Město Trutnov tvoří s úzce přičleněnými
částěmi města Horním Starým
Městem a Poříčím hospodářský
celek, který podle posledního úředního
sčítání lidu měl 20.998 obyvatelů,
kteréžto číslo do dnešního
dne ještě podstatně stouplo. Schází
tedy jen zcela nepatrný počet obyvatelů,
aby Trutnov mohl býti zařazen do skupiny B podle
§ 12, odst. 7, platového zákona. Město
Trutnov leží na úpatí Krkonoš v blízkosti
Janských lázní a má tytéž
drahotní poměry, jimiž jsou známy Krkonoše.
Touto drahotou octlo se trutnovské úřednictvo
a úřednictvo okolních míst ve velmi
těžké hospodářské situaci,
takže jest naléhavě třeba, aby Trutnov
a okolní místa byla přeřazena do skupiny
B. Dlužno také připomenouti, že město
Trutnov leží stranou od hospodářsky
bohatých území Králové Hradce
a Jaroměře a musí odebírati potraviny
z těchto krajin za značně drahé
peníze. Jest ve veřejném zájmu a nikoliv
na posledním místě v zájmu státu
a zachování pracovní síly a chuti
k práci úřednictva, aby se mu v jeho
těžkém hospodářském postavení
pomohlo.
Interpelanti táží se tedy pana ministra:
Jest ochoten uváživ uvedené důvody přeřaditi
státní a veřejné úředníky,
profesory, učitele a zaměstnance všech úřadů
a kategorií, jakož i zaměstnance z okolních
míst do skupiny B podle § 12, odst. 7, platového
zákona.
V Praze dne 12. června 1928.
Pro špatná železniční spojení
v horských krajích Československa a v krajích
ležících stranou hlavní dopravy a pro
velkou ztrátu času jízdou železnicemi,
jednotlivé firmy nechávají své obchodní
zástupce stále více a více cestovati
v motorových vozech. strašlivě však
vzrůstá počet případů,
že cestující ve služebním automobilu
nebo s motorovým kolem, nebo i se soukromými
automobily, jichž používají ke služebním
cestám, jednající jako zástupci, bývají
těžce, ba smrtelně zraněni. Ve většině
případů bylo však bohužel zjištěno,
že firma těchto cestujících nepojistila
ani proti úrazům ani jejich následkům.
Zákon ze dne 9. srpna 1908 o povinném ručení
automobilů jest zastaralý, pro nynější
dopravní poměry nestačí a nezná
také zákonitého povinného pojištění
firmami proti úrazům zástupců zaměstnaných
ve svrchu uvedeném smyslu. Tak, jako každý
zaměstnavatel musí pojistiti zaměstnance
svého podniku a dělníky proti úrazu,
jest také sociální povinností státu,
aby firmám, které nechají své zástupce
navštěvovati zákaznictvo v motorových
vozech, uložil zákonem za povinnost, aby své
zaměstnance náležitě pojistily proti
úrazům a jejich následkům.
Interpelanti se tedy táží pana ministra:
Jest ochoten co nejdříve podati sněmovně
návrh zákona, podle něhož cestující
z povolání, kteří z příkazu
své firmy jezdí motorovými vozidly, musí
býti firmami pojištěni pro případ
úrazu. Tento zákon mohl by býti podán
obdobně ve spojení s naléhavě
nutnou novelisací již zastaralého zákona
o povinném ručení automobilů z roku
1908.
V Praze dne 12. června 1928.
Ze starobního a invalidního pojištění
jsou vyloučeni všichni; kteří dne 1.června
1926 dosáhli 60 roků věku. Aby i o tyto lidi
bylo postaráno, zákon ze dne 16. prosince 1921,
č. 483 určil pro účely sociálního
pojištění částku 130 milionů
korun. Podle § 2 tohoto zákona má se této
částky použíti především
k podpoře osob, které nemohou býti zahrnuty
do sociálního pojištění, poněvadž
již překročily zákonité stáří
60 let. Proto také vláda roku 1926 podala příslušný
návrh zákona pro přestárlé,
jímž se nařizuje, že všichni nemajetní,
starší 60 let, kteří nemají důchodu
ze sociálního pojištění, mají
dostati ročně 500 Kč státního
důchodu.
14. května 1926 podala vláda sněmovně
pod tiskem 279 nový návrh, jímž se státní
podpora snižuje na polovice a vedle toho se činí
závislá na tom, že důchodce dostává
chudinskou podporu. Všechny strany tento návrh stejně
odmítly, poněvadž se naprosto neshoduje se
svým účelem. Zaopatření přestárlých
není jen samozřejmou povinností sociální
spravedlnosti, nýbrž vyvěrá také
ze záměrů zákonodárců,
když bylo sociální pojištění
usneseno. V důvodové zprávě k sociálnímu
pojištění (vládní návrh
tisk 4186) praví se o pojištění osob
starších 60 let toto:
ťProto osnova myšlenku státního zaopatření
odmítla. Úplně je však vylučovati
nelze. I systém pojišťovací má
totiž své meze. Nelze do něho pojmouti z důvodů
účelnosti i z důvodů přílišného
zatížení, jež by tím bylo pojištěncům
způsobeno, osoby překročivší
určitý věk. U nás jsou podle osnovy
vyňaty z pojištění invalidního
a starobního osoby, jež by vstoupily do pojištění
po prvé teprve po dokonaném 60. roce života.
Také o ty však je nutno se postarati. To se právě
stane v formě zařízení, jež
v tomto případě je umožněno
okolností, že jde o generaci pouze přechodnou
a tudíž o instituci, jejíž náklady
nebudou růsti, nýbrž se budou postupně
zmenšovati. Příslušná osnova, kterou
vláda v brzké době předloží,
bude tvořiti jednotný celek spolu s tímto
návrhem a osnovou o pojištění osob samostatně
výdělečně činných.Ť
Ze znění důvodové zprávy tedy
jasně vysvítá:
1. Že zákonodárcové byli toho mínění,
že o osoby, které překročily 60. rok
života, musí býti najisto postaráno,
2. že vládní strany předloží
v krátké době poslanecké sněmovně
příslušný návrh zákona
a že tento návrh bude tvořiti jednotný
celek se zákonem o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
3. že pojištění osob starších
60 let bude umožněno proto oddělení
od sociálního pojištění, poněvadž
jde jen o přechodnou generaci a tedy nutný náklad
nebude vzrůstati, nýbrž ponenáhlu se
zmenšovati.
Vláda, jak již svrchu řečeno, podala
sice poslanecké sněmovně příslušný
návrh zákona, který se však setkal s
nejenergičtějším odporem všech
stran, takže by bylo bývalo povinností vlády,
aby podala nový návrh, nechtěla-li již
zvoliti za podklad jednání některý
z návrhů podaných různými stranami.
Zákonem o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy ze dne 15. června 1927, č. 77
byla obcím, okresům a zemím uložena
taková omezení jejich finančních příjmů,
že jest naléhavou povinností, aby pojištěním
osob starších 60 let byla obcím odňata
největší část břemen,
jež nyní musí vynakládati na zaopatření
obecních chudých.
Ze všech uvedených důvodů táží
s interpelanti pana ministra sociální péče,
je-li ochoten ještě v tomto jarním zasedání
podati poslanecké sněmovně návrh zákona,
jímž se upravuje pojištění přestárlých?
V Praze dne 14. června 1928.
Zemský správní výbor pro Čechy
zkoumaje rozpočty okresních správních
komisí škrtl částky zařazené
v těchto rozpočtech na podporování
hasičství a na jednotné vybudování
opatření na ochranu proti ohni a hasičských
opatření v okresech. Zemský správní
výbor zaujímá při tom stanovisko,
že podle § 1 požárního policejního
řádu ze dne 25. května 1876 péče
o bezpečnost proti ohni náleží do samostatného
oboru působnosti obcí a nikoliv okresů, takže
těmto podporám po léta poskytovaným
schází právní titul. Výnos
zemského správní výboru číslo
116.427/III/27 chce z okresních rozpočtů
škrtnouti všechny příspěvky, k
nimž okresy nejsou právně povinny.
Tomu odporuje, že dřívější
zemský výbor a nynější zemský
správní výbor samy několikráte
daly podnět a vydaly směrnice, podle nichž
okresy nebo okresní správní komise mají
se snažiti, vybudovati v okrese hasičství jednotně
a věnovati hasičství největší
pozornost a hmotnou podporu. V témže smyslu bylo také
okresům uloženo, aby podávaly statistické
výroční zprávy o hasících
prostředcích, v okrese a zřízených
hasičských sborech a bylo od nich také žádáno,
aby podávaly posudky o žádostech o podporu
z věcného hasičského fondu a spolupomáhaly
při poskytování těchto podpor a průkazu,
jak byly vynaloženy. Výměr zemského
správního výboru ze dne 27. února
1926, čís.l 17.609/V/26, který byl také
zaslán na vědomí zemského svazu hasičstva
a jistě také, aby se podle něho postupovalo,
praví dále: ťPodle požárního
policejního řádu, vypukne-li oheň,
jsou obce povinny poskytnouti sousedním obcím pomoc.
Náhradu za přípřež, aby ji bylo
lze spravedlivěji rozděliti, téměř
výhradně platí samosprávné
okresy. Tato věc vyžaduje jednotné úpravy,
a to v tom smyslu, aby okresy všem hasičským
sborům, které mají své sídlo
v některé obci příslušného
okresu, hradily výdaje za přípřež,
nehledě k tomu, zda hasičský sbor vyjede
na pomoc do obce vlastního okresu nebo cizího.Ť
V zájmu udržení a dalšího vybudování
hasičství jest naléhavě třeba,
aby okresy svou finanční podporu nezastavily.
Interpelanti se tedy táží:
Jest pan ministr vnitra ochoten naříditi zemskému
správnímu výboru, aby zkoumaje rozpočty
okresních správních komisí, neškrtal
částky zařazené do těchto rozpočtů
na podporování hasičství a na jednotné
vybudování opatření v okresech? Naopak
zemskému správnímu výboru se ukládá,
aby s největší svědomitostí sledoval
vybudování a vývoj hasičství
a aby jej co možno nejvíce podporoval?
V Praze dne 12. června 1928.
Okresní finanční ředitelství
v Uherském Hradišti zaslalo obecním radám
okresu přerovského tento Úřední
Lístek:
ťJelikož nebyl Vámi dosud zapraven paušální
poplatek ze služebních požitků (peněžitých
i nepeněžitých) dle zákona ze 12. VIII.
1921, čís. 295 Sb. z. a n. za dobu od 1. II. 1920
do 31. XII. 1927, upozorňujeme Vás, abyste tak učinili
neprodleně. Poplatek jest odvésti bez úředního
vyměření příslušnému
bernímu úřadu způsobem, stanoveným
v § 2. nařízení vlády ze dne
1. XII. 1921 čís. 437 Sb. z. a n. Za zaměstnance,
sloužící účelům veřejným
(starosta, tajemník, strážník atd.),
pokud dostávají odměny, platí se jednak
1/4%ní paušální poplatek a za zaměstnance,
sloužící k účelům soukromohospodářským,
platí se 1/2%ní paušální poplatek.
Nebude-li poplatek i s příslušnými úroky
z prodlení ihned zapraven, bude Vám předepsán
i s příslušnou pokutou.Ť
K tomu podotýkáme:
ťPoplatek ze služebních smluvŤ platí
se ze všech požitků spojených s úřadem
a službami. (Zákon čís. 295/1921, 437/21
Sb. z. a n.). Pro posouzení otázky, z kterých
požitků se platí tento poplatek, rozhodna je
prakse ustálená za platnosti saz. pol. 86/40 zákona
z r. 1862.
Podle nálezu 10.931/97 a podle §u 24 obecního
zřízení pro Moravu, dle něhož
členové zastupitelstva a náhradníci
jsou povinni vykonávati úřad svůj
zdarma, dá se souditi toto:
Plat (úřadovné), které dostávají
representanti obecní samosprávy, představuje
toliko paušální náhradu hotových
výloh, která není ťpožitkemŤ
spojeným s úřadem, proto paušálnímu
poplatku nepodléhá; v případech, o
které jde, patrně také více než
takovou náhradou nepředstavuje, neboť jinak
by byl vyměření platu pozastavil úřad
dozorčí jako nezákonné.
Pokud jde o plat ťtajemníka obceŤ, třeba
v každém jednotlivém případě
vyšetřiti, zda-li jde toliko o příjmy,
určené očividně v přiměřené
výši k úhradě výloh nevyhnutelných,
a nikoliv též za odměnu za práci.
Jest tedy toto úřední vyzvání
v rozporu se zákonem čís. 295 z r. 1921 a
sice z toho důvodu, že starostu, radního i
tajemníka nelze považovati za zaměstnance obecní,
kteří by požívali služebních
požitků, jež - jak uvedeno - vylučuje
i samo zemské zřízení moravské.
Odměna je pak skutečně jen odměnou
za ztrátu času, čili jinými slovy
hražením vzniklých výloh s úřadováním
obecním.
Tážeme se proto pana ministra:
1) Jet pan ministr ochoten sděliti podepsaným, je-li
postup okresního finančního ředitelství
v Uherském Hradišti správný?
2) Shledá-li pan ministr postup okresního finančního
ředitelství v Uh. Hradišti nesprávným,
jest ochoten naříditi tomuto ředitelství,
aby paušální poplatky, neoprávněně
vybrané od obecních rad, byly jim vráceny?
V Praze dne 21. června 1928.
Město Říčany u Prahy podle úředního
sčítání z r. 1920 mělo 3066
obyvatelů, v roce 1928 vykazuje již 4636 obyvatelů.
V roce 1910 bylo tu 326 čísel popisných,
394 v roce 1920 a v roce 1928 stoupl počet ten na 697.
Tento rapidní vzrůst vysvětluje se bezprostřední
blízkostí hlavního města. Veřejní
i soukromí zaměstnanci, kteří mají
povolání v Praze, stěhují se do Říčan
a dojíždějí odtud každodenně
za povoláním. Překotný vzrůst,
blízkost velkoměsta, které spotřebuje
produkci svého okolí, naprostý nedostatek
bytů, mají však v zápětí,
že existenční poměry jsou tu značně
obtížné. Veřejní zaměstnanci,
kteří jsou vázáni svým úřadem
na Říčany jako úřední
sídlo, jsou nuceni hledati byty v novostavbách,
po případě stavěti si vlastní
domky, zpravidla se značnou úvěrovou pomocí
peněžních ústavů. Blízkost
Prahu má v zápětí, že ceny životních
potřeb (másla, mouky, vajec, mléka atd.)
úplně se přizpůsobily cenám
pražským. Ale ani jiné životní
potřeby nejsou levnější než v Praze.
Jde skutečně o mimořádné drahotní
poměry, vysvětlitelné tím, že
Říčany přeměnily se po převratu
v bydliště mnoha pražských zaměstnanců
a že drahotní podmínku několik kilometrů
vzdáleného velkoměsta vyvolaly úplně
totožné poměry drahotní v tomto městě.
Podepsaní táží se proto:
Jest vláda ochotna uznati tyto důvody a přeřaditi
město Říčany podle mimořádných
drahotních poměrů do skupiny B míst
dle §u 12 odst. 7 zákona čís. 103/1926
Sb. z. a n.?
V Praze dne 20. června 1928.
V obci Lipt. sv. Jáne zúrila koncom minulého
a začiatkom t. r. silná epidemia osýpková
medzi školskými dietkami, hlavne v škole evang.
aug. vyznania. Epidemia vyvrcholila od 25. januára do 10.
februára t. r., tedy bolo až 50% školských
dietok postihnuto touto epidemiou. Dňa 28. I. bol v obci
na inšpekcii školský inšpektor p. Miloš
Janoška, ktorý nariadil evang. školskej správe,
aby prípad ihneď oznámila okresnému
úradu v Lipt. sv. Mikuláši, Školská
správa tak učinila ešte toho samého
dňa, ale okresný úrad na toto oznámenie
nielen že nenariadil okamžite školu zatvoriť,
ale ani lekára na vyšetrenie epidemie do obci nevyslal.
Konečne až 18. II., teda tri týždne po
oznámení a to len na osobnú intervenciu starostu
obce, vyslal okresný úrad lekára. V ten čas
však epidemia svojim rozsahom už značne poklesla,
takže leká školu zatvoriť už nenavrhnul.
Obeťou epidemie a neslýchanej nedbalosti okresného
úradu stal sa 8 ročný žiak Miloš
Juráš.
Při prenásledovanie a trestanie robotníkov,
ktorí z príležitosti oslav 1. mája predávali
rudé karafiáty, postupoval okresní úrad
v Lipt. sv. Mikuláši a jeho náčelník,
p. dr. Šimko, který svoje ludácké smýšlanie
dává při každej možnej a nemožnej
príležitosti ostentativne na javo, veľmi promptne,
lebo trestné rozkazy boly už 20. mája vynesené.
V prípade osýpkovej epidemie školských
dietok však ten samý úrad celé týždne
napriek urgenciam nekonal svoju povinnosť a tým zavinil
smrť nevinného dieťata.
Pýtame sa pánov ministrov vnútra a zdravotníctva:
1. Či je známy tento prípad?
2.Či sú ochotny v obore svojej pôsobnosti
čo najprísnejšie potrestať úradne
orgány, ktoré zanedbaly a narušily svoje povinnosti?
V Prahe dňa 22. júna 1928.
Dňa 1. V. 1928 oslavovalo robotnictvo v Lipt. sv. Mikuláši
10. vyročie historickej rezolúcie mikulášskej,
v ktorej prvý raz po čas svetovej vojny Slováci
verejne manifestovali za československú jednotu.
Jako to bolo vždy pri májových oslavách
zvykom i při tejto príležitosti predávané
boly účastníkom shromáždenia
rudé karafiáty. Na území celej republiky
dosial diel sa predaj karafiátov z príležitosti
oslav 1. mája vždy bez prekážok a bez
toho, že by bolo k tomu třeba úradne povolenie.
Ana za maďarského režimu nebolu nikdy činené
žiadné prekážky při predaji rudých
karafiátov na oslavách robotnických.
V jubilejnom roku republiky vyhliadnul si okresný náčelník
v Lipt. sv. Mikuláši, dr Šimko, ktorý
při každej možnej a nemožnej príležitosti
dáva na javo svoje ľudácké smýšľanie,
príležitosť oslavy výročia rezolúci
pre československé sjednotenie k tomu, aby narušil
tento dosiáľ úradmi bez prekážok
tolerovaný zvyk a dal zaviesť proti všetkým,
ktori predávali rudé karafiáty priestupkové
trestné pokračovanie. Následkom tohoto zakročenia
okresného náčelníka potrestaná
bola M. Hladká z Lipt. sv. Mikuláša trestným
rozkazom č. 427/28 pre predávanie karafiátov
bez povolenia na 30 Kč peňažitej pokuty a při
nedobytnosti na dvojdňové zavretie. Tým samým
trestom potrestaný bol i Miloš Kujan z Vrbice preto,
že nariadil od predávanie rudých karafiátov
bez povolenia. Zákonný článok XXV.
z roku 1900, na ktorý sa spomenuté potrestanie stalo
sa na základe zrušeného zákona.
Pýtáme sa p. ministra vnútra:
1) Či sú mu tieto prípady a protizákonný
postup okresného úradu v Lipt. sv. Mikuláši
známy?
2) Čo mieni p. minister učiniť, aby v budúcnosti
zabránil podobnému zneužitiu úradnej
moci ľudácky smýšlajúcích
správnych orgánov?
3) Či je ochotný p. minister v obore svojej pôsobnosti
s najväčšou prísnosťou potrestať
toto zhanobenie oslavy historickej mikulášskej rezolúcie?
V Prahe dňa 22. júna 1928.
Okresní školní výbor v Brandýse
n. L. vypsal 7. dubna 1927 konkurs na obsazení místa
řídícího učitele při
pětitřídní obecné škole
v Čelákovicích s konkursní lhůtou
do 25. května 1927. V konkurse nebylo zmínky, že
při škole čelákovické není
naturálního bytu, ačkoli u jiných
míst téhož konkursu bylo to uvedeno. Patrně
naturální byt při škole byl a teprve
po vypsání konkursu dle oznámení místní
školní rady 21. dubna 1927 byl zrušen. Tato okolnost
svědčí, že místní činitelé
uvědoměle pracovali pro žadatele z místa
a zrušením naturálního bytu snažili
se odraditi žadatele odjinud, aby z obavy před nedostatkem
bytů v Čelákovicích žádosti
nepodávali. Pokud však bylo zjištěno,
naturální byt ve škole není a je obydlen
pensionovaným řídícím učitelem.
Žadatelé odjinud nedali se však odstrašiti.
Majíce velmi dobrou kvalifikaci, vážné
rodinné důvody, služební stáří
přes 35 let i značné zásluhy jako
lidovýchovní, školští nebo literární
pracovníci, zažádali o místo.
okresní školní výbor v Brandýse
n. L. nezachoval se však podle zákonného přesně
terminovaného postupu. Snad proto, že místní
školní rada v Čelákovicích požádala,
aby místo konkursem obsazeno nebylo. Okresní školní
výbor nevykonal tedy presentace a nedbaje přesného
znění zákonných předpisů,
nepředložil spisy zemské školní
radě v zákonité lhůtě k úřednímu
opatření. Zástupce učitelstva v zemské
školní radě urgoval vyřízení
tohoto konkursu podle zákona. Ale zemská školní
rada neučinila nic v tom směru, nepoužila podle
svého práva a povinnosti 15 §u zákona
č. 86, aby řád a kázeň do školské
služby uvedla. Čekalo se až do října
1927, kdy při obecné škole v Čelákovicích
zrušena byla pobočka a tímto čekáním
vytvořeny změněné poměry, k
nimž se vztahuje možnost ministerského výnosu
z 28. března 1872 čís. 3015. Tento výnos
připouští tam, kde redukcí definitivních
poboček není volných definitivních
učitelských míst, jmenovati řídícím
učitelem jednu z těchto dosavadních definitivních
sil, jestliže funkce řídícího
učitele je smrtí nebo odchodem uprázdněna.
Ačkoli konkursem mělo býti místo řídícího
učitele v Čelákovicích obsazeno nejpozději
v červenci 1927, ponechal okresní školní
výbor v Brandýse n. L. obsazovací spisy u
sebe až do roku 1928, kdy bylo již možno užíti
naznačeného rakouského ministerského
výnosu z r. 1872 na prospěch místního
mladšího protěžovaného žadatele
Josefa Motyse, který ani kvalifikací ani jinak nad
starší žadatele nevynikal.
V téže době, ale dříve ještě,
než k potvrzení J. Motyse podle min. výnosu
z r. 1872 došlo, byla presentována do Velké
Prahy definitivní učitelka z Čelákovic,
Marie Pošová a její presentace ležela
již 6. května 1928 v zemské školní
radě. Proti jejímu potvrzení nebylo námitek.
Tato presentace Marie Pošové do Velké Prahy
znovu měnila poměry. Tak jako dříve
zrušení pobočky v Čelákovicích
umožnilo situaci pro uplatnění výše
uvedeného ministerského výnosu, tak nyní
presentace Marie Pošové do Velké Prahy vytvořila
situaci, při níž mělo býti místo
v Čelákovicích obsazeno podle článku
IV. obsazovacího zákona učitelského.
Aby se tak státi nemohlo a jmenování mladšího
žadatele, protěžovaného Motyse bylo umožněno,
zdržela Zemská školní rada jmenování
Marie Pošové o jednu schůzi a jmenování
Motysovo provedla, přes to, že byla na toto obcházení
zákona upozorněna. Za úřadování
přednosty II. oddělení dra. Zelinky, muže
nejvýš spravedlivého, který si neúchylným
a pevným setrváváním na půdě
zákona, i odporem proti nenáležitým
vlivům získal úcty všeho učitelstva,
nikdy k podobnému obcházení zákona
nedošlo. Jsme toho mínění, že obsazení
místa řídícího učitele
v Čelákovicích mělo se státi
podle stavu koncem května 1927, kdy rozepsaný konkurs
končil. Jestliže však školní úřady
vzaly na vědomí změnu vzniklou redukcí
jedné tamní třídy a celé měsíce
na tuto změnu mohly čekati, potom je svědectví
neudržitelných poměrů, jestliže
nevzaly také na vědomí změnu, vzniklou
presentací učitelky Pošové do Velké
Prahy a nevyvodily z ní důsledků zákonitým
dokončením konkursního řízení.
Stejně charakteristickým případem,
při němž mělo býti zabráněno
uplatnění článku IV. zákona
306 Sb. z. a n., jest obsazování místa řídícího
učitele při obecné škole v Pátku,
okres Poděbrady, s exponovanou školou v Okřínku.
V Pátku má se dle konkursu ze dne 10. března
1927 obsaditi místo řídícího
učitele. Dle došlých žádostí
je nejstarším a zákonitě kvalifikovaným
žadatelem učitel Josef Tržický z Odřepes.
Okresní školní výbor při presentaci
na místo v Pátku dbal přání
tamní místní školní rady a presentoval
místního žadatele, služebně mladšího
učitele Václava Rohlíčka, uváděje
jeho invaliditu. Během řízení bylo
však úředně vyšetřeno, že
presentovaný Rohlíček invalidou není
a nemá tedy nároků na přednost ani
z tohoto titulu. Proto zemská školní rada nepotvrdila
jeho presentace a nařídila okresnímu školnímu
výboru, aby vykonal presentaci novou, nebo podal námitky.
Okresní školní výbor zachoval se na
to podle zákona čís. 306, a presentoval nejstaršího
žadatele J. Tržického a zaslal spisy zemské
školní radě ke schválení. Tato
presentace není dosud schválena, ačkoli není
proti ní námitek. Místní političtí
činitelé strany republikánské a lidové
zakročují totiž soustavně v této
věci u zemské školní rady i v ministerstvu
školství, aby presentaci z politických důvodů
zdrželi, snad proto, že se jedná o učitele
sociálního demokrata. Zákroky své
odůvodňují ovšem nesprávně
líčenými důvody, namítajíce,
že expositura v Okrínku má být změněna
na samostatnou školu, očekávají, tím
že by pravděpodobně nastaly podmínky
pro mimokonkursní obsazení podle ministerského
výnosu z r. 1872, protežovaným mladším
žadatelem Rohlíčkem. Námitka je lichá,
neboť osamostatněním školy v Okřínku
neubylo by učitelské místo na škole
v Pátku, a není tedy naprosto důvodu ani
aby se neprovedlo ani aby se zrušilo konkursní řízení.
Oddalováním potvrzení presentace J. Tržického
na místo řídícího učitele
v Pátku děje se křivda nejen tomuto žadateli,
ale obchází se i článek IV. zákona
č. 306 Sb. z. a n. na škodu ustálených
poměrů pátecké školy, na níž
zbytečně působí síla zatímní.
Tyto okolnosti ukazují na nezdravé poměru
a vlivy, které se více a více počínají
uplatňovati v našem školství a jdou až
k porušování a obcházení zákona
úřady, které by měly býti jeho
strážci a vykonavateli.
Poukazujíce na správnou zásadu vyslovenou
panem ministrem školství a národní osvěty
o nezdravých politických vlivech, které hatí
klid naší školy, tážeme se:
1. Zná tyto případy pan ministr školství
a národní osvěty?
2. Je pan ministr školství ochoten naříditi
jejich náležité vyšetření,
slyšení zástupce učitelského
v okresní i zemské školní radě,
z něhož vy vysvitlo, že obsazování
míst řídících učitelů
v Čelákovicích a Pátku dálo
se způsobem nenáležitým?
3. Je pan ministr školství ochoten naříditi
revisi těchto postupů, aby se předešlo
dalším možným případům
obcházení obsazovacího zákona učitelského?
V Praze dne 21. června 1928.
Ve jmenované obci jmenováni byli členové
finanční komise v tomto složení:
Strana čsl. soc. demokratická
člena 1 - hlasů ve volbách 61 - 3 mandáty
Domkářská (soc. dem.) Ústř. svazu
Praha, Hybernská 7
člena 0 - hlasů ve volbách 22 - 1 mandát
Republikánská
členy 3 - hlasů ve volbách 91 - 5 mandátů
Lidová
členy 2 - hlasů ve volbách 49 - 3 mandáty
Po volbách došlo ke spojení obou soc. demokratických
skupin a tímto dosaženy 4 mandáty, náleží
jim proto dva až tři zástupcové ve finanční
komisi. Moravský zemský výbor přípisem
č. III 1378/8 a/3 vyzval zástupce strany domkařů
prostřednictvím obecní rady, aby si také
navrhla jednoho člena, což tato učinila. Moravský
zemský výbor přípisem č. III.
1378/8 a /5 jmenoval dva členy straně republikánské
a jednoho člena straně lidové, že soc.
demokratických navržených nejmenován
nikdo.
Proti tomuto křiklavě nespravedlivému rozdělení
mandátů podala strana rekurs, který zemský
výbor zamítl s odůvodněním,
že nemusí při jmenování dbáti
poměrného zastoupení. Proti důvodu,
že strana soc. demokratická navrhla odborníka
v otázkách finančních, namítá
zase zemský výbor, že musil hájiti poměrného
zastoupení. Proti důvodu, že strana soc. demokratická
navrhla odborníka v otázkách finančních,
namítá zase zemský výbor, že
musil hájiti poměrného zastoupení
a že mezi stranou lidovou a soc. demokratickou bylo rozhodnuto
losem, při tom ale pominul mandát soc. demokratické
skupiny domkářů.
Tážeme se pana ministra vnitra, zda zná tento
případ, kde dohlédací úřad
dává obcím příklad stranickosti
a zda chce působiti k tomu, aby jmenování
členů finanční komise provedlo se
dle zásady poměrného zastoupení všech
skupin?
V Praze dne 22. června 1928.