Osobě k rybolovu oprávněné jest dovoleno,
aby taková zvířata divoce žijící,
která násadě rybí značnou měrou
jsou škodlivá, ve své vodě rybné
nebo v bezprostředním jejím okolí
každé doby jakýmkoli způsobem, avšak
bez užití střelných zbraní nebo
látek jedovatých, chytala nebo zabíjela.
K myslivosti oprávněný nemůže
proti tomu činiti námitek, avšak jest mu vyhrazeno,
aby podle vůle naložil se zvířaty v
případech takových chycenými nebo
zabitými, vyjímaje vydru a ondatru, které
připadají rybáři. Politický
úřad okresní může výjimečně
v důležitých případech, vyžádav
si dobré zdání hlavní zemědělské
korporace, dovoliti osobě k rybářství
oprávněné, aby použila k hubení
zvířat rybářství škodlivých
střelné zbraně, jedu nebo nákaz epidemických,
je-li prokázáno, že tyto jedy nebo nákazy
nemohou uškoditi lidem, ani domácím zvířatům,
ani zvěři.
Totéž právo mají osoby, které
ten, kdo má právo ryby loviti, k ochraně
své vody rybné ustanoví, aneb kterým
on sám neb poříční svaz se
svolením politického úřadu okresního
svěří, zejména lovení neb zabíjení
zvířat rybářství škodlivých.
Označiti dotyčná zvířata rybářství
škodlivá přísluší politickému
úřadu zemskému v dohodě se zemskou
korporací zemědělskou.
Zemské politické správy (župní
úřady) vydají po úradě se zemskými
poradními rybářskými sbory se schválením
státního rybářského úřadu
předpisy rybářsko-policejní ve smyslu
rybářsko-policejních zemských zákonů
a příslušných k nim nařízení
zemských správ politických (býv. místodržitelství),
při čemž přihlížeti mají
k tomu, že veškerá škodlivá zařízení,
která i prokázala svůj právní
titul ve smyslu vyhlášky bývalého místodržitelství
pro Čechy ze dne 23. června 1923, musí odpovídati
svým zařízením požadavkům,
které budou zvlášť stanoveny a podlehnouti
zkáze, nesmí býti znovu zřizovány
bez úředního povolení politických
úřadů a na základě projektu
a úředního řízení, k
němuž musí býti povolán rybářský
znalec.
Toto znovuzřízení se nemá povoliti
naléhá-li poříční svaz
rybářský nebo státní rybářský
úřad na výkup.
Taktéž mají tyto předpisy přihlédnouti
k ochraně rybářství před škodami,
jež způsobují turbiny, v řečišti
založená čerpadla, rybám tažným
nepřekročitelné jezy a k ochraně rybářství
před odpadními vodami závodů průmyslových.
V obor užívání vody nespadá vybírání
písku, sekání rákosu a těžení
trávy na vodě a vyhánění kachen
a jiné vodní drůbeže na vodu.
Pro vybírání písku ať již
lopatou nebo bagrováním je třeba živnostenského
oprávnění za podmínek, by bylo zabráněno
podemílání a sesouvání břehů,
rušení trdlišť, přílišné
a nestejnoměrné prohlubování řečiště.
Sekání rákosu a těžení
trávy ve vodě může se prováděti
jen s výslovným svolením nájemce rybolovu.
Kachny a jiná domácí zvířata
rybářství škodlivá není
dovoleno vyháněti nebo vypouštěti na
vodu, kde chov ryb jest zařízen. Jednání
tomu se příčící zakládá
přestupek zákona na ochranu polního majetku
a zavazuje k náhradě způsobené škody,
která může býti zajištěna
zajmutím zvířat podle zákona o polním
pychu.
Ve státě československém nesmí
mimo rybníky a jinaké rybochovné nádrže
vodní nikdo provozovati rybářství,
kdo není opatřen rybářským
lístkem s podobiznou, přesným označením
dne vydání a označením, na který
obvod a na jaké nářadí se rybářský
lístek vztahuje.
Rybářské lístky se vydávají:
a) nájemci rybářského revíru,
který rybolov provozuje nebo držiteli zařízení
z revíru vyloučeného;
b) rybářům hostům (kterými
jsou členové nebo hosté rybářských
spolků, které jsou nájemci revírů)
a to:
1. výhradně jen pro jeden revír,
2. pro obvod určitého poříčního
svazu rybářského,
3. pro všechny tekoucí vody v republice Československé.
Kromě kolkového poplatku, jejž stanoví
finanční úřad, platí se státní
taxa rybářská, jejíž výši
stanoví státní rybářský
úřad po úradě a odbornými sbory
poradními. Rybářské lístky
uvedené sub a) této taxe nepodléhají,
toliko jen kolkovému poplatku;
c) pro pomocníky rybářské, rovněž
s podobiznou, platí se jen kolkovné bez taxy.
Za pomocníky rybářské nepovažují
se funkcionáři rybářských spolků
a sdružení, ani funkcionáři poříčních
svazů i když zastávají funkce porybných
nebo dozorců.
Tiskopisy rybářských lístků
vydává státní rybářský
úřad. Lístky rybářské,
vyhotovené jiným způsobem, jsou neplatné
a vydávání jich bez kolku a taxy stíhá
se pokutou 25 až 50tinásobnou.
Lístky rybářské vydávají
se na kalendářní rok, mohou však býti
též vydány na 3 po sobě následující
kalendářní roky za taxu a kolkový
poplatek trojnásobný.
Osoba rybářským lístkem opatřená
je oprávněna ryby loviti jen tehdy, je-li její
lístek rybářský opatřen povolovací
doložkou majitele nebo nájemce práva rybolovu.
Majitel nebo nájemce rybolovu má v povolovací
doložce na lístku rybářském vyznačiti
náčiní a jeho počet, jakým
rybařiti dovolil.
K vydávání rybářských
lístků povolán jest politický úřad
první instance, v jehož úředním
obvodu žadatel má buď řádné
bydliště nebo dočasný pobyt.
Vydání rybářských lístků
majiteli nebo nájemci děje se na písemnou
žádost, která musí býti potvrzena
příslušným poříčním
svazem rybářským.
Bližší postup při vydávání
lístků rybářských bude upraven
nařízením.
Rybářský lístek jest nepřenosný
a majitel jeho jest povinen při provozování
rybářství jej vždy při sobě
míti a dohlédacím orgánům jím
se vykázati.
Kdyby tak učiniti nemohl nebo odepřel, dopouští
se přestupku a jeho náčiní, jakož
i ryby jím chycené podléhají mimo
to zabavení.
Taxy za lístky rybářské plynou do
státního fondu ku zvelebení rybářství
(při státním rybářském
úřadě) a vyúčtují se
podle podrobných nařízení vydaných
státním rybářským úřadem
v dohodě s ministerstvem financí.
Poříční svazy rybářské
kontrolují počet vydaných dovolení
jednotlivými majiteli nebo nájemci revírů,
kteří mají o tom vésti přesný
seznam a jsou povinni podrobiti se obmezení, které
by jim určila podle návrhu poříčního
svazu rybářského okresní politická
(župní) správa, která si může
o tom vyžádati dobré zdání zemského
poradního sboru rybářského. Rozhodnutí
okresní politické (župní) správy
je v tom ohledu konečné.
Osobám k rybolovu oprávněným přísluší
právo, aby strážním zřízencům
svým, kteří jsou již ustanovení
k ochraně jiných zájmů, zejména
polního a lesního hospodářství,
čítajíc v to i myslivost, svěřily
také dozor k rybářství a ochranu jeho,
jakož i právo žádati, aby tito zřízenci
v oné působnosti byli od politického úřadu
okresního potvrzeni a podle přísežní
formule, kterou úřad zemský předepíše,
pod přísahu vzati.
Také mohou zřízence k ochraně rybářství
zvláště dáti potvrditi a pod přísahu
vzíti, mají-li vlastnosti, předepsané
pro osoby, které jsou ustanoveny k ochraně majetku
polního.
Ohledně zřízenců, kterým svěřen
je dozor k rybářství a ochrana jeho a již
v příčině té jsou potvrzeni
a pod přísahu vzati, platí ustanovení,
jež vydána jsou pro osoby k ochraně polního
majetku určené vůbec a o úředním
postavení jejich platí ustanovení říšského
zákona, daného dne 16. června 1872, k zák.
říš. čís. 84.
Kromě zřízenců podle par. 28 k ochraně
rybářství zvlášť ustanovených
náleží též četnictvu, obecní,
polní a lesní stráži a poříčním
dozorcům, aby měli dohled nad zachováváním
předpisů na ochranu rybářství
vydaných. Tito řídí se při
tom instrukcemi v té příčině
nadřízenými úřady pro ně
vydanými.
Státní rybářský úřad
ustanoví pro jednotlivé oblasti se zřetelem
ku povodí inspektory rybářství a instruktory
rybářské.
Podrobná ustanovení o právech a povinnostech
rybářských inspektorů a jejich případných
zřízenců budou vydána v instrukci.
Vykonávati zákon tento mimo případy
trestní, pokud ustanovení v něm obsažená
nestanoví výslovně příslušnost
jinou, jest věcí úřadů politických
podle nařízení, pokynů státního
rybářského úřadu. Úřady
ty mají při tom, pokud jde o otázky odborné,
vyslechnouti znalce, není-li poříční
svaz sám stranou, možno výrok jeho v odborné
otázce rybářské pokládati za
dobré zdání, které postačuje,
aniž třeba dále vyslechnouti znalce.
Nařízení, která politickému
úřadu zemskému v tomto zákoně
jsou vyhražena, vydává tento v dohodě
se státním rybářským úřadem
a zemskými poradními sbory rybářskými,
jež jsou mu po ruce.
Přestoupení tohoto zákona a předpisů
neb zvláštních nařízení
na základě jeho vydaných trestá politický
úřad okresní, pokud nevztahuje se čin
ten na obecný zákon trestní, pokutou peněžitou
od 10 do 100 korun, kterážto pokuta, opakuje-li se
přestupek, jakož i tehdy, byla-li násadě
rybí způsobena značná škoda,
může býti zvýšena až na 200
korun.
V případě neschopnosti k placení budiž
pokuta peněžitá změněna v trest
vězení, při čemž 10 korun rovná
se 1 dnu vězení.
Při přestupcích, kterých se osoba
k provozování rybářství oprávněná
sama dopustí při lovu ryb, aneb jichž se dopustí
obchodníci neb hospodští, nedovoleným
způsobem prodávajíce neb připravujíce
ryby, budiž zároveň rozhodnuto, že ryby
proti předpisu chycené, pokud se týče
prodané neb ku připravení ustanovené
propadají.
Při přestupcích, kterých se kdo dopustil
užívaje náčiní zapovězeného,
budiž rozhodnuto, že náčiní to
propadá a to bez rozdílu, zdali vinníkovi
náleží čili nic.
Bylo-li zabaveno zapovězené náčiní,
když bylo k rybolovu vyloženo, aniž by určitá
osoba mohla býti stíhána neb odsouzena proto,
že náčiní toho užívala,
budiž rozhodnuto, že náčiní to
propadá.
Pokuty peněžité a výtěžek
z propadlých ryb a náčiní, kteréžto
poslednější však prve, než se prodá
má pro další upotřebení ve způsobu
zapovězeném učiněno býti nezpůsobilým,
plynou do státního fondu ku zvelebení rybářství.
Spolu s nálezem trestním budiž uložena
také náhrada škody přestupkem způsobené,
ačli potřeba dalších průkazů
nevyžaduje nezbytně toho, aby nárok na náhradu
odkázán byl před soudy civilní.
Byla-li podle toho náhrada škody v pravoplatném
nálezu trestním přiřknuta neb odepřena,
jest tomu, jenž s výrokem tím není spokojen,
volno, aby nastoupil řádný pořad práva.
Z rozhodnutí politických úřadů
okresních možno se odvolati k politickému úřadu
zemskému, z rozhodnutí tohoto pak k státnímu
rybářskému úřadu. Odvolání
ta musí do 14ti dnů po doručení rozhodnutí
podána býti písemně nebo ústně
politickému úřadu, který rozhodl v
první stolici.
Odvolání včas podané má účinek
odkládací, leč že by důvody veřejné
bezpečnosti vyžadovaly, aby opatření
nařízení bez prodlení bylo provedeno.
Státní rybářský fond se skládá:
a) z fondu tax správních a revírních,
jak zavedeny budou státním zákonem rybářským;
b) z fondu tax rybářských lístků,
jichž jednotné ustanovení bude provedeno nařízením
státního rybářského úřadu.
Tyto taxy plynuly dosud do fondů zemských, kde byl
odděleně účtován zemský
fond rybářský, budiž tento odevzdán
státnímu rybářskému úřadu
ve stavu, v jakém se nalézá, kde nebyly obnosy
z tax rybářských lístků pro
rybářství od fondu zemědělského
odděleny, budiž za dobu 1919 - 1926 provedeno vyúčtování
obnosů za taxy přijatých a obnosů
na účele rybářské vydaných
a přebytek odevzdán státnímu rybářskému
úřadu;
c) z pravidelné dotace státní vkládané
každoročně do rozpočtu ministerstva
zemědělství. Prostředků tohoto
fondu smí výhradně jen býti použito
k podporování rybářství na
běhutých vodách po dorozumění
se zemskými rybářskými poradními
sbory.
Při ministerstvu zemědělství v Praze
zřizuje se státní rybářský
úřad, jehož vnitřní organisaci
po stránce administrační a správní
provede ministerstvo zemědělství v Praze
po slyšení zemědělských rad a
zájmových organisací na tekoucích
a stojatých vodách v republice Československé.
Expositura státního rybářského
úřadu pro Moravu a Slezsko zřizuje se v Brně
a pro Slovensko a Podkarpatskou Rus v Bratislavě.
Státnímu rybářskému úřadu
v Praze přináleží veškerá
práva moci výkonné a správní,
jež dosud příslušela ministerstvu zemědělství
v Praze, politickým a ostatním úřadům
správním v republice Československé
pokud týká se výkonu práva rybářského
a záležitostí s výkonem práva
rybářského souvisejících na
vodách běhutých a vodách stojatých
i těch, které s vodou běhutou byť i
jen občasně jsou spojeny.
Zasahování do majetkových práv rybářských
jest z působnosti státního rybářského
úřadu vyjmuto.
Státní rybářský úřad
je povolán:
a) organisovati hospodářsky rybářství
na vodách běhutých v celé republice
Československé a říditi organisaci
rybničného hospodářství, dozírati
na provádění této organisace jmenovanými
k tomu inspektory a instruktory;
b) organisovati pokusnou a zkušebnou i osvětovou práci,
k ochraně a povznesení rybářství
vnitrozemského;
c) organisovati ochrannou službu pro rybářství
vůbec, zejména se zřetelem na evidenci čistoty
veřejných toků a zařízení
rybářství škodlivých;
d) vésti hospodářskou správu běhutých
vod státních zemských a jezer, která
náležejí státu, zejména býti
oporou státnímu pozemkovému úřadu
při řešení otázek, v obor ten
spadajících;
e) spravovati finanční fondy a dotace, jež
k tomu účelu jsou neb budou zřízeny
a používati jich v mezích rozpočtů
v § 43 uvedenou organisací vypracovaných.
a) Státnímu úřadu rybářskému
stojí po boku zřízené již nebo
dodatečně zřízené poradní
sbory rybářské při zemských
zemědělských radách (komorách),
složené z odborníků volených
těmito radami (komorami), odborných zástupců
zemských rybářských svazů,
zástupců zemské politické a samosprávné
správy, zemské regulační komise, odborných
expertů nebo zemských inspektorů a instruktorů
rybářských. Organisaci těchto sborů
nebo reorganisaci již zřízených sborů
provede státní rybářský úřad.
b) Státnímu rybářskému úřadu
stojí po boku ústřední poradní
sbor, skládající se ze zástupců
ministerstva zemědělství, státní
poříční správu, z delegátů
rybářských sborů zemských,
z delegátů ústředních organisací
rybářských. Organisaci tohoto sboru provede
státní rybářský úřad.
Funkce v těchto poradních sborech jsou čestné,
účastníkům hradí se jen výlohy
cestovní stanovené podle platných nebo vyjednaných
norem.
Poradní sbory zemské i poradní sbor ústřední
scházejí se podle potřeby, nejméně
však jednou do roka, kromě iniciativních návrhů
a podnětů ve směru zákonodárném
a správním náleží do jejich kompetence
vypracovati rozpočty zemské, týkající
se rybářství, ústřední
sbor pak celkový obdobný rybářský
rozpočet státní.
Zemské sbory poradní provádějí
usnesení sboru ústředního a řídí
se nařízením státního (říšského)
rybářského úřadu.
Prostředky, jimiž k účelu povznesení
rybářství říčního
i rybničného vládne státní
rybářský úřad, skládají
se:
a) z rybářských fondů, tyto fondy
podle platných zákonů tvoří
se z tax za vydané rybářské lístky,
jež odvádějí se úřadům
finančním. Tyto úřady napříště
vyúčtují tyto splacené taxy přímo
státnímu úřadu rybářskému
koncem každého kalendářního roku.
Rybářské taxy z rybářských
lístků stanoví státní rybářský
úřad po úradě se zemskými sbory
poradními pro každou zemi zvlášť.
Státní rybářský úřad
přiděluje podle rozpočtu potřebné
částky zemským sborům poradním
k vedení jim svěřené zemské
rybářské agendy.
b) Z fondu tax revírních, pokud jsou již taxy
takové zavedeny nebo pokud státním zákonem
rybářským zavedeny budou.
c) Ze správního fondu, který utvoří
se z poplatku, odváděných majiteli rybářských
práv na vodách běhutých podle návrhu
tohoto zákona.
d) Ze státní dotace, každoročně
do rozpočtu ministerstva zemědělství
zařazené.
Dosavadní práva rybářská na
tekoucích vodách, údolních přehradách,
jezerech, plavebních kanálech a pod., přináležející
státu, zemím nebo státním úřadům,
přecházejí v den vydání tohoto
zákona na státní rybářský
úřad se všemi právy a povinnostmi. Jedna
třetina čistého ročního výtěžku
z těchto práv rybářských připadá
státnímu rybářskému úřadu
k zvelebení rybářství, druhé
dvě třetiny čistého výtěžku
připadají státní pokladně.
Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášení.
Zákonem tímto zrušují se dosavadní
na území státu československého
platné zákony, upravující právo
rybářské ve vodách vnitrozemských.
Dosavadní zákony a nařízení
rybářsko-policejní, pokud neodporují
tomuto zákonu, zachovávají se naproti tomu
v platnosti potud, pokud nebudou nahraženy nařízeními
vydanými na základě tohoto zákona.
Pokud lístky rybářské vydané
podle dosavadních předpisů zůstanou
v platnosti, ustanoví a vyhlásí státní
rybářský úřad.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministrům zemědělství, vnitra, veřejných
prací, spravedlnosti a financí.
Jednou z největších příčin
úpadku československého říčního
rybářství jest nedostatek zákonodárství,
kterým upravoval by se výkon práva rybářského.
Dosud platné rybářské zákony
jsou: Říšský rámcový zákon
rybářský ze dne 25. dubna z roku 1885, podle
něhož je upraven rybářský zákon
pro Moravu ze dne 6. června 1895, nikoliv však rybářský
zákon policejní pro Čechy a Slezsko ze dne
9. října 1883 a dále rybářský
zákon pro Slovensko z roku 1888.
Je tudíž zřejmo, že je naléhavě
nutná unifikace těchto neúplných a
namnoze si odporujících zákonů, aby
se tím vyplnila mezera vzniklá z nedostatku zákonodárné
činnosti během 40 let a vyhovělo požadavkům
doby, které proti letům 80. - 90. minulého
století značně se změnily.
Předložený návrh zákona neupravuje
ještě vše, čehož bylo by třeba,
nýbrž chce upraviti toliko výkon práva
rybářského na běhutých vodách,
otázku vlastnictví práva rybářského
a jeho poměr k právům jiným nutno
řešiti současně s vodním zákonem,
který se připravuje.
Vyčkávati řešení rybářského
zákona s vodním zákonem jest nemožné,
protože záchrana říčního
rybářství vyžaduje určitých
správních a policejních opatření,
které nesnesou dalších odkladů.
Podkladem navrženého zákona jest rozdělení
běhutých vod v hospodářsky soběstačné
revíry rybářské, jak jest tomu již
na Moravě podle rybářského zákona
z roku 1895. Dnes, běhuté vody rozděleny
jsou ve velký počet nepatrných práv
rybářských (v Čechách na př.
připadá na 10.000 km běhutých vod
8.000 práv rybářských), na kterých
není možno provozovati racionelní rybolov.
Proto uplatňuje se snaha národohospodářská
i zákonodárná, aby zcelena byla tato práva
rybářská v hospodářsky soběstačné
celky.
Toto zcelování nemůže se obejíti
bez určitého omezení výkonu práva
rybářského dosavadních majitelů,
jimž nicméně právo vlastnické
musí býti zachováno. Z moravského
rybářského zákona dosud platného
navrhuje se ponechati v novém zákoně toliko
revíry nájemné jako nejlépe se osvědčující,
revíry družstevní a vlastní návrh
neobsahuje z těchto důvodů:
Revíry družstevní za třicetileté
zkušenosti po stránce hospodářské
úplně zklamaly, protože v praksi nejsou revíry
družstevními v tomto slova smyslu, neboť pod
tímto titulem nehospodaří se společně,
nýbrž každý majitel na svém malém
úseku obcházeje zákon hospodaří
bez ohledu na celek. Nějaká reorganisace těchto
družstevních revírů neměla by
úspěchu, ježto majitelé těchto
práv rybářských nejsou schopni společné
práce, na které neznají ani soukromého
zájmu, neboť připadá na jednotlivce,
nepatrný zlomek (asi 7%) práv rybářských,
ostatek na obce, velkostatky, země, stát, regulační
podniky a pod.
Revíry vlastní pozemkovou reformou v praksi téměř
úplně vymizí, protože velké hospodářsky
soběstačné revíry velkostatků
přidělují se státu. (Gen. ředitelství
státních statků v Praze.)
V návrhu zákona jest přihlíženo
k náležité ochraně majitelů práv
rybářských, kteří rybolov hospodářsky
provozují, jakož i rybářů živnostníků,
kteří jsou vlastníky nebo dlouholetými
nájemci.
Zkušenosti získané moravským zákonem
ukazují, že pouhý zákon nedostačuje
ještě k ochraně říčního
rybářství, když není řádné
organisace, aby zákon byl prováděn a zachováván.
Po vzoru ciziny zavádí proto předložený
návrh rybářského zákona ústřední
státní dohled nad výkonem práva rybářského,
zřízením státního rybářského
úřadu při ministerstvu zemědělství
v Praze nebo zřízením samostatného
rybářského referátu při ministerstvu
zemědělství v Praze.
Vedle státního rybářského úřadu
oporou reorganisace říčního rybářství
bude ústřední organisace rybářských
spolků "Unie rybářských spolků
a družstev v Československé republice se sídlem
v Praze". Tato organisace soustřeďuje v sobě
272 rybářských spolků a družstev
českých i německých se 60.000 členy.
Rybářské spolky obhospodařují
v republice přes dva třetiny všech běhutých
vod, a jsou již větším dílem organisovány
v dobrovolných poříčních svazech
rybářských.
Provedením návrhu tohoto rybářského
zákona nevzejdou státu žádná
nová vydání.
Po stránce formální budiž návrh
tento předán výboru zemědělskému
a ústavně-právnímu k projednání.