V představenstvu nemocenských pojišťoven
budou nadále míti většinu pojištěnci.
Aby však početně silné složce skupiny
zaměstnavatelské, totiž živnostníkům,
jichž závody nespadají pod pojem podniků
továrních, dostalo se za platnosti plurálního
hlasovacího práva, jež podle § 64 zákona
přísluší zaměstnavatelům
pro volby do představenstva i dozorčího výboru,
určitého minima zastoupení i v představenstvu,
bylo třeba počet zástupců zaměstnavatelských
zvýšiti na 3 a v zájmu zachování
dosavadního poměru zastoupení obou zájmových
skupin v představenstvu bylo nutno zvýšiti
na 9 i počet zástupců pojištěnců.
V dozorčím výboru je poměr zastoupení
obou skupin obrácený, při čemž
má se dostati zastoupení všem složkám
skupiny zaměstnavatelské, tudíž nejen
průmyslníkům, nýbrž i živnostníkům
a obchodníkům a také i zemědělcům
v těch okresních nemocenských pojišťovnách,
které mají pojištěnce i z řad
dělnictva zemědělského a lesního.
Vliv zaměstnavatelů na správu a vedení
pojišťoven byl posílen tím, že důležité
úkoly, které dříve rozhodovalo samo
představenstvo (§ 63, odst. 2. zákona), nebo
valná hromada delegátů; složená
výlučně ze zástupců pojištěnců
[§ 56, písm. č) až f) zákona, mají
býti řešeny na společných schůzích
představenstva a dozorčího výboru,
jimž předsedá střídavě
starosta představenstva a dozorčího výboru.
Návrh na jmenování úředníků
a zřízenců pojišťovny, mimo úředníky
uvedené v § 69 zákona může podati
pouze představenstvo, stejně je tomu i při
návrzích na propuštění úředníků
a zřízenců pojišťoven.
Instituce valných hromad delegátův nahrazena
byla sborem delegátů: Maximální počet
členů tohoto orgánu nemocenských pojišťoven
byl zmenšen z dosavadních 150 na 80. Minimální
počet členů sboru delegátů
zvýšen na 40, aby v něm se dostalo příslušného
zastoupení všem skupinám pojištěnců.
Nově zavedenému orgánu zbývá
z působnosti bývalých valných hromad,
pouze právo voliti zástupce pojištěnců
v představenstvu a dozorčím výboru
a vyslechnouti a schvalovati zprávy o činnosti těchto
zástupců pojištěnců v orgánech
pojišťovny.
K §§ 31, 32, 39, 42, 57 a 58 zákona: Stylistická
změna v těchto paragrafech je odůvodněna
nahrazením valné hromady sborem delegátův
a v § 42 též rovnou úpravou zastoupení
pojištěnců v orgánech pojišťoven.
K 37 zákona: Zrušením dosavadního znění
§ 21 zákona bylo nutno uvésti v tomto paragrafu,
co sluší rozuměti voličským seznamem,
lhůty, po kterou mají býti vyloženy
voličské seznamy, navrhuje výbor upraviti
jednotně pro všechny pojišťovny. V zájmu
vyvarování se sporů o způsobu počítání
lhůty dané k podání námitek
nebo k vyjádření o těchto námitkách,
navrhuje výbor přesnější vymezení
této lhůty.
K § 64 zákona: Vedle stylistických změn
vyvolaných nahrazením valné hromady sborem
delegátů, navrhuje výbor, aby byl zvýšen
minimální počet podpisů na kandidátní
listině z 1/5 na 1/10
počtu delegátů a sice v úmyslu, aby
bylo zamezeno přílišné tříštění
voleb a administrativní zatěžování
volebního řízení. Dále navrhuje
výbor, aby tento paragraf byl doplněn ustanovením,
že námitky do voleb musí býti podepsány
aspoň jednou desetinou počtu delegátů.
Tím má býti docíleno, aby proti výsledku
voleb byly podávány námitky skutečně
objektivní a opodstatněné a nikoli námitky
vyvolané jen osobním názorem jednotlivce
nebo několika málo jednotlivců.
K §§ 63 a 64 zákona: Změny těchto
paragrafů vyplývají jednak z nahrazení
valné hromady sborem delegátů, jednak novou
úpravou kompetence představenstva, a zastoupení
obou zájmových skupin v představenstvu, o
nichž bylo promluveno již shora. Ustanovení vládního
návrhu na doplnění odst. 2. § 63 o vzorných
služebních řádech je vsunuto do §
69, odst. 4.
K 66 zákona: Stylistické změny v 1. odstavci
tohoto paragrafu jednak zřetelněji vyjadřují
úmysl zákonodárcův, jednak jsou odůvodněny
zavedením sboru delegátů místo valné
hromady. Změna působnosti sboru delegátů,
zavedeného místo valné hromady, vyžaduje
vypuštění odst. 2. až 5.
K § 67 a) zákona: V úvodních odstavcích
k důvodové zprávě o orgánech
nemocenských pojišťoven bylo již řečeno,
že část působnosti představenstva
podle dosavadního zákona byla přenesena do
společných schůzí představenstva
a dozorčího výboru.
K §§ 68 až 70 zákona: Výbor navrhuje,
aby zrušen byl název "správce" a
"ředitel" nemocenské pojišťovny
a aby zaveden byl jednotný název pro úředníky
stojící v čele pojišťovny, totiž
vedoucí úředník. Rovněž
navrhuje výbor zrušení rozdílu "hlavního
účetního" u větších
pojišťoven a "účetního"
u dnešních pojišťoven.
K § 71: Stylistické změny jsou odůvodněny
zavedením sboru delegátů. Výbor nepokládal
za nutné, aby o změně stanov byla podávána
zpráva též ministerstvu sociální
péče a navrhuje proto vypuštění
příslušného ustanovení vládního
návrhu (§ 13, tisku č. 1225).
K § 72: Změna navržená v odst. 2. a 4.
je rázu formálního a účelnost
navrženého nového odst. 5. byla již odůvodněna
u § 30 b).
K § 73: Nové znění odst. 1. je odůvodněno
změnou kompetence orgánů pojišťoven
a zavedením společných schůzí
představenstva a dozorčího výboru.
Dále se navrhuje škrtnutí slova "společenstevní"
v odst. 2., ježto nemocenská pojišťovna
společenstevní je pro zaměstnance povinných
členů živnostenských společenstev
obligatorní a nemůže spolková nemocenská
pojišťovna a zapsaná pokladna pomocná
nahraditi povinné pojištění u společenstevní
(gremiální) nemocenské pojišťovny.
Slovo "společenstevní" dostalo se do odst.
2., § 73 pouhým nedopatřením.
K §§ 77 a 81: Výbor navrhuje, aby vyplněna
byla mezer a zákona o stanovení funkční
doby výboru a představenstva.
K § 78 zákona: V odst. 6., § 78 citace §
79; odst. 1, se nahražuje citací §u 81, odst.
2, čímž má býti docíleno,
že náměstkové předsedy Ústřední
sociální pojišťovny mají býti
jmenováni z členů představenstva Ústřední
sociální pojišťovny, poněvadž
by bylo, organisačně velmi obtížné,
aby místopředsedové ústavu neměli
mimo případné zastupování předsedy
právo účastniti se a spolurozhodovati v představenstu
ústavu. Poznamenává se, že již
podle dnešní práce vyvinuvší se
při jmenování místopředsedů
přípravného sboru a prvního představenstva
Ústřední sociální pojišťovny
místopředsedové byli jmenováni ze
členů představenstva.
Z obdobných důvodů se v § 81, odst.
2, navrhuje, aby členové představenstva ze
skupiny odborníků byli jmenováni zpětně
pouze ze členů výborů této
skupiny. I to odpovídá vyvinuvší se
praksi.
K § 80 a 81: Výbor došel k názoru, že
zájmy cedulového ústavu nevyžadují,
aby jeho zástupci byli zváni ke schůzím
výboru a měli tam hlasovací právo;
podle názoru výboru stačí, že
cedulový ústav musí býti slyšen
Ústřední sociální pojišťovnou
při vypracování směrnic pro ukládání
jmění.
K §§ 82 a 82a).
V § 63, odst. 2 zákona mluví se toliko o vzorném
služebním řádu, rovněž tak
v § 82, odst. 4 pro zaměstnance ústřední
sociální pojišťovny. Toliko v § 69,
odst. 4 se stanoví, že pro skupinu úředníků
jmenovaných v nemocenských pojišťovnách
podle § 9, odst. 1 ústřední sociální
pojišťovnou mají se vypracovati vzorné
služební a disciplinární řády.
Při této dosavadní textaci vyskytly se pochybnosti,
zda bylo úmyslem zákonodárcovým zmocniti
ústřední sociální pojišťovnu,
aby vypracovala také disciplinární řád
pro zaměstnance nemocenských pojišťoven
podle § 63, nebo zda disciplinární pravomoc
nad těmito zaměstnanci přísluší
pouze představenstvu nemocenské pojišťovny.
Aby však byly i přes tento výklad veškeré
pohybnosti odstraněny, navrhuje se, aby bylo výslovně
v zákoně uvedeno, že služební řády
podle §§ 63, 69 a 82 musí obsahovati také
předpisy disciplinární.
Má-li býti disciplinární řízení,
které jest do určité míry analogií
trestního řízení soudního,
odborně a bezvadně vedeno, bylo by účelno,
postaviti v čele disciplinárních komisí
jako předsedy nebo jejich náměstky osoby
práva znalé, a to pokud možno soudce v činné
službě nebo - na odpočinku, kteří
z prakse znají trestní řád soudní,
který bude nutno i při disciplinárním
řízení pomocně používat.
Jinak by se mohlo státi, že rozhodnutí prvních
instancí byla by často zrušena instancí
odvolací pro formální vady řízení,
čímž by se projednání disciplinárních
případů velmi zdržovalo a vznikaly by
značné náklady.
Jest přirozeno, že by se nemohla žádati
u soudců z povolání předsednická
činnost v disciplinárních komisích
bez honorování, avšak jest otázkou,
zda toto honorování by měla charakter platu
nebo charakter náhrady hotových výloh, tedy
zda by šlo o funkci placenou nebo o funkci čestnou.
Aby však tyto pochybnosti byly rozptýleny, navrhujeme,
aby druhou větou tohoto paragrafu byla tato otázka
přímo řešena v zákoně,
jak se to stalo také v § 19 zákona o předsedech
rozhodčího soudu a jejich náměstcích.
V otázce státního dozoru uvážil
předem sociálně-politický výbor,
že by nebylo účelné s hlediska administrativního
přidržeti se ustanovení §§ 16 a 18
vl. návrhu č. tisku 1225, ježto zmíněná
tam opatření zemského úřadu
politického II. stolice velmi snadno mohla by se střetnouti
s opatřeními Ústřední sociální
pojišťovny. Rozhodování pravděpodobných
sporů ministerstvem sociální péče
mělo by namnoze vzápětí průtahy,
jež by nebyly vítány zejména v případech,
kde je nutno rychle rozhodovati. Přes to soc. pol. výbor
nepřehlédl myšlenky nutnosti podrobnější
úpravy státního dozoru, jež byla podkladem
pro zmíněná ustanovení vládní
osnovy. Doplnil proto soc. pol. výbor dosavadní
ustanovení o státním dozoru, jednak uvedeným
všeobecným ustanovením o státním
dozoru (§ 86 v novém znění), jednak
drobnějšími změnami v § 89.
S hlediska této podrobnější úpravy
státního dozoru nebylo nutno podržeti §§
12 a 13, odst. 1., jakož i § 17 vl. návrhu tisk
č. 1225.
K § 95, I. čís. 1.
Dosavadní znění tohoto ustanovení
zákona připouštěl různý
výklad, jak dlouho trvá povinnost nemocenské
pojišťovny k poskytování nemocenského
ošetřování, není-li nemoc současně
spojena s neschopností ku práci. Byla-li nemoc spojena
s neschopností ku práci, jest pojišťovna
povinna poskytnouti nemocenské ošetřování
nejdéle jeden rok od počátku pracovní
neschopnosti. Vyžaduje-li nemoc pouze lékařského
ošetření a léků, je podle slovného
výkladu zákona pojišťovna povinna poskytovati
nemocenské ošetřování, dokud
nemoc trvá bez časového obmezení,
i když mezi tím pojištěnec již dávno
ze zaměstnání vystoupil.
Aby těmto pochybnostem bylo čeleno, navrhuje výbor
změnu tohoto ustanovení v tomto směru, že
nemocnému, který vystoupil ze zaměstnání
a potřebuje pouze lékaře a léky, jest
nemocenské ošetřování poskytovati
nejdéle jeden rok ode dne vystoupení ze zaměstnání.
Pokud jest pojištěnec v zaměstnání,
podléhajícím povinnému pojištění,
má nárok na nemocenské ošetření
bez jakéhokoliv časového omezení.
K § 95, I. čís. 2.
Velmi často se stává, že pojištěnec
onemocní nejprve nemocí, která nezpůsobí
jeho neschopnost ku práci, takže o určitou
dobu vyžaduje pouze lékaře a léků
(ambulantní ošetřování); a teprve
později stane se následkem této nemoci, nezpůsobilým
ku práci. Takovéto případy byly v
praksi různě posuzovány a bylo poukazováno
na to, že poskytování nemocenského podle
§ 95, I. čís. 2. je zvláštní
samostatnou dávkou, takže jest nutno zkoumati, zdali
při uplatnění nároků na nemocenské
je v daném případě povinnost pojišťovny
k poskytování nemocenského, to jest, zda
neschopnost ku práci spadá aspoň do ochranné
lhůty.
Aby bylo zamezeno tomuto, podle výboru mylnému výkladu
zákona, navrhuje výbor, aby do zákona bylo
pojato výslovné ustanovení, že dobu
nemoci, jež předchází počátku
neschopnosti ku práci a za niž je poskytováno
pouze nemocenské ošetřování,
není započítati do doby, po kterou jest vypláceti
nemocenské.
Druhou větou jest vyjádřena zásada,
že po dobu pobírání nemocenského
náleží pojištěnci vždy též
nárok na nemocenské ošetřování,
takže v tom případě, když pojištěnec
vystoupil ze zaměstnání a stal se následkem
své nemoci, která zprvu vyžadovala pouze lékaře
a léky, teprve později neschopným ku práci,
je nemocenská pojišťovna povinna poskytovati
nemocenské ošetřování po dobu
delší 1 roku.
V praksi vyskytovala se často otázka, jak jest počítati
délku podpůrčího období, když
během pobírání nemocenského
nastalo přerušení pouze pracovní neschopnosti,
ačkoliv nemoc ve smyslu "zákona to jest potřeba
lékaře a léků, trvá dále
a pojištěnec v těchto mezidobích byl
pouze ambulantně léčen. Některé
nemocenské pojišťovny započítávaly
i taková období, v nichž bylo poskytováno
pauze nemocenské ošetřování do
doby podpůrčí, takže některému
pojištěnci nemocenské bylo vypláceno
nikoliv za 365 dnů, nýbrž často za mnohem
méně dnů.
Navrhuje proto výbor, aby v zákoně byla nyní
výslovně stanoveno, že takováto období,
v nichž za trvání nemoci je poskytováno
jen nemocenské ošetřování, nebyla
započítávána do jednoroční
doby, po kterou jest vypláceti nemocenské. Aby však
podpůrčí doba nezapočtením
takovýchto období nebyla přespříliš
prodlužována, navrhuje se, aby do podpůrčí
doba byla započítávána taková
období, v nichž je poskytováno jen nemocenské
ošetřování, pouze tehdy, trvají-li
déle než 8 týdnů:
K § 95, II. č. 1.
Poskytování pomoci při porodu je podle ustanovení
zákona dávkou naturální. Poněvadž
však v mnohých nemocenských pojišťovnách
nesjednaný dosud smlouvy s porodními asistentkami,
praktikují tyto pojišťovny toto ustanovení
tak, že pojištěnce místo této dávky
poskytují určitou peněžitou náhradu.
Aby se této dnes obvyklé praksi dostalo zákonné
opory, jest nutno vsunouti do zákona ustanovení,
že místo pomoci porodní asistentky může
býti poskytnuta peněžitá náhrada,
jejíž výši určí stanový.
K § 95, II., č. 3.
Vstoupí-li pojištěnka po porodu do práce
k jinému zaměstnavateli, který ji přihlásí
k jiné pojišťovně než k té,
která jí vyplácela podporu v šestinedělí,
vznikají mezi oběma pojišťovnami často
spory o to, která z nich má poskytovati nadále
příplatek za kojení. Aby se těmto
sporům zabránilo, navrhuje výbor, aby k poskytování
příspěvků za kojení byla povinna
pojišťovna, u níž nárok na tuto dávku
vznikl.
Protože jest nutno, aby se osiřelému dítěti
dostalo zvýšené péče navrhuje
výbor aby zbývající částky
na podpoře v těhotenství i na příspěvcích
za kojení, které podle dosud platného zákona
zůstaly po smrti pojištěnky při porodu
nebo brzo po něm pojišťovně, dostaly se
té osobě, která pečuje o v výživu
dítěte.
K § 95, III., č. 1.
Aby se dospělo k jednotné praksi, nutno pojmouti
do zákona přesný předpis, kdy má
pohřebné býti vyplaceno. Má se tak
státi podle navrhované změny tehdy,
1. zemře-li pojištěnec za trvání
pojištění,
2. zemře-li třeba náhlou smrtí ve
lhůtě ochranné, i když před tím
neměl nároků na nemocenské,
3. zemře-li dříve, než uplynulo 6 měsíců
ode dne, kdy mu byla pravoplatně zastavena výplata
nemocenského.
Pro výplatu pohřebného je v tomto případě
rozhodné pouze, nastala-li smrt v době 6 měsíců
po zastavení výplaty nemocenského, nikoliv
však nastala-li smrt v důsledku téže nemoci,
pro niž byl zemřelý dříve podporován;
nebo z jiných příčin.
Pohřebnému má býti přiznána
též povaha podpory pozůstalým rodinným
příslušníkům, a proto se navrhuje,
aby bylo v zákoně Výslovně stanoveno,
že z pohřebného jest nutno napřed zapraviti
útraty pohřbu a že na případný
zbytek mohou si činiti nárok rodinní příslušníci
v určitém pořadí. Teprve v tom případě,
že zde není vůbec rodinných příslušníků,
má zbytek pohřebného po zapravení
pohřebních výloh připadnouti pojišťovně.
§ 95, III. č. 2.
Ježto je v zájmu pozůstalých rodinných
příslušníků, aby jim pohřebné
bylo vyplaceno co nejdříve, navrhuje výbor,
aby pohřebné v případech, kdy pojištěnec
má nárok na pohřebné vůči
nemocenské pojišťovně i vůči
úrazové pojišťovně, vyplácela
nemocenská pojišťovna a aby je pak s úrazovou
pojišťovnou vyúčtovala.
K § 97 zákona:
Odst. 1.
Navrhované nové znění tohoto odstavce
přesně určuje, že toto ustanovení
nelze vztahovati na všechny nemocenské dávky,
nýbrž jen na pomoc v nemoci. Neplatí proto
toto ustanovení na př. pro uplatňování
nároků nadávky z mateřství.
K odst. 2.
Nárok na dávky rodinného pojištění
má pojištěnec, nikoliv příslušník
rodiny. Má proto pojištěnec možnost uplatňovati
nárok na tyto dávky tak dlouho, dokud sám
může uplatňovati nárok na pomoc v nemoci
pro sebe. Navrhovaným novým zněním
je trvání nároku na dávky rodinného
pojištěni jasněji vytčeno, než
tomu bylo dosud.
Odst. 4. Změny v tomto odstavci jsou rázu stylistického.
Odst. 5. Pochybnosti o počítání délky
ochranné lhůty osob, které před jejím
ukončením počaly znovu vykonávati
práce: nebo služby povinně pojištěné,
má rozptýliti návrh na změnu odst.
5., podle něhož nové zaměstnání
podléhající pojistné povinnosti staví
běh ochranné lhůty. Ochranná lhůta
získaná novým zaměstnáním
připočítává se k nevyčerpanému
zbytku dřívější ochranné
lhůty, ovšem že součet obou ochranných
lhůt nesmí převyšovati nejvyšší
výměru lhůty ochranné, t. j. 6 týdnů.
Ochranná lhůta získaná tímto
sečtením čítá se ode dne, kdy
pojištěnec přestal vykonávati naposledy
práce nebo služby povinně pojištěné.
V zákoně nebylo dosud ustanovení o tom, která
pojišťovna je povinna poskytovati dávky, když
pojistný případ nastal sice ještě
v ochranné lhůtě, která plynula ještě
z dřívějšího pojištění
- avšak po uplynutí ochranné lhůty ze
zaměstnání druhého. Bylo uvažováno
o tom, zda by k poskytování dávek v tomto
případě neměla býti povinna
pojišťovna příslušná z dřívějšího
pojištění. Vzhledem k tomu však, že
osoba nezaměstnaná, která změnila
příslušnost k pojišťovně,
zdržuje se obyčejně v obvodu pojišťovny,
u níž naposled byla pojištěná dospěl
výbor k názoru, že bude nejvhodnější
upraviti tuto otázku tak, jak byla řešena v
§ 13, č. 3, dřívějšího
nemocenského zákona, t. j., že k poskytování
dávek jest povinna nemocenská pojišťovna,
ke které pojištěná osoba naposledy záležela.
K § 100 zákona:
Navrhovaným novým zněním tohoto paragrafu
má býti jasně řečeno, že
nemocenská pojišťovna ani v tom případě,
když nemoc byla zaviněna okolnostmi v tomto paragrafu
uvedenými, nemůže odepříti nemocenské
ošetřování. Avšak i když je
jí dáno právo, aby pojištěnci
v takových případech nevyplácela nemocenské,
nebylo by spravedlivo, aby rodinným příslušníkům
takového pojištěnce, kteří jsou
svou výživou převážnou měrou
odkázáni na jeho výdělek, nedostalo
se nejnutnější podpory.
K § 101:
Odst. 2.
Mají-li někteří zaměstnanci
po dobu své neschopnosti ku práci nárok na
plný pracovní výdělek, není
důvodu, aby v době kdy pro zaměstnavatele
nekonají služeb, byli na tom lépe, než
za doby plného pracovního výkonu. Proto navrhuje
výbor, aby se stalo obligatorním fakultativní
ustanovení dosavadního zákona (§ 144
písm. a), jehož použití záviselo
od pojetí do stanov pojišťovny a jež umožňovalo
zaměstnavateli, který svým zaměstnancům
v případě nemoci přizná nárok
na výplatu plné mzdy nebo na bezplatné naturální
opatření; vůči nemocenské pojišťovně
vznésti požadavek; aby mu pojistné za tyto
zaměstnance bylo přiměřeně
sníženo. Nastane-li tudíž u takových
zaměstnanců pojistný případ,
nevyplácí jim pak nemocenská pojišťovna
nemocenského nebo jeho části po dobu, po
kterou zaměstnavatel jim uvedené požitky poskytuje.
Vzhledem k tomu, že při povolování sníženého
pojistného nelze bráti zřetel na to, že
zaměstnavatel v případě nemoci jen
po zcela krátkou dobu poskytuje plnou mzdu nebo bezplatné
naturální opatření, bylo nutno stanoviti
určitou minimální lhůtu, po kterou
musí zaměstnancům býti zaručen
nárok na výplatu uvedených požitků.
K § 102: Ustanovení zákona, že pojišťovna
může odepříti zcela nebo z části
peněžité dávky pojištěnci,
jestliže jako nemocný se vzepře dozoru pojišťovny
nad nemocnými nebo se neřídí jejími
předpisy o hlášení nemoci, o chování
se nemocných a kontrole jich, je dalekosáhlého
významu a proto jeví se spravedlivým, aby
nemocný na tyto následky byl předem upozorněn.
Dále navrhuje výbor, aby i tehdy, když nemocný
pro nezachování pravidel obsažených
v léčebném řádě bude
potrestán odnětím peněžitých-dávek,
mohla nemocenská pojišťovna rodinným příslušníkům,
kteří svou výživou jsou převážně
odkázáni na výdělek pojištěncův,
přiznati podporu ve výši poloviny nemocenského.
K § 104: Protože ustanovení uvedené pod
písm. a) tohoto zákona bylo pojato ve změněné
formě do § 101, je nutna stylistická změna
ostatních ustanovení tohoto paragrafu.
Písm. b) Neutěšená finanční
situace nemocenských pojišťoven má za
následek že toto omezení povinných dávek
v mateřství jest pojato do stanov skoro všech
nemocenských pojišťoven. Některé
pojišťovny přísné dbají
toho, zda před uplatněním nároku na,
dávky v mateřství jest přesně
splněna zákonná podmínka šestiměsíčního
povinného pojištění, a odmítají
nárok pojištěnek, i když prokáží,
že vedle, na př. pětiměsíčního
povinného pojištění, byly ještě
po určitou dobu pojištěny podle § 250.
Není důvodů, proč by doba dobrovolného
pokračování v pojištění
podle § 250 neměla býti postavena na roveň
povinnému pojištění; výbor navrhuje
proto, vzhledem k tomu, že ustanovení § 250 umožňuje
pokračování v pojištění
teprve po tříměsíčním
povinném pojištění, aby nárok
na dávky v mateřství mohl pravoplatně
býti uplatňován také tehdy, když
pojištěnka pokračovala v pojištění
podle § 250.
K § 105 písm. h): Za účelem preventivní
léčebné péče o děti
pojištěnců, jejichž zdravotní stav
toho nezbytně vyžaduje, navrhuje se zavedení
nové statutární dávky, aby tyto děti
mohly na lékařské doporučení
býti na účet nemocenské pojišťovny
umístěny v ozdravovnách, zotavovnách
nebo jiných zařízeních, a to jak domácích,
tak případně i cizozemských.
Písm. i). Toto ustanovení bylo doplněno za
tím účelem, aby nevznikly pochybnosti o tom,
že nemocenská pojišťovna může
poskytovati pojištěncům pomocné prostředky
též v době, kdy znetvoření nebo
zmrzačení již určitou dobu trvá.
Odst. 2. Poskytování více dávek bývá
ve stanovách nemocenských pojišťoven činěno
závislým na tom, zdali pojištěnec byl
již po určitou dobu pojištěn. Pro uplatnění
nároku na více dávky mají některé
nemocenské pojišťovny zavedenu dobu půlročního
až několikaročního členství.
Aby se tomuto omezení dostalo zákonného podkladu,
navrhujeme, aby takové omezení bylo přípustné
na základě výslovného ustanovení
zákona.
Odst. 3. Také Ústřední sociální
pojišťovna může míti zájem
na tom, aby se dětem pojištěnců dostalo
včasného odborného ošetřování
a léčení. Novou citací v odst. 3.
jest jí umožněno, aby nemocenským pojišťovnám
mohla uložiti, aby takové děti pojištěnců
v ozdravovnách umísťovaly. V tomto případě
nese Ústřední sociální pojišťovna
polovinu nákladu tím vzniklého.
K § 69 novely (100 zákona): V tomto paragrafu se navrhuje
pouze stylistická změna v tom směru, že
vychovávací příplatky nejsou uváděny
jako samostatná dávka a dále, že je
pod písm. d) uvedena nově zaváděná
dávka, totiž výbavné.
K § 70 novely (§ 107 zákona): Čekací
doba v sociálním pojištění na
dlouhodobé dávky (důchody) sleduje ten účel,
aby nositel pojištění invalidního a
starobního byl chráněn před obmyslným
vstupem t. zv. špatných risik do pojištění.
Mohou totiž býti vypočítaví lidé,
kteří vstoupí do zaměstnání
pojištěním povinného krátce před
hrozící invaliditou nebo smrtí a tím
zatíží nadměrně nositele pojištění.
Výbor soudil, že Ústřední sociální
pojišťovna jako nositel pojištění
invalidního a starobního je proti obmyslnému
vstupu špatných risik do pojištění
dostatečně chráněna zavedením
čekací doby 100 příspěvkových
týdnů. Proto navrhuje výbor zkrácení
dosavadní čekací doby 150 příspěvkových
týdnů na 100 příspěvkových
týdnů: Účinnost tohoto opatření
se navrhuje teprve od 1. ledna 1929, ježto teprve státním
rozpočtu na r. 1929 bude moci býti zařazena
úhrada zatížení státu, jež
vyplyne z tohoto zkrácení doby čekací
zvětšenou výplatou státního příspěvků.
Také podmínka, aby z celé čekací
doby spadalo alespoň 13 týdnů do povinného
pojištění posledních 2 let před
nápadem dávky, byla vložena do původního
zákona k ochraně nositelé invalidního
a starobního pojištění. Protože
však tato podmínka byla by pro mnohé pojištěnce
neodůvodněnou příkrostí a snižovala
by význam a účel pojištění
dobrovolného, a ježto stanovenou čekací
dobou a započítáváním doby
dobrovolného pojištění do čekací
doby pouze polovinou je ústřední sociální
pojišťovna dostatečně chráněna,
navrhuje výbor, aby vypuštěna byla v §
107 podmínka, že požadovaných 13 týdnů
povinného pojištění z celkové
čekací doby má spadati do doby posledních
dvou let před nápadem dávky.
K § 108: Doplněk odst. 1. jest důsledkem úpravy
§ 7 a § 20.
Nový odstavec 2. je nutným systematickým
doplňkem dosavadního znění §
108 a jeho význam je v tom, že doba získaná
jiným způsobem než povinným pojištěním
podle tohoto zákona klade se co do účinků
na vyměřování dávek na roveň
době příspěvkové, získané
v povinném pojištění.
Nový § 108 a). spolu s novým zněním
§ 253 znamená systematicky a stylisticky vhodnější,
jakož i administrativně jednodušší
úpravu započtení doby presenční
služby.
Odstavec 1. § 108.) vyslovuje přesně zásadu,
že dobu vojenské služby presenční
a dobu dvanáctiměsíčního vojenského
výcviku podle § 2 zákona z 8. dubna 1927, čís.
53 Sb. z. a n. o ročním kontingentu branců,
o náhradní záloze a o některých
změnách branného zákona jest započítati
jako dobu příspěvkovou, kdežto dosavadní
stylisace § 2, odst. 3. vedla k důsledku, že
vojíni byli po dobu presenční služby
pojištěni, což nebylo úmyslem zákonodárce.
K § 109: Připojení nového odstavce 3.
je jednak v souvislosti se zrušení § 125, jednak
je důsledkem zásady, aby pojištěním
invalidním a starobním, pokud jde o důchody
invalidní, byli zabezpečeni zaměstnanci pouze
v případech déle trvající invalidity.
Případy kratší dobu trvající
invalidity jsou zpravidla způsobeny nemocí a provázeny
požíváním nemocenského. V návrhu
výboru se tyto případy vyjímají
z okruhu nároků z invalidního a starobního
pojištění, na rozdíl od dosavadního
ustanovení § 25, které tyto případy
řeší pouhým stavením výplaty
invalidního důchodu.
K § 110: Navrhovaný doplněk odst. 1. sleduje
cíl důsledného provedení zásady,
že je-li invalidita pouhým pokračováním
nemoci, má dojíti k výplatě invalidního
důchodu teprve, přestala-li výplata nemocenského,
protože doba stanovená v § 95, I. č. 2.
pro požitek nemocenského již uplynula.
Odst. 2. jest pouze stylisticky vhodněji upraven.
K § 76 novely (§ 112 zákona): Tímto paragrafem
změněna je dosavadní podmínka pro
požitek starobního důchodu. Hranice, již
nesmí přesahovati výdělek pojištěnce
uplatňujícího nárok na důchod
starobní, byla zvýšena z dosavadní jedné
třetiny na polovinu toho, co tělesně i duševně
zdravý zaměstnanec téhož oboru s podobným
výcvikem a v témže obvodě obyčejně
vydělává.
K § 113: Zrušení nadpisu a stylistická
úprava dosavadního odstavce 1. § 113 jest důsledné
provádění zásady, že nárok
na příplatky vychovávací není
samostatným nárokem na důchod, nýbrž
nárokem na pouhé zvýšení důchodu
invalidního a starobního. Přímým
důsledkem je také zrušení dosavadního
odst. 2. a 3.
K § 114: Nové ustanovení tohoto paragrafu znamená
velmi značné ulehčení podmínek
pro nárok na vdovský důchod, jenž jest
dosud vázán na podmínku invalidity vdovy,
návrh výboru totiž rozšiřuje okruh
osob, oprávněných k požitku vdovského
důchodu, na vdovy, které jsou starší
65 let a vdovy, které pečují o dvě
nebo více dětí zemřelého pojištěnce.
K § 116: Doplnění tohoto paragrafu plyne ze
změny § 113 a ze zavedení nového §
120 a).
K § 117: V odst. 2. jde pouze o změnu stylistickou,
analogickou změně § 110, odst. 2.
K § 82 novely (§ 118 zákona): Výbor navrhuje,
aby § 118 zákona, doplněn byl ustanovením,
jímž rozšiřuje se okruh dětí
majících nárok na sirotčí důchod
o nevlastní děti, při čemž jejich
nárok vzniká teprve tehdy, když není
nejvyšší přípustná výše
důchodu sirotčího podle § 120 vyčerpána
ostatními dětmi.
K § 83 novely [§ 120 a) zákona]: Novým
tímto ustanovením zavádí se fakultativní
zvýšení důchodu invalidního,
starobního a vdovského (vdoveckého) a důchodu
oboustranně osiřelých sirotků, kteří
dovršili 14. rok svého věku, o polovinu při
úplné bezmocnosti důchodcově. Při
tomto fakultativním zvýšení důchodu
pro bezmocné nečítá se ovšem
zvýšení důchodu podle § 113, totiž
příplatky na děti; dále platí
i při zvýšení důchodu pro nemocného
oboustranně osiřelého sirotka, dovršivšího
14. rok svého věku, zásada § 120, odst.
2., že úhrn všech důchodů sirotčích
nesmí činiti více než důchod,
jehož zemřelý pojištěnec požíval
nebo na nějž měl nárok, zvýšený
o příplatky na děti.
K § 83 novely [§ 120 b) zákona]: Výbor
vzal v úvahu veškeré námitky, které
z kruhů odborných byly vznášeny proti
úmyslu vládního návrhu vraceti, premie
pojištěnce při vystoupení z pojištění
následkem sňatku a navrhuje vypuštění
tohoto ustanovení vládní osnovy. Naproti
tomu však uznává, že doba provdání
je pro ženu dosud výdělečně činnou
okamžikem zvláštní hospodářské
potřebě a že vyžaduje doba ta s hlediska
populačního a sociálně politického
podpory a navrhuje proto aby pojištěnkám, jež
se provdají po dokonání čekací
doby, bylo vyplaceno výbavné jako jednorázová
dávka sociálního pojištění
bez jakéhokoliv zkrácení ostatních
nároků pojištěnky. Stanovení
lhůty dvou let po sňatku k uplatňování
nároku odůvodňuje výbor úvahou,
že je třeba přiznati delší dobu
pro prvá léta, než toto nové ustanovení
vejde ve známost.
Při opětném provdání se ovdovělé
pojištěnky může býti výchovné
vyplaceno znovu jen tehdy, byla-li pojištěnka před
novým svým, sňatkem pojištěna
podle zákona č. 221/1924 aspoň po dobu pěti
let.
V pojistně-matematické části důvodové
zprávy je na podkladě finančního dosahu
této nové dávky podáno vysvětlení
o výši této dávky a o zatížení
z toho plynoucím. Výbavné bylo stanoveno
pevným penízem (beze zřetele na délku
příspěvkové doby) z toho důvodu,
aby výplata výbavného se nezdržovala,
a výpočet nepůsobil velkých administrativních
potíží.
K § 84 novely (§ 121 zákona). Dosavadní
vyměřování odbytného podle
příspěvkové doby působilo značné
administrativní potíže a výplata se
značně zdržovala zjišťováním
dosavadního průběhu pojištění
a zjišťováním, zda pojistné bylo
zaplaceno. K odstranění všech těchto
potíží navrhuje výbor vyměřování
odbytného pevnými částkami podle třídy,
v níž byl pojištěnec zařazen v
době úmrtí.
Změna odst. 2, souvisí jednak s navrhovanou změnou
odst. 1., jednak má navrhované zmírnění
podmínky pro zaúčtování vyplaceného
odbytného na důchod později nabytý
zkrácením doby 5 let na dva roky zajistiti, aby
invalidní vdově nebyl zkracován důchod,
nastala-li invalidita po dvou letech. Výbor vychází
totiž z názoru, že by nebylo žádoucno,
aby invalidní vdova v důsledku zaúčtování
vyplaceného odbytného na důchod vdovský
měla po delší dobu požívati vdovského
důchodu podstatně sníženého.
Lhůta dvou let byla zvolena proto, že vdovský
důchod činí polovinu důchodu pojištěncova,
takže odbytné vyplacené při smrti pojištěncově
rovnalo by se vdovskému důchodu prvých dvou
let invalidity vdovy. Po stránce pojistně-matematické
nemá tato změna podstatného vlivu na zatížení.
Změna odst. 3. ukázala se nutnou, aby nedošlo
v praksi k nesrovnalostem, jež by se mohly vyskytovati důsledkem
dosavadního ustanovení tohoto odstave, podle něhož
náleželo odbytné pozůstalému
manželovi bez zřetele k tomu, zda a či vinou
manželství bylo rozvedeno, nebo zda pozůstalý
manžel zavinil nebo spoluzavinil smrt druhého manžela.
Rovněž okruh oprávněných dětí
byl přesněji vymezen a rozšířen,
což docíleno citací § 118. Přednostní
nárok manžela před dětmi byl však
omezen podmínkou, že pečuje o děti (jako
v § 113 nárok na příplatek).
Ve 4. odstavci vynechává se podmínka společné
domácnosti, na niž byl dosud vázán nárok
rodičů a sourozenců. Činí se
tak proto, že hospodářské a sociální
poměry dělníků a jejich rodinných
příslušníků nutí tyto
k častému přerušování
společné domácnosti, jež by měla
zpravidla v zápětí ztrátu nároku
rodičů a sourozenců na odbytné vůbec.
K § 122: Shodně s úpravou lhůty k uplatňování
nároku na výchovné byla prodloužena
též lhůta k uplatňování
nároku na odbytné z jednoho roku na dva roky.
K § 125 zákona: Zrušení tohoto paragrafu
se odůvodňuje jednak důvody uvedenými
k nově přijatému odst. 3, § 109, jednak
pak tím, že nelze odpírati nemocenské,
které je náhradou výdělku, jejž
jinak zákon vedle důchodu případně
připouští.
K § 126 zákona: Nové znění §
126 sleduje zmírnění a podstatné zjednodušení
a soustředění podmínek pro krácení
důchodu pojištění invalidního
a starobního v případě konkurence
těchto důchodů s důchody jiného
odvětví sociálního pojištění.
K §§ 129 a 130 zák.: Vzájemné přemístění
těchto paragrafů je nutné z důvodu
systematického uspořádání zákona.
V § 129 nově zaváděné úlevy
v ochranné lhůtě invalidního a starobního
pojištění jsou zdůvodněny nutností
liberálnějšího postupu při zániku
nároků, který je důsledkem dovršení
ochranné lhůty, a to zejména, pokud jde o
dobu, po kterou pojištěnec požíval nemocenského
nebo invalidního (starobního) důchodu a nemohl
tedy býti pro případ invalidity a stáří
pojištěn.
V § 10 jde pouze o stylistické změny, vystihující
lépe skutečnosti, které jsou jeho podkladem.
K ustanovením zákona o Pojistném v nemocenském
pojištění:
Podle § 159 platného zákona nesmělo
pojistné pro nemocenské pojištění
přesahovati pravidelně 5% střední
denní mzdy. Zvýšení jeho se připouští
jenom výjimečně a na přechodnou dobu.
Ze zkušeností se projevuje, že u některých
nemocenských pojišťoven nemůže býti
docíleno finanční rovnováhy s pojistným
omezeným tímto způsobem jednak pro nepříznivé
poměry zdravotní, jednak pro nepříznivé
rozvrstvení pojištěnců podle věku,
pohlaví a mzdových tříd. Je-li zřejmo,
že horní hranice pojistného v platném
zákoně pojatá nemůže býti
u těchto pojišťoven zachována a zvýšení
pojistného pouze na přechodnou dobu by nestačilo,
dává se možnost Ústřední
sociální pojišťovně stanoviti pojistné
v rozpětí od 4,3% do 4,8% střední
denní mzdy, což jest také opatřením
pro to, aby nebyli pojištěnci v obvodech pojišťoven
s nepříznivými poměry postaveni hůře
než pojištěnci ostatní. Pojistné
4,3% odpovídá, v celku dnešnímu stavu
vzhledem k tomu, že se platí pojistné za šest
dnů v týdnu u pojištěnců, kteří
pracují šest dnů v týdnu, kdežto
podle nového znění §§ 12. a 160.
platí se pojistné v nemocenském pojištění
za každý kalendářní den. Podle
sdělení střední sociální
pojišťovny značná část okresních
nemocenských pojišťoven, jak v roce 1927, tak
v roce 1928 vykazuje provozní schodky a u některých
z nich není naděje, že by tyto schodky mohly
býti odstraněny zavedením úsporných
opatření. V prvé polovině roku 1928
vydaly okresní nemocenské pojišťovny o
17% více, než za stejnou dobu přijaly a o 11%
více, než za stejnou dobu předepsaly.
Zemědělské nemocenské pojišťovny
vydaly přibližně o 14% více, než
za stejnou dobu přijaly a o 75% více, než předepsaly.
Závodní nemocenské pojišťovny,
vydaly 99,25% toho, co přijaly na pojistném, společenstevní
108,5%, spolkové nemocenské pojišťovny
110% a zapsané 114%.
Celkem vydaly všechny pojišťovny o 15,75% více,
než přijaly a o 10,56% více než předepsaly,
při čemž dlužno zdůrazniti, že
téměř všechny nemocenské pojišťovny
omezily již povinné dávky a omezily též
na nejmenší míru poskytování
léčebné péče ústavní
i lázeňské.