Prakse § 11 zákona zákona záborového. Vlastník zabraného majetku má podle tohoto paragrafu nárok, aby mu byla ze záboru propuštěna a ve vlastnictví ponechána výměra 150 ha půdy zemědělské, nebo 250 ha půdy vůbec. Úřad může podle cit. paragrafu propustiti i větší výměru, hledě k potřebě půdy pro příděl, k účelům hospodaření, k zásobování měst, k potřebám zemědělského průmyslu a j. Ze záboru nesmí však býti propuštěno pod tímto titulem více než 500 ha půdy. Do 30. června 1928 propustil S. P. Ú. 1.680 vlastníkům celkem 499.919 ha, z toho 291.144 ha půdy zemědělské. Průměrně bylo propuštěno jednomu vlastníku 173.30 ha půdy zemědělské a 124.27. ha půdy ostatní; celkem 297.57 ha půdy vůbec.

Prakse § 20 zákona přídělového. Vlastníku zabraného majetku kromě výměry propuštěné podle § 11 z. z. mohou býti také podle § 20 z. příděl. ponechány pozemky s historickými nebo uměleckými památkami a pozemky, vyznačující se krásami přírodními. Při tom dlužno vyšetřiti, zda žádané propuštění neznemožňuje anebo neohrožuje provedení reformy a zda dotyčné pozemky a objekty mají skutečně vlastnosti v §u 20 vyznačené. Do 30. června 1928 bylo 698 vlastníkům z tohoto titulu propuštěno ze záboru 362.190 ha půdy vůbec, z toho 27.233 ha půdy zemědělské. Průměrně bylo jednomu vlastníku z tohoto titulu ponecháno 520 ha, z toho 39 ha půdy zemědělské.

Pokud na půdě a objektech přidělených jsou památky a krásy historické neb přírodní, ukládá se nabyvateli v dohodě se státním památkovým úřadem jejich řádná ochrana, udržování a j.

Otázky vodohospodářské a zcelovací. Aby zajištěna byla meliorační zařízení na přidělené půdě, ustavuje S. P. Ú. z přídělců vodní družstva, kterých bude jen v zemích historických asi 200. K 30. červnu 1928 byl stav tento:

Země
Meliorační úpravy pomocí vodních družstev
v nichž členství velk. přešlo na přídělce
k nimž nabyvatelé přídělu za členy přistoupily
nově založených
celkem
počet
příď. půda o výměře ha
počet
příď. půda o výměře ha
počet
příď. půda o výměře ha
počet
příď. půda o výměře ha
Čechy494.898 12632 1.782826.706
Morava a Slezsko241.420 1754741 2.098824.065
Slovensko-- --4 1704170
Podkarpatská Rus- ---- ---
Celkem736.318 1857377 4.05016810.941

V dohodě s příslušnými ministerstvy provádí S. P. Ú. převod významných toků ze zabraného majetku do vlastnictví státu, země a j. Úhrnem bylo dosud převzato vodních toků

v Čechách631.63 ha
na Moravě a ve Slezsku22.8 ha
na Slovensku170.82 ha
na Podkarp. Rusi64.79 ha

v 60 okresích všech zemí 890.12 ha. Z toho převzal stát 621'04 ha, země Čechy 33.7 ha, Unie rybářských spolků 235.61 ha.

Pozemková reforma umožňuje v různých místech státu provedení významných projektů vodohospodářských tím, že opatřuje pozemky, potřebné k náhradě za zatopené pozemky svobodné. Dlužno uvésti zejména údolní přehrady na řece Chrudimce u obce Seče, na Rozkoši, u Štěchovic na Vltavě, pastviny na řece D. Orlice, u Kyniček na Moravě na řece Svratce, na řece Dyji a j. Celkem bylo dosud pro tyto účely opatřeno 2.300 ha půdy.

S. P. Ú. přikročil také ku provádění meliorací a regulací na celé řadě zbytkových statků, dosud do pachtu přidělených. Z fondu Kolonisačního podporuje provádění vzorkových melioračních příprav v území hospodářsky méně vyspělém (vých. část státu), aby probudil názorně zájem pro jejich výnosnost.

V celé řadě moravských obcí prováděna byla podle dohody s moravským úřadem pro agrární operace přídělová akce současně se zcelováním pozemků (kommasací). V duchu § 21 a 23 zák. příděl. ukládá S. P. Úřad v řízení přídělovém nabyvatelům podmínku, že podrobí přidělený i svobodný svůj majetek pozdějšímu zcelení i zcelovacímu plánu a práva v té příčině jim příslušející, že přecházejí na S. P. Úřad. Pozemková reforma zasáhla dosud asi do 7.163 obcí katastrálních a tím podle odhadu S. P. Ú. přešla na něho, s ohledem na příští zcelování práva ohledně cca. 1.5 mil. ha půdy přidělené i svobodné. To činí asi 30% výměry veškeré půdy, která vyžaduje zcelení v našem státě. Tak připravuje, a usnadňuje pozemková reforma příští kommasaci.

Největším výkonem technickým bylo ovšem technické provedení přídělu. Výkony administrativní (seznam přejímaných parcel a seznam hospodařících osob, sestavení poradních sborů místních a obvodových, bonitace půdy, číselný příděl, po skončení prací měřičských pak odevzdání půdy, sestavení souhlasu nabyvatelů, rejstřík přídělu, předpis záloh a příděl. cen, elaborát pro prozatímní zdanění, seznam společných cest a služebností a j.) provázeny byly řadou přesných výkonů měřičských (grafický plán, vytýčení přídělu, omezníkování, přesně zaměření, situační plány a výkazy ploch), na obrovských výměrách ve více než 7.000 kat. obcí. Aby úřední aparát zbytečně nevzrůstal, přibráno bylo k spolupráci více než 300 firem úředně autorisovaných civil. techniků, kteří pracovali pod dohledem příděl. komisařů a obvodových úřadoven a jejichž závěrečné elaboráty, revidovány jsou ústředím.

Rozsah měřičských prací illustrován jest i spotřebou hranečníků k omezníkování pozemků přidělených. Spotřeba tato činí do 1. ledna 1928

v Čechách
373.352 kusů
na Moravě a ve Slezsku
144.356 kusů
na Slovensku
352.645 kusů
v Podkarpat. Rusi
44.640 kusů
celkem
914.993 kusů.

Na jeden ha přidělené půdy bylo spotřebováno přibližně 1.6 kusů mezníků, což představuje zvýšení ceny 1 ha jen o 12.91 Kč.

Bilance k r. 1928. Shrneme-li uvedené výsledky a pohybu zabrané půdy ze všech akcí resultuje, že k 1. lednu resp. 1. červenci 1928 se dostalo definitivně novým nabyvatelům.

Akce
Půdy zemědělské ha
Půda ostatní ha
Celkem ha
1. Dlouhodobými pachtýři vykoupeno zabrané půdy 80.895-80.895
2. Příděl půdy stavební 6.311-6.311
3. Příděl půdy rozptýlené 9.302-9.302
4. Řádné řízení přídělové (k 1. I. 1928) 470.30196.556566.857
5. Postátňovací akce 35.433276.695312.128
6. Odprodáno dle § 7. z, zab.:
a) propuštěno ze záboru 136.65491.465228.119
b) t. zv. malý program13.103 29,18142.284
751.999493.897 1,245.896

V téže době bylo vlastníkům zabraného majetku ze záboru propuštěno, vyloučeno a ponecháno půdy:

Právní titul
zemědělské ha
ostatní ha
Celkem ha
1. Dle §u 3a) zák. záborového 6.7652.7429.507
2. Dle §u. 11. zák. záborového 291.144208.775499.919
3. Dle §u. 20. zák. příděl 27.233334.957362.190
325.142546.474 871.616

Sečtením výměr, jichž se dostalo novým nabyvatelům a oněch, jež byly ze zákonitých důvodů ponechány vlastníkům; zjišťujeme výměru půdy dosud v pozemkové reformě zpracované a zmenšení rozsahu zabrané půdy:

zemědělské ha
ostatní ha
celkem ha
Zabrané půdy vůbec 1,278.5492,741.6204,020.169
Z ní dostalo se novým nabyvatelům 751.999493.8971,245.896
Vlastníkům ponecháno 325.142546.474871.616
Tedy zpracováno půdy1,077.141 1,040.3712,117.512
K 30. červnu 1928 zbývá zabrané půdy 201.4081,701.2491,902.657

Tato výměra bude potřebovati určité korektury, a sice směrem nahoru, neboť výměra půdy, na které se pozemková reforma provádí, se každoročně zvětšuje o výměru, kterou S. P. Ú. dostává k disposici z půdy nezabrané směnou za půdu zabranou. V důsledku těchto změn se pozemková reforma provádí fakticky na větší výměře, než udávají čísla zabrané půdy a v důsledku toho také jest výměra půdy, na níž zbývá provésti pozemkovou reformu poněkud větší. Pokud akce není ukončena, nelze přirozeně dáti do detailu přesného výkazu ciferního. Teprve definitivní statistické zpracování, již zahájené, poskytne nám místo dat předběžných data definitivní.

Z této výměry zbývá ještě vyřešiti nárok 193 vlastníků podle §u 1.1 zák. záb. a event. požadavek 1175 vlastníků ohledně §u 20 zák. přídělového, případně též event. další nároky podle §u 3a zák. zábor. Teprve po té zbývající výměra jest fakticky k disposici pro poslední období reformy.

Populační zájmový okruh pozemkové reformy; Počet nabyvatelů půdy (v akcích 1-6, jak jsou uvedeny v předešlé bilanci) odhaduje se podle předběžných uzávěrek statistických na 601.679 osob, resp. rodin. Poněvadž počet osob činných v zemědělství našeho státu činí 2,424.278 osob, představuje počet nabyvatelů 24.8% z tohoto počtu.

Třeba ovšem upozorniti, že definitivní součet nabyvatelů bude nižší, neboť mnozí jednotlivci počítáni jsou jednak v akcích předběžných, pak opětovně v definitivním řízení přídělovém nebo při koupi z volné ruky. Jest známo, že v mnoha obcích provádělo se řízení přídělové dvakráte i třikráte (podle pořadí a tempa příslušného řízení). Při sestavování přesného katastru přídělců bude zjišťována tato opětovná účast téhož nabyvatele na různých akcích a tím docílen přesný údaj.

Počet nepřímých účastníků pozemkové reformy (vlastníci zabraného majetku, zaměstnanci zajištění jinak než přídělem, účastníci podniků v pozemkové reformě sdružstevněných, zaměstnanci nesestátněném lesním majetku a na pachtech zabraných dvorů), odhaduje se na dalších 63.000 osob. Zaměstnanci na majetku přídělců (předešlá skupina) nejsou zjištěni a nebyli proto vzati v úvahu. Celkem tedy jest každá čtvrtá osoba v čsl. zemědělství činná přímo neb nepřímo v zájmovém okruhu pozemkové reformy. Tím jest znovu potvrzen hluboký zásah této reformy do našeho zemědělství ve směru jeho demokratisace.

K programu r. 1928. Těžiště přídělu půdy zemědělské přeneseno od předešlého roku na Slovensko. Příděl půdy zemědělské bude asi letos zhruba v celém státě ukončen. Zahájena byla reforma lesní. Dokončuje se výstavba kolonií a s veškerým úsilím pracuje se na pracích závěrečných.

Hlavní práce závěrečné.

Zaknihování přídělů. Předáním půdy do užívání novým nabyvatelům není pozemková reforma ukončena. Teprve zaknihování této půdy zajišťuje nové poměry vlastnické a umožní vlastníkům úvěr hypotekární. Práce tato jest obrovská, neboť do 1. ledna 1928 provedeno bylo přídělové řízení ve 7.163 kat, obcích. Drobný příděl každé obce knihuje se najednou a tvoří tedy jeden elaborát. Poněvadž ve mnoha obcích byl drobný příděl proveden v různých letech dvakrát i třikrát, jest ve skutečnosti počet obcí, do nichž příděl zasáhl, nižší než 7.163. V každém případě však pohybuje se tento počet mezi 6.000-7.000 (všech obcí kat. v republice jest 17.038). Zbytkové statky knihují se samostatně, což představuje dalších 1231 knihovních elaborátů. (Ve skutečnosti jest jích při knihování více (1424), neboť byly sem zařazeny i některé objekty pod 30 ha, kdežto zbytkový statek podle zákona má výměru od 30 ha nahoru.)

Podkladem pro knihovní provedení jest u každé kat, obce úplný a přesný elaborát přídě1ový a měřičský. Mezi oběma musí býti úplný soulad. Elaborát přídělový musí obsahovati tyto doklady: Protokol o revisi čísel. přídělu, protokol o bonitaci, protokol o revisi grafického plánu, grafický plán, souhlas nabyvatelů, seznam služebností, protokoly o směnách, výkazy změn a definitivní rejstřík přídělu. Elaborát měřičský musí obsahovati: 4 situační plány, seznam společných cest, seznam služebností, 4 výkazy dělených parcel se jmény přídělců a 2 konečné rejstříky přídělu. Po pečlivé revisi v ústředí jsou tyto elaboráty předávány k závěrečným výkonům právním, četné obtíže a překážky, které, tuto samo o sobě tak rozsáhlou agendu brzdí (rozdíly skutečného stavu v přírodě a stavu mapovního, obtíže v identifikaci parcel na Slovensku, kde v četných obcích nejsou ještě pozemkové knihý založeny; četné nedoplatky přídělové ceny, nastalé změny v osobách přídělců a j.) jsou odstraňovány a kromě úředních orgánů S. P. Úřadu spolupracuje na tomto úkolu 330 firem úředně autorisovaných civilních techniků. Počátkem r. 1927 byla akce soustavně organisována a k 1. červenci 1928 bylo již zaknihováno:

Počet knihových elaborátů
Z nich zaknihováno
v %
Drobný příděl
7.163
355
495
Zbytkové statky
1.424
150
105

Má-li býti v dohledné době tento obrovský úkol zdolán, vyžádá si značný počet sil technických; právních, jakož i další spolupráce civil. techniků, advokátů a notářů.

Prozatímní výkazy vlastnických změn. Pokud zaknihování není skončeno, bylo nutno upraviti odvádění daní z převzatých a přidělených pozemků: Dle dohody s ministerstvem financí pracuje S. P. Úřad na prozatímních výkazech vlastnických změn dle obcí a tyto jsou předkládány finančním úřadům, jako podklad k předpisu daní pro jednotlivé přídělce. K 30. červnu 1928 bylo vypracováno 4.753 takových výkazů; takže 64% všech obcí přídělem dotčených má již pravidelný předpis daně zajištěn. Tato činnost S. P. Úřadu má veliký význam předně pro státní pokladnu; neboť zajišťuje jí pravidelné roční odvádění daní, dále pro obce a okresy, pokud jde o přirážky z daně odvozované a konečně má nemalý význam i pro statisíce nabyvatelů, kteří by jinak vystaveni byli nevýhodě, že daně byly jim předepsány až po zaknihování přídělů za několik let zpětně najednou.

Povolování dalšího zcizení, dělení, zavazení a pachtu přidělené půdy. Všechny státy evropské, které provádějí pozemkovou reformu, ve svém zákonodárství vesměs omezují nabyvatele půdy aspoň na určitou půdu v jeho volné disposici s přídělem. Svobodné zcizování přídělu mohlo by v letech hospodářské krise nebo zase v letech vynikající konjunktury býti spekulací zneužito, čímž by účel přídělu byl mařen a sociální protivy v zemědělství znovu přiostřovány. Přídělový zákon uložil S. P. úřadu, aby zabezpečil, že přidělená půda nebude odcizena účelům, kterých příděl sleduje: aby určil, případně podle analogie zákonitých ustanovení o hospodářských nedílech, jakým způsobem právo volné disposice přídělcovy s nabytou půdou má býti omezeno. Přirozeně jde pouze o dobu přechodnou, než se nová vlastnická struktura hospodářsky a sociálně zakotví. Není důvodu znemožňovati zdravé a přirozené přesuny v osobách přídělců, stejné nebo blízké sociální úrovně, jakož i hospodářsky odůvodněné zadlužování přídělu, výminečně též i event. rozdělování přídělu. v tomto duchu vydána byl a koncem r. 1927 příslušná instrukce, jejichž provádění znamená značný vzrůst úřední činnosti v oboru velmi zodpovědném.

Dozor nad řádným hospodařením přídělců. Nutným doplňkem výše uvedené činnosti jest dozor nad hospodařením přídělců, aby hospodaření špatné bylo vyloučeno. Poměrně vysoká odborná úroveň našich zemědělců a vlastní jejich hospodářský zájem jsou samy zárukou, že na přidělené půdě se hospodaří řádně. Nejde proto o široce založený dozor, neboť k tomu není ani důvodu, ani prostředků ani personálu. Jak prakse ukazuje, vyskytnou se případy trvale špatného hospodaření jen zcela výjimečně a právě ty mají býti zjišťovány hospodářským dozorem. Provádějí jej příděloví komisaři a obvodové úřadovny. Na hospodaření nepořádné nebo špatné jsou stanoveny sankce, které spočívají jednak v výzvě přídělce, aby učinil potřebná opatření k nápravě, jednak v odnětí přídělu dosud nezaknihovaného nebo ve výkupu přídělu (již zaknihovaného). U nedílů a zbytkových statků jsou ještě opatření další. podkladem řízení spojeného s dozorem jest úplný katastr přídělců, na němž se již pracuje a který možní evidenci přídělců i přidělené půdy. O návrhu S. P. Ú. na výkup v případech zákonem vytčených rozhoduje rozhodčí soud, jehož ustanovení dle § 53 a 54 zák. přís. a vlád. nař. 196/26 Sb. z. a n. jest připraveno a který bude tribunálem zcela nezávislým od S. P. Ú. Tato působnost nemohla býti vybudována v prvním pracovním období, neboť stejně jako předešle uvedené patří k stabilisačním a závěrečným pracím období druhého, nynějšího.

Evidence a postupná likvidace finančních závazků. Rovněž s postupem reformy vzrůstal rozsah evidence všech finančních závazků úřadu vůči vlastníkům zabraného majetku, vůči hypotekárním věřitelům a osobám, pro něž na zabraném majetku váznou práva a nároky. Sem patří výplata přejímacích cen po provedeném soudním rozvrhu, služba náhradové banky, evidence hypot. závazků, které byly se souhlasem věřitelů zapsány do náhradové knihy a zatěžují dále přidělený majetek, při čemž úřad pečuje o řádné úrokování těchto pohledávek. Sem spadá evidence asi 450.000 kont přídělců, pokud přidělenou půdu ještě úplně nezaplatili, vymáhání těchto nedoplatků, vracení záloh a event. přeplatků, stálý styk s peněžními ústav, které přídělcům povolily úvěr, péče o stavební družstva kolonistů a zajišťování úvěru provozovacího, správa a uzávěrky fondů S. P. Ú. a j.

Statistika pozemkové reformy. K pracím závěrečným počítati jest také statistické zjištění a zpracování výsledků pozemkové reformy po všech dostupných stránkách. Od r. 1848 (zrušení roboty) nebylo v našich zemích takového přesunu v pozemkovém vlastnictví. Národohospodářské dílo tak značného rozsahu hospodářského i sociálního, produkčního i technického vyžaduje bilance, nehledě již k tomu, že tato jest nutna k bilanci finanční. Proto již počátkem r. 1927 byla dosavadní evidence zdokonalena, aby postupné statistické zpracování hlavního materiálu bylo soustavně připravováno. K témuž účelu kromě úředního věstníku "Pozemková reforma", který vychází již IX. ročníku, začal S. P. Úřad v roce 1928 vydávati "Zprávy Státního pozemkového úřadu", orgán pro výkazy a statistiku z oboru čsl. pozemkové reformy. Tento orgán vychází ve volných lhůtách, zahájen byl podrobným seznamem zbytkových statků, jehož uveřejnění bylo ohlášeno presidentem S. P. Ú. v rozpočtovém výboru předešlého roku. Na statistických výkazech pracují přídělové komisariáty; obvodové úřadovny i ústředí podle vykonaných prací a výkonů. S. P. Úřad jest v této otázce v kontaktu s naším Státním úřadem statistickým i s Mezinárodním ústavem zemědělským v Římě, který připravuje statistiku pozemkových reforem evropských států.

Tento stručný nástin výsledků činnosti S. P. u. nevyčerpává ovšem celé působnosti jeho v oboru legislativním, technickém, finančním, sociálním a j. Podrobněji informuje státní jubilejní publikace vydaná k oslavě 10. výročí ČSR.

Pro rok 1929 preliminují se výdaje téměř stejně jako v roce 1928 částkou 284 mil. Kč. Zvýšení úvěru u osobních platů nastalo provedením systemisace (24 mil. Kč) a vyváženo jest snížením úvěru u ostatních osobních a věcných výdajů.

Příjmy preliminují se pro rok 1929 rovněž téměř stejnou částkou jako v roce 1928 284 mil. Kč. a ještě úřad uhrazuje státní pokladně celou svoji režii, částkou rovnající se výdajům.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP