V sobotu dne 23. června 1928 postiženo bylo Říčansko
těžkou živelní katastrofou, ledovou smrští.
Postiženy byly zejména obce: Horní Měcholupy,
Pitkovice, Petrovice, Uhřiněves, Křeslice,
Kuří, Průhonice, Benice, Kolovraty, Lipany,
Voděrádky, Říčany, Radešovice,
Strašín, Krabošice, Tehov, Klokočná,
Háje a Újezd u Průhonic.
Živelní pohroma je tak hrozná, že v některých
obcích, tak v Pitkovicích, v Hájích,
Benicích, Tehové, Klokočné a Říčanech,
jsou obilniny úplně zničeny, v jiných
obcích do veliké části těžce
poškozeny. Poškozeny jsou i pícniny a ovocné
stromoví. Celková škoda, která byla
touto katastrofou způsobena, jde do milionů Kč.
- Postiženi byli zvláště malí zemědělci,
kteří jsou v situaci tak těžké,
že mnozí z nich chtějí v tomto zoufalém
postavení odprodávati hospodářské
zvířectvo, nemajíce dostatek píce.
Táží se proto podepsaní:
1. Zná pan ministr zemědělství tyto
okolnosti?
2. Jest pan ministr ochoten zaříditi, aby byly veškeré
škody, způsobené živelními pohromami
neprodleně úředně vyšetřeny,
dále aby se dostala poškozeným z prostředků
státní přiměřená finanční
podpora, aby bylo poskytnuto osivo, jakož i aby jim byla
dána náhrada daňová?
V Praze dne 25. června 1928.
Do poškozování různých řemeslných
živností prací trestanců, pokud se v
některých trestnicích provádí
nikoliv účelně, t. j., aby pro trestance
bylo zaměstnání jejich schopnostem nebo výcviku
odpovídající, nýbrž průhledně
jen pro podporování soukromé spekulace, která
potom působí nezřízenou konkurenci
nejhoršího stupně nejen majitelům řemeslných
živností, ale také řádnému,
řemeslu vyučenému dělnictvu, pronášelo
se velmi mnoho oprávněných stížností,
ale - zdá se - bez účinku.
Uvádíme zde příklad, který
zaslouží nejen přísného vyšetření,
ale který by měl přiměti správu
justiční, aby provedla důsledky proti orgánům,
které tak bezohledně poškozují zájmy
řádného živnostnictva a dělnictva:
V trestnici v Leopoldově na Slovensku dává
správa trestance k disposici firmě Naglově
v Píšťanech pro zhotovování oděvní
konfekce a také práce zakázkové. Trestanci
této firmě pracují také na dodávkách
pro vojsko a finanční stráž. Majitel
firmy sám řemeslu krejčovskému vyučen
není. Správa trestnice dala mu k použití
třicet trestanců, mezi nimiž je převážná
většina lidí krejčovině nevyučených.
Z vyučených jeden funguje jako dílovedoucí,
druhý jako střihač. A tito dva onu většinu
nevyučených krejčovině učí.
Poněvadž se jedná o zaměstnávání
lidí kvalifikovaných i nekvalifikovaných,
různí se také jejich mzda. Za kvalifikované
platí Nagl správě trestnice Kč 7,50
denně, za nekvalifikované, kterým se říká
"učni", pouze Kč 3,50 denně. Kolik
z toho správa trestnice dá trestancům nám
ovšem známo není a nepadá také
pro interpelovanou věc na váhu.
Je samozřejmé, že s majitelem živnosti,
který dělníka platí 3,50 Kč
nebo nanejvýše Kč 7,50 denně, nemůže
v konkurenci obstáti řádný živnostník,
který také dělníkovi chce platit řádnou
mzdu. Ale stejně je nemyslitelné, aby za takových
okolností řádný dělník
našel zaměstnání a žádal
také lidskou mzdu, když správy trestnic skorem
zadarmo dávají pracovní sílu trestanců
spekulantům k dispozici.
Poněvadž případy takové jsou
schopny opravdu ubíti spořádaný poměr
v živnosti nejen mezi majiteli navzájem, ale zejména
mezi majiteli a zaměstnanci, táží se
podepsaní:
1. Zná pan ministr případ leopoldovský?
2. Je pan ministr ochoten přísně případ
tento vyšetřiti, další takovou činnost
správy trestnice zakázati a důsledky provésti?
3. Je pan ministr ochoten užíti tohoto případu
jako výstrahy správám všech trestnic,
aby takovým bezohledným způsobem nebyly zájmy
dělníků i živnostníků
poškozovány?
V Praze dne 26. června 1928.
Jest známo, že rozhlasové stanice všech
států evropských --- vyjímaje jediné
maďarské --- se dohodly, že nebudou užívati
rozhlasu k cílům rozvratným pro mezinárodní
klid, že nebudou ho zneužívati k propagandě
proti jednotlivým státům.
Rozhlasová stanice v Budapešti pod lichou záminkou,
že pro rozhlas v Maďarsku není zavedena censura,
vysílá den co den tendenční lživé
a zejména proti Československu namířené
zprávy, za tím účelem, aby těmito
zprávami zneklidňovala a proti státu československému
popouzela obyvatelstvo Slovenska, Rozhlasová stanice v
Budapešti je vystrojena co nejmoderněji, a proto její
zprávy jsou zachycovány i v těch nejodlehlejších
obcích Slovenska a velice dobře slyšitelné.
V právě uplynulých dnech zneužil budapešťské
rozhlasové stanice subotišťský biskup
Mikes přednesením svého štvavého
pastýřského listu, namířeného
proti Československé republice a adresovaného
katolickému věřícímu lidu na
Slovensku.
Jelikož Maďarsko sotva bude lze přinutiti poukazováním
na nutnost klidného soužití národů
ve střední Evropě k potlačení
své nenávistné propagandy rozhlasem, zdá
se býti nutno a jedině účelno, aby
československá vláda sáhla k opatřením
resortním. Stačilo by snad naším rozhlasem
na příklad z Bratislavy poučovati obyvatelstvo
v Maďarsku o poměrech ve své vlastní
zemi a jmenovitě o vládě, pod kterou dnes
pracující lid Maďarska úpí.
Tážeme se proto naší vlády:
1. Zná-li v této interpelaci uvedená fakta?
2. Hodlá-li podniknouti náležité a účinné
kroky, aby se znemožnila maďarská propaganda
rozhlasem, namířená proti Československu?
3. Hodlá-li použíti opatření
resortních v tomto případě?
V Praze dne 27. června 1928.
Sociálně demokratický deník, "Stráž
Socialismu", v Brně, byl na 1. května, v den
dělnického svátku, na dvou místech
konfiskován. Prvá konfiskovaná část
zněla:
"Naše projevy konají se ve znamení velkého
protestu proti reakční měšťácké
vládě, která oklešťuje sociální
zákonodárství a provádí politiku
msty proti dělnické třídě.
Usilujeme o povalení režimu, který se stal
neštěstím pracujícího lidu a
republiky."
Druhá konfiskovaná část obsahově
zněla:
"... s demokratickými zásadami a sociálním
pokrokem. Je to vláda politické i sociální
reakce, zaexponovaná pro tendence zhoršování,
po privilegia bohatců a pro potlačování
pracujícího lidu, jehož práce a obětí
republika a společnost nemohou postrádati. Reakčně
zladěná vládní většina
Šrámků, Hodžů, Hlinků, Kramářů
a Mlčochů v politické slepotě přihlíží,
že práce jest jediným zdrojem bohatství
a hospodářského života a že práci
a jejím vykonavatelům má býti přiznáno
spravedlivé ocenění, lišící
se velmi podstatně od oněch zavrženíhodných
tendencí, s nimiž se tak smutně do historie
Čsl. státu zapsala lidu nepřátelská,
celně kongruová koalice. Ve svém třídním
a stavovském sobectví zdražila lidu chléb,
zvýšila kněžské platy, zmenšila
daně bohatým a majetným, přitáhla
berní šroub proti měně majetným
a chudým, přiškrtila občanská
práva a obecní samosprávu, znemožnila
zkrácení vojenské služby, projevila
zvýšenou lásku k bývalým c. a
k. generálům zvýšenými pensemi
a nenávistně sáhla proti dělnickému
sociálnímu pojištění, které
nechce uzpůsobit k dobru pojištěnců,
nýbrž ku prospěchu zaměstnavatelů.
Zapomíná na zaopatření zestárlých
a práce neschopných dělníků
a dělnic, jimž ze samé křesťanské
lásky k bližnímu přeje ponižující
úděl žebroty. V desátém roce
republiky místo politické a sociální
spravedlnosti instalují pánové z vládní
koalice reakční systém na omezování
občanských práv a snižování
životní úrovně pracujícího
lidu. Proto při letošních květnových
soc. dem. projevech nesmíme opomenout zbilancovat, v čem
se vládní celně kongruové strany proti
lidu prohřešily a jaká jim musí býti
dána odpověď, aby vyzněla v neúprosnou
obžalobu, při níž nelze připustiti
žádných omluvných a polehčujících
okolností."
Jak z konfiskovaného obsahu vidno, brněnská
censura snažila se konfiskací umlčet objektivní
kritiku vlády a vládní většiny.
Kritika podobného druhu byla přípustna i
za nejhoršího reakčního a censurního
období, ve starém Rakousku. Je tudíž
tím více podivnější, že
censura v demokratickém a republikánském
státě umlčuje takto v pravém slova
smyslu zlovovolně sociálně demokratický
oposiční list, že se osměluje rdousit
tiskovou svobodu a proti duchu zákona maří
oprávněnou a objektivní kritiku vlády
a vládní majority. Konfiskaci "Stráže
Socialismu" dne 1. května t. r. možno označiti
za byrokratickou ignoranci tiskové svobody, nebo za úmyslné
a trestuhodné poškozování sociálně
demokratického dělnického tisku. Uvedenou
konfiskací brněnská censura dopustila se
přehmatu anebo je neschopna objektivně vykonávati
úřední tiskový dozor.
Vyplývá to konečně také i z
konfiskačního nálezu, jenž zní:
Nález:
"Zemský trestní soud v Brně, jako soud
tiskový nalezl k návrhu státního zastupitelství
v Brně, že obsah v čísle 104 periodického
a v Brně tisknutého tiskopisu "Stráž
Socialismu" ze dne 1. května 1928 zakládá
obsah následujících částí
článků a to: na straně 5 v článku
"Bojovný 1. máj" od slov "...Naše
projevy až po ... republiky" a na straně 9 v
článku 1. květen v 10. jubilejním
roce republiky od slov "která se nechce... až
po "okolnosti" skutkovou podstatu přečinu
podle § 300 tr. zák., druhé místo též
skutkovou podstatu přečinu podle § 14, čísl.
5 zák. na ochranu republiky. Byla tudíž podle
§ 493 tr. řádu vyřknuta zápověď
rozšiřování tiskopisu tohoto. Zároveň
se zabavením tohoto tiskopisu st. zást. v Brně
nařízené a pol. řed. v Brně
vykonané podle §§ 487 a 489 tr. řádu
potvrzuje a podle § 37 tiskového zákona se
na zmaření uvedených tiskopisů nalézá:
Důvody:
V obou částech v díle tiskovém haněním,
nepravdivým udáváním a převracováním
příběhů skutečných hledí
se rozhodnutí úřední zlehčiti
a způsobem takovým popuditi k nenávisti k
úřadům státním a k jednotlivým
orgánům vlády, pokud se týče
vedení úřadů jejich, dále se
v druhém místě způsobem surovým
a štvavým hanobí republika tak, že to
může snížiti vážnost republiky
a ohroziti obecný mír v republice."
Proti konfiskaci a jejímu zdůvodnění
podalo vydavatelstvo listu námitky, při jichž
projednávání vyhověl zemský
trestní soud pouze částečně
námitkám, v tom směru totiž, že
v závadných místech nebyla shledána
skutková podstata přečinu podle § 14,
č. 5 zák. na ochranu republiky, poněvadž
obsahem zabavených míst republika nebyla hanobena.
Hlavní důvod konfiskace před zemským
trestním soudem neobstál, tak jako neměly
obstát i ostatní důvody podružnější,
které patrně byly uznány jedině proto,
aby censurní úřad nemusel listu hraditi značné
škody, konfiskací způsobené. Bylo tedy
potvrzeno zabavení z toho důvodu, že v závadných
místech spatřovati jest skutkovou podstatu přečinu
podle § 300 tr. zák., totiž popuzování
k nenávisti proti orgánům vlády. Soud
odůvodnil svoje rozhodnutí v tomto směru
tím, že závadná místa směřují
povšechně proti vládě a nikoliv proti
nesprávnému zastávání vládních
míst jednotlivci.
Tak se ovšem dá odůvodniti konfiskace i nejobjektivnější
a nejoprávněnější kritiky vlády.
Kdyby podobná praxe měla být uznána
za správnou byla by znemožněna jakákoliv
kritika vlády a vládní majority.
Vzhledem k uvedenému podepsaní táží
se:
1. Jest pan ministr spravedlnosti ochoten zjistiti, zda tisková
censura v Brně má, nebo nemá dosti kvalifikované
a objektivně schopné síly?
2. Jest pan ministr spravedlnosti ochoten působiti k tomu,
aby podobné censurní přehmaty v Brně
a podobná pochybená rozhodnutí zemského
trestního soudu se neopakovala a neohrožovala oprávněnosti
kritiky a tiskové svobody?
3. Jest pan ministr spravedlnosti ochoten působiti k tomu,
aby tiskové záležitosti, jmenovitě censura
časopisů v Brně byla svěřená
kvalifikovaným a nestranným osobám, které
dávají záruku, že se nedopustí
podobného přehmatu, jakým byla konfiskace
"Stráže Socialismu" na 1. května
t. r.?
4. Jest pan ministr spravedlnosti ochoten zjednati v Brně
nápravu v tom směru, aby tamní censura neměla
nejhorší pověst z celé republiky?
V Praze dne 12. června 1928.
Zákon ze dne 15. dubna 1920, č. 333 Sb. z. a n.
zmocnil vládu republiky Československé, aby
podle svého uvážení poskytla ze státních
peněz přiměřenou náhradu škody
obětem politické persekuce za války 1914-18.
Na podkladě tohoto zákona utvořen byl při
zemské správě politické zvláštní
výbor pro řešení této povinnosti,
v němž Sdružení internovaných a
vězněných mělo své zástupce.
Hned v počátcích činnosti zjistil
tento výbor některé škody postižených
a poskytl jim také zálohy za pomoci státu,
kde byly předpoklady nároků podle zákona.
Ve státním rozpočtu na rok 1923 byla zařazena
položka 3 a 1/2 milionu Kč k účelům,
výše uvedeným, stanoveným zákonem.
Tato položka však pro odpor ministra financí
nebyla uvolněna a koncem téhož roku propadla.
Přes opětovnou snahu, kterou soustavně vyvíjeli
internovaní a věznění, nebyla tato
položka ve státním rozpočtu obnovena
a tak se stalo, že dodnes valná část
těchto internovaných, vězněných
a persekvovaných rakouskou justicí, nedostala buď
ani té nejmenší náhrady nebo měla
se spokojiti nepatrnými kvótami, zálohou
vyplacenými. V poslední době zdá se,
že upadá tato zákonem uložená povinnost
státu úplně v zapomenutí. Postižení
neustále obnovují zoufalé žádosti
o pomoc, jež zůstávají nevyřízeny.
Sdružení internovaných a vězněných
předkládá poslaneckým klubům
stále nové a nové petice a doporučuje
případy, které svědčí
o kritických situacích, v nichž se otcové
a matky rodin, rodiče neb jiní pozůstalí
dovolávají soucitu a spravedlnosti.
Vzhledem k těmto případům nelze nepřipomenouti,
že zmíněný zákon zamýšlel
uspokojiti oprávněný nárok těch
občanů, kteří se stali obětí
rakouské persekuce proto, že hájili zájmy
národa v době nejriskantnější
a tak se vystavovali nejen šikanám, nýbrž
trestům tehdejší moci, z jejichž následků
podnes mnoho nejen jednotlivců, nýbrž rodin,
nemohlo se vzpamatovati. Jedná se o mnoho lidí,
kteří provozovali v Rakousku samostatné živnosti
a byli existenčně zničeni o mnoho lidí,
kteří zastávali místa ve veřejné
správě a byli jich zbaveni, jejichž rodiny
vydány byly nejen hrozným důsledkům
válečné doby úplně bez ochrany,
ale jež ani v osvobozeném státě nemohly
získati nových a zdárnějších
podmínek existenčních.
Tak přes opětovné urgence zůstala
nevyřízena záležitost A Trčkové
z Hradce Králové, jejíž muž jest
internován v ústavu pro choromyslné. Jeho
nemoc je přímým důsledkem útrap,
jež snášel jako vězněný
a internovaný i v rakouské armádě
a v legiích československých, kamž vstoupil
již se zdravím podrytým.
Zoufalý je případ dělníka Rozehnala
Jindřicha z Lazů ve Slezsku, otce 11 dětí,
který byl za války odsouzen rakouskými vojenskými
soudy na 14 let vězení jako zrádce, z čehož
mu zemřela žena on sám dnes žije v bídných
poměrech hospodářských.
Rovněž o rodinu Františka Sladčíka,
který byl za Rakouska internován a vězněn
v Mor. Ostravě a který následkem útrap
ve vězení předčasně zemřel,
není dosud vůbec postaráno, ač z osmi
dětí, které zanechal, pět jest vůbec
nezaopatřeno.
Josef Žáček, krejčí v Milčíně
u Tábora, který měl před válkou
kvetoucí živnost krejčovskou ve Vídni,
byl pro spravedlivý úsudek o vyhlídkách
centrálních mocností ve válce odsouzen
do vězení a později k válečným
úkonům, následkem čehož žena
mu nervově onemocněla a kvetoucí živnost
byla úplně rozvrácena, marně se dovolává
příspěvku na obnovení svojí
dnes nepatrné a chudičké živnosti v
Milčíně.
Takovýchto a podobných případů
dala by se uvésti nepřehledná řada.
Vše svědčí o tom, že tito lidé,
již riskovali namnoze nejen existenci, nýbrž
i životy, jsou nespravedlivě opomíjeni. Očekávají,
že alespoň v 10. jubilejním roce samostatnosti
Československé republiky bude vzpomenuto jejich
utrpení a jejich dlouholeté strádání
bude alespoň skrovným způsobem odměněno.
Táží se proto podepsaní vlády
republiky Československé:
1. Zná vláda tyto smutné poměry internovaných
a vězněných?
2. Co hodlá vláda republiky Československé
zaříditi, aby otázka náhrad vězněným
a internovaným byla definitivně vyřízena?
3. Hodlá vláda republiky Československé
v jubilejním roce vyslyšeti zoufalé prosby
těchto postižených?
4. Je vláda republiky Československé ochotna
zařaditi příslušnou položku alespoň
do státního rozpočtu pro rok 1929?
V Praze dne 27. června 1928.
Městská rada v Mladé Boleslavi společně
se všemi veřejnými úřady a oborovými
organisacemi státních a veřejných
zaměstnanců předložila 25. října
1926 vládě republiky Československé
a všem ministerstvům podrobně a věcně
odůvodněnou žádost, aby podle odstavce
7. §u 12, zákona ze dne 24. června 1926, č.
103 Sb. z n. bylo město Mladá Boleslav přeřazeno
pro mimořádné drahotní poměry
do skupiny "B" činovného státních
zaměstnanců.
Podepsaní táží se vlády:
1. Jest vláda ochotna projednati s urychlením tuto
oprávněnou žádost a přeřaditi
město Mladá Boleslav do skupiny "B" činovného
státních zaměstnanců?
2. Jest vláda ochotna sděliti podepsaným
co v této věci učinila aneb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 28. června 1928.
Soukromý ústav pro hluchoněmé na Smíchově,
založený roku 1786, úplně ze soukromých
peněz a z nadací a odkazů vystavěl
pro svůj účel budovu, obklopenou velkou zahradou,
v níž bylo umístěno a vychováváno
160 chudých, hluchoněmých dětí.
Vláda roku 1920 tuto budovu zabrala z části,
a roku 1921 úplně pro státní úřad
statistický. Jako náhrada byl vrchnímu ředitelství
nabídnut Schonbornský zámek u Plzně
a zároveň bylo ujištěno, že zábor
bude v krátké době zrušen. Ústav
pro hluchoněmé nemohl přikázaného
zámku vůbec použíti, pročež
vrchní ředitelství ústavu podalo proti
tomu odpor. Ústav hluchoněmých musel se pak
spokojiti jako s náhradou s prozatímním umístěním
ve Starých Dejvicích, kde nelze umístiti
a vychovávati více než 20 dětí.
Již 16. srpna 1923 také ministerstvo sociální
péče musel výnosem č. 7709/1923 plně
uznati námitky vrchního ředitelství
ústavu a zároveň požádalo ministerstvo
veřejných prací, aby zábor zrušilo
a aby budovu co nejdříve odevzdalo původnímu
určení. Státní úřad
statistický vyrozuměl pak 28. srpna 1923 č.
57/1923 ministerstvo veřejných prací, že
budova vybudovaná jako pedagogium naprosto nevyhovuje účelům
státního úřadu statistického
a žádá o vystavění nové
budovy. Ale teprve ve státním rozpočtu pro
tok 1928 bylo zařazeno na předběžné
práce pro tuto novostavbu 50.000 Kč. A dne 13. ledna
sdělil státní úřad statistický
ředitelství ústavu, že nelze očekávati,
že by novostavba byla provedena do roku 1930.
Jest přímo strašlivé, že se ústavu,
působícímu k veřejnému blahu,
odejme vlastní budova a že si vláda přes
několikráte již učiněné
sliby nepospíšila vystavěti novou budovu pro
státní úřad statistický, aby
stará budova mohla býti vrácena ústavu.
Jak se zdá, vládě velmi málo na tom
záleží, může-li ústav hluchoněmých
nouzově umístiti místo 160 dětí
jen 20 v nedostatečné náhradní budově,
zatím co v téže době mino Prahu staví
velké školní paláce pro naprosto zbytečné,
tak zvané menšinové školy, kam často
dochází jen několik málo dětí.
Při dobré vůli a kdyby se na správném
místě vynaložily peníze, jimiž
lze podle rozpočtu disponovati, mohl již státní
statistický úřad míti dávno
novou budovu a ústav hluchoněmých mohl se
opět věnovati výchově chudých
hluchoněmých ve vlastní budově. Co
zmohou milionové výdaje na propagandu v cizině,
zůstává-li tak neslýchaná ostuda,
jako je odnětí této ústavní
budovy.
Interpelanti táží se tedy vlády:
Jest ochotna postarati se, aby novostavba státního
úřadu statistického byla všemi prostředky
urychlena, nebo aby státnímu statistickému
úřadu byla přikázána budova
jiný, aby svrchu zmíněný ústav
hluchoněmých dostal opět svou budovu?
V Praze dne 19. června 1928.
V časopise svazu německých stavebních
dělníků v Československé republice
v Liberci, "Der Bund" ze dne 18. června 1928,
vycházejícím dvakráte za měsíc,
bylo opět konfiskováno pouhé uvedení
jmen stávkokazů a zabavena tato místa:
Na stránce 59:
"Oddíl skládá se z 15 mužů.
Jsou to: Václav Rubaš, Miroslav Beran, Josef Adam,
František Svarč, Josef Kus, Josef Bruna z Lomu u Mostu,
Václav Bláha, Antonín Fyfar, Václav
Bláha z Mostu, František Šestag z Ústí
n. L., František Plišek z Vuklic, František Kraus
z Probostova, Konrád Holub z Krupky, Jan Tursch z Krupky,
Antonín Jolek z Bohosudova."
Dále na stránce 60 toto místo:
"pracují oba kamnářští pomocníci
František Fleischer z Lomu u Mostu a Josef Pitermann z Mostu
za sedminásobný přídavek. Že
při tom oba nemohou nic vydělati, jest pochopitelné.
Proto pracují ve dne v noci, aby si vydělali, kolik
činí mzda. Ba, zařídili se dokonce
tak, že si již nehledají ani nocleh a prostě
spí na stavbě. Tím se oba domnívají,
že jsou zcela chráněni, aby mohli provozovati
své hanebné řemeslo. Jest pochopitelné,
že takového chování muselo vzbuditi
rozhořčení u ostatních druhů,
a nejen u těchto. Oba polní kamnářští
dělníci byli proto již jednou vyhledáni
několika pomocníky a stavebními dělníky
a bylo jim dáno zřetelně na srozuměnou,
že si ústečtí dělníci
takovéto špinavé jednání nenechají
líbiti."
Tážeme se tedy pana ministra, schvaluje-li uvedené
zabavení?
V Praze dne 26. června 1928.
Karlovarští stavební podnikatelé porušují
soustavně ustanovení zákona ze dne 19. prosince
1918 o osmihodinové době pracovní, takže
se desíti- a dvanáctihodinová doba pracovní
stala v Karlových Varech téměř pravidlem.
Příslušný živnostenský inspektorát
podává sice okresní politické správě
přesně oznámení a navrhuje příslušné
tresty. U okresní politické správy zůstávají
však udání prostě po týdny ležeti,
takže opožděným vyřizováním
dochází přímo k chaotickým
poměrům a nelze mluviti o zachovávání
zákona.
Tážeme se tedy pana ministra:
Jest ochoten, uvedené nešvary co nejpřísněji
vyšetřiti a postarati se, aby všechna udání
pro porušování zákona o osmihodinové
době pracovní byla co nejrychleji vyřízena
a zjištěné přestupky co nejpřísněji
potrestány?
V Praze dne 26. června 1928.