Ministerstvo spravedlnosti, nehledíc k jeho činnosti
administrativní (věci personální,
dohled na činnost soudů, podřízených
úřadů a ústavů atd.) bylo činno
i v posledním období zvláště
v oboru legislativním.
Z osnov zákonů, jež byly předloženy
Národnímu Shromáždění,
uvésti jest zejména osnovu zákona o pracovních
soudech, který má nahraditi zákon č.
218/1896 ř. z. a zavésti instituci zvláštních
soudů pro spory z pracovního poměru na Slovensku
a Podkarpatské Rusi.
Práce na občanském zákoníku
pro Československou republiku utěšeně
pokračují. Super-revisní komise, jež
byla pověřena připraviti text zákona
na podkladě elaborátů vypracovaných
v letech 1920-1924 pěti odbornými subkomitéty,
projednala až dosud, vedle úvodních ustanovení,
předpisy práva rodinného (s výjimkou
předpisů o poručenství a opatrovnictví),
práva věcného a dědického,
a přikročí nyní k revisi práva
obligačního.
Kromě občanského zákona pracuje se v oboru zákonodárství civilního na četných osnovách, z nichž sluší jmenovitě uvésti:
osnovu zákona knihovního a exekučního, jež nelze ihned předložiti Národnímu shromáždění jedině proto, že četná jejich ustanovení úzce souvisejí se zákoníkem občanským, takže dlužno vyčkati, až super-revisní komise úplný text občanského zákoníka připraví; osnovu jednotného notářského řádu;
osnovu jednotného advokátního řádu;
osnovu zákona konkursního, vyrovnacího a odpůrčího, jež byla již rozeslána zájemníkům k posouzení;
osnovu zákona o zaměstnancích ve vyšších službách soukromých, které má nahraditi zákon č: 20/1910 ř. z.;
osnovu obchodního zákona, jíž mají býti unifikovány a novelisovány oba obchodní zákony platné v území republiky;
osnovu zákona o organisaci soudů:
Dále připraveny jsou osnovy zákonů:
o stíhání pokoutnictví, o zmocnění
zemských úvěrních ústavů
k přijímání soudních deposit,
o sirotčí jistotě cenných papírů,
o nesporném řízení, o obchodních
jednatelích, o reformě splátkového
zákona, o soukromé smlouvě pojišťovací
a j.
V oboru trestního zákonodárství
pracuje se usilovně na velkých kodifikačních
a unifikačních zákonech.
Přípravné osnovy trestního a přestupkového
zákona byly vydány tiskem již r. 1926 a učiněny
přístupnými nejširší veřejnosti.
Jest samozřejmé, že při práci
tohoto dosahu nutno poskytnouti všem zájemcům
čas, aby k osnově zaujali své stanovisko:
Ministerstvo spravedlnosti omezuje se proto zatím na sbírání
a zpracování veškerého materiálu,
obsaženého v četných posudcích
odborných a vědeckých článcích
k osnově, a připravuje tak revisi elaborátu
a vypracování vládního návrhu.
Osnova vyšla též s odůvodněním
v překladě německém a francouzském
a je účelno vyčkati úsudku vědy
cizího trestního práva. Podotčeno
budiž; že osnova našla ohlasu i v cizině,
o čemž svědčí i práce
v jazyku dánském, španělském
atd.
Tohoto mezidobí v pracích na osnově trestního
zákona bylo využito k přípravě
sjednoceného trestního řádu.
Práce na něm byly v červenci r. 1928 v ministerstvu
spravedlnosti skončeny, a lze se bezpečně
nadíti, že osnova trestního řádu
bude Národnímu shromáždění
předložena v nejiližší době
k ústavnímu projednání. Spolu s ní
bude nutno předložiti již delší dobu
připravenou a často požadovanou osnovu zákona
o trestním soudnictví nad mládeží,
jež bude ještě podrobena poslední revisi,
hledíc k novějším zákonům
tohoto druhu vydaným v cizině a k osnově
nového trestního řádu.
Uzákonění těchto tří
osnov je programem, jehož uskutečnění
se kvapem blíží. Věnujíc veškeré
úsilí brzkému skončení těchto
velkých kodifikačních prací omezila
se justiční správa v oboru trestního
zákonodárství zatím přirozeně
jen na vypracování takových i menších
zákonů, které nelze až do celkové
reformy a unifikace odkládati. Vedle připravované
osnovy zákona proti oplzlým publikacím a
literárnímu braku, jejíž projednání
se zájemci vyžaduje značného času,
bylo. by se tu zmíniti ještě o osnově
zákon, kterou má býti, hledíc k ustáleným
poměrům valutárním, částečně
nahrazen zákon č. 471/1921 Sb. z. a n. (Zákon,
jímž se prodlužují platnost čl.
I., č. 3., 4. a 11. zákona ze dne 18. prosince 1919,
č. 1 Sb. z. a n. z r. 1920 a opatření Stálého
výboru Národního shromáždění
republiky Československé podle § 54 ústavní
listiny ze dne 4. srpna 1920, č. 480 b. z. a n., o změně
některých ustanovení trestního práva
a jímž se mění další jeho
ustanovení.) termínovaný do konce března
1929 a, poskytnuty další úlevy v oboru trestního
soudnictví, zejména řízení
přestupkového.
Ve stycích mezinárodních ratifikovány
roku 1928: dohoda se Švýcarskem o vzájemné
právní pomoci ve věcech občanských
a obchodních (č. 9 Sb. z. a n.); vyhláška
ministra zahraničních věcí a spravedlnosti
z 19. ledna 1928 o rozšíření působnosti
smlouvy se spojeným královstvím Velké
Britanie a Irska z 11. listopadu 1924 o vzájemném
udávání zločinců a protokolu
ze 4. června 1926, jimž byl doplněn čl.
12 uvedené smlouvy na další britská
dominia, kolonie, protektoráty a mandátní
území (č. 22 Sb. z. a n.); úmluva
s Estonskem o vzájemné právní ochraně
a právní pomoci ve věcech občanských
a obchodních (č. 26 Sb. z. a n.); vyhláška
ministrů zahraničních věcí
a spravedlnosti z 10. dubna 1928 o vyžadování
zločinců z území Západní
Samoi (č. 73 Sb. z. a n.); dohoda s Belgií o vzájemné
právní pomoci ve věcech občanských
a obchodních (č. 78 Sb. z. a n.) a o vydávání
zločinců a právní pomoci ve věcech
trestních (č. 79 Sb. z. a n.).
Sjednány, ale dosud neratifikovány byly: úmluva
s Řeckem o vzájemné ochraně a právní
pomoci ve věcech občanských, obchodních
a nesporných, a o výkonu soudních rozhodnutí
a právní pomoci ve věcech trestních;
úmluva se Španělskem o uznání
a výkonu soudních rozhodnutí, o vzájemné
právní pomoci ve věcech občanských
a obchodních a o vydání zločinců;
se Švýcarskem o uznání a výkonu
soudních rozhodnutí, s Francií o právní
pomoci, s Bulharskem o vzájemné ochraně a
vzájemné právní pomoci ve věcech
občanských a obchodních.
Dále jednáno s Polskem o úmluvě o
vzájemnosti ve věcech pozůstalostních,
s Nizozemskem o dohodě o výměně trestních
listů a informací, s Lotyšskem o úmluvě
o právní pomoc ve věcech občanských
a obchodních, s Litvou o vzájemné právní
ochraně a právní pomoci, s Tureckem o smlouvě
o vydávání zločinců a právní
pomoci ve věcech občanských, s Francií
o smlouvě o vzájemném uznání
a vykonatelnosti exekučních titulů a vydávání
zločinců a právní pomoci ve věcech
trestních, s Finskem o úmluvě extradiční,
s Dánskem o úmluvě o právní
ochraně a právní pomoci ve věcech
občanských a obchodních, a o úmluvě
extradiční a o vzájemné vykonatelnosti
exekučních titulů, s Belgií o úmluvě
o vzájemném uznání a výkonu
exekučních titulů; s Brazilií o smlouvě
o vydávání zločinců a právní
pomoci ve věcech trestních a se Spojenými
Státy Severoamerickými o právní pomoci
ve věcech občanských.
V administrativě bude nejdéle do konce roku
1928 úplně provedeno soustředění
pražských okresních soudů tím,
že přestupková agenda i od zbývajících
předměstských soudů bude převedena
na okresní soud pro přestupky v Praze, jemuž
dostane se nástavbou soudní budovy ve Spálené
ulici přiměřeného a důstojného
umístění. Zároveň bude provedena
nová úprava obvodů pražských
soudů okresních civilních.
Likvidace bývalých sirotčích stolic
na Slovensku a Podkarpatské Rusi bude v roce 1928 skončena
až na menší výjimky, kde jest třeba
čekati na vydání spisů z Maďarska.
Přes to musí býti poručenská
agenda na Slovensku a Podkarpatské Rusi ještě
nadále obstarávána samostatnými úřady
poručenskými; dokud cestou zákonodárnou
nebude úplně přenesena do vlastní
působnosti soudů. Je proto i pro rok 1928 odůvodněna
samostatná položka rozpočtu pro toto odvětví
správní činnosti státu.
Bylo s úspěchem pokračováno v úsporné
snaze; aby trestnice, věznice i polepšovací
ústavy kryly své potřeby vlastním
hospodářstvím a aby trestanci svou prací
přispívali co nejvíce k úhradě
nákladů, s nimiž jest spojeno jejich věznění.
K 30. červnu 1928 byli:
v mužských trestnicích | 2432 trestanci, |
v ženské trestnici | 192 trestankyně, |
v Komenského ústavě v Košicích | 322 chovanci. |
Kartouzy | 455 | 4,129.404 | 9.075.61 | 24.86 | 1.528.04 | 4.18 | 338.43 | 0.92 | 2,59.539 | 5.625.36 | 15.41 |
Plzeň | 544 | 5,353.581 | 9.841.14 | 26.96 | 1.724.55 | 4.72 | 264.43 | 0.72 | 3,133.028 | 5.759.24 | 15.77 |
Mírov | 458 | 4,006.862 | 8.748.60 | 23.96 | 1.490.59 | 4.08 | 326.43 | 0.89 | 2,738.655 | 5.979.59 | 16.38 |
Ilava | 210 | 1,644.064 | 7.828.87 | 21.44 | 1.647.73 | 4.51 | 187.73 | 0.51 | 801.911 | 3.818.62 | 10.46 |
Leopoldov | 544 | 4,449.849 | 8.179.86 | 22.41 | 1.624.86 | 4.45 | 358.64 | 0.98 | 2,739.218 | 5.035.32 | 13.79 |
Mikulov | 130 | 1,436.124 | 11.047.11 | 30.27 | 1.735.97 | 4.76 | 552.32 | 1.51 | 828.678 | 6.374.45 | 17.46 |
Řepy | 193 | 790.052 | 4.093.53 | 11.21 | - | - | - | - | 780.660 | 4.044.87 | 11.08 |
21,809.936 | 13,581.689 | ||||||||||
Košice | 321 | 4,217.127 | 13.137.47 | 35.99 | 1.316.80 | 3.61 | 547.50 | 1.50 | 1,776.148 | 5.533.17 | 15.16 |
V obvodu vrchního zemského soudu v Praze činilo
celkové jmění sirotčích pokladen
koncem r. 1925 - 284.2 Kč. Z toho bylo uloženo na
hypotékách 45.8%, na cenných papírech
36.5%, u spořitelen 1.02%. Z cenných papírů
činily československé státní
půjčky 87.3 mil. Kč. Předválečné
renty rakouské činily 7.8 mil. Kč. Pasiva
činila celkem 269.2 mil. Kč. Přebytek 15
mil. Kč nestačil však k vyrovnání
kursovního rozdílu cenných papírů
v částce 31.6 mil. Kč. Tak vznikl celkový
úbytek 16.6 mil. Kč.
V obvodu vrchního zemského soudu v Brně činilo
jmění sirotčích pokladen koncem r.
1925 celkem 153.4 mil. Kč. Z toho bylo uloženo na
hypotékách 57,6%, na cenných papírech
30%, u spořitelen 5%. Z cenných papírů
činily československé státní
papíry 36.4 mil. Kč, rakouské válečné
půjčky 0.2 mil. K, předválečné
renty rakouské 9.0 mil. Kč. Pasiva činila
130.7 mil. Kč. Po odečtení kursovního
rozdílu činil přebytek 0.7 mil. Kč.
V obvodu v. z. s. v Praze klesl počet depositních
podstat ze 37.894 v roce 1923 na 3896 v roce 1927. Je to účinek
provádění zákona č. 88/1924
Sb. z. a n. Úhrn civilních deposit činil
koncem r. 1927 - 20.6 mil. Kč. Z toho připadlo na
hotovosti 1 mil. Kč, na cenné papíry 2.6
mil. Kč, na vkladní knížky 16.7 mil.
Kč, na skvosty 0.19 mil. Kč. Depositní úřad
v Praze byl zrušen vl. nař. z 29. března 1928,
č. 50 Sb. z. a n.
V obvodu vrchního zemského soudu v Brně bylo
koncem roku 1927 celkem 1513 depositních hmot proti 9352
v roce 1923. Úhrn deposit činil zde 7.7 mil. Kč,
z toho činily hotovosti 0.6 mil. Kč, cenné
papíry 1.9 mil. Kč, vkladní knížky
4.9 mil. Kč a skvosty 0.2 mil. Kč. U depositního
úřadu civilních soudů v Brně
bylo koncem roku 1927 celkem 724 depositních hmot se stavem
4.5 mil. Kč.
U Zemské banky v Praze bylo r. 1927 úhrnem
5120 deposit v hodnotě 2364 mil. Kč, a to z obvodu
pražského v hodnotě 62 mil. Kč v úschově
a v hodnotě 226 mil. Kč v úschově
a správě, z obvodu brněnského v hodnotě
35 mil. Kč v úschově a správě,
ze Slovenska v hodnotě 02 mil. Kč v úschově
a správě.
U poštovního úřadu šekového
byla deposita soudů a poručenských úřadů
z obvodu celé republiky, a to z obvodu vrchního
zemského soudu v Praze 6404 deposit v hodnotě 18
3 mil. Kč v úschově a 3450 deposit v hodnotě
105.8 mil. Kč v úschově a správě,
celkem 9854 deposit v hodnotě 1241 mil. Kč, z obvodu
vrchního zemského soudu. v Brně 2238 deposit
v hodnotě 52 mil. Kč v úschově a 2744
deposit v hodnotě 687 mil. Kč v úschově
a správě, celkem 4982 deposita v úhrnné
hodnotě 74 mil. Kč, z obvodu soudní tabule
a poručenského úřadu III. stolice
v Bratislavě 435 deposit v hodnotě 49 mil. Kč
v úschově a 447 deposit v hodnotě 244 mil.
Kč v úschově a správě, celkem
882 deposit v hodnotě 293 mil. Kč, ze slovenského
obvodu soudní tabule a poručenského úřadu
III. stolice v Košicích 141 deposit v hodnotě
1.2 mil. Kč v úschově a 74 deposita v hodnotě
14 mil. Kč v úschově a správě,
celkem 215 deposit v hodnotě 2.6 mil. Kč a z podkarpatského
obvodu soudní tabule a poručenského úřadu
III. stolice v Košicích 64 deposita v hodnotě
0.38 mil. Kč v úschově a 17 deposit v hodnotě
0.37 mil. Kč v úschově a správě,
celkem 81 deposit v hodnotě 0.76 mil. Kč.
Pro rok 1929 preliminují se výdaje částkou
3089 mil. Kč; tedy proti částce schválené
pro rok 1928 2997 mil. Kč více o 92 mil. Kč.
Zvýšení toto nastalo hlavně v důsledku
vyšší potřeby o 46 mil. Kč na osobní
požitky, ježto preliminují se platy podle systemisovaného
stavu (v roce 1928 podle stavu skutečného) vyjma
platy v titulu 3, kde zařaděna jest i pro rok 1929
částečně potřeba podle skutečného
stavu.
Aby práce spojené se zakládáním
pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi
mohly býti pokud možno urychleny, bude nutno přijati
další smluvní síly, což vyžádá
si vyššího nákladu o 1.6 mil. Kč.
Úvěr na "úřední a kancelářské
potřeby" byl v důsledku vyšších
cen papíru a tisku; jakož i z nutnosti zaopatřiti
další nové tiskopisy potřebné
podle jazykových předpisů zvýšen
o 1.2 ml. Kč.
Rostoucí počet trestních činů
a přísnější tresty vyžadují
si zvýšení nákladů trestního
řízení a tím i zvýšení
potřeby u položky "Trestní soudnictví"o
2.9 mil. Kč.
Z důvodu intensivnějšího zaměstnání
trestanců bylo nutno zvýšiti potřebu
položky "Výlohy spojené s prací
trestanců" o 1.2 mil. Kč.
Naproti tomu byly, nepřihlíží-li se
k nepatrným snížením některých
položek, sníženy úvěry v titulu
3. hledíc k menší potřebě o 33
mil. Kč, čímž částečně
vyrovnáno celkové zvýšení úvěru.
Pro rok 1929 preliminují se příjmy částkou
152 mil. Kč; tedy proti částce schválené
pro rok 1928 143 mil. Kč více o 0.9 mil. Kč
a to v důsledku intensivnějšího zaměstnání
vězňů a trestanců a racionelnějšího
provozu hospodářství polního a zahradního
při ústavech.
Činnost unifikačního ministerstva v uplynulém
správním období a. jeho úkoly v další
budoucnosti vysvětleny jsou namnoze jíž tím,
co řečeno bio o unifikačním ministerstvu
v důvodových zprávách k finančním
zákonům na léta 1927 a 1928. Na dobu, než
provedena bude unifikace, jest unifikační ministerstvo
povoláno k tomu, aby v zákonodárných
počinech československých zajistilo náležitý
zřetel na převzatý právní řád
uherský a zvláštní hospodářské,
trávní a politické poměry slovenské.
Z toho důvodu dostává k přezkoumání
osnovy všech československých zákonů
a nařízení vůbec a pečuje o
jich srovnalost s převzatým právním
řádem uherským. Jako znalec právního
řádu uherského přisluhuje unifikační
ministerstvo úřadům druhým nejen v
agendě zákonodárné, nýbrž
také v agendě správní, podávajíc
na požádání dobrá zdání
v konkrétních správních případech,
jichž projednávání dospělo do
třetí instance. Samostatně připravuje
a podává zákonné osnovy v případech,
kdy zmocněno k tomu bylo vládou neb dohodou s příslušným
ministerstvem resortním. Při zákonodárných
pracích jest v stálém kontaktu s odbornou
veřejností prostřednictvím poradních
komisí, zřízených jmenovitě
na Slovensku. Při užší spolupráci
resorty odbornými pracuje se v případech
význačnějších ve zvláštních
společných komisích užších.
V publikační činnosti pokračovalo
unifikační ministerstvo v posledním období
jmenovitě tím, že dalo podnět k sestavení
různých příruček a komentářů,
jichž vydáni bylo ,ak prakticky uvítáno
s povděkem. Záležitostem, dotýkajícím
se zvláštních zájmů Slovenska,
věnovalo unifikační ministerstvo i v posledním
období pozornost mimořádnou i tehdy, nespadalo-li
příslušné vyřízení
jinak do oboru vlastní jeho působnosti.
Podrobněji objasňuje se činnost unifikačního
ministerstva v období 1928/1929 a v letech příštích
údaji těmito: Pokud jde o spolupráci,
spolupracovalo unifikační ministerstvo způsobem
zvlášť význačným na osnově
trestního zákona správního a trestního
řízení správního, na osnově
vlád. nař. č. 8/1928 Sb. z. a n. o řízení
správním; na řadě osnov vlál.
nařízení, daných k provedení
zákona č. 125/927 Sb. z, a n. o organisaci politické
správy na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (srov.
vlád. nař. č. 94/1928 až 98/1928 Sb.
z. a n.), na osnově vlád. nař. o úpravě
odměn obecních a obvodních notářů
za práce soukromé na Slovensku a Podkarpatské
Rusi, na osnově zákona o úpravě živností
stavebních, na osnově zákona o výčepu
vína "pod víchem", na osnově zákona
o podrobení dosavadních výčepních
licencí na Slovensku a v Podkarpatské Rusi předpisům
zákona živnostenského, dále na osnově
unifikačního zákona o školách
národních, osnovách zákona o školách
středních a vlád. nařízení
kongruového (č. 124/1928 Sb. z: a n.); osnovách
zákona o stavebním ruchu a zákona o pojištění
soukromých zaměstnanců, na osnově
zákona o úpravě poměrů úředně
autorisovaných civ. inženýrů, osnově
zákona cejchovního a osnově vlád.
nařízení o vymezení působnosti
při provádění prací zeměměřičských,
osnově zákona o úpravě poměrů
plavebních, osnově zákona o poštovní
spořitelně, na osnovách zákonů
o polním pychu, veřejné stráži
zemědělské a zákona a krupobitní
a dobytčí pojišťovně. V oboru finančního
práva dlužno poukázati hlavně k spolupráci
na návrhu zákona o směnečných
poplatcích, osnově unifikovaného a reformovaného
zákona o zdanění lihu, a na osnově
nových předpisů hmotné části
finančního práva trestního a osnově
vládního nařízení, kterým
se provádí zákon o přímých
daních. V oboru soudním spolupracovalo unifikační
ministerstvo význačným způsobem na
osnově zákona o splátkových obchodech,
osnově vlád. nařízení o zrušení
schovacích úřadů civil. soudu v Praze
a v Brně, osnově vlád. nařízení,
kterým se ustanovují korporace a orgány povolané
pro smírčí řízení ve
věcech nekalé soutěže a vydávají
předpisy o řízení před nimi,
osnově vlád. nařízení o vykonatelnosti
exekučních titulů vzniklých v republice
Rakouské, osnově zákona o dalších
úlevách soudům, osnově vlád.
nař. o úschově peněz a jiných
cenných hodnot (veřejnými) notáři,
vlád. nařízení o přerušení
sporů týkajících se některých
závazků obcí, osnově notářského
řádu, osnově řádu konkursního,
vyrovnacího a odpůrčího a uvozovacího
zákona k nim, osnově zákona proti oplzlým
výtvorům a literárnímu braku, osnově
zákona, kterým se zvyšují peněžité
částky uvedené, trestních a některých
jiných zákonech, zákona o trestním
soudnictví nad mládeží, zákona
o pokoutnictví, dále na prováděcích
nařízeních k zákonu o nekalé
soutěži, prováděcím výnosu
k zákonu o zahlazení odsouzení, jednacích
řádech pro mzdy brigádní, divisní,
nejvyšší vojenský soud a vojenské
prokurátory, na úpravě některých
organisačních otázek v oboru soudnictví
a na osnově zákona o lékařských
komorách. Pokud jde o přípravu nového
zákona občanského a nového trestního
řádu, jsou zástupci unifikačního
ministerstva členy superrevisní komise pro právo
občanské a komise pro přípravu nového
trestního řádu. Na přípravě
nového trestního práva hmotného účastnilo
se unifikační ministerstvo připomínkami,
podanými k návrhu vědecké komise,
zpracováním této materie pověřené.
Na poli spolupráce zasluhuje konečně zmínky
i účast unifikačního ministerstva
na sjednávání smluv mezinárodních,
tak smluv konsulárních a všech smluv mezistátních,
týkajících se úpravy vzájemných
právních styků ve věcech občanských,
obchodních a nesporných, ve věcech právní
pomoci a vzájemné vykonatelnosti exekučních
titulů, a konečně mezinárodních
smluv o vydávání zločinců a
o právní pomoci ve věcech trestních
(srv. ku př. smlouvy s Belgií, Španělskem,
Lotyšskem, Estonskem a Francií).
Pokud jde o samostatnou činnost zákonodárnou,
dlužno za nejvýznačnější
práci unifikačního ministerstva v posledním
období označiti dokončení osnovy jednotného
civilního řádu soudního. Předposlední
část osnovy, t. j. §§ 549-61 obsahující
předpisy o zvláštních způsobech
řízení, projednána byla v příslušné
slovenské odborné komisi již na podzim roku
1927. Část poslední, upravující
řízení ve věcech manželských,
vypracována byla hned na to a rozeslána pak.členům
příslušných odborných komisí
jak v Praze tak v Bratislavě. Projednání
konečné části osnovy v obou odborných
komisích jest takto již připraveno a dojde
k němu v měsíci září.
V posledním období zpracován také
obsáhlý materiál, který dodán
byl odbornými komisemi k předchozím částem
osnovy. Ze zpracování vyplynul konečný
text osnovy, který na podzim t. r. bude podkladem projednání
meziministerského. NA jaře roku 1928 byla vypracována
také osnova uvozovacího zákona jednotné
normy jurisdikční a k sjednocenému řádu
soudnímu, kterou odborné komise proberou rovněž
v měsíci září. V oboru samostatné
působnosti přepracována dále osnova
zákona o umoření listin (stalo se tak vzhledem
k novému zákonu směnečnému
a k osnově zákona o řízení
nesporném, vypracována osnova zákona o zbavení
svéprávnosti, a skončeno meziministerské
jednání a ústavněprávní
projednání osnovy sjednoceného Československého
zákona směnečného. Podobně
i osnova zákona o zahlazení odsouzení byla
v tomto období schválena Národním
shromážděním a vyhlášena
pak ve sbírce zákonů a nařízení.
V oboru správního práva vypracovala unifikační
ministerstvo samostatně v posledním období
jmenovitě osnovy zákona o hlášení
obyvatelstva, o pobytu a hlášení cizinců
a osnovu zákona a kompetenci ministerstev.
Pro budoucno nastíněny jsou úkoly unifikačního
ministerstva všeobecně ve vysvětlení,
v čelo statě postaveném. V podrobnostech
lze poukázati na práce, vypočtené
výše v odstavcích 2, a 3., v nichž bude
se pokračovati. Značné součinnosti
ministerstva unifikačního vyžádá,
si jmenovitě reforma politické správy, trestní
právo a trestní řízení správní,
pak sjednocení materielních předpisů
správních, jehož nutkavou potřebu vyvolá
formální unifikace řízení správního
a organisace úřadů administrativních.
V oboru práva finančního vyžádá
si intensivní součinnosti unifikačního
ministerstva zvláště osnova a zdanění
lihu, jejíž projednávání vzhledem
na velkou hospodářskou důležitost této
osnovy se protáhne. Značně zaneprázdní
tu dále ministerstvo příprava reformy a unifikace
poplatkového práva všeobecného a pak
příprava unifikace různých poplatků
zvláštních, kterou bude nutno provésti
v souvislosti s uzákoněním osnov nových
zákonů soudních, normy jurisdikční,
civilního řádu soudního, zákona
uvozovacího k němu a J. N. zákona konkursního,
vyrovnávacího. Na poli práva soudního
bude se součinnost unifikačního ministerstva
týkati v budoucnu zejména osnov řádu
notářského, řádu konkursního,
vyrovnávacího a odpůrčího a
uvozovacího zákona k nim, osnov zákona o
řízení nesporném, zákona o
ukládání sirotčího jmění,
osnov zákona občanského, zákona obchodního
a dále osnov uvozovacích zákonů, speciálních
zákonů a vládních nařízení,
pojících se k budoucímu sjednocenému
čsl. zákonu občanskému, obchodnímu,
civilnímu řádu soudnímu, exekučnímu
řádu, knihovnímu řádu, konkursnímu,
vyrovnávacímu a odpůrčímu řádu
a řízení nespornému, a konečně
osnov nového trestního zákona o zločinech
a přečinech a zákona přestupkového
a nového trestního řádu. Ze samostatných
prací zbývá do budoucna jmenovitě
meziministerské projednání osnovy zákona
o kompetenci ministerstev, vypracování osnovy zákona
o užívání a změně jména
a vypracování osnovy vládního nařízení
o zrušení nařízení, vydaných
na základě zákonného článku
LXIII/1912 a jeho nevel, dále pokus, zda by sebraného
zpracovaného materiálu z oborů různých,
např. z oboru poplatků bookmakerských a daně
ze zbroje a lovu, nedalo se použíti k zákonodárnému
počinu, majícímu vyhlídku na úspěšný
konečný výsledek, a konečně
meziministerská a ústavní projednáni
osnovy civilního řádu soudního, normy
jurisdikční, zákonu uvozovacího k
oběma zákonům právě jmenovaným,
osnovy zákona o umoření listin, zákona
o zbavení svéprávnosti, zákona šekového,
zákona o ručení silostrojů, atd. Ze
všeho, co byla uvedeno, vyplývá že unifikačnímu
ministerstvu nastává v nejbližší
budoucnosti období činnosti zvlášť
intensivní, jelikož po nezbytných přípravných
pracích předchozích přiblížila
se státní administrativa téměř
ve všech svých odvětvích právě
nyní k nejdůležitějším a
nejrozsáhlejším pracím unifikačním.
S tímto rozvinutím činnosti souvisí
samozřejmě i příslušná
úprava rozpočtu.
Pro rok 1929 preliminují se výdaje částkou | 2.07 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené pro rok 1928 | 1.94 mil. Kč |
více o | 0.13 mil. Kč. |
Zvýšení nastalo u osobních platů
provedením systemisace (0.06 mil. Kč). Zbytek týká
se menších zvýšení několika
různých položek.
Příjmy nepreliminují se jako v roce 1928
žádné.
Agenda Nejvyššího správního soudu
podržela svojí dosavadní vzestupnou tendenci
také v r. 1927. Počet došlých stížností
činil 8674, stoupl tedy proti r. 1926 o 776 stížností.
Poněvadž s dosavadním personálem i při
nejkrajnějším napětí sil nebylo
možno agendu tu zmoci, stoupl počet nevyřízených
stížností k 31. prosinci 1927 na 9534.
Osnova zákona o reorganisaci soudu, kterou presidium předložilo
vládě na jaře 1927, aby předešlo
kalamitě hrozící z hromadění
nedodělků, je dosud předmětem jednání.
Personální náklad preliminován podle
stavu systemisovaného usnesením vlády z 15.
července 1927 a se zřetelem na instituci pomocných
soudců, která ve zmíněné osnově
zákona jest projektována.
Celkové výdaje této kapitoly na rok 1929
preliminují se částkou menší
o 2005 Kč proti roku 1928.
Celkové příjmy pro rok 1929 preliminují
se částkou jako v roce 1928, t. j. 164.000 Kč.