Ad § 26. Rozhodčí soud má býti výlučně příslušný k rozhodování o stížnostech o odškodnění pode tohoto zákona a o zamítnutí přihlášky spolku pro pojišťování dobytka za člena, čímž se má docíliti zjednodušení, urychlení a zlevnění takových sporů (odst. 1). V čele rozhodčího soudu má státi soudce z povolání, který by zaručoval odborné a objektivní projednání sporů; zájmy obou stran mají býti zastupovány dvěma nepředpojatými přísedícími, z nichž jeden má býti jmenován ministrem zemědělství a druhý volen pojištěnci (odst. 2).

Přísedící rozhodčího soudu nesmí náležeti orgánům pojišťovny, ani nesmí býti v její službě. Tím má býti dána záruka nezávislosti (odst. 2). Pro každý z obou odborů může býti zřízen zvláštní rozhodčí soud; v tomto případě třeba vzíti volené přísedící z řad členů toho kterého odboru (odst. 3).

Odstavec čtvrtý stanoví lhůtu odvolací a místo, kde odvolání podati z rozhodnutí orgánů pojišťovny (odst. 4).

Bližší předpisy o sestavení rozhodčího soudu, o řízení před ním a o odměnách přísedícím a zapisovatelům mají se vydati nařízením (odst. 5).

Náklady se zřízením a se správou rozhodčího soudu má hraditi pojišťovna (odst. 6).

Ad § 27. Vysoký veřejný zájem na projektované pojišťovací organisaci, jakož i značná účast veřejných příspěvků vyžadují intensivního dozoru státní správy. Příslušnými jsou tu s hlediska zemědělské správní sféry ministerstvo zemědělství a s hlediska spojitosti navržené organisace s pojišťováním soukromým též ministerstvo vnitra, pokud pak jde o otázky finanční, též ministerstvo financí. Dozor ten má býti vykonáván prostřednictvím stálých dohlédacích orgánů, jimž má býti poskytnuta ve všech směrech příležitost informovati se o hospodaření a vedení pojišťovny (odst. 1).

Ministr zemědělství v dohodě s ministrem vnitra může též rozpustiti z důležitých příčin orgány -odborů, jest však povinen učiniti opatření k cíli dalšího nerušeného chodu pojišťovny (odst. 2).

Řečení ministři mohou též odvolati předsedu pojišťovny a jmenované členy orgánů odborů před uplynutím činnostního období, neplní-li tito řádně svých povinností; jsou povinni tak učiniti, byli-li tito vyloučeni z volitelnosti. Též přísedící rozhodčího soudu mohou býti za týchž podmínek odvoláni (odst. 3).

Ad § 28. Vzhledem na veřejnohospodářský cíl pojišťovací oranisace mají býti této poskytnuty finanční úlevy zejména ve formě osvobození od daní, kolků a poplatků z pojistných smluv. Osvobození od daní bude požadováno na základě předpisů zák. č. 76/1927, osvobození od kolků a poplatků v řečeném směru se navrhuje v osnově.

Ad § 29. Povinnost obcí se omezuje na spolupůsobení při vyšetřování škod v zájmu urychlení a zjednodušení postupu. Tím nemají býti obce značněji zatěžovány, ježto tu půjde zejména o zprostředkování styku zástupců pojišťovny s pojištěnci.

Ad § 30. Ježto ustavení se orgánů pojišťovny na základě voleb nebude pro počátek ihned možným (nebude tu ani kádru voličstva), nová pojišťovna bude pak ve zvýšené míře vyžadovati veřejné péče, navrhuje se, podobně jak tomu bylo při organisaci ústřední sociální pojišťovny, aby první orgány pojišťovny a rozhodčí soud v jejich celistvosti jmenovala vláda, po případě příslušní ministři. Řádné volby mají býti provedeny nejpozději do tří let od vyhlášení zákona (odst. 1 a 4); dá se předpokládati, že mezitím bude již organisace skončena a pojišťovna se bude nalézati v řádném chodu.

Ad § 31. Ježto pojišťovna vzhledem na způsob vybírání pojistného nebude disponovati na počátku své činnosti značnějším provozovacím kapitálem, umožňuje se po první tři léta poskytování záloh ze základního fondu, kteréžto zálohy však musejí býti ihned po skončení pojistného roku bezúročně vráceny.

Ad § 32. Tento paragraf intenduje usnadnění reorganisace dnešní instituce pojištění dobytka ve smyslu osnovy dvojím směrem, jednak zaváděje možnost přeměny spolků provozujících výhradně pojišťováni dobytka (bez likvidace), jakož i převod dobytčího pojištění (zajištění) z dosavadních nositelů na pojišťovnu nebo spolek (pro případ, že nositelé pojištění provozují ještě jiná pojišťovací odvětví anebo že nejsou spolky). V prvém případě trvají pojišťovací spolky nadále v nové formě, v druhém případě se převádí dobytčí pojištění (zajištění) na nové nositele pojištění. Není pochyby, že navrženými ustanoveními podstatně by se zjednodušil postup reorganisace této mnohotvárné instituce.

Ad § 33. Platnost zákona ze dne 23. prosince 1917, č. 501 ř. z. o pojišťovací smlouvě, pokud ovšem dotyčná ustanovení vstoupila v platnost, po případě příslušná ustanovení titulu sedmého zák. čl. XXXVII/ 1875 (obchodního zákona) ve znění zák. č. 202/1925 Sb. z. a n., obsahující materielně právní normy o právních poměrech mezi pojištěnci a pojišťovnou, třeba zachovati, pokud tyto předpisy by nebyly dotčeny osnovou. Toho vyžaduje netoliko účelnost platných předpisů, nýbrž i do jisté míry žádoucí konformita právních poměrů podle osnovy s právními poměry soukromého pojištění (odst. 1).

Jest přirozeným, že pojišťovna vzhledem na svůj veřejnohospodářský cíl nesmí na rozdíl od soukromých pojišťoven zásadně bez závažných důvodů odmítati risik (odst. 2). Z téhož motivu plyne též ustanovení odst. 3 ohledně omezení práva výpovědi. Poslední odstavec (5) sleduje cíl výchovný, aby pojištěnec se naučil pohlížeti na pojištění jako na nutnou stálou ochranu zemědělské výroby, nikoliv jako na prostředek spekulační. Vzhledem na dnešní zvyklosti nebylo by však dobře možným pojišťovací poměr stanoviti bezpodmínečně za sjednaný na neurčitý čas (§ 18, odst. 2 zák. č. 501/ 191.7).

Ad § 34. Není pochyby, že pevná premie pojistná nejlépe přiléhá dnešní hospodářské mentalitě, tím však nemá býti řečeno, že nejlépe vyhovuje hospodářsky. Pevní premie chrání pojištěnce v případě ztrát pojišťovny před případnými doplatky, na druhé straně však podněcuje pojišťovatele k vyšším pojistným sazbám, jež jej mají chrániti před možností ztrát. Pro pojištěnce znamená však tu výhodu, že připouští kalkulaci s předem vymezeným nákladem pojištění. Pro pojišťovnu, spočívající na zásadě vzájemnosti, jest však případnější premie s doplatkem, po případě rozvrhový systém, jelikož tento způsob pojistného umožňuje vyměřiti výši jeho podle skutečného hospodářského výsledku pojistného roku. Všeobecně možno říci, že premie s doplatky jest vzájemnými pojišťovnami více užívána nežli systém rozvrhový (viz říšskoněmecké vzájemné pojišťovny); důležitou příčinou jest potřeba přizpůsobení se akciovým pojišťovnám v tomto směru z konkurenčních důvodů. Navrhuje se tento způsob pojistného, a to tím více jelikož vybírá ní doplatků vzhledem na úhradový systém má býti posunuto až na nejzazší hranici možnosti.

Odst. 2 má jasně stanoviti nevýdělečný ráz pojišťovny tím, že premie smí započítávati jen vlastní náklady pojištění, nejvýše s připočtením přiměřené částky k dotování reservních fondu. Důležitým jest ustanovení odst. 3, který stanoví, že při odstupňování premiových sazeb třeba bráti zvláštní zřetel na oblasti s vysokým stupněm risika a. že státního příspěvku určeného ku snížení premie (§ 25, odst. 3, č. 1) se má používati v první řadě ku zlevnění sazeb v těchto oblastech. Tím má býti dosaženo poměrně největšího zlevnění pojistného pro oblasti zatížené těžkými risiky, aniž by se tak dálo na útraty pojištěnců z oblastí méně ohrožených, jakož i podmínek pro rentabilitu pojištění i v územích těžce ohrožených. Odst. 4 stanoví dobu splatnosti premie a doplatků, připouští však placení premie až po žních.

Odst. 5 stanoví, že nutno platiti vždy celoroční pojistné bez ohledu na dobu trvání pojištění.

Ad § 35. K cíli případného zjednodušení pojistné agendy možno zavésti vládním nařízením t. zv. průměrné pojištění.

Trvá-li totiž pojištění delší doba, možno zjistiti, zda-li jsou pojištěncovy poměry ohledně držby a osevu přibližně stejnoměrné do té míry, že by se dala stanoviti průměrná pojistná hodnota, aniž by v pojistném případě zájmy pojištěncovy nebo pojišťovny mohly býti nepříznivě dotčeny° Přirozeně, že takové pojištění by bylo zásadně vyloučeno při osevu zvláště hodnotných, citlivých plodin, při častějších změnách držby a při nepravidelném osevu.

Ad § 36. Ustanovení, že pojištěnec může nejpozději do 1. června, přihlížeje ke skutečnému stavu plodin, požadovati na pojišťovně snížení pojištěné hodnoty, pokud plodiny nebyly krupobitím poškozeny, navrhuje se in favorem pojištěnce a znamená do jisté míry modifikaci § 50, odst. 1 zákona č. 501/1917; proto třeba ustanovení to pojmouti do zákona.

Ad § 37. Stanovení 3denní lhůty k ohlášení pojistného případu modifikuje ustanovení § 91 zák. č. 501/1917. Předpis tento se doporučuje vzhledem na potřebu rychlého vyšetření škod a postačitelnost této lhůty, zachovávané u nás v soukromém pojišťování.

Ad § 38. Odhad krupobitních škod jest největšího významu netoliko pro pojištěnce, nýbrž i pro pojišťovnu. Zájmem obou stran jest, aby odhad škod byl prováděn co nejobjektivněji, jelikož od něho závisí nejen efekt pojištění pro pojištěnce, ale i hospodářská stabilita pojišťovny. Od odhadců třeba požadovati netoliko důkladné odborné vzdělání, ale i cit pro absolutní nestrannost jak vůči pojištěnci, tak i vůči pojišťovně.

Třeba si uvědomiti, že na řádné organisaci odhadní služby jest ve značné míře závislou též výše správních nákladů, ježto třeba za likvidátory voliti osoby zvláště kvalifikované a tudíž i řádně placené, cestovné pak jich na větší vzdálenosti znamená značné zatížení pojišťovny. Není pochyby, že s hlediska úspornosti pojišťovny nejvýhodnějším vyřešením této otázky jest používání praktických hospodářů nestojících ve stálých službách pojišťovny k provádění odhadu.

Na druhé straně stojí však řešení této otázky v nejužší souvislosti se základním požadavkem absolutní objektivnosti odhadcovy. U nás se prozatím nedá tato otázka jinak řešiti, než pověřováním úředníků pojišťovny funkcí odhadní, přes to, že tento způsob znamená vyšší zatížení režie.

V zájmu urychleného postupu odhadního řízení jsou odhadci povinni sděliti poškozenému nebo jeho zástupci ihned po provedení odhadu jeho výsledek, jehož přezkoušení jest možným jednak z podnětu pojišťovny, jednak z podnětu pojištěnce (odst. 2).

Ustanovení odst. 3, podle něhož není nutně zapotřebí přítomnosti poškozeného při odhadu, sleduje cíl zjednodušení a urychlení postupu.

Ad § 39. Jelikož odhad tvoří základ pro rozhodnutí o odškodnění a jest tudíž nejdůležitější součástkou řízení odškodňovacího, nutno připustiti opravný prostředek ve formě druhého odhadu, při čemž třeba klásti zvýšený požadavek na nepředpojatost odhadců a třeba tudíž vyloučiti odhadce, kteří se zúčastnili prvého odhadu. Tito však mohou podati při druhém odhadu potřebná vysvětlení. Druhý odhad jest konečný (odst. 1 a 2). Odst. 3 sleduje zamezení svévolného domáhání se přezkoušení odhadu škody.

Ad § 40. Pojišťovna může rozhodovati o výši odškodnění jen na základě výsledku odhadu (odst. 1).

Odškodnění poukázané k výplatě propadá ve prospěch pojišťovny (reservního fondu), nebylo-li vyzvednuto do dvou let (odst. 2). Tato lhůta nevztahuje se ovšem na promlčení nároků na odškodnění vůči pojišťovně.

Ad § 41. Ztráta nároku na odškodnění bud zcela nebo z části, byl-li pojištěnec odsouzen pro podvod nebo pokus podvodu spáchaný na pojišťovně vzhledem na pojistný poměr (odst. 1), jest zajisté věcně odůvodněnou; třeba podotknouti, že ustanovení toto jest poněkud mírnější nežli ustanovení § 55 zákona čís. 501/1917, které však není dosud v platnosti.

Ustanovení odst. 2 jest jen důsledkem odst. 1.

Ad § 42. Schválení pojistných podmínek, tvořících základ pojišťovací smlouvy, vyhrazuje se vzhledem na význam jejich ministerstvu zemědělství v dohodě s ministerstvem vnitra.

Pokud jde o pojišťování dobytka, obsahuje osnova normy o způsobu zřizování pojišťovacích spolků a o poměru jich k pojišťovně, neobsahuje však zásadně materielních předpisů pojistných, vyjímajíc ustanovení, co mají obsahovati normální stanovy spolku pro pojišťování dobytka. Vychází se tu s toho hlediska, že se tu uskutečňuje část zájmové autonomie hospodářské v živočišné produkci, jejíž účelem jest náhrada ztracených hodnot na podkladě co nejširší vzájemnosti. Všichni pojištěnci dobytka mají tvořiti podle osnovy jednotný vzájemný svaz zájmový, který má říditi autonomně za veřejné podpory svoje záležitosti podle norem autonomně stanovených.

Ad § 43. Stejně jako při pojištění krupobitním nutno z důvodů uvedených k § 33 zachovati v platnosti ustanovení zák. č. 501/1927 ř. z. o pojišťovací smlouvě, pokud nabyla účinnosti a příslušná ustanovení titulu sedmého zák. čl. XXXVII/1875 ve znění zák. č. 202/1925 Sb. z. a n., pokud nejsou osnovou dotčena.

Ad § 44. Spolky pro pojišťování dobytka ve smyslu osnovy mají býti pojišťovacími organisacemi sui generis (na rozdíl od posavadních pojišťovacích organisací zřizovaných podle spolkového zákona z r. 1852). Spolek se může ustaviti pouze na základě normálních stanov. Jeho právní existence vzniká však teprve tehdy, když byl pojišťovnou přijat za člena (§ 3, b. 2.), pozbytím členství vstupuje spolek v likvidací (odst. 2). Další jeho právní existence by byla pak možnou jen přetvořením se na pojišťovací spolek podle spolkového zákona z r. 1852. Závislost právní existence těchto spolků na účasti jich v pojišťovně jest zajisté odůvodněnou, jelikož spolky representují jen součástku jednotné pojišťovací organisace dobytka.

Ad § 45. Stanovení místního obvodu působnosti spolků pro pojišťování dobytka jest důležitým s hlediska vzájemné kontroly členů. Spolky pro pojišťování skotu zřizují se pro obvod místní (politické) obce, výjimečně dvou nebo více, pokud možno sousedních obcí, pro spolky pro pojišťování koní zpravidla pro soudní okres (odst. 1). Odst. 2 čelí k zamezení konkurence v těchto obvodech; zásadní výjimku připouští odst. 3.

Ad § 46. Starosta obce může, nedojde-1? ku zřízení spolku pro pojišťování skotu z vlastního popudu zájemníků, dáti podnět k projednání návrhu na zřízení spolku. Opatření to, jež nikterak nezatěžuje obce, jest účelným v zájmu žádoucího šíření se tohoto pojišťovacího odvětví. Zřizování spolků pro pojišťování koní zůstává vyhrazeno iniciativě zájemníků.

Ad §§ 47 a 48. Podmínky zřízení spolku pro pojišťování dobytka mají stanoviti normální stanovy pro pojišťování skotu, po případě pro pojišťování honí. Spolky pro obvod více obcí, po případě více soudních okresů možno zříditi, není-li tu podmínek po zřízení spolku v jedné obci neb v jednom soudním okrese. Ku zřízení takového spolku pro pojištění koní jest kromě toho ještě potřebí svolení pojišťovny.

Ad § 49. Na zásadě vzájemnosti setrvává se též u spolku pro pojišťování dobytka.

Ad § 50. Osnova stanoví heslovitě obsah normálních sta:nov spolků pro pojišťování dobytka (odst. 1).

O normálních stanovách usnáší se výbor odboru pro pojišťování dobytka a schvaluje je vláda (odst. 2).

Ad § 51. Jelikož pojišťovací spolky provádějí pojišťování dobytka, tudíž transakce majetkové, nutno jim přiznati právní osobnost a způsobilost k jednání.

Ad § 52. Nejvýznačnější známkou právního poměru spolků pro pojišťování dobytka jest poměr zajistný ohledně části risika (odst. 1). Stanovení kvoty zajištění jest zůstaveno normálním stanovám.

Pojišťovna jakožto dohlédací orgán může v ohleduhodných případech spolky podle odst. 3 a 4 podporovati a může spolkům za jistých podmínek odst. 2 poskytovati odměny tím způsobem, že hradí část nákladů zvěrolékařských. Opatření toto jest účelným v zájmu povznesení pojistné morálky.

Ad § 53. Normální stanovy spolků mají stanoviti mezi jiným též materielní předpisy, jak se zjišťuje škoda. Zjistiti škodu má býti vyhrazeno spolku; pojišťovna přezkoumá pouze postup při zjištění škody a nemá-li k tomu připomínek, poukáže svoji kvotu odškodnění pojištěnci prostřednictvím pojišťovacího spolku (odst. 1 a 2). Tento postup jest důsledkem konstrukce právního poměru pojistného a zajistného.

Z povahy pojištění, jež směřuje pouze k náhradě skutečné vzešlé škody, nutno odvozovati požadavek, že nárok pojištěnce vůči třetí osobě na náhradu škody anebo ze správy přechází na spolek, pojišťovně však náleží jen vůči spolku obligační nárok na část náhrady odpovídající zajištění. Rozdílné postavení spolku a pojišťovny vűči pojištěnci vyplývá z právního poměru pojištění a zajištění. Totéž platí též ohledně nároku na náhradu z veřejných prostředků podle předpisů o nákazách dobytka (odst. 3). Jestliže by pojištěnec poškodil s tohoto hlediska jakýmkoliv způsobem spolek nebo pojišťovnu, nese sám za to zodpovědnost. Vzdáním se nároku vůči třetí osobě nebo práva, sloužícího k zajištění toho nároku, třeba rozuměti jen dobrovolné vzdání se (odst. 4).

Ad § 54. Normální stanovy mají obsahovati též ustanovení o ztrátě nároku na odškodnění, kteréžto ustanovení má býti zajisté účinným i vůči zajišťující pojišťovně. Kromě toho může pojišťovna neodvisle od tohoto ustanovení odmítnouti spolku zcela nebo z části výplatu odškodnění, jestliže spolek nesprávným způsobem přiznal odškodnění (odst. 1). Jest přirozeným, že ze zamítavého rozhodnutí přiznává se právo odvolati se (k rozhodčímu soudu) (odst. 2).

Ad § 55. Osnova ukládá pojišťovně s hlediska dohlédacího povinnost stanoviti nejnižší výměru pojistného dle očekávané potřeby. Jest na snadě, že nejnižší pojistné nebude pravděpodobně jednotným.

V případě nedostatku prostředků určených k úhradě pojišťovacích nákladů toho kterého pojišťovacího roku, má pojišťovna předepsati jak s hlediska vlastního, tak i s hlediska pojišťovacího spolku doplatky (odst. 1).

Normální stanovy stanoví též důvody, pro které dobytek z důležitých příčin může býti z pojištění vyloučen (jednak z příčin věcných, jednak z osobních) a může též stanoviti různé sazby pojišťovací dle nebezpečnostních tříd (odst. 2). Ustanovení to sleduje řádné odstupňování risik a pojistných sazeb.

Ad § 56. Pojistné příspěvky a výtěžky zpeněžení dobytka rozvrhují se mezi spolek a pojišťovnu podle výše zajištění (odst. 1).

Odst. 3-5 stanoví dobu splatnosti příspěvků pojistných a povinnost platiti úrok z prodlení z pojistných příspěvků a jiných dávek.

Ad § 57. Z konstrukce celé pojišťovací organisace třeba odvozovati též požadavek dozoru pojišťovny nad spolky a revise hospodářské a správní činnosti jejich. Osnova přiznává pojišťovně z tohoto důvodu oprávnění k provedení potřebných opatření, přiznávajíc jí též právo ukládati spolkům pořádkové pokuty (odst. 1-3 a 6). Odst. 2 připouští fakultativně provádění revisí revisními orgány družstevních svazů zemědělských, ovšem pokud tyto jsou udány revisním oprávněním podle zák. č. 133/1903 ř. z. Toto ustanovení má umožniti účelnou kooperaci obou zemědělských institucí. V odst. 4 a 5 jsou obsažena ustanovení zajišťující provádění účinné revise.

Jestliže spolky opětovně jednají proti platným předpisům, anebo přehnanými odhady poškozují pojišťovnu, mohou jim býti zcela nebo z části odpírány veřejné příspěvky, anebo mohou býti docela z pojišťovny vyloučeny (odst. 7).

Proti pořádkovým pokutám a proti opatřením, jimiž byly spolky zbaveny z části neb zcela státního příspěvku nebo z pojišťovny vyloučeny, jest vyhrazena spolku stížnost k ministerstvu zemědělství (odst. 8).

Ad § 58. Osnova buduje pojišťování dobytka zásadně na organisaci místních a okresních spolků se zajišťováním v pojišťovně. Než z této zásady třeba v zájmu věci stanoviti některé výjimky, zejména pro ty případy kdy pojištěná risika vzhledem na svoji výši přesahují síly poměrně finančně slabých místních organisací, na př. pří pojišťování plemenníků, kmenových stád, dále riskantní pojištění tak zv. krátkodobé, na př. pojištění kastrační, operační, na pastvě, na výstavách, výstavních trzích, pojištění zhřebných klisen atd., při čemž padá ještě ta okolnost na váhu, že se v těchto případech risiko často vymyká, vystupujíc z dosahu činnosti místního pojišťovacího spolku jeho dohledu, a konečně i tehdy, kdy majitelé dobytka nemají možnosti pojistiti jej u místního spolku. V těchto případech jeví se účelným umožniti pojišťování dobytka přímo v pojišťovně.

Ad § 59. Otázka zpeněžení zvířat, za něž byla poskytnuta náhrada, a zpeněžení zvířecích odpadků jest velmi důležitou pro výsledek hospodaření pojišťovací instituce, ježto od intensity zpeněženi závisí do jisté míry výše pojistného. Fakultativní možnost vyvolati v život vhodná zařízení neb podniky k cíli řádného zpeněžení zvířat a zvířecích odpadků, po případě účast na nich, sleduje dosažení tohoto důležitého cíle. Přirozeně, že třeba učiniti opatření, aby v daném případě risiko podnikání nepůsobilo nepříznivě na hospodářský vývoj pojišťovny. Toho má býti dosaženo jednak omezením výše závazků pojišťovny z tohoto důvodu na 25% reservních fondů, jednak podmínkou schválení dotyčného usnesení státními dohlédacími orgány, t. j. ministerstvy zemědělství a financí. Není pochyby, že svolení takové by mohlo býti dáno jen na spolehlivé záruky rentability podniku.

Přirozeně neznamená ustanovení § 59 změnu předpisů zdravotně-policejních, aniž změnu v kompetenci příslušných dohlédacích zdravotních orgánů. Pojišťovna i spolky pro pojišťování dobytka budou povinny říditi se při zužitkování zhynulých a z nutnosti poražených zvířat zmíněnými předpisy a budou v tom směru podléhati dozoru příslušných zdravotních orgánů, které budou míti možnost, aby podle platných předpisů zařídili, čeho bude potřebí v zájmu veřejného zdravotnictví, zvláště půjde-li o zužitkování zvířat určením masa k lidskému požívání.

Ad § 60. Ježto pojišťovna a spolky pro pojišťování dobytka, které se jeví ve smyslu osnovy jako organisace pojišťovací sui generis, mají býti organisovány odchylně od všeobecných organisačních předpisů, týkajících se soukromých pojišťoven, vylučuje se důsledně platnost všeobecných ustanovení o zakládání, zařízení a hospodaření pojišťoven a o státním dozoru na ně, zejména pak platnost cís. patentu z 26. listopadu 1852, č. 253 ř. z. (spolkového zákona) a zákona z 15. února 1922, č. 65 Sb. z. a n. (odst. 1).

Odst. 2, podle něhož nelze pokládati pojišťovnu a spolky pro pojišťování dobytka za obchodníky podle obchodního zákona, vystihuje netoliko charakter instituce (veřejnohospodářský, nevýdělečný), nýbrž staví ji též mimo předpisy obchodního zákona (odst. 2).

Ad § 61. Není pochyby, že po uzákonění osnovy budou přípravy pro zahájení pojišťovací činnosti vyžadovati jisté doby; vzhledem k tomu mají dnem vyhlášení zákona pro počátek vstoupiti v účinnost jen ustanovení § 30, obsahující předpisy pro první konstituování orgánů pojišťovny, které mají provésti potřebné přípravy k zahájení normální činnosti (odst. 1).

Počátek účinnosti ostatních ustanovení zákona, který předpokládá ukončení příprav, nelze předem určiti, proto se vyhrazuje stanovení jeho vládnímu nařízení.

Vlád, doporučuje, aby tento návrh zákona byl přikázán v poslanecké sněmovně výboru zemědělskému a rozpočtovému a v senátě výboru národohospodářskému a rozpočtovému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze, dne 13. července 1928.

Náměstek předsedy vlády:

Dr Šrámek, v. r.

Ministr zemědělství:
Dr Srdínko, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP