II. volební období. | 7. zasedání. |
Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Kázeňská
pravomoc přísluší četnickýma
představeným (§ 5) proti podřízeným.
(1) Jednání a opominutí,
na něž se vztahuje četnická kázeňská
pravomoc, jsou:
a) jednání a opominutí,
která se příčí četnickým
služebním předpisům nebo jiným
všeobecným či zvláštním
nařízením, pokud jich stíhání
nenáleží podle zákonných předpisů
soudům;
b) jednání a opominutí,
jichž stíhání jinak přísluší
politickým (policejním) úřadům
neb obcím, není-li v zákoně výslovně
stanoveno, že trestní pravomoci těchto úřadů
podléhají osoby podrobené četnické
kázeňské pravomoci; pokud by však mělo
při tom býti učiněno nějaké
správní opatření, jako o náhradě
škody, o propadnutí věcí neb o ztrátě
nějakého oprávnění, nebo pokud
by mělo býti uloženo nějaké plnění
neb učiněno zajišťovací opatření,
vydá o tom nález příslušný
úřad (orgán) správní;
c) jednání a opominutí,
jež tvoří skutkovou podstatu vojenského
přečinu, když četnický představený,
jemuž přísluší kázeňská
pravomoc, považuje kázeňské potrestání
za dostatečné.
(2) Je-li podezření,
že některým jednáním neb opominutími
označeným v předcházejícím
odstavci bylo zároveň ohroženo nebo poškozeno
dobré jméno četnictva, vykoná se kárné
řízení podle části II tohoto
zákona, a kázeňské řízení,
bylo-li již zahájeno, se přeruší;
o tom se vyrozumí četnický představený,
který jest oprávněn, aby nařídil
kárné řízení (§ 16). Byl-li
v kárném řízení pravoplatně
uložen trest (§ 26), nesmí se pro týž
poklesek vykonati řízení kázeňské;
toto řízení však lze vykonati, když
představený (§
16) nemá důvodů pro zahájení
kárného řízení nebo když
kárné řízení bylo zastaveno
nebo když obviněný byl v něm sproštěn.
O poklesku kázeňsky vyřízeném
se vykoná také řízení kárné,
když teprve o výkonu kázeňského
tretu se uplatní podezření, že pokleskem
bylo ohroženo nebo
poškozeno dobré jméno četnictva.
(3) Přejde-li správní
přestupek do četnické kázeňské
pravomoci, má přerušení promlčení
v předcházejícím správním
trestním řízení účinnost
i pro řízení kázeňské.
(1) Četnické kázeňské
pravomoci jsou podřízeni:
a) příslušníci
četnictva v činné službě, čítajíc
v to osoby na dovolené (i bez platu nebo s čekaným)
a vyjímajíc ty, kteří konají
službu v branné moci nebo jsou ve vyšetřovací,
zajišťovací nebo trestní vazbě
ve vojenských trestních ústavech;
b) osoby vojenské, které
konají službu v četnictvu;
c) četnické osoby
ve výslužbě (dočasné nebo trvalé),
tyto však jen:
aa) pro jednání
a opominutí uveden v § 2, odst. 1, písm. a),
jichž se dopustily buď v četnickém stejnokroji
nebo v přímém styku s četnickými
velitelstvími nebo četnickými úřady,
bb) pro nešetření
předpisův o úschově, odevzdání
a utajení četnických, vojenských nebo
jiných úředních důvěrných
pomůcek, které služebně převzaly
jako četnické osoby nebo kterých i
jinak nabyly,
cc) pro nešetření
povinností stanovených v poslední větě
§ 20, odst. 6, a v § 22, odst. 4.
(2) četnická pravomoc
kázeňská, se vztahuje jen na jednání
a opominutí, jež se stala za poměru zakládajícího
tuto pravomoc. Ukončí-li se poměr, na němž
se zakládá četnická kázeňská
pravomoc, přestane tato pravomoc pouze stran jednání
a opominutí uvedených v § 2, odst. 1, písm.
b) a c), a to
á) v prípadě
§ 2, odst. 1, písm. b) okamžikem ukončení
tohoto poměru, ač-li nebyl poklesek již před
tím kázeňsky pravoplatné vyřízen,
ß) v případě
§ 2, odst. 1, písm. c) okamžikem, kterým
se pro tyto poklesky skončí pravomoc vojenských
trestních soudův.
(1) Kázeňské
tresty jsou:
A. Důtka, která
může býti uložena ústně
beze svědků nebo před svědky, nebo
písemně.
B. Trest pořádkový,
záležející v omezení vycházky
z kasáren, dovolené přes večerku nebo
dovolené na zotavenou, nebo v uložení služeb
mimo pořad.
C. Trest na svobodě: Tento
trest se vykonává:
1. v příbytku
neb ubytovací místnosti trestaného nebo
2. ve vězeňské
místnosti, a to buď jako vězení společné
nebo jako samovazba.
Trest na svobodě se nesmí
odpykávati v soudní věznici nebo v trestnici;
nesmí trvati déle než 30 dnův a v samovazbě
déle než 21 den.
(2) Za mobilisace a za války
mohou tresty na svobodě býti ukládány
ve dvojnásobné výměře jinak
přípustné.
(1) Kázeňská
pravomoc četnických představených
(§ 1) souvisí s funkcí, nikoli s hodností.
(2) Služební předpisy
(§ 12) určují, kterým představeným
přísluší četnická kázeňská
pravomoc, a to buď úplná nebo jen v omezené
míře.
(3) Kázeňskou pravomoc
proti příslušníkům četnictva,
konajícím službu u ministerstva vnitra, vykonává
ministr vnitra.
(1) Kázeňský
trest lze uložiti jen, když byl případ
řádně vyšetřen a obviněný
vyslechnut. Obviněné, kteří nejsou
již v činné službě četnické,
jest vyslechnouti, jsou-li v činné službě
vojenské, prostřednictvím příslušného
vojenského velitelství nebo vojenského úřadu,
v ostatních případech pak prostřednictvím
četnického velitelství, politického
nebo státního policejního úřadu,
v jichž obvodu se zdržují. Je zakázáno
činiti nátlak na obviněného
nebo na jiné osoby, aby bylo vynuceno přiznání
nebo jiné výpovědi.
(l) Trest se ukládá
jen po náležité rozvaze a nesmí býti
projevem osobního nepřátelství nebo
chvilkové nálady. Při každém
výměru trestu musí představený
přihlížeti k tomu, jak se obviněný
dosud choval, jaký je stupeň jeho vzdělání,
jaký účinek trestu lze předvídati,
jaká je povaha jednání či opominutí
za vinu kladeného, jaký zájem byl ohrožen
a jaké jsou v daném případě
jiné polehčující nebo přitěžující
okolnosti.
(3) Trest oznámí trestanému
představený, který trest uložil, nebo
jeho nástupce ve funkci, po případě
představený nižší, kterého
představený trestající nebo jeho nástupce
ve funkcí k tomu určil. Představený,
který trestanému oznamuje trest, musí při
tom označiti také důvody
a upozorniti trestaného na právo stížnosti
(§ 8).
(4) Když zvláštní
polehčující okolnosti dávají
naději, že vinník, který dosud nebyl
trestán, se polepší i bez trestu, může
se výkon trestu odložiti, ač-li tomu nebrání
potřeba zachovati kázeň. O tom, že se
výkon trestu odkládá, a na jakou dobu, rozhoduje
představený, jenž trest uložil, po případě
jeho nástupce ve funkci; toto rozhodnutí může
však učiniti i každý představený
vyšší. Když ve lhůtě, na kterou
byl výkon trestu odložen, vinník řádně
chová, bude mu uložený
trest úplně prominut výrokem představeného,
který výkon trestu odložil, po případě
výrokem jeho nástupce ve funkci. Když se vinník
v oné lhůtě znovu proviní jednáním
neb opominutím, které spadá do trestní
pravomoci soudní nebo do pravomoci kázeňské
či kárné podle tohoto zákona, nařídí
týž představený, že odložený
trest jest vykonati bez újmy trestu určeného
za nové provinění.
(5) Představený,
který trest uložil, po případě
jeho nástupce ve funkci, jest oprávněn, aby
z důležitých důvodů trest úplně
nebo částečně prominul, ač-li
tomu nebrání potřeba zachovati kázeň.
Totéž právo přísluší
každému vyššímu představenému;
zjistí-li tento představený, že uložený
kázeňský trest byl nepřípustný
nebo nepřiměřený, nebo že trestající
nebyl oprávněn k tomu, aby
jej uložil, může trest pozměniti nebo
zrušiti.
(1) Kázeňské
tresty se zapisují do osobních dokladův.
(2) Zápis se zruší:
a) na žádost osoby,
jíž se zápis týče,
á) byla-li trestana kázeňsky
jen jednou, a to trestem, o jehož výmaz běží,
když uplynuly dva roky činné služby od
odpykání nebo prominutí trestu, ač-li
se tato osoba v řečené době nedopustila
jednání neb opominutí, které je trestno
soudně, kárně nebo kázeňsky,
ß) byla-li trestána
kázeňsky vícekráte ne jen trestem,
o jehož výmaz běží, nebo sice jen
tímto kázeňským trestem, avšak
vedle toho ještě také kárně nebo
soudně, když uplynulo pět roků činné
služby od odpykaní nebo prominutí posledního
trestu, ač-li se tato osoba v této době nedopustila
jednání neb opominutí,
které je trestno soudně, kárně nebo
kázeňsky;
b) bez žádosti tím,
á) ze dosáhl potrestaný,
kterému byl výkon trestu podle § 6, odst. 4,
podmíněné odložen, prominutí
trestu, protože se po stanovenou lhůtu řádně
choval,
ß) že byl trest zcela
nebo částečně zrušen na podanou
stížnost nebo podle § 6, odst. 5, nebo po obnově
řízení,
ă) ze se dotčená
osoba stala definitivním četníkem,
ä) ze se dotčená
osoba stala důstojníkem.
(3) Služební předpisy
(§ 12) určí, kdo výmaz trestu podle
ustanovení 2. odstavce nařídí a vykoná.
(4) Ministerstvo vnitra může
na žádost povoliti výmaz trestu i kromě
případů zmíněných ve
druhém odstavci.
(5) Po výmazu trestu jest
míti za to, že poklesek, pro nějž byl
uložen trest vymazaný, vůbec nebyl spáchán.
Po uplynutí jednoho roku od výmazu se zápis
učiní nečitelným.
(1) Trestaný má
právo stěžovati si na potrestání
buď ihned, když mu byl trest oznámen, nebo nejpozději
do tři dnů; stěžovati si musí
u představeného, jenž trest uložil, po
případě u jeho nástupce ve funkci;
stížnost musí sám přednésti
a odůvodniti.
(2) Tím, že byla podána
stížnost, neodkládá se výkon
trestu; představený, který trest uložil,
nebo jeho nástupce ve funkci, jakož i představený,
který je povolán, aby rozhodl o stížnosti,
může však (zejména, lze-li očekávati
příznivý výsledek stížnosti)
povoliti, aby výkon trestu byl odložen, až stížnost
bude vyřízena.
(3) O stížnosti rozhoduje
přímý nadřízený představeného,
který trest uložil. Dříve než tento
nadřízený rozhodne, vyšetří
řádně předmět stížnosti,
vyslechne nebo dá vyslechnouti stěžovatele,
a je-li toho potřeba, vyslechne nebo dá vyslechnouti
i jiné osoby a vyžádá si vyjádření
představeného, který trest uložil; od
výslechu stěžovatelova lze upustiti
jen, vyhoví-li se stížnosti. Rozhodnutí
o stížnosti s udáním důvodů
se oznámí jak stěžovateli, tak i tomu,
kdo uložil trest. Stěžovatel se při tom
upozorní na případné další
právo stížnosti.
(4) Na rozhodnutí o stížnosti
může si trestaný, ač-li nebyl tímto
rozhodnutím sproštěn, opět stěžovati,
pokud o stížnosti nerozhodl zemský četnický
velitel; stěžovati lze si nejpozději do tří
dnů.
(5) O stížnostech
budiž rozhodováno se vším urychlením.
Nebylo-li rozhodnutí o stížnosti stěžovateli
oznámeno do čtyř týdnů, jest
oprávněn, aby stížnost opakoval písemně,
a to přímo představenému, kterému
přísluší o stížnosti rozhodovati;
toto opakovaní stížnosti musí ústně
hlásiti svému bezprostřednímu představenému.
Nemá-li však ten, kdo má o stížnosti
rozhodovati, služební
sídlo v těmž místě jako ten,
proti jehož rozhodnutí stížnost směřuje,
lze tuto opakovanou písemnou stížnost podati
teprve, když nebylo rozhodnutí oznámeno do
šesti týdnův.
(6) Zmešká-li potrestaný
lhůtu, ve které měl podati stížnost,
může žádati za navrácení
v předešlý stav, osvědčí-li,
že nemohl zachovati lhůty pro nezaviněnou nepřekonatelnou
nebo nepředvídanou překážku.
Tato žádost musí býti podána
u představeného, který trest uložil,
a to nejdéle do tří dnů po dnu, kterého
překážka přestala. Se žádostí
musí býti podána stížnost proti
trestu. O žádosti na navrácení v předešlý
stav rozhoduje přímý představený
toho, kdo trest uložil; jeho rozhodnutí má
platnost konečnou.
(7) Na kázeňská
rozhodnutí, vydaná podle tohoto zákona, nelze
si stěžovati k nejvyššímu
správnímu soudu.
(1) Vyjdou-li po kázeňském
potrestání na jevo okolnosti, které, kdyby
byly bývaly trestajícímu představenëmu
známy, byly by mohly způsobiti buď mírnější
potrestání nebo beztrestnost, má potrestaný
do dvou roků po odpykaném trestu právo, aby
žádaje za obnovu kázeňského řízení,
tyto okolnosti oznámil služební cestou představenému,
který trest uložil, po případě
jeho nástupci ve funkci.
(2) Tento představený
vykoná potřebná šetření
a předloží spis svému přímému
představenému, aby rozhodl, má-li kázeňský
trest zůstati v platnosti, či má-li býti
zmírněn nebo vůbec zrušen. Na rozhodnuti
tohoto vyššího představeného není
stížnosti.
(1) Kázeňská
trestnost jednání a opominutí, uvedených
v § 2, odst. 1, písm. a) se promlčuje uplynutím
tří měsícův od doby poklesku.
O promlčení jednání a opominutí
podle § 2, odst. 1, písm. b, platí ustanovení
správních předpisův a o promlčení
vojenských přečinů (§ 2, odst.
1, písm. c) ustanovení vojenského trestního
zákona.
(2) Promlčení se
však přerušuje:
a) tím, že se zahájí
kázeňské řízení,
b) podle ustanovení vojenského
trestního zákona a vojenského trestního
řádu, pokud jde o jednání neb opominutí,
která byla pojata do vojenského trestního
řízení soudního,
c) v případech §
2, odst. 2, též tím, že příslušný
představený nařídí, aby bylo
zahájeno řízení před kárným
výborem.
Představený, který
v kázeňské věci s úmyslem,
aby potlačil stížnost podřízeného
nebo žádost o navrácení v předešlý
stav neb o obnovu řízení, zadrží
neb odstraní tuto stížnost nebo žádost,
bude, ač-li není dána skutková podstata
těžšího trestného činu,
potrestán pro přečin vězením
od šesti dnů
do tří měsícův a za okolností
zvláště přitěžujících
až do šesti měsícův.
Ostatní podrobnosti četnického
kázeňského práva se upravují
služebními předpisy. Tyto předpisy vydá
ministerstvo vnitra.
(1) Kárnému právu
jsou podrobeni četničtí gážisté
v činné službě, čítajíc
v to osoby na dovolené (i bez platu nebo s čekaným)
a příslušníci četnictva ve výslužbě
(dočasné nebo trvalé).
(2) Kárné tresty
se ukládají na základě řízení
před kárnými výbory.
(3) Kárnému výboru
přísluší vyšetřovati a posuzovati:
a) pro porušení úředních
a služebních povinností každý poklesek
proti těmto povinnostem spáchaný osobou,
která je ve služebním poměru zmíněném
v odstavci 1, pokud se tento poklesek netrestá podle I.
části tohoto zákona;
b) pro porušení povinností
stavovských každý poklesek osoby, která
je ve služebním poměru zmíněném
v odstavci 1, pokud jím bylo poškozeno neb ohroženo
dobré jméno četnictva, čítajíc
v to i jednání a opominutí zmíněná
v § 2, odst. 1, i jednání a opominutí,
jichž stíhání podle zákonných
předpisů přísluší soudu.
(4) Zda četnický
gážista porušil svoje úřední
a služební povinnosti nebo poškodil neb ohrozil
dobré jméno četnictva pokleskem, jehož
stíhání podle zákonných předpisů
náleží soudu, posouditi přísluší
kárnému výboru teprve, když se zjistí,
že soudní trestní řízení
buď bylo pravoplatně ukončeno nebo nemůže
býti zahájeno, ač-li nejde o
případy zmíněné v § 2,
odst. 1, písm. c). Bylo-li trestní soudní
řízení zahájeno, dokud je v běhu
řízení kárné, přeruší
se kárné řízení na tak dlouho,
dokud řízení trestní není pravoplatně
ukončeno.
(5) jakmile bylo proti četnickému
gážistovi zahájeno trestní soudní
řízení, má to trestní soud
oznámiti tomu četnickému představenému,
jemuž přísluší naříditi,
aby bylo zahájeno řízení před
kárným výborem; témuž představenému
má trestní soud oznámiti, že řízení
trestní bylo pravoplatně ukončeno; to se
týká i případů,
v nichž řízení se skončilo podmíněným
odsouzením. Oznamovací povinnost se vztahuje i na
znění rozsudku a na sdělení jednacích
spisů, pokud jich není u soudu potřeba. Četničtí
představení, jimž náleží
kázeňská pravomoc, mají obdobnou povinnost
oznamovací, jakmile
v kázeňském řízení vzniklo
podezření, že bylo poškozeno neb ohroženo
dobré jméno četnictva (§ 2, odst. 2);
představenému s kázeňskou pravomocí
má se naopak oznámiti, když představený
uvedený v § 16 nenalezne důvodů pro
zahájení kárného řízení
a rovněž i, když řízení
kárné bylo zahájeno a ukončeno (§
23).
(1) Pro četnické
gážisty mimo služební třídy
a pro četnické důstojníky nižší
se zřídí kárné výbory
I. stolice u zemského četnického velitele;
pro četnické důstojníky vyšší
(počínajíc štábními kapitány)
se zřídí kárný výbor
I. stolice u ministerstva vnitra. Při tom se mohou pro
gážisty ve výslužbě zříditi
zvláštní kárné výbory;
předpoklady, za kterých tyto výbory mohou
býti zřízeny, se
určí vládním nařízením.
(2) Kárné výbory
I. stolice jsou složeny ze stálého předsedy
(stálého zástupce předsedy) a ze čtyř
členů (náhradníkův). Všecky
ustanovuje a odvolává, pokud jde o kárný
výbor u ministerstva vnitra, ministr vnitra, jinak zemský
četnický velitel, u něhož jest kárný
výbor zřízen. Předseda (zástupce
předsedy) se ustanovuje na dobu neurčitou z četnických
generálů nebo vyšších četnických
důstojníků. Členové (náhradníci)
se ustanoví pro každý případ
zvláště, vždy však ze způsobilých
definitivních četnických
gážistův obvodu, pro který jest kárný
výbor zřízen, a pokud možno z místa,
jež je sídlem kárného výboru
nebo z míst co nejbližších. Členy
(náhradníky) kárných výborů
jest ustanoviti podle určitého pořadu. Tento
pořad bude upraven služebními
předpisy (§ 12).
(3) Jako stolice konečná
se zřizuje odvolací kárný výbor
u ministerstva vnitra. Složen je z předsedy (zástupce
předsedy) a ze čtyř členů (náhradníků);
jeden člen musí býti vybrán z četnických
důstojníků justiční služby.
Předsedu (zástupce předsedy) i členy
(náhradníky) odvolacího kárného
výboru ustanovuje a odvolává ministr vnitra.
(4) Předseda a členové
(náhradníci) kárných výborů
mohou býti vyloučeni nebo zamítnuti, o čemž
platí obdobně ustanovení vojenského
trestního řádu.
(5) Předseda (zástupce
předsedy) a členové (náhradníci)
kárných výborů jsou ve výkonu
svého úkolu samostatni a neodvislí.
(6) Předseda (zástupce
předsedy) a členové (náhradníci)
kárného výboru vystupují a nahradí
se jinými osobami, nastane-li v jejich služebním
postavení změna, se kterou pominou podmínky
pro jejich ustanovení.
(7) Rovněž vystupují
tyto osoby, byly-li odsouzeny v trestním soudním
nebo kázeňském či kárném
řízení; během takového řízení
proti nim zahájeného nesmějí býti
přibrány k žádnému úřednímu
jednání kárného výboru a byly-li
již přibrány, musí býti vyměněny.
(1) Předpisy o místní
příslušnosti kárných výborů
I. stolice vydá ministerstvo vnitra.
(2) Kárný výbor,
před nímž bylo řízení
zahájeno, zůstává bez ohledu na pozdější
osobní změny příslušným,
až je řízení pravoplatně ukončeno.
(3) Ministerstvo vnitra může
k projednání určiti kárný výbor,
jenž by jinak nebyl příslušný,
když je nebezpečí podjatosti kárného
výboru, když to vyžadují zájmy
četnické služby, nebo jsou-li pro to jiné
důležité důvody.
(4) Je-li v téže věci
obviněno několik četnických gážistů,
náležejících před různé
kárné výbory, rozhodne ministerstvo vnitra
o tom, který kárný výbor má
věc společně projednati.
(5) Ministerstvo vnitra může
také věc některého četnického
gážisty z projednání věci osob
spoluobviněných vyloučiti a ji samu přiděliti
jinému kárnému výboru.
(6) Dopustil-li se četnický
gážista několika pokleskův, o nichž
nebylo ještě s konečnou platnosti rozhodnuto,
jest všecky projednati společně u téhož
kárného výboru, a to u toho, který
ostatní předstihl.
(7) Sporné otázky
ve věcech příslušnosti rozhoduje ministerstvo
vnitra.
(1) Řízení
před kárným výborem se zahajuje:
a) na rozkaz ministra vnitra proti
příslušníkům četnictva,
konajícím službu u ministerstva vnitra, proti
vyšším četnickým důstojníkům
(počínajíc štábními kapitány),
a proti četnickým gážistům, kteří
konají službu buď v cizině neb u útvarů,
nepodléhajících zemskému
četnickému velitelství;
b) na rozkaz příslušného
četnického velitele proti ostatním četnickým
gážistům; příslušným
velitelem je zemský četnický velitel, jemuž
dotčený četnický gážista
v činné službě je služebně
podřízen, nebo v jehož oblasti četnický
gážista ve výslužbě má,
po případě naposledy měl, stálé
bydliště; změní-li se organisace četnictva,
ustanoví ministerstvo vnitra, kterému četnickému
veliteli přísluší rozkázati,
aby řízení před kárným
výborem bylo zahájeno. Je-li v téže
věci obviněno několik
četnických gážistů, a jsou-li
příslušní četničtí
velitelé různí, zahájí se kárné
řízení, po případě rozšíří
se řízení již zahájené
na rozkaz ministra vnitra. Vzejde-li za kárného
řízení podezření, že se
obviněný dopustil ještě jiného
poklesku (§ 15, odst.
6), jest příslušným četnickým
velitelem ten, na jehož rozkaz bylo řízení
před kárným výborem již zahájeno.
(2) Rozkaz nepříslušného
představeného nečiní řízení
před kárným výborem neplatným,
vysloví-li příslušný představený
dodatečně svůj souhlas.
(3) V případech
zmíněných v odstavci 1, písm. b) může
ministr vnitra příslušnému veliteli
uložiti, aby řízení před kárným
výborem nařídil.
(4) Řízení
před kárným výborem se nezahájí
a řízení již zahájené
se zastaví, když president republiky to nařídí.
(5) Ten, kdo nařídil,
aby řízení před kárným
výborem bylo zahájeno (odstavec 1 a 2) nebo to uložil
(odstavec 3.), po případě jeho nástupce
ve funkci, může, jeví-li se to vhodným,
aby se řízení neprodlužovalo nebo neztěžovalo,
jednu neb několik ze souvisejících
do příslušnosti kárného výboru
spadajících věcí vyloučiti;
totéž může učiniti, jeví-li
se některá věc pro usnesení kárného
výboru nepodstatnou. Dodatečně může
v těchto případech řízení
před kárným výborem býti znova
zahájeno. Pro případy vyloučené
zůstává
příslušným představený,
který nařídil, aby byly vyloučeny,
po případě jeho nástupce ve funkci.
(6) Ten, kdo nařídil,
aby řízení před kárným
výborem bylo zahájeno neb uložil; aby to bylo
nařízeno, může, vyžaduje-li to
zájem služby, obviněného sprostiti výkonu
služby.
(7) Četničtí
gážisté, proti nimž bylo zahájeno
řízení před kárným výborem,
nemohou ani býti povýšeni ani nabýti
zvýšení služného, dokud není
toto řízení pravoplatně skončeno.
(1) Rozkaz ke stíhání zastupuje
kárný žalobce. Pro řízení
před kárným výborem I. stolice ustanovuje
kárného žalobce představený,
u něhož jest kárný výbor zřízen.
Jde-li o řízení před kárným
výborem zřízeným u ministerstva vnitra
nebo před odvolacím kárným výborem,
ustanovuje kárného žalobce
ministerstvo vnitra. Kárným žalobcem může
býti ustanoven toliko definitivní četnický
gážista v činné službě.
(2) Činnost kárného
žalobce směřuje vhodnými návrhy
k tomu, aby účelu řízení bylo
dosaženo.
(3) Kárný výbor
jest povinen, aby před každým usnesením
neb opatřením, jež učiní, slyšel
kárného žalobce.
(4) Ustanovení § 14,
odstavců 6 a 7, platí obdobně i pro kárného
žalobce.