Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Ministerstvo spravedlnosti, nehledíc k jeho činnosti administrativní (věci personální, dohled na činnost soudů, podřízených úřadů a ústavů atd.) bylo činno i v posledním období zvláště v oboru legislativním.

Z osnov zákonů, jež byly předloženy Národnímu Shromáždění, uvésti jest zejména osnovu zákona o pracovních soudech, který má nahraditi zákon č. 218/1896 ř. z. a zavésti instituci zvláštních soudů pro spory z pracovního poměru na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Práce na občanském zákoníku pro Československou republiku utěšeně pokračují. Super-revisní komise, jež byla pověřena připraviti text zákona na podkladě elaborátů vypracovaných v letech 1920-1924 pěti odbornými subkomitéty, projednala až dosud, vedle úvodních ustanovení, předpisy práva rodinného (s výjimkou předpisů o poručenství a opatrovnictví), práva věcného a dědického, a přikročí nyní k revisi práva obligačního.

Kromě občanského zákona pracuje se v oboru zákonodárství civilního na četných osnovách, z nichž sluší jmenovitě uvésti:

osnovu zákona knihovního a exekučního, jež nelze ihned předložiti Národnímu shromáždění jedině proto, že četná jejich ustanovení úzce souvisejí se zákoníkem občanským, takže dlužno vyčkati, až super-revisní komise úplný text občanského zákoníka připraví; osnovu jednotného notářského řádu;

osnovu jednotného advokátního řádu;

osnovu zákona konkursního, vyrovnacího a odpůrčího, jež byla již rozeslána zájemníkům k posouzení;

osnovu zákona o zaměstnancích ve vyšších službách soukromých, které má nahraditi zákon č: 20/1910 ř. z.;

osnovu obchodního zákona, jíž mají býti unifikovány a novelisovány oba obchodní zákony platné v území republiky;

osnovu zákona o organisaci soudů:

Dále připraveny jsou osnovy zákonů: o stíhání pokoutnictví, o zmocnění zemských úvěrních ústavů k přijímání soudních deposit, o sirotčí jistotě cenných papírů, o nesporném řízení, o obchodních jednatelích, o reformě splátkového zákona, o soukromé smlouvě pojišťovací a j.

V oboru trestního zákonodárství pracuje se usilovně na velkých kodifikačních a unifikačních zákonech.

Přípravné osnovy trestního a přestupkového zákona byly vydány tiskem již r. 1926 a učiněny přístupnými nejširší veřejnosti. Jest samozřejmé, že při práci tohoto dosahu nutno poskytnouti všem zájemcům čas, aby k osnově zaujali své stanovisko: Ministerstvo spravedlnosti omezuje se proto zatím na sbírání a zpracování veškerého materiálu, obsaženého v četných posudcích odborných a vědeckých článcích k osnově, a připravuje tak revisi elaborátu a vypracování vládního návrhu. Osnova vyšla též s odůvodněním v překladě německém a francouzském a je účelno vyčkati úsudku vědy cizího trestního práva. Podotčeno budiž; že osnova našla ohlasu i v cizině, o čemž svědčí i práce v jazyku dánském, španělském atd.

Tohoto mezidobí v pracích na osnově trestního zákona bylo využito k přípravě sjednoceného trestního řádu. Práce na něm byly v červenci r. 1928 v ministerstvu spravedlnosti skončeny, a lze se bezpečně nadíti, že osnova trestního řádu bude Národnímu shromáždění předložena v nejiližší době k ústavnímu projednání. Spolu s ní bude nutno předložiti již delší dobu připravenou a často požadovanou osnovu zákona o trestním soudnictví nad mládeží, jež bude ještě podrobena poslední revisi, hledíc k novějším zákonům tohoto druhu vydaným v cizině a k osnově nového trestního řádu.

Uzákonění těchto tří osnov je programem, jehož uskutečnění se kvapem blíží. Věnujíc veškeré úsilí brzkému skončení těchto velkých kodifikačních prací omezila se justiční správa v oboru trestního zákonodárství zatím přirozeně jen na vypracování takových i menších zákonů, které nelze až do celkové reformy a unifikace odkládati. Vedle připravované osnovy zákona proti oplzlým publikacím a literárnímu braku, jejíž projednání se zájemci vyžaduje značného času, bylo. by se tu zmíniti ještě o osnově zákon, kterou má býti, hledíc k ustáleným poměrům valutárním, částečně nahrazen zákon č. 471/1921 Sb. z. a n. (Zákon, jímž se prodlužují platnost čl. I., č. 3., 4. a 11. zákona ze dne 18. prosince 1919, č. 1 Sb. z. a n. z r. 1920 a opatření Stálého výboru Národního shromáždění republiky Československé podle § 54 ústavní listiny ze dne 4. srpna 1920, č. 480 b. z. a n., o změně některých ustanovení trestního práva a jímž se mění další jeho ustanovení.) termínovaný do konce března 1929 a, poskytnuty další úlevy v oboru trestního soudnictví, zejména řízení přestupkového.

Ve stycích mezinárodních ratifikovány roku 1928: dohoda se Švýcarskem o vzájemné právní pomoci ve věcech občanských a obchodních (č. 9 Sb. z. a n.); vyhláška ministra zahraničních věcí a spravedlnosti z 19. ledna 1928 o rozšíření působnosti smlouvy se spojeným královstvím Velké Britanie a Irska z 11. listopadu 1924 o vzájemném udávání zločinců a protokolu ze 4. června 1926, jimž byl doplněn čl. 12 uvedené smlouvy na další britská dominia, kolonie, protektoráty a mandátní území (č. 22 Sb. z. a n.); úmluva s Estonskem o vzájemné právní ochraně a právní pomoci ve věcech občanských a obchodních (č. 26 Sb. z. a n.); vyhláška ministrů zahraničních věcí a spravedlnosti z 10. dubna 1928 o vyžadování zločinců z území Západní Samoi (č. 73 Sb. z. a n.); dohoda s Belgií o vzájemné právní pomoci ve věcech občanských a obchodních (č. 78 Sb. z. a n.) a o vydávání zločinců a právní pomoci ve věcech trestních (č. 79 Sb. z. a n.).

Sjednány, ale dosud neratifikovány byly: úmluva s Řeckem o vzájemné ochraně a právní pomoci ve věcech občanských, obchodních a nesporných, a o výkonu soudních rozhodnutí a právní pomoci ve věcech trestních; úmluva se Španělskem o uznání a výkonu soudních rozhodnutí, o vzájemné právní pomoci ve věcech občanských a obchodních a o vydání zločinců; se Švýcarskem o uznání a výkonu soudních rozhodnutí, s Francií o právní pomoci, s Bulharskem o vzájemné ochraně a vzájemné právní pomoci ve věcech občanských a obchodních.

Dále jednáno s Polskem o úmluvě o vzájemnosti ve věcech pozůstalostních, s Nizozemskem o dohodě o výměně trestních listů a informací, s Lotyšskem o úmluvě o právní pomoc ve věcech občanských a obchodních, s Litvou o vzájemné právní ochraně a právní pomoci, s Tureckem o smlouvě o vydávání zločinců a právní pomoci ve věcech občanských, s Francií o smlouvě o vzájemném uznání a vykonatelnosti exekučních titulů a vydávání zločinců a právní pomoci ve věcech trestních, s Finskem o úmluvě extradiční, s Dánskem o úmluvě o právní ochraně a právní pomoci ve věcech občanských a obchodních, a o úmluvě extradiční a o vzájemné vykonatelnosti exekučních titulů, s Belgií o úmluvě o vzájemném uznání a výkonu exekučních titulů; s Brazilií o smlouvě o vydávání zločinců a právní pomoci ve věcech trestních a se Spojenými Státy Severoamerickými o právní pomoci ve věcech občanských.

V administrativě bude nejdéle do konce roku 1928 úplně provedeno soustředění pražských okresních soudů tím, že přestupková agenda i od zbývajících předměstských soudů bude převedena na okresní soud pro přestupky v Praze, jemuž dostane se nástavbou soudní budovy ve Spálené ulici přiměřeného a důstojného umístění. Zároveň bude provedena nová úprava obvodů pražských soudů okresních civilních.

Likvidace bývalých sirotčích stolic na Slovensku a Podkarpatské Rusi bude v roce 1928 skončena až na menší výjimky, kde jest třeba čekati na vydání spisů z Maďarska. Přes to musí býti poručenská agenda na Slovensku a Podkarpatské Rusi ještě nadále obstarávána samostatnými úřady poručenskými; dokud cestou zákonodárnou nebude úplně přenesena do vlastní působnosti soudů. Je proto i pro rok 1928 odůvodněna samostatná položka rozpočtu pro toto odvětví správní činnosti státu.

Bylo s úspěchem pokračováno v úsporné snaze; aby trestnice, věznice i polepšovací ústavy kryly své potřeby vlastním hospodářstvím a aby trestanci svou prací přispívali co nejvíce k úhradě nákladů, s nimiž jest spojeno jejich věznění.

K 30. červnu 1928 byli:

v mužských trestnicích 2432 trestanci,
v ženské trestnici192 trestankyně,
v Komenského ústavě v Košicích 322 chovanci.

Náklad na jednoho trestance v roce 1927.
Trestnice
Průměrný denní stav
Náklad
Příplatek státu
úhrnem
na jednoho trestance průměrného denního stavu
na jednoho trestance průměrného denního stavu
úhrnem
na jednoho trestance
stravování za
ošacení za
rok
den
rok
den
rok
den
rok
den
Kartouzy4554,129.404 9.075.6124.861.528.04 4.18338.430.92 2,59.5395.625.3615.41
Plzeň5445,353.581 9.841.1426.961.724.55 4.72264.430.72 3,133.0285.759.2415.77
Mírov4584,006.862 8.748.6023.961.490.59 4.08326.430.89 2,738.6555.979.5916.38
Ilava2101,644.064 7.828.8721.441.647.73 4.51187.730.51 801.9113.818.6210.46
Leopoldov5444,449.849 8.179.8622.411.624.86 4.45358.640.98 2,739.2185.035.3213.79
Mikulov1301,436.124 11.047.1130.271.735.97 4.76552.321.51 828.6786.374.4517.46
Řepy193790.052 4.093.5311.21- --- 780.6604.044.8711.08
21,809.936 13,581.689
Náklad na jednoho chovance v Komenského ústavě v Košicích v r. 1927.
Košice3214,217.127 13.137.4735.991.316.80 3.61547.501.50 1,776.1485.533.1715.16

Sirotčí pokladny:

V obvodu vrchního zemského soudu v Praze činilo celkové jmění sirotčích pokladen koncem r. 1925 - 284.2 Kč. Z toho bylo uloženo na hypotékách 45.8%, na cenných papírech 36.5%, u spořitelen 1.02%. Z cenných papírů činily československé státní půjčky 87.3 mil. Kč. Předválečné renty rakouské činily 7.8 mil. Kč. Pasiva činila celkem 269.2 mil. Kč. Přebytek 15 mil. Kč nestačil však k vyrovnání kursovního rozdílu cenných papírů v částce 31.6 mil. Kč. Tak vznikl celkový úbytek 16.6 mil. Kč.

V obvodu vrchního zemského soudu v Brně činilo jmění sirotčích pokladen koncem r. 1925 celkem 153.4 mil. Kč. Z toho bylo uloženo na hypotékách 57,6%, na cenných papírech 30%, u spořitelen 5%. Z cenných papírů činily československé státní papíry 36.4 mil. Kč, rakouské válečné půjčky 0.2 mil. K, předválečné renty rakouské 9.0 mil. Kč. Pasiva činila 130.7 mil. Kč. Po odečtení kursovního rozdílu činil přebytek 0.7 mil. Kč.

Deposita.

V obvodu v. z. s. v Praze klesl počet depositních podstat ze 37.894 v roce 1923 na 3896 v roce 1927. Je to účinek provádění zákona č. 88/1924 Sb. z. a n. Úhrn civilních deposit činil koncem r. 1927 - 20.6 mil. Kč. Z toho připadlo na hotovosti 1 mil. Kč, na cenné papíry 2.6 mil. Kč, na vkladní knížky 16.7 mil. Kč, na skvosty 0.19 mil. Kč. Depositní úřad v Praze byl zrušen vl. nař. z 29. března 1928, č. 50 Sb. z. a n.

V obvodu vrchního zemského soudu v Brně bylo koncem roku 1927 celkem 1513 depositních hmot proti 9352 v roce 1923. Úhrn deposit činil zde 7.7 mil. Kč, z toho činily hotovosti 0.6 mil. Kč, cenné papíry 1.9 mil. Kč, vkladní knížky 4.9 mil. Kč a skvosty 0.2 mil. Kč. U depositního úřadu civilních soudů v Brně bylo koncem roku 1927 celkem 724 depositních hmot se stavem 4.5 mil. Kč.

U Zemské banky v Praze bylo r. 1927 úhrnem 5120 deposit v hodnotě 2364 mil. Kč, a to z obvodu pražského v hodnotě 62 mil. Kč v úschově a v hodnotě 226 mil. Kč v úschově a správě, z obvodu brněnského v hodnotě 35 mil. Kč v úschově a správě, ze Slovenska v hodnotě 02 mil. Kč v úschově a správě.

U poštovního úřadu šekového byla deposita soudů a poručenských úřadů z obvodu celé republiky, a to z obvodu vrchního zemského soudu v Praze 6404 deposit v hodnotě 18 3 mil. Kč v úschově a 3450 deposit v hodnotě 105.8 mil. Kč v úschově a správě, celkem 9854 deposit v hodnotě 1241 mil. Kč, z obvodu vrchního zemského soudu. v Brně 2238 deposit v hodnotě 52 mil. Kč v úschově a 2744 deposit v hodnotě 687 mil. Kč v úschově a správě, celkem 4982 deposita v úhrnné hodnotě 74 mil. Kč, z obvodu soudní tabule a poručenského úřadu III. stolice v Bratislavě 435 deposit v hodnotě 49 mil. Kč v úschově a 447 deposit v hodnotě 244 mil. Kč v úschově a správě, celkem 882 deposit v hodnotě 293 mil. Kč, ze slovenského obvodu soudní tabule a poručenského úřadu III. stolice v Košicích 141 deposit v hodnotě 1.2 mil. Kč v úschově a 74 deposita v hodnotě 14 mil. Kč v úschově a správě, celkem 215 deposit v hodnotě 2.6 mil. Kč a z podkarpatského obvodu soudní tabule a poručenského úřadu III. stolice v Košicích 64 deposita v hodnotě 0.38 mil. Kč v úschově a 17 deposit v hodnotě 0.37 mil. Kč v úschově a správě, celkem 81 deposit v hodnotě 0.76 mil. Kč.

Pro rok 1929 preliminují se výdaje částkou 3089 mil. Kč; tedy proti částce schválené pro rok 1928 2997 mil. Kč více o 92 mil. Kč.

Zvýšení toto nastalo hlavně v důsledku vyšší potřeby o 46 mil. Kč na osobní požitky, ježto preliminují se platy podle systemisovaného stavu (v roce 1928 podle stavu skutečného) vyjma platy v titulu 3, kde zařaděna jest i pro rok 1929 částečně potřeba podle skutečného stavu.

Aby práce spojené se zakládáním pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi mohly býti pokud možno urychleny, bude nutno přijati další smluvní síly, což vyžádá si vyššího nákladu o 1.6 mil. Kč.

Úvěr na "úřední a kancelářské potřeby" byl v důsledku vyšších cen papíru a tisku; jakož i z nutnosti zaopatřiti další nové tiskopisy potřebné podle jazykových předpisů zvýšen o 1.2 ml. Kč.

Rostoucí počet trestních činů a přísnější tresty vyžadují si zvýšení nákladů trestního řízení a tím i zvýšení potřeby u položky "Trestní soudnictví"o 2.9 mil. Kč.

Z důvodu intensivnějšího zaměstnání trestanců bylo nutno zvýšiti potřebu položky "Výlohy spojené s prací trestanců" o 1.2 mil. Kč.

Naproti tomu byly, nepřihlíží-li se k nepatrným snížením některých položek, sníženy úvěry v titulu 3. hledíc k menší potřebě o 33 mil. Kč, čímž částečně vyrovnáno celkové zvýšení úvěru.

Pro rok 1929 preliminují se příjmy částkou 152 mil. Kč; tedy proti částce schválené pro rok 1928 143 mil. Kč více o 0.9 mil. Kč a to v důsledku intensivnějšího zaměstnání vězňů a trestanců a racionelnějšího provozu hospodářství polního a zahradního při ústavech.


Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Činnost unifikačního ministerstva v uplynulém správním období a. jeho úkoly v další budoucnosti vysvětleny jsou namnoze jíž tím, co řečeno bio o unifikačním ministerstvu v důvodových zprávách k finančním zákonům na léta 1927 a 1928. Na dobu, než provedena bude unifikace, jest unifikační ministerstvo povoláno k tomu, aby v zákonodárných počinech československých zajistilo náležitý zřetel na převzatý právní řád uherský a zvláštní hospodářské, trávní a politické poměry slovenské. Z toho důvodu dostává k přezkoumání osnovy všech československých zákonů a nařízení vůbec a pečuje o jich srovnalost s převzatým právním řádem uherským. Jako znalec právního řádu uherského přisluhuje unifikační ministerstvo úřadům druhým nejen v agendě zákonodárné, nýbrž také v agendě správní, podávajíc na požádání dobrá zdání v konkrétních správních případech, jichž projednávání dospělo do třetí instance. Samostatně připravuje a podává zákonné osnovy v případech, kdy zmocněno k tomu bylo vládou neb dohodou s příslušným ministerstvem resortním. Při zákonodárných pracích jest v stálém kontaktu s odbornou veřejností prostřednictvím poradních komisí, zřízených jmenovitě na Slovensku. Při užší spolupráci resorty odbornými pracuje se v případech význačnějších ve zvláštních společných komisích užších. V publikační činnosti pokračovalo unifikační ministerstvo v posledním období jmenovitě tím, že dalo podnět k sestavení různých příruček a komentářů, jichž vydáni bylo ,ak prakticky uvítáno s povděkem. Záležitostem, dotýkajícím se zvláštních zájmů Slovenska, věnovalo unifikační ministerstvo i v posledním období pozornost mimořádnou i tehdy, nespadalo-li příslušné vyřízení jinak do oboru vlastní jeho působnosti.

Podrobněji objasňuje se činnost unifikačního ministerstva v období 1928/1929 a v letech příštích údaji těmito: Pokud jde o spolupráci, spolupracovalo unifikační ministerstvo způsobem zvlášť význačným na osnově trestního zákona správního a trestního řízení správního, na osnově vlád. nař. č. 8/1928 Sb. z. a n. o řízení správním; na řadě osnov vlál. nařízení, daných k provedení zákona č. 125/927 Sb. z, a n. o organisaci politické správy na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (srov. vlád. nař. č. 94/1928 až 98/1928 Sb. z. a n.), na osnově vlád. nař. o úpravě odměn obecních a obvodních notářů za práce soukromé na Slovensku a Podkarpatské Rusi, na osnově zákona o úpravě živností stavebních, na osnově zákona o výčepu vína "pod víchem", na osnově zákona o podrobení dosavadních výčepních licencí na Slovensku a v Podkarpatské Rusi předpisům zákona živnostenského, dále na osnově unifikačního zákona o školách národních, osnovách zákona o školách středních a vlád. nařízení kongruového (č. 124/1928 Sb. z: a n.); osnovách zákona o stavebním ruchu a zákona o pojištění soukromých zaměstnanců, na osnově zákona o úpravě poměrů úředně autorisovaných civ. inženýrů, osnově zákona cejchovního a osnově vlád. nařízení o vymezení působnosti při provádění prací zeměměřičských, osnově zákona o úpravě poměrů plavebních, osnově zákona o poštovní spořitelně, na osnovách zákonů o polním pychu, veřejné stráži zemědělské a zákona a krupobitní a dobytčí pojišťovně. V oboru finančního práva dlužno poukázati hlavně k spolupráci na návrhu zákona o směnečných poplatcích, osnově unifikovaného a reformovaného zákona o zdanění lihu, a na osnově nových předpisů hmotné části finančního práva trestního a osnově vládního nařízení, kterým se provádí zákon o přímých daních. V oboru soudním spolupracovalo unifikační ministerstvo význačným způsobem na osnově zákona o splátkových obchodech, osnově vlád. nařízení o zrušení schovacích úřadů civil. soudu v Praze a v Brně, osnově vlád. nařízení, kterým se ustanovují korporace a orgány povolané pro smírčí řízení ve věcech nekalé soutěže a vydávají předpisy o řízení před nimi, osnově vlád. nařízení o vykonatelnosti exekučních titulů vzniklých v republice Rakouské, osnově zákona o dalších úlevách soudům, osnově vlád. nař. o úschově peněz a jiných cenných hodnot (veřejnými) notáři, vlád. nařízení o přerušení sporů týkajících se některých závazků obcí, osnově notářského řádu, osnově řádu konkursního, vyrovnacího a odpůrčího a uvozovacího zákona k nim, osnově zákona proti oplzlým výtvorům a literárnímu braku, osnově zákona, kterým se zvyšují peněžité částky uvedené, trestních a některých jiných zákonech, zákona o trestním soudnictví nad mládeží, zákona o pokoutnictví, dále na prováděcích nařízeních k zákonu o nekalé soutěži, prováděcím výnosu k zákonu o zahlazení odsouzení, jednacích řádech pro mzdy brigádní, divisní, nejvyšší vojenský soud a vojenské prokurátory, na úpravě některých organisačních otázek v oboru soudnictví a na osnově zákona o lékařských komorách. Pokud jde o přípravu nového zákona občanského a nového trestního řádu, jsou zástupci unifikačního ministerstva členy superrevisní komise pro právo občanské a komise pro přípravu nového trestního řádu. Na přípravě nového trestního práva hmotného účastnilo se unifikační ministerstvo připomínkami, podanými k návrhu vědecké komise, zpracováním této materie pověřené. Na poli spolupráce zasluhuje konečně zmínky i účast unifikačního ministerstva na sjednávání smluv mezinárodních, tak smluv konsulárních a všech smluv mezistátních, týkajících se úpravy vzájemných právních styků ve věcech občanských, obchodních a nesporných, ve věcech právní pomoci a vzájemné vykonatelnosti exekučních titulů, a konečně mezinárodních smluv o vydávání zločinců a o právní pomoci ve věcech trestních (srv. ku př. smlouvy s Belgií, Španělskem, Lotyšskem, Estonskem a Francií).

Pokud jde o samostatnou činnost zákonodárnou, dlužno za nejvýznačnější práci unifikačního ministerstva v posledním období označiti dokončení osnovy jednotného civilního řádu soudního. Předposlední část osnovy, t. j. §§ 549-61 obsahující předpisy o zvláštních způsobech řízení, projednána byla v příslušné slovenské odborné komisi již na podzim roku 1927. Část poslední, upravující řízení ve věcech manželských, vypracována byla hned na to a rozeslána pak.členům příslušných odborných komisí jak v Praze tak v Bratislavě. Projednání konečné části osnovy v obou odborných komisích jest takto již připraveno a dojde k němu v měsíci září. V posledním období zpracován také obsáhlý materiál, který dodán byl odbornými komisemi k předchozím částem osnovy. Ze zpracování vyplynul konečný text osnovy, který na podzim t. r. bude podkladem projednání meziministerského. NA jaře roku 1928 byla vypracována také osnova uvozovacího zákona jednotné normy jurisdikční a k sjednocenému řádu soudnímu, kterou odborné komise proberou rovněž v měsíci září. V oboru samostatné působnosti přepracována dále osnova zákona o umoření listin (stalo se tak vzhledem k novému zákonu směnečnému a k osnově zákona o řízení nesporném, vypracována osnova zákona o zbavení svéprávnosti, a skončeno meziministerské jednání a ústavněprávní projednání osnovy sjednoceného Československého zákona směnečného. Podobně i osnova zákona o zahlazení odsouzení byla v tomto období schválena Národním shromážděním a vyhlášena pak ve sbírce zákonů a nařízení. V oboru správního práva vypracovala unifikační ministerstvo samostatně v posledním období jmenovitě osnovy zákona o hlášení obyvatelstva, o pobytu a hlášení cizinců a osnovu zákona a kompetenci ministerstev.

Pro budoucno nastíněny jsou úkoly unifikačního ministerstva všeobecně ve vysvětlení, v čelo statě postaveném. V podrobnostech lze poukázati na práce, vypočtené výše v odstavcích 2, a 3., v nichž bude se pokračovati. Značné součinnosti ministerstva unifikačního vyžádá, si jmenovitě reforma politické správy, trestní právo a trestní řízení správní, pak sjednocení materielních předpisů správních, jehož nutkavou potřebu vyvolá formální unifikace řízení správního a organisace úřadů administrativních. V oboru práva finančního vyžádá si intensivní součinnosti unifikačního ministerstva zvláště osnova a zdanění lihu, jejíž projednávání vzhledem na velkou hospodářskou důležitost této osnovy se protáhne. Značně zaneprázdní tu dále ministerstvo příprava reformy a unifikace poplatkového práva všeobecného a pak příprava unifikace různých poplatků zvláštních, kterou bude nutno provésti v souvislosti s uzákoněním osnov nových zákonů soudních, normy jurisdikční, civilního řádu soudního, zákona uvozovacího k němu a J. N. zákona konkursního, vyrovnávacího. Na poli práva soudního bude se součinnost unifikačního ministerstva týkati v budoucnu zejména osnov řádu notářského, řádu konkursního, vyrovnávacího a odpůrčího a uvozovacího zákona k nim, osnov zákona o řízení nesporném, zákona o ukládání sirotčího jmění, osnov zákona občanského, zákona obchodního a dále osnov uvozovacích zákonů, speciálních zákonů a vládních nařízení, pojících se k budoucímu sjednocenému čsl. zákonu občanskému, obchodnímu, civilnímu řádu soudnímu, exekučnímu řádu, knihovnímu řádu, konkursnímu, vyrovnávacímu a odpůrčímu řádu a řízení nespornému, a konečně osnov nového trestního zákona o zločinech a přečinech a zákona přestupkového a nového trestního řádu. Ze samostatných prací zbývá do budoucna jmenovitě meziministerské projednání osnovy zákona o kompetenci ministerstev, vypracování osnovy zákona o užívání a změně jména a vypracování osnovy vládního nařízení o zrušení nařízení, vydaných na základě zákonného článku LXIII/1912 a jeho nevel, dále pokus, zda by sebraného zpracovaného materiálu z oborů různých, např. z oboru poplatků bookmakerských a daně ze zbroje a lovu, nedalo se použíti k zákonodárnému počinu, majícímu vyhlídku na úspěšný konečný výsledek, a konečně meziministerská a ústavní projednáni osnovy civilního řádu soudního, normy jurisdikční, zákonu uvozovacího k oběma zákonům právě jmenovaným, osnovy zákona o umoření listin, zákona o zbavení svéprávnosti, zákona šekového, zákona o ručení silostrojů, atd. Ze všeho, co byla uvedeno, vyplývá že unifikačnímu ministerstvu nastává v nejbližší budoucnosti období činnosti zvlášť intensivní, jelikož po nezbytných přípravných pracích předchozích přiblížila se státní administrativa téměř ve všech svých odvětvích právě nyní k nejdůležitějším a nejrozsáhlejším pracím unifikačním. S tímto rozvinutím činnosti souvisí samozřejmě i příslušná úprava rozpočtu.

Pro rok 1929 preliminují se výdaje částkou 2.07 mil. Kč,
tedy proti částce schválené pro rok 1928 1.94 mil. Kč
více o0.13 mil. Kč.

Zvýšení nastalo u osobních platů provedením systemisace (0.06 mil. Kč). Zbytek týká se menších zvýšení několika různých položek.

Příjmy nepreliminují se jako v roce 1928 žádné.


Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Agenda Nejvyššího správního soudu podržela svojí dosavadní vzestupnou tendenci také v r. 1927. Počet došlých stížností činil 8674, stoupl tedy proti r. 1926 o 776 stížností. Poněvadž s dosavadním personálem i při nejkrajnějším napětí sil nebylo možno agendu tu zmoci, stoupl počet nevyřízených stížností k 31. prosinci 1927 na 9534.

Osnova zákona o reorganisaci soudu, kterou presidium předložilo vládě na jaře 1927, aby předešlo kalamitě hrozící z hromadění nedodělků, je dosud předmětem jednání. Personální náklad preliminován podle stavu systemisovaného usnesením vlády z 15. července 1927 a se zřetelem na instituci pomocných soudců, která ve zmíněné osnově zákona jest projektována.

Celkové výdaje této kapitoly na rok 1929 preliminují se částkou menší o 2005 Kč proti roku 1928.

Celkové příjmy pro rok 1929 preliminují se částkou jako v roce 1928, t. j. 164.000 Kč.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP