1. Daň důchodová | 11.01 | 11.01 | 18.72 | 19.07 |
2. Daně výnosové: | ||||
a) výdělková: | ||||
1. všeobecná | 1.89 | 1.84 | 3.21 | 3.18 |
2. zvláštní | 2.41 | 2.32 | 4.10 | 4.02 |
b) pozemková | 0.89 | 0.87 | 1.51 | 1.50 |
c) domovní: | ||||
1. činžovní | 0.11 | 0.07 | 0.18 | 0.13 |
2. třídní | 0.02 | 0.01 | 0.03 | 0.01 |
d) rentová, z tantiem a daň z vyššího služného | 1.18 | 1.27 | 2.02 | 2.19 |
3. Doplatky zrušených daní přímých | 0.33 | 0.21 | 0.56 | 0.36 |
I. Úhrn daní přímých | 17.84 | 17.60 | 30.33 | 30.46 |
1. z cukru a sladidel | 6.21 | 6.27 | 10.55 | 10.86 |
2. z masa | 1.26 | 1.21 | 2.14 | 2.09 |
3. potravní na čáře | 0.19 | 0.20 | 0.33 | 0.36 |
4. z vína | 0.03 | 0.03 | 0.05 | 0.05 |
5. z lihu | 6.94 | 6.45 | 11.80 | 11.17 |
6. z ostatních nápojů. | 2.91 | 3.08 | 4.95 | 5.33 |
7. ostatní | 0.74 | 0.78 | 1.26 | 1.35 |
II. Úhrn daní spotřebních | 18.28 | 18.02 | 31.08 | 31.21 |
1. z obratu | 11.59 | 11.01 | 19.72 | 19.06 |
2. z uhlí | 2.10 | 1.99 | 3.57 | 3.45 |
3. z dopravy železniční, poštovní a telefonní | 8.65 | 8.79 | 14.71 | 15.22 |
4. ostatní | 0.35 | 0.35 | 0.59 | 0.60 |
III. Úhrn daní obchodových | 22.69 | 22.14 | 38.59 | 38.33 |
Úhrn daní a dávek | 58.81 | 57.76*) | 100.- | 100.- |
*) K úhrnnému procentu 57.76 (58.81) došlo se následující úvahou:
Činíli úhrn výdajů 9.534,373.114 Kč (9.538,073.544) = 100%,
úhrn daní a dávek určených
na jich krytí 5.507,451.459 Kč (5.608,009.800) činí
57.76% (58.81).
Daňová soustava poskytuje týž obraz
jako v rozpočtu na rok 1928. V loňském rozpočtu
byly včleněny předpokládané
účinky berní reformy a na tom se prozatím
setrvává. Jinak jsou posuny nahoru a dolů
u jednotlivých daní poměrně malé
a v hlavních skupinách se vyvažují,
takže se základní struktura daňové
soustavy sloužící k úhradě státních
výdajů podstatně nemění: 301/2%
daně přímé, 3l1/4,%
daně spotřební, 381/3
daně obchodové. Při tom arci jsou čísla
o daních přímých velmi hrubým
odhadem, jak podotčeno, a teprve v rozpočtu na r.
1930 bude uloženo počítati s přesnějšími
čísly podle předpisů na základě
nových zákonů daních přímých.
Struktura daňové soustavy státní jest
sice nejdůležitější, avšak
kdybychom jí chtěli hodnotiti daňovou soustavu
národohospodářsky, musili bychom vzíti
v úvahu veškeré daně, tedy i daně,
které vybírá anebo dostává
údělem od státu samospráva. Ukázali
jsme při loňském rozpočtu, že
v tomto úhrnu vystupují pak přímé
daně do popředí, poněvadž přirážky
k přímým daním jsou nejdůležitějším
pramenem úhrady pro samosprávu. Letos nebylo provedeno
zvláštní šetření o hospodářství
samosprávy okresní a obecní, poněvadž
toto hospodářství prochází
řízením podle zákona z roku 1927 a
třeba vyčkati jeho výsledků. Samosprávné
hospodářství čeká mimo to též
na definitivní předpis daní za rok 1927 podle
berní reformy. I tak teprve snad příštím
rokem sjednán bude spolehlivější ciferní
základ o výnosu přímých daní,
o základu přirážkovém, o daňovém
zatížení u samosprávy, o celkové
daňové soustavě a konečně i
o stavu finančního hospodářství
samosprávy.
Souběžně pracuje Stálá komise
pro daňové zatížení při
ministerstvu financí a vyšetřuje jeho poměr
k důchodu a spotřebě dělnických
a úřednických rodin a v poměru k jednotce
výrobků různého druhu. První
svazek výsledků její práce o daňovém
zatížení spotřebního hospodářství
rodin dělnických a úřednických
bude uveřejněn v nejbližší době.
Rozpočet státní správy je aktivní
s přebytkem 35,34.482 Kč. Účetní
uzávěrky za poslední tři roky ukázaly,
že hospodářství státní
správy skončilo přebytkem, a to i po úhradě
všech mimorozpočtových výdajů,
hlavně učitelských platů finančně
doposud neuspořádaných. Jestliže rozsah
státních výdajů zůstává
nezvýšen, pak při nezměněných
instrumentech příjmových musí býti
aktivita hospodářství státního
stále bezpečnější; ba je
nutno z přebytku refundovati daně pro výrobu
a vývoz nejškodlivější. To platí
tím spíše, když hospodářská,
situace se utváří příznivě,
jak tomu jest u nás od druhé poloviny roku 1926.
Ve finančním hospodářství se
zračí dobrá i špatná hospodářská
situace teprve určitou dobu později, poněvadž
postihuje zpravidla teprve hospodářský výsledek,
a tak můžeme i pro příští
finanční rok už na základě předchozí
a dosavadní hospodářské situace počítati
s příznivými výsledky hospodářství
finančního. Rovnováha státního
rozpočtu je tedy stále lépe a bezpečněji
fundována, stává se trvalým zjevem.
S hlediska národohospodářského jest
však důležito, aby nejen státní,
nýbrž i celé veřejné hospodářství
bylo v rovnováze, poněvadž schodky samosprávných
hospodářství tlačí konec konců
na. stát a jeho příjmové zdroje anebo
hrozí zvýšeným zatížením
výrobě a spotřebě. Nelze se tedy při
hodnocení aktivity státního hospodářství
vyhnouti otázce aktivity hospodářství
samosprávy. Stále zůstává otevřený
problém učitelských platů. Není
stále ještě rozhodnuto, kdo má býti
subjektem a formálním nositelem těchto platů.
Není to jen problém finančně politický,
nýbrž i školský. Dnešní stav
mimoetátního hospodářství je
neudržitelný. Pokud tento problém je otázkou
úhrady; menší se rok od roku a finanční
správa ustřádala na potřebnou miliardu
mimoetátních platů učitelských
už celých 700 mil. Kč z daně obratové.
Reserva tato je obsažena ve skupině III. mezi úděly
pro samosprávné svazky a je o 100 mil. větší
proti rozpočtu na rok 1928. Zůstává
takto rozpočtový problém asi 300 mil. Kč
otevřen a neuhrazený. Dosavadní přebytky
dosud stačily i k plné úhradě tohoto
mimoetátního výdaje, ale likvidace starých
daňových nedoplatků spěje ke konci
a do té doby musí býti tato otázka
rozřešena.
Její řešení souvisí úzce
s ostatními financemi samosprávy. Předběžné
výsledky řízení podle zákona
o financích samosprávných svazků ukazují,
že největší část obcí
vystačí s příjmy dosavadními
i po obmezení podle citovaného zákona. úplný
obraz bude asi sjednán teprve, jak podotčeno, po
předpisu přímých daní za rok
1927. Zdá se však, že nejvážnějším
problémem rozpočtovým v souhrnu všech
veřejných hospodářství zůstávají
učitelské platy. Už tento problém mluví
pro nezvyšování veřejných výdajů
a stabilitu rozpočtovou na dobu, nežli bude tento
problém vyřešen, poněvadž stabilita
rozpočtová mimo jiné umožnila. též
vytvoření dnešní reservy pro úhradu,
této nekryté potřeby. Ale celé otázky
nelze touto cestou vyřešiti, nebude lze po likvidaci
nedoplatků daňových obejíti se bez
nové částečné úhrady
pro tento účel.
Při úvaze o trvalosti rovnováhy rozpočtové
nelze pustiti se zřetele nejbližší naléhavé
úkoly, o nichž se stala zmínka při rozsahu
rozpočtu. Jest to sanace bratrských pokladen a zaopatření
přestárlých, jež tvoří
úhradový problém roku 1929. Nemáli
býti sáhnuto k novým úhradovým
pramenům; nebo ke zvýšení starých,
nezbude, než hledati dále v úspornosti na druhé
straně úhradu pro ně.
To však už nemůže rovnováhy státní
správy rozrušiti, poněvadž je dobře
fundována a též zbývající
problém učitelských platů a samosprávných
financí jest řešitelný. A tak spěje
celé veřejné hospodářství
v republice k rovnováze a stabilitě, která
musí býti východiskem pro rekonstrukci finanční
soustavy. Ne už tato rovnováha, nýbrž
tato rekonstrukce jest do budoucna starostí finanční
správy; poněvadž, jak už opětovně
bylo v důvodových zprávách k rozpočtům
státním zdůrazněno, jest naše
finanční soustava daňová v rozporu
s exportní povahou našeho státu.
Rozpočtové schema podnikových hospodářství
bylo doplněno o tabulku znázorňující
upotřebení čistých zisků, jak
bylo vyloženo úvodem. Methoda financování
podniků zůstala stejná jako v minulém
roce. Zvýšena byla pouze dotace železnic z daní
dopravních z 20 na 25%, aby se zrychlilo tempo jih investic.
Saldo státních podniků plynoucí do
státní pokladny je o 44 mil. Kč menší
nežli loni. Zmenšení čistého výnosu
je především u tabákové režie,
ale pouze tím, že byly prodejní provise proti
loňsku preliminovány výše. Preliminování
loňské počítalo s poklesem, který
nenastal. Pokles je u státní loterie podle skutečných
výsledků. Pokles je u poštovního podniku
proto, poněvadž část zisku se upotřebuje
k úmoru investičních dluhů. I železnice
vykazují vůbec menší čistý
výnos, ač se jejich vnitřní situace
lepší; důvodem jest hlavně úprava
požitků staropensistů. U státních
statků a lesů nastává snížení
důsledkem přesunu úmoru investičních
dluhů (placení převzatých statků
pozemkovému úřadu) z provozu do upotřebení
čistého zisku. Vyloučením úmoru
z provozu objevil se čistý zisk větším
nežli byl dříve (v rozpočtu na rok 1928
51 mil Kč, v rozpočtu na rek 1929 74 mil.). Proto
i 20%ní podíl na investice se tím zvětšuje.
Pro státní pokladnu však se čistý
zisk zase o úmor jako dříve ztenčuje,
ale podíl ze zisku na investice vzrůstá.,
takže saldo pro státní pokladnu klesá.
Ve skupině II C je jako podíl ze zisku na investice
stanoven cifrou 23 mil., to je více nežli 20% z celého
zisku. To se však vysvětluje tím, že 20%
se vztahuje na zisk mimo Podkarpatskou Rus (63.143 mil.), což
činí 12.628 mil., k čemuž přistupuje
celý zisk z Podkarpatské Rusi 10.755 mil. - Vzhledem
k nejistotě o budoucím stálém výnosu
přímých daní bylo nutno i letos použíti
čistého zisku pošt k úhradě výdajů
státní správy.
Z činnosti kanceláře presidenta republiky
v roce 1927 a. z programu prací pro rok 1928 a 1929 uvádí
se hlavně:
Archeologické cenné objevy na III. hradním
nádvoří byly zakryty betonovým stropem.
Při výkopu sond pro nosnou betonovou konstrukci
byly odkryty ještě další románské,
gotické a renaissanční zbytky budov s cenným
keramickým a koštěným materiálem.
Konservování a uchování těchto
nálezů pro vědeckou i širší
veřejnost věnuje se zvláštní
péče. V západní části
III. nádvoří byl objeven románský
hřbitov, rovněž velmi zajímavý:
Jinak byla na III. hradním nádvoří
provedena celková úprava pod novou deskovou dlažbou
a tato zabezpečena pečlivě provedeným
podkladem. S úpravou III. hradního nádvoří
úzce souvisí stavba schodiště ze III.
hradního nádvoří do zahrady rajské
a na Valech. Tato stavba bude skončena současně
s úpravou III. hradního nádvoří
v roce 1929.
Ve starém hradě byly opravné a zabezpečovací
práce soustředěny na zabezpečení
základů starého paláce a kleneb v
přízemí a v sále Vladislavském.
S náležitou péčí bylo pokračováno
v r. 1928 v zabezpečení základů hlavně
jižní zdi starého paláce z doby románské.
Základy starého zdiva spočívají
zde na vlhkých vrstvách břidličnatého
jílu, šikmého vrstvení. Tato okolnost
byla příčinou citelného vychýlení
jižní hlavní zdi. Patu základů
bylo proto nutno podchytiti a uložiti na útvar lépe
vrstvený a tvrdého složení. V roce 1929
bude v zabezpečovacích pracích pokračováno.
Četné kamenické úpravy bude nutno
provésti na oknech sálu Vladislavského, kdež
architektonické článkování
bylo různými vlivy značně poškozeno.
V rámci dalšího stavebního programu
bude provedena:
1. Úprava zcela sešlých representačních
místností v I. poschodí jižního
traktu; spojená s výměnou stropní
konstrukce, s výzdobou štukovou a s vnitřními
instalacemi.
2. Dokončení úpravy Matyášovy
brány, jejíž stav jest s hlediska nezbytné
státní representace naprosto neudržitelný.
3. Úprava síně pod sálem Španělským.
4. Úprava a zadláždění IV. hradního
nádvoří: Jde o úpravu nádvoří,
jímž procházejí průvody a jímž
vedena jest veškerá frekvence z náměstí
Hradčanského do hradu. Jde tudíž o nádvoří
komunikačně velmi důležité.
5. K zabezpečení Valů preliminuje se potřeba
na nejnutnější zajištění
svahu hradních záhrad, v partii od domu čp.
169/III. k Moravské baště. Zabezpečení
této nejvíce ohrožené partie nebylo
možno provésti v r. 1928 pro nedostatek finančních
prostředků; byla proto učiněna toliko
nejnutnější provisorní zajištění.
Další odklad těchto staveb mohl by míti
vážné důsledky pra bezpečnost
majetku hradního i sousedů.
Snahou kanceláře jest docíliti přiměřeného
trvalého výnosu a zlepšení jeho hospodářského
stavu. V roce 1928 byla započato s postupnou meliorací
pozemků a provedeny nejnutnější opravy
oborních a polních cest. Podle melioračního
plánu byla v roce 1928 provedena zvláště
meliorace polí a luk na Pusté Dobré a částečně
na Ploskově. V roce 1929 bude v těchto melioračních
pracích pokračováno.
Správa zámku započala letos se stavbou ohradní
zdi u zámeckého rybníka, jež bude ukončena
v roce 1929. Zeď ta ukončuje nejkrásnější
pohled od zámku, jest architektonicky vhodně řešena
a zdobena sloupovím a mřížovím.
V rozpočtovém návrhu této kapitoly na rok 1929 preliminují se výdaje
částkou 19.1 mil. Kč.
V roce 1928 bylo preliminováno 18.4 mil. Kč.
Jest tedy na rok 1929 preliminovaná potřeba proti
roku 1928 větší o 0.7 mil. Kč.
Zvýšení odůvodňuje se hlavně
větší potřebou na zařízení
úřadoven o 0.1 mil. Kč, na úpravu
staré části pražského hradu a
na archeologické výzkumy a úpravu zahrad
při pražském hradě o 0.4 mil. Kč,
dále větší potřebou o 0.1 mil.
Kč na denní platy a mzdy při hospodářské
správě hradu v důsledku nové úpravy
mezd stálého dělnictva, na denní platy
a mzdy při správě zámku v Lánech
v důsledku nutného rozmnožení dělnictva
o tři síly, na pol. "Hospodaření"
při státním statku v Lánech a na osvětlování
pražského hradu a nádvoří.
Státní příjmy preliminují se částkou 2.7 mil. Kč, tudíž proti roku 1928 2.4 mil. Kč,
více o 0.3 mil. Kč.
Zvýšení příjmů očekává
se u státního statku v Lánech, a to v důsledku
zvýšení těžby a vyšších
cen užitkového dříví (0.2 mil.
Kč) a v důsledku vyššího příjmu
za mléko (0.1 mil. Kč).
Státní výdaje pro rok 1929 preliminují se částkou. 42.63 mil. Kč.
V roce 1928 bylo preliminováno 43.6 mil. Kč.
Preliminuje se tedy pro rok 1929 méně o 0.98 mil.
Kč.
Snížení nastalo hlavně u tit. 1. "Poslanecká
sněmovna" v řádných věcných
výdajích u pol. "Tisky sněmovní"
o 0.2 mil. Kč, poněvadž potřeba preliminovaná
v roce 1928 na tisk jubilejní ročenky N. S. R. Č.
nyní odpadá, dále v mimořádných
věcných výdajích u pol. "Doplnění
a udržování inventáře a zařízení
místností sněmovních" o 1 mil.
Kč, poněvadž inventář pro nově
získané místnosti opatří se
z větší části v roce 1928. Naproti
tomu nastalo zvýšení u osobních výdajů
podle platových zákonů u všech titulů
kap. 2. o 0.2 mil. Kč vzhledem k zákonu č.
103/26 Sb. z. a n., dále u tit. 2. "Senát"
zvýšení režijních výloh
o 0.05 mil. Kč vzhledem k zvýšenému
nájemnému a u tit. 3. pol. "Udržování
a doplnění knihovny" zvýšení
o 0.05 mil. Kč vzhledem k zamýšlenému
zakoupení knihovny dra Baernreitera.
Kompetence i činnost presidia ministerské rady byly
velmi obšírným způsobem vylíčeny
v důvodových zprávách k vládním
návrhům finančního zákona,
na léta 1927 a 1928 a presidium ministerské rady
má tudíž za to, že může se
z zřetelem k tomu, že v jeho činnosti nenastalo
podstatných změn poukázati na vývody
zde obsažené. Jinak činnost presidia ministerské
rady pohybovala se v obvyklých mezích daných
úřední kompetencí. Většího
rozsahu nad obvyklý rámec dosáhla jednak
normativní součinnost presidia ministerské
rady v oboru úpravy práva státnězaměstnaneckého,
jednak v oboru zpracování konkrétních
návrhů jmenovacích při obsazování
systemisovaných míst úřednických.
Tiskový odbor předsednictva ministerské rady
obstarává správu státní služby
tiskové. Jeho agenda rozvrhuje se na činnost redakční
a správní.
Činnost redakční obsahuje jednak sledování
tisku politického pro účele vlády,
jednak služby informační a propagační.
Tiskový odbor vydává pravidelné korespondence
a denní přehledy všech denních a periodických
listů, vycházejících v Československé
republice. Dále dodává listům úřední
zprávy a obstarává opravy a odpovědi
na články uveřejněné v časopisech,
pokud se týkají státnísprávy.
Do činnosti informační a propagační
spadá dodávání zpráv a článků
politických pro denní tisk a rozhlas.
Pro diplomatické misse, dopisovatele cizích listů
a významné osobnosti vydává Tiskový
odbor denně francouzský bulletin o událostech
politických, hospodářských a kulturních.
Kromě toho vysílá denně radiové
depeše o aktuelních událostech, zprostředkuje
styky vlády s domácí žurnalistikou i
korespondenty listů zahraničních. Prostřednictvím
Tiskového odboru dodávány jsou úřední
projevy určené k uveřejnění
v cizím tisku. Kromě propagačních
depeší, rozšiřovaných Československou
tiskovou kanceláří vydává Tiskový
odbor též "Čechoslovakische Korrespondenz",
korespondenci pro krajinský tisk a korespondenci pro slovenské
listy. Při Tiskovém odboru zřízen
fotografický archiv, v němž uschovávají
se fotografie všech pro stát důležitých
událostí od převratu.
S činností Tiskového odboru souvisí
také správa knihovny povinných výtisků,
odborných děl a archivu veškerého periodického
tisku v ČSR.
Tiskovému odboru přísluší vrchní
správa státních podniků tiskových
(státních tiskáren, Československé
tiskové kanceláře a Úředních
novin). Pro správu státních podniků
tiskových zřízen byl společný
správní sbor (šestičlenný) a
společná stálá revisní komise.
Práce Státního úřadu statistickéhosměřující
k tomu, aby byla opatřena číselná,
spolehlivá orientace o poměrech ve státě,
je zřejma hlavně z jeho úředních
publikací. Povinností statistické služby
je, aby zjištěná data včas sdělila
veřejnosti nejen proto, aby se stala její majetkem,
ale aby mohla býti kritikou zdokonalována. Statistická
služba musí počítati velice s pochopením
veřejnosti, nebo její úspěch závisí
v prvé řadě na tom, jak dovede získati
opravdovou a. uvědomělou součinnost všeho
občanstva. Odpovědnost této práce
pro obě strany vysvitne uvážíli se,
že výsledky práce statistické služby
mají v novodobém životě státním
význam ukazatele, jak své věci máme
spravovati. Není již sporu a tom, že je třeba,
k řízení státu vědeckých
metod, že je třeba přesného vědeckého
poznání skutečností, aby byly dány
podklady pro přemýšlenío vytvoření
vhodné soustavy a plánu, který má
býti spolehlivým vodítkem ve vývoji
hospodářského života, který nemůže
býti dílem náhody, kasuistiky nebo i pouhé
tradice a instinktu.
V duchu těchto zásad stává se statistická
služba oporou státníků a vědy
v jejich úsilí odvažovati spravedlivě
zájem všech složek ve vývoji obyvatelstva
ke vzdělanosti, mravnosti a zdraví. Je nutno zvláště
zdůrazniti, že statistická služba je povolána
poskytnouti orientaci o státě se zřetelem
na. jeho včlenění do mezinárodního
společenství. Tato skutečnost způsobuje,
že výsledky statistické služby jsou předmětem
často velmi bedlivé kritiky na mezinárodním
foru, a že vědecká úroveň statistické
práce je velmi významna s hlediska státní
prestiže, neboť je směrodatnou pro důvěru
ciziny k informacím o poměrech ve státě.
Je povinností vedení toto světové
hledisko nepouštěti se zřetele. Státní
úřad statistický udržuje a vybudovává
co nejčilejší styky a mezinárodními
institucemi a podává jim informace. Jsou to zvláště
Mezinárodní statistický institut, Mezinárodní
úřad práce, hospodářský
komitét Společnosti Národů v Ženevě
a. mezinárodní zemědělský ústav
v Římě. Stykům se zahraničím
zvláště prospívá výměna
publikací se statistickými úřady z
celého světa a čilý styk s cizími
velikými knihovnami a s čelnými statistiky
v cizině.
Pracovní plán a publikační zpráva
statistické služby níže uvedené
mají zasloužiti kontrole, jak úřad se
snaží splniti toto své závažné
poslání, ale také jaké jsou dány
úhradové možnosti naznačeným
jeho úkolům.
Je přirozeno, že při mnohotvárnosti
a proměnlivosti potřeb hospodářského
života vzmáhajícího se státu
nejsou ani sebe obezřetněji sestaveným pracovním
plánem vystiženy a zabezpečeny všechny
úkoly, které doba přináší
a že v každém pracovním období
se vyskytnou nové nepředvídatelné
požadavky na statistickou službu, pro niž znamenají
tyto mimořádné potřeby namnoze obtížné
úkoly organisátorské.
Uvedenému odpovídá, že již r. 1927
zvláště pak r. 1928 Státní úřad
statistický vyvíjel velmi intensivní součinnost
se statistickým výborem Poradního sboru
pro otázky hospodářské ve všech
oborech jeho práce zvláště však
při zjišťování našeho zahraničního
obchodu před válkou a po válce, zjištění
celního zatížení se zřetelem
na problémy obchodněpolitické, získání
základní orientace náhradním malým
sčítáním závodů a pod.
V oboru finančně politickém dlužno zdůrazniti
práce, které konal úřad pro stálou
komisi při ministerstvu financí pro zjištění
zatížení veřejnými břemeny.
Navázány styky s mezinárodním komitétem
meteorologickým za účelem součinnosti
úřadu při zpracování meteorologického
materiálu z celého světa. Úřad
navázal pracovní styk zvláště
s významnými domácími korporacemi
jako Masarykovou akademií. práce; Čsl. národním.
komitétem pro vědeckou organisaci, Českou
společností národohospodářskou
atd.
Z mimořádných prací, které
byly konány mimo normální pracovní
program, dlužno zdůrazniti zvláště
tyto: Bylo zařízeno, aby po vydání
letošní jubilejní statistické příručky
byla vydávána ročně příručka.
Z oboru populační statistiky byla kromě
běžných prací dokončeno vytištění
administrativního lexikonu obcí, zpracována
s některých specielních hledisek úmrtnost
kojenců a zorganisována statistika stavebního
ruchu a cizineckého ruchu se zvláštním
zřetelem k lázeňství.
V oboru hospodářských statistik se
provádí rozsáhlé individuelní
šetření o produkci cukrové řepy
podle hospodářů za období 1927/28
a 1928/29. Z materiálu důchodových úřadů
a dani z masa, ze seznamů jaterních v uzavřených
městech a z bilance zahraničního obchodu
sestavena za léta 1922-1926 statistika o spotřebě
masa. Provede na reorganisace šetření osevu
a sklizně odhadem podle obcí. Pro potřebu
průmyslové politiky provedeno t. zv. ma1é
sčítání závodů.
Pro orientaci o tendencích zatížení
dopravních daní ve vztahu k důchodům
provedeny propočty z dopravy zboží po železnicích
do Prahy a do Brna za říjen r. 1922. Konají
se tu přípravné studie pro sčítání
závodů průmyslových, živnostenských
a zemědělských, jež má býti
provedeno r. 1930, při čemž sčítání
závodů zemědělských bude konáno
v rámci světového sčítání
těchto závodů; jež je na rok 1930 ve
všech kulturních státech proponováno.
Při statistice zahraničního obchodu docílena
největší možná včasnost.
Měsíční bilance jest v hrubých
rysech známa veřejnosti v 8 dnech po skončení
příslušného měsíce a podrobná
měsíční publikace vychází
do 5 týdnů. Také ročenka, obsahující
podrobnosti podle položek statistického seznamu zboží
a podle zemí, je vydávána počátkem
druhého pololetí následujícího
roku. Část analytická, obsahující
vedle speciálního obchodu již i obchod v záznamním
řízení a průvoz, vychází
na sklonku následujícího roku. V oboru organisace
služby byla právě v oblasti statistiky zahraničního
obchodu provedena další racionalisace převodem
dalších oblastí práce na stroje Powersovy.
Rozmach zahraničního obchodu za poslední
3 léta přinesl zvýšení statistických
ohlášek ze 6 milionů na 8. V oboru cenových
statistik rozšířeny práce zjišťováním
běžných cen kalorických jednotek a potravinách
a nápojích a týdně se vyšetřuje
index citlivých cen pro potřebu studia konjunktury
v studijním ústavě Národní
banky. Dalším velmi naléhavým rozšířením
konjunkturálních šetření statistických
brání nedostatek finančních i personálních
dotací.
V oboru sociální statistiky dlužno se
zmíniti k. danému. programu ještě o
přípravě statistiky veřejného
chudinství a veřejné péče o
mládež.
V oboru statistiky veřejných financí provedeny
přípravy pro finanční statistiku daňovou
na podkladě berní reformy a pokračuje se
v zpracovávání materiálu dávky
z majetku.
V oboru statistiky bank a peněžnictví dlužno
zdůrazniti skončení prací se sestavením
platební bilance státní za léta
1925 až 1927. Z těchto prací vyšel i podnět
k mezinárodní úpravě statistiky turistiky,
který byl projednán a zásadně schválen
na XVII. zasedání mezinárodního ústavu
statistického konaného v Kahýře.
S hlediska povšechně organisačního sluší
konečně se zmíniti o pokusech úřadu
s vědeckými metodami při kvalifikaci a výběru
sil, zvláště psychologickým měřením.
Záměrnému úsilí o ekonomisaci
je na překážku bohužel nevhodné
umístění úřadu v budově
ústavu pro hluchoněmé v Praze.
Z publikační činnosti Státního
úřadu statistického v r. 1928 sluší
uvésti zvláště vydání
2 svazků "Československé statistiky",
t. j. svazku 43. (Osev a sklizeň zemědělských
plodin a zemědělský průmysl s dodatkem
o včelařství v r. 1926) a svazku 44. (Pražské
studie geofysikální). Kromě toho jest v tisku
ještě dalších 7 svazků "Československé
statistiky", a to: svazek 40. (sčítání
lidu v republice Československé v r. 1921, díl
IV.), 45. (sčítání domácího
zvířectva v republice Československé
v r. 1925), 47. (statistika mlýnů za výrobní
období 1924/25), 48. (statistika státních
zaměstnanců podle sčítání
z r. 1924), 49. (učitelstvo a zaměstnanci národních
škol podle sčítání z r. 1924),
50. školy v republice Československé ve školním
roce 1926/27) a svazek 51. (Zahraniční obchod republiky
Československé v r. 1927, I. díl).
Dále vydal Státní úřad statistický
v r. 1928 již 70 čísel svých "Zpráv"
obsahujících data o přirozené měně
obyvatelstva v r.1927, o vystěhovalectví ve IV.
čtvrtletí 1927, o zemědělské
výrobě v r.1927, o výrobě řepového
cukru ve výrobním období 1926/27,
o výrobě lihu ve výr. období
1926/27, o škrobárnách a výrobě
škrobu a dextrinárnách a výrobě
dextrinu ve výr. období 1925/26 a 1926/27, o zahraničním
obchodě republiky Československé v r.
1920-1926, o dopravě zboží po Dunaji, Vltavě
a Labi v r.1927, o průmyslových a obchodních
společnostech v r. 1927, o organisacích podnikatelských
v republice Československé, o domácích
účtech 113 rodin úřednických
za 52 týdnů, o majetku zjištěném
ve 20 berních správách při uložení
dávky z majetku, o peněžních ústavech
v r. 1926, o soudnictví civilním za rok 1926, o
chřipkové epidemii v republice Československé
v r. 1927, o ško1ství v republice Československé
ve školním roce 1926/27 atd.
Kromě toho vydal Státní úřad
statistický v r. 1928 13 čísel "Cenových
zpráv"s daty o maloobchodních cenách
potravin; některých domácích potřeb,
šatstva, prádla, obuvi, nájemného a
různých jiných životních potřeb
v Praze za leden až květen 1928, o nejčastějších
maloobchodních cenách různých životních
potřeb v Československu podle cenových
oblastí za leden až květen 1928, o velkoobchodních
cenách a indexech v republice Československé
v lednu až červnu 1928, o producentských cenách
různých zemědělských výrobků
v republice československé za říjen
až prosinec 1927 atd.
Konečně vydal Státní úřad
statistický v r. 1928 4 čísla "Měsíčního
přehledu zahraničního obchodu republiky
Československé" 1928, obsahující
přehledná data o zahraničním obchodě
republiky Československé za měsíce
leden až duben 1928, dále 6 čísel "Československého
statistického věstníku" 1928 s celou
řadou vědeckých pojednání
z různých oborů statistiky, "Statistický
lexikon obcí", díl III. (Slovensko) a z "Knihovny
statistického věstníku" svazek 9. (Dr.Gustav
Reif: Mzdová hladina v hlavním městě
Praze za léta 1919-1926 ve srovnání s r.
1914) a svazek 10. (Doc. Dr. V: Forster: Měření
inteligence zaměstnanců Státního úřadu
statistického.
V roce 1929 bude Státní úřad statistický
zpracovávati statistiku pohybu státních
zaměstnanců aktivních, zpracuje materiál
o sčítání státních
pensistů, o jich přírůstku a úbytku
a za součinnosti odborů bude pokračovati
v sestavování statistiky největších
měst republiky Československé. Po dokončení
III. vydání ,;Statistické příručky
republiky Československé" počne
Státní úřad statistický pracovati
na sestavování dalšího vydání
"Příručky".
Další práce, jež bude Státní
úřad statistický v r. 1929 konati, jsou:
1. Sčítání lidu v roce 1930.
Přípravné práce. - 2. Stavební
ruch. Zpracování a publikace dat z jednotlivých
větších měst za rok 1919-1928. - 3.
Přirozená měna obyvatelstva. Definitivní
zpracování výsledků za rok 1925 a
1926, publikace pramenného díla za rok 1923 a 1924.
Předběžné zpracování IV.
čtvrtletí 1928 a tří čtvrtletí
1929: Zpravodajství pro Mezinárodní ústav
statistický v Haagu. - 4. Rozvody, rozluky a
neplatnosti manželství. Definitivní zpracování
a publikace dat za rok 1928. - 5. Stěhování.
Zpracování statistiky vystěhovaleckých
pasů, měsíčních výkazů
o vystěhovalcích převzatých k dopravě
do zámoří; pohraniční statistiky
kuponové a registrace zámořských vystěhovalců
vypravených státní vystěhovaleckou
stanicí v Libni, vesměs za IV. čtvrtletí
1928 a tři čtvrtletí 1929. Zpracování
statistiky reemigrační, statistiky přistěhovalecké
a hromadné emigrace saisonní (bez pasů) za
rok 1928 a I. pololetí 1929. Zpravodajství pro Mezinárodní
úřad práce v Ženevě. - 6. Změny
státního občanství. Zpracování
a publikace dat z Čech a Moravy za r. 1928, ze Slovenska
a Podkarpatské Rusi za r. 1926-1928 (budeli dodán
materiál). - 7. Zdravotnictví. Zpracování
statistiky o morbiditě pozorované ve všeobecných
veřejných nemocnicích r. 1928 (z měsíčních
výkazů) a ve veřejných ústavech
pro choromyslné roku 1927 a 1928 (z ročních
výkazů), o pohybu ošetřovanců
ve všech léčebných ústavech r.
1928, o chorobnosti a úmrtnosti nakažlivými
nemocemi povinně hlášenými (z půlměsíčních
výkazů zdravot. úřadů a z úmrtních
lístků matričních), o nemocnosti v
nemocnicích pražských r. 1928 (z individuelních
sčítacích lístků): Zpravodajství
pro zdravotní sekci Sekretariátu Svazu Národů
v Ženevě.
V oboru statistiky zemědělské provede
Státní úřad statistický r.
1929: 1: Statistiku ploch osevu a sklizně r. 1929. - 2.
Zvláštní odvětví zemědělské
statistiky (chmelařství, vinařství,
ovocnictví, pěstování tabáku
a včelařství r. 1929). - 3. Statistiku zemědělského
průmyslu: a) výroba, pohyb výrobků
a spotřeba surovin cukrovarů v kampani 1927/1928;
b) výroba, pohyb výrobků a spotřeba
surovin lihovarů a výroba pálenic (1927/1928);
c) výstav, pohyb, spotřeba a zdanění
piva (1928); d) škrobárny a výroba škrobu
(1927/1928); e) dextrinárny a výroba dextrinu (1927/1928);
f) továrny na cukr škrobový (1927/1928); g).
sladovny a výroba sladu (1927/1928); h) sušárny
čekanky (1927/1928); ch) továrny na kávové
náhražky (1927/1928); i) mlýny a mlýnská
výroba (1927/1928); j) budeli možno statistiku octáren,
továren na zpracování a sušení
ovoce a zeleniny, tíren lnu, sušáren brambor.
- 4. Zpravodajství pro Mezinárodní ústav
zemědělský v Římě (1929).
- 5. Statistiku výroby a spotřeby umělých
hnojiv (1929). - 6. Statistiku spotřeby masa na základě
dat dani z masa za r. 1927/1928. - 7. Statistiku nakažlivých
nemocí zvířecích (1921-1925). - 8.
Statistiku pěstování bource morušového
(1927, 1928).
Další práce, jimiž se bude Státní
úřad statistický v r. 1929 zabývati,
jsou:
Statistika hornictví a hutnictví: 1. Statistika
výroby hornické, hutnické a průmyslu
uhlí dále zpracovávajícího,
statistika výroby kaolinu a magnesitu za r. 1928: - 2.
Statistika hornických mezd (1928). - 3. Statistika strojového
zařízení dolů v roce 1927 nebo 1928.
- 4. Statistika výroby ocele za r. 1928.
Statistika dopravy: 1. Statistika vodní dopravy
v širším rozsahu proti rokům předchozím,
(1929). - 2. Statistika pošt a telegrafů (1929). -
3. Statistika železniční dopravy zboží
na československých drahách (dokončení
prací ze šetření r. 1923, budouli prostředky).
Statistika vodních sil z dalších let (1928 nebo 1929), budeli to možno.
Statistika elektrisace za rok 1928 a 1929 (v omezeném rozsahu).
Přípravy ke sčítání zemědělských a živnostenských závodů r. 1930.
Statistika zahraničního obchodu. Bude se
pokračovati v šetření o našem speciálním
obchodu podle množství a hodnoty, jakož i podle
dvojí země původu (t. j. země zásilky
a země výrobní), a podle země určení
v rozlišení našeho statistického seznamu
zboží společného bruselského
názvosloví; zpracuje se speciální
dovoz a vývoz také podle různých dopravních
cest, jakož i na základě revidovaného
vlastního schematu v rozlišení na suroviny,
polotovary a hotové výrobky a na příslušné
hlavní výrobní činnosti; budou se
zpracovávati a měsíčně uveřejňovati
výkazy o obchodním styku s větším
počtem států; budou se sledovati u zboží
podrobeného záznamnímu styku kromě
případů zušlechtění a
oprav, jež jsou zahrnuty do speciálního obchodu,
též ostatní druh záznamu a průvoz
zboží podle množství a zemí původu
a určení.