Struktura rozpočtová zůstává
i na příští rok beze změny, poněvadž
se ukazuje, že vyhovuje plně potřebě
správy i kontroly. Nepatrná změna se týká
skupiny II. rozpočtů státních podniků.
Sále se pracuje o tom, aby účetnictví
a bilancování podniků státních
vystihlo skutečný výnos podniků a
po loňském výsledku práce předsedů
správních sborů státních podniků,
kdy bylo vypracováno jednotné schéma podnikových
rozpočtů, jež může býti
též podkladem uzávěrky, pracuje konference
těchto předsedů o normách pro řádné
odpisování a tedy pro účetnictví,
které při konstrukci výnosu dbá technické
rovnováhy v podniku.
Už dříve v předchozích rozpočtech
pamatováno bylo na to, aby určitá část
investic, která odpovídá obnově podniku
a jeho udržování v technické rovnováze,
neobjevovala se v rozpočtu investičním, který
jest po případě odkázán na
úvěr, poněvadž u těchto investic
nejde o skutečné rozmnožení majetku,
nýbrž o udržení tohoto majetku v rovnováze
takže je nutno, aby tato část investic byla
účtována na účtě provozním
a kryta běžnými příjmy. Říká
se jim též proto investice provozní. Není
čistého výnosu, pokud nejsou tyto provozní
investice z běžného příjmu uhrazeny.
Je patrno, že je tato otázka neobyčejně
důležitá pro trvalost prosperity podniků,
poněvadž jinak jest čerpán výnos
z podstaty a podnik se ocitá na šikmé ploše,
zvláště když se takový čistý
výnos podnikům odnímá pro státní
pokladní a podnik se odhazuje pro své investice
na úvěr, a to i pro takové, které,
jak řečeno, nejsou přírůstkem
majetkovým. Podnik tedy nyní, když vykazuje
v investičním rozpočtu pravé investice,
může býti odkázán na úvěr,
slibujeli investice výnos vyvažující
podmínky úvěrové. V té příčině
nejsou všechny státní podniky, jak známo,
stejně na tom a jest tedy nestejnou metodou pečováno
o úhradu jich investic, avšak ostře se rozeznává
po oddělení podniků od státní
správy dluh podniků a dluh státní.
Bude nutno v budoucnosti i přehled státního
dluhu ve skupině IV. podle toho upraviti, ač se
pro minulost takové rozlišení provésti
nedá. Vzniká však otázka, jak má
v rozpočtu i účtě závěrečném
podnik bilancovati úmor svých investičních
dluhů.
Že úrok i takových dluhů rozmnožuje
provozní běžné výdaje, je na
bíledni. To však nemůže platiti také
pro úmor těchto dluhů, poněvadž
úmor znamená rozmnožení majetku a jestliže
opotřebení inventáře podniku je vyváženo
přesunem určité kvoty investic do provozu,
jak bylo právě vyloženo, nelze říci
o úmoru dluhu, že musí býti kryt běžnými
příjmy a že není výnosu, pokud
se tak nestalo, nýbrž naopak čistý výnos
je zde i bez úhrady tohoto úmoru, avšak stejně
jest jasno, že nelze podniku odníti výnos a
úmor zařaditi snad mezi investice odkázané
na úvěr poněvadž by se tím úvěr
vlastně zmařil. Řádné hospodářství
podnikové vyžaduje, aby z čistého výnosu,
který jest zde před úhradou úmoru,
byl úmor zapraven, čili že jest zde sice
čistý výnos před úhradou úmoru,
avšak pro státní pokladnu teprve po této
úhradě. To nemá zvláštního
významu pro podniky, jimž se ponechává
celý čistý výnos, jak tomu je u železnic,
avšak má to veliký význam pro podniky,
u nichž tomu tak není. Nejvyšší kontrolní
úřad upozornil v průběhu roku na to,
že účtovati úmor v provozu není
správné, a vznikla tak otázka, jakým
způsobem vtěsnati úmor i jeho úhradu
do dnešní konstrukce podnikových rozpočtů.
Naskytla se myšlenka zařaditi úmor jako výdej
do investiční skupiny (B) těchto rozpočtů,
poněvadž jsou negativně rozmnožením
podnikového majetku (zmenšením dluhů).
Toto zařazení se nezdá případným,
jednak proto, že žádným způsobem
nelze odkázati úmor na úvěr, jeli
zde dostatečný čistý výnos,
kdežto u ostatních investic jest to za předpokladu
rentability zcela přípustno, takže se zase
rýsují v rámci investičního
rozpočtu dvě odlišné skupiny, jednak
protože v celkovém úhrnu by se vyvolávala
klamná představa o skutečném rozsahu
pravých investic, což by se stalo do očí
bijícím, kdyby zůstal v investičním
rozpočtu pouze úmor investičních dluhů.
Podle povahy věci nejde ani o výdej provozní
ani o výdej investiční, nýbrž
o upotřebení čistého zisku, a proto
se k oběma částem podnikového rozpočtu
ve skupině lI., z nichž první A. obsahuje rozpočet
provozní a druhá B. rozpočet investiční,
připojuje část třetí C. o upotřebení
čistého zisku. Vykazuje se zde jak veliký
se očekává celkový čistý
zisk, kolik z něho se použije přednostně
na úmor dluhů investičních, kolik
ze zbytku se přenechává podniku na úhradu
nových investic a kolik konečně se dostává
státní pokladně. Tím se beze změny
struktury rozpočtové dociluje další
přesnosti v bilancování a lepší
evidence pro parlamentární jednání.
Jinak bylo by se zmíniti pouze o evidenci státního
dluhu ve skupině IV., kde po definitivní úpravě
předválečných dluhů mizí
skupina dluhů z mírových smluv, takže
se člení státní dluh nadále
na přechodný a trvalý, tuzemský a
zahraniční. Do výkazu "Správa
státního dluhu" byl pojat také dluh
státovkový.
Ve finančním zákoně není podstatných
změn.
Osnova zákona o finančním řádu
byla předmětem důkladného jednání.
Ukázalo se nejvhodnějším zahrnouti do
tohoto řádu celé státní hospodářství
včetně podniků, což úkol učinilo
velmi složitým, takže nebylo dosud možno
předložiti osnovu k projednání, ač
je téměř dohotovena.
Rozsah státního rozpočtu zůstává
těžiskem státní finanční
politiky. Jest to především v zájmu
finanční rovnováhy, aby nerostl rozsah státních
výdajů a nemuselo žádným způsobem
býti přikročeno k rozšiřování
státního dluhu. Nedělajíli se dluhy
nové, umořuje se dluh starý, čímž
vzniká úspora a prostor pro naléhavé
nové úkoly, jež se takto umísťují
v rozpočtu stabilisovaném. Státní
rozpočet je sice, jak bude později dovozeno, v bezpečné
rovnováze, avšak není ještě zcela
vyřešen problém učitelských platů
a neznáme doposud plný rozsah reformy přímých
daní.
Před odklizením obou těchto rozpočtových
problémů bylo by nejvýš povážlivo
přikročovati k novým úkolům
a novým výdajům. Avšak mimo to jest
rozsah výdajů státní správy
stále ještě povážlivě vysoký,
zvláště ve spojení s výdaji samosprávných
svazků a tíživost jeho se nejlépe zračí
v úhradové soustavě brzdící
náš hospodářský vývoj.
Neníli možno výdaje státní správy
náhle a pronikavě snížiti tak, aby mohla
býti odčiněna nejtíživější
břemena pro výrobu i spotřebu, jest tím
více trvati na zásadě, že nenají
býti tato břemena a výdaje státní
správy za žádnou cenu zvyšovány.
Myšlenka rozpočtové stability stává
se takto stěžejní zásadou naší
finanční politiky. Stabilisované výdaje
se stávají relativně méně tíživými,
relativně, t. j. v poměru k únosnosti národního
hospodářství, které rak co rok postupuje
důsledkem přirůstající populace
a její spotřeby, důsledkem vzrůstu,
rozsahu a počtu podniků, výroby, hromadícího
se kapitálu atd. Kdyby nebyl náš rozpočet
následkem války a poválečných
poměrů příliš rozepiat, byla
by lze připustiti jakýsi roční přírůstek
výdajový, odpovídající rostoucí
únosnosti národohospodářské.
Jestliže však přes tuto rostoucí únosnost
jsou výdaje stabilisovány, stávají
se pro národní hospodářství
jak řečeno, poměrně méně
tíživými. Setrvámeli na této
linii finanční politiky řadu let, jak jest
nutno, bude na konci vývoje rozsah státních
výdajů odpovídati hospodářské
únosnosti, přestane býti brzdou výroby
a vývozu a nebude překážky pro další
rozvoj státních úkolů.
Avšak, namítne se, národní hospodářství
musí také tuto relativní úlevu pocítiti,
t. j. musí býti instrumenty daňové
zmenšovány. I to je cílem stabilisovaného
rozpočtu, poněvadž rostoucí únosnost
se musí projevovati ve zvýšeném výnosu
státních pramenů příjmových,
musí se dostavovati pravidelné a trvalé státní
přebytky, kterých jest pak možno použíti
ke zmírnění veřejných břemen.
Ukážeme při rozboru státních
příjmů, že tato cesta byla právě
už nastoupena a že se na ní pokračuje
ale arci jest nutno uhraditi z přebytku především
určité nekryté výdaje, prakticky učitelské
platy. Jest tedy otázka, bylali v rozpočtu tato
linie státní finanční politiky zachována.
Rozpočet státní administrace na rok 1929
činí 9.534,373.114 Kč výdajů
proti 9.536,073.514 Kč obdobných výdajů
na rok 1928. Tedy o 1,700.430 Kč méně. Výdaje
zůstávají tedy na první pohled na
stejné výši. Podrobnější
rozbor však ukáže, že bylo provedeno přece
obmezení výdajů. Do rozpočtu státní
správy přešel totiž další
náklad na služební, odpočivné
a zaopatřovací platy úřednictva samosprávy,
které se postátňuje důsledkem reformy
veřejné správy. Vzrostly tímto způsobem
osobní výdaje ministerstva vnitra, veřejných
prací a zemědělství, resp. kapitoly
pensijní o 68,723.159 Kč. O stejnou částku
se však snižují podle zákona úděly
samosprávným svazkům v rozpočtové
skupině III. Běží tedy prakticky o přesun
výdajů ze skupiny III., do skupiny první
(správní výdaje), nikoli o zcela nový
výdaj. Naopak zase bylo z "pokladní správy"
vyloučeno 16.5 mil. na "vyšší náklad
na odpočivné a zaopatřovací platy
učitelů" do skupiny třetí. Jen
nedopatřením zůstala ještě v
r. 1928 tato částka v pokladní správě,
ačkoliv financování učitelských
platů nestátních škol jest celé
soustředěno ve skupině III. Přeřadění
to nestalo se snad proto, aby se formálně ulevilo
státní pokladně, poněvadž současně
byla zvýšena reserva z daně obratové
pro účely učitelských platů
a 100 mil., o čemž se ještě zmíníme
při rozboru aktivity rozpočtové. Ze skupiny
třetí bylo tedy per saldo přeřaděno
do skupiny první 52,223.159 Kč. Vyloučímeli
tento přesun, ukáže se, jak se staví
tytéž výdaje státní správy
v rozpočtu na r. 1928 a 1929, čili že výdaje
obsažené v rozpočtu na r. 1928 byly ve skutečnosti
sníženy o 53,923.589 Kč. Při tomto snížení
rozpočtu však nezůstane, poněvadž
čekají státní správu některé
naléhavé nové úkoly sociální,
zvláště sanace bratrských pokladen a
zaopatření přestárlých, což
bude vyžadovati počátečního nákladu
asi stejně velikého jako činí snížení
rozpočtové z roku 1928 na rok 1929. Bude tedy možno
vyřešiti tyto oba problémy v rámci stabilisovaného
rozpočtu; neohrožují tedy rozpočtové
stability. Úkoly další třeba umístiti
v prostoru, jenž se získá dalšími
úsporami, poklesem mimořádných úkolů
poválečných, poklesem dluhů atd.
Stability rozpočtové bylo dosaženo přes
velmi značné zvýšení některých
položek výdajových tím, že byly
vyváženy úsporami na druhé straně.
Položky, kde byly výdaje zvýšeny či
sníženy o více nežli o milion Kč,
jsou sestaveny v dalších dvou přehledech:
Výdaje na nové úkoly a na úkoly dosavadní,
které znamenají zvýšení
rozpočtu nejméně o 1 mil. Kč proti
rozpočtu na rok 1928:
Odpočivné a zaopatřovací platy | 82.- | ||
Provedení reformy veřejné správy | 76.7 | ||
Příspěvek z výnosu dopravních daní státním drahám na investice | 35.6 | ||
Provedení katastrálního zákona | 13.- | ||
Dotace na justiční a vězeňskou správu | 6.8 | ||
Dotace na péči o občanské poškozence | 5.- | ||
Dotace zdravotníků a léčebných ústavů | 4.6 | ||
Státní příspěvek na čsl. krupobitní a dobytčí pojištění | 4.- | ||
Dotace pro zvelebování průmyslu, obchodu a živností | 3.8 | ||
Úroky z přechodných dluhů | 3.2 | ||
Platy úkolových pracovníků (akordantů) ve fin. správě | 3.- | ||
Náklad na školy mateřské | 3.- | ||
Podpora umění | 2.3 | ||
Úprava dotací vysokých škol technických | 2.06 | ||
Denní platya mzdy akordních sil na středních školách | 1.8 | ||
Vzduchoplavba | 1.8 | ||
Účast státu na elektrických podnicích | 1.5 | ||
Opravy řím.-katol. církevních budov na Slovensku | 1.2 | ||
Podpory na sociální zařízení pro péči o mládež a na ochranu matek a kojenců | 1.- | ||
252.36 |
Výdaje na nové úkoly a na dosavadní
úkoly, které znamenají snížení
rozpočtu nejméně o 1 mil. Kč proti
rozpočtu na rok 1928:
Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu | 145.- | ||
Péče o válečné poškozence | 24.8 | ||
Odpočivné a zaopatřovací platy učitelů škol národních a jejich pozůstalých podle zák. č. 287/24 (Přesun do skupiny III.) | 16.5 | ||
Úroky a výlohy z přechodných úvěrů | 15.1 mil. | ||
Stavby a koupě realit pro potřeby civil. stát. správy | 11.- | ||
Náhrada ztrát vzniklých převzetím státní garancie na dovoz minerálních olejů | 9.- | ||
Podpora staveb obytných domů | 7.- | ||
Provedení berní reformy | 5.- | ||
Refundace vyššího nákladu na pense želez. zaměstnanců | 4.5 | ||
Úvěr na výstavu soudobé kultury v Brně | 4.- | ||
Léčebné výdaje | 3.7 | ||
Potřeba na osobní platy u ministerstva pošt | 3.5 | ||
Náklady na justiční správu v zemích | 3.4 | ||
Upotřebení stát. podílů z přebytků důchodkových pokut | 2.5 | ||
Úroky ze zápůjček na sanaci náboženských fondů | 2.3 | ||
Náklad na volby do Léčebného fondu veřej. zaměstnanců | 2.- | ||
Stavby vodních elektráren | 2.- | ||
Úvěr na distomatosu | 1.- | ||
262.3 |
První přehled ukazuje vzestupy výdajové
nad milion Kč, v úhrnné částce
252 mil., přehled druhý poklesy nad milion Kč
v částce 262 mil. Kč. Hlavní položky
vzestupu jsou pense; reforma veřejné správy,
zvýšený příspěvek státním
drahám a provedení katastrálního zákona;
zvýšení v těchto položkách
činí 207 mil. Kč. Přírůstek
u pensí (82 mil. Kč); se vysvětluje jednak
letošní úpravou požitků staropensistů,
rostoucí kvotou pensistů se zvýšenými
požitky novopensistů a přirůstáním
stavu pensistů vůbec. Provedení reformy,
veřejné správy (76.7) jest, jak bylo už
uvedeno, vlastně přesun ze skupiny třetí
do skupiny první. Byly sníženy úděly
o platy pro postátněné úředníky
samosprávné. Zvýšená dotace železnicím
o 35.6 mil. Kč vyplývá jednak z vyššího
absolutního výnosu přepravní daně,
hlavně však z toho, že byla kvota daní
dopravních, jež ponechává finanční
správa železnicím na investice, zvýšena
z 20 na 25%, aby se urychlilo technické zdokonalení
železnic. Největší úspora se týká
státního dluhu, kde včetně úroků
a výloh z přechodných úvěrů
se snižují výdaje o 160 mil. Kč. Výdaje
na péči o válečné poškozence
klesly přirozeným opadem o 25 mil. Byla tedy stabilita
rozpočtová v letech 1927 až 1929 udržena
hlavně velkými úsporami na výdajích
pro státní dluh důsledkem úmoru při
aktivním hospodářství, důsledkem
snížení úrokové míry a
vydatných konversí.
Třeba si však už nyní uvědomiti,
že další náš vývoj v úrokové
míře, když jsme se přiblížili
poměrům států západních,
půjde s vývojem mezinárodním, a proto
ne už skokem, jak se stalo v posledních třech
letech, nýbrž povolněji a proto nebude lze
napříště počítati už
s tak velikou úsporou v kapitole státních
dluhů a bude udržení stability vyžadovati
zvýšené úspornosti všech odvětví
správy. Ovšem, setrvámeli na dnešní
linii finanční politiky, která vede prakticky
ke snižování dluhů, můžeme
i v mírném poklesu výdajů na dluh
umisťovati další naléhavé úkoly
státní. Platíme ročně asi půl
miliardy dluhu s přibližným zúročením
30 mil. Kč. Bližší o tom obsahují
vysvětlivky k podrobnému sešitu "Správy
státního dluhu".
Úspora (16.5 mil.) na odpočivných platech
učitelských jest přesun ze "Všeobecné
pokladní správy" do skupiny III., jak bylo
už výše podotčeno.
Ještě v rozpočtu na rok 1928 byla zařaděna
do;,Všeobecné pokladní správy"
(kap. 22.); globální částka 2 mil.
Kč na úhradu nákladu na jmenování
po systemisaci podle nových platových zákonů,
poněvadž v době sestavování rozpočtu
nebyla ještě systemisace provedena a nebyl znám
náklad podle jednotlivých odvětví
státní správy. V rozpočtu na rok 1929
mizí tato položka v pokladní správě
rozvržena jsouc do jednotlivých kapitol. Pro srovnání
vnitřní struktury výdajové je nutno
upraviti rozpočet na rok 1928 tak, že se dotyčný
výdej připadající nyní na jednotlivé
kapitoly v rozpočtu na rak 1929 zařadí též
v cifrách pro rok 1928 do jednotlivých kapitol a
globální částka 25 mil. se z pokladní
správy vypustí. Přehled, který následuje,
ukazuje pak vnitřní strukturu výdajovou v
rozpočtu na rok 1928 a 1929:
Ze 100 Kč výdajů státní správy
připadají na odvětví státní
správy vedle uvedená:
Odvětví státní správy | rok 1928 | rok 1929 |
Ústřední orgány státu | 0.99 | 0.99 |
Správa zahraniční a vojenská | 19.72 | 19.74 |
Správa vnitřní: politická | 6.83 | 7.44 |
justiční a unifikační | 3.24 | 3.32 |
kulturní | 9.38 | 9.69 |
hospodářská a dopravní | 11.02 | 11.27 |
sociální | 17.50 | 18.07 |
Správa finanční | 31.26 | 29.42 |
Kontrola | 0.06 | 0.06 |
úhrnem | 100.- | 100.- |
Skoro ve všech oborech státní správy
vidíme mírné poměrné zvýšení,
pouze u finanční správy (se správou
pokladní) značný pokles. Je to týž
obraz, který podávalo obdobné srovnání
rozpočtu na rok 1928 s rozpočtem na rok 1927. Vývoj
zůstává nezměněn; vzestup výdajů
odborné správy byl vyvážen úsporou
ve správě finanční. Mezi jednotlivými
odvětvími státní správy se
neukazuje žádný podstatný poměrný
přesun, linie politiky státní se neohýbá.
Podrobnější procentuální rozvrh
výdajů ukazuje přehled, který následuje:
President republiky a kancelář presidenta republiky | 0.20 | 0.20 |
Zákonodárné sbory | 0.46 | 0.45 |
Předsednictvo ministerské rady | 0.33 | 0.34 |
Ministerstvo zahraničních věcí | 1.74 | 1.76 |
Ministerstvo národní obrany | 14.68 | 14.68 |
Fond pro věcné potřeby národní obrany | 3.30 | 3.30 |
Ministerstvo vnitra | 6.83 | 7.44 |
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | 3.16 | 3.24 |
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy | 0.02 | 0.02 |
Nejvyšší správní soud a Volební soud | 0.06 | 0.06 |
Ministerstvo školství a národní osvěty | 9.38 | 9.69 |
Ministerstvo zemědělství | 2.28 | 2.28 |
Státní pozemkový úřad | 0.30 | 0.30 |
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností | 0.44 | 0.49 |
Ministerstvo veřejných prací | 7.51 | 7.47 |
Ministerstvo pošt a telegrafů | 0.17 | 0.13 |
Ministerstvo železnic | 0.32 | 0.30 |
Ministerstvo sociální péče | 9.09 | 8.76 |
Agenda ministerstva pro zásobování lidu | 0.11 | 0.11 |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy | 1.48 | 1.52 |
Odpočivné a zaopatřovací platy | 6.82 | 7.68 |
Ministerstvo financí | 5.65 | 5.83 |
Všeobecná pokladní správa | 25.61 | 23.59 |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad | 0.06 | 0.06 |
100.- | 100.- |
Podstatnější posuny jsou jen v několika
málo kapitolách. Tak vzestup u politické
správy vnitřní se vysvětluje postátněním
samosprávných úředníků,
vzestup u ministerstva zemědělství a pokles
u veřejných prací se vysvětluje hlavně
posunem kompetence ve vodních stavbách mezi nimi.
Ministerstvo obchodu dotuje vydatněji. zvelebovací
akci, v ministerstvu sociální péče
vznikly dočasné úspory v péči
o invalidy a v péči stavební a bytové
vzhledem k provedeným kolaudacím staveb a postupu
vyúčtování; pravím dočasný
pokles; poněvadž bude daleko převýšen
výdaji spojenými se sanací bratrských
pokladen a zaopatřením přestárlých.
Pokles v pokladní správě je způsoben
hlavně službou státního dluhu.
Rozpočtové příjmy stanoví se
na rok 1929 částkou 9.569,907.596 Kč, tedy
o 7 mil. Kč výše nežli na rok 1928. Tento
výsledek vyplývá ze zvýšení
některých příjmů na straně
jedné a snížení jiných na straně
druhé. Se zvýšením podstatným
se počítá u cel (69 mil.) a u poplatků
(68 mil.) podle zkušeností posledních let.
S úbytkem se počítá u daně
z obratu (49 mil.) a u salda státních podniků
(44 mil.). Při dani z obratu se už počítá
s refundacemi při exportu. Výnos přímých
daní se stanoví celkem (až na zvláštní
výdělkovou daň s menším výnosem
o 8 mil. Kč) stejně jako v rozpočtu na rok
1928 a dále se zatím nesnižuje, poněvadž
není ještě znám daňový
předpis podle berní reformy a je zde ještě
na každý způsob reserva ve starých nedoplatcích,
které se ponenáhlu likvidují. Jinak byly
příjmy preliminovány opatrně a bezpečně.
Soustava státních příjmů na
rok 1929 dává tento obraz:
Výnosy státních podniků*) | 1.302,258.328 Kč. |
a) Daně a dávky | 5.507,451.459 Kč. |
b) Cla | 1.169,162.000 Kč. |
c) Kolky a právní poplatky | 921,876.700 Kč. |
d) Ostatní správní příjmy | 669,159.109 Kč. |
Úhrn veřejnohospodářských příjmů | 8.267,049.268 Kč. |
Úhrn veškerých příjmů | 9.569,907.596 Kč. |
Srovnáno s minulým rokem v relativních číslech:
Ze 100 Kč příjmů připadá na | ||
1928 | 1929 | |
Výnosy podniků státních | 14.10 | 13.61 |
a) Daně a dávky | 58.64 | 57.55 |
b) Cla | 11.52 | 12.22 |
c) Kolky a právní poplatky | 9.12 | 9.03 |
d) Ostatní správní příjmy | 6.62 | 6.99 |
Úhrn veřejnohospodářských příjmů | 85.90 | 86.39 |
Úhrn všech příjmů. | 100.- | 100.- |
Změny proti rozpočtu na rok 1928 jsou tyto:
Poněkud snížené procento příjmů
čerpaných ze státních podniků
vysvětluje se nižším saldem tabákové
režie, státní loterie, československé
pošty a státních lesů a statků
(odůvodnění viz v rozboru hospodářství
státních podniků). Naproti tomu zvýšila
se nepatrně kvota, příjmů veřejnohospodářských,
hlavně u cel, kolků a právních poplatků.
Soustavu daní a dávek skytá tento obraz:
*) Včetně příspěvků pošt, železnic a státních lesů a statků na Ústřední správu.
**) Včetně úroků z prodlení,
exekučních poplatků a pokut.
1. Daň důchodová | 1.050,000.000 | - | 1.050,000.000 | |
2. Daně výnosové: | ||||
a) výdělková: | ||||
1. všeobecná | 180,250.000 | 175,365.500 | ||
2. zvláštní | 230,000.000 | 221,450.000 | ||
b) pozemková | 84,535.000 | 82,892.000 | ||
c) domovní: | ||||
1. činžovní. | 10,142.000 | 7,080.000 | ||
2. třídní | 1,410.000 | 704.000 | ||
d) rentová z tantiem a daň z vyššího služného | 113,000.000 | 120,850.000 | ||
3. Doplatky zrušených daní přímých | 31,600.000 | I | 19,600.000 | |
I. Úhrn daní přímých | 1.700,937.000 | 1.677,941.500 | ||
1. Z cukru a sladidel | 591,600.000 | 598,000.000 | ||
2. Z masa | 120,000.000 | 115,000.000 | ||
3. Potravní na čáře | 18,500.000 | 19,600.000 | ||
4. Z vína | 3,000.000 | 3,000.000 | ||
5. Z lihu | 661,586.000 | 615,048.000 | ||
6. Z ostatních nápojů | 277,800.000 | 293,400.000 | ||
7. Ostatní | 70,701.800 | 74,176.800 | ||
II. Úhrn daní spotřebních. | 1.743,187.800 | 1.718,224.800 | ||
1. Z obratu | 1.105,755.000 | 1.049,605.159 | ||
2. Z uhlí | 200,000.000 | 190,000.000 | ||
3. Z dopravy železniční, poštovní a telefonní | 825,000.000 | 838,400.000 | ||
4. Ostatní | 33,130.000 | 33,280.000 | ||
III. Úhrn daní obchodových | 2.163,885.000 | 2.111,285.159 | ||
Úhrn daní a dávek | 5.608,009.800*) | 5.507,451.459 |
*) Poněvadž výnos daně ze zbraní
a lovu přesunut byl v rozpočtu na rok 1929 do poplatků,
bylo nutno i z tabulky pro rok 1928 vyloučiti částku
50.000 Kč, kterou byl preliminován výnos
jmenované daně pro rok 1928.