Město Louny bylo již za Rakouska, vzhledem k mimořádným
drahotním poměrům místním,
zařazeno do I. třídy místního
přídavku (90%), v kteréžto třídě
zůstalo až do vydání
platového zákona.
Teprve platovým zákonem byly Louny zařazeny
do nižší třídy, t. j. do skupiny
míst C činovného, ačkoliv se mimořádné
drahotní poměry v tomto městě nijak
nezlepšily, spíše zhoršily.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1.) Je-li ochotna přeřaditi
město Louny do skupiny B činovného podle
ustanovení odst. 7, §u 12 platových zákonů?
2) Je-li ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci činiti hodlá?
V Praze, dne 24.
října 1928.
Budova čsl. stát. ústavu pro hluchoněmé
v Kremnici byla vyhudována v roce 1916. V budově
je odborná škola a internát. Stavěna
byla pro 120 - 130 žáků. Po převratě
se počet žáků značně zvětšil,
takže ústav má nyní 320 žáků
a jest největším ústavem toho druhu
v celé Evropě. Budova dosavadní pro tak velký
počet žáků je naprosto nedostatečná,
není v ní ani nejpotřebnějších
místností, kabinety jsou na chodbách, denních
pracoven není vůbec.
Ředitelství ústavu podalo návrh na
nutné rozšíření budovy ústavu.
Město Kremnice darovalo pro rozšíření
budovy pozemek. Plán budovy je vypracován expositurou
ministerstva veřejných prací v Bratislavě
a byl Krajinským úřadem v Bratislavě
dne 31. července 1928 čís. I-565/11 zaslán
ministerstvu veřejných prací.
Podepsaní táží se podle uvedených
okolností pana ministra školství a národní
osvěty, zdali je ochoten naříditi, aby v
době co nejkratší bylo přikročeno
k rozšíření jmenovaného ústavu?
V Praze, dne 25.
října 1928.
Spolek odborných učitelů na Slovensku se
sídlem v Kremnici, žádá, aby pro odborně-pedagogický
dozor na zvláštních odborných školách
pro hluchoněmé a slepé na Slovensku byl ustanoven
zvláštní odborný inspektor v referátě
ministerstva školství a národní osvěty.
Požadavek tento odůvodňuje takto:
Odborné školy pro
hluchoněmé a slepé mají zvláštní
výchovný cíl, zvláštní
metodiku, která se úplně odlišuje od
metodiky škol dětí s plnými smysly.
Na školách plnosmyslných dětí
se vyučuje řeči, na odborných školách
pro hluchoněmé se tvoří řeč
zvláštním, umělecko-praktickým
způsobem. Na odborných školách pro hluchoněmé
jsou foneticko-vědecké výzkumy, které
může ovládati jen odborník. Odborně-pedagogický
dozor nad těmito školami musí býti skutečným
odborným dozorem, neboť úzce souvisí
s odbornými pokyny a praksí. Také odborně-praktické
pokyny může poskytnouti jen odborný inspektor.
Neodborný inspektor při nejlepší vůli
a snaze nemůže prakticko-vědecky zasahovati
do odborné výchovy a do vyučování
na školách pro hluchoněmé.
Poněvadž odborná metodika vyučování
hluchoněmých a slepých dětí
je ve vývoji, jest nutně potřebí,
aby dozor nad těmito školami konal odborný
inspektor. Metodika vyučování plnosmyslných
dětí je už vykrystalisovaná, má
svoje zásady a směrnice.
§ 13 zákona čís. 104/1926 ustaluje titul
škol pro hluchoněmé; jsou dle něho "Zvláštními
odbornými školami", následkem toho musí
míti také odborného inspektora. Protože
pedagogický dozor na měšťanských
školách může vykonávati jen ten
inspektor, který má způsobilost na měšťanské
školy, je tím žádoucnější
a potřebnější, aby
se odborná zásada uplatňovala i při
pedagogickém dozoru nad odbornými školami pro
hluchoněmé a slepé.
Odborný inspektor má i tělesnou výchovu
a na středních školách kresbu a jiné
vyučovací předměty. V cizozemských
státech Francii, Anglii Německu, Rakousku, Jugoslávii,
Polsku, Rumunsku, Maďarsku, Lotyšsku, Belgii, Italii
atd., všude konají odborný pedagogický
dozor nad školami a nad ústavy pro hluchoněmé
a slepé jen odborní inspektoři. Také
v Čechách je odborný inspektor ústavní.
Nemožné a neúčelné je tedy,
aby pedagogický dozor na školách pro hluchoněmé
a slepé vykonávali okresní školní
inspektoři, jako je to uvedeno v osnově zákona
o okresních školních inspektorech pod titulem
"Výchovné ústavy".
Mělo by to ještě tu nevýhodu, že
kolik je škol pro hluchoněmé na Slovensku,
tolik okresních školních inspektorů
by bylo, neboť každý ústav patří
do jiného okresního školského inspektorátu.
Takovýto pedagogický dozor úplně rozpoltí
jednotný vývoj tohoto školství.
Podepsaní táží se proto pana ministra:
Jest pan ministr ochoten
působiti k tomu, aby pro pedagogický dozor výchovných
ústavů byl ustanoven v osnově zákona
o okresních školských inspektorech zvláštní
odborně-pedagogický dozor nad zvláštními
odbornými školami pro hluchoněmé a slepé,
který na Slovensku ať vykonává
odborný inspektor v referátu ministerstva školství
a národní osvěty?
V Praze, dne 25.
října 1928.
Městečko Kvasice má téměř
2000 obyvatel, kteří trpí značnou
drahotou životních potřeb. Chce-li zaměstnanec
státní koupiti máslo, vejce, drůbež
atd., musí buď až do Kroměříže
aneb do Tumačova, který má daleko lepší
existenční podmínky a přece byl zařazen
do skupiny C, poněvadž v době sčítání
měl něco málo přes 2000 obyvatel.
Zboží do Kvasic musí býti namnoze dopravováno
z nádraží 3 km vzdáleného, čímž
ovšem se hodně zdražuje. Ceny životních
potřeb v Kvasicích jsou stejně vysoké
neb i dražší, než v Kroměříži
a sousedním Tumačově. Tak na př. prodává
se tu mouka za 3.80 Kč,
uhlí za 34 Kč, maso za 16 až 20 Kč,
máslo 26 až 28 Kč, (za 1 kg) atd.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní:
1) Jest vláda ochotna přeřaditi obec Kvasice
podle odst. 7. §u 12 platového zákona do skupiny
míst C činovného státních zaměstnanců?
2.) Jest ochotna vláda
sděliti podepsaným, co v této věci
zaříditi hodlá?
V Praze, dne 25.
října 1928.
Trpký životní úděl válečných
poškozenců měl býti zmírněn
tím, že se jim měla dle zákona umožniti
samostatná výdělečná činnost.
Proto v prvé řadě při udělování
prodeje tabákového monopolu měl se bráti
zřetel na válečné poškozence.
Přednostní nárok měl se říditi
především výší invalidity
a v druhé řadě potřebností
toho kterého invalidy. Poslední směrnice
a i prakse dle této směrnice, která vydána
byla ministerstvem financí, úplně suspendují
zákon i zákonem přiznaný nárok
válečných poškozenců. Na doklad
toho z mnoha případů uvádíme
jen některé:
V Praze XII., Čermákova ulice, povoleno bylo zřízení
nové trafiky. Při vypsání jejím
ucházel se o ni invalida, mající 100% invalidity,
a byl také ministerstvem sociální péče
dán v ternu na prvé místo. Přes to
okresní finanční ředitelství
trafiku jemu nepřidělilo, ale dostala ji vdova s
1 dítkem. V odůvodnění, proč
nebyla dána invalidovi, odvolává se na výnos
ministerstva financí, dle kterého každý
uchazeč má se vykázati potvrzením,
že má krám. Když zmíněný
invalida odvolal se, že má povolení magistrátu
na postavení kiosku, sděleno mu, že kiosk rušil
by vzhled ulice.
Jest nám s podivením, že ministerstvo financí
má na starosti chrániti vzhled ulic. Tedy ne 100%
invalidita, ale držení krámu hodně přeplaceného,
rozhoduje o nároku.
Další případ: V Čáslavi
přes protest invalidů - trafikantů - a byli
mezi nimi i 100%ní invalidé - a přes protest
finančního ředitelství zřízena
nová trafika a tato bez vypsání zadána
byla ihned přímo dle politické protekce menšímu
invalidovi ač při soutěži ucházeli
by se invalidé s
větší neschopností a i hospodářsky
potřebnější.
Další případ: V obci Potěhy má
trafiku pí. Nikrýnová, majitelka obchodu
a výčepu lihovin a dřívější
majitelka velkého statku.
Váleční poškozenci žádali
vypovězení této trafiky a její vypsání.
Nestalo se tak s poukazem, že existence této paní
jest zvláště na trafice závislou. A
přece není žádným tajemstvím,
že tato paní vedle svého obchodu dostává
značný výměnek ze statku, který
postoupila dceři, a že její dcera má
přes 70.000 Kč příjmu ročně.
Na naše upozornění
nebylo vůbec ničeho zařízeno.
Stejné mohli bychom mluviti o zadávání
skladu tabáku v Ledči, trafiky v Humpolci a jinde.
Na základě předeslaného táží
se podepsaní pana ministra financí:
1.) Pane ministře, jste ochoten dáti podrobně
vyšetřiti uvedené případy?
2.) Jste ochoten napraviti tyto křiklavé rozpory
mezi zákonem a oběžníkem i prováděnou
praksí?
3.) dáti přezkoušeti všechny předpisy,
dle kterých uděluje se prodávání
tabákového monopolu a uvésti je v soulad
se zákonem?
4) dáti přezkoumati všechny příděly
trafik a skladů a vypověděti ty přídělce,
jichž příděl jest neoprávněný?
V Praze, dne 25.
října 1928.
V Užhorodě vychází neodvislý
český časopis "Hlas Východu",
jehož redaktorem je typograf státní tiskárny
Václav Malý.
Hlas Východu pracuje na východě republiky
ve směru celostátně prospěšném
a očistném. Náleží nyní
ke stranám státotvorné oposice.
Redaktor Hlasu Východu,
Václav Malý, byl několikráte správou
tiskárny vyzýván, aby se vzdal funkce redaktorské,
již plnil bezplatně mimo svou pracovní dobu
v tiskárně, při čemž bylo naznačováno,
že jest to přání zemského úřadu
pro Podkarpatskou Rus.
Ježto podobné jednání je omezováním
občanských práv, ptáme se vlády,
je-li ochotna věc vyšetřiti a zameziti, aby
v budoucnosti nedocházelo k podobným přehmatům?
V Praze, dne 24.
října 1928.
Poslanecký klub čsl. strany národně-socialistické
dostává téměř denně
stížnosti drobných zemědělců
do postupu berních správ při vyměřování
daně důchodové.
Berní správy, jak z těchto stížností
je patrno, vůbec nepřihlížejí
k přiznání poplatníků - zemědělců
a ke skutečnému a prokazatelnému příjmu,
nýbrž předpisujíce důchodovou
daň řídí se podle určitých
výnosových paušálů. Dle zákona
o přímých daních jest poplatník
povinen podati v určité lhůtě přiznání.
Nesplní-li poplatník tuto povinnost, má
to pro něho určité důsledky. Splní-li
však poplatník povinnost zákonem stanovenou,
nastává zde zase povinnost pro úřad,
aby řádně a včas podané přiznání
bylo podkladem pro vyměření daně.
Prakse berních správ jest však zcela jiná.
§ 312 zákona o přímých daních
stanoví: Vzniknou-li pochybnosti o správnosti nebo
o úplnosti údajů v přiznání,
v dokladech nebo ve vysvětlivkách, jest vyměřovací
úřad povinen před vyměřením
daně vyzvati poplatníka písemné neb
ústně (protokolárně), aby své
údaje doplnil, opravil,
vysvětlil a případné pochybnosti
vyvrátil. Rovněž prováděcí
nařízení k uvedenému paragrafu stanoví:
"Hodlá-li se vyměřovací úřad
odchýliti od údajů přiznání,
musí před vyměřením daně
provésti t. zv. vytýkací řízení..."
Berní správy však, ať již vzniknou
pochybnosti o správnosti přiznání
poplatníků - zemědělců či
nikoli, neprovádějí vůbec vytýkacího
řízení a také nepřihlížejí
k přiznání poplatníků, nýbrž
předpisují důchodovou daň dle výměry
půdy a dle zmíněného již výnosového
paušálu. Touto praksí berních správ
uvedeno jest ustanovení zákona o přímých
daních ad absurdum.
Postup ten byl by na místě u zemědělců,
kteří přiznání nepodali, ale
nutno jej odmítnouti tam kde splněno bylo to, co
zákon předpisuje. Věc sama ovšem dotýká
se drobných zemědělců zejména
tím, že i stanovené výnosové
paušály jsou pro ně krajně nepříznivé
a nespravedlivé. Tak na př. u jedné z berních
správ v obilnářské oblasti I. bonitní
kategorie byl stanoven výnosový paušál
takto:
Do 5 ha z 1 ha | 1.900 Kč, |
od 5 - 10 ha z 1 ha | 1.700 Kč, |
od 10 - 20 ha z 1 ha | 1.500 Kč, |
od 20 - 30 ha z 1 ha | 1.200 Kč. |
Takto stanovený výnosový paušál
není přirozeně u všech berních
správ stejný, ale v celku pohybuje se na této
výši. U všech berních správ však
stanoven je výnosový paušálu malých
zemědělců nepoměrně výše
než u zemědělců větších,
což není nijak odůvodněno.
Na základě takto stanoveného paušálu
a uvedené prakse berních správ dochází
dnes k tomu, že drobní zemědělci, kteří
před účinností nové daňové
reformy nepodléhali dani z příjmu, mají
nyní platiti daň důchodovou. To znamená
však pro ony zemědělce ještě další
zvýšení daňové tím, že
se u nich pak vybírá zvláštní
příspěvek 11/2%
k dani pozemkové, kterému by jinak nepodléhali,
nemajíce více než 120 Kč čistého
katastrálního výnosu.
Vzhledem k tomuto stavu
věci došli podepsaní k přesvědčení,
že jedná se o postup, který odporuje zákonu
a proto se táží:
1.) Zná pan ministr tyto poměry a praksi berních
správ?
2.) Jest pan ministr ochoten co nejdříve zjednati
žádoucí nápravu?
3.) Jest ochoten působiti k tomu, aby všechny takto
- bez provedení vytýkacího řízení
- vydané platební rozkazy byly z povinnosti úřadu
odvolány?
V Praze, dne 24
října 1928.
Důsledky zákona čís. 77/1927 ukazují
se mezi jiným také při nákladech na
živnostenské pokračovací školství
a IV. ročníky občanských škol.
Okresní úřady i vyrovnávací
fondy škrtají buď úplně nebo z
větší části preliminované
částky obecních rozpočtů, určené
na hrazení deficitu živnostenských pokračovacích
škol a IV. ročníků škol občanských.
Jako důvod uvádí, že náklady
tyto nemají zákonitého titulu a podkladu.
Nedbá se toho, že pokračovací školy
živnostenské trvají 40 ba i někde více
let. Zřízení jejich stalo se na základě
zákona o pokračovacím školství,
právoplatným usnesením obecních zastupitelstev
schváleným dozorčím úřadem,
dle kterého zavázala se hraditi výlohy nebo
každoroční deficit. Svrchu uvedeným
jednáním okresních úřadů
a vyrovnávacích fondů je školství
toto ohroženo. Subvence a příspěvky
nestačí k jeho udržení a obcím
se finanční prostředky k tomu škrtají.
Odbor průmyslového a pokračovacího
školství v ministerstvu školství a národní
osvěty vypracoval nástin nebo studii zákona
o pokračovacím školství živnostenském.
Ale ten, zdá se, je teprve ve stadiu příprav,
co zatím školství toto, jsouc ohroženo,
potřebuje pomoci okamžité, nehledě ani
k tomu, že jeho vybavení a organisace je úplně
nedostatečná.
V podobném stavu jsou
IV. ročníky občanských škol.
Školní rady, vedeny chvályhodným úmyslem
poskytnouti příležitost většině
žactva svého okolí, návštěvou
IV. ročníku občanských škol,
nelekaly se obětí a zřídily jej, často
za podpory okresních správních komisí.
Tato dobrá snaha
má býti zmařena a řadě dorostu
z kruhů méně zámožných
má býti lepší vzdělání
zabráněno. Na kultuře se má šetřiti!
Toť jistě šetrnost na nejnevhodnějším
místě.
Také v tomto případě ministerstvo
školství a národní osvěty neučinilo
včasného opatření.
Podepsaní se proto
táží:
1 Učiní-li pan ministr vhodná opatření,
aby bylo udrženo pokračovací školství
živnostenské pro přechodnou dobu, než
bude ústavně projednán zákon, školství
toto upravující a je zabezpečující?
2 Zda-li tento návrh zákona bude v nejbližší
době podán?
3 Je-li pan ministr ochoten zabezpečiti IV. ročníky
občanských škol ihned a jaká opatření
pro ten případ učiní?
V Praze dne 26.
října 1928.
Obec Kartouzy - Valdice, kde jest umístěna státní
trestnice pro muže, leží v bezprostřední
blízkosti města Jičína, s nímž
tvoří jeden hospodářský celek.
Jsou proto drahotní poměry stejné jako v
Jičíně, kde také většina
všech zaměstnanců státní trestnice
obstarává nákup životních a jiných
potřeb.
Drahotní poměry v Jičíně jsou
všeobecně známy jako krajně nepříznivé
a vedly již před válkou k opatření,
dle nichž Jičín by zařazen do vyšší
třídy místních přídavků.
Tvoří-li obec Kartouzy - Valdice s Jičínem
jeden hospodářský celek, jsou-li zde stejné
drahotní poměry, jest více než spravedlivo,
aby obec Kartouzy - Valdice, kde služebně žije
přes 100 zaměstnanců tamnější
trestnice, byla zařazena do skupiny B činovného,
jak se i Jičín spravedlivě domáhá.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1) Jest ochotna zařaditi obec Kartouzy - Valdice podle
odst. 7. §u 12. zákona platového do skupiny
míst B činovného státních zaměstnanců?
2) Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci hodlá zaříditi?
V Praze dne 26. října
1928.
Zákonem čís. 148 Sb. z. a n. ze dne 10. června
1925 upraveno bylo pojištění osob samostatně
hospodařících pro invaliditu a stáří.
Uvésti zákon tento v účinnost, jakož
i vykonání předběžných
příprav ponecháno bylo rozhodnutí
vlády cestou nařizovací.
Ačkoliv minula doba již více jak 3 léta
od vyhlášení tohoto zákona, nejsou patrny
žádné přípravy, kterých
bude nutno, aby zákon mohl
býti aktivován.
Důvody pro pojištění osob samostatně
hospodařících jsou nyní stejné
vážné a naléhavé, jako byly před
a při projednávání tohoto zákona.
Oddalováním jeho účinnosti poškozováni
jsou všichni interesenti. Každý rok odkladu připraví
tisíce těch, kteří dosáhnou
60 rok stáří o dobrodiní pojištění
a všichni zájemníci jsou poškozeni o renty,
které by ze zaplacených příspěvků
vyplývaly. Mimo toho přichází příští
pojišťovna tato o podobný příspěvek
státu, jakého se dostává pojišťovně
dělnické.
Pokládáme za naléhavé, aby zákon
tento byl uveden v účinnost a aby zejména
vykonány byly přípravy k tomu nutné.
Táží se proto podepsaní:
1) Je vláda ochotna zákon čís. 148
Sb. z. a n. z roku 1925 uvésti v účinnost?
2) Jaké přípravy byly dosud za tím
účelem vykonány?
V Praze dne 26.
října 1928.