Výdaje.

Na osobni výdaje podle platových zákonů zařazeno bylo v rozpočtu na rok 1928 - 490,236.170 Kč.

Do rozpočtu na rok 1929 zařazuje se částka - 471,246.380 Kč, tudíž méně o 18,989.810 Kč.

Snížení nastává z toho důvodu, že v roce 1928 byla potřeba vysoko vyčíslena a že peněžní požitky gážistů v záloze j sou v rozpočtu na rok 1929 přesunuty do ostatních osobních výdajů.

Na ostatní osobní výdaje zařazeno bylo v rozpočtu na rok 1928 - 152,049.730 Kč.

Do rozpočtu na rok 1929 zařazuje se částka - 155,071.820 Kč, tudíž více o 3,022.090 Kč.

Zvýšení nastává hlavně z toho důvodu, že na peněžní požitky gážistů v záloze pamatováno bylo v roce 1928 ve výdajích podle platových zákonů, kdežto pro rok 1929 preliminuje se tato potřeba v ostatních osobních výdajích.

Na řádné věcné výdaje bylo v rozpočtu na rok 1928 preliminováno: 745,984.440 Kč.

V rozpočtu na rok 1929 zařazuje se částka 762,652.920 Kč, tudíž více o 16,668.480 Kč.

Větší částkou v návrhu rozpočtu pamatováno jest

na oděv, výstroj a lůžka 7 mil. Kč
na nákup koní1 mil. Kč
na výcvik záložníků a cvičení vojsk 7 mil. Kč
na cestovní a dopravní výdaje 9 mil. Kč
24 mil. Kč.

Menší potřeba vykazuje se u letectví (nový materiál nevyžaduje tolik oprav) 5 mil. Kč
a u sociální péče a vojenské poškozence a legionáře a jejich pozůstalé 27 mil. Kč
77 mil. Kč

Mimořádné věcné výdaje na rok 1928 preliminovány byly částkou 11,729.660 Kč.

V rozpočtu na rok 1929 zařazuje se částka 11,028.900 Kč, tudíž méně o 700.760 Kč, poněvadž výplaty náhrad uplatňované podle zákona o válečných úkonech jsou již z valné části provedeny.

Příjmy.
V rozpočtu na rok 1928 bylo preliminováno 35,186.000 Kč.
V rozpočtu na rok 1929 preliminuje se 27,955.760 Kč,
je tudíž příjem menší o 7,230.240 Kč.

Menší příjem proti roku 1928 vzniká přizpůsobením příjmů skutečně získaným nebo očekávaným, hlavně snížením příjmů u položek:

1. vytříděné koně a kůže z uhynulých koní o 12 mil. Kč
2. ošetřování ve vojenských zdrav. ústavech o 42 mil. Kč
3. poplatky za pronajaté automobily o 0.7 mil. Kč
61 mil. Kč.

K lepšímu posouzení činností ministerstva, národní obrany připojují se následující. přehledy a výkazy:

I. Stav důstojníků z povolání k 31. prosinci 1927:

1. podle hodnosti:

Hodnosti
absol. čísla
v %
Generálové armádní 40.04
Generálové divisní a šéfové služeb 90.10
Generálové brigádní a generálové služeb 560.60
plukovníci243 2.62.
podplukovníci720 7.75
majoři8118.73
štábní kapitáni 203721.95
kapitáni245826.46
Nadporučíci1292 13.91
poručíci1654 17.82
nadporučíci2 0.02
Úhrnem důstojníků branné moci 9286100.00

2. podle rodinného stavu:

absol. čísla
v %
svobodní319434.40
ženatí5948 64.05
vdovci530.57
rozvedení a rozloučení 910.98

3. podle původu:

absol. čísla
v %
legionáři2718 29.28
bývalí aktivní důstojníci rakouskouherské armády 216723.34
aktivovaní záložní důstojníci po 28. říjnu 1918 176018.95
absolventi voj. inženýrské koleje 40.04
absolventi voj. akademie v Hranicích 123513.30
absolventi školy pro vých. důstoj. hosp. spr. sl. 640.69
absolventi zbrojní školy v Plzni 130.14
jmenovaní z řad gážistů m. h. tř. a poddůstojníků z povolání před 28. říjnem 1918 449483
po 28. říjnu 1918828 8.92
převzatí z jiných armád 480.51

4. podle školního vzdělání:

absol. čísla
v %
absol. čísla
v °/o
Válečná škola 2652.85bohoslovecké ústavy 300.31
intendanční škola128 1.38střední školy 217223.39
voj. inženýr. kolej.4 0.04zbrojní škola v Plzni 100.10
voj. akademie147415.87 kadetní škola.1132 12.19
škola pro výchovu důst. hosp. spr. sl. 640.69university a bohoslovecké fakulty 5816.25
vysoké školy technické 3573.84odborné školy 104011.23
ostatní vysoké školy 1681.81nižší střední školy 7958.56
zvláštní vyšší školy a ústavy 230.24náhradní školy 104311.25

5. podle věku:

absol. čísla
v %
absol. čísla
v %
do 24
let
6466.95
do 40
"
348 3.74
25
"
2302.47
41
"
328 3.55
26
"
1972.12
42
"
296 3.18
27
"
1771.91
43
"
259 2.79
28
"
1741.87
44
"
224 2.41
29
"
3603.87
45
"
247 2.66
30
"
4364.69
46
"
190 2.05
31
"
5505.92
47
"
157 1.69
32
"
5355.78
48
,,
128 1.38
33
"
5185.58
49
"
110 1.18
34
".
5155.54
50
"
87 0.94
35
"
4795.16
51
,,
84 0.90
36
"
4494.85
52
,,
65 0.70
37
"
4534.88
53
,,
68 0.73
38
"
4054.36
54
" a starší
1711.84
39
"
4004.31

II. Stav rotmistrů z povolání k 31. prosinci 1927:

2836 štábních rotmistrů, 5773 rotmistrů; úhrnem 8609 rotmistrů z povolání.

Z toho: 1. podle věku:

absol. čísla
v %
absol. čísla
v %
do 23
let
140.16
do 39
let.
406 4.72
24
,,.
180.21
40
"
273 3.17
25
"
961.12
41
"
233 2.71
26
"
1862.16
42
"
192 2.23
27
"
2502.90
43
"
159 1.85
28
"
2022.35
44
"
129 1.50
29
"
8239.56
45
"
80 0.93
30
"
8289.61
46
"
84 0.98
31
"
8349.68
47
"
55 0.64
32
"
5636.54
48
"
55 0.64
33
"
5226.06
49
"
36 0.42
34
"
4445.16
50
"
31 0.36
35
"
4154.82
51
"
19 0.22
36
"
4975.77
52
"
9 0.10
37
"
5696.61
53
"
14 0.16
38
"
5426.30
54
" a starší.
310.36

2. podle rodinného stavu:

absol. čísla
v %
svobodní125714.59
ženatí7272 4.47
vdovci410.48
rozvedení290.34
rozloučení10 0.12

III. Úlevy v branné povinnosti.

V pátém období provádění zákona ze dne 7. prosince 1922, č. 370 Sb. z. a n., jímž se stanoví výhody v plnění branné povinnosti, v roce 1926/1927 stanovilo ministerstvo národní obrany počet branců, jímž výhoda v plnění branné povinnosti má býti poskytnuta; na 4000.

Z tohoto počtu připadlo:

1. na živitele rodin3.147,
2. na majitele zděděných zemědělských usedlostí 72,
3. na majitele malých živností neb obchodů 16,
4. na průmyslové a zemědělské dělníky 669,
5. na posluchače vysokých škol 96,
Celkem branců4.000.

Na živitele rodin připadá z celkového počtu propuštěných ve smyslu citovaného zákona 78.675%; k tomu však přistupují ještě průmysloví a zemědělští dělníci počtem 669, kteří jsou rovněž živiteli rodin (byť ne živiteli jedinými), takže úhrnem bylo živitelů rodin výhodami podělených 95.4%.

IV. Osvětová a výchovná činnost v armádě.

1. Vyučování negramotných.

Počet negramotných nováčků v roce 1928 o něco poklesl. Kdežto roku 1927 bylo nováčků analfabetů 4825, bylo v r. 1928 vyučováno čtení a psaní 4.664 negramotných, Z tohoto počtu se skutečně naučilo číst a psát 3.318 mužů. Zbytek 1.346 připadá na, nováčky, kterým buď byla znemožněna návštěva kursů předčasným propuštěním z vojenské služby, nemocí a pod.

V kursech vyučuje kol 200 důstojníků.

Dosud se naučilo na vojně číst a psát přes 20.000 analfabetů z celkového počtu 29.000, kteří až dosud nastoupili vojenskou službu.

2. Vojenská zátiší.

Vojenská správa podniká vše, aby čas strávený na vojně přinesl hojně užitku i pro soukromý život branců, a aby je ochránila před zkázou tělesnou a mravní, které by jinak mohli propadnouti.

V této akci jeví se vojenská zátiší jako prvotřídní kulturní instituce a budí. opravdový obdiv všech lidovýchovných pracovníků. Vojenská zátiší jsou nejenom kulturními středisky vojenských těles, nýbrž í poskytují vojákům příležitost k ušlechtilé zábavě i oddechu a tím je chrání od špatné společnosti.

Mimo to poskytují vojákům možnost, aby si mohli levně nakoupiti běžné potřeby a potraviny. Zátiší mají své čítárny, klubovny, kinematografy, divadla, loutková divadélka, prodejny denních potřeb, radiofonické stanice, vlastní hudební i pěvecké kroužky, sportovní náčiní, hřiště, kuželníky a mnoho jiných zařízení.

3. Knihovny a čítárny.

Knihovny čítaly v minulém období celkem 400.000 svazků a v čítárnách bylo průměrně denně vyloženo 5000 časopisů politických i nepolitických. Průměrně bylo v jedné čítárně vyloženo 16 časopisů.

4. Kursy zemědělské a živnostensko-průmyslové.

"Vojenská zátiší pořádala jako: každý rok zemědělské kursy. Byly pořádány v 28 různých posádkách, kde jsou zemědělské školy. Bylo jich celkem 32 a absolvovalo je s úspěchem 1300 vojáků. Z nich bylo 676 Čechů, 308 Slováků, 85 Rusínů, 210 Němců a zbytek příslušníků ostatních národností. účastníci kursů byli většinou zemědělci a řemeslníci.

5. Vzdělávací, zábavné a jiné kroužky.

Voj. zátišími bylo: v minulém období pořádáno celkem:

452 oslav a akademií,

440 besed a večírků;

1440 přednášek se světelnými obrazy,

2059 jiných přednášek,

676 koncertů,

16.574 radiofonické produkce,

551 divadelních představení,

7200 kinematografických představení,

288 výletů a exkursí,

37 výstavek,

875 sportovních závodů,

1884 sportovních cvičení,

372 jiné výchovné podniky,

153 různé kursy (kursy měly dohromady 6234 vyučovací hodiny a 4229 účastníků).

V. Vojenské letectví.

V r. 1927 bylo vojenským letectvem provedeno celkem 95.682 letů a nalétáno 27.511 hodin 50 min. a 3,910.086 km. Uvedená čísla názorněji vyjádřena znamenají, že by 1 letoun při nepřetržitém letu nalétal 3 roky, 1 měsíc; 25 dní, 11 hodin 50 min. Trať 3,910.086 km je taková vzdálenost, jako 97 a 3/4kráte kolem zeměkoule na rovníku. Podle toho celkový výkon vojenského letectva v r. 1927 byl takový, jakoby 97 letounů oblétlo jednou zeměkouli na rovníku a 1 letoun 3/4 zeměkoule.

Z pozoruhodných leteckých úspěchů docílených vojenskými letci sluší uvésti opětné dobytí dvou světových rekordů.

Dne 8. prosince 1927 dosaženo světového rekordu na vzdálenost v uzavřeném okruhu v kategorii lehkých dvousedadlových letadel do 400 kg nalétáním 1305 km 546 m. Let proveden na jednoplošníku "Avia" B. H. 9 s motorem Walter 60 CV.

Dalšího světového rekordu dosaženo téhož dne v kategorii jednosedadlových letadel ve váze od 200-350 kg rovněž na vzdálenost v uzavřeném okruhu nalétáním 170 km 728 m. Let byl proveden na jednoplošníku "Avia", motor Walter 60 CV.

Oba světové rekordy byly schváleny mezinárodní leteckou federací (F. A. J.).

Koncem léta minulého roku podniknut s letounem Š: 16 a motorem Loraine Dietrich 450 ks, zajímavý let Praha-Tokio, který zastihuje zvláštní zmínky pro svoji značnou sportovní cenu.

I v minulém období byly vojenští letci Českoslovenští hlavními představiteli praktického leteckého vývoje. Z kruhů vojenských letců vycházejí nadále významní praktičtí činitelé civilního letectví a naše státní aerolinie vybudovali a udržují letci vojenští.

VI. Vojenské zdravotnictví.

Pro nedostatek vojenských lékařů z povolání bylo nutno stále ještě k obstaráváni vojenské zdravotnické služby přibírati smluvní lékaře občanské. K získání potřebného dorostu vojenských lékařů vypisuje vojenská správa studijní stipendia pro abiturienty a posluchače lékařství. Mimo to přijímá lékaře do svých služeb jako vojenské lékaře z povolání.

O stipendia do konce července 1928 se přihlásila celkem 120 abiturientů a mediků, bude však moci býti uděleno pouze 30-40 stipendií. Žádostí býv. ruských státních příslušníků došlo celkem 15.

Vojenská správa spravuje celkem:

vojenských nemocnic27
vojenských léčeb. ústavů stálých 5
vojenských léčeb. ústavů sezonních 2
vojenských léčeb. ústavů pro choroby plicní 2
Invalidovna1.

Počet léčených vojenských osob včetně rodin vojenských gážistů ve vojenských.,nemocnicích činil za minulé období 56.305.

Počet vojenských osob léčených ve vojenských lázeňských ústavech činil 1.916.

Počet vojenských osob léčených v léčebných ústavech pro choroby plicní činily 2.572.

Dále spravuje vojenská správa 26 zubních ambulatorií, ve kterých bylo poskytnuto za minulé období 93.828 zubolékařských ordinací.

Vojenská škola lékařská vykazovala návštěvu 17 frekventantů.

Co se týče vojenského lékárnictví, činil počet vojenských zdravotnických skladů 3 a počet vojenských lékáren 18.

VII. Vojenský zeměpisný ústav.

Vojenský zeměpisný ústav pokračoval v r. 1927 v programu z let dřívějších.

Kartografický odbor mimo jiné:

a) pokračoval na systematické změně dřívější mapy speciální 1:75.000 hlavně tím, že měnil názvosloví podle nových úředních pramenů, užívaje této práce zároveň k doplnění obsahu mapy evidenčními daty a výsledky topografických prací aspoň, pokud jde o komunikace.

b) Kreslí nové listy mapy speciální 1:75.000.

c) Upravuje některé listy generální mapy 1:200.000, která byla provisorně vydána pro vydání definitivní (do konce r. 1927 bylo z vydaných 38 listů již 23 definitivních).

d) Ukončí novou kresbu plánů cvičiště u Milovic 1:25.000 vydaného letos v měřítku 1:10.000.

e) Kreslí letecké mapy generální list B-5 "Střední Evropa".

f) Kreslí přehledné mapy 1:500.000 list B-2 Praha a přikročí ke kresbě dalšího listu B-3 České Budějovice.

Astronomicko-geodetický odbor:

Astronomicky měřil zeměpisné šířky na 6 trigonometrických bodech prvního řádu v Podkarpatské Rusi, čímž toto měření dokončeno a zároveň dokončeno měření triangulační této země. Celkem bylo v Podkarpatské Rusi měřeno 18 astronomických azymutů.

Pro triangulaci brdské střelnice postaveny 32 měřičské rozhledny výšky 10-32.50 m, 4 čtyřboké pyramidy a 40 trojbokých pyramid výšky 5-6 m a 26 signálů stromových.

Kromě toho postaveny 3 stromové rozhledny rekognoskační výšky 30-35 m.

Trigonometrická síť jest rozložena na území více než 1.000 km2.

Stabilisováno bylo celkem 1.000 bodů. Nově určeno 119 bodů. Úhlové měření provedeno na 77 bodech, trigonometricky zaměřeno 506 výškových směrů.

Na Slovensku a Podkarpatské Rusi znivelováno nově 312 km při 10.097 přestavách a osazeno 496 nivelačních značek.

Topografický odbor:

V měřítku 1:10.000 nově vyměřil 2054 km2, revidoval 1.284 km2 a reambuloval 3.47 km2.

Nově bylo měřeno ve východním Slezsku a východní části Hlučínska. Reambulace a revise byla prováděna v oblasti speciálních map Karlovy Vary, město Teplá, Horšův Týn, Kladno, Praha (zde byla provedena reambulace elaborátu, který celkem od r. 1877 nebyl opraven), Krumlov a Kroměříž.

Z fotogrametrických prací bylo dokončeno vypracování plánů 1:1.000 údolí Vltavy v úseku Kamýk-Žlákovice. Dále pořizován podklad pro nové měření v oblasti Brd, ve které se pracuje topograficky počínajíc letošním rokem.

Fotogrametrické oddělení užilo 32 stanic.

Polygonální měření vykonal v celkové délce 726 km a obsahovalo 420 bodů. Topografických triangulací určena 235 bodů jako příprava pro detailní práce topografické.

Reprodukční práce vojenského zeměpisného ústavu těší se stále stoupající oblibě pro svoji přesnost a úpravu.

Skladových výrobků bylo v minulém období prodáno celkem 337.231 kusů. Vzestupná tendence odbytu jest zřejmá z počtu objednávek, který se stále zvyšuje a jeví se v jednotlivých letech takto:

19201.759
19212.518
19222.926
19233.180
19244.410
19254.280
19264.610
19275.080

Za I. pololetí 1928 přijal vojenský zeměpisný ústav 3.601 objednávku. Za stejný čas v r. 1927 dosaženo pouze 2.810 objednávek.

Kapitola 6. Ministerstva vnitra.

Hlavními obory působnosti ministerstva vnitra jsou obstarávání správy vnitřní a péče o veřejnou bezpečnost.

Výkonnými orgány správy vnitřní jsou politické úřady zemské a okresní, jež spolupůsobí při výkonu agendy téměř všech ministerstev.

Péče o veřejnou bezpečnost přináleží jednak úřadům politickým, jednak pak úřadům policejním a četnictvu.

Pokud jde o ústředí samo, bylo již v důvodové zprávě l finančnímu zákonu pro rok 1928 uvedeno, že úsilí ministerstva vnitra se neslo k tomu, aby byla vybudována jednotná definitivní organisace úřadů vnitřní správy pro celé státní území a aby byla zajištěna bezvadná a nerušená činnost úřadů těch ve všech jim svěřených oborech.

V roce 1928 pracovalo se na provedení stěžejního díla v tomto směru, zákona ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické správy, a byly učiněny potřebné přípravy, aby umožněn byl včasný a hladký přechod do nové správní organisace.

V té příčině dlužno zejména též poukázati na řadu nařízení, jež k provedení zmíněného zákona byla vydána pod čísly 93-99/1928 Sb. z. a n.

V oboru péče státně-zaměstnanecké bylo pracováno na dalším provádění zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n.

Z ostatních záhonů a nařízení vládních, vypracovaných v roce 1928 ministerstvem vnitra, dlužno uvésti zejména osnovu zákona ze dne 31. ledna 1928, č. 28 Sb. z. a n., jímž doplněny zákony o četnictvu a sborech stráže bezpečnosti hlavně v tom smyslu, že nově podle praktických zkušenosti upraveny byly případy, kdy četnictvo a policie smí používati zbraní; dále zákon z 29. března 1928, č. 55 Sb. z. a n., o cestovních pasech, jímž dosavadní rozptýlené předpisy unifikovány a zmodernisovány, dále osnovu vládního nařízení ze dne 2. dubna 1928, č. 8 Sb. z. a n., o potulných cikánech, jímž upraveny hlavně soupis a evidence jejich, jakož i osnovu vládního nařízení ze dne 29. března 1928, č. 51 Sb. z. a n., o úpravě taxy za rybářské lístky a vládního nařízení o úpravě některých otázek, týkajících se okresních hospodářských záložen v Čechách.

Z programu přípravných prací legislativních dlužno uvésti, že připravuji se zejména osnova zákona o nejvyšším správním soudě, zákona o řešení kompetenčních konfliktů, zákona o sloučení, rozloučení obcí a změnách obecních hranic, zákona o volbách, zákona o úpravě peněžních ústavů ve smyslu ustanovení odst. 4., hlava II zákona o organisaci politické správy, nového řádu o policii silniční, dále návrh zákona o výbušninách, jakož i osnova zákona o správním právu a řízení trestním.

Pokud se specielně týče služby bezpečnostní, věnuje se službě této plná pozornost. Bezpečnostní úřady a orgány vypravují se postupně tak, jak toho vyžaduje moderní služba bezpečnostní.

Všemožná pozornost věnuje se vhodném ubytováni mužstva, povznesení jeho všeobecného vzdělání a řádnému vyškolení.

Za účelem co nejintensivnějšího potírání zločinnosti bylo v roce 1928 zřízeno 40 četnických pátracích stanic, jež vyvíjejí činnost velmi úspěšnou. Jednotlivě četnické stanice vybavují se telefony a uvažuje se, aby aspoň nejdůležitější stanice byly vybaveny radiovými přijímači.

Při tom, pokud ohledy na státní bezpečnost a důvody národohospodářské připouštěly, byla cestovnímu a cizineckému ruchu poskytnuta dalekosáhlá ulehčení. Ministerstvo vnitra v dohodě se zúčastněnými ministerstvy sprostilo také v roce 1928 visové povinnosti návštěvníky veletrhů pražských, libereckých a bratislavských. Návštěvníkům vzorkových veletrhů vídeňských byl povolen průjezd územím Československé republiky bez průjezdních vis za předpokladu, že vláda rakouská rovněž nebude žádati průjezdních vis od návštěvníků veletrhů pražských. Návštěvníkům lipských veletrhů udílejí se průjezdní visa zdarma a v důsledku toho udílejí německé zastupitelské úřady zdarma průjezdní visa návštěvníkům pražských vzorkových veletrhů.

Vyhláškami ministerstva vnitra byla zrušena visová povinnost ve styku s Rakouskem, Německem, Finskem, Belgií a královstvím SHS.

Ve styku s Německem upraven byl v roce 1928 pohraniční styk, jakož i styk turistický na basi, odpovídající požadavkům moderní doby (viz vyhlášku ministerstva vnitra, uveřejněnou pod č. 60/1928 Sb. z. a n.).

Ministerstvo vnitra pracuje stále v dohodě s ministerstvem zahraničních věcí na uvolnění pasových předpisů, vedeno jsouc snahou přiblížiti se pokud možno poměrům mírovým, nepouštějíc však se zřetele zájmy bezpečnosti státní a zájmy národohospodářské.

Jako v letech předešlých, tak i v roce 1928 přináležel ministerstvu vnitra úkol obzvláště rozsáhlý při provádění předpisů o státním občanství na základě ústavních zákonů a předpisů jimi v platnost ponechaných. zejména také ustanovení mírových smluv v ně pojatých.

Kromě nařizovací a dozorčí činnosti šlo tu v nesčetných případech jednak o určování státního občanství ať k žádosti stran, ať z povinnosti úřední, jednak o rozhodování o žádostech a odvoláních ve věci přiznání státního občanství i ve věci opcí a o rozhodování otázek domovského práva. Účinky přechodných norem povahy mezistátní, záležející v tom, že značný počet obyvatelstva má nyní cizí státní příslušnost jeví se dosud tím, že cizinci tito se velmi četně domáhají československého státního občanství, a to obzvláště pokud jde o občany bývalého Uherska, kteřížto v míře nejrozsáhlejší uplatňují nárok na udělení československého státního občanství podle zákona č. 152/1926 Sb. z. a n. Počet případů posléz uvedených dosáhl téměř číslice 5000. Ježto žádosti takové lze podávati do 5 roků od počátku působnosti zákona, t. j. od 22. srpna 1926, jest nepochybno, že během této doby počet žádostí značně ještě vzroste.

V příčině mezistátních smluv o státním občanství se podotýká, že v běžném roce spolupůsobí ministerstvo vnitra při sdělávání takovéto smlouvy se Spojenými státy severoamerickými.

Jako nejvyšší úřad v záležitostech nadačních provedlo ministerstvo vnitra - jak bylo ostatně již naznačeno v důvodové zprávě k finančnímu zákonu pro rok 1928 -, pozemkovou reformu u nadací vlastnících půdu zemědělskou a provádí se pozemková reforma půdy lesní, těmto nadacím patřící. Pokračováno bylo v přeměně jednotlivých nadací vzhledem k ustanovení zákona č. 61/1918 Sb. z. a n. o zrušení šlechtictví.

Rovněž provádí se dohoda mezi republikou Československou a republikou Rakouskou o provedení čl. 266. posledního odstavce a 273. mírové smlouvy St. Germainské o nadacích, majetku kolektivit a veřejných osob právnických. Jednání o téže materii podle čl. 249. a 256. mírové smlouvy Trianonské s Maďarskem jsou sice toho času přerušena, avšak podle dřívějšího průběhu jednání lze očekávati, že i tu bude dosaženo dohody. Na základě dohody, sjednané dne 30. dubna 1926 byla provedena rozluka býv. rakouských společností Zlatého a Bílého Kříže.

Téměř skončeny jsou již práce, spojené s rozlukou správních pomůcek s republikou Rakouskou; provádí se dohoda s Maďarskem o vydání správních spisů publikovaná ve Sbírce zákonů a nařízení pod č. 160/1927.

V roce 1929 bude pravděpodobně již dokončeno provedení dohody, sjednané dne 7. prosince 1925 s republikou Rakouskou, týkající se rozluky majetku nadací, kolektivit a veřejných osob právnických, dále spisová rozluka s Rumunskem, Polskem a Maďarskem a pokračováno bude v jednání s Maďarskem o provedení čl. 249. a 256. mírové smlouvy Trianonské.

V této souvislosti bylo by se zmíniti ještě o tom, že v roce 1928 byl vydán tiskem úřední místopis Slovenska revidovaný po stránce historické, jazykové a administrativní a že se dohotovuje tisk úředního místopisu Podkarpatské Rusi.

Ve výborech úřední komise pro očistu úřední mluvy projednává se odborné poštovní, telegrafní a telefonní názvosloví, jakož i všeobecná všem resortům společná terminologie úřední. Ku projednání ve výborech jest krosně toho připojeno ministerstvem národní obrany vypracované názvosloví automobilové a názvosloví různých nástrojů, nářadí a náčiní.

K dozoru nad spořitelnami podle zákona č. 302/1920 Sb. z. a n. budiž uvedeno, že dozor vztahoval se tu celkem na 374 spořitelny. Snaha ministerstva vnitra směřovala tu především ke konečné konsolidaci poměrů těch spořitelen, které byly postiženy důsledky války. V tom směru bylo možno přikročiti ke konečnému řešení u spořitelny šluknovské, na níž závisí celá řada ústavů lidového peněžnictví. Ministerstvo vnitra snaží se podle daných poměrů upevniti vnitřní sílu spořitelen také fusemi menších spořitelen s většími. Vedle toho bylo pracováno na rozšíření spořitelnictví na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

V roce 1928 povoleno dosud zřízení 12 nových akciových společností, jejichž akciový kapitál obnáší dohromady 36,600.000 Kč. Mimo to změnilo 11 podniků trvajících dosud jako společnosti s ručením omezeným aneb obchodní veřejné společnosti atd. svoji právní formu a přeměnilo se na akciové společnosti s akciovým kapitálem dohromady 21,580.000 Kč. Zvýšen akciový kapitál celkem u 27 akciových společností o obnos 208,737.000 Kč a redukován u 15 společností o 141,053.000 Kč.

Ku provozování obchodů v tuzemsku připuštěny dosud 2 cizozemské akciové společnosti.

Dále spolupůsobeno při jednáních o obchodních smlouvách, pří provádění zákona nostrifikačního a zápisech společností s ručením omezeným.

V oborech státního dozoru nad soukromými pojišťovnami bylo v roce 1928 vedle běžné agendy úkolem ministerstva vnitra hlavně působiti k bezvadnému a úplnému provedení mezistátních úmluv s Rakouskem (č. 34/1927 Sb. z. a n.) a Italií (č. 35/1927 Sb. z: a n:), které zabezpečují čsl. státním příslušníkům výplatu životních pojištění, uzavřených před 26. únorem 1919, nezkráceně v československých korunách. Dále konala se jednání za účelem provádění výplaty pojistek, uzavřených našimi příslušníky u říšskoněmeckých pojišťoven a znějících na staré rakouské koruny, plně v korunách čsl. Běžná agenda byla rozmnožena dozorem nad prováděním koncesních podmínek oněch pojišťoven, jímž byla udělena koncese v roce 1927.

Na programu pro dobu nejblíže příští je provádění revisí v ústavech, které likvidují starorakouské pojistky cizích pojišťoven a vyřízení koncesních žádostí oněch říšskoněmeckých pojišťoven, které zde dosud pracují na základě hospodářské dohody.

Mimo to připravuje se vydání zákona proti podloudné činnosti cizích pojišťoven, které na území republiky Československé nemají oprávnění obchodovati a zákona o zrušení poplatků ze zajišťovacích smluv.

Ke konci bylo by se ještě zmíniti o činnosti archivu ministerstva vnitra, v kteréžto příčině budiž uvedeno zejména toto:

Činnost archivu ministerstva vnitra záležela především v tom, že byly archivní fondy pořádány; katalogisovány a vydávány z nich spisy pro úřední potřebu. Dále byla podávána dobrá zdání o záležitostech správních všeho druhu, pokud sahaly původem svým do minulosti, ať se k nim doklady v archivu nalézaly čili nic.

Taková dobrá zdání byla pracována nejen pro úřady politické (ministerstvo vnitra a zemskou správu politickou v Čechách), nýbrž i pro úřady soudní, jakož i pro ministerstvo financí, školství a národní osvěty a veřejných prací. Kromě toho byly zodpovídány četné vědecké dotazy a vyhledávání materiál pro velký počet vědeckých badatelů tu- i cizozemských. Revise skartovaných spisů se stanoviska historicko-archivního byla prováděna u politických, soudních a finančních úřadů všech instancí v Čechách a částečně také na Moravě, jakož i u ministerstva sociální péče, spisy historicky cenné byly od těchto úřadů přebírány k dalšímu archivnímu opatřování. Značnou část archivní agendy tvoří správa státních desk zemských, jichž neustále se používá jak k účelům historickým, tak právním. Přihlíženo bylo také se vší horlivostí k dalšímu doplňování příruční knihovny archivní, která slouží k vyřizování všech úředních a vědeckých přací, v archivu uložených. Pokud jde o vlastní publikační činnost, byl vydán I. svazek Sborníku archivu ministerstva vnitra s pojednáním Dr. Frant. Roubíka: Počátky policejního ředitelství v Praze.

Ukázkami svých fondů, jakož i výkazy své činnosti účastnil se archiv ministerstva vnitra výstavy VI. sjezdu čsl. lékařů, přírodozpytců a inženýrů v Praze, jakož i výstavy soudobé kultury v Brně.

V druhé polovici roku 1928 a v roce 1929 bude archiv ministerstva vnitra pokračovati především v pořádání a katalogisování svých fondů; pokud to běžná agenda a sepisování dobrých zdání připustí. Archiv bude zároveň pokračovati v revisi skartovaných spisů u jednotlivých státních instancí, hlavně však v revisi a pořádání krajských archivů v Čechách, kterážto práce vzhledem k počtu a rozsahu těchto archivů bude vyžadovati značného času. Mimo to se dotiskne II. svazek Sborníku archivu ministerstva vnitra, jenž jest již z polovice vytištěn, a jenž obsahuje několik větších prací úředníků archivních o význačných fondech archivu ministerstva vnitra.

Rekapitulujíc uvádí ministerstvo vnitra ke konci zprávy o své činnosti v době povodní a příští tato:

Resortu ministerstva vnitra - jehož činnost obráží se navenek hlavně v podřízených úřadech a orgánech - bylo v organismu státním svěřena vysoce důležité poslání: býti ochráncem veřejného pořádku a záštitou veřejné bezpečnosti. Resort ministerstva vnitra vynasnažoval se zodpovědnému tomuto poslání svému ze všech sil plně vyhověti a vynasnaží se, aby tomu bylo i po všechnu dobu příští.

K vlastním rozpočtovým číslicím se přehledně uvádí toto:

V návrhu rozpočtu na rok 1929 preliminují se výdaje ministerstva vnitra (kap. 6.) částkou 709.8 mil. Kč; v rozpočtu na rak 1928 byly preliminovány výdaje ministerstva vnitra (kap. 6.) částkou 648.3 mil. Kč, preliminuje se tedy pro rok 1929 více o 61.5 mil. Kč. Jednotlivě dlužno proti rozpočtu kap. 6., pro rok 1928, nehledíc ke zvýšeným osobním výdajům v důsledku provedení systemisace podle zákona č. 103/1926 Sb. z. a n. a vládních nařízení č. 113/1926 Sb. z, a n., č. 114/1926 Sb. z. a n. uvésti tato význačnější zvýšení a snížení rozpočtových položek:

Na provedení správní reformy podle zákona ze dne 14. července 1927, čís. 125 Sb. z. a n., zařazuje se potřeba pro celý správní rok 1929 částku 84.0 mil. Kč, čímž vzniká proti roku 1928 větší náklad o 51.1 mil. Kč.

U četnictva preliminuje se vzhledem k nabytým zkušenostem na cestovních výlohách o 1.3 mil. Kč více; rovněž nájemné za četnické kasárny preliminuje se vzhledem ku přípustnému zvýšení činží podle zákonných ustanovení částkou o 1.7 mil. Kč vyšší.

Úvěr na vyživovací příspěvky byl zvýšen vzhledem k posavadním výsledkům a částku 0.3 mil. Kč a úvěr na péči o občanské poškozence bylo nutno k cíli likvidace válečných škod zvýšiti o 5 mil. Kč.

Téměř u všech ostatních položek snižují se úvěry o částku, jak jen bylo možno co nejvyšší.

Příjmy na rok 1929 preliminují se částkou 11.3 mil. Kč, tedy proti částce na rok 1928 preliminované 11.5 mil. Kč; méně o 0.2 mil. Kč. Snížení toto odůvodňuje se zejména snížením výnosu poplatků zaevidování pasů.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP