Prakse § 11 zákona zákona záborového.
Vlastník zabraného majetku má podle tohoto
paragrafu nárok, aby mu byla ze záboru propuštěna
a ve vlastnictví ponechána výměra
150 ha půdy zemědělské, nebo 250 ha
půdy vůbec. Úřad může
podle cit. paragrafu propustiti i větší výměru,
hledě k potřebě půdy pro příděl,
k účelům hospodaření, k zásobování
měst, k potřebám zemědělského
průmyslu a j. Ze záboru nesmí však býti
propuštěno pod tímto titulem více než
500 ha půdy. Do 30. června 1928 propustil S. P.
Ú. 1.680 vlastníkům celkem 499.919 ha, z
toho 291.144 ha půdy zemědělské. Průměrně
bylo propuštěno jednomu vlastníku 173.30 ha
půdy zemědělské a 124.27. ha půdy
ostatní; celkem 297.57 ha půdy vůbec.
Prakse § 20 zákona přídělového.
Vlastníku zabraného majetku kromě výměry
propuštěné podle § 11 z. z. mohou býti
také podle § 20 z. příděl. ponechány
pozemky s historickými nebo uměleckými památkami
a pozemky, vyznačující se krásami
přírodními. Při tom dlužno vyšetřiti,
zda žádané propuštění neznemožňuje
anebo neohrožuje provedení reformy a zda dotyčné
pozemky a objekty mají skutečně vlastnosti
v §u 20 vyznačené. Do 30. června 1928
bylo 698 vlastníkům z tohoto titulu propuštěno
ze záboru 362.190 ha půdy vůbec, z toho 27.233
ha půdy zemědělské. Průměrně
bylo jednomu vlastníku z tohoto titulu ponecháno
520 ha, z toho 39 ha půdy zemědělské.
Pokud na půdě a objektech přidělených
jsou památky a krásy historické neb přírodní,
ukládá se nabyvateli v dohodě se státním
památkovým úřadem jejich řádná
ochrana, udržování a j.
Otázky vodohospodářské a zcelovací.
Aby zajištěna byla meliorační zařízení
na přidělené půdě, ustavuje
S. P. Ú. z přídělců vodní
družstva, kterých bude jen v zemích historických
asi 200. K 30. červnu 1928 byl stav tento:
Čechy | 49 | 4.898 | 1 | 26 | 32 | 1.782 | 82 | 6.706 |
Morava a Slezsko | 24 | 1.420 | 17 | 547 | 41 | 2.098 | 82 | 4.065 |
Slovensko | - | - | - | - | 4 | 170 | 4 | 170 |
Podkarpatská Rus | - | - | - | - | - | - | - | - |
Celkem | 73 | 6.318 | 18 | 573 | 77 | 4.050 | 168 | 10.941 |
V dohodě s příslušnými ministerstvy provádí S. P. Ú. převod významných toků ze zabraného majetku do vlastnictví státu, země a j. Úhrnem bylo dosud převzato vodních toků
v Čechách | 631.63 ha |
na Moravě a ve Slezsku | 22.8 ha |
na Slovensku | 170.82 ha |
na Podkarp. Rusi | 64.79 ha |
v 60 okresích všech zemí 890.12 ha. Z toho
převzal stát 621'04 ha, země Čechy
33.7 ha, Unie rybářských spolků 235.61
ha.
Pozemková reforma umožňuje v různých
místech státu provedení významných
projektů vodohospodářských tím,
že opatřuje pozemky, potřebné k náhradě
za zatopené pozemky svobodné. Dlužno uvésti
zejména údolní přehrady na
řece Chrudimce u obce Seče, na Rozkoši, u Štěchovic
na Vltavě, pastviny na řece D. Orlice, u Kyniček
na Moravě na řece Svratce, na řece Dyji a
j. Celkem bylo dosud pro tyto účely opatřeno
2.300 ha půdy.
S. P. Ú. přikročil také ku provádění
meliorací a regulací na celé řadě
zbytkových statků, dosud do pachtu přidělených.
Z fondu Kolonisačního podporuje provádění
vzorkových melioračních příprav
v území hospodářsky méně
vyspělém (vých. část státu),
aby probudil názorně zájem pro jejich výnosnost.
V celé řadě moravských obcí
prováděna byla podle dohody s moravským úřadem
pro agrární operace přídělová
akce současně se zcelováním pozemků
(kommasací). V duchu § 21 a 23 zák. příděl.
ukládá S. P. Úřad v řízení
přídělovém nabyvatelům podmínku,
že podrobí přidělený i svobodný
svůj majetek pozdějšímu zcelení
i zcelovacímu plánu a práva v té příčině
jim příslušející, že přecházejí
na S. P. Úřad. Pozemková reforma zasáhla
dosud asi do 7.163 obcí katastrálních a tím
podle odhadu S. P. Ú. přešla na něho,
s ohledem na příští zcelování
práva ohledně cca. 1.5 mil. ha půdy přidělené
i svobodné. To činí asi 30% výměry
veškeré půdy, která vyžaduje zcelení
v našem státě. Tak připravuje, a usnadňuje
pozemková reforma příští kommasaci.
Největším výkonem technickým
bylo ovšem technické provedení přídělu.
Výkony administrativní (seznam přejímaných
parcel a seznam hospodařících osob, sestavení
poradních sborů místních a obvodových,
bonitace půdy, číselný příděl,
po skončení prací měřičských
pak odevzdání půdy, sestavení souhlasu
nabyvatelů, rejstřík přídělu,
předpis záloh a příděl. cen,
elaborát pro prozatímní zdanění,
seznam společných cest a služebností
a j.) provázeny byly řadou přesných
výkonů měřičských (grafický
plán, vytýčení přídělu,
omezníkování, přesně zaměření,
situační plány a výkazy ploch), na
obrovských výměrách ve více
než 7.000 kat. obcí. Aby úřední
aparát zbytečně nevzrůstal, přibráno
bylo k spolupráci více než 300 firem úředně
autorisovaných civil. techniků, kteří
pracovali pod dohledem příděl. komisařů
a obvodových úřadoven a jejichž závěrečné
elaboráty, revidovány jsou ústředím.
Rozsah měřičských prací illustrován jest i spotřebou hranečníků k omezníkování pozemků přidělených. Spotřeba tato činí do 1. ledna 1928
v Čechách | |
na Moravě a ve Slezsku | |
na Slovensku | |
v Podkarpat. Rusi | |
celkem |
Na jeden ha přidělené půdy bylo spotřebováno
přibližně 1.6 kusů mezníků,
což představuje zvýšení ceny 1
ha jen o 12.91 Kč.
Bilance k r. 1928. Shrneme-li uvedené výsledky a
pohybu zabrané půdy ze všech akcí resultuje,
že k 1. lednu resp. 1. červenci 1928 se dostalo definitivně
novým nabyvatelům.
1. Dlouhodobými pachtýři vykoupeno zabrané půdy | 80.895 | - | 80.895 |
2. Příděl půdy stavební | 6.311 | - | 6.311 |
3. Příděl půdy rozptýlené | 9.302 | - | 9.302 |
4. Řádné řízení přídělové (k 1. I. 1928) | 470.301 | 96.556 | 566.857 |
5. Postátňovací akce | 35.433 | 276.695 | 312.128 |
6. Odprodáno dle § 7. z, zab.: | |||
a) propuštěno ze záboru | 136.654 | 91.465 | 228.119 |
b) t. zv. malý program | 13.103 | 29,181 | 42.284 |
751.999 | 493.897 | 1,245.896 |
V téže době bylo vlastníkům
zabraného majetku ze záboru propuštěno,
vyloučeno a ponecháno půdy:
1. Dle §u 3a) zák. záborového | 6.765 | 2.742 | 9.507 |
2. Dle §u. 11. zák. záborového | 291.144 | 208.775 | 499.919 |
3. Dle §u. 20. zák. příděl | 27.233 | 334.957 | 362.190 |
325.142 | 546.474 | 871.616 |
Sečtením výměr, jichž se dostalo
novým nabyvatelům a oněch, jež byly
ze zákonitých důvodů ponechány
vlastníkům; zjišťujeme výměru
půdy dosud v pozemkové reformě zpracované
a zmenšení rozsahu zabrané půdy:
Zabrané půdy vůbec | 1,278.549 | 2,741.620 | 4,020.169 |
Z ní dostalo se novým nabyvatelům | 751.999 | 493.897 | 1,245.896 |
Vlastníkům ponecháno | 325.142 | 546.474 | 871.616 |
Tedy zpracováno půdy | 1,077.141 | 1,040.371 | 2,117.512 |
K 30. červnu 1928 zbývá zabrané půdy | 201.408 | 1,701.249 | 1,902.657 |
Tato výměra bude potřebovati určité
korektury, a sice směrem nahoru, neboť výměra
půdy, na které se pozemková reforma provádí,
se každoročně zvětšuje o výměru,
kterou S. P. Ú. dostává k disposici z půdy
nezabrané směnou za půdu zabranou. V důsledku
těchto změn se pozemková reforma provádí
fakticky na větší výměře,
než udávají čísla zabrané
půdy a v důsledku toho také jest výměra
půdy, na níž zbývá provésti
pozemkovou reformu poněkud větší. Pokud
akce není ukončena, nelze přirozeně
dáti do detailu přesného výkazu ciferního.
Teprve definitivní statistické zpracování,
již zahájené, poskytne nám místo
dat předběžných data definitivní.
Z této výměry zbývá ještě
vyřešiti nárok 193 vlastníků
podle §u 1.1 zák. záb. a event. požadavek
1175 vlastníků ohledně §u 20 zák.
přídělového, případně
též event. další nároky podle §u
3a zák. zábor. Teprve po té zbývající
výměra jest fakticky k disposici pro poslední
období reformy.
Populační zájmový okruh pozemkové
reformy; Počet nabyvatelů půdy (v akcích
1-6, jak jsou uvedeny v předešlé bilanci) odhaduje
se podle předběžných uzávěrek
statistických na 601.679 osob, resp. rodin. Poněvadž
počet osob činných v zemědělství
našeho státu činí 2,424.278 osob, představuje
počet nabyvatelů 24.8% z tohoto počtu.
Třeba ovšem upozorniti, že definitivní
součet nabyvatelů bude nižší,
neboť mnozí jednotlivci počítáni
jsou jednak v akcích předběžných,
pak opětovně v definitivním řízení
přídělovém nebo při koupi z
volné ruky. Jest známo, že v mnoha obcích
provádělo se řízení přídělové
dvakráte i třikráte (podle pořadí
a tempa příslušného řízení).
Při sestavování přesného katastru
přídělců bude zjišťována
tato opětovná účast téhož
nabyvatele na různých akcích a tím
docílen přesný údaj.
Počet nepřímých účastníků
pozemkové reformy (vlastníci zabraného majetku,
zaměstnanci zajištění jinak než
přídělem, účastníci
podniků v pozemkové reformě sdružstevněných,
zaměstnanci nesestátněném lesním
majetku a na pachtech zabraných dvorů), odhaduje
se na dalších 63.000 osob. Zaměstnanci na majetku
přídělců (předešlá
skupina) nejsou zjištěni a nebyli proto vzati v úvahu.
Celkem tedy jest každá čtvrtá osoba
v čsl. zemědělství činná
přímo neb nepřímo v zájmovém
okruhu pozemkové reformy. Tím jest znovu
potvrzen hluboký zásah této reformy do našeho
zemědělství ve směru jeho demokratisace.
K programu r. 1928. Těžiště přídělu
půdy zemědělské přeneseno od
předešlého roku na Slovensko. Příděl
půdy zemědělské bude asi letos zhruba
v celém státě ukončen. Zahájena
byla reforma lesní. Dokončuje se výstavba
kolonií a s veškerým úsilím pracuje
se na pracích závěrečných.
Zaknihování přídělů.
Předáním půdy do užívání
novým nabyvatelům není pozemková reforma
ukončena. Teprve zaknihování této
půdy zajišťuje nové poměry vlastnické
a umožní vlastníkům úvěr
hypotekární. Práce tato jest obrovská,
neboť do 1. ledna 1928 provedeno bylo přídělové
řízení ve 7.163 kat, obcích. Drobný
příděl každé obce knihuje se
najednou a tvoří tedy jeden elaborát. Poněvadž
ve mnoha obcích byl drobný příděl
proveden v různých letech dvakrát i třikrát,
jest ve skutečnosti počet obcí, do nichž
příděl zasáhl, nižší
než 7.163. V každém případě
však pohybuje se tento počet mezi 6.000-7.000 (všech
obcí kat. v republice jest 17.038). Zbytkové statky
knihují se samostatně, což představuje
dalších 1231 knihovních elaborátů.
(Ve skutečnosti jest jích při knihování
více (1424), neboť byly sem zařazeny i některé
objekty pod 30 ha, kdežto zbytkový statek podle zákona
má výměru od 30 ha nahoru.)
Podkladem pro knihovní provedení jest u každé
kat, obce úplný a přesný elaborát
přídě1ový a měřičský.
Mezi oběma musí býti úplný
soulad. Elaborát přídělový
musí obsahovati tyto doklady: Protokol o revisi čísel.
přídělu, protokol o bonitaci, protokol o
revisi grafického plánu, grafický plán,
souhlas nabyvatelů, seznam služebností, protokoly
o směnách, výkazy změn a definitivní
rejstřík přídělu. Elaborát
měřičský musí obsahovati:
4 situační plány, seznam společných
cest, seznam služebností, 4 výkazy dělených
parcel se jmény přídělců a
2 konečné rejstříky přídělu.
Po pečlivé revisi v ústředí
jsou tyto elaboráty předávány k závěrečným
výkonům právním, četné
obtíže a překážky, které,
tuto samo o sobě tak rozsáhlou agendu brzdí
(rozdíly skutečného stavu v přírodě
a stavu mapovního, obtíže v identifikaci parcel
na Slovensku, kde v četných obcích nejsou
ještě pozemkové knihý založeny;
četné nedoplatky přídělové
ceny, nastalé změny v osobách přídělců
a j.) jsou odstraňovány a kromě úředních
orgánů S. P. Úřadu spolupracuje na
tomto úkolu 330 firem úředně autorisovaných
civilních techniků. Počátkem r. 1927
byla akce soustavně organisována a k 1. červenci
1928 bylo již zaknihováno:
Drobný příděl | |||
Zbytkové statky |
Má-li býti v dohledné době tento obrovský
úkol zdolán, vyžádá si značný
počet sil technických; právních, jakož
i další spolupráce civil. techniků,
advokátů a notářů.
Prozatímní výkazy vlastnických
změn. Pokud zaknihování není skončeno,
bylo nutno upraviti odvádění daní
z převzatých a přidělených
pozemků: Dle dohody s ministerstvem financí pracuje
S. P. Úřad na prozatímních výkazech
vlastnických změn dle obcí a tyto jsou předkládány
finančním úřadům, jako podklad
k předpisu daní pro jednotlivé přídělce.
K 30. červnu 1928 bylo vypracováno 4.753 takových
výkazů; takže 64% všech obcí přídělem
dotčených má již pravidelný předpis
daně zajištěn. Tato činnost S. P. Úřadu
má veliký význam předně pro
státní pokladnu; neboť zajišťuje
jí pravidelné roční odvádění
daní, dále pro obce a okresy, pokud jde o přirážky
z daně odvozované a konečně má
nemalý význam i pro statisíce nabyvatelů,
kteří by jinak vystaveni byli nevýhodě,
že daně byly jim předepsány až
po zaknihování přídělů
za několik let zpětně najednou.
Povolování dalšího zcizení,
dělení, zavazení a pachtu přidělené
půdy. Všechny státy evropské, které
provádějí pozemkovou reformu, ve svém
zákonodárství vesměs omezují
nabyvatele půdy aspoň na určitou půdu
v jeho volné disposici s přídělem.
Svobodné zcizování přídělu
mohlo by v letech hospodářské krise nebo
zase v letech vynikající konjunktury býti
spekulací zneužito, čímž by účel
přídělu byl mařen a sociální
protivy v zemědělství znovu přiostřovány.
Přídělový zákon uložil
S. P. úřadu, aby zabezpečil, že přidělená
půda nebude odcizena účelům, kterých
příděl sleduje: aby určil, případně
podle analogie zákonitých ustanovení o hospodářských
nedílech, jakým způsobem právo volné
disposice přídělcovy s nabytou půdou
má býti omezeno. Přirozeně jde pouze
o dobu přechodnou, než se nová vlastnická
struktura hospodářsky a sociálně zakotví.
Není důvodu znemožňovati zdravé
a přirozené přesuny v osobách přídělců,
stejné nebo blízké sociální
úrovně, jakož i hospodářsky odůvodněné
zadlužování přídělu, výminečně
též i event. rozdělování přídělu.
v tomto duchu vydána byl a koncem r. 1927 příslušná
instrukce, jejichž provádění znamená
značný vzrůst úřední
činnosti v oboru velmi zodpovědném.
Dozor nad řádným hospodařením
přídělců. Nutným doplňkem
výše uvedené činnosti jest dozor nad
hospodařením přídělců,
aby hospodaření špatné bylo vyloučeno.
Poměrně vysoká odborná úroveň
našich zemědělců a vlastní jejich
hospodářský zájem jsou samy zárukou,
že na přidělené půdě se
hospodaří řádně. Nejde proto
o široce založený dozor, neboť k tomu není
ani důvodu, ani prostředků ani personálu.
Jak prakse ukazuje, vyskytnou se případy trvale
špatného hospodaření jen zcela výjimečně
a právě ty mají býti zjišťovány
hospodářským dozorem. Provádějí
jej příděloví komisaři a obvodové
úřadovny. Na hospodaření nepořádné
nebo špatné jsou stanoveny sankce, které spočívají
jednak v výzvě přídělce, aby
učinil potřebná opatření k
nápravě, jednak v odnětí přídělu
dosud nezaknihovaného nebo ve výkupu přídělu
(již zaknihovaného). U nedílů a zbytkových
statků jsou ještě opatření další.
podkladem řízení spojeného s dozorem
jest úplný katastr přídělců,
na němž se již pracuje a který možní
evidenci přídělců i přidělené
půdy. O návrhu S. P. Ú. na výkup v
případech zákonem vytčených
rozhoduje rozhodčí soud, jehož ustanovení
dle § 53 a 54 zák. přís. a vlád.
nař. 196/26 Sb. z. a n. jest připraveno a který
bude tribunálem zcela nezávislým od S. P.
Ú. Tato působnost nemohla býti vybudována
v prvním pracovním období, neboť stejně
jako předešle uvedené patří k
stabilisačním a závěrečným
pracím období druhého, nynějšího.
Evidence a postupná likvidace finančních
závazků. Rovněž s postupem reformy
vzrůstal rozsah evidence všech finančních
závazků úřadu vůči vlastníkům
zabraného majetku, vůči hypotekárním
věřitelům a osobám, pro něž
na zabraném majetku váznou práva a nároky.
Sem patří výplata přejímacích
cen po provedeném soudním rozvrhu, služba náhradové
banky, evidence hypot. závazků, které byly
se souhlasem věřitelů zapsány do náhradové
knihy a zatěžují dále přidělený
majetek, při čemž úřad pečuje
o řádné úrokování těchto
pohledávek. Sem spadá evidence asi 450.000 kont
přídělců, pokud přidělenou
půdu ještě úplně nezaplatili,
vymáhání těchto nedoplatků,
vracení záloh a event. přeplatků,
stálý styk s peněžními ústav,
které přídělcům povolily úvěr,
péče o stavební družstva kolonistů
a zajišťování úvěru provozovacího,
správa a uzávěrky fondů S. P. Ú.
a j.
Statistika pozemkové reformy. K pracím závěrečným
počítati jest také statistické zjištění
a zpracování výsledků pozemkové
reformy po všech dostupných stránkách.
Od r. 1848 (zrušení roboty) nebylo v našich zemích
takového přesunu v pozemkovém vlastnictví.
Národohospodářské dílo tak
značného rozsahu hospodářského
i sociálního, produkčního i technického
vyžaduje bilance, nehledě již k tomu, že
tato jest nutna k bilanci finanční. Proto již
počátkem r. 1927 byla dosavadní evidence
zdokonalena, aby postupné statistické zpracování
hlavního materiálu bylo soustavně připravováno.
K témuž účelu kromě úředního
věstníku "Pozemková reforma",
který vychází již IX. ročníku,
začal S. P. Úřad v roce 1928 vydávati
"Zprávy Státního pozemkového
úřadu", orgán pro výkazy
a statistiku z oboru čsl. pozemkové reformy. Tento
orgán vychází ve volných lhůtách,
zahájen byl podrobným seznamem zbytkových
statků, jehož uveřejnění
bylo ohlášeno presidentem S. P. Ú. v rozpočtovém
výboru předešlého roku. Na statistických
výkazech pracují přídělové
komisariáty; obvodové úřadovny i ústředí
podle vykonaných prací a výkonů. S.
P. Úřad jest v této otázce v kontaktu
s naším Státním úřadem
statistickým i s Mezinárodním ústavem
zemědělským v Římě,
který připravuje statistiku pozemkových reforem
evropských států.
Tento stručný nástin výsledků
činnosti S. P. u. nevyčerpává ovšem
celé působnosti jeho v oboru legislativním,
technickém, finančním, sociálním
a j. Podrobněji informuje státní jubilejní
publikace vydaná k oslavě 10. výročí
ČSR.
Pro rok 1929 preliminují se výdaje téměř
stejně jako v roce 1928 částkou 284 mil.
Kč. Zvýšení úvěru u osobních
platů nastalo provedením systemisace (24 mil. Kč)
a vyváženo jest snížením úvěru
u ostatních osobních a věcných výdajů.
Příjmy preliminují se pro rok 1929 rovněž
téměř stejnou částkou jako
v roce 1928 284 mil. Kč. a ještě úřad
uhrazuje státní pokladně celou svoji režii,
částkou rovnající se výdajům.