družstva Rudolf Nosek,
že sa chystá proti družstvu trestné oznámenie,
poslal svojho zástupcu Jozefa Kubovca niekolkorazy k dru
Michalíčkovi. Kubovec pokušal sa získať
dra Michalíčka penizami, aby Sedlárika nezastupoval,
aby mu povedal, že sa vo veci nedá nič robit.
Konečne Michalíčka riaditel Nosek navštívil
a nabídal smierné vyrovnanie so Sedlárikom,
keď tento donesie prehlásenie od svedkov, ktorí
trestné činy družstva potvrdili, že svedectvo
svoje odvolajú, aby na základe toho nikto viac družstvo
pre trestné činy žalovať nemohol. Dohoda
sa stala tak, že Sedlárik dostane miesto požadovaných
Kč 21.000.- len Kč 20.000.- , svedkovia odvolajú
a tým bude celá vec skončená. Pre
peniaze dla ujednania mal isť dr Michalíček
do kancelárie družstva, kam mal priniesť zminene
tu dokumenty a tieto oproti Kč 20.000,- odovzdať Noskovi.
Nosek zariadil věci tak, že do kancelárie zavolal
tajnú policiu a tuto ukril a tito tajní mali zatknút
Michalíčka v tom okamihu, keď mu Nosek
dával peniaze a celá věc mala býť
prehlásená za vydieračstvo. Michalíček
dokumenty nepriniesol a k odevzdaniu ani peňazi, ani
dokumentov nedošlo a tiež k zatknutiu nie. Za krátkú
dobu na to počkal si Nosek na dra Michalíčka
před jeho kanceláriou a keď sa Michalíček
objavil na ulici, žiadal Nosek od neho dokumenty, aby vraj
tá vec bola už raz vybavená. Michalíček
mal dokumenty u seba, ukázal ich Noskovi a tento zdvyhnutím
klobúka a poškrabaním sa na hlave dal znamenie
čekajúcim nadaleko detektivom, ktorých mal
vepred pripravených po dohode s policii, aby ho zatkli.
Dra Michalíčka skutočne na policii zatkli.
Došlo k výsluchu svedkov na policii a to: Ignác
Douch, Jozef Švorc a Štefan Kolár, ktorí
svoje údaje o trestnom čine družstva vypovedané
před verejným notárom potvrdili. A tiež
udali, že svoje odvolanie urobili len na žiadosť
spolurobotníka Sedlárika, ktorý ich o to
požiadal len, aby jemu pomohli. Avšak pôvodné
udanie je pravdivé. Keď toto vypovedaľ Jozef
Švorc, poznamenal policajný úradník,
ktorý výsluch viedol: ťBouda hoříŤ.
Napriek tomuto skutkovému stavu, že policia mala v rukách dokumenty o trestnom čine družstva, že toto ešte raz svedkovia potvrdili, nezaviedla vyšetrovanie proti nemu, ačkolvek by tak urobiť musela, keby slúžila veci spravedlivosti. A preto je tu oprávnené podezrenie, že polícia išla na ruku Slov. Dob. Družstvu, čo sa ukazuje i v tom, že riaditel Nosek mal stále po ruke tajnú policiu. Tiež policajný sudca Tausig bol videný v inkrimovaný čas často v roznych košických kaviarňách a restauraciách s miestoriaditelom družstva Kubovcom, ktorý spor se Sedlárikom vyvolal, ačkolvek predtým to nikdy nebolo. Policajný úradník, ktorý věc vyšetroval, bol videný v kancelárii Noska a keď sa od tohoto lúčil, dal mu Nosek priniesť balík z expedicii a velmi srdečne sa lúčili. To dosvedčí robotník, ktorý to videl. Meno jeho udá Sedlárik. V celom vyšetrováni policia zjavne nadržala družstvu. Proti dru Michalíčkovi vede sa trestné pokračovanie pre vydieračstvo a bude o tom rozhodovat súd, či skutočne zneužil poverenia Sedlárikovho k vydieraniu a preto sa touto vedou nazaoberáme. Avšak v čom žiadáme prísné vyšetrenie, nápravu a potrestanie víníkov je to, že Slov. Dob. Družstvo vysekává a zpracovává zdochlinu a túto predává konzumentom, že to všetko bolo svědkami dokázané pred policíjou a táto nielen proti temu nezakročila, ale i ututlala, že umrel voján na otravu mäsom v min. roce v dubnu zakúpeným na Legionárskom námestí, kde družstvo má predajnu, a že sa všeobecne hovorilo, že udenina kúpená bola v legionárskom družstve, a to vyšetrené nebolo, že policajné orgány zjavně nadržaly družstvu a jednaly takto proti zákonu. Družstvo tiež tajne porážá dobytok, aby nemuselo platit dane a takto okrádá štát o velké tisíce.
Pýtáme sa preto pána ministra zdravotnictva,
či má vedomosť o týchto vecach jak so
zdochnutým mäsom tak i s otravou vojáka?
Či je ochotný dať toto vyšetriť a
vinikov prísne potrestať?
Či je ochotný pán minister vnútra
dať prísně vyšetriť policajné
orgány, vedúce vyšetrovanie vo výš
uvedenej vecí? Či je ochotný vinikov prísne
potrestať?
V Prahe dňa 19. června 1928.