Statistika cenová a spotřební: Státní
úřad statistický bude zjišťovati,
sestrojovati a uveřejňovati velkoobchodní
indexy s použitím arithmetického a geometrického
průměru relativních cen, dále vážené
indexy potravinové pro jednotlivé země, pro
několik vybraných měst a pro celek republiky,
indexy všech nákladů životních
podle schematu revidovaného na podkladě rozšířeného
šetření v r. 1925 a v r. 1926 pro pětičlennou
rodinu dělnickou a čtyřčlennou úřednickou
v Praze. Indexy bursovní a indexy stavebních
nákladů. Státní úřad
statistický bude sledovati kursy devis, vypočítávati
různé indexy valutární; kromě
všech již uvedených cenových šetření
bude Státní úřad statistický
pokračovati v dalších šetřeních
o producentských prodejních cenách
zemědělských výrobků a o nákupních
cenách zemědělských prostředků
výrobních; bude pokračovati ve spotřebních
šetřeních založených na domácích
rodinných účtech dělnických
a úřednických rodin a příležitostně
provede další rozbor všech anebo některých
vybraných těchto účtů.
V oboru statistiky sociální bude Státní
úřad statistický v r. 1929 pokračovati
v šetřeních již v r. 1928 prováděných,
případně v tomto roce k provedení
připravovaných. I. šetření prováděná
jsou: 1. Statistika práce přes čas. - 2.
Statistika stávek a výluk a) v zemědělství
a lesnictví, b) v závodech báňských
(hutnických), c) v průmyslu, živnostech, obchodu
a dopravě, d) ve službě železniční
včetně drobných drah a drah pouličních.
- 3. Statistika mzdová na základě
primérním a sekundárním, t. j. výdělky
a mzdové sazby. Indexy nominálních mezd,
indexy reálních mezd. 4. Statistika odborových
organisací zaměstnavatelských. 5. Statistika
odborových organisací zaměstnaneckých.
6. Statistika nezaměstnanosti na základě
dat odborových organisací zaměstnaneckých,
statistiku zprostředkování práce:
a) veřejnoprávních, b) všech ostatních
institucí, zprostředkováním práce
se zabývajících a statistiku trhu práce
provede padle usnesení výboru pro statistiku
sociální ze dne 20. června 1924 po dohodě
s ministerstvem sociální péče toto
ministerstvo. II. šetření připravovaná
jsou: 1. Statistika kolektivních smluv. - 2. Statistika
zaměstnanosti v průmyslu. Jako další
šetření padají v úvahu statistika
činnosti závodních výborů
a statistická činnosti různých rozhodčích
soudů. Zvláštní péče bude
věnována utužení styků s Mezinárodním
úřadem práce a k praktickému uplatnění
jeho rekomandaci po stránce metodické v usneseních
Statistické rady státní, týkající
se statistiky práce: Ve sbírání veškerého
sekundárního materiálu (sociální
archiv), pokud se vztahuje na otázky práce, bude
pokračováno. Co se týká celkové
organisace statistiky práce, bude i na dále jako
dosud snahou odboru utvořiti pevný rámec
navzájem se doplňujících šetření
a příslušné výsledky uveřejniti
vždy co nejdříve. Domácí statistické
zpravodajství bude doplněno daty mezinárodními.
Za součinnosti a finanční podpory ministerstva
sociální péče bude provedena statistika
chudinství a statistika podpor udělených
samosprávnými korporacemi institucím péče
dobrovolné.
V oboru statistiky soudní a trestní Státní
úřad statistický v r. 1929 zpracuje: 1. Zbývající
materiál z r. 1928 a materiál z r. 1929 o a) trestní
činnosti občanských soudů, b) osobách
právoplatně odsouzených soudy občanskými,
c) osobách právoplatně odsouzených
soudy vojenskými, d) odčinění odsouzení
soudů občanských a vojenských, e)
udělení milosti osobám odsouzeným
soudy občanskými i vojenskými; f) osobách
podmíněně propuštěných.
- 2. Výsledky odvolání podmíněného
odsouzení soudy občanskými i vojenskými
za rok 1923. - 3. Tabelární zpracování
pramenného díla o trestní statistice z republiky
Československé za léta 1923-1927: - 4. Statistiku
činnosti okresních a sborových soudů
ve věcech civilních za rok 1928. - 5. Statistiku
rozhodčích soudů bursovních a živnostenských
za rok 1928. - 6. Statistiku změn držby a zadlužení
nemovitostí; konkursů, vyrovnávacích
řízení, soudních deposit civilních
za rok 1928. - 7. Statistiku hromadných sirotčích
pokladen za rok 1926. - 8. Statistiku vyhlášených
konkursů a vyrovnání za rok 1929.
V oboru statistiky veřejných financí bude
v r. 1929 zpracována: 1. Daň z příjmu
za rok 1927. - 2. Samosprávné přirážky
za rok 1928. - 3. Obecní finance. 4. Dávka z majetku
(další část materiálu). - 5.
Zatížení výroby a spotřeby veřejnými
břemeny.
Konečně bude Státní úřad
statistický v r. 1929 prováděti: Statistiku
školskou a osvětovou: 1. Výroční
statistiku škol vysokých, středních,
zemědělských, lidových hospodářských,
obchodních, kupeckých pokračovacích,
průmyslových a odborných; živnostenských
pokračovacích; ústavů bohosloveckých
a jiných zvláštních škol a ústavů
za školní rok 1927/1928 a z části za
školní rok 1928/1929. - 2. Výroční
statistiku škol občanských, obecných,
mateřských, opatroven a jeslí dle stavu ze
dne 31. října 1928.
Statistiku politickou a správní: statistiku
voleb do zemských zastupitelstev, nebudeli tato statistika
provedena již v r. 1928.
Statistiku úvěrních ústavů
všech typů za léta 1927 a 1928 (banky); spořitelny,
úvěrní družstva dle soustavy Schultze-Delitzsch,
Raiffeisenovy a jejich svazy; okresní hospodářské
záložny v Čechách, společnosti
s ručením obmezeným provozující
bankovní obchody, akciové peněžní
ústavy na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, podle
možnosti -též kontribučenské záložny
a fondy na Moravě a ve Slezsku.
Statistiku vkladů (za léta 1928 a 1929), statistiku
oběhu peněz a bezpeněžního konání
platů (za léta 1928 a 1929), statistiku soukromých
pojišťoven (r. 1927 a 1928), statistiku platební
bilance Československé republiky (za léta
1927 a 1928), zkoumání cizineckého ruchu
roku běžného a r. 1928, statistiku akciových
společností se zvláštním zřetelem
ku stabilisačním bilancím (za léta
1927 a 1928), statistiku společností s ručením
obmezeným (za léta 1927 a 1928),statistiku družstevních
svazů za rok 1928 a zevrubné šetření
některých důležitějších
druhů družstev (za léta 1927/1928),
zejména statistiku a) hospodářských
a pachtovních družstev za rok 1927/1928, b) stavebních
a bytových družstev za rok 1928 a konečně
c) zemědělských družstev mlýnských
a pekárenských za rok 1927, statistiku živnostenských
společenstev (za rok 1928) a statistiku výprodejů
(podle možnosti 1928). Event. dle potřeby provede
Státní úřad statistický též
práce pro statistiku průmyslových důchodů.
Pro rok 1929 preliminují se výdaje částkou
32.7 mil. Kč, tedy proti částce schválené
pro rok 1928 31.4 mil. Kč, více o 1.3 mil. Kč.
Zvýšení nastalo hlavně u osobních
platů provedením systemisace (1.1 mil. Kč).
Zbývající zvýšení potřeby
(0.2 mil. Kč) nastalo, nepřihlížíli
se k menším zvýšením některých
položek, vyšším úvěrem v tit.
2. "Státní úřad statistický"
u pol. "Odměny a výpomoci" (0.1 mil. Kč),
u pol. "Nájemné" (0.14 mil. Kč)
a u pol. "Tiskopisy a statistické ceniny" (0.18
mil. Kč).
Naproti tomu nastalo snížení úvěru
- kromě menších snížení
u různých položek tit. 1. a tit. 2.; u pol.
"Zařízení úřadu"
(0.1 mil. Kč) posléz uvedeného titulu.
Pro rok 1929 preliminují se příjmy částkou
21.5 mil. Kč; tedy proti částce schválené
pro rok 1928 19.0 mil. Kč; více o 2.5 mil. Kč:
Zvýšené příjmy preliminují
se u tit. 2. "Státní úřad statistický"
vzhledem k stoupajícímu vývinu obchodu se
zahraničím.
Ministerstvo zahraničních věcí rozvíjelo
v roce 1928 svou činnost na základech, vybudovaných
činností předchozích let, spatřujíc
svůj cíl v zabezpečování státu
navenek stálou péčí o dobré
styky se sousedními i vzdálenými státy,
prohlubováním spolupráce s nimi, hájením
potřeb a zájmů státu na mezinárodních
forech a v mezinárodním; životě vůbec,
jakož i obranou proti všem pokusům otřásti
zvenčí stabilitou státu anebo dotýkati
se jeho integrity.
Na poli vztahů politických určovaly tuto
činnost dosavadní směrnice; bylo tedy pracováno
- stejně jako minulá léta - především
k upevnění a prohloubení svazků se
spřátelenými státy, zejména
s královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců
as Rumunskem. Dosáhlo se tu nejen nového utužení
vztahů, jak dokazují úspěchy konference
Malé Dohody; konané v červnu v Bukurešti,
nýbrž trvalého stupňování
a rozšiřování přímé
součinností s oběma státy, tvořícími
s Československem Malou Dohadu. Také politické
vztahy. k ostatním sousedům, jmenovitě Rakousku,
Německu a Polsku mohly býti rozvíjeny na
dosavadní přátelské basi. Návštěva
rakouského spolkového kancléře Seipela
v Praze v únoru letošního roku a návštěva
zahraničního ministra Dra Beneše v Berlíně
v květnu přispěly k tomu velmi podstatně.
Mezinárodní činnost československé
zahraniční politiky vycházela z dobrého
poměru ke všem velmocem - jednání ministra
Dra Beneše sestátníky a politiky Francie a
Velké Britanie osvětlují tento poměr
- a těžištěm jejím byly jednak
přímé přátelské styky
s velmocemi udržované na dosavadním základě,
jednak účast v díle vykonaném ve Společnosti
Národů. Ačkoliv tato účast
Československa projevuje se význačným
způsobem také na poli hospodářském,
sociálním a finančním, zvláštní
důležitost pro naše postavení mezinárodní
má jeho činnost v orgánech, zabývajících
se řešením otázky odzbrojovací
a bezpečnostní, jež Společnost.Národů
právem považuje za svůj přední
úkol. Z poznání, že nezbytným
předpokladem sníženého zbrojení
jest zvýšení mezinárodní bezpečnosti,
vyplynulo zřízení nového poradníhosboru,
výboru pro bezpečnost a arbitráž. Skutečnost,
že čsl. zahraniční ministr jest předsedou
bezpečnostního výboru Společnosti
Národů a že první redakční
schůze tohoto výboru konala se letos v Praze; objasňuje
podíl, kterého se tu při mezinárodní
spolupráci domohlo Československo. Výbor
po trojím zasedání vypracoval vzory arbitrážních
a neutralitních smluv. Budouli podle těchto vzorů
postupně sjednány jednotlivé regionální
úmluvy, dostaví se zajisté jako výsledek
prací bezpečnostního výboru vzestup
pocitu mezinárodní bezpečnosti tou měrou,
že státy bez obav o svou existenci budou moci přikročiti
k zastavení a snížení zbrojení;
které má býti smluvně dohodnuto na
konferenci, o jejichž technických přípravách
se nepřestává pracovati.
Velikou mravní posilu těmto snahám Společnosti
Národů přinesl podnět státního
sekretáře Spojených Států Amerických,
pana Kelloga, aby smlouvou čelných mocností
válka jako nástroj mezinárodní politiky
byla prohlášena za zločinnou. Československo,
jež v tomto podnětu právem vidělo užití
základní myšlenky ženevského protokolu
z roku 1924, uvítalo radostně akci Kellogovu a se
zadostiučiněním přijalo vyzvání,
aby pakt podepsalo zároveň s prvními signatáři.
Významnou událostí v oboru našich mezinárodních
vztahů jest, že se podařilo smlouvou o modus
vivendi s papežskou Stolicí urovnati více než
dvouletá nedorozumění mezi Vatikánem
a RČS a položiti tak základ k přátelským
stykům mezi, oběma stranami i k zdravé církevní
politice domácí.
V oboru obchodní politiky byly novou definitivní
úpravou prohlubovány obchodní styky se státy,
u kterých k tomu nastala příležitost
při změně jejich smluvního systému,
jako u Francie a Španělska, nebo z jiných příčin,
jakou byla na př. valorisace cel v Polsku, nebo vůbec
ze snahy o užší spojení obchodní,
jako u Kanady: Novými smlouvami s Francií a Kanadou
dostává se našemu zboží i v těchto
státech zacházení podle nejvyšších
výhod a rovněž tak v projednávané
smlouvě se Španělskem. V dodatkové dohodě
s Polskem dosáhlo se obnovení rovnováhy vzájemných
výhod, jak byla před valorisací. Jednání
o definitivní obchodní smlouvu se Spojenými
Státy je v proudu. Jednání o celně
tarifní smlouvu s Německem a Jugoslavií nebylo
dosud možno dokončiti.
Se zvýšeným úsilím bylo pokračováno
též ve snahách a hospodářské
ozdravění poválečného světa.
Snažíc se uvésti v život doporučení
hospodářské konference z r. 1927, svolala
Společnost Národů řadu konferencí,
jichž positivním výsledkem jsou prozatím
dvě úmluvy, sjednané v červenci t.
r.: Úmluva o odstranění dovozních
a vývozních zákazů a omezení
a specielní úmluva o uvolnění obchodu
kožemi a kostmi, první to plurilaterální
dohoda v otázkách tarifních. Obě úmluvy
nabudou účinnosti patrně v r. 1930. Tímto
uvolněním mezinárodního obchodu bude
učiněn nový krok k normálním
hospodářským poměrům a k zvýšení
blahobytu. Československé delegaci podařilo
se na konferencích,:obhájiti takřka všechny
výhradynašemu národnímu hospodářství
nezbytné, aniž byl vzbuzen dojem; že republika
Československá znemožňuje neb brzdí
vývoj doporučený Mezinárodní
hospodářskou konferencí.
Na poli politiky dopravní pracovalo se za účasti
ministerstva zahraničních věcí rovněž
o prohloubení dopravy ve všech jejích oborech;
v dopravě železniční zejména
se jednalo o úpravu poměrů na cizích
připojených tratích v pohraničí.
Stálou účastí v pracích mezinárodních
říčních komisí střeženy
zájmy vnitrozemského našeho státu na
Dunaji, Labi a Odře. V letectví usilovalo se o další
rozšíření naší sítě
jejím připojením na mezinárodní
střediska, zejména zavedením denních
letů Praha-Berlín, resp. Vídeň a nové
tratě Praha-Rotterdam. S Anglií pokračovalo
se v jednání o zahájení letů
Praha-Kolín n. R.-Londýn za účasti
čsl. letců.
Všechna tato positivní činnost politická
a hospodářská přispívala k
vnější konsolidaci státu a sloužila
nepřímo jeho obraně proti snahám otřásti
jeho stabilitou a jednotností. Pokusy, které se
v tomto směru děly, a které mířily
proti právním základům nového
stavu ve Střední Evropě mírovým
smlouvám, pohybovaly se většinou jen v rámci
propagandy a nenabyly akutní politické povahy, třebaže
nezůstávaly bez vlivu na politiku ve střední
Evropě, zdržujíce rychlejší tempo
ve vývoji dobrých vztahů k Maďarsku.
Proti těmto pokusům mohla tedy býti a byla
rozvíjena činnost povahy rovněž propagační,
která užívajíc positivních method
věcné informace, nezůstala bez patrných
úspěchů.
V rámci naznačených politických a
hospodářských cílů a směrnic
vyvíjela se ovšem v běžném roce
také veškerá pravidelná činnost
administrativy zahraničního ministerstva, ať
už se týkala ochrany zájmů našich
příslušníků v cizině (péče
o krajany, pravidelná práce informační
a zprostředkovací) či dotýkala se
jiných právních, kulturních a sociálních
stránek mezinárodních vztahů naší
republiky. Ministerstvo zahraničních věcí
bude i v roce 1929 pokračovati v administrativním
provádění spisové rozluky s Rakouskem,
Rumunskem, Polskem a Maďarskem.
Postupná konsolidace poválečných poměrů
dovolila již do jisté míry zjednodušiti
zahraniční službu jako se stalo na př.
vzájemným zrušením visové povinnosti
s několika cizími státy: Zrušení
povinnosti pasových vis jmenovitě se Švýcarskem
a Portugalskem v r. 1927, Německem; Rakouskem, Finskem
a Belgií v r. 1928 přispělo nemálo
jak k pozdvižení návštěvy cizinců
u nás, tak k usnadnění cest našich státních
občanů do ciziny a tím k rozmnožení
osobních styků mezi námi a cizinou.
Potřeby přítomné situace mezinárodní
však na druhé straně ukládají
jak ministerstvu tak našim zastupitelským orgánům
v cizině nové úkoly a nové povinnosti.
Nehledě k trvale aktuálním úkolům
politickým, stačí na př. vzpomenouti
zostřeného právě v přítomné
době zápasu ve světové hospodářské
politice mezi státy hledajícími pro své
výrobky odbyt v cizině. Zvýšené
účastenství zahraničního resortu
v tomto zápase po boku naší výrobya
našeho obchodu jest zřejmou nutností. Uzavírání
a revise obchodních smluv při zájmech často
se křížících a do sebe zasahujících
vyžaduje vždy důkladnějších
příprav a delikátnějšího
vyjednávání. Hospodářská
agenda zastupitelských úřadů musí
jít do větších podrobností ať
již při vystihování odbytových
možností, provádění účelné
propagace anebo při spolupráci při navazování
nových obchodních styků.
Tyto zvýšené úkoly znemožňují
snížení počtu odborného personálu
zahraniční služby a naopak jest nutno počítati
se zřízením nových úřadů
pole potřeby tam; kde jde o práci průkopnickou
a o země, byť značně odlehlé,
Ieč pro náš stát obchodně důležité.
Proud našich vystěhovalců, posilující
krajanské kolonie v cizině; zvyšuje samočinně
rozsah sociální agendy zastupitelských úřadů,
propagace pak tisková ať již povahy politické
i umělecké vyžaduje, aby na význačnějších
místech byla udržována odborná služba
aspoň v dosavadní míře. Mezinárodní
styk kulturní, sportovní a turistický rozvíjí
se ve světě stále mohutněji a nesmí
býti zahraniční službou opomíjen,
naopak jeho zvýšená podpora jest přímo
v našem státním zájmu morálním
i hmotném.
V době od 1. července 1927 do 30. června
1928 bylo 6 konsulárních úřadů
(Helsinki, Tallin, Riga, Kaunas, Lisabon a Mexiko) přeměněno
na vyslanectví a vicekonsulát v Lille byl povýšen
na konsulát. Zastupitelství republiky Československé
v Charkově bylo zrušeno. Počet honorárních
konsulátů vzrostl o 17, celkem na 109. Zrušen
byl honorární konsulát v Padově, místo
něhož byl zřízen honorární
konsulát v Benátkách.
Do programu činnosti na rok 1929 bylo pojato zřízení
nových vyslanectví v Buenos Aires, Santiago de Chile
a v Caracasu (prvé dvě přeměnou tamních
konsulátů) a konsulárních úřadů
v Rjece, Kalkutě, Dublínu a Charbinu. Konsuláty
v. Chicagu, Bombayi a v Záhřebu mají býti
povýšeny na generální konsuláty.
Zřízení konsulátů v SSSR. bylo
odloženo do té doby, až bude poměr našeho
státu k SSSR. definitivně upraven. Ochranu československých
zájmů v Habeši a Afganistanu převzala
francouzská vyslanectví v Addis Abebe a v Kabulu.
Síť honorárních konsulátů
považuje ministerstvo v hlavních rysech za vybudovanou
a hodlá věnovati svou pozornost kontrole jejich
činnosti v tom směru, aby poznalo jakých
dalších opatření jest třeba pro
zvýšení jejich výkonnosti.
Vývoj sítě zastupitelských úřadů
v posledních letech jest patrný z této tabulky:
31. XII. 1925 | 31. XII. 1926 | 31. XII. 1927 | 1. VII. 1928 | ||
1. | Vyslanectví | 23 | 23 | 29 | 29 |
2. | Úřad delegáta | 1 | 1 | 1 | 1 |
3. | Diplomatická agencie a generální konsulát | 1 | 1 | ||
4. | Generální konsulát s diplomat. charakterem. | 1 | 1 | 1 | - |
5. | Diplomatlcké úřady, uvedené pod 1. až 4, vykonávající konsulární agendu | 20 | 20 | 26 | 26 |
6. | Konsul, úřady efektivní | 53 | 53 | 52 | 52 |
7. | Zastupitelství ČSR | 3 | 3 | 2 | 2 |
8. | Kons. úřady honorární | 54 | 76 | 95 | 109 |
Celkový počet úřadů bez úřadů uvedených ad 5 | 135 | 157 | 181 | 194 |
Tituláři některých úřadů
uvedených pod 1 a 4 byli současně pověřeni
diplomatickým zastoupením republiky Československé:
31. prosince 1925 | ve 2 státech, |
31. prosince 1926 | ve 4 státech, |
31. prosince 1927 | v 11 státech, |
1. července 1928 | ve 13 státech, |
aniž mají v těchto státech úřední
sídlo.
Pro rok 1929 preliminují se výdaje částkou | 167,570.419 Kč. |
Pro rok 1928 byly preliminovány částkou | 164,990.650 Kč |
Preliminují se tedy na rok 1929 vyšší částkou o | 2,579.769 Kč. |
Toto zvýšení způsobil vzrůst
osobních výdajů účinkem časového
postupu, zejména však provedení systemisace.
K přepočítání cizích
měn nebylo, jako dosud se dálo, použito kursu
ze dne 31. března toho roku, v němž rozpočet
byl pracován, ale pevných přepočítacích
kursů, které byly pro obor ministerstva zahraničních
věcí zavedeny od 1. ledna 1928 v dohodě s
ministerstvem financí a nejvyšším účetním
kontrolním úřadem.
Ačkoliv ministerstvo zahraničních věcí
musilo podle platných předpisů a vývoje
poměrů v cizině preliminovati osobní
výdaje výše než v roce 1928, učinilo
přece zadost celkové linií finanční
politiky státní, neboť snažila se - pokud
vůbec bylo lze - vyrovnati zmíněné
zvýšení snížením výdajů
věcných, ač nemnoze právě pro
nově vznikající úkoly československé
zahraniční služby bylo to velmi obtížné.
Pro rak 1929 preliminují se příjmy celkem
o 2,590.000 Kč nižší než pro rok
1928 pro zrušení vis ve styku s některými
státy.
Náklady Společnosti Národů hradí
podle odstavce 5, čl. 6. Paktu státy - členové
Společnosti Národů, kteří schvalují
na Shromáždění Spol, Národů
její rozpočet.
Náklady Společnosti Národů jsou:
1. Výdaje spojené s činností Sekretariátu
Společností Národů i s výdaji
na zasedání Shromáždění,
Rady, jejich poradních orgánů, ať stálých
nebo pouze dočasných, jakož i výdaji
na zasedání mezinárodních konferencí
konaných pod záštitou Společnosti Národů.
2. Výdaje Mezinárodní organisace práce
i s výdaji na zasedání Správní
rady a Mezinárodní konference práce.
3: Výdaje Stálého dvora mezinárodníspravedlnosti,
t. j. platy a diety soudců, výdaje spojené
s činností zapisovatele dvoru, jakož i výdaje
na zasedání Stálého dvoru.
Rozpočet Společnosti Národů se připravuje
v dubnu roku předcházejícího. Rozpočtový
návrh obsahuje 3 oddělené části,
t. j. rozpočet "Sekretariátu Společnosti.
Národů a zvláštních orgánů
Společnosti", "Mezinárodní organisace
práce" a "Stálého dvoru mezinárodní
spravedlnosti". Rozpočtový návrh Sekretariátu
připravuje generální sekretář
Společnosti Národů, rozpočtový
návrh Mezinárodní organisace práce
jeho ředitel a rozpočtový návrh Stálého
dvoru mezinárodní spravedlnosti jeho zapisovatel.
Tyto 3 rozpočty předkládány jsou t.
zv. kontrolní komisi Společnosti Národů,
která je zkoumá a po případě
navrhuje změny a redukce.
Když byl rozpočet prošel Radou Společnosti
Národů, jest předložen Shromáždění
Společnosti Národů. Shromáždění
jej přidělí své IV. komisi, t. zv.
rozpočtové, která probírá rozpočet
položku za položkou a po provedených opravách
doporučí jej Shromáždění
k schválení.
Členům Společnosti Národů jest
dána záruka a možnost zabrániti nepřiměřenému
vzrůstu rozpočtu a netřeba připomenouti;
že československo se přičiňuje
o důsledné zachovávání šetrnosti.
I. Sekretariát a zvláštní orgány: | I. Řádné příspěvky: | ||
Řádné výdaje | 14,586.409.- | a) na vydržování sekretariátu a zvláštních orgánů | 14,586.409.- |
Investiční výdaje | 167.000.- | b) na vydržování Mezinárodní organisace práce | 8,417,280.- |
II. Mezinárodní Organisace práce: | c) na vydržování Stálého dvoru mezinárodní spravedlnosti | 2,234.725.- | |
Řádné výdaje | 8,417.280.- | ||
Investiční výdaje | 70.000.- | II. Mimořádné příspěvky: | |
III. Stálý dvůr mezinárodní spravedlnosti: | a) na nemovitosti v Ženevě | 1,375.000.- | |
Řádné výdaje | 2,234.725.- | b) na zařízení | 257.830.- |
Investiční výdaje | 20.830.- | ||
IV. Nemovitosti v Ženevě | 1,375.000.- | ||
26,871.244.- | 28,871.244.- |
Shromáždění a Rada. | 931.500 | 977.900 | 967.900 | 372.449 | |
Hlavní odbory sekretariátu | 7,747.815 | 7,611.876 | 7,208.274 | 6,685.341 | |
Zvláštní orgány S. N. | 5,907.094 | 5,056.467 | 5,197.666 | 4,340.245 | |
Zisky a ztráty kursovní | - | - | - | 13.949 | |
Úhrn řádných výdajů | 14,586.409 | 13,646.243 | 13,373.840 | 11,384.086 | |
Zařízení | 167.000 | 183.000 | 188.000 | 174.917 | |
Celkové výdaje sekretariátu a zvláštních orgánů | 14,753.409 | 13.829.243 | 13,561.840 | 11,559.003 | |
Díl I. - Řádné výdaje | 8,417.280 | 7,888.470 | 7,606.490 | 7,569.538 | |
Díl II. - Investiční výdaje | 70.000 | 70.000 | 91.000 | 89.861 | |
Úhrn | 8,487.280 | 7,958.470 | 7,697.490 | 7,659.399 | |
Odečteny německé příspěvky za 1926 | - | - | 265.766 | 265.766 | |
Čistá částka, s níž počítá rozpočet | 8,487.280 | 7,958.470 | 7,431.724 | 7,393.633 | |
Díl I. - Řádné výdaje | 2,234.725 | 2,159.647 | 2,122.947 | 1,769.304 | |
Díl II. - Investiční výdaje | 20.830 | 11.457 | 20.830 | 20.167 | |
Úhrn | 2,255.555 | 2,171.104 | 2,143.777 | 1,789.471 | |
Anuity na úhradu staveb Společnosti | 1,375.000 | 1,375.000 | 1,375.000 | 1,375.000 | |
Úhrnný rozpočet N. S. | 26,871.244 | 25,333.817 | 24,512.341 | 22,117.107 |
Habeš | 48.685.33 | 9.393.99 | 317.047.16 | |
Albanie | 23.021.71 | 4.442.12 | 149.921.55 | |
Argentina | 667.009.95 | 128.701.80 | 4,343.685.75 | |
Australie | 614.775.74 | 118.623.04 | 4,003.527.60 | |
Rakousko | 196.891.88 | 37.990.95 | 1,282.194.56 | |
Belgie | 414.105.95 | 79.903.13 | 2,696.730.64 | |
Bolivie | 99.244.46 | 19.149.55 | 646.297.31 | |
Brazilie*) | 259.286.13 | 50.030.12 | 1,688.516.55 | |
Bulharsko | 113.087.61 | 21.820.64 | 736.446.60 | |
Kanada | 804.553.39 | 155.241.26 | 5,239.392.52 | |
Chile | 326.844.96 | 63.065.82 | 2,128.471.42 | |
Čína | 1,141.311.24 | 220.219.81 | 7,432.418.58 | |
Kolumbie | 136.098.27 | 26.260.61 | 886.295.60 | |
Kostarika | - | - | - | |
Kuba | 211.002.12 | 40.713.57 | 1,374.082.99 | |
Československo | 669.516.04 | 129.185.35 | 4,360.005.56 | |
Dánsko | 274.135.03 | 52.895.26 | 1,785.215.05 | |
Dominikánská republika | 24.575.22 | 4.741.87 | 160.038.10 | |
Estonsko | 70.197.15 | 13.54478 | 457.136.32 | |
Finsko | 230.048.82 | 44.388.68 | 1,498.117.95 | |
Francie | 1,854.625.27 | 357.85614 | 12,077.644.72 | |
Velká Britanie | 2,486.536.50 | 479.785.53 | 16,192.761.65 | |
Řecko | 158.709.95 | 30.623.61 | 1,033.546.85 | |
Quatemala | 23.642.68 | 4.561.94 | 153.965.48 | |
Haiti | 19.524.53 | 3.767.33 | 127.147.40 | |
Honduras | 24.811.11 | 4.787.39 | 161.574.40 | |
Maďarsko | 195.085.69 | 37.642.44 | 1,270.432.35 | |
Indie | 1,297.730.93 | 250.401.52 | 8,451.051.30 | |
Irsko | 243.426.68 | 46.969.99 | 1,585.237.16 | |
Italie | 1,399.667.61 | 270.070.54 | 9,114.88072 | |
Japonsko | 1,393.671.66 | 268.913.60 | 9,075.834.- | |
Lotyšsko | 69.296.53 | 13.371.01 | 451.271.59 | |
Liberie | 24.811.11 | 4.787.39 | 161.574.41 | |
Litevsko | 94.040.34 | 18.145.40 | 612.407.25 | |
Lucembursko | 21.532.58 | 4.154.79 | 140.224.16 | |
Nizozemsko | 533.321.91 | 102.906.25 | 3,473.085.94 | |
Nový Zéland | 234.845.30 | 45.314.18 | 1,529.353.58 | |
Nicaragua | 24.811.11 | 4.787.39 | 161.574.41 | |
Norsko | 200.904.37 | 38.765.17 | 1,308.324.49 | |
Panama | 22.458.07 | 4.333.36 | 146.250.90 | |
Paraguay | 23.535.12 | 4.541.18 | 153.264.82 | |
Persie | 115.399.05 | 22.266.64 | 751.499.10 | |
Peru | 223.300.03 | 43.086.49 | 1,454.169.05 | |
Polsko | 741.442.35 | 143.063.77 | 4,828.402.25 | |
Portugalsko | 128.143.27 | 24.725.67 | 834.491.36 | |
Rumunsko | 499.272.37 | 96.336.27 | 3,251.349.10 | |
Salvador | 24.811.11 | 4.787.39 | 161.574.40 | |
S.H.S. | 459.308.97 | 88.625.20 | 2,991.100.50 | |
Siam | 210.034.19 | 40.526.80 | 1,367.779.50 | |
Španělsko *) | 615.544.81 | 118.771.42 | 4,008.535.42 | |
Jižní Afrika | 333.626.67 | 64.374.38 | 2,172.635.32 | |
Švédsko | 411.202.19 | 79.342.84 | 2,677.820.85 | |
Švýcary | 889.294.84 | 75.115.74 | 2,535.156.25 | |
Uruguay | 163.315.73 | 31.512.31 | 1,063.540.46 | |
Venezuela | 115.629.33 | 22.311.11 | 752.999.96 | |
Německo | 1,960.078.- | 378.208.60 | 12,764.371.50 | |
23,061.782.96 | 4,449.848.13 | 150,182.373.41 |
*) Příspěvek Brazilie a Španělska
byl vypočítán jen za část roku,
ježto tyto státy ohlásily dne 14. června
resp. li. září 1926, že ze S. N. vystoupí;
počet jednotek byl proto redukován z 29 resp. 40
na uvedenou výši. 1 $ - Kč 33.75.
Náklady, jež vznikají ČSR, z členství
ve Svazu Národů,- jsou jednak členský
příspěvek ČSR., jednak různé
výdaje z členství vzniklé a výlohy
spojené s účastí na mezinárodních
jednáních konaných pod záštitou
Společnosti Národů.
Členský příspěvek, jímž
členové - státy - hradí náklady
na Společnost Národů, stanoví se podle
klíče schváleného Shromážděním
Společnosti Národů. Za kriterium pro rozdělení
nákladů mezi členy Společnosti Národů
určena platební schopnost jednotlivých států
- členů Společnosti Národů.
Platební schopnost byla zjišťována podle
dvou znaků; a to podle počtu obyvatelstva z 31.
prosince 1919 a podle čistého státního
příjmu za rok 1913. Kromě toho se přihlíželo
i k jiným okolnostem.
Podle původní platební stupnice přispívala
ČSR 35 jednotkami na náklady Společnosti
Národů. Stálému úsilí
ČSR o snížení příspěvku
se podařilo, že roku 1924 byl náš příspěvek
snížen na 33 a v r. 1926 na 29 jednotek. Dalšího
snížení nebylo lze zatím dosíci;
poněvadž tento barém (jednotky) z ůstává
v platnosti i pro rok 1927 a 1928. V roce 1928 činil členský
příspěvek ČSR pří 29
jednotkách a definitivním rozpočtu Společností
Národů pro rok 1928 zl. fr. frs.. 23,061.782.96
celkem Kč 4,360.005.56; t. j. 669.516.04 zl. fr. frs.
Předkládaný rozpočet Společnosti
Národů na rok 1929 jest toliko návrhem, jenž
bude definitivně schválen během podzimního
zasedání Shromáždění Společnosti
Národů a nelze tudíž členský
příspěvek a náklady z členství
vzniklé předem přesně stanoviti. Jenom
v předpokladu, že finanční potřeba
Společnosti Národů bude asi přibližně
stejná jako v minulém roce, preliminuje ministerstvo
zahraničních věcí v rozpočtovém
návrhu na nok 1929 pod pol. 1., tit. 3., na náklad
Společnosti Národů celkem částku
Kč 5,000.000.-. Z toho na členský příspěvek
Kč 4,500.000'a na paušál na různé
výdaje z členství vzniklé Kč
500.000.-. Preliminovaná částka jest o Kč
500.000.- nižší, než navržená
a povolená pro rok 1928. Nižší návrh
odůvodněn jest stálou snahou ministerstva
zahraničních věcí požadavkům
státní správy po úsporách i
při této položce co nejvíce vyhověti,
jak vysvítá z tohoto přehledu nákladů:
v | r. | 1922 | bylo | preliminováno | Kč | 8,541.720, |
v | r. | 1923 | " | " | Kč | 9,100.000, |
v | r. | 1924 | " | " | Kč | 9,500.000, |
v | r. | 1925 | " | " | Kč | 8,500.000, |
v | r. | 1926 | " | " | Kč | 6,250.000, |
v | r. | 1927 | " | " | Kč | 5,800.000, |
v | r. | 1928 | " | " | Kč | 5,500.000, |
v | r. | 1929 | jest | preliminováno | Kč | 5,000.000. |