(1) Předseda kárného
výboru ustanovuje pro kárné řízení
zpravodaje. Zpravodaj může býti toliko definitivní
četnický gážista v činné
službě. Zpravodaj koná vyšetřování,
jest přítomen též závěrečnému
projednání a podává kárnému
výboru vysvětlení, kde toho jest potřeba,
zvláště pak o vyšetřování,
jež koná; porad kárného výboru
se zpravodaj účastní
jako zapisovatel, při čemž hlas, a to ani poradní,
mu nepřísluší.
(2) Při vyšetřování
jest povinností zpravodajovou, aby z moci úřední
vykonal pátrání po všech rozhodných
okolnostech, aby vyčerpal všecky průvodní
prostředky, potřebné k úplnému
objasnění věci a dal obviněnému
příležitost, by se vyjádřil o
jednotlivých bodech obvinění; odepře-li
obviněný součinnost, nezadrží
to řízení. Svědky a znalce vyslýchá
zpravodaj bez přísahy. Jinak platí pro výslech
svědkův a znalců, jakož i pro jejich
poplatky obdobně
tytéž předpisy jako ve vojenském trestním
řádu.
(3) Kárný žalobce
i obviněný mohou navrhnouti, aby vyšetřování
bylo doplněno. Má-li zpravodaj pochybnosti o tom,
mělo-li by se těmto návrhům vyhověti,
vyžádá si o tom rozhodnutí kárného
výboru.
(4) Zpravodaj může
žádati za součinnost všech četnických
a vojenských velitelství, úřadův
a kárných výborův; dále může
žádati a přímou součinnost politických
a státních policejních úřadův.
Tak se stane zejména, když svědkové
nebo znalci, kteří nejsou četnickými
nebo vojenskými osobami v činné službě,
bydlí mimo politický okres, v němž je
sídlo kárného výboru, nebo když
nevyhoví obsílce zpravodajově nebo bez zákonitých
důvodův odpírají výpověď:
Dožádaná místa se při tom řídí
předpisy, které u nich platí pro obeslání
a výslech.
(5) Je-li k zjištění
pravdy nezbytným přísežný výslech
svědků a znalců, může se kárný
výbor usnésti, aby byl za takovýto výslech
požádán příslušný
brigádní soud neb okresní soud s trestní
pravomocí.
(6) Když bylo vyšetřování
skončeno, zašle zpravodaj spisy kárnému
žalobci, a ten k nim připojí svoje návrhy;
o těchto návrzích radí se kárný
výbor v neveřejné poradě, vyslechna
dříve kárného žalobce. Dojde-li
kárný výbor k názoru, že obviněný
se nedopustil kárného poklesku a proto že by
se mělo řízení
zastaviti, usnese se na tom podle § 23, odst. 1, písm.
a), jinak odkáže věc k závěrečnému
projednání a ustanoví, zda a kteří
svědkové a znalci mají býti k závěrečnému
projednání předvoláni, po případě
jaká jiná další přípravná
opatření se mají učiniti pro
toto projednání.
(7) Ustanovení § 14,
odstavců 6 a 7, platí obdobně i pro zpravodaje.
(1) Vzejdou-li pochybnosti o tom,
zda obviněný v době poklesku byl při
zdravém rozumu, vyšetří se jeho duševní
stav. Za tím účelem se vyslechnou osoby,
které mohou podati vysvětlení, po případě
vyžádají se potřebné úřední
a služební zprávy a duševní stav
se přezkoumá dvěma státními
úředními lékaři nebo dvěma
lékaři, kteří jsou stálými
soudními znalci.
(2) Není-li možno
duševní stav obviněného vyšetřiti
a posouditi bez pozorování ve vojenském nebo
jiném veřejném léčebném
ústavě, má kárný výbor
požádati příslušný trestní
soud, aby provedl důkaz o duševním stavu obviněného.
(3) Podobně jest postupovati
tam, kde sice není pochybností o příčetnosti
obviněného v době poklesku, avšak jest
pochybno, zda jest obviněný při zdravém
rozumu v době, v níž se koná řízení
před kárným výborem.
(4) Zjistí-li se, že
obviněný vskutku trpí duševní
chorobou, zajistí kárný výbor, je-li
toho potřeba, průvodní prostředky
a usnese se, aby řízení bylo přerušeno,
dokud se obviněný neuzdraví. Zjistí-li
se, že v době poklesku byl obviněný
nemocen duševní poruchou, pro kterou nelze poklesek
přičítati, usnese se kárný
výbor, aby řízení bylo zastaveno.
Usnesení obojího druhu potvrditi přísluší
představenému, jenž nařídil,
aby řízení před kárným
výborem bylo zahájeno, po případě
jeho nástupci ve funkci.
(1) Obviněný si
může, a to již za vyšetřování,
přibrati obhájce z definitivních četnických
gážistů v činné službě
nebo z osob oprávněných obhajovati před
trestními soudy civilními nebo vojenskými.
Je-li obhájce, obviněným takto přibraný,
četnickým gážistou v činné
službě, smí obhajobu přijmouti jen,
svolí-li k tomu představené velitelství
nebo představený úřad; toto svolení
může však býti odepřeno jen, je-li
obhájce v době obhajoby služebně nepostradatelný.
(2) Pro závěrečné
projednání se obviněnému dává
obhájce určený, když za to žádá,
bez žádosti pak jenom v případech §
22, odst. 2. Obhájce určeného ustanovuje
představený, u něhož jest kárný
výbor zřízen, z definitivních četnických
gážistů, kteří jsou v činné
službě v sídle kárného výboru.
Není-li četnický gážista služebně
podřízen veliteli, který jej chce ustanoviti
obhájcem určeným, vyžádá
si tento velitel předem souhlas příslušného
četnického představeného, po případě
ministerstva vnitra. Určený obhájce musí
obhajobu převzíti.
(3) Služebními předpisy
(§ 12) se stanoví, kdo nemůže býti
obhájcem v řízení před kárnými
výbory.
(4) Obhájce jest oprávněn,
aby podle svého svědomí a v mezích
zákonných uplatnil vše, co má v zájmu
obviněného za potřebné, a aby užil
všech přípustných obhajovacích
prostředků.
(5) Obhájcům z četnických
gážistů v činné službě
nepřísluší odměna za obhajování;
o náhradě cestovních nákladův
určeného obhájce platí předpisy
o služebních cestách.
(6) Obviněný a obhájce
smí do spisů, kromě protokolův o poradách
a hlasováních, nahlížeti a činiti
z nich výpisy teprve, když vyšetřování
bylo skončeno; před tím může
kárný výbor obviněnému nebo
jeho obhájci povoliti, aby do spisů nahlédl
nebo výpisy z nich činil jen pokud to lze uvésti
v soulad s účelem řízení. Obsah
těchto spisů sdělovati s veřejností
je zakázáno.
(1) Den závěrečného
projednání stanoví předseda kárného
výboru tak, aby předvolání obviněného
mohlo býti doručeno nejpozději osmého
dne před závěrečným projednáním.
(2) Zpravodaj pak předvolá
k tomuto projednání obviněného a oznámí
mu při tom jména členů kárného
výboru, jakož i jednotlivá obvinění,
o nichž se bude jednati při závěrečném
projednání; kromě toho vyrozumí zpravodaj
o závěrečném projednání
obhájce a předvolá svědky a znalce
(5 18, odst. 6), ho případě opatří
pro závěrečné projednání
vše, na čem
se kárný výbor usnesl.
(1) Na začátku závěrečného
projednání učiní svoje návrhy
kárný žalobce. Potom se vyslechne obviněný,
ač-li je přítomen, pak svědkové
a znalci, a přečtou se, je-li toho potřeba,
protokoly sepsané za vyšetřování
a ostatní důležité listiny. Obviněný
(po případě obhájce) i kárný
žalobce mají právo, aby se vyslovili o jednotlivých
průvodních prostředcích a navrhli
otázky, které by svědkům a znalcům
bylo dáti k objasnění věci. Když
průvodní řízení bylo skončeno,
udělí se slovo kárnému žalobci,
pak obviněnému a obhájci. Poslední
slovo musí býti uděleno vždy obviněnému.
(2) Když se obviněný,
ač byl řádně obeslán, nedostaví
k závěrečnému projednání,
nebo se vzdálí dříve než projednání
bylo skončeno, nebo když svou vinou způsobí,
že mu předvolání nemůže
býti doručeno, vykoná se závěrečné
projednání v jeho nepřítomnosti. Vyjímajíc
jedině případ, že se obviněný
vzdálí dříve, než projednání
bylo skončeno, zřídí se mu podle §
20, odst. 2, obhájce určený pro závěrečné
projednání, ač-li si obviněný
obhájce sám nepřibral.
(3) Řízení
před kárným výborem jest neveřejné;
obviněný však může si vzíti
k závěrečnému projednání
tři důvěrníky z četnických
gážistů. Je-li obviněný četnickým
gážistou v činné službě,
může si za důvěrníky vzíti
rovněž jen četnické gážisty
v činné službě.
(4) Všecky osoby, jež
jsou při závěrečném projednání
přítomny, jsou povinny, aby zachovaly v tajnosti
vše, o čem se při jednání dovědí;
konečné usnesení může však
se svolením ministerstva vnitra býti uveřejněno.
(5) Kárný výbor
má průvodní prostředky jednotlivě
i ve věcné jejich vzájemné souvislosti
pečlivě a svědomitě zkoumati co do
hodnověrnosti a průvodní moci. Když
závěrečné projednáni bylo skončeno,
činí výbor usnesení, a to podle volné
úvahy. Usnesení se děje v neveřejné
poradě většinou hlasů; tříští-li
se hlasy ve více než dvě různá
mínění tak, že žádné
z nich nemá absolutní většiny, připočítávají
se hlasy nejnepříznivější pro
obviněného k hlasům postupně příznivějším
tak dlouho, až se dosáhne
absolutní většiny.
(6) O závěrečném
projednání sepíše zpravodaj protokol.
Tento protokol musí obsahovati jména přítomných
a vylíčení průběhu jednání
ve všech podstatných bodech. O poradách a hlasování
sepíše se protokol odděleně.
(1) Konečné usnesení
kárného výboru zní:
a) že se řízení
zastavuje, když kárný výbor již
na základě toho, co bylo vyšetřeno,
nabyl přesvědčení, že obviněn
se nedopustil kárného poklesku, nebo že mu
nelze kárný poklesek přičítati
podle § 19, odst. d;
b) že se obviněný
sprošťuje, když kárný výbor
teprve na základě závěrečného
projednání nabyl přesvědčení,
že se obviněný nedopustil kárného
poklesku nebo že mu jej nelze přičítati;
c) že jest obviněný
vinen, když kárný výbor na základě
řízení nabyl přesvědčení,
že se obviněný dopustil kárného
poklesku; v tom případě se kárný
výbor usnese na některém trestu (§ 26)
a současně vysloví, zda a která doba
řízení před kárným výborem
se pro zvýšení služného nezapočítává.
Byl-li četnický gážista
za týž případ potrestán již
soudně, může kárný výbor
od uložení kárného trestu upustiti,
ač-li uzná, že nebyly zároveň
porušeny stavovské povinnosti. Byl-li četnický
gážista v řízení před
kárným výborem již pro některý
poklesek potrestán, má kárný výbor
při výměře trestu za jiný poklesek,
spáchaný před oním potrestáním,
přihlížeti k trestu uloženému za
poklesek, za který byl již četnický
gážista potrestán. V případě,
zmíněném v § 2, odst. 2, poslední
větě, má kárný výbor
přihlížeti k trestu kázeňskému.
(2) Kárný výbor
činí konečné usnesení v neveřejné
poradě. V případech písm. b) a c)
předcházejícího odstavce koná
se tato porada, když závěrečné
projednání bylo skončeno, načež
předseda usnesení ihned prohlásí.
Zní-li konečné usnesení, že se
obviněný sprošťuje, upozorní předseda,
že se toto usnesení stane pravoplatným, bude-li
potvrzeno představeným. Zní-li konečné
usnesení, že jest obviněný vinen, poučí
předseda obviněného o jeho právu odvolacím
a poznamená, že konečné usnesení
stane se pravoplatným, nebude-li
v zákonné lhůtě (§ 24) podáno
odvolání a bude-li konečné usnesení
představeným potvrzeno.
(3) Konečné usnesení,
že jest obviněný vinen, budiž obviněnému,
po případě též jeho zákonnému
zástupci, v písemném vyhotovení i
s důvody dodáno do 15 dnů počínajíc
prvním dnem, následujícím po vyhlášení;
konečné usnesení, že se řízení
zastavuje nebo že se obviněný sprošťuje,
budiž dodáno teprve, když dojde potvrzení
představeného.
(4) Konečné usnesení,
že se řízení zastavuje, nebo že
se obviněný sprošťuje, budiž do 15
dnů počínajíc prvním dnem,
následujícím po usnesení, předloženo
k potvrzení představenému, který nařídil,
aby řízení před kárným
výborem bylo zahájeno nebo rozšířeno,
po případě jeho nástupci ve funkci.
Potvrdí-li představený toto usnesení,
může podle
potřeby zaříditi, aby bylo zahájeno
kázeňské řízení podle
I. části tohoto zákona, po případě,
aby v tomto řízení bylo pokračováno
(§§ 2 a 13). Konečné usnesení,
že jest obviněný vinen, budiž - a to v
případech, v nichž je přípustno
odvolání, tehdy, nebylo-li
podáno odvolání v zákonné lhůtě
(§ 24) - předloženo k potvrzení, a to:
a) bylo-li upuštěno
od uložení trestu nebo byl-li uložen některý
z trestů podle § 26, odst. 1, písm. a) a odst.
3; pism. a), představenému, který nařídil,
aby řízení před kárným
výborem bylo zahájeno nebo rozšířeno,
po případě jeho nástupci ve funkci,
a
b) byl-li uložen některý
z trestů podle 26, odst. 1, písm. b) až g),
odst. 3, písm. b) až d), nebo je-li obviněn
některý z příslušníků
četnictva, konajících službu u ministerstva,
ministru vnitra.
(5) Dnem potvrzení stává
se konečné usnesení pravoplatným.
(6) Nebylo-li potvrzeno konečné
usnesení kárného výboru, že se
obviněný sprošťuje nebo že jest vinen,
po případě, podá-li obviněný
v zákonné lhůtě odvolání
z konečného usnesení, jímž byl
uznán vinným, předloží se spisy
odvolacímu kárnému výboru; nebylo-li
potvrzeno konečné usnesení, že se řízení
zastavuje, odkáže kárný výbor
věc k závěrečnému projednání.
(7) O tom, zda se konečné
usnesení potvrzuje nebo nepotvrzuje, sluší
rozhodnouti do 15 dnů po dnu, v němž bylo konečné
usneseni předloženo k potvrzení.
(1) Zní-li konečné
usnesení, že jest obviněný vinen, může
obviněný nebo jeho obhájce do 15 dnů
(§ 32, odst. 2), počínajíc prvním
dnem následujícím po dnu doručení,
podati odvolání z výroku o vině a
trestu, jakož i o tom, že se některá doba
ztrávená v řízení před
kárným výborem nezapočítává
pro zvýšení služného; právo
podati odvolání přísluší
též zákonnému zástupci nezletilého
obviněného, a to i proti jeho vůli. Odvolání
se podává písemně u kárného
výboru, který učinil konečné
usnesení.
(2) Bylo-li odvolání
podáno včas, má odkladný účinek.
(3) Bylo-li odvolání
podáno opožděně nebo bylo-li podáno
osobou k tomu neoprávněnou, budiž zamítnuto
odvolacím kárným výborem.
(1) Odvolací kárný
výbor vyslechne odvolacího kárného
žalobce a prozkoumá pak spisy především
v neveřejné poradě. Má-li za to, že
je potřeba, aby řízení vykonané
kárným výborem I. stolice bylo doplněno,
uloží to kárnému výboru, který
o věci jednal v I. stolicí, po případě
opatří to sám. Když však podle
názoru odvolacího kárného výboru
má řízení takové podstatné
vady, že jich nelze doplněním napraviti, usnese
se odvolací kárný
výbor, aby naříkané konečné
usnesení bylo zrušeno a spisy zaslány příslušnému
představenému k dalšímu opatření,
neb aby bylo nařízeno nové projednání
podle potřeby i před jiným kárným
výborem I. stolice.
(2) Byly-li uplatňovány
toliko zřejmě bezpodstatné formální
vady řízení, může odvolací
kárný výbor bez závěrečného
projednání v neveřejné poradě
odvolání zamítnouti nebo vysloviti souhlas
s konečným usnesením kárného
výboru I. stolice. Rovněž bez závěrečného
projednání a v neveřejné poradě
rozhoduje odvolací kárný výbor
podle § 24, odst. 3.
(3) Není-li nutno, aby
řízení bylo doplněno, nebo bylo-li
již řízení doplněno tak, jak
odvolací kárný výbor nařídil,
a neuzná-li odvolací kárný výbor,
aby naříkané konečné usnesení
bylo zrušeno, nařídí závěrečné
projednání. Totéž se stane, neschválí-li
ministr vnitra usnesení odvolacího kárného
výboru (odst. 2), že se odvolání zamítá,
nebo že se vyslovuje souhlas s konečným usnesením
kárného výboru I. stolice.
(4) Obviněný a obhájce
mohou se dostaviti k závěrečnému
projednání.
(5) O dalším řízení
platí obdobně předpisy o řízení
před kárným výborem I. stolice.
(6) Odvolací kárný
výbor může:
a) souhlasiti s konečným
usnesením kárného výboru I. stolice,
nebo
b) učiniti konečné
usnesení nové podle § 23, odst. 1, písm.
b) a c), při čemž, jedná-li odvolací
kárný výbor na základě odvolání
obviněného, nesmí ustanoviti trest horší.
(7) Odvolací kárný
výbor má se kromě toho vždy usnésti
na tom, zda a která doba od konečného usnesení
kárného výboru I. stolice se nezapočítává
pro zvýšení služného.
(8) Konečné usnesení
odvolacího kárného výboru potvrzuje
ministr vnitra a může podle potřeby naříditi
též, aby řízení bylo doplněno
a aby bylo učiněno nové konečné
usnesení.
(9) Konečné usnesení
odvolacího kárného výboru se při
závěrečném projednávání
neprohlašuje, nýbrž oznámí se obviněnému
s důvody písemným vyhotovením teprve,
když bylo potvrzeno podle předcházejícího
odstavce.
(1) Četnickým gážistům,
kteří jsou v době uložení trestu
v činné Službě čítajíc
v to gážisty na dovoleně (i bez platů
nebo s čekaným) mohou se v kárném
řízení uložiti tyto tresty:
a) písemná výstraha,
b) vyloučení ze
zvýšení služného,
c) zmenšení služebních
příjmů,
d) přeložení
do trvalé výslužby beze změny odpočivných
příjmů,
e) přeložení
do trvalé výslužby se snížením
odpočivných příjmů,
f) odnětí hodnosti
s přiznáním menších odpočivných
příjmů,
g) odnětí hodnosti
se ztrátou nároku na odpočivné příjmy.
(2) Četnickým gážistům,
kteří jsou b době uložení trestu
v dočasné výslužbě, mohou býti
uloženy tresty, vyznačené v odstavci 1, písm.
a), dále d) až g).
(3) Četnickým gážistům,
kteří jsou v době uložení trestu
v trvalé výslužbě, mohou se uložiti
tyto tresty:
a) písemná výstraha,
b) dočasné snížení
odpočivných příjmů,
c) odnětí četnické
hodnosti s trvalým sní žením odpočivných
příjmů,
d) za okolností zvláště
přitěžujících odnětí
četnické hodnosti se ztrátou všech nároků
na odpočivně příjmy.
(4) Vyloučení ze
zvýšení služného může
býti vysloveno na dobu od tří měsíců
do tří roků. Tím se zvýšení
služného zdrží o celou lhůtu stanovenou
v konečném usnesení, i když odsouzený
nabyl nároku na zvýšení služného
dříve, než konečné usnesení
nabylo právní moci; do lhůty se nečítá
doba, jež není započitatelná pro zvýšení
služného.
(5) Zmenšení služebních
příjmů a dočasné snížení
odpočivných příjmů může
býti vysloveno na dobu od tří měsíců
až do tří let. Po dobu trvání
trestu je vyloučeno zvýšení služného.
(6) V případech
vytčených v odstavci 1 a 5 je četnický
gážista, dokud neuplyne doba, stanovená v konečném
usnesení, vyloučen z povýšení
do vyšší hodnosti.
(7) Snížení
služebních a odpočivných příjmů
lze stanoviti nejvýše výměrou 25%. Je-li
gážista dán, po případě
znovu dán do výslužby, dříve
než doba trestu uplynula, zmenší se jeho odpočivné
příjmy na zbývající dobu trestu
v procentní výměře stanovené
konečným usnesením.
(8) Kdy lze v případě,
že gážista v činné službě
nebo ve výslužbě pozbyl na základě
kárného řízení nároku
na odpočivné příjmy, přiznati
příspěvek na výživu, ustanovuje
zákon ze dne 4. července 1923, č. 153 Sb.
z. a n., kterým se upravují některé
služební poměry četnictva a některé
četnické požitky, zejména, odpočivné
a zaopatřovací. O tomto příspěvku
na výživu platí zákonná ustanovení
o pozbytí odpočivných nebo zaopatřovacích
platů následkem odsouzení trestním
soudem.
(9) Když konečné
usnesení proti četnickému gážistovi
v činné službě, v dočasné
nebo trvalé výslužbě zní na trest,
jenž spočívá ve zkrácení
odpočivných příjmů, může
mu, je-li nemajetný, ministerstvo vnitra v dohodë
s ministerstvem financí výjimečně
na žádost povoliti zvýšení ponechaných
odpočivných příjmů, a to po
případě až na plnou výměru
odpočivných příjmů, které
má nebo by měl v době konečného
usnesení.
(10) Ministerstvo vnitra může
kdykoliv prozkoumati předpoklady pro výjimečné
zvýšení odpočivných příjmů
podle odstavce 10 a zvýšení kdykoli trvale
nebo přechodně zmenšiti neb odníti.
(1) Kárné tresty
buďtež zapsány do osobních dokladův.
(2) Zápis ze záznamu o trestech
se na žádost četnického gážisty
zruší, uplynula-li od odpykání nebo
prominutí trestu doba tří roků v případech,
ve kterých gážista byl jen jednou kárně
potrestán a to trestem, o jehož výmaz běží,
a doba pěti rokův od odpykání nebo
prominutí posledního trestu
v případech, ve kterých byl gážista
potrestán kárně vícekrát než
jenom trestem, o jehož výmaz běží,
nebo sice jen tímto trestem, avšak vedle toho ještě
také kázeňsky nebo soudně. Výmaz
však má místo jen, nedopustil-li se žadatel
v této době jednání neb
opominutí, které je trestno soudně, kárně
nebo kázeňsky. Účinek výmazu
se posuzuje stejně jako účinek výmazu
trestů kázeňských (§ 7). Po uplynutí
jednoho roku od výmazu se zápis učiní
nečitelným.
(3) O žádosti za výmaz
zápisu podle předcházejícího
odstavce rozhoduje ministerstvo vnitra.
(4) Ministerstvo vnitra může
povoliti výmaz zápisu i bez žádosti
potrestaného, a to i mimo přípaly, zmíněné
ve 2. odstavci.
(5) Ministerstvo vnitra může,
jakmile byl trest vymazán, povoliti, ač-li se četnický
gážista trvale chová bezúhonně
a koná velmi dobré služby, aby při dalším
zvýšení služného byla vyloučená
doba zcela nebo částečně opět
započítána.
(6) President republiky může
prominouti nebo zmírniti trest uložený v řízení
před kárnými výbory.
(7) Služební předpisy
(§ 12) určí, kdo vykoná výmaz
trestu.
(1) Zmeškal-li obviněný
lhůtu, v níž měl podati odvolání,
může žádati za navrácení
v předešlý stav; osvědčí-li,
že nemohl lhůty zachovati pro nezaviněnou nepřekonatelnou
nebo nepředvídanou překážku.
(2) Žádost musí
býti podána nejpozději do 15 dnů (§
32, odst. 2), počínajíc prvním dnem,
následujícím po dnu, kdy překážka
přestala, podává se u kárného
výboru, jenž učinil konečné usnesení,
a musí býti v ní označeny příčiny
zmeškání a okolnosti, jimiž se zmeškání
ospravedlňuje. Se žádostí musí
býti podáno odvolání.
(3) Kárný výbor
I. stolice musí o žádostí vyslechnouti
kárného žalobce a rozhodne pak o ní;
na zamítavé rozhodnutí přísluší
obviněnému stížnost k odvolacímu
kárnému výboru do 15 dnů (§ 32,
odst. 2), počínajíc prvním dnem následujícím
po doručení.
(1) Řízení
před kárným výborem, jež bylo
pravoplatně skončeno, může býti,
a to po případě i po výkonu trestu,
obnoveno ku prospěchu obviněného na žádost
jeho, jeho pozůstalých nebo jeho zákonného
zástupce, lze-li na základě skutečností
nově na jevo vyšlých důvodně
předpokládati možnost, že obviněný
bude osvobozen, nebo že mu bude uložen trest mírnější.
(2) Bylo-li řízení
zastaveno nebo skončilo-li se sproštěním
neb udělením pouhé písemné
výstrahy, může býti obnova řízení
pravoplatně skončeného povolena na návrh
kárného žalobce v neprospěch obviněného,
avšak jen když vyjdou na jevo nové okolnosti
nebo průkazy, které samy nebo v souvislosti
s průkazy dříve vyšetřenými
mohou odůvodniti usvědčení obviněného
neb uložení vyššího trestu.
(3) Žádost za obnovu
řízení jest podati u kárného
výboru, který o věci jednal v I. stolici.
Má-li podle této žádosti býti
řízení obnoveno ve prospěch obviněného,
a má-li představený, u něhož
je zřízen kárný výbor, důvod
pro to, že obnova bude povolena, může povoliti,
aby se s výkonem nebo s pokračováním
ve výkonu konečného usnesení kárného
výboru sečkalo, dokud nebude rozhodnuto o žádosti
za obnovu. O žádosti
za obnovu řízení rozhoduje odvolací
kárný výbor. Shledá-li, že důvody
žádosti jsou dostatečny, nařídí
obnovu řízení a určí kárný
výbor, u něhož má býti nové
řízení v II. stolici provedeno; povolí-li
obnovu řízení ve prospěch obviněného,
rozhodne též
o tom, není-li se s výkonem nebo s pokračováním
ve výkonu potvrzeného konečného usnesení
sečkati, dokud nové konečné usnesení
kárného výboru nenabude právní
moci.
(4) Pro obnovené řízení
platí tytéž zásady jako pro řízeni
před kárným výborem; po obnoveném
řízení kárný výbor buď
projeví souhlas s původním konečným
usnesením kárného výboru neb učiní
nové konečné usnesení.
(5) Byla-li obnova povolena ve
prospěch obviněného, nemůže s
v obnoveném řízení uložiti trest
přísnější než v původním
řízení.
(6) O tom, jak se konečné
usnesení kárného výboru potvrzuje,
platí ustanovení § 23; o odvolání
platí ustanovení § 2.
(7) Zastaví-li se řízení
po povolené obnově, nebo je-li četnický
gážista v obnoveném řízení
zproštěn neb odsouzen k trestu mírnějšímu,
nahradí mu stát, co mu v důsledku původního
rozhodnutí neprávem ušlo na služebních
příjmech. Po smrti četnického gážisty
přísluší nárok na náhradu
také jeho pozůstalým, majícím
právo na zaopatření, a to potud, pokud jim
ušla výživa, k níž byl obviněný
povinen.
(1) Konečné usnesení,
i když bylo potvrzeno příslušným
představeným, může býti ministerstvem
vnitra zrušeno, když zkoumáním spisův
o řízení vyjde na jevo, že řízení
má podstatné vady. Bylo-li takto konečné
usnesení zrušeno, vykoná se obnovené
řízení buď kárným výborem
podle ustanovení § 29; v tomto řízení
se nemůže uložiti přísnější
trest než v řízení původním.
(2) Mimořádná
obnova podle předcházejícího odstavce
se povoluje z moci úřední.
(1) V kárném řízení
je doručení platno, stalo-li se obviněnému
osobně nebo jeho obhájci, po případě
jinému zmocněnci. Je-li pobyt obviněného
neznámý, postačí, uloží-li
se spis pro něho určený u velitele nebo přednosty
velitelství či úřadu, který
obviněného má v služební
patrnosti.
(2) Veřejná výzva,
aby se obviněný dostavil, není dovolena.
(1) Opatření kárného
výboru nemohou býti brána v odpor samostatným
opravným prostředkem, nýbrž jen spolu
s odvoláním proti konečnému usnesení
kárného výboru podaným podle §
24. Tímto ustanovením není dotčeno
právo, aby proti osobám, které jsou povolány
spolupůsobiti v řízení před
kárnými výbory, bylo učiněno
oznámení nebo podána stížnost
proto, že porušily své úřední
a služební povinnosti.
(2) Lhůty, určené
v § 2, odst. 1 a § 28, odst. 2 a 3, jsou neprodlužitelné.
Počátek a běh kterékoli lhůty
se nezdržuje nedělemi nebo státně uznanými
svátky a památnými dny; připadne-li
však konec lhůty na neděli nebo na některý
ze zmíněných dnů, končí
se lhůta teprve nejblíže následujícím
pracovním dnem. Dny poštovní dopravy se do
lhůty nepočítají.
(3) Obviněný může
činiti podání též telegraficky.
O nákladech řízení,
jakož i o osvobození od kolků a poplatků
platí obdobně tytéž předpisy
jako ve vojenském trestním soudním řízení.