Obě obce Sázava a Černé Budy jsou
spojeny a mají přes 1900 obyvatel, jsou to letoviska,
kde jen v měsíci červenci 1927 bylo přes
2000 letních hostí.
V obcích jsou 2 sklárny.
Drahotní poměry jsou v těchto obcích
horší než v Praze. Pro státní zaměstnance
není zde bytů, poněvadž je výnosnějším
je pronajímat letním hostům než stálým
nájemníkům Z kuchyně a pokoje platí
se nájemného 1500 - 2500 Kč ročně,
z jednoho pokoje 200 - 300 Kč měsíčně.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1) Je-li ochotna přeřaditi obce Sázava -
Černé Budy podle odst. 7. § 12 platového
zákona do skupiny míst C činovného
státních zaměstnanců.
2) Je-li ochotna sděliti podepsaným co v této
věci hodlá učiniti.
V Praze dne 24.
října 1928.
V noci z neděle na pondělí dne 22. října
t. r. po 2. hod. došlo na jámě Zvěřině
k výbuchu plynů. K výbuchu došlo na
devátých horách. V dole pracovala tou dobou
pouze přípravná směna, složená
asi ze 20ti dělníků.- Výbuch byl tak
silný, že všechno zařízení
bylo demolováno. Jen někteří dělníci,
pracující na vzdálenějších
místech zachránili se útěkem. Posléze
bylo zjištěno, že dva dělníci a
sice Bohumil Frištik, ženatý otec dvou dětí,
a Josef Goj zůstali
v dole. Výbuch byl zaviněn tím, že od
pátku rána dne 19. října t. r., kdy
horníci již nepracovali, byl zastaven větrník
a tím bylo znemožněno, aby v dole hromadící
se plyny byly svedeny a rozptýleny. Když po výbuchu
plyny byly již částečně odstraněny
podařilo se dostati k oběma dělníkům,
kteří však již byli bohužel mrtvi.
Příčina tohoto nebezpečného
výbuchu, jenž ostatně není v poslední
době ojedinělým zjevem na ostravsko-karvínských
jamách, vězí v celém, životu
nebezpečném racionalisačním systemu.
Dělníci nemají čas na zabezpečovací
práce a na zkoumání plynu, neboť jsou
přímo šíleně hnáni a donucováni
k největšímu výkonu. Poněvadž
takovéto nedodržování hornopolicejních
předpisů a zanedbávání záchranných
opatření v uhelných dolech jest nyní
takořka na denním
pořádku a ohrožuje denně životy
osazenstva dolů, táží se podepsaní
pana ministra:
1) Co zamýšlí pan ministr učiniti, aby
napříště se neopakovaly podobné
trestuhodné případy zaviněné
správou závodů a nedbalou inspekcí
revírního báňského úřadu?
2) Co hodlá učiniti pan ministr, aby nedodržování
hornopolicejních předpisů bylo napříště
zamezeno a viníci výše uvedené katastrofy
byli náležitě potrestáni?
3) Co hodlá pan ministr učiniti pro zajištění
existence pozůstalých po obětech výše
uvedené katastrofy?
4) Jest pan ministr ochoten splniti dlouholetý a opodstatněný
požadavek horníků, kteří žádají,
aby měli zákonité právo voliti své
vlastní dělnické báňské
inspektory nezávislé na správách závodů
placené státem, kteří jedině
jsou zárukou správného dodržování
hornopolicejních předpisů?
V Praze dne 24.
října 1928.
Bouřlivé události v domáckém
průmyslu sklářském v dubnu m. r. vynutily
sjednání kolektivních smluv a mzdových
ceníků zejména v oboru mačkářů
při pecích a částečně
i u mačkářů stolových. Projednání
kolektivní smlouvy a ceníků u brusičů
cínových perel a brusičů kaménků
přes opětované zásahy a intervence,
nepodařilo se prosaditi.
Průběhem doby, zejména zdražováním
životních potřeb a zaváděním
nových druhů zboží, které v ceníkách
nebylo uvedeno objevilo se nutno revidovati mzdové ceníky
a sjednání řádné kolektivní
smlouvy pro obory, kde, vinou zaměstnavatelů k sjednání
jich dosud nedošlo. Tak zejména u sklářů
stolových, brusičů cínových
perel a kvadrantních brusičů.
Proto již v červnu t. r. podaly odborové organisace
dělnické, v zastoupení veškerého
dělnictva domáckého průmyslu sklářského,
německému společenstvu v Jablonci n. Nisou
a českému v Železném Brodě požadavky,
jimiž domáhaly se zjednání řádné
kolektivní smlouvy pro všechna odvětví
domáckého sklářství a řádného
ceníku mzdového pro všechny druhy zboží.
Tyto spravedlivé požadavky dělnictva byly stálými
průtahy zaměstnavatelů
oddalovány a jednání znemožňováno.
Marné byly všechny intervence u ústředních
úřadů v Praze, u okresních politických
správ v Jablonci n. Nisou a v Semilech, marné bylo
i zakročování u živnostenských
inspektorátů v Liberci a v Ml. Boleslavi. Pokusy
o urovnání,
vyšlé z obvodních komisí domácké
práce sklářské, ztroskotaly pro tvrdošíjné
a odmítavé stanovisko zaměstnavatelů.
Když všechny pokusy dělnictva, smírným
jednáním zavésti do výroby sklářského
domáckého průmyslu klid a pořádek,
stále se rozbíjely o neústupnost zaměstnavatelů,
položilo dělnictvo prostřednictvím odborových
organisací ultimativní požadavek, aby do 19.
října t. r. bylo jednáno o požadavcích
dělnictva, jinak toto - když již vyčerpalo
všechny prostředky k smírnému jednání
- vstoupí do obranné
stávky.
Konečné jednání dne 19. t. m. rozbilo
se znovu o neústupnost zejména německých
zaměstnavatelů. Tito trvali na požadavku, že
jsou ochotni jednati pouze s Hromadou pomocnickou při německém
společenstvu v Jablonci n. Nisou, do níž v
červenci t. r. nezákonným způsobem
byly provedeny volby. Nezákonným proto, že
ani vlastní utvoření společenstva
nemá právní oporu v živnostenském
řádu a že z voleb do Hromady pomocnické
byli vyloučeni veškeří domáčtí
dělníci sklářští, ačkoliv
jejich faktoři (zprostředkovatelé) jsou za
členy společenstva uznáváni. Tato
neprávem zvolená Hromada pomocnická nemůže
sjednávati kolektivní smlouvy a ceníky mzdové,
neboť representuje jen malou skupinku domáckého
průmyslu sklářského a to ještě
v jediném odboru.
Poznamenáváme,
že při českém společenstvu sklářských
zaměstnavatelů v Železném Brodě
dosud valná hromada pomocnická neexistuje, ač
pro tuto akci a na podporu společenstevní práce
vůbec, dostalo toto společenstvo 30.000 Kč
subvence od ministerstva obchodu.
Na podporu akcí
dělnických, ač tito jsou hlavními
činiteli ve výrobě, nedostalo se dosud ani
haléře.
Sklářský ústav v Hradci Králové
nepatrně živořící z úroků
státní zápůjčky, z daleka nemůže
plniti úkoly pro rozvoj domácké výroby
sklářské a měl by býti přenesen
do střediska tohoto průmyslu, do Železného
Brodu a sloučen s tamnější sklářskou
školou.
Zřízení samostatného živnostenského
inspektorátu pro tento průmysl jest poměry
a rozvojem jeho více než odůvodněno.
Výše uvedené poměry, zejména
tvrdý a neústupný postup zaměstnavatelů,
vyvolávají v dělnictvu sklářském
již po měsíce rozruch a zneklidňování.
Dělnictvo vyčerpavši všechny smírné
prostředky k dohodě o úpravu svých
existencí, bylo donuceno stávkou domáhati
se svých práv. Podepsaní táží
se proto:
1) Znají pp. ministři
tyto neudržitelné poměry v domáckém
průmyslu sklářském?
2) Co hodlají pp. ministři učiniti, aby se
zamezila stávka v tomto průmyslovém odvětví,
kterou vyvolává neústupnost zaměstnavatelů?
3)Jsou ochotni podporovati toto důležité odvětví
našeho průmyslu řádným vybavením
sklářského ústavu v jeho přirozeném
středisku a zřízením samostatné
živnostenské inspekce?
4) Jsou ochotni sděliti podepsaným, co v zájmu
rádného rozvoje domáckého sklářství
vykonali a vykonati hodlají?
V Praze dne 26.
října 1928.
Město Jičín bylo již před válkou
zařazeno do vyšší třídy
místního přídavku (90%). V této
třídě místního přídavku
zůstalo až do vydání platového
zákona Teprve tímto platovým zákonem
byl Jičín zařazen do nižší
třídy t. j. do skupiny C činovného,
ačkoliv mimořádné drahotní
poměry v tomto městě se nejen nezlepšily,
naopak ještě zhoršily.
Město Jičín čítá v přítomné
době přes 12000 obyvatel, z toho větší
část státních a veřejných
zaměstnanců, profesorů a učitelů.
Město Jičín je sídlem okresního
finančního ředitelství, jednoho z
největších v Čechách (12 politických
okresů), krajského soudu a státního
zastupitelství (16 soud. okresů) a soudu okresního.
Mimo to je sídlem
okresní správy politické jako úřadu
dohlédacího, berní správy a berního
úřadu Je největším střediskem
školství v celém rozsáhlém území
podkrkonošském, se státním gymnasiem,
reálkou, dívčím reformním reálným
gymnasiem, učitelským ústavem školou
obchodní, rolnickou
a hospodyňskou. Jest zde silná posádka vojenská
a sídlo okr. doplňovacího velitelství,
okresní četnické velitelství a četnická
stanice s pátracím oddělením.
V Jičíně ústí tři tratě
státních drah a tři autolinky státních
autobusů, vedle čtyř autobusových
linek osobních. Velký turistický ruch způsobuje,
vede jiných příčin, zdražování
životních potřeb a to tím spíše,
že Jičín je střediskem vývozu
všech životních potřeb do zemědělsky
chudého, ale průmyslového a lidnatého
kraje Pojizerského a Podkrkonošského.
Drahota životních potřeb jest zde mimořádná,
a zaměstnanectvo státní a veřejné
všech kategorií právem domáhá
se zařazení do vyšší stupnice činovného,
jak již dávno před válkou bylo přiznáno
a provedeno.
Z uvedeného jest nade vší
pochybnost patrno, že požadavek tento jest nejvýše
spravedlivý a oprávněný. Z těchto
důvodů táží se podepsaní
vády:
1) Jest ochotna přeřaditi město Jičín
podle odst. 7 §u 12. platového zákona do skupiny
B činovného státních zaměstnanců?
2) Jest vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této věci zaříditi hodlá?
V Praze dne 26 října
1928.
V neděli, dne 9. září 1928, pořádala
karlovarská místní skupina Svazu Němců
v Čechách lidovou slavnost v Myslivně. Slavnost
tohoto nepolitického spolku byla zahájena dopoledne
slavnostním průvodem dětí a mnoho
tisíc lázeňských hostí ze všech
zemí bylo svědky tohoto nejrozkošnějšího
slavnostního průvodu, který se kdy ubíral
světovým lázeňským místem.
Slavnostního průvodu účastnily se
jen děti, dokonce naše nejmladší, v bohatě
okrášlených dětských kočárkách,
za nimi šly dvou - až tříleté děti
a na konec naše mládež školou povinná
na koloběžkách. Tak se pohybovala ulicemi našeho
krásného zřídelního města
naděje našeho národa, vyzdobena zelenými
větvičkami, okrášlena modrými
praporky a pozdravována jásotem lázeňských
hostí a domácího obyvatelstva.
Nezřídka bylo viděti dorostlé občany
s očima zaslzenýma radostí. Do této
radosti mísilo se však také sotva potlačované
rozčilení pro neodpovědný postup ředitele
zdejšího německého reálného
gymnasia, který přes to, že jest členem
spolku pořádajícího slavnost,
měl smutnou odvahu, a vykládaje si vědomě
nesprávně výnos, zakázal mládeži,
svěřené jeho ústavu, zvláště
pak prvým dvěma ročníkům, které
se již několik týdnů na tuto dětskou
slavnost připravovaly, účast na této
dětské slavnosti. Z tohoto chování
jsme konstatovali, že
máme bohužel také německé vzdělavatele
mládeže, kteří, místo aby plnili
svou povinnost k národu, domnívají se, že
musí býti papežštější
než česká státní policie. Výnos,
kterého se dovolával proslavený ředitel,
zakazuje účast středoškolské
mládeže na politických projevech, což
lze také jen schvalovati. Ale při nedělní
slavnosti šlo o nevinný dětský slavnostní
průvod uspořádaný nepolitickým
Svazem Němců v Čechách. Postup ředitele
jest tedy přímo nepochopitelný a jest jisto,
že by obyvatelstvo
ani o den déle nestrpělo v českém
městě českého ředitele na jeho
místě, který by se osmělil vydati
podobný neodůvodněný a nesmyslný
zákaz.
Podepsaní se tedy táží:
1. Jest pan ministr ochoten poučiti jmenovaného
ředitele, že takový zákaz účasti
dětí na dětském slavnostním
průvodu, pořádaném úplně
nepolitickým spolkem, je neslučitelný se
státoobčanskou svobodou rodičů, ctěnou
v každém řádném státním
útvaru, jimž v tomto případě
jedině přísluší právo
rozhodovati, a že jest nezákonný?
2. Jest pan ministr ochoten
zjistiti nebo vyšetřiti, zda někdy některý
český ředitel české školy
zakázal svým žákům účastniti
se slavnostního průvodu, pořádaného
úředně povoleným, nepolitickým
spolkem, jak tomu bylo ve svrchu vylíčeném
případě dětského slavnostního
průvodu?
3. Jest pan ministr ochoten poučiti školní
úřady, že mravní povinností podřízených
učitelů jest pečovati o národ, z něhož
pocházejí, o jeho mravy a zvyky?
4. Jest pan ministr ochoten poučiti školní
správy, aby účast školní mládeže
na německých slavnostech povolovaly aspoň
v tom rozsahu, jak jest to u českých školních
správ odedávna samozřejmé?
V Praze dne 17.
října 1928.
Jako na četných místech Československé
republiky uspořádala Masarykova letecká liga
i v severních Čechách, a to i v Křešicích
v okrese děčínském, tak zvaný
letecký den, na němž se měly předvésti
všechny vymoženosti v oboru letecké techniky.
Letecký den byl ustanoven na neděli dne 30.
září a pak pro špatné počasí
byl odložen na neděli dne 14. října.
Po obě neděle hrála v Děčíně
a v Podmoklech vojenská hudba, která jen k tomu
účelu přijela z Liberce. Se zřetelem
na ohlášený obsažný program leteckého
dne - kromě uměleckých letů a letů
s cestujícími
se slibovalo, že se předvedou i lety válečné
- dostavily se dne 14. t. m. odpoledne do Křešic tisíce
lidí z celého severočeského území.
Letci Masarykovy ligy, kteří již dopoledne
měli přiletěti do Křešic, do
poledne nepřiletěli. Když se neukázali
ani brzy odpoledne, prohlásily vojenské osoby zaměstnané
na letišti na četné dotazy diváků,
že letadla Masarykovy ligy pro nepříznivé
počasí nemohla ve středních Čechách
startovati a že po 4. hodině přiletí
vojenští letci, aby předvedli letecký
den. Ale když v uvedené
době nebylo ani stopy po nějakém letci a
vojenská hudba, jež hrála, odešla, zmocnil
se četných diváků značný
neklid. Důstojníků, kteří dříve
byli činni na letišti, nebylo lze se v této
době tázati, bude-li se letecký den konati
či nikoliv, poněvadž
již odešli. Jistý vojín pak později
prohlásil k velkému překvapení všech
účastníků, kteří své
vstupné zaplatili již brzy odpoledne, že letecký
den byl odřeknut a že si každý účastník
může dáti vrátiti vstupné. Rozhořčení,
jež způsobilo toto oznámení,
bylo ohromné a ještě se mnohem více
stupňovalo, když, jak dosud bylo lze zjistiti, u jedné
pokladny nebyl již nikdo, a druhá úřadující
pokladna přímo zamítla vrátiti peníze
za vstupenky koupené u jiných pokladen. Na celém
letišti nebylo ani jednoho místa,
nebylo lze viděti ani jednoho z důstojníků
dříve tak čilých, jemuž bylo
by možno si na to stěžovati. Také nikdo
nemohl podati žádnou zprávu, ani vojíni
ještě přítomní, které
jak se zdá, jejich páni důstojníci
beze všech pokynů opustili.
Jak se proslýchá,
i při volbě letiště se prý s
jeho držiteli zacházelo dosti přísně,
asi tak, jako se děje o manévrech.
Vylíčiv stav věci táži se pana
ministra:
1. Jest vůbec nutno k podpoře letecké dopravy
pořádati letecké dny, dokud není zaručena
bezpečná doprava na československých
letadlech?
2. Jest nutno na takových leteckých dnech předváděti
válečné lety s rozličnými válečnými
předpoklady, v době, kdy pražský úřední
tisk stále znovu prohlašuje ochotu Československa
k míru?
3. Jaký jest poměr Masarykovy letecké ligy
k vojenským letcům v neděli ohlášeným
a jak se stalo, že se na ohlášený letecký
den nedostavilo vůbec ani jediné letadlo, ač
toho dne bylo v severních Čechách nádherné,
slunečné podzimní počasí?
4. Považuje pan minstr za nutné náležitě
vysvětliti, proč byl letecký den beze všeho
důvodu odřeknut, aby se diváci, kteří
se v tisících dostavili na "křešické
letiště" a z nichž si také neslýchaným
způsobem někdo udělal blázny, dověděli,
komu vlastně mají býti vděčni
za svou zábavu na leteckém dni?
5. Jest pan ministr ochoten
přísně vyšetřiti, co se stalo
se zaplaceným, ale nevráceným vstupným?
6. Jak si pan ministr představuje, že mají
býti odškodněny četné oběti
tak nemotorně ošálené, které
přímo sedly na lep podvodu v dobré víře
že velkolepé ohlašování leteckého
dne jakož i Masarykovu ligu samu dlužno ve skutečnosti
pojímati vážně?
7. Bylo nutno na tento letecký den, jenž jest nesmazatelnou
ostudou našeho československého letectví,
objednávati do Děčína a Podmokel vojenskou
hudbu z Liberce, nebo bylo by bývalo lepší
uspořiti tyto peníze a klidně pracující
obyvatelstvo německého území severních
Čech vůbec ušetřiti předvádění
akrobatických a válečných letů?
V Praze dne 17.
října 1928.
Sudetsko-německý venkovský svaz, nezávislá
politická organisace německého venkovského
lidu svolal na neděli 14 října do Podbořan
veřejnou schůzi, která byla řádně
povolena. Ačkoliv se v těchto dnech konaly ještě
4 jiné schůze v různých venkovských
obcích okresu bez úřední asistence,
pokládala podbořanská okresní politická
správa za nutné vyslati na tuto schůzi úředníka
Sedláčka, jako vládního komisaře.
Počátek schůze byl ustanoven na devátou
hodinu dopoledne. Jako vždy v takových případech,
byla síň v dobu svolání schůze
ještě značně prázdná a
svolavatelé chtěli ještě sečkati,
poněvadž se na podbořanskou schůzi silně
agitovalo nejen přívrženci Sudetsko-německého
venkovského svazu, nýbrž i protivníky,
Svazem zemědělců, a poněvadž
počet pravděpodobných účastníků
schůze bylo lze zjistiti již na ulici. Poněvadž
na ostatních 4 schůzích byla obrovská
návštěva, bylo lze i v Podbořanech počítati
se silnou účastí. Rozkladům svolavatelů,
pana Hahnla z Podbořan
a bývalého poslance Mayera z Chebu, že se musí
ještě počkati se zahájením schůze
právě vzhledem ke svrchu vylíčené
věci, nevěnoval velmi nervosní úředník
podbořanské okresní politické správy
naprosto pozornosti. Působilo to dojmem, že onomu
pánovi je prostě
nepříjemné, musí-li ztráviti
nedělní dopoledne ve službě na schůzi;
pravděpodobně disponoval již svým časem
jinak a tak se zbavil svých povinností svévolným
zákazem pořádati schůzi.
Podepsaní se táží pana ministra:
1. Jest vůbec třeba, aby před zahájením
volebního období do zemských a okresních
zastupitelstev byl vykonáván dozor na politické
schůze?
2. Je-li ho třeba, jest pan ministr ochoten postarati se,
aby úředníci, vysílaní k těmto
schůzím náležitě dbali přání
voličstva?
3. Jest pan ministr ochoten
postarati se, aby na schůze byli vysíláni
jen takoví úředníci, kteří
nejsou národně podráždění,
a jimž plnění jejich povinnosti leží
více na srdci než jejich soukromé věci?
4. Jest pan ministr konečně ochoten postarati se,
aby úředníci, kteří pro své
česko-národní smýšlení
nemohou utajiti svého zřejmého záští
proti německému obyvatelstvu, byli co možná
nejdříve odvoláni z německého
území?
V Praze dne 18.
října 1928.
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy rozeslalo výnosem číslo 9981
ze dne 1. dubna 1925 oběžník všem obvodním
a obecním lékařům a nemocnicím,
v němž se vyzývá, aby nemocní
lupem v jejich příslušném úředním
obvodu byli sečteni. Ministerstvo použilo v tomto
výnosu velmi krásných a případných
slov.
"Není jiné nemoci, která by byla více
zanedbávána než onemocnění lupem.
Ačkoliv osoby tím trpící mohou velmi
dobře pracovati, jest jim v tom často bráněno
z předpojatosti společností a připadají
za obtíž veřejným fondům. Nyní
snad nadešla doba, aby bylo lze něco podniknouti v
zájmu těchto ubohých nemocných."
Sčítání bylo již dávno
skončeno, výsledek sčítání
jest shrnut v obšírné a pečlivé
práci dra Hynka Pelce (O lupu v republice Československé.
Nákladem Mladé generace lékařů
v Ústř. jedn. čsl. lékařů).
Výsledky sčítání nemocných
lupem jsou uvedeny takto:
V Čechách | 737 |
na Moravě a ve Slezsku | 512 |
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi | 362 |
tedy v Československé republice dohromady | 1611 |
Sám Pelc pokládá však tento výsledek
za příliš nízký a tento badatel
odhaduje skutečná čísla nemocných
lupem v území naší republiky:
Čechy | |
Morava a Slezsko | |
Slovensko a Podkarpatská Rus | |
tedy dohromady |
nemocných lupem.
Podle pohlaví počítá Pelc, že
nemocných mužů je 1110 a nemocných žen
1890.
Ministerstvo v uvedeném výnose samo prohlásilo,
že se v zájmu těchto nemocných musí
něco státi. Toto mínění jest
správné, než domníváme se, že
čin, který musí býti vykonán
pro těchto 3000 nešťastníků nemůže
záležeti v pouhém ujišťování
o humanitě, nýbrž že konečně
musí vésti k uskutečnění oprávněného
požadavku zřízení ústavu pro
léčbu lupu.
Léčení nemocných lupem jest zdlouhavé,
vyžaduje zvláštních zařízení
a zvláštních znalostí. Jest drahé
a náklad nemůže tedy téměř
nikdy nésti sám postižený, poněvadž
lupus právě tak jako jeho sesterská nemoc,
tuberkulosa plic, vyhledává si své oběti
se zvláštní oblibou mezi proletariátem.
Nelze si tedy vůbec představiti, že by lidé
postižení lupem
mohli z vlastní síly něco podniknouti k léčení
své nemoci. Ani tehdy ne, kdyby byly zřízeny
ústavy a stát nepřevzal útraty léčení
nemajetných. Úkol vlády jest tedy dvojí.
Dlužno zříditi potřebné ústavy
s dostatečným počtem lůžek a
zajistiti bezplatnou péči
nemajetným.
Uvážíme-li nyní, že většina
těchto proletářských nemocných
mohla by vydělávati, jak ministerstvo správně
prohlašuje, kdyby jí v tom nebylo překáženo
"předpojatostí společnosti", a
že proto "připadají za obtíž
veřejným fondům", pak se uznává,
že se v našem státě velice plýtvá
silami a špatně hospodaří tím,
že tisíce lidí schopných a ochotných
pracovati, jest nuceno žíti životem příživníků,
poněvadž se opomíjí veřejně
se postarati o léčení této nemoci
a odstranění překážky jejich
nezpůsobilosti k
výdělku. Toto plýtvání a špatné
hospodaření silami příčí
se energii, s níž bylo potíráno domnělé
"plýtvání" samosprávných
svazků. Zde by tedy bylo vhodné působiště
pro naši vládu, aby vykonala dílo, které
by skutečně bylo v zájmu tolik dovolávaného
národního hospodářství.
Bylo by to i v zájmu naší vážnosti
v cizině, neboť nelze přece zatajovati odbornému
světu, zajímajícímu se o sociální
zařízení, že se v naší republice
stát nestará o nemocné lupem. Náš
soused, Rakousko, pokládaný za chudého, má
při mnohem menším počtu obyvatelstva
vzorně zařízený ústav pro léčení
lupu se 120 lůžky. Nepovznáší to
ani úctu postižených k vlastnímu státu,
kteří vědí, že u nás nemáme
takového ústavu, ale, že za hranicemi je ústav,
který by jim mohl přinésti vytoužené
léčení.
Ze všech těchto důvodů táží
se podepsaní vlády:
1. Kdy zamýšlí vláda zříditi
dávno slíbené a naléhavě nutné
ústavy pro léčení lupu?
2. Kolik těchto ústavů má býti
zřízeno a kde?
3. Jest vláda ochotna vzhledem k nouzi samosprávných
svazků, způsobené zákonem ze dne 13.
července 1927, číslo 77 Sb. z. a n., zařaditi
náklady na zřízení těchto ústavů
do státního rozpočtu?
4. Jest ochotna učiniti vhodná opatření,
aby nemajetní a méně zámožní
občané, potřebující léčení,
byli léčeni zdarma na státní útraty?
V Praze dne 19.
října 1928.