V produkci živočišné snaží
se ministerstvo zemědělství zvýšiti
užitkovost hospodářských zvířat
a zlepšiti zásobování masem, tukem a
mléčnými výrobky. Zásobování
velkých měst a konsumních středisk
provádí se na podkladě družstevním.
Výběru nejlepších užitkových
zvířat napomáhá chlévní
užitková kontrola, která se rok od roku šíří.
Zvelebování chovu dobytka postaveno na podklad zdravého
odchovu na pastvině. Za tím účelem
upravovány jsou vhodné přirozené pastviny
(tvořící vlastnictví obcí,
bývalých urbarialistů a pod.). Tam, kde přirozených
pastvin není, zakládána jsou v chovatelských
střediscích pastvinná družstva, která
odchovávají plemenný dobytek, v prvé
řadě býčky z kontrolovaných
stájí.
Noví nabyvatelé pastvin organisováni j sou
na Slovensku a Podk. Rusí ve společenstva zakládaná
na základě čl. X. zák. z r. 1913.
Stejně věnuje se pozornost pastvinám na základě
zákona osadnického.
Péče o rybářství pozůstává
v prvé řadě v udržení a zlepšování
zarybňování řek a potoků. Drobné
rybniční hospodářství se podporuje.
Stejná péče věnuje se včelařství
a drůbežnictví, v čemž dociluje
se velmi uspokojivých výsledků a zlepšuje
se tak zásobování vejci a masem.
Ježto naši zemědělci dovedou hospodářská
zvířata odchovávati, nedovedou je však
zpeněžiti, věnuje se zvýšená
pozornost zpeněžování hospodářského
zvířectva a výrobků živočišných,
na. podkladě družstev, jichž síť
organisační se prohlubuje.
R. 1929 pokračováno bude v plnění
téhož programu, jako v roce minulém na podkladě
získaných zkušeností, zejména
bude to všestranná činnost ku zlepšování
tuzemské výroby masa, tuk°u a mléka,
aby tak omezena byla potřeba dovozu z ciziny, která
jest s hlediska národohospodářského
pochybená.
V mlékařství bude třeba zachytiti
a účelně zpeněžiti přebytky
mléka, které jeví se v některých
oblastech horských i v mnohých krajích po
provedení pozemkové reformy.
V pastvinářství budou dále budována
stávající družstva; aby na nich bylo
možno odchovati co nejvíce plemenných býků
a zlepšovány budou divoké pastviny obecní.
Stejně bude věnována pozornost vysokohorským
pastvinám v horských oblastech republiky.
Ve zpeněžování hospodářských
zvířat a jeho produktů bude pokračováno
dále co nejintensivněji, aby svépomocné
družstevní organisace vešly pokud možno
v největší a nejužší styk
s producentem a přivedly jeho výrobky konsumentu
městskému.
V chovu koní směřovala v r. 1928 činnost
ministerstva zemědělství, pokud se týče
státních ústavů pro chov koní,
k tomu cíli, aby tyto ústavy přinesly největšího
užitku a přispěly co nejvíce k zvelebení
zemského chovu koní, při nejmenších
nárocích na státní pokladnu. V tomto
roce bylo započato s přípravnými pracemi
pro stavbu porodnice u státního hřebčína
v Topolčánkách, jež bude pravděpodobně
v r. 1929 dobudována.
V organisačním směru bylo vydáno vládní
nařízení č. 83. ze dne 14. června
1928 o plemenitbě koní, jež má svou
strukturou a obsahem vyhovovati chovatelským poměrům
a zájmům všech územních částí
naší republiky.
V celkové péči o chov koní byly morálně
a též finančně podporovány všechny
akce zemědělských rad a zájmových
organisací, jež jsou schopny v jakémkoli směru
přispěti ke zvelebení chovu koní.
Program na rok 1929 jest pokračováním dosavadního,
od převratu důsledně sledovaného programu,
jehož konečným cílem jest dosažení
nejen početné, ale též jakostní
soběstačnosti v chovu koní.
Ve výzkumnictví směřovala činnost
ministerstva zemědělství hlavně k
tomu, aby státní výzkumné ústavy
a stanice mohly plniti úkoly na ně vznesené;
aby byly skutečně oporou našemu zemědělství.
Za tím účelem bylo třeba vybavovati
ústavy a stanice potřebnými pomůckami
a různými zařízeními, které
pro výzkumnou a praktickou činnost ústavů
a stanic jsou potřebny. Hlavní obtíže
narážely na opatření místností
a byly to ústavy pražské, které nejvíce
tímto nedostatkem trpěly. Nedostatek tento bude
dokončením stavby ústřední
budovy v Praze-Dejvicích odstraněn; takže ústavy
budou moci svoji činnost rozvinouti úplně:
Taktéž letošního roku budou dokončeny
stavby budovy stát. výzk. ústavů bramborářských
v Něm. Brodě a státní výzkumné
stanice zemědělské v Opavě. Mimo tyto
stavby ústavní a staniční, j sou dále
ještě stavby na výzkumných objektech
jako stodoly, kůlny, hnojiště a jiné
adaptace, které jest třeba pro úspěšnou
činnost objektů provésti.
Nástavby a přístavby budov státních
výzkumných ústavů zeměděl.
v Bratislavě a v Košicích byly započaty,
ale dokončeny budou teprve v příštím
roce.
Z dalších potřeb jest nutno jmenovati nákup
živého a mrtvého inventáře, nákup
originálních kmenů, hospodářských
zvířat atd. Mimo státní výzkumné
ústavy a stanice, podporuje ministerstvo zemědělství
též ústavy a stanice mimostátní
a přispíván, jich vybudování,
aby mohly spolupůsobiti při ochraně a zvelebení
zemědělství na základě ustanovení
příslušných zákonů a nařízení.
Pro budoucnost bude ministerstvo zemědělství
v tomto programu pokračovati a doplňovati a rozšiřovati
činnost ústavů specialisací některých
odvětví zemědělských a vybavovati
je potřebnými přístroji a jinými
pomůckami a zařízeními.
Z projektovaných dalších staveb uvádí
se stavba stanice v Táboře, v Oravském Podzámku,
v Rimavské Sobotě; dokončení staveb
ústavů v Košicích a v Bratislavě
a provedení některých staveb pomocných,
jako silážních komor, hnojišť atd.
Mimo stavby je třeba pamatovati též na jiná
opatření; jako na přikoupení pozemků,
pokusných, po případě vinic, na provedení
meliorací odvodňováním a zavodňováním
pozemků atd.
V oboru zvěrolékařství, byla
také v r. 1928 vedle obvyklých prací zákonem
předepsaných učiněna mimořádná
opatření na tlumení distomatosy, prováděno
v četných obcích povinné ochranné
očkování psů proti vzteklině,
vydány předpisy o dobrovolném očkování
psů proti vzteklině a pokračováno
v ochranném očkování proti sněti
slezinné. Revidována veterinární konvence
s Maďarskem, upraveny předpisy pro dovoz zvířat
a zvířecích surovin z ciziny, pořádány
kursy pro zvěrolékaře a prohlížitele
laiky masa a aktivovány občanské podkovářské
kursy.
V roce 1929 bude pokračováno v tlumení a
ochranném očkování proti nejnebezpečnějším
nákazám zvířat a v pracích
na vydání zákona o nákazách
zvířat a o prohlídce masa a příslušných
vládních nařízeních
Stálé soustavné péče vyžaduje
zemědělské výstavnictví,
jehož rostoucí důležitost jednak pro dokumentaci
výsledků docílených v oboru zemědělské
výroby, jednak pro účely propagační
a výchovné je potvrzován vzestupnou účastí,
které se těší i menší podniky
v rámci výstav krajinských. V popředí
trvale stojí otázka konečného vybudování
výstaviště pražského, kdežto
oblasti moravské bylo vyhověno výstavbou
brněnského výstaviště, nejsou
pro hospodářskou výstavu pražskou dosud
splněny podmínky zdárného vývoje,
úměrného jejímu významu ve
všech oborech zemědělské práce
a zejména i zájmu ciziny. Ministerstvo zemědělství
bude proto dále podporovati snahu Zemědělské
Jednoty po definitivním vyřešení pražského
výstaviště v rozsahu a úpravě,
která se jeví již neodkladnou. Výstavní
činnost na Slovensku a Podkarpatské Rusi bude třeba
dále organisovati a povzbuzovati.
V oboru lesnictví vydán byl v roce 1928 zákon
o prozatímní ochraně lesů čís.
37. Sb. z. a. n., který má na zřeteli zachování
lesů a zvýšení produkce lesní
půdy. Připravuje se prováděcí
nařízení podle § 1 tohoto zákona
o povinnosti hospodářských plánů.
'Vedle toho připravuje se reorganisace lesnických
zkoušek směřujících k zvýšení
úrovně lesnického vzdělání.
Jako v roce 1927 pokračováno bylo v roce 1928 v
zalesňovacích pracích v obvodu celé
Československé republiky, zejména na pustých,
ladem ležících pozemcích a k tomu účelu
udržována byla řada státních
lesních školek. V jubilejním roce přikročeno
bylo k založení jubilejních háječků
zejména na místech historicky památných.
V pokračování programu let minulých
omez'ovány byly mimořádné lesní
těžby na míru nejnutnější
a úbytek lesní půdy v důsledku přeměny
lesní kultury na kulturu jinou vyrovnáván
byl hlavně zalesněním pustých, ladem
ležících ploch a snahou po zvýšení
intensity dřevné produkce zejména v malých
lesích. K tomu účelu účastnilo
se ministerstvo zemědělství v oboru leso-politickém
výstav s poučným a názorným
materiálem a vybudování lesnického
musea, aby občanstvo seznamováno bylo s důležitým
významem lesa.
Na Slovensku a Podk. Rusi pokračováno bylo v pracích
zařizovacích v lesích pod státní
správou podle článku XIX. zák. z r.
1898.
Program na r. 1929 jest dán pokračováním
v programu na r. 1928, avšak s tím doplňkem;
že hlavní činnost v tomto oboru soustředěna.
bude na provádění zákona o pro. zatímní
ochraně lesů, zejména pak prováděcího
nařízení o povinnosti hospodář.
plánů a na věci organisační,
jež v důsledku zákona o organisaci politické
správy doznají změn. Celkové výdaje
ministerstva zemědělství preliminují
se na rok 1929 částkou 2456 mil. Kč tedy
proti rozpočtu na rok 1928, jenž činil 2161
mil. Kč více o 295 mil. Kč. Z tohoto zvýšení
připadá na osobní výdaje (69-5
mil. Kč - 523 mil. Kč) 172 mil. Kč a na věcné
výdaje (176.0 mil, Kč - 163.7 mil.Kč)
123 mil. Kč. Zvýšení osobních
výdajů (172 mil. Kč) odůvodňuje
se jednak provedením úpravy platů státních
zaměstnanců podle zákona 103/26 Sb. z. a
n. a vlád. nař. č. 113/26 a 114/26, která
měla za následek též zvýšení
osobních výdajů na jích nemocenské
pojištění, jednak tím, že do rozpočtu
ministerstva zemědělství byly zařazeny
výdaje vyplývající z provedení
zákona o reorganisaci politické správy a
podle dohody mezi ministry zemědělství a
veřejných prací, schválené
usnesením vlády ze dne 20. prosince 1927 o rozdělení
oboru působnosti ve věcech vodohospodářských,
dle které budou do resortu ministerstva zemědělství
převzati zaměstnanci. resortu ministerstva veřejných
prací,. zemského správního výboru
pro. Čechy, moravského zemského výboru,
zemské správní komise pro Slezsko a technické
kanceláře zemědělské rady pro
Čechy.
Větší výdaje věcné
vznikly tím, že nově zařazeny byly
do dílčího rozpočtu ministerstva zemědělství
úvěry:
na státní příspěvek čsl. krupobitní a dobytčí pojišťovně 4 mil. Kč,
na úpravu toků v důsledku rozdělená působnosti ve věcech vodohospodářských mezi ministerstva zemědělství a veřejných prací 195 mil. Kč,
a v tit. 3. Vodní hospodářství a kulturní
technika § 1. Orgány vodohospodářské
a kulturně-technické důsledkem provedení
zákona o reorganisaci politické správy a
shora zmíněné dohody mezi ministry zemědělství
a veřejných prací, zvýšení
o 34 mil. Kč,. Úhrnem: 269 mil. Kč.
Naproti tomu nebyla pojata do rozpočtu na rok 1929 věcná položka "Příspěvky a podpory státu na podporu soustavné elektrisace venkova podle zákona ze dne 1. července 1926, čís. 139 Sb. z. a n. o finanční podpoře elektrisace venkova" v částce 10 mil. Kč, kterouž částku zařadí do svého rozpočtu ministerstvo veřejných prací, a nebyl pojat do rozpočtu na rok 1929 věcný úvěr na tlumení distomatosy
v částce | 1 mil. Kč. |
Dále byly věcné položky ostatní sníženy celkem o | 36 mil. Kč, |
takže celkové zvýšení věcných výdajů rozpočtu na r. 1929 činí oproti rozpočtu na r. 1928 | 123 mil. Kč
(t. j. 269 mil. Kč-146 mil. Kč). |
Příjmy kap. 11. preliminují se v rozpočtu na r. 1929 částkou | 168 mil. Kč, |
kdežto na r. 1928 byly preliminovány částkou: | 158 mil. Kč, |
takže se jeví příjmy na rok 1929 větší o | 1 mil. Kč. |
Toto zvýšení jeví se následkem
zvýšení příjmové položky
"Ředitelství státních lesů
a statků" tit. 1. § 3. (0.4 mil. Kč),
jíž odpovídá obdobná pol. výdajová,
a tit: 4. § 5. Zvěrolékařství,
"Taxy za prohlídky na drahách" (0.6 mil.
Kč), odpovídající rovněž
zvýšení obdobné pol. výdajové.
Zákonem ze dne 11. června 1919, č. 330 Sb.
z. a n., zřízen byl Státní pozemkový
úřad a zahájil svou činnost 15. října
1919. Výsledky jeho činnosti obsaženy jsou
v tomto stručném přehledu, který se
opírá o předběžné údaje
statistické k 1. lednu resp. k 1. červnu 1928.
Kromě ústředí bylo zřízeno
11 obvodových úřadoven (Praha, Ml. Boleslav,
Hradec Král., Čes. Budějovice, Plzeň,
Brno, Olomouc, Trenčín, Zvoleň, Prešov,
Užhorod. Jim jsou podřízeny příděl.
komisaři, kterých jet v Čechách 22,
na Moravě a ve Slezsku 11, na Slovensku 14, na Podkarpatské
Rusi 3, celkem 50 stálých komisariátů.
Kromě toho působí v Bratislavě od
r. 1925 Kolonisační referát, podřízený
přímo ústředí.
Soupis zabraného majetku provedou byl dle vlád.
nařízení ze dne 9. ledna 1920, č.
61 Sb. z. a n.; dle něho podléhá záboru
v Č. S. R.
půdy zemědělské | 1,278.549 ha |
půdy lesní, vodní a j. | 2,741.620 ha |
4,020.169 ha, |
t. j. 28.6% veškeré půdy ve státě.
Vlastníků zabraného majetku jest podle tohoto
soupisu 1873. Původně zjištěný
počet 1730 vzrostl tím, že některé
zabrané vlastnické soubory uznány byly Nejvyšším
správním soudem, případně i
S. P. úřadem za dva i více souborů.
V době, kdy zákonodárství o pozemkové
reformě nebylo ještě úplně vybudováno,
provedl S. P. Ú. tyto předběžné
akce:
a) Příděl do vnuceného pachtu zemědělské
zabrané půdy na základě u 63. příděl.
zákona. Takto dostalo se na dobu pětiletou 141.172
ha půdy zabrané do nájmu 265.182 rodin drobných
zemědělců a bezzemků. Tyto pachty
končí nejpozději v roce 1928 a likvidují
se při definitivním přídělu
převodem do vlastnictví.
b) Příděl půdy stavební
proveden byl ke zmírnění bytové
krise na venkově, dále ke zřízení
nebo rozšíření dvorů, zahrádek
a j. Takto 32.651 malých zemědělců
získalo 6.311 ha půdy.
e) Příděl půdy rozptýlené,
při němž 17:588 zemědělců
obdrželo do vlastnictví 9.302 ha zemědělské
půdy, týkal se rozptýlených parcel,
které nesouvisely s vlastními objekty.
d) Kromě toho soudy provedly zákon ze dne 27. května
1919, č. 188 Sb. z. a n., o zajištění
půdy drobným pachtýřům. Do
tohoto zákona vykoupilo 128.557 drobných zemědělců,
celkem 101.119 ha půdy dlouhodobého pachtu za
výkupní cenu 179,083.380 Kč. - Z této
výměry bylo asi 80.895 ha půdy zabrané.
Proto přiřazována jest tato akce h předběžným
akcím pozemkové reformy.
K definitivnímu přídělu bylo přikročeno
r. 1921 a do 1. ledna 1928 bylo přídělům
dotčeno 1.433 velkostatků, resp. 1.866 dvorů
celých a 2.349 dvorů z části.
Výsledky do 1. ledna 1928 jsou tyto:
Země | ||||
Čechy | 232.062 | 156.688 | 65.774 | 9.600 |
Morava a Slezsko | 87.829 | 63.551 | 19.399 | 4.879 |
Slovensko | 229.943 | 209.344 | 19.550 | 1.049 |
Podkarpatská Rus | 17.023 | 15.714 | 1.309 | |
Č. S. R. | 566.857 | 445.297 | 106.032 | 15.528 |
Průměrná velikost drobného přídělu
činí 146 ha, u zbytkového statku 86.2 ha.
Drobný příděl záležel
hlavně v doplnění stávajících
malozemědělských podniků na přiměřeně
větší výměru. Všeobecnou
právní formou tohoto přídělu
jest vlastnictví.
Kolonisace. Součástí přídělu
jest kolonisace, která vytvořuje nové
soběstačné usedlosti. Dosud vytvořeno
bylo 84 kolonisačních skupin, které zasahují
do 148 obcí, z nichž 28 bylo nově vytvořeno.
Usedlostí kolonisačních jest 2131, z toho
v zemí historických 545, na Slovensku a Podkarp.
Rusi 1.586. Tyto usedlosti mají celkem výměru
24.168 ha a vedle toho obecní a společná
půda kolonistů na Slovensku a Podkarp. Rusi ve výměře
2.078 ha. Část kolonistů (666) opatřena
byla stávajícími budovami, vhodně
adaptovanými, daleko větší počet,
1.465 kolonistů, bylo nuceno stavěti budovy obytné
a hospodářské. Za podpory zákona o
stavebním ruchu bylo postaveno asi 500 usedlostí
nákladem 57 mil. Kč. - Kolonistům poskytnut
byl S. P. Úřadem celkem úvěr asi 163
mil. Kč.
Zbytkové statky. Zbytkových statků
(objekty přes 30 ha) bylo v téže době
vytvořeno a přiděleno 1.231 o výměře
106.032. Dalších 301 zbyt.,statků o výměře
28.665 ha bylo prodáno novým nabyvatelům
z volné ruky podle § 7. zák. záb. se
souhlasem S. P. Úřadu. Tím vzrostl počet
zbytkových statků na 1.532 s výměrou
134.697 ha. Z nich jest v Čechách 1.046, na Moravě
a ve Slezsku 316, na Slovensku 158, v Podkarp. Rusi 12. Pokud
jde o právní formu přídělu,
jest přiděleno do pachtu 104 zbytkových statků,
ostatních 1.428 bylo přiděleno do vlastnictví.
Nabyvatelé jich jsou osoby fysické (1.237) neb osoby
právnické a j. (295). V prvé skupině
obdrželi poškozenci pozemkové reformy 864 objektů
(úředníci 508, zřízenci 29,
nájemci 327), oprávnění uchazeči
ze řad praktických zemědělců
321 (býv. nájemci 23, směny za půdu
nezabranou 113, uchazeči s vyšším zemědělským
vzděláním 61, ostatní 124), legionáři
38, ostatní oprávnění uchazeči
14.
Ve druhé skupině obdrželi: Stát 67 objektů,
obce 37, okresy, země 21, zemědělské
rady 5, veřejné fondy 7, zaměstnanecká
družstva 42, družstva zemědělskoprůmyslová
4, ostatní družstva 51, humanitní ústavy
12, odborné korporace a školy 10, zemědělskoprůmyslové
akc. společnosti 39.
Družstevnictví. Vedle přídělu
individuelního připouští také
zákonodárství o naší pozem. reformě
přídě1 družstevní. Stav
družstev, vytvořených. v pozem. reformě
jest tento:
1. Všeobecně zemědělská: | |||
a) zaměstnanecká | 34 | 4.257 | 434 |
b) ostatní incl. legionářská | 51 | 3.290 | 3.266 |
2. Specielně zemědělská: | |||
a) pastvinářská | 48 | 2.927 | 2.884 |
b) pěstitelská | 7 | 754 | 1.058 |
3. Zemědělskoprůmyslová: | |||
a) lihovarská | 141 | 620 | 6.906 |
b) pivovarská a j. | 8 | 29.84 | 650 |
4. Lesní | 14 | 803.- | - |
5. Různá: | |||
a) stavební | 23 | 158.- | 2.000 |
b) jiná | 3 | 294.- | 2.137 |
329 | 18.132.84 | 19.335 |
Vedle toho založeno bylo 5 družstev úvěrových a 77 družstev melioračních.
Zaměstnaneckým družstvům poskytl. S. P. Úřad na úvěru držebnostním | 7.8 mil. Kč, |
na úvěru provozovacím | 17.4 mil. Kč, |
krátkodobým poshověním nedoplatků ceny přídělové | 11.4 mil. Kč, |
36.6 mil. Kč. |
Z celkové výměry zeměd. půdy,
která dosud v poz. reformě dostala se novým
nabyvatelům (751.999) činí výměra
družstvům přidělená 1.74%.
Péče o zaměstnance. Zajištění
oněch zaměstnanců zabraného majetku,
kteří v důsledku pozem. reformy ztratili
své zaměstnání, děje se podle
zákona.
1. přídělem půdy,
2. zajištěním dosavadního nebo opatřením náhradního zaměstnání,
3. peněžitým odškodněním,
4. v případě stáří nebo
invalidity pensí.
Dosud bylo zaopatřeno celkem 67.238 býv. zaměstnanců
a to: přídělem půdy 17.131 (25.5%),
zaměstnáním 15.287 (22.7%). Celkem tedy na
půdě 32.418 (48.2%). Půdy bylo jim přiděleno
59.148 ha a na splacení její ceny poskytl příspěvek
přes 74 mil. Kč. Odškodnění peněžité
zvolilo si 31.320 býv. zaměstnanců (46.6%),
což si vyžádalo nákladu 166 mil. Kč.
Odškodnění toto dle zákonných
předpisů zjišťuje se podle služebního
postavení a délky služby, činíc
průměrně u stálých dělníků
3.492 Kč, u deputátníků 4965 Kč,
u zřízenců 9701 Kč a u úředníků
28.447 Kč. Maximální výplaty jsou
ovšem daleko vyšší. Pensí bylo zaopatřeno
3.500 býv. zaměstnanců, kterým bylo
do 30. června 1928 vyplaceno na důchodu, drahotním
přídavku a výpomoci 22.87 mil. Kč.
Bylo tedy již vynaloženo na zajištění
zaměstnanců na 253 mil. Kč. Hodnota přiznaných
nároků pensijních (bez drahotního
příd. a j.) činí 361 mil. Kč!
Na stěhovací výlohy zam. bylo dále
vyplaceno přes 0.6 mil. Kč.
Výsledky akce úvěrové. Podle úvěrového
zákona pečuje S. P. Úřad také
o finanční stránku přídělu,
aby nabyvatelé půdy zaplatili cenu přídělovou,
aby nedostávající se jím prostředky
byly opatřeny úvěrem státním
neb soukromým, aby na přidělené půdě
bylo umožněno řádné hospodaření
poskytnutím úvěru stavebního a provozovacího.
Do 30. června 1928 byly výsledky tyto:
1. Úvěr držebnostní:
a) soukromý, hypotekární úvěr u peněžních ústavů podle dohody s S. P. Ú | 149,284.453 Kč, |
b) hypotekární úvěr u soukromých věřitelů za podpůrného ručení státu za prokázané ztráty | 1,200.000 Kč, |
c) krátkodobé poshovění přídělové ceny S. P. Úřadem při úrokové míře 5-6% (kromě dluhu státu) | 222,300.000 Kč, |
d) hypot. dlouhodobý úvěr náhrad. bankou pro poz. reformu při úrok. míře 5-6% | 40,797.918 Kč, |
úhrn | 413,582.371 Kč, |
2. Úvěr provozovací:
a) soukromý úvěr provozovací s podpůrným ručením státu za prokázané ztráty | 3,553.442 Kč, |
b) provozovací úvěr povolený ze Všeob. fondu pro podporu vnitřní kolonisace do maxim. výšky 75% potřebného provozovacího kapitálu | |
a) výrobním družstvům býv. zaměstnanců | 17,412.821 Kč, |
b) úvěrním družstvům | 33,804.065 Kč, |
úhrn | 54,770.328 Kč. |
3. Úvěr investiční:
a) stavební podle zákona o stavebním ruchu poskytl S. P. Ú. na výstavbu kolonií | 39,911.000 Kč, |
b) stavební podle § 2, z. úvěrového | 22,951.000 Kč, |
c) krátkodobý stavební úvěr 6% družstvům kolonisačním | 13,800.000 Kč, |
d) úvěr na jiné trvalé investice | 345.655 Kč, |
úhrn | 77,007.655 Kč |
4. Investiční úvěr kolonisační:
dle § 80. zákona náhradového poskytnuto S. P. Úřadem | 3,913.000 Kč, |
úhrn | 3,913.000 Kč. |
5. Z Fondu čsl. legionářů při S. P. Ú. | 1,107.100 Kč. |
Celkem | 550,380.454 Kč. |
Státní pozemkový úřad celkem poskytl úvěru za | 396,342.559 Kč. |
Státní pozemkový úřad celkem sjednal úvěru za | 154,037.895 Kč. |
Bez úvěrové akce nemohla by pozemková
reforma splniti svůj sociální úkol
a její význam jest veřejností nedoceněn.
O rozsahu této činnosti svědčí,
že k 1. červenci 1978 vedl S. P. Úřad
na 450.000 kont dlužníků-nabyvatelů
půdy.
Lesní reforma. Pozemková reforma nevyčerpává
se pouze přídělem půdy zemědělské
(role, luka, zahrady, vinice, chmelnice), nýbrž zasahuje
také do majetku lesního. Zákon záborový
uvádí výslovně, že se jedná
o "úpravu pozemkového vlastnictví"
tedy na půdě veškeré.
Celková lesní plocha činila koncem r. 1920
v Č. S. R. 4,662.790 ha, tedy 1/3
plochy celé republiky. Nejmenší lesnatost má
Morava (28.82%), největší Podkarp. Rus (50.05%).
Jen málo států v Evropě má
lesnatost vyšší (Švédsko, Finsko).
Ze zabrané půdy v Č. S. R. připadá
na půdu nezemědělskou (lesy, pastviny, vodní
plochy a j.) 2,741.620 ha. Tato jest podle zemí rozdělena
takto:
Čechy | 1,070.621 | |
Morava a Slezsko | 554.800 | |
Slovensko | 922.529 | |
Podkarp. Rus | 193.670 | |
2,741.620 |
K 30. červnu 1928 ubylo z této výměry
přibližně:
1. Akcí přídělovou | 15.528 | |
2. Odprodejem podle § 7. z. z. | 98.400 | |
3. Zestátněním | 246.600 | |
4. Propuštěním ze záboru podle § 11. z. z. | 178.000 | |
5. Propuštěním ze záboru podle § 20. z. př. | 304.000 | |
celkem | 842.528 |
t. j. 34.3% zabrané lesní výměry.
Z toho zůstalo dosavadním vlastníkům
(akce 4 a 5) 482.000 ha, k novým nabyvatelům přešlo
(akce 1-3) 360.528 ha. Pro další zásahy tedy
zbývá 1,610.937 ha, t. j. 65.7%. Z této výměry
odpadne ještě značná část
na nároky vlastníků, neboť při
celkovém jich počtu 1873 byl právní
nárok podle § 11 z. z. vyřešen dosud u
1680 vlastníků a požadavek podle § 20.
z. př. byl vyřešen pouze u 698 vlastníků.
Kdežto při rozdělení půdy zemědělské
měl převahu drobný příděl,
při reformě lesní ukládá zákon
i zásady racionelního hospodaření
lesního jiný postup. Místo statisíců
drobných uchazečů uplatní se tu především
nárok státu, obcí a jiných veřejných
svazů. Celkovou tendencí zákona jest, aby
přidělený majetek lesní svou rozlohou
a povahou zaručoval spořádané hospodářství,
jednotlivci přicházejí v úvahu jen
zcela výjimečně, jednali se o naléhavou
arrondaci jejich vlastni půdy zemědělské
i lesní a jedná-li se o menší rozlohu.
Zvětšení dosavadní státní
držby lesní bude kromě toho také odpovídati
poměrům v řadě evropských států:
Sasko má státních lesů 47.1%; Bavorsko
33.6%, Prusko 32.6%, Rumunsko 41.3%, býv. Srbsko 60.9%,
Švédsko 27.9%, Finsko 43,2% atd., kdežto Č.
S. R. má pouze 15.8%, t. j. 713.384 ha. Tato držba
(dle stavu z r. 1920) rozdělena jest takto:
Jest patrno, že státní držba lesní
jest zcela nepatrná v zemích historických.
Sluší upozorniti, že původně byla
značně větší a že v letech
1800-1863 byly v těchto zemích rozsáhlé
statky státní a korunní ve výměře
24 7.692 ha lacino rozprodány.
Pokud zákon přihlíží k obcím,
budiž podotknuto, že dle stavu z r. 1920 zaujímaly
lesy obecní a osadní u nás 436.145 ha, t.
j. 9.6% všech lesů v republice. V Německu vlastní
tato skupina 16.1% všech lesů, v Rumunsku 17.7%, v
Belgii dokonce 32.4%.
Opětovně třeba zdůrazniti, že
zahájená lesní reforma bude energicky provedena,
že respektovány budou při ní osvědčené
zásady lesohospodářské a že důrazně
odmítnuty budou ony snahy, které by spatřovaly
v přídělu lesa pouhou možnost rychlého
obohacení.
Akce postátňovací. Jejím těžištěm
jest přirozeně postátňovací
akce lesní. K 30. červnu 1928 bylo postátněno
216.257 ha půdy vůbec, z toho 18.117 ha půdy
zemědělské. Dle zemí podle přejimatele
rozdělena jest tato výměra takto:
Čechy | 97.571 | 11.933 | 109.504 |
Morava a Slezsko | 39.017 | - | 39.017 |
Slovensko | 34.402 | 25.279 | 59.681 |
Podkarp. Rus | 8.055 | - | 8.055 |
179.045 | 37.212 | 216.257 |
Kromě toho převzal S. P. Ú. a spravuje celkem
půdy:
Celkem bylo převzato a nachází se ve správě
státu půdy 312.128 ha.
Prakse zákona o hospodaření na zabraném
majetku pozemkovém. Zákonem z 12. února
1920 pověřen byl S. P. Úřad péčí,
aby zabraný majetek až do jeho převzetí
pro účely pozemkové reformy byl od vlastníků
řádně obhospodařován. V prokázaných
případech špatného hospodaření
může S. P. Úřad uvaliti na dotyčný
vlastnický soubor úřední správu
nebo trvalý úřední dozor na účet
vlastníka. Kdežto v r. 1919 bylo úředních
správ 56 a trvalé dozory 4, jest v r. 1928 úředních
správ pouze 9 a trvalých dozorů 11.
Prakse § zákona záborového. Na
žádost vlastníků zabraného majetku
rozhoduje S. P. Úřad podle § 3a z. z. o vyloučení
ze záboru těch objektů, které jsou
právně a hospodářsky samostatny a
neslouží hospodaření na zabrané
půdě. t)osud bylo rozhodnuto ve 1311 případech
a vyloučeno ze záboru celkem 9507 ha půdy
s přísl. objekty (38 cukrovarů; 39 pivovarů,
14 lihovarů, 102 mlýnů, 59 cihelen, 20 pil,
640 domů, 197 hostinců, 118 objektů průmyslových
a 84 jiných objektů).
Prakse § 7 zákona, záboravého.
Ke zcizení, dělení, zavazení, pachtu
a nájmu zabraného majetku potřebí
jest souhlasu S. P. Úřadu. K žádostem
o zcizení byl dán souhlas v cca 47.000 případech
a povoleno zciziti celkem 405.204 ha půdy vůbec,
z toho 195.722 ha půdy zemědělské.
Z celkové výměry bylo současně
propuštěno ze záboru 228.119 ha, z toho 136.654
ha půdy zemědělské: Ostatní
zůstala v záboru, takže nastala změna
pouze v osobě vlastníka. Cena nemovitostí
ze záboru propuštěných včetně
zákonitého poplatku činila 1.664,565.977
Kč; z toho zákonitý poplatek, předepsaný
podle § 61 podle zák. příděl.
pro Všeobecný fond pro podporu vnitřní
kolonisace činí k 30. červnu 1928 102,132.192
Kč.
Kromě toho v t. zv. malém programu, dosud smlouvami
úplně neprovedeném, bylo přiděleno
(zcizeno dle § 7) dalších 42.284 ha půdy,
z toho 13.103 ha půdy zemědělské.
Žádostem vlastníků o udělení
souhlasu ku zavazení zabrané půdy,
dosud nepřevzaté vyhověno bylo v 1572 případech
a povoleno tak další zatížení zabraných
souborů úvěrem ve výši 1.536,334.348
Kč. Z toho použito bylo na zaplacení daní
a dávek 878,670.703 Kč t. j. 57.1% a na hospodářské
investice 657,663.645 Kč, t, j. 42.9%.
Tyto výsledky jsou důkazem, že opatření
záborové, ač omezuje právní
disposici vlastníka s jeho majetkem, přece umožňuje
mu plniti příslušné funkce podnikatelé.
Žádostem o souhlas ku dalšímu pronájmu
zabraných objektů bylo vyhověno ve 2.616
případech, nevyhověno v 61 případech.