II. volební období. | 7. zasedání. |
I. posl. dra Klapky, Netolického, Zeminové, Špatného
a druhů min. financí o náhradě za
vybírání daně z masa obcím,
II. posl. dra Uhlíře a druhů vládě
a zejména min. vnitra, zda byl vydán výnos
o rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu ze dne 8. listopadu 1927 č 19422/27,
III. posl. Bergmanna, Knejzlíka, Langra, Riedla a druhů
vládě o zařazení města Břeclavi
do skupiny míst B činovného stát.
zaměstnanců,
IV. posl. Bergmanna, Sladkého
a druhů vládě o zařazení městyse
Michálkovic do skupiny míst B činovného
stát. zaměstnanců,
V. posl. Bergmanna, Knejzlíka, Langra, Riedla a druhů
vládě o přeřazení města
Přerova na Moravě s okolními obcemi do skupiny
míst B činovného stát. zaměstnanců,
VI. posl. Kršiaka,
Kopasze a súdruhov min. vnútra o svojvolnom úradovanie
a nemravnom chovanie starostu obce Jozefa Bačányiho
v Sp Novej Vsi,
VII. posl Bergmanna, Vlčka, Lance a druhů vládě
o přeřazení města Kralup n. Vlt. do
skupiny míst B činovného státních
zaměstnanců,
VIII. posl. Bergmanna, Vlčka, Lance a druhů vládě
o přeřazení města Žatce do skupiny
míst B činovného státních zaměstnanců,
IX. posl. Bergmanna, Vlčka, Lance a druhů vládě
o přeřazení města Loun do skupiny
míst B činovného státních zaměstnanců,
X. posl. Sladkého, Hrušovského a druhů
min. školství a národní osvěty
o rozšíření budovy čsl. státního
ústavu pro hluchoněmé v Kremnici,
XI. posl. Sladkého, Hrušovského a druhů
min. školství a nár. osvěty o ustanovení
odborného inspektora pro pedagogický dozor na státních
odborných školách pro hluchoněmé
a slepé na Slovensku,
XII. posl. Knejzlíka, Langra, Riedla a druhů vládě
o přeřazení městečka Kvasic
do skupiny C pro výměru činovného,
XIII. posl. Práška,
Mikuláše a druhů min. financí
o nemožném výnosu a praksi ministerstva financí,
dle které jsou udělovány trafiky válečným
poškozencům,
XIV. posl. Tayerle, Kleina, Brodeckého a soudruhů
vládě stran omezování občanských
práv zaměstnanců Státní tiskárny
v Užhorodě,
XV. posl. Mikuláše,
Knejzlíka, Práška a druhů min. financí
o postupu berních správ při ukládání
důchodové daně drobným zemědělcům,
XVI. posl. Netolického, Slavíčka, dra Klapky
a druhů min. školství a nár. osvěty
o živnostenských pokračovacích školách
a IV. ročníku škol občanských,
XVII. posl. Chvojky, Pechmanové, Davida a druhů
vládě o přeřazení obce Kartouzy
- Valdice do skupiny B činovného státních
zaměstnanců,
XVIII. posl. Netolického, Slavíčka, Mikuláše,
Práška a druhů náměstku předsedy
vlády ve věci zákona o pojištění
osob samostatně výdělečně hospodařících,
XIX. posl. Bergmanna, dra Klapky, Špatného a druhů
vládě o přeřazení obce Sázava
- Černé Budy do skupiny míst C činovného
státních zaměstnanců,
XX. posl. Petera Śliwky a soudruhů min. veř.
prací o výbuchu plynu na jámě Zvěřině
v ostravsko-karvínském revíru, zaviněném
nezachováváním hornopolicejních bezpečnostních
předpisů,
XXI. posl. Chvojky, Pechmanové, Davida a druhů min.
soc. péče a obchodu o poměrech v domáckém
průmyslu sklářském v Pojizeří,
XXII. posl. Chvojky, Pechmanové, Davida a druhů
vládě o přeřazení města
Jičína do skupiny B činovného státních
zaměstnanců,
XXIII. posl. inž. Kalliny a druhů min. školství
a národní osvěty o chování
gymnasiálního ředitele dra Viktora Hevlera
v Karlových Varech, které jest paškvilem státoobčanské
svobody a národního cítění,
XXIV. posl. Schneidera a druhů min. národní
obrany o leteckém dnu v Křešicích u
Děčína,
XXV. posl. Matznera, Nitsche a druhů min. vnitra o překažené
schůzi Sudetsko-německého venkovského
svazu v Podbořanech,
XXVI. posl. Kirpalové, Blatné a soudruhů
vládě, aby byly zřízeny ústavy
pro léčení lupu,
XXVII. posl. Bergmanna, Moudrého a druhů vládě
o zařazení obce Rossbachu do skupiny míst
B činovného státních zaměstnanců.
Dle §u 30. zákona čís. 262/20 byl zmocněn
ministr financí svěřiti obcím vybírání
daně z masa za náhradu, která neměla
přesahovati 10% této daně. Dle prováděcího
nařízení čís. 263/20 uzavírala
finanční správa s obcemi smlouvy, dle nichž
podíl obcí činil 10% při vývozu
do 100.000 Kč, při vývozu vyšším
5%. Není tedy prováděcí nařízení
v souhlasu s §em 30. zákona, který připouští
náhradu do 10% bez ohledu na výnos daně.
Se zřetelem k tomu, že finanční situace
obcí jest velmi kritická a že 10% odpovídá
skutečným režijním nákladům,
je nutno, aby byla dána obcím plná náhrada,
jak ji zákon stanovil.
Táží se proto podepsaní:
1) Jest pan ministr financí ochoten předložiti
vládě republiky československé návrh
na změnu §u 29 prováděcího nařízení
čís. 263/20 v tom smyslu, že budou z druhého
odstavce tohoto paragrafu vypuštěna slova "do
100.000 Kč" a "ve výši 5% z částky
docílené nad tento
výnos"?
2) Jest pan ministr financí ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil, aneb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 22.
října 1928.
Podle rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu ze dne 8. listopadu 1927, č. 19422/27, jsou povinny
státní úřady úřadovati
s obcemi jako úřady v jazyku státním,
československém (podle zák. ze dne 29. února
1920, č. 122 Sb. z. a n.).
Tážeme se, zda na základě tohoto samozřejmého
rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu byl vydán presidiální výnos
politickým, finančním a ostatním úřadům
a soudům atd., že povinny jsou s obcemi jako úřady
úřadovati jazykem státním, československým,
a zda se toto zákonné
ustanovení ve všech úřadech státních
a samosprávných respektuje a dodržuje?
V Praze dne 22.
října 1928.
Městská rada v Břeclavi žádostí
ze dne 4. V. 1923 č. 4789/25 žádala o přeřazení
města do I. stupnice aktivního přídavku
podle tehdejších platných zákonných
norem.
Po četných urgencích dostalo se městské
radě sdělení od předsednictva poslanecké
sněmovny ze dne 12. června 1924 č. 3080,
že žádost byla postoupena podle usnesení
sociálně-politického výboru poslanecké
sněmovně N. S. R. Č. ministerstvu financí
s doporučením příznivého vyřízení.
Očekávali jsme, že při úpravě
platů, která se stala zákonem číslo
103 a 104 ex 1926, bude této žádosti vyhověno.
Když se tak nestalo, protestovala městská rada
podáním ze dne 15. X. 1926 č. 10.159 u min.
vnitra proti tomu, že město zařazeno bylo do
skupiny C činovného, čímž vlastně
dřívější žádosti
vyhověno nebylo.
Při intervencích byli deputanti opětně
odkazováni na pozdější dobu s tím,
že event. změny ve skupinách činovného
budou později provedeny vládním nařízením.
V poslední době se tak stalo, ale město Břeclav
přeřazeno nebylo.
Drahotní poměry v Břeclavi jsou horší
než v městech s mnohem početnějším
obyvatelstvem která zařazena jsou do skupin A i
B činovného. Příčinou toho
stavu jest pohraniční poloha města a okolnost,
že jest důležitým železničním
uzlem se značným cizineckým ruchem, a že
město Břeclav teprve po
převratě se stalo sídlem řady
státních úřadů. Tím
vznikla ve městě značná bytová
nouze, kterou podařilo se sice obci četnými
stavbami omeziti, ale která přinesla také
státním zaměstnancům značné
zdražení bytů, které dosud trvá.
Drahotní poměry jsou takové, že město
si zaslouží, aby bylo přeřazeno do vyšší
skupiny činovného, a tím aby pomoženo
bylo stát. zaměstnancům nésti značná
břemena, z drahotních poměrů vyplývající.
Proto táží se podepsaní vlády:
1) Je-li vláda ochotna přeřaditi město
Břeclav podle odst. 7 § 12 platových zákonů
do skupiny míst B činovného státních
zaměstnanců?
2) Je vláda ochotna sděliti podepsaným co
v této věci hodlá učiniti?
V Praze dne 21.
října 1928
Obec Michálkovice obklopená jest úplně
územím slezsko-ostravským a se Slezskou Ostravou
a Moravskou Ostravou spojena jest úplně a byla také
pojata do projektu Velké Ostravy. Území městyse
jest hustěji zastaveno a obydleno než území
Mor. Ostravy. Na 1 ha rozlohy připadá v území
Michálkovic 22.5 obyvatel a 1.7 domů, ve Slezské
Ostravě 16.2 obyvatel a 0.8 domů.
Drahotní poměry jsou v Michálkovicích
horší než v Mor. Ostravě, poněvadž
životní potřeby dovážejí
se z tohoto města a ceny se
o dovozné zvyšují.
Dokázalo to úřední srovnání
cen životních potřeb obou měst, potvrzené
berním úřadem. Nájemné obnáší
z bytu o kuchyni a dvou pokojích 230 Kč měsíčně.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1) Je-li vláda ochotna přeřaditi městys
Michálkovice do skupiny míst B činovného
stát. zaměstnanců podle odst. 7 § 12
platových zákonů?
2. Je vláda ochotna sděliti podepsaným co
v této věci hodlá zaříditi?
V Praze dne 21.
října 1928.
Vládním nařízením č.
163/1928 přeřadila vláda 96 obcí do
vyšší skupiny míst činovného
státních zaměstnanců.
Přerov byl při tomto přeřazení
pominut, ačkoliv všechny důvody mluvily pro
to, aby bylo vyhověno žádostem, které
městská rada a organisace zaměstnanecké
po několik let na vládu vznášely. Mluvily
pro to předně důvody drahotní, dále
absolutní počet obyvatelstva toho města,
které k 31. prosinci 1927 čítalo samo 23.547
obyvatel, a konečně i fakt, že Přerov
s okolními obcemi, jako Předmostím, Dluhonicemi
a Lověšicemi tvoří téměř
souvislé území, jehož počet obyvatelstva
blíží se dnes 30.000, k němuž již
dnes jest počítati i Bochoř, Horní
Moštěnice, Kozlovice a Újezdec.
I ze vzdálenějších obcí dojíždějí
do Přerova četní železniční
zaměstnanci a dělníci, takže vlastně
jedině bytová tíseň je překážkou,
že Přerov nemůže se vykázati ihned
formálně sám o sobě počtem
přes 25.000 obyvatelů, třebas jinak jeho
poměry jsou drahotně
horší, než jinde při 25.000 obyvatelích.
Že Přerovu stala se jeho opomenutím při
přeřazení měst do vyšších
skupin činovného křivda, je vidno z toho,
že Přerov požíval již od roku 1912
výhod výjimečného vyššího
zařazení, jež mu vládním nařízením
ze dne 10. října 1912 bylo poskytnuto současně
s Hradcem Králové, Kladnem a jinými městy.
Města tato jsou novým vládním nařízením
přeřazena opět do vyšší
třídy, avšak Přerov nikoliv, ačkoliv
byla to právě společná akce měst
Přerova - Hradce Králové a Kladna, která
dala popud k vydání dodatku k § 12 plat. zák.
č. 103/26, kterým zmocněna byla vláda,
aby v místech, kde poměry drahotní jsou zvláště
nepříznivé, přihlédla k těmto
drahotním poměrům a zařadila ona místa
do vyšší skupiny činovného.
Tím věší bylo zklamání
a roztrpčenost obyvatelstva města Přerova
i okolních obcí, když po prvních neurčitých
zprávách se objevilo, že Přerov do vyšší
třídy činovného přeřazen
nebyl, ač jeho drahotní poměry jsou horší
než oněch měst přeřazených
a ač zejména i německým městům
při příznivějších
poměrech bylo přiznáno privilegované
postavení před českým Přerovem.
Toto všeobecné roztrpčení mělo
odezvu i ve schůzi městského zastupitelstva,
konané 19. září t. r., v níž
bylo jednomyslně usneseno, aby městská rada
znovu požádala vládu, aby oprávněnému
nároku města Přerova a okolních obcí
na zařazení do třídy B činovného
vyhověla.
Vládní nařízení mělo
tendenci tak zv. aglomerace, spojiti obce hospodářsky
spolu související v jedno hospodářské
území s jednotným činovným.
Proč nebyla tato tendence uplatněna také
u žádosti města Přerova a okolních
obcí, nelze pochopiti.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1) Je-li ochotna zařaditi město Přerov s
okolními obcemi Předmostím, Dlouhonicemi,
Lověšicemi, Kozlovicemi, Bochoří, Horními
Moštěnicemi a Újezdcem jako jedno aglomerované
území podle odst. 7. § 12 platových
zákonů do skupiny míst B činovného
státních zaměstnanců?
2) Je ochotna sděliti podepsaným, proč bylo
město Přerov s přilehlými obcemi vlád.
nař. č. 163/1928 opomenuto?
3) Je ochotna sděliti
podepsaným, co v této věci hodlá zaříditi?
V Praze dne 21.
října 1928.
Na čele obce Sp. Novej Vsi stojí Jozef Bačányi
spravca mešťanskej školy, zvolený za ľudovú
stranu v roku 1926.
Od doby jeho nastupenia na miesto
starostu, sa dejú nasledujúce veci:
1. Starosta sa vzdaluje z obce dva až tri dni a nepoverí
svojho námestka vedením agendy. Občania vzdialených
osád až 4 hodiny prichodia so svojimi záležitosťami,
vracajú sa nazad s nevybavením a utrácajú
tak celý deň času. Sú prípady,
že u jednotlivcov sa opakuje dva tri rázy jedno po
druhom.
2. Znemožňuje ustavenie komisií, dosial nie
je v obci ustavena komisia sociálna
a vedením agendy komisie poveril mestského úradníka
Dr. Friedmana.
3. U starostu sa ztrácajú listiny, ktoré
sú vážne, na príklad ztratila sa závažná
listina o uzavretí smluvy medzi firmou Offa drevoobrábajúcou
spol. a obcou dľa ktorej sa firma zaviazala, prijímať
robotníkov v prvom rade miestnych, o čom firma teraz
počuť nechce a hrozí prijímaním
cudzích robotníkov. Je podozrenie, že je tu
spojenie medzi firmou a Bačányim, lebo firma prehlásila,
že si diktovať nedá a bude zamestnávať
robotníkov, akých
bude chcieť. Starosta pri každej príležitosti
okate zastáva sa firmy ako v komisiach, tak aj v zastupiteľskom
sbore.
4. Za starostovania Bačányiho sa vyplácajú
veľké odmeny za vyhotovenia smlúv, ako na príklad
vyplatilo sa 51.000 Kč mestskému advokátovi
Dr. Forbergerovi a tieto peniaze boly rozdelené na jednotlivých
členov zastupiteľského sboru; na príklad
soc. dem. dostali 800 Kč a za tieto peniazy si urobili
vianočný stromček, dostali tiež ľudácki
zástupcovia atd.
5. Od doby nastúpenia starostu
na jeho úrad starosta snížil starostensky
úrad na stupeň šnapsputiky, dovoľuje si
svojvolne úradovať. Starosta opíja sa pod obraz
boží a takto opitý dostavuje sa do svojho úradu
a tam spí. Toto opíjanie je tak časté,
že zástupcovia obecného zastupiteľstva
boli nuceni podať
interpeláciu na zastupiteľský sbor no niekoľko
razy napomenul, ale to nepomohlo.
Dňa 2 februára 1928 sám seba zvolil za komisiu
na Veľký Hnilec ku prebranie parného kotla
na tamnojšej píle; kotol bol prijatý ním
bez námietok. Pila začala pracovať, ale v tom
kotol vybuchnul a roztrhal sa. Týmto bolo mesto poškodené
o 25.000 Kč. Po tejto komisii bol Bačányi
tak spitý, že nemohol ani na nohách stáť.
Cestou choval sa nemravne voči prvému námestkovi
Marie Dlugošovej a robil jej nemravné nabiedky, ale
tato ho energicky odmietla. O jeho opilom stave svedči
fakt, že jak seba tak i Dlugošovu obgrcal (origal).
Pýtame sa preto pána ministra, či o chování
sa starostu Bačányiho má vedomosť a
keď nie, či je ochotný dať vec vyšetriť
a starostu Byčányiho úradu zbaviť ako
alkoholika, ktorý nie vstave, ako skoro uvedeného
vidieť, hájiť záujmy pracujúceho
ľudu?
V Prahe dne 25.
října 1928.
Kralupy n. Vlt. byly již za Rakouska do I. tř (90%)
místního přídavku zařazeny,
vzhledem k mimořádným místním
drahotním poměrům a byly v této třídě
až do vydání platového zákona.
Platovým zákonem byly zařazeny do nižší
skupiny činovného C, ačkoliv se poměry
drahotní v Kralupech n. Vlt. spíše zhoršily
než zlepšily. Kralupy n. Vlt. jsou městem průmyslovým
a důležitým železničním
uzlem, kde zejména byty jsou velmi drahé. Zaměstnanci
dojíždějí nakupovati do Prahy, poněvadž
zde nakoupí levněji než v Kralupech.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1.) Je-li vláda ochotna použíti zmocnění
jí daného odst. 7 § 12 platových zákonů
a přeřaditi Kralupy n. Vlt. do skupiny míst
B činovného státních zaměstnanců?
2.) Je-li ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci zaříditi hodlá?
V Praze, dne 24.
října 1928.
Žatec byl již v roce 1912 zařazen do vyšší
třídy místního přídavku
vzhledem k mimořádným drahotním poměrům
místním (90%). Veškeré životní
potřeby jsou v Žatci průměrně
o 25 - 30% dražší než v hlavním městě
republiky v Praze. V prvé řadě vliv na drahotní
poměry má výjimečné postavení
města Žatce ve světovém obchodu chmelem.
Je naprosto nesprávný
názor dívati se na Žatecko jako na kraj agrárně-hospodářský
ve vlastním slova smyslu, nýbrž mnohem oprávněnější
jest třeba považovati tento kraj jedině za
agrárně-obchodní. Neboť výhodná
konjunktura chmelová způsobila že na Žatecku
pěstuje se teď jen
výhradně chmel, pak řepa, avšak
nepěstují se téměř vůbec
plodiny hospodářské k výživě
potřebné.
A pokud pak tyto se na Žatecku pěstují, dovážejí
se ještě převážnou většinou
jednak do blízkých lázeňských
míst Karlových Varů, Mariánských
Lázní, Františkových Lázní
a j., jednak do průmyslových středisek: Mostu,
Chomutova, Duchcova a j., což drahotu Žatecka a zejména
pak města Žatce přímo křiklavě
zvyšuje, a je velice zajímavé tím, že
v těchto lázeňských a průmyslových
střediscích jsou životní potřeby
značně lacinější
než v Žatci samotném.
Následkem pak vývozu těchto plodin k výživě
potřebných objevuje se v Žatci na trhu zboží
méně cenné a mnohem dražší
než v Praze a lázeňských městech.
Velké stoupání cen a drahotu všeho v
Žatci způsobuje též prodej chmele, který
trvá po ukončené sklizni do března
až dubna. V této době přijíždí
do Žatce, kde se za republiky ustavilo centrum světového
obchodu chmelem, které dříve mělo
své sídlo v Norimberku, veliké množství
cizinců se zahraničními výhodnými
valutami, kteří s četnými,
velice zámožnými velkoobchodníky chmelem
v Žatci mají pronikavý vliv na zvýšení
všech životních potřeb a pronajímání
obytných místností v Žatci.
Bytová nouze je v Žatci veliká. Město
samo nepostavilo ani jedinkého obytného domu, stát
dosud toliko jeden pro 9 rodin, ač v městě
je na 2000 státních zaměstnanců. Z
pokoje platí se měsíčné 200
- 300 Kč nájemného. Z kuchyně a pokoje
žádá se 2000 - 3000 Kč ročně,
z dvou pokojů a kuchyně 4000 - 6000 Kč, z
3 pokojů a kuchyně 8000 - 12.000 Kč. Rovněž
poplatky a dávky
obecní v Žatci jsou vyšší než
jinde. A konečně si dovolujeme velmi zdůrazniti,
že kolektivní smlouvy stavebních a jiných
podnikatelů o výši mzdy musí býti
upraveny podle kolektivních smluv blízkých
lázeňských měst, zařaděných
do skupiny činovného B.
Z uvedeného je zřejmo, že není spravedlivo
bráti za podklad rozvržení činovného
na kategorie jen počet obyvatel, nýbrž mnohem
oprávněnější je rozvržení
činovného podle drahotních a životních
poměrů města.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Je-li vláda ochotna
přeřaditi město Žatec podle odst. 7.
§ 12 platového zákona do skupiny míst
B činovného státních zaměstnanců?
2.) Je-li vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této věci zaříditi hodlá?
V Praze, dne 24.
října 1928.