V § 202 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. nahrazují
se slova "ušlé mzdy" slovy "platy presenční".
§ 204 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. se mění
a doplňuje takto:
(1) Předseda rozhodčího soudu řídí
práce u rozhodčího soudu, sdělává
rozvrh prací a přísluší mu všeobecný
dozor na výkon služby.
(2) Předseda rozhodčího soudu, jeho náměstkové
a přísedící jsou ve výkonu
svého úřadu samostatní a neodvislí.
O disciplinární odpovědnosti předsedy
a jeho náměstků platí ustanovení
vydaná o disciplinární odpovědnosti
soudců z povolání.
V § 206, odst. 5. věta druhá zákona
č. 221/1924 Sb. v. a n. se mění takto:
Do rozhodnutí, kterým se nevyhovuje odmítnutí
přísedícího, není samostatného
opravného prostředku.
§ 208, odst. 1., věta prvá zákona č.
221/1924 Sb. z. a n. zní takto:
Řízení u rozhodčího soudu je
veřejné a ústní, o vyloučení
veřejnosti platí obdobně ustanovení
civilního řádu soudního. Rozhodčí
soud je zejména povinen umožniti oběma stranám,
aby před soudem vypovídaly, a objasniti skutkovou
podstatu sporného případu.
§ 209, odst. 2. zákona, č. 221/1924 Sb. z.
a n. se mění takto:
(2) Pokud není v tomto zákoně jinak ustanoveno,
neplatí o řízení před rozhodčími
soudy ustanovení civilního úřadu soudního.
§ 213, odst. 3. zákona č.. 221/1924 Sb. z.
a n. se doplňuje takto:
podati jest ji jen v jednom vyhotovení a odpůrce
není třeba o ní zpravovati.
§ 220 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. se mění
takto:
1. V odst. 1., č. 1. nahrazuje se slovo "pokutován"
slovem "odsouzen".
Odst. 1., č. 4, písm, d) zní takto:
d) mezi těmito pojišťovnami a nositeli úrazového
pojištění (zaopatření) dělnického,
pensijního pojištění soukromých
zaměstnanců, pojištění u báňských
bratrských pokladen, nemocenského pojištění
veřejných zaměstnanců a pojištění
osob samostatně výdělečně činných.
Na konci § 224 zákona č. 221/1924 Sb. z. a
n. se vypouštějí slova "jako soudcové".
§ 226, odst. 2.; věta druhá zákona č.
221/1924 Sb. z. a n. se mění a zní takto:
Usnesení pojišťovacího soudu a jeho předsedy
a výroku rozsudku o útratách, nebéře-li
se v odpor zároveň rozhodnutí ve věci
hlavní, lze odporovati stížností.
§ 229, odst. 2, zákona č. 221/1924 Sb. z. a
n. se mění a zní takto:
(2) Přísedící ze zaměstnavatelův
a pojištěnců jsou voleni. Ustanovení
§§ 217, odst. 3., 218 a 219 platí obdobně.
§ 239 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. se mění
a doplňuje takto:
1. Za odst. 2. se vsune jako odst. 3. nové ustanovení
tohoto znění:
(3) Nemocenská pojišťovna vystupuje jménem
Ústřední sociální pojišťovny
ve věcech invalidního a starobního pojištění
(§ 75, odst. 1.) jako strana. Ústřední
sociální pojišťovna jest oprávněná
v kterémkoliv stadiu administrativního řízení
i v řízení před nejvyšším
správním soudem podávati sama proti rozhodnutí
politických úřadů řádné
i mimořádné opravné prostředky.
2. Dosavadní odst. 3. se mění na odst. 4.
a za něj se vsunou nové odstavce 5. a 6. tohoto
znění:
(5) Lhůta pro opravné prostředky proti výměrům
nositelů pojištění činí
patnáct dnů ode dne doručení výměru
nebo rozhodnutí, ten den v to nečítajíc
opravný prostředek jest podat u nositele pojištění,
proti jehož výměru směřuje. Vztahuje-li
se obvod působnosti nemocenské pojišťovny
na několik politických okresů, rozhodne o
opravném prostředku proto výměru nemocenské
pojišťovny politický úřad I. stolice,
v jehož obvodu jest sídlo nemocenské pojišťovny.
Spory nositelů pojištění mezi sebou,
spory mezi nositelem pojištění a některým
zaměstnavatelem uvedeným v § 5, písm.
a), jež se týkají § 240-243, rozhoduje
ministerstvo sociální péče.
§ 244 zákona č. 21/1924 Sb. z. a n. se měn
a zní takto:
(1) Pokud pojištěnec požívá opětovných
peněžitých dávek pojistných podle
tohoto zákona sazeb má na ně nárok,
má nárok na zaopatření chudinské
jen, pokud hodnota tohoto zaopatření převyšuje
hodnotu dávek pojistných.
(2) Ústřední sociální pojišťovna
je povinna k dotazu obce, korporace nebo nadace, která
je zavázána zákonem nebo stanovami k chudinskému
zaopatření, podati zprávu; zda určité
osobě byl Ústřední sociální
pojišťovno přiznán, změněn
neb odňat důchod.
§ 248 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. se mění
a zní takto:
(1) Pro pojištění:
a) domáckých dělníků (§
3)
b) osob zaměstnaných při podnicích
plavebních,
c) posluhovaček, domácích švadlen a
jiných osob zaměstnaných střídavě
u různých zaměstnavatelů a
d) osob nepravidelně zaměstnaných, t. j.
takových, jejichž zaměstnání
je podle své povahy pouze přechodné; neb
u nichž doba, zaměstnávání u
jednoho zaměstnavatele je pracovní smlouvou napřed
omezena na dobu kratší jednoho týdne,
jest možno vládním nařízením
stanoviti výjimky z tohoto zákona, zejména
pokud jde o přihlašování a odhlašování
jich (§§ 17 násl.), o zařazování
do tříd, vyměřování
pojistného a jeho předpisování, odvádění,
o vedení mzdových záznamů, o způsobu
súčtování pojistného připadajícího
na zaměstnavatele a zaměstnance a o příslušnosti
k nemocenské pojišťovně. Vládním
nařízením může býti také
stanoveno, že se osoby jmenované v písm. a),
c) a d) vyjímají z pojistné povinnosti, jestliže
jejich výdělek v určitém časovém
období nedosahuje určité nejmenší
částky tímto vládním nařízením
současně stanovené.
(2) Vládním nařízením může
býti dále stanoveno, že dělníci
domáčtí vyjímají se z pojistné
povinnosti pro případ invalidity a stáří,
jestliže jejich. výdělek z domácké
práce nedosahuje průměrně určité
nejmenší částky týdně.
Tato výdělečná mez může
býti vládním nařízením
stanovena různě pro jednotlivé územní
obvody neb určité obory a později také
měněna.
(3) Osoby zaměstnané pracemi sezonními, t.
j. pracemi, které podle své povahy jsou konány
jen v určitém ročním období,
netrvají-li tyto práce, i když se za několik
období sečtou, zpravidla déle než 90
dní v roce, nejsou-li osoby tyto mimo dobu, po kterou jsou
zaměstnány těmito pracemi sezonními,
jinak námezdně činny podle § 2 zákona,
mohou býti vládním nařízením
rovněž vyňaty z pojistné povinnosti
pro případ invalidity a stáří.
Pojistné povinností není na újmu,
když celková doba sezonních prací u
zaměstnance nedosáhla 90 dní v roce z příčin,
jež sou nezávislé na vůli zaměstnancově.
(4) Pro osoby uvedené v písm. b) možno nařízením
zříditi závodní nemocenské
pojišťovny.
(5) Pro osoby uvedené v odst. 1., může býti
stanovena zvláštní čekací doba
v pojištění nemocenském.
(6) Bude-li pro pojištění osob uvedených
v odstavci 1. nařízeno, že mohou býti
zaměstnáni toliko tenkráte, vykáží-li
se zvláštním výkazem k tomu cíli
vydaným, bude zaměstnavatel trestný podle
§ 260, bude-li je zaměstnávati, aniž mají
nařízený průkaz.
(7) Před vydáním vládního nařízení
podle odst. 2. jest vyslechnouti příslušné
odborové organisace zaměstnavatelské a zaměstnanecké.
(8) Pokud vládní nařízení podle
předcházejících odstavců nebude
vydáno, jest pojištění osob, uvedených
v odst. 1., prováděti podle směrnic, jež
vydá Ústřední sociální
pojišťovna se schválením ministerstva
sociální péče.
Za § 20 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. se vsune
jako § 250 a) toto ustanovení:
(1) Osoby uvedené v § 6, písm. f) mají
právo vstoupiti dobrovolně v pojištění
pro případ invalidity a stáří
u té pojišťovny, u níž jsou pojištěny
pro případ nemoci. Zařazeny mohou býti
také nejméně do té třídy
pojištění invalidního a starobního,
do níž by patřily podle svého zařazení
v pojištění pro případ nemoci.
Obdobné právo mají osoby; které budou
podle § 248, odst. 2. a 3. z pojistné povinnosti pro
případ invalidity a stáří vyňaty.
(2) Na osoby uvedené v § 6, písm. f) může
býti rozšířena pojistná povinnost
pro případ invalidity a stáří
vládním nařízením, jež
spolu určí obdobou podle § 248 případné
výjimky ze zákona.
(3) Podrobná ustanovení o dávkách
dobrovolného pojištění pro případ
invalidity a stáří a o nápadu dávek
tohoto pojištění budou vydána vládním
nařízením.
(4) Z osob, jež by jinak podle ustanovení § písm.
f) zákona byly vyňaty pojistné povinnosti
pro případ invalidity a stáří,
zůstanou i nadále pojištěním
invalidním a starobním povinni ti, kdo za předpokladu
splnění všeobecných podmínek
§ 2 zákon, byli jako mladistvá [§ 6, písm.
f) zákona v libovolné době mezi 1. červencem
1926 a 1. lednem 1929 povinně pojištěni pro
případ invalidity a stáří,
pojistné povinnosti té není na újmu,
vstoupí-li osoby ty do služeb jiného zaměstnavatele.
(5) Obdobně nemohou vládním nařízením
podle § 248, odst. 2. a 3. býti vyňaty pojistné
povinnosti pro případ invalidity a stáří
osoby, které za předpokladu všeobecných
podmínek § 2 zákona byly jako dělníci
domáčtí nebo jako osoby zaměstnané
pracemi sezonními v libovolné době mezi 1.
červencem 1926 a 1. lednem 1929 povinně pojištěny
pro případ invalidity a stáří,
pojistné povinnosti té není na újmu,
vstoupí-li osoby ty do služeb jiného zaměstnavatele.
§ 253, odst. 1. zákona č. 221/1924. Sb. z.
a n. bude zníti takto:
(1) Za dobu zákonité presenční služby
(12 nedělní vojenský výcvik) osob
uvedených v § 2, odst. 3., zaplatí stát
ročně úhrnkový peníz, jenž
se určí na podkladě pojistného třídy
Aa se zřetelem na poměr počtu branců
k počtu všech mužů nesamostatně
výdělečné činných ve
věkové skupině 20-24 let zjištěného
padle úředně vyhlášených
výsledků sčítání lidu.
Z tohoto peníze uhradí se pojistné pro uvedené
osoby, a to ve třídě Aa na základě
průkazu, který předloží pojištěnec,
uplatňující nárok na započtení
zákonité doby presenční služby
(12 nedělního vojenského výcviku).
Podrobné předpisy budou vydány vládním
nařízením.
Za § 24 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. se vsune
nové ustanovení jako § 24 a) tohoto znění:
Pojišťovny, zřízené podle tohoto
zákona, mohou v obvodu své působnosti při
vybírání pojistného svými zaměstnanci
doručovati příslušné platební
výměry.
Za § 259 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. vsune
se nový paragraf tohoto znění:
Kde v tomto zákoně jest vyhrazeno rozhodnutí
ministru sociální péče, rozhodne tento
ministr, jde-li o věci značného finančního
dosahu, i není-li to v zákoně výslovně
stanoveno, po dohodě s ministrem financí. Nedohodne-li
se ministr sociální péče s ministrem
financí, rozhoduje vláda.
§ 277 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. se ruší.
§.278, odst. 4. a 5. zákona č. 221/1924 Sb.
z. a n. mění se takto:
(4) Vzorné stanovy (odst. 1.) a úprava stanov podle
odst. 3. vyžadují schválení ministerstva
sociální péče.
(5) Dokud nebudou vydány vzorné stanovy, může
se představenstvo nemocenské pojišťovny
usnésti na nových stanovách nebo na změně
dosavadních stanov; usnesení to vyžaduje schválení
ministerstva sociální péče, jež
ve věci vyslechne Ústřední sociální
pojišťovnu.
§ 287, odst: 3: zákona č. 221/1924 Sb. z. a
n. se ruší.
(1) Pro dobu přechodnou, dokud neujmou se úřadu
funkcionáři vyšlí z prvních řádných
voleb, jmenuji politické úřady II. stolice
po vyslechnutí Útřední sociální
pojišťovny, představenstva a dozorčí
výbory nemocenských pojišťoven, přihlížejíce
jak co do členů, tak i co do náhradníků
k ustanovením §§ 59 a 64 zákona ve znění
této novely.
(2) Ustanovení předchozího odstavce se vztahuje
na nemocenské pojišťovny bez rozdílu,
zda již jsou, či teprve budou zřízeny.
(3) Jmenované představenstvo nemocenské pojišťovny
vykonává též působnost sboru
delegátův.
(4) Stejně pro dobu přechodnou, než ujmou se
úřadu členové správní
komise Zemských úřadoven ústřední
sociální pojišťovny, vyšlí
z prvních řádných voleb, jmenuje správní
komise ministr sociální péče, přihlížeje
jak co do členů, tak íi co do náhradníků
k ustanoveními §§ 93 a) a 93 b) této novely.
Pro dobu přechodnou, dokud neujmou se úřadu
funkcionáři, vyšlí z prvních
řádných voleb, jmenuje ministr sociální
péče v dohodě s ministrem spravedlnosti přísedící
(a náhradníky přísedících)
pojišťovacích soudů a vrchního
pojišťovacího soudu a politické úřady
II. stolice jmenují přísedící
(a náhradníky přísedících)
rozhodčích soudů nemocenských pojišťoven.
Při tom se přihlíží k ustanovením
§§ 200, 217, 218, 219 a 229 zákona.
(1) V případě, kdyby v době až
do prvních řádných voleb osoby původně,
případně později jmenované,
odpadly nebo byly zbaveny své funkce, budou jmenovány
nové orgány způsobem uvedeným v §§
131 a 132 této novely.
(2) Ustanovení § 88 zákona platí od
doby pravoplatného provedení prvních voleb.
Působnost dosavadních funkcionářů
nemocenských pojišťoven (pokladen), a rozhodčích
soudů nemocenských pojišťoven (pokladen)
končí dnem, kdy jmenování nových
funkcionářů bude vyhlášena v
Ústředním listě republiky Československé.
Dosavadní funkcionáři jsou povinni podati
zprávu (§ 87 zákon) novým funkcionářům,
aby se umožnil nerušené převzetí
funkcí. Nevyhovění této povinnosti
je přestupkem podle § 200, písm h) zákona.
Peníze, jenž se uvolní ve jmění
Ústřední sociální pojišťovny
změnou početních podkladů pojištění
invalidního a starobního, jest použíti
pro účely léčebné péče.
Vrácení pojistného, jež byla placeno
za dobu až do 30. června 192 na podkladě odchylném
od obsahu § 12 a § 160 zákona ve znění
novely, nelze vyžadovati.
Všude tam, kde zákon č. 221/1924 513, z. a
n. užívá výrazu "župa",
sluší tím rozuměti země podle
zákona č. 125/1927 z. a n.
(1) Ustanovení § 3, č. 3. nabývá
zpětné účinnosti ke dni 1. července
1926 ustanovení § 121 dnem 1. ledna 1928, §§
131 až 134 a § 136 dnem vyhlášení
tohoto zákona, ostatní jeho ustanovení dnem
1. ledna 1929.
(2) Ministru sociální péče se ukládá,
aby tento zákon provedl, dohodna se se zúčastněnými
ministry.
Vládní návrh č. t. posl. sněm.
1225/II. byl nejprve projednáván v mnoha schůzích
zvláštního subkomitétu sociálně-politického
výboru, do něhož byli mimo předsedu
posl. Čuříka a referenta posl. Malíka
vysláni tito členové sociálně-politického
výboru: Horpinka, Krebs, Dr Labay, Navrátil, Petr,
Schubert, Štětka, Taub, Tučný, Vávra,
Votruba, Dr Winter, Dr Zadina, Zajiček.
Užší výbor předložil pak svůj
elaborát, při němž bylo přihlédnuto
k vyjádření zvláštní odborné
komise ústřední sociální pojišťovny,
plenu sociálně-politického výboru,
jenž po delším podrobném jednání
přijal osnovu ve znění, kterou výbor
sociálně-politický předkládá
plenu sněmovny ke přijetí.
K jednotlivým význačným změnám
osnovy se uvádí toto:
K § 1 novely (§ 2 zákona č. 221/1924):
Vynechání odstavce 3. tohoto paragrafu a pojetí
jeho obsahu do části dávkové jako
ustanovení § 108 a) bude odůvodněno
u tohoto paragrafu.
V § 2 a 3, č: 1 novely (§ 5 zákona) byla
z důvodu jednotnosti s návrhem novelisace zákona
o pensijním pojištění nahražena
slova "z povinného pojištění jsou
vyloučeny" přiléhavějším
výrazem "z povinného pojištění
jsou vyňaty".
K § 5 novely (§ 7 zákona): Ustanovení
§ 7, odst. 2, zákona o tom, že období
nejvýše jednoročního zaměstnání
před přihlášením zaměstnance
u pojišťovny je započítati jenom tehdy,
když za toto období bylo zaplaceno pojistné,
mělo chrániti ústřední sociální
pojišťovnu jako nositele dlouhodobého pojištění
před falešným hlášením vůbec
a zvláště před spekulativními
dodatečnými přihláškami teprve
před očekávaným pojistným případem.
Mělo se jím také docíliti, aby se
zaměstnanci po případě sami starali
o to, aby byli řádně a včas přihlašováni,
nechtějí-li býti v nebezpečí,
že jim třeba celá řada let do pojištění
invalidního a starobního nebude započtena,
když přihlášeni nebyli a když se
dodatečně již nedá zjistiti totožnost
oněch zaměstnanců, za které bylo předepsáno
pojistné z titulu § 20 zákona případně
kumulativním předpisem. Navrhuje-li nyní
výbor prodloužení započitatelné
nepřihlášené doby na 150 a od 1. ledna
1929 na 100 týdnů, t. j. na dobu potřebnou
ke splnění čekací doby, chce tím
zabrániti nejkrajnější měrou
poškození pojištěnců, poněvadž
se dá přece jen očekávati, že
ve většině případů i za
nepřihlášené pojištěnce
bude pojistné dodatečně na zaměstnavatelích
vymoženo alespoň pokud nebude promlčeno.
Výbor dále navrhuje doplnění tohoto
paragrafu v'tom směru, že zaměstnance může
býti do pojištění přihlášen
kýmkoliv tedy nemocenskou pojišťovnou, která
toto opatření může činiti z vlastní
pravomoci. Zaměstnance sám je nejen oprávněn
se přihlásiti, nýbrž i odhlásiti
nebo oznámiti změny. Tím však není
zbaven svých závazků ohlašovacích
zaměstnavatel.
K § 8 novely (§ 14 zákona): Dosavadní
zkušenosti nás dostatečně přesvědčují,
že stačí, jsou-li mzdové záznamy,
o nichž mluví § 14 zákona č. 221/1924;
uschovávány po dobu 3 roků: - Protože
však zaměstnavatelé, zaměstnávající
malý počet zaměstnanců, pociťovali
povinnost vésti mzdové záznamy jako tíživé
a skutečným potřebám daleka neúměrné
břemeno je dávána vládě možnost,
aby nařízením, jímž má
býti stanoveno, jak mzdové záznamy mají
býti vedeny a uschovávány, byli zproštěni
této povinnosti zaměstnavatelé, kteří
nezaměstnávají zpravidla více než
3 osoby: Slovo "zpravidla" při tom ukazuje, že
přechodné, kratší dobu, trvající
zaměstnávání většího
počtu zaměstnanců než 3 (na př.
na výpomoc nebo o žních) anebo pouze přechodné
a kratší dobu trvající zaměstnávání
menšího počtu zaměstnanců než
3 (na př. následkem odbytové nebo jiné
krise), nemá rozhodovati, nýbrž, že rozhodnou
pro tuto povinnost je pouze okolnost, že ve větší
části roku, či větší části
doby, po níž je závod zpravidla v provozu zaměstnáno
je v něm více zaměstnanců než
3. Dokud nebude svrchu uvedené vládní nařízení
vydáno, ponechává novela v platnosti pro
vedení mzdových záznamů obdobná
dosud platná ustanovení prováděcích
nařízení a předpisů, vydaných
k zákonu ze dne 8. února 1909, č. 29 ř.
z.; na Slovensku a v Podkarpatské Rusi k § 20 zák.
čl. XIX. z roku 1907, která již novelou č.
689/1920 byla rozšířena z úrazového
pojištění též pro obor pojištění
nemocenského.
V § 9 novely (§ 15 zákona č. 221/1924),
č. 1 dány jsou přesné směrnice,
jak mají zmocněnci pojišťovacích
ústavů postupovati, když nahlížejí
do mzdových záznamů. - Číslo
2. tohoto paragrafu stanoví, že uvedenými zmocněnci
pojišťovacích ústavů mají
býti pouze úředníci, podléhající
příslušným služebním a disciplinárním
řádům, nikoli též zřízenci
pojišťovacích ústavů, protože
funkce těchto zmocněnců je závažná.
Kromě toho rozšiřuje tento bod §u 9 novely
ochranu zaměstnavatelů také na poměry
výrobní.
K § 10 novely (Nadpis nad § 17 zák. č.
221/1924). Vzhledem k zavedení legitimací pro pojištěnce
nově vloženým § 21 a) doplňuje
se nadpis nad § 17 slovy "o průkazech".
K § 11 novely (§ 17 zákona č. 221/1924).
Dosavadní lhůta 3 dnů k přihlášce
pojištěnce prodlužuje se na 6 dnů proto,
že v závodech průmyslových děje
se přihlašování pojištěnců
zároveň při vyhotovení týdenních
výplatních listin. Proto soudí výbor,
že přihlašování nových zaměstnanců,
ohlašování změn a odhlášky
se mohou vhodně připínati k době,
kdy se vyhotovují výplatní listiny.
Odst. 2. tohoto paragrafu je vlastně opakováním
zásady § 199 platného zákona, jednajícího
o lhůtách; v němž je stanoveno, že
lhůtu nutno považovati za zachovanou, bylo-li v ní
podání prokazatelně odevzdáno poště
nebo telegrafu. - Dosavadní zákon neřešil
případů; kdy zaměstnavatel má
pochybnost o pojistné povinnosti svého zaměstnance
a proto odst. 3. tohoto paragrafu dává zaměstnavateli
právo, aby současně s přihláškou
popřel pojistnou povinnost přihlašované
osoby, ale ukládá mu, aby udal též důvody
tohoto popření. Nutnost tohoto ustanovení
pociťována je také proto, že ani judikaturou
nejvyššího správního soudu nebyla
dosud uvedena kriteria pro přesné rozpoznání
kdy určité zaměstnání je vykonáváno
jako vedlejší nebo příležitostné
zaměstnání. Popření pojistné
povinnosti se strany zaměstnavatele, zaslané zároveň
s přihláškou, chrání ho v pochybných
případech před nebezpečím placení
náhrady podle § 20, k němuž by byl povinen,
kdyby zaměstnance vůbec nepřihlásil.
Důsledkem ustanovení o právu zaměstnavatele
popírati pojistnou povinnost zaměstnance je, že
rozhodne-li se instanční cestou o daném případu
negativně, je nemocenská pojišťovna povinna
vrátiti zaplacené pojistné po srážce
peněžitých dávek které poskytla.
K § 12 novely (18 zák. č. 221/1924). I když
se přizná, že týdenní výkazy
o zaměstnancích, jež zaměstnavatel podle
§ 21 zákona je povinen k žádosti nemocenské
pojišťovny předkládati, jsou pro zaměstnavatele
velkým zatížením, je přece třeba
přesného podkladu pro sestavení volebních
seznamů a proto v důsledku zavedení legitimací
pojištěnců, které mají obsahovati
skutkové okolnosti o pojistném poměru a dosavadním
průběhu pojištění, mají
přihlášky vedle dosavadních skutečností
obsažených v § 18 obsahovati také údaje
o posledním zaměstnání a posledním
pojištění zaměstnancově.
Změnou odst. 3. dán je zákonný podklad
pro dosavadní obsah odhlášek, pokud jde o údaj
dne, kdy pojištěnec přestal vykonávati
práce nebo služby povinně pojištěné.
Protože v praxi vyskytly se spory o to, kdo hradí
tiskopisy, jichž jednotnost z důvodů zjednodušení
správy je žádoucí, stanoví novela,
že jednotné tištěné formuláře
vydá Ústřední sociální
pojišťovna na svůj náklad.
K § 13 novely (§ 19 zák. č. 221/1924).
Zavedením třídenní lhůty k
přihláškám je nutna též
třídenní lhůta prohlašování
změn a pro odhlášky.
K § 14 novely (§ 20 zákona č. 221/1924).
Dosavadní odst. 2., § 20 stanovil, že zaměstnavatel,
jenž včas nepřihlásil svého zaměstnance,
nebo sice přihlásil, ale nenáležitým
způsobem, nebo po uplynutí lhůty, teprve
když nastal pojistný případ, je vedle
skutečného zaplacení dlužného
pojistného i s úroky, nastal-li u nepřihlášeného,
nebo nenáležitě nebo pozdě přihlášeného
zaměstnance pojistný případ; povinen
nemocenské pojišťovně nahraditi zákonné
nebo statutární dávky, které pojištěnci
poskytla.
Výbor navrhuje především vynechání
slov "nenáležitým způsobem",
poněvadž toto příliš široké
a všeobecné znění mohlo by někdy
vésti k příkrostem proti zaměstnavatelům.
Úmyslu zákonodárce z roku 1924 má
vyhověti příhodnější ustanovení
nově vložené věty k odst. 2. §
20 zákona, které praví, že přihlásil-li
zaměstnavatel nižší mzdu nebo neoznámil
její zvýšení, je povinen nahraditi pojišťovně
rozdíl mezi dávkami placenými pojišťovnou
podle skutečného výdělku a mezi nižšími
dávkami, jež by pojištěnci příslušely
podle výdělku přihlášeného.
Aby byly odstraněny pochybnosti o tom, že k vymáhání
náhrady podle odst. 2. je užíti stejných
předpisů zákona jako pro vymáhání
pojistného, navrhuje výbor, aby výslovné
ustanovení o této otázce byla vloženo
do zákona.
K § 16 novely. Za § 21 navrhuje výbor vložiti
jako § 21 a) ustanovení o zavedení legitimací
pro pojištěnce, neboť pojištěnci
těžce pociťují, že nemají
v rukou průkazu o dosavadním průběhu
pojištění a že nevědí, mají-li
splněnu čekací dobu a jaké zvyšovací
částky jim připadnou k důchodům
z pojištění invalidního a starobního.
Těchto průkazů smí ovšem býti
použito k záznamům o stavu pojištění
dotyčných osob a nikoliv též k účelům
jiným: Tím vyšel výbor vstříc
požadavkům aby průkazů těch nebylo
zneužito k náhradě za zrušené čelední
knížky. Protože k určení podrobností
legitimací není dostatek zkušeností,
má býti tato otázka rozřešena
vládním nařízením.
K § 21 zákona: Podle slovného znění
odst. 1. tohoto paragrafu je pro<pojištěnce povinně
pojištěné u okresní nemocenské
pojišťovny místně příslušná
k pojištění ta okresní nemocenská
pojišťovna, v jejímž obvodu se konají
práce nebo služby, podléhající
pojistné povinnosti, i když tyto práce jsou
v jejím obvodu konány pouze přechodně,
na krátkou dobu. Toto ustanovení mělo by
podle doslovu svého za následek, že u zaměstnanců,
kteří mění častěji místo
svého zaměstnání, ačkoliv zůstávají
stále zaměstnanci téhož zaměstnavatele
(na př. dělníci vyslaní na práce
montážní, zedníci, pomocnice v domácnosti
při změně pobytu zaměstnavatele na
krátkou dobu, by bylo nutno zaměstnance ty odhlásiti
u původní nemocenské pojišťovny
a přihlásiti u nemocenské pojišťovny
v místě nového pobytu. Takové stálé
přihlašování a odhlašování
jest neúčelným administrativním zatížením
zaměstnavatele i příslušných
nemocenských pojišťoven. Obdobně by bylo
otupovati u zaměstnanců zaměstnaných
pravidelně v průmyslu nebo živnostech aneb
v jiném odvětví pracovním a pojištěných
proto u okresní nemocenské pojišťovny,
když zaměstnavatel jich použije jen přechodně
na práce zemědělské nebo lesní,
takže by měli proto po tuto přechodnou dobu
býti pojištěni u nemocenské pojišťovny
zemědělské. Vzhledem k hořejším
vývodům navrhuje výbor, aby přechodné
vykonávání prací nebo služeb
v obvodě jiné okresní nemocenské pojišťovny
nebo v zemědělství a lesnictví (§
25), pokud práce nebo služby jsou vykonávány
u téhož zaměstnavatele, neměnilo pojistné
příslušnosti.
K § 25 zákona: Důvody uvedené shora
u § 24 zákona pro zachování příslušnosti
okresní nemocenské pojišťovny při
přechodném vykonávání prací
nebo služeb v obvodu jiné okresní nemocenské
pojišťovny nebo v zemědělství,
platí obdobně i pokud jde o zaměstnávání
v zemědělství nebo lesnictví v obvodech
obou nemocenských pojišťoven zemědělských.
K § 27 zákona. Dosavadní zkušenosti s
prováděním nové úpravy pojištění
nemocenského i zkušeností s prováděním
pojištění invalidního a starobního
ukázaly, že všechny povinnosti zákonem
na pojišťovny vložené řádně
plní i ty nemocenské pokladny (pojišťovny)
společenstevní a gremiální; jichž
likvidací zamýšlel původní zákon
č. 221 Sb. z. a n. z r. 1924 podle § 275, ježto
soudil, že nemocenské pojišťovny společenstevní
a gremiální, nevyhovující podmínce
§ 27 zákona, nebudou moci, jako pojišťovací
ústavy finančně slabé, dostáti
svým povinnostem zákonem jim uloženým.
Proto byla zamýšlená likvidace těchto
nemocenských pokladen (pojišťoven) odsunována
zákony č. 118 a č. 237 z r. 1926 a č.
178 z r. 1927. Výbor doplňuje návrh vládní,
aby prozatímní a účelům zákona
vyhovující stav těmito zákony zavedený,
stal se stavem definitivním v tom směru, že
doporučuje ponechati V činnosti všechny ty
společenstevní a gremiální nemocenské
pokladny (pojišťovny), které sice podle úmyslu
zákonodárce z r. 1924 měly pojišťovací
činnost zastaviti, které jsou však schopné,
aby zákonné povinnosti řádně
plnily. Za schopné dostáti zákonným
povinnostem pokládá výbor v důsledku
dosavadních zkušeností pokladny (pojišťovny)
společenstevní a gremiální, které
měly 1. července 1928 více než 1000
členů povinně pojištěných.
Jedná se o pojišťovací ústavy řádně
vedené a vykazující mnohdy značné
reservní fondy a nemovité jmění.
Namnoze odlišné poměry zaměstnanců
v živnostech a obchodu od poměru průmyslového
a ostatního zaměstnanectva vedly výbor k
tomu, že navrhuje zřizování nových
pojišťoven společenstevních (gremiálních),
ovšem za předpokladu, že to budou ústavy
dosti silné k řádnému plnění
všech svých úkolů a že tím
nebude ohrožena existence nemocenských pojišťoven
okresních jako základního nositele nemocenského
pojištění. Musí proto býti prokázáno,
že v okresní nemocenské pojišťovně,
v jejímž obvodu se žádá zřízení
společenstevní (gremiální) nemocenské
pojišťovny; zůstane i pak nejméně
12.000 povinných pojištěnců zaměstnaných
v průmyslu, obchodu a živnostech.
K § 29 zákona. Zapsané pokladny (pojišťovny)
pomocné, které pojišťují z převážné
části pouze osoby podrobené zákonu
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách,
nejsou základnami pro organisaci pojištění
invalidního a starobního, nýbrž mají
při chystané nové úpravě nemocenského
pojištění soukromých úředníků
obdržeti vztah k pojištění pensijnímu.
Tyto úřednické nemocenské pojišťovny
obsahují celkem vyrovnaná risika a mohou již
s 1.000 členy dostáti všem závazkům
zákonem tím uloženým. Výbor tudíž
navrhuje, aby ponechány byly v činnosti ty pojišťovny,
jež pojišťují z převážné
části osoby podrobené zákonu o pensijním
pojištění, které měly 1. července
1924 alespoň 1.000 členů povinně pojištěných.
K § 277 zákona. Důvody, které na základě
zkušeností byly uvedeny u §§ 27 a 29 pro
ponechání v činnosti oněch pokladen,
jichž likvidaci původní zákon z roku
1924 v § 275 stanovil, platí v podstatě i pro
zajišťovací pokladnu pomocnic v domácnosti
v Praze, máme-li na zřeteli, že umožní-li
se přístup nových pojištěnek
k pojišťovně té, bude moci zdárně
působiti a se úspěšně vyvinovati;
ovšem se musí stanovy zajišťovací
pokladny (pojišťovny) pracovnic v domácnosti
plně přizpůsobiti vzorným stanovám,
jež vydá podle § 278 Ústřední
sociální pojišťovna se schválením
ministerstva sociální péče.
K částí o orgánech nemocenských
pojišťoven. I když výbor uznal správnost
odůvodnění vládní osnovou navrhovaného
paritního zastoupení zaměstnavatelů
a zaměstnanců v orgánech nemocenských
pojišťoven (v představenstvu a dozorčím
výboru), přece nemohl upříti závažnosti
mnohým námitkám, požadavkům a
důvodům uplatňovaným v otázce
úpravy zastoupení obou jmenovaných skupin
v orgánech nemocenských pojišťoven z řad
zástupců pojištěnců, a navrhují
proto toto kompromisní řešení otázky
vlivu obou zájmových skupin na správu a vedení
nemocenských pojišťoven.