Úmluva mezi Rakouskem, Italií, Polskem, Rumunskem,
královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců
a Československem o převodu pohledávek a
deposit z hospodaření poštovní spořitelny
ve Vídni, podepsaná v Římě
dne 6. dubna 1922, a Dodatečná dohoda k této
Úmluvě, podepsaná v Římě
dne 23. února 1925 nebyly dosud ratifikovány Polskem:
ministerstvo zahraničních věcí intervenovalo
u polské vlády prostřednictvím československého
vyslanectví ve Varšavě, které dopisem
z června t. r. oznámilo, že tato Úmluva
i Dodatečná dohoda byly předloženy polskému
sejmu nelze očekávati jejich brzké schválení.
Ministerstvo věcí zahraničních má
tuto věc stále v patrnosti a přičiní
se v mezích možnosti, aby byla co možno nejdříve
vyřízena.
V Praze dne 17. října 1928.
Zemský správní výbor v Praze podle
ustanovení §u 10, odst. 5 zákona č.
77/1927 Sb. z. a n., které upravuje postup při rozdělování
příspěvků okresům z vyrovnávacího
fondu, provedl nejprve předběžnou úpravu
okresních rozpočtu na rok 1928 tím, že
v úhradě ponechal jen potřeby nezbytně
nutné, spočívající na ustanovení
zákona o platných závazcích, a že
vyloučil z těchto rozpočtů některé
položky, mezi nimiž i příspěvky
na hasičství, k jichž úhradě
nejsou okresy ve smyslu zákona povinny.
Když však při definitivní úpravě
rozpočtu okresů na rok 1928 zemský správní
výbor zjistil, že z prostředků vyrovnávacího
fondu bude lze uspokojiti i některé další
zvláště nálehavé potřeby
okresní, ponechal v rozpočtech okresních
navržené příspěvky na podporu
hasičství.
Vzhledem k tomu není příčiny k nějakému
dalšímu opatření.
V Praze dne 6. listopadu 1928.
Při veliké početnosti žádostí
o přeřadění, které vesměs
uplatňovaly jako důvod pro přeřadění
mimořádné drahotní poměry,
nebylo možno z důvodu nedostačující
finanční úhrady provésti přeřadění
do vyšší skupiny míst činosvného
v žádném případě jen z
toho důvodu, že jsou v místě mimořádné
drahotní poměry. Vládní nařízení
ze dne 14. září 1928, č. 163 Sb. z.
a n., jež provedlo přeřadění
některých míst do vyšších
skupin činovného, musilo se omeziti pouze na takové
případy, kdy některá místa
s okolními obcemi tvoří hospodářský
celek s tak značným počtem obyvatelstva,
že vyhovovala základním zásadám
platového zákona pro zařadění
do jednotlivých skupin míst podle počtu obyvatelstva.
U města Trutnova, i kdyby byl vzat zřetel na obce
Hořejší Staré Město a Poříčí,
které ostatně jsou od Trutnova dosti vzdáleny,
nebyly by z hořejšího hlediska dány
podmínky pro přeřadění do skupiny
míst B činovného, nebylo proto možno
jeho žádosti o přeřadění
vyhověti.
V Praze dne 2. listopadu 1928.
Šetřením, které jsem na základě
interpelace nařídil, bylo zjištěno,
že postup okresního úřadu v Parkáni
a býv. župního úřadu v Nitře
při projednávání stanov spolku "Gazdakör"
(Gazdovský krúžok) v Búči neodpovídal
platným předpisům.
Bylo věcí zakladatelů spolku, pokládali-li
se tímto postupem dotčení, stěžovati
si nebo předložiti stanovy přímo ministerstvu
vnitra, což však neučinili.
Mají-li zakladatelé spolku nadále zájem
na utvoření jeho, mohou stanovy kdykoli znovu předložiti
k schválení prostřednictvím zemského
úřadu v Bratislavě, po případě
i přímo ministerstvu vnitra. Jakmile se tak stane,
projedná ministerstvo vnitra, které je nyní
jedině příslušným úřadem
schvalovati stanovy spolků se sídlem na Slovensku,
tyto stanovy s největším urychlením.
Nemusím ani zvláště podotýkati,
že ministerstvo vnitra bude při tom, jak to vždy
činí, šetřiti práv jazyka maďarského
v mezích platných jazykových předpisů.
V Praze dne 8. listopadu 1928.
Ministerstvo národní obrany rozslalo již v
polovici května t. r. na všechny politické
úřady II. stolice výnos tohoto znění:
"Ministerstvo národní obrany v dohodě
s ministerstvem vnitra stanoví toto:
Všem podřízeným politickým úřadům
vydá politický úřad II. stolice pokyn,
aby při použití předpisu § 90,
odst. (7), branných předpisů (vl. nař.
č. 141/1927 Sb. z. a n.) nepostupovaly v tomto roce příliš
rigorosně, a aby - povolujíce tak implicite "restitutio
in integrumů pro zmeškání lhůty
- vzaly v projednání i žádosti o zařadění
do náhradní zálohy podané opozděně,
pokud z jejich obsahu plyne, že jde o případ
plně zřetele hodný, a pokud je zřejmo,
že žadatel z neznalostí zákonů
nebo jiného podstatného důvodu nepodal žádost
ve lhůtě zákonem určené."
Není tudíž třeba dalšího
opatření.
V Praze dne 18. července 1928.
zákon z 15. dubna 1920, č. 333 Sb. z. a n., o náhradě
škody obětem politické persekuce za války
v r. 1914-1918, na který se interpelanti odvolávají,
zmocnil vládu, aby poskytla ze státních peněz
přiměřenou náhradu těm, kteří
byli protiprávně za války persekvováni,
jestli
1. byli poškození vážně na své
existenci,
2. nebyli již jiným způsobem odškodněni,
3. náhrady státní nezbytně potřebovali.
Zákon tento nepřiznává tedy nějakého
právního nároku na náhradu, jak persekvovaní
mylně za to mají.
Pokud podmínky tohoto zmocňovacího zákona
byly splněny, byly vypláceny podle vládního
nařízení č. 556/20 zálohu peněžité
výpomoci až do nejvýše přípustné
výše 10.000 Kč.
Zálohou proto, že žadatelé domáhali
se odškodnění původně u reparační
komise. Členové sdružení internovaných
a vězněných prohlašovali totiž,
že jakoukoliv placenou náhradu ze státních
prostředků republiky odmítají, což
výslovně zdůrazňuje Augustin Hašek
jako předseda jmenovaného sdružení ve
svém spisku "Oběti politické persekuce"
strana 16.
Když však reparační komise v r. 1921 rozhodla,
že Československá republika nemá nároku
na náhradu škod z doby před 28. říjnem
1918, nebylo od stran žádáno vrácení
vyplacených záloh, nýbrž ponechány
jim jako peněžitá výpomoc.
Peněžitá výpomoc nemohla býti
vyplacena ovšem každému, kdo o náhradu
zažádal, neboť vláda směla dle
výše cit. zákona poskytnouti přiměřenou
náhradu jen tomu, kdo byl persekucí na své
existenci vážně poškozen, nebyl ještě
jiným způsobem odškodněn (na př.
přijetím do státní služby) a
náhrady státní nezbytně potřeboval.
Použila tudíž vláda zmocnění
výše cit. zákonem jí daného v
plné míře a nemůže již v
dnešní době pro nedostatek zákonného
podkladu další peněžité výpomoci
vypláceti, ježto akce výše zmíněná
byla skončena během r. 1922 vzhledem k vládnímu
nařízení č. 394/21, které připouštělo
podávání žádostí za výpomoc
nejdéle do 31. prosince 1921.
Pokud se týče případů v interpelaci
uvedených, podotýká se toto:
Jindřichu Rozehnalovi byla přiznána náhrada
škody v obnosu 5.000 Kč, a rodině Frant. Sladčíka
7.000 Kč. Žádosti A. Trčkové
a Josefa Žáčka, kterému bylo uděleno
čsl. státní občanství teprve
dne 16. dubna 1927, o náhradu škody k podřízeným
úřadům politickým nedošly.
Neodpovídá tudíž skutečnosti,
že žádosti internovaných a vězněných
zůstávají nevyřízeny.
V Praze dne 3. prosince 1928.
Zákon ze dne 29. února 1920, č. 126 Sb. z.
a n. o zřízení župních a okresních
úřadů v republice Československé
ukládal v čl. 8 obcím, v nichž budou
zřízeny úřady okresní nebo
župní, povinnost, aby opatřily a státu
do vlastnictví odevzdaly budovy s místnostmi pro
úřady potřebnými. Zákon ze
dne 14. června 1927, č. 125 Sb. z. a n. o organisaci
politické správy neobsahuje v § 1, odst. 4
tudíž nic nového, zmírňuje spíše
tuto povinnost ustanovením, že je omezuje pouze na
obce sídla okresního úřadu, že
dále obce tyto jsou povinny opatřiti toliko vhodné
místnosti pro okresní úřad a nésti
náklad s jeho umístěním spojený
a konečně, že k úhradě nákladu
s tím spojeného mohou přispěti stát
nebo okres částkou nepřesahující
jeho dvě třetiny. Tato povinnost obce jest odůvodněna
významem, jaký má pro ni po stránce
hospodářské, sociální, kulturní
a morální sídlo okresního úřadu.
S ohledem na státní finance nelze zvýšiti
příspěvek státu na míru dále
sahající, zejména jest vyloučeno,
aby stát v každém případě
přispěl obci k plnění dotčené
povinnosti: nutno tudíž ponechati státní
správě, aby podle konkrétních poměrů
uvážila, zda je příspěvek státní
nevyhnutelným.
Z těchto důvodů nelze na ten čas uvažovati
o navrhované změně citovaného zákonného
ustanovení.
Pokud jde o provádění předpisu §
1, odst. 4 organisačního zákona, jest ovšem
samozřejmou povinností státní správy
pokusiti se o dohodu s účastněnými
obcemi a při tom ponechati obcím úplnou volnost,
aby podle svých možností samy určily
způsob opatření vhodných místností
pro okresní úřad, ať již nájmem,
koupí budovy nebo postavením nové budovy
úřední, jen když umístění
okresního úřadu zaručí nerušený
chod služby, vyhovuje důstojnosti úřadu
a dává plnou záruku, že okresní
úřad bude po věcné stránce
vybaven tak, aby mohl splniti dalekosáhlé úkoly,
jež mu ukládá organisační zákon.
I v případě, jehož se dotýká
interpelace, vyjednávala okresní správa politická
v Ústí n./L. (přednosta úřadu
i jeho zástupce) s obcí (se starostou obce, jeho
náměstkem a ředitelem městského
úřadu) v záležitosti prozatímního
a definitivního umístění budoucího
okresního úřadu. Teprve když toto vyjednávání
mělo výsledek negativní, bylo výměry
zmíněné okresní správy politické
ze dne 29. března 1928, č. 179 pres. a ze dne 3.
dubna 1928, č. 189 pres., jež ostatně obec
béře pořadem instancí v odpor, uloženo
obci, aby učinila neodkladně nutná opatření
k zabezpečení prozatímního a definitivního
umístění okresního úřadu.
V Praze dne 3. prosince 1928.
Podle § 4 zákona o cestovních pasech ze dne
29. března 1928, č. 55 Sb. z. a n., mohou býti
cestovní pasy vydávány pouze československým
státním občanům.
Československé státní občanství
lze zpravidla prokázati jen osvědčením
o státním občanství podle ministerské
vyhlášky ze dne 15. prosince 1926, č. 225 Sb.
z. a n. Domovské, křestní nebo oddací
listy neprokazují státní občanství.
Křestní a oddací listy jsou pouze doklady
o narození nebo sňatku, kdežto domovský
list jako doklad o domovském právu předpokládá
k své platnosti státní občanství,
jež zjistiti není obec vydávající
domovský list ani povolána a často ani s
to vzhledem k dalekosáhlým změnám
nastalým ve státním občanství
mírovými smlouvami.
Od toho, kdo předloží osvědčení
o státním občanství, nepožaduje
se další doklad o domovské příslušnosti
nebo o místu a dnu narození.
V určitých případech jsou ovšem
i veřejní zaměstnanci povinni prokázati
své státní občanství československé,
ježto každá veřejná služba
sama o sobě není ještě dostatečným
dokladem o československém státním
občanství osob v ní zaměstnaných.
Vůči žadatelům důvěry
hodným a úřadu známým snaží
se úřady formality při vydávání
cestovních pasů zjednodušiti a vydání
pasu dle možnosti urychliti. Turisté a výletníci,
kteří přecházejí hranice na
cestách, které nejsou určeny pro styk do
dálky, musejí se vykázati po rozumu dohod
sjednaných se sousedními státy buď turistickou
legitimaci, ověřenou zastupitelským úřadem
státu, do jehož turistického pásma vstupují
(hranice československo-polská) nebo průkazem,
do něhož jest zapsána "výletní
doložka" resp. "výletním osvědčením"
(hranice československo-německá).
Konečně podotýkám, že staropensista,
o němž jest zmínka v interpelaci, nežádal
u okresní správy politické ve Frývaldově
o vydání cestovního pasu.
Vzhledem ke shora uvedenému nemám důvodu
k nějakému opatření.
V Praze dne 19. listopadu 1928.
Dne 18. května 1928 vypukla částečná
stávka cihlářského dělnictva
v cihelně Jaroslava Veselého v Kostelci nad Černými
Lesy. Stávku zahájili 43 dělníci,
ostatní dělníci v počtu 56 pracovali
dále.
Po výtržnostech, které se 22. května
1928 udály, bylo tam soustředěno celkem 15
četníků, kteří dbali pouze,
aby byl zachován veřejný klid a pořádek.
Dne 22. května 1928 bylo totiž oznámeno na
četnické stanici v Konojedech, že dělníci
Antonín Šovl, Josef Pěkný, František
Hladík, Karel Stárek a Václav Šmejkal
ozbrojení klacky zaskočili v obci Prusicích
na kole do práce jedoucího dělníka
Otu Dudka a hrozbami nutili jej a dělníka Rudolfa
Srbu , aby s nimi stávkovali. Dále téhož
dne vnikli dělníci Šovl, Pěkný,
Stárek a Hladík do místnosti pro vypalování
cihel, napadli pracujícího dělníka
Růžicku a způsobili mu krvavé zranění,
jež lékař označí za těžké.
Byli proto tito dělníci až na Šmejkala,
který uprchl, zatčeni, dodáni k okresnímu
soudu v Kostelci nad Černými Lesy a odtud na vyzvání
soudu eskortováni k zemskému trestnímu soudu
v Praze v nákladním autu.
Na cestě bylo auto zastaveno davem srotivším
se v počtu několika set osob, který se snažil
zatčené dělníky vyprostiti.
Výzvy vrchního strážmistra Jana Hepa
k rozchodu nebylo uposlechnuto. Dav dorážel dále
na auto, při čemž Alžběta Pěkná,
Marie Šovlová, Anna Stárková a Antonie
Štůlová naskočily i s dětmi na
auto a neuposlechly opětného vyzvání
četnictva, aby auto opustily. Četnictvo chtějíc
se vyhnouti užití přísnějších
prostředků, po případě i užití
zbraně, ponechalo je i s dětmi v autu a dopravilo
do Prahy, kde byly pro shluknutí zatčeny a odevzdány
zemskému trestnímu soudu. Kojenci byli matkám
ponecháni, odrostlejší dítky byly odevzdány
do útulny.
Vyšetřováním nebylo potvrzeno, že
by se četnictvo bylo vůči zmíněným
ženám chovalo brutálně a jim spílalo,
a že by vrchní strážmistr vyrval matce
dítě z rukou a chtěl je vyhoditi z auta.
rovněž v interpelaci uvedený výrok jmenovaného,
že má chuť dítě probodnouti, nebyl
potvrzen, naopak dotčené ženy samy doznaly,
že četníci s nimi jednali po celou dobu šetrně.
Že by tito dělníci aneb kterýkoliv jiný
byli bývali četníky ztýráni
a zbiti pažbami karabin, nebylo zjištěno.
Postup četnictva byl platnými předpisy odůvodněn
a neskytá důvodu k nějakému dalšímu
opatření, při čemž podotýkám,
že se četnictva a bezpečnostních orgánů
státních vůbec užívá při
stávkách dělnictva jen k udržení
veřejného pořádku.
V Praze dne 19. listopadu 1928.
Podporování zemědělců, postižených
živelními pohromami roku 1928 a v letech dalších
jest podle § 2 zákona ze dne 14. července 1927,
č. 118 Sb. z. a n., o poskytování podpor
při živelních pohromách vyňato
z pravomoci státní správy a přeneseno
na zemědělské rady, pokud se týče
na správu zvláštních fondů, zřízených
podle § 108 zákona o přímých
daních.
Podle zprávy okresní politické správy
v Říčanech bylo bezodkladně započato
ve smyslu ustanovení prováděcího vládního
nařízení číslo 75/1928 Sb.
z. a n., s vyšetřováním škod způsobených
tam zemědělcům krupobitím, pokud škody
tyto byly jimi hlášeny.
po skončení tohoto šetření a
po předložení příslušných
elaborátů zemědělské radě
v Praze bude podle sdělení této zemědělské
rady s veškerým urychlením poskytnuta ve smyslu
cit. vládního nařízení podpora,
přiměřená okolnostem buď v naturáliích
nebo výjimečně také v penězích,
všem poškozeným zemědělcům,
u nichž budou splněny podmínky předepsané
uvedeným vládním nařízením.
Ministr financí nařídil podřízeným
úřadům, aby postiženým poplatníkům
byly poskytnuty obdobné daňové úlevy,
jaké byly pro takové případy povoleny
v roce 1927, pokud se týče v r. 1926 výnosy
ze dne 28. června 1927, č. 66.854/27-III/9a, pokud
se týče ze dne 3. července 1926, č.
76012/26-III/9a, a ze dne 18. října 1926, č.
108.073/26-III/9a.
Poskytování náhrad pozemkové daně
z důvodů živelních škod na zemědělských
kulturách jest úplně vyňato z pravomoci
finanční správy a přeneseno na zemědělské
rady, resp. na shora zmíněné zvláštní
fondy. Uplatňování nároků na
náhradu daně děje se podle ustanovení
vládního nařízení č.
74/1928 Sb. z. a n., u okresních komisí, zřízených
pro obvod každého politického úřadu
I. stolice v sídle tohoto úřadu.
V Praze dne 3. října 1928.