I. posl. dr. Schollicha a druhů min. veř. prací o jmenování silniční rady,
II. posl. Simma a druhů min. soc. péče, aby byl podán návrh zákona o zřízení smírčích výborů,
III. posl. Simma, Krebse a druhů vládě o rychlé pomoci v krajích postižených bouří u Broumova a Štětí,
IV. posl. dr. Schollicha a druhů min. spravedlnosti a min. vnitra o rozšiřování bojkotového letáku v Lipníku n. B.,
V. posl. Kurťaka a druhů min. školství a nár. osvěty o nařízení civilní správy Podkarpatské Rusi čís. 34.208 ai 1928 o novém určení důchodů duchovních řecko-katolické církve,
VI. posl. Kurťaka a druhů min. školství a nár. osvěty o jmenování Rusi,
VII. posl. Kurťaka a druhů min. vnitra, že nebyly povoleny československých učitelů na ruské školy v Podkarpatské schůze Autonomního zemědělského svazu v obcích velkosevljušského okresu (Marmaroš),
VIII. posl. Landové-Štychové a soudr. min. vnitra a spravedlnosti o bezdůvodném zatýkání a věznění dělníků, přespávajících v noclehárnách, a o křiklavých poměrech u okresního soudu v Karlíne,
IX. posl dr. Klapky, Mikuláše, Zeminové a druhů min. zemědělství o pomoci postiženým živelními pohromami,
X. posl. Tučného, Netolického a druhů min. Spravedlnosti o ubíjení živnosti krejčovské trestanci,
XI. posl. Hrušovského, Moudrého a druhů vládě o zneužívání rozhlasové stanice v Budapešti proti Československé republice,
XII. posl. Svobody a soudr. min. spravedlnosti o konfiskací "Stráže Socialismu" v Brně ze dne 1. května 1928,
XIII. posl. Chvojky, Pechmanové a druhů vládě o náhradě škody obětem politické persekuce za války,
XIV. posl. Bergmanna, Davida, Pechmanové, Chvojky a druhů vládě o přeřazení Mladé Boleslavi do skupiny "B" činovného státních zaměstnanců,
XV. posl. inž. Junga a druhů vládě o zabrání budovy pražského soukromého ústavu pro hluchoněmé na Smíchově,
XVI. posl. Schafera a soudr. min. spravedlnosti o zabavení časopisu "Der Bund" ze dne 18. června 1928,
XVII. posl. Katze a soudr. min. soc. péče, že karlovarští stavební podnikatelé porušují osmihodinovou dobu pracovní,
XVIII. posl. inž. Junga, dra Wollschacka a druhů min. národní obrany o vysokém procentu onemocnční a sebevražd vojínů ve vojsku,
XIX. posl. Kurťaka a druhů min. zemědělství o zpronevěření 136,626 Kč státních peněz Viktorem Mikšíčkem, okresním hajným,
XX. posl. Geyera, inž. Junga a druhů min. železnic, aby byla znovuotevřena bývalá čekárna na stanici Želina na trati místní dráhy Kadaň-Kašice (Vilémov-Doupov) v obvodu ředitelství státních drah Praha-Sever,
XXI. posl. Krebse, inž. R. Junga, Simma a druhů vládě,
aby lhůta pro poskytování daňových
slev pro novostavby byla prodloužena.
Jmenování, která provedl ministr veřejných
prací podle zákona o silničním fondu,
vzbudila živou nevoli, zvláště u okresních
výborů, poněvadž naprosto nebylo dbáno
oprávněných přání a
požadavků těchto vrstev. Máme přes
40 000 km okresních silnic, které velmi značně
přesahují číselně, jak státní
silnice, tak také zemské silnice (23 km). Právem
muselo se tedy předpokládati, že podle takového
stavu věci budou do silniční rady jmenování
zástupci těchto sborů v přiměřeném
počtu. Kupodivu však při jmenování
byl sice přiznán zástupce zemským
výborům, které téměř
vůbec žádných silnic nespravují,
nikoliv však českým zastupitelstvům
a moravsko-slezským silničním okresům.
Z nich byl povolán pouze náhradník.
Také se stanoviska národního musíme
bohužel konstatovati, že němečtí
zástupci nebyli jmenováni, jak by to odpovídalo
dílu německého obyvatelstva.
podepsaní táží se tedy pana ministra
veřejných prací, podle jakých hledisek
bylo jmenování provedeno a jak byl zachován
národnostní poměr?
V Praze dne 20. června 1928.
Letošního roku provádějí se stávky
a výluky se zvláštním rozhořčením
a podnikatelé bojkotujíce vyjednávání,
protahovali nesmírně dlouho zvláště
stávky, aby stávkující dělnictvo
vyčerpali a učinili je povoleným Stávkami
a výlukami bylo v prvém čtvrtletí
1928 ztraceno 560 107 pracovních dnů a ztráta
na mzdách činí 21,105.519 Kč. Tyto
číslice jsou příliš veliké,
než aby se jich mohlo jen tak beze všeho nedbati.
V zájmu hospodářství a tedy také
zaměstnavatelů a zaměstnanců jest
třeba dosíci a zachovati zdárnou dohodu a
součinnost. Stávka, která se rozbila o surové
mocenské prostředky podnikatelů nebo vyčerpáním
dělnictva, nepřináší trvalého
prospěchu ani podnikateli, poněvadž jest tím
na dlouhou dobu zničena zdárná spolupráce
v podniku. Stávka jest odborovým prostředkem
boje a bude jím i dále. Pro zaměstnance jest
častokráte posledním prostředkem,
jímž si musí vybojovati nárok na právo
a život. Aby se však v boji o existenci zamezilo vykrvácení
finančně slabší strany bojující,
byli v německé říši vládním
nařízením uvedeni v život státní
smírčí soudcové, smírčí
komory a smírčí výbory, jejichž
zakročení se ve sporech mezi zaměstnanci
a zaměstnavateli osvědčilo. Toto zřízení
nelze ovšem automaticky přenést na poměry
Československé republiky. Než den ze dne je
naléhavěji nutno zavésti podobná zákonná
opatření i v Československé republice.
Podepsaní táží se tedy pana ministra:
Jest ochoten, co nejdříve podati prostřednictvím
ministerstva sociální péče sněmovně
návrh zákona o zřízení smírčích
výborů ve sporech mezi zaměstnanci a zaměstnavateli,
aby se zmírnily těžké ztráty
zaměstnanců při stávkách?
V Praze dne 19. června 1928.
poslanců H. Simma, H. Krebse a druhů vládě
o rychlé pomoci v krajích postižených
bouří u Broumova a Štětí.
Lijáky o svatodušních svátcích
tohoto roku způsobily, že Stěnava v okolí
Broumova neobyčejně rychle stoupla. Zakrátko
byly břehy s obou stran Stěnavy tak zaplaveny, že
se cesty u Otovic (Broumov) podobaly jezeru, z něhož
vyčnívaly jen stromy a domy. Dobytek a část
majetku muselo býti zachráněno z domu a tají
v noci. Když příštího rána
voda opadla, byly stezky strženy, louky a zahrady zaplaveny
a zaneseny bahnem a štěrkem. Domy byly vodou těžce
poškozeny, zdi podemlety, prkna a podlahy vytrhány.
Letošní žeň jest zničena a škoda
způsobená na budovách a silnicích
jest velmi značná. Jest zde třeba rychlé
pomoci vlády, aby těžce postižené
obyvatelstvo mohlo opět napraviti velké škody
způsobené povodní.
V neděli dne 1. června snesla se v lipském
a varnsdorfském kraji těžká bouře
s krupobitím. Nejhůře byly postiženy
obce Domašice, Obok, Robeč, Kalovice, Sukorady, Snědovice,
Střížovice a Hubenov. Desíticentimetrová
vrstva ledu pokrývala tam půdu a padaly kroupy v
průměru 30 mm. Střechy byly zproráženy
a domy těžce poškozeny. Všechny okenní
tabulky na severozápadní straně byly rozbity.
Drůbež byla ubita, lidé, kteří
byli překvapeni bouří v přírodě,
byli zraněni, jeden muž bleskem zabit, jiný
těžce zraněn. Škoda na polích jest
velmi veliká. Chmelnice jsou úplně rozbity
a listí sraženo se stromů. Zpráva státní
meteorologické pozorovací stanice v České
Lípě konstatuje 60%ní zničení
úrody. Pro obce mezi Štětím a Dubou,
které byly nejhůře postiženy, musí
býti neštěstí aspoň poněkud
zmírněno zahájením nouzové
akce. Také zde jest třeba, aby vláda co nejrychleji
zasáhla.
Interpelanti táží se tedy vlády:
Jest ochotna co nejrychleji učiniti pro kraje postižené
bouří nejnaléhavější opatření
a poskytnouti dostatečné peníze a mimo to
postarati se, aby těžké škody v postižených
územích mohly býti co nejdříve
zmírněny státní podporou?
V Praze dne 19. června 1928.
Dne 22. května t. r. rozdával spolkový sluha
"Sokola" v Lipníku na Moravě, Drbálek,
dům od domu leták tohoto znění:
"Výbor Národní jednoty v Lipníku
n. B. jednal ve své poslední schůzi o národnostní
otázce u nás a obrací se ke všem Čechům
v místě a okolí.
Přemýšlejme o posledních výsledcích
voleb, kdy bylo odevzdáno 308 německých hlasů.
Spočítáme-li své domácí
Němce, shledáme, že více než 100
lhostejných nebo neuvědomělých Čechů
muselo odevzdati německou kandidátní listinu.
Národní jednota cítí svou odpovědnost
a prováděním hesla "Svůj k svému"
chce to napraviti.
1. Chce proto vydati seznam všech českých firem
v místě, jenž by byl pomůckou a kontrolou
při nakupování. Přihlášky
přijímá podepsaný výbor do
30 . června.
2. Přijímáme stížnosti na české
firmy, kupce a živnostníky. Stěžujte si
u nás i na své odběratele, kteří
nedbají hesla Františka Palackého "Svůj
k svému". Stížnosti buď též
zaručeně správné a neanonymní.
Budou diskrétně vyřizovány. Nepomůže-li
diskrétnost, zjedná se náprava tiskem.
V Lipníku n. B. v květnu 10 roku naší
samostatnosti.
Výbor Národní jednoty v Lipníku n.
B."
Obsah tohoto letáku může podrážditi
obyvatelstvo k nenávisti a k bojkotu německé
menšiny ve městě a těžce poškoditi
německé živnostníky. Bylo by bývalo
povinností města Lipníku prozkoumati, zda
je tu oprávnění rozšiřovati nebo
vylepovati tento leták, což se nestalo, naopak leták
byl ještě opatřen razítkem města.
Zástupce německé menšiny dne 23. května
předložil tento leták novojičínskému
náměstku státního zástupce
dr. Kučerkovi a zároveň ho požádal
o ochranu proti tomuto zřejmému vyhlášení
bojkotu. Dr. Kučerka odmítl stíhati rozšiřovatele
letáku s tím, že leták neobsahuje skutkovou
podstatu trestného činu. Bylo by zajisté
velmi zajímavé zjistiti, choval-li by se pan dr.
Kučerka také tak shovívavě, kdyby
nějaký leták stejnými slovy vyzýval
k bojkotu českých živnostníků.
Podepsaní táží se tedy vzhledem ke skutkové
podstatě ministra spravedlnosti a ministra vnitra, jsou-li
ochotni dáti tuto věc ihned vyšetřiti
a viníky potrestati?
V Praze dne 20. června 1928.
poslance I. Kurťaka a druhů ministrovi školství
a národní osvěty o nařízení
civilní správy Podkarpatské Rusi č.
34.208 a i 28 o novém určení důchodů
duchovních řeckokatolické církve.
Civilní správa Podkarpatské Rusi v Užhorodě
vydala dne 9. května t. r. oběžník všem
farním (církevním) radám řeckokatolických
církevních obcí, v němž, dovolávajíc
se zákona č. 290/1920 Sb. z. a n. o zrušení
kobliny a deníku, zákona kongruálního
č. 122/1926 i nařízení ministerstva
školství a národní osvěty ze
dne 26. dubna 1928, vyzývá je, aby podle zákona
č. 290/1920 ustanovily roční plat farářů
z kobliny (rokoviny) a deníku, aby určily, jaký
peněžní plat chtějí věřící
farářům ročně poskytnouti,
aby se rozhodly, jak rozděliti plat farářů
mezi věřící a by prohlásily,
že tento plat bude od věřících
přesně vybírán a v měsíčních
nebo čtvrtletních splátkách farářům
vyplácen. Tento oběžník přikazuje
že každá farní rada jest povinna jménem
církevní obce předložiti své
rozhodnutí prostřednictvím notářského
úřadu civilní správě, neboť
nestane-li se to, civilní správa sama určí
platy farářů. Nepřijme-li církevní
rada úředního určení farářova
platu, pak civilní správa rozpustí církevní
obec.
Toto nařízení civilní správy
Podkarpatské Rusi nejen porušuje samosprávu
řeckokatolické církve na Podkarpatské
Rusi, nýbrž přímo poskytuje příčinu
a popud k neklidu, k potýčkám věřících
s duchovními a k dalšímu náboženskému
boji, jenž se počal v roce 1918 pro feudální
koblinu a deník a dosud není ukončen.
Věřící řeckokatolické
církve po přečtení oběžníku
civilní správy nechápou jej, neboť ze
svatou považovali působnost zákona č.
290/1920 Sb. z. a n, jímž nenáviděná
koblina (rokovina), deník a jiné naturální
dávky věřících byly zrušeny
a také byla zrušena povinnost věřících
platiti místo kobliny a deníku peněžní
náhradu jak farářům, tak i učitelům-kantorům.
(§ 1 tohoto zákona). Osvobození od kobliny
a deníku bylo vyhlášeno v měsíci
březnu 1920 na Podkarpatské Rusi "slavnostně"
s tím, že bylo feudální povinnosti se
zrušují "za přispění státu."
Osm let uplynulo od zrušení kobliny, věřící
řeckokatolické církve byli přesvědčeni,
že se koblina a deník nevrátí ani v
naturáliích ani v peněžní formě,
a že sám stát splní tuto povinnost,
kterou při výměně kobliny převzal.
Míru náhrady kobliny a deníku, jejíž
placení převzal stát, má určiti
podle §u 2 zákona tohoto zákona sněm
Podkarpatské Rusi, ale o svolání sněmu
vláda se dosud nepostarala. Naopak, civilní správa
Podkarpatské Rusi dovolávajíc se §u
3 zákona č. 290/1920 Sb. z. a n., kterýžto
paragraf se přímo příčí
prvnímu paragrafu zákona, úplně obnovuje
povinnost věřících stran nenáviděné
kobliny a deníku, žádajíc, aby věřící
sami vyměnili koblinu a deník a aby místo
státu oni sami platili farářum peněžní
náhradu, nehledíc k tomu, že bod d §u
1 zákona č. 290/1920 Sb. z. a n. zrušil i peněžní
náhradu za koblinu a deník.
Toto nařízení civilní správy
ruší i autonomii řeckokatolické církve,
neboť civilní správa se obrátila na
církevní rady pomíjejíc biskupskou
správu (episkopát) v Užhorodě, jež
jest právním zástupcem církevních
obcí. Církevní rady samy nemají osobní
právní legitimace, jen prostřednictvím
biskupského úřadu, nemohou tedy ani pravoplatně
rozhodovati, ani dáti záruky žádané
oběžníkem civilní správy. Se
zřetelem na to civilní správa v Užhorodě
měla se obrátiti na biskupskou správu a nikoliv
na církevní rady. S druhé strany plat duchovních
a učitelu-kantorů krome farních a učitelských
pozemku jest věcí věřících
a biskupské správy, civilní správa
tedy nemá práva hroziti církevním
obcím tím, že když nevyhoví tomuto
"oběžníku", rozpustí církevní
obce (fary).
Poněvadž toto nařízení civilní
správy nanejvýš znepokojuje věřící
řeckokatolické církve a jest zpusobilé
roznítiti náboženský boj, táži
se pana ministra:
1. Souhlasí-li s tímto nařízením
civilní správy Podkarpatské Rusi?
2. Je-li ochoten zrušiti toto nařízení
a postarati se, aby byl proveden zákon č. 290/1920
Sb. z. a n. podle §u 1 tohoto zákona, tj. úplným
odstraněním kobliny a deníku jak v naturáliích
tak i v penězích "za přispění
státu"?
V Praze dne 10. června 1928.
Civilní správa Podkarpatské Rusi (školní
oddělení) vydala dne 1. května t. r. nařízení
č. 34.645 až 28 správám československých
státních škol na Podkarpatské Rusi tohoto
znění:
Pro stálý nedostatek kvalifikovaných učitelských
sil s ruským vyučovacím jazykem zamýšlí
školní oddělení civilní správy.
Podkarpatské Rusi v následujícím školním
roce přiděliti na ruské školy učitele,
kvalifikované pro školy s vyučovacím
jazykem československým, kteří ovládají
jazyk ruský tak dalece, aby v těchto školách
mohli vyučovati. Oznamte nejpozději do 30. května
t. r., kteří učitelé si přejí,
aby byli přiděleni na ruské školy. Přidělení
jest dočasné, jen na školní rok 1928/29.
Přiděleným učitelům bude dekretem
vyhrazeno jejich dosavadní místo na československé
škole, tak, že byli přiděleni na takové
služební místi, kde jsou horší
existenční poměry než v jejich nynější
službě. Za viceguvernéra Podkarpatské
Rusi Šimek."
Toto podivuhodné nařízení civilní
správy autonomní Podkarpatské Rusi samo dokazuje,
kam došla školská politika v ruském území
naší republiky, kde místo, aby byla poskytnuta
úplná školní autonomie, zamýšlí
se dáti na ruské školy české
učitele. Tato politika má v posledních letech
překvapující etapy. A to:
Podle nejnovější statistiky pro 68.000 ruských
dětí ve věku školou povinném
jest 720 ruských učitelů, to jest, připadá
na jednoho učitele 100 až 180 dětí.
Tehdy pro 2500 českých dětí ve věku
školou povinném ministerstvo zřídilo
na Podkarpatské Rusi ve 2 letech 90 českých
učitelů, kteří se ovšem neučili
rusky a ruského jazyka neznají. Na jednoho českého
učitele připadá průměrně
15 dětí. Na příklad v Gorondu jest
v české škole 13 židů a ani jediný
český žák.
Nedostatek ruských učitelů byl způsoben
úmyslně, uměle. Totiž na Podkarpatské
Rusi, kde jsou 3 ústavy pro vzdělání
učitelů, které byly vždy přeplněny
jak před válkou tak i po převratu a z nichž
vychází ročně kolem 80 nových
diplomovaných učitelů a učitelek,
školní správa snadno by mohla splniti nedostatky
učitelských sil. Avšak školní politika
směřovala úplně k jinému cíli.
Propustila a odeslala do výslužby mnoho učitelů
a učitelek, kteří byl by mohli sloužiti
dále a v učitelských ústavech zavedla
numerus clausus s tím, že zakázala přijmouti
do prvních tříd nejdříve více
než 50 potom více než 40 žáků
a ve školním roce 1928-29 jen 30 žáků.
Tím školská počešťovací
politika připravila cestu, aby mohla umístiti české
učitele v ruských školách. Že tato
počešťovací politika neslouží
zájmům. Podkarpatské Rusi, jež obdržela
úplnou autonomii ve školních věcech,
není třeba zde vysvětlovati.
Školská politika hledí umístiti na Podkarpatské
Rusi přebytky českých učitelských
ústavů, jejichž maturanti nemají místa
v historických zemích a poněvadž zde
není dosud dosti českých škol, přiděluje
je na ruské školy.
Protestuje proti takové počešťovací
politice, táži se pana ministra školství
a národní osvěty:
1. Ví-li o výše zmíněném
nařízení civilní správy Podkarpatské
Rusi?
2. Zamýšlí-li zrušiti toto škodlivé
nařízení a postarati se, aby omezení
počtu (numerus clausus) žáků na učitelských
ústavech Podkarpatské Rusi bylo zrušeno a aby
učitelské síly na ruských školách
byly doplněny částečně nynějšími
maturanty učitelských ústavů v Užhorodě
a Mukačevě, částečně
pak - bude-li zapotřebí - prozatímním
povoláním do služby zdravých ruských
pensistů?
V Praze dne 10. června 1928.
Podepsaný I. Kurťak, poslanec parlamentu Československé
republiky, ohlásil okresnímu úřadu
ve Velkém Sevljuši veřejné schůze
strany Autonomního zemědělského svazu
na 27. května t. r. v obcích Černém
Ardovu, Sasfalovu, Tekeháze, Verjači a Královu
nad Tisou. Ohlášené schůze okresní
úřad nevzal na vědomí a nedovolil
konati schůze odůvodňuje to tím, že
na "schůzích Autonomního zemědělského
svazu v poslední době konaných v obcích
velkosevlujšského okresu (Velká Čyngava
a Velká Kopaňa) byl porušen veřejný
pořádek a nelze předpokládati, že
tomu nyní tak nebude, neboť jak řečník
tak i svolavatelé neposkytují za to dosti záruky."
(Č. 9039-43/28 adm.)
Že schůze Autonomního zemědělského
svazu nebyly povoleny, není zákonem odůvodněno,
a s druhé strany odůvodnění okresního
úřadu jest naprosto nemožné. Neboť
tyto schůze ohlásil jsem já, I. Kurťak
jako člen sněmovny, na schůzích byl
bych řečnil já, a pořadateli spolu
se mnou byli úplně spolehliví, zámožní,
čestní ruští zemědělci.
- Dále: okrasní úřad odvolává
se na to, že na předcházejících
schůzích byl porušen veřejný
pořádek. Ale schůze ve Velké Čyngavě
konala se v srpnu 1927 téměř před
rokem, a služný ze Sevljuše neprávem rozpustil
schůzi a zavolal četníky. A ve Veliké
Kopani konala se schůze v únoru 1928, to jest před
4 měsíci, a když se tam lid rozcházel
ze schůze, dostavili se tam četníci a bili
nevinné lidi. V této věci podal jsem interpelaci
vládě a žádal jsem, aby byla učiněna
opatření proti teroru četníků.
Poněvadž zákaz schůzí vydaný
okrasním úřadem příčí
se ústavnímu právu shromažďovací
a organizační svobody, dále proto, že
okresní úřad nemá práva nepovolovati
schůze na základě planých předpokladů,
táži se pana ministra vnitra:
Je-li ochoten učiniti opatření, aby shromažďovací
svoboda strany Autonomního zemědělského
svazu nebyla omezována bez zákonitých důvodů?
V Praze dne 10. června 1928.
Poměry v československých věznicích
jsou takového rázu, že v mnohých případech
nejsou v podstatě o nic lepší než byly
ve středověku. Zejména u mnohých okresních
soudů panují takové neudržitelné
poměry, že nelze je označiti než za ohromnou
ostudu celého dnešního režimu, který
se na všech stranách ohání frázemi
o humanitě. Krajně křiklavé a naprosto
neudržitelné poměry jsou také u okresního
soudu v Karlíně, o nichž nám očitý
svědek píše toto:
"V pondělí 11. června nastoupil jsem
u okresního soudu v Karlíně trest vězení
24 hodin pro přestupek shromažďovacího
zákona. Správce věznice se mne ujal a vedl
mne přes dvůr k jakési konírně.
To byl ovšem první můj dojem, který
po shlédnutí vnitřku a pobytu v něm
opravuji v ten smysl, že by to byl příliš
lichotivý název, neboť kůň by
v tomto brlohu za 24 hodiny zdechl.
Dozorce odemkl a vstoupili jsme do chodby, v níž ovanul
mne chlad sklepení a setkal jsem se s několika mužskými
tvory, jejichž obličej měl mrtvolné
vzezření s přivřenýma a stále
mžikajícíma očima. Vstoupil jsem na
rozkaz správce do kobky a ihned jsem pochopil, proč
obličej ubožáků, které jsem spatřil
na chodbě je pokryt smrtelnou bledostí a co je příčinou
ustavičného mžikání očních
víček. Vzduch uvnitř kobky je tak vlhký
a těžký a padne jako balvan na prsa, že
není možno vydechnouti, jako když vstoupíme
do hrobky. Světlo denní padá do kobky ze
dvora zamřížovaným prostorem nade dveřmi
kobky, takže je tam stále úplné přítmí,
jemuž oči těžko přivykají.
Vzal jsem si s sebou knihu, avšak, číst nebylo
prostě možno. Vlastního okna kobka nemá,
čímž je ztíženo také větrání,
neboť i když se otevrou dvéře těžký
a zkažený vzduch zůstane uvnitř, jelikož
není možno nijakým způsobem docíliti
proudění vzduchu. Kobka je přesycena vlhkem
a plísní nasáknutých zdí a
výpary lidských těl a výkalů,
na něž pověstný "kýbl"
stojí v koutě. Je to skutečně monstrum
a může se přirovnati svojí příšerností
jen k středověkým žalářům
inkvisičních soudů.
Jedna kobka této lidomorny je vyhrazena ženám.
Nejhroznější při tom je, že ženští
vězňové nevyjdou vůbec na vzduch.
Pro ženy není zavedena procházka, takže
mnohá z těchto nešťastnic nevyjde po celý
měsíc ani na hodinu z temné, vlhké,
ztuchlé díry. Po měsíci vyjde se zkaženým
žaludkem a zničeným zdravím." Potud
dopis.
Tyto poměry ve vězení u okresního
soudu v Karlíně jsou tím křiklavější,
že nejsou tam vězněni snad nějací
nenapravitelní zločinci, vrazi a lupiči,
nýbrž toliko lidé, odsouzeni pro přestupky
a přečiny. Proč a jakým způsobem
jsou do této lidomorny zavírány na celé
týdny ubohé oběti dnešního režimu,
o tom podáme ihned důkazy.
Neomezeným pánem je zde soudce Rozum, který
si zejména vůči dělníkům
počíná přímo pašovsky.
Zjistili jsme řadu přímo neuvěřitelných
případů z poslední doby, které
nasvědčují tomu, že soudce Rozum si
počíná naprosto brutálně a
cynicky. Tak na př. dělník T. K. vypráví:
"Jsem z venkova a našel jsem si v Praze práci,
kterou jsem měl nastoupiti v pondělí. V sobotu
9. června o 7. hod. večer šel jsem na nocleh
do Vysočanské noclehárny. Na cestě
zastavil mne strážník a jelikož nemohl
jsem se prokázati řádným bytem (noclehárnu
za řádný byt neuznával), zatkl mne
a předvedl před soudce Rozuma. Soudce Rozum bez
jakéhokoliv šetření dal mně 9
dní vězení pro potulku. Na moje protesty,
že mám v pondělí nastoupiti práci,
že živím starou matku a že jsem šel
do noclehárny spát, tudíž jsem se nepotuloval,
hrubě mne odbyl slovy: "Mlčte! To každý
tak mluví. Noclehárna není žádným
bytem. Buďte rád, že jste nedostal měsíc!"
Druhý případ: V. F. mladý dělník
v továrně ve Vysočanech. Odešel z bytu
a zatím nocoval ve Vysočanské noclehárně.
Zatčen strážníkem, dostal od soudce
Rozuma 6 neděl pro potulku.
Třetí případ: Dělník
M. A. za těchže okolností dostal 1 měsíc
pro potulku.
Žádná z těchto obětí byrokratické
zvůle soudce Rozuma nemohla se ani odvolati k vyšší
instanci, neboť již proto, že podle "úředních
předpisů" nemají tito ubožáci
řádného bytu, byli by ponecháni ve
vazbě až do vyřízení odvolání,
což při dnešních poměrech by znamenalo
prodloužení pobytu v této lidomorně
o 2-3 měsíce. Z těchto důvodů
se nikdo z rozsudku jmenovaného soudce ani neodvolává,
mlčky trpí.
Všechna tato fakta mohou býti kdykoliv dokázána
a to jak komisionelně tak z příslušných
soudních spisů a svědeckými výpověďmi.
Poměry u okresního soudu v Karlíně
a řádění soudce Rozuma je novým
důkazem o zaujatosti československé justice
vůči chudobnému pracujícímu
lidu, neboť dělník, který přijde
o zaměstnání a tím také o trvalé
bydliště není si ani na okamžik jist,
že nebude zatčen a na týdny uvězněn
v nějaké lidomorně. Poněvadž
tyto křiklavé a neudržitelné poměry,
jaké panují v československé justici,
v čsl. věznicích, vyvolávají
oprávněné pobouření v širokých
vrstvách pracujícího lidu, táží
se podepsaní:
1. Znají páni ministři tyto křiklavé
případy brutálního šikanování
nezaměstnaných dělníků policie
a soudy?
2. Jsou páni ministři ochotni dáti pokyn
policii a soudům, aby nezaměstnané dělníky
zbytečně z naprosto malicherných příčin
nešikanovaly a nežalářovaly?
3. Zná pan ministr spravedlnosti poměry ve vězení
okresního soudu v Karlíně?
4. Je pan ministr spravedlnosti ochoten naříditi
vyšetření těchto poměrů
a zejména komisionelní prohlídku nezdravých
kobek věznice okresního soudu v Karlíně?
5. Je pan ministr spravedlnosti ochoten naříditi
bezodkladné zrušení lidomorny u okresního
soudu v Karlíně?
6. Je pan ministr spravedlnosti ochoten podati sněmovně
zprávu o výsledku provedeného šetření?
V Praze dne 21. června 1928.