Organisace veřejných zaměstnanců krnovských
předložily v srpnu 1926 cestou okr. správy
politické v Krnově presiidu ministerské rady
v Praze žádost o přeřazení města
Krnova do skupiny míst B činovného, ačkoliv
jsou toho názoru, že nový platový zákona
ony obce pod 40.000 obyvatelů, které nařízením
veškerého ministerstva z 10. října 1912,
čís. 197 ř. z. k zákonu ze dne 19.
února 1907 čís. 34 ř. z. do druhé
třídy činovného byly zařazeny,
ponechal i nadále v této třídě
a to i v tom případě, když nedosáhly
počtu obyvatelů 25.000, ježto dotyčné
ustanovení ohledně zrušení tohoto zařazení,
resp. zpětného zařazení těchto
obcí dosud vydáno nebylo a důvodová
zpráva k zákonu výslovně zdůrazňuje,
že snížením počtu obyvatelstva
má se větší počet obcí
dostati do druhé, resp. "B" třídy.
Že však i nové zařazení města
Krnova do skupiny II. resp. "B" jest odůvodněno,
vysvitne z následujícího:
§ 12. platového zákona zařazuje obce
podle počtu obyvatelstva do 4 skupin. Některé
obce byly vzhledem k drahotním poměrům bez
ohledu na počet obyvatelstva zařazeny do skupiny
"B". Ustanovení bodu 6, že pro zařadění
podle počtu obyvatelstva rozhodnými jest výsledek
posledního sčítání lidu, může
se vztahovati pouze na prvé zařadění,
ježto ani zákon, ani důvodová zpráva
a vysvětlivky k němu nepojednávají
zvláště o zjištění počtu
obyvatelstva pro pozdější zařazení.
Může se tudíž míti za to, že
jakmile obyvatelstvo některé obce překročí
stanovenou číslici, dotyčná obec má
z úřední moci od vlády do vyšší
třídy místního přídavku
býti zařazena. Podobně má se věc
při spojení více obcí, ježto
ve vysvětlivkách k §u 12. odst. 6 zákona
se praví, že sociálně-politický
výbor pokládá za samozřejmé,
že v případě spojení více
obcí v jednu obec spojená obec přechází
automaticky do místní skupiny, odpovídající
jejímu počtu obyvatelstva.
Autentické sčítání lidu tvoří
ovšem pro zařazení nejspolehlivější
podklad, nemůže se však míti za to, že
sčítání toto pro eventuelní
přeřazení samo jenom může býti
směrodatno, neboť lhůta pro sčítání
lidu, stanovená desíti lety, znamenala by pro zaměstnance
ničím neodůvodněnou tvrdost.
Veřejní zaměstnanci, učitelé
atd. města Krnova jsou tudíž toho názoru,
že město Krnov se zřetelem na přírůstek
obyvatelstva nepatří již do skupiny "C",
nýbrž do skupiny "B". V Krnově dne
15. června 1926 úředně napočítáno
bylo 13.365 voličů inklusive vojska. Ve směrodatný
den, t. j. 15. června 1927 bylo zjištěno 13.657
voličů (bez vojska). To znamená v jednom
roce přírůstek 527 voličů.
K tomu přistupuje ještě velký počet
cizozemců, který nejsou jako voliči počítání,
jakož dále všechny ostatní, k volení
neoprávněné osoby. Přírůstek
na novorozených obnáší ročně
okrouhle 300. Přírůstek na voličích
a novorozených činí, od sčítání
lidu, t. j. během šesti let, sám 6 krát
800, t. j. 4.800 osob. Následkem toho lze míti za
to, že Velký Krnov čítá dnes
21.129 (podle sčítání lidu v r. 1921)
plus 4.800 t. j. okrouhle 25-26.000 obyvatel.
Podle sčítání přihlášených
a odhlášených osob městským ohlašovacím
úřadem v roce 1925 jevil by se výsledek hořejšího
sčítání ještě příznivěji.
Přihlášeno bylo 2700 osob, odhlášeno
1400. Přírůstek obyvatelstva činil
tudíž roku 1925 1300 osob.
Konečně poukazuje se ještě na následující:
Důvodová zpráva k platovému zákonu
uvádí mezi jinými:
Další skupinu míst tvoří města
s více než 25.000 obyvatel. Až dosud patřila
do nejblíže vyšší skupiny města
s více než 40.000 obyvatelů. Tato snižuje
se na 25.000 obyvatelů. Tato mez snižuje se na 25.000
obyvatelů - atd."
Z toho lze odvozovati, že ona města, která
dříve již zařazena byla do druhé
třídy činovného, neměla býti
poškozena, nýbrž byl zde úmysl zařaditi
do tohoto stupně ještě více míst.
To vysvítá též z dalšího
odstavce, v němž se praví:
"Ostatní místa (pod 25.000 obyvatel) patřila
dosud do 3. a 4. třídy místního přídavku
atd."
Ježto město Krnov v době, kdy platový
zákona vstoupil v platnost, nepatřilo do 3. třídy
činovného, nýbrž do 2. znamená
jeho zpětné zařazení opak toho, co
vysvětlováno je v důvodové zprávě.
Vzhledem k čl II. §u 2 zákona ze dne 19. II.
1907 čís. 34 ř. z. byl Krnov, jakožto
obec, čítající méně
než 40.000 obyvatelů a více než 10.000
obyvatelů, zařazen do III. třídy aktivních
přídavků. Zařazení toto vzhledem
na tehdejší počet obyvatel města (16.681)
dotklo se veřejných zaměstnanců tohoto
města jistou tvrdostí. Proto zaměstnanci
tito podali u tehdejší vlády žádost
o zařazení města do II. třídy
aktivních přídavků. Této žádosti
bylo vládním nařízením ze dne
10. října 1912, čísl. 197 ř.
z. skutečně vyhověno a Krnov byl s některými
jinými městy zařazen do II. třídy
aktivních přídavků.
Ve smyslu §u 12. zákona ze dne 24. VI. 1926 čís.
39 Sb. z. a n. spadá Krnov, ježto podle posledního
sčítání lidu v r. 1921 nedosáhl
čísla 25.000 obyvatel, do skupiny "C"
činovného. Tím byl Krnov zatlačen
zpět na svoje místo z r. 1907, což znamená
pro veřejné zaměstnance značnou nevýhodu.
Bylo-li město Krnov v roce 1912 s tehdejším
počtem obyvatelstva (16.681) zařazena do II. třídy
činovného a bylo-li tím postaveno na roveň
městům s více než 40.000 obyvatelů,
bylo to odůvodněno známými těžkými
drahotními poměry.
Poměry tyto nejen trvají do dnes, nýbrž
se denně podstatně zhoršují. Uváží-li
se drahotní poměry města, je Krnov v řadě
oněch měst, které umístěny
jsou ve skupinách B a A (Viz cenovou zprávu z ledna
1926 a seznam tržních cen z doby 25.-31. července
1926).
Pokud pak se týká bytových poměrů,
jest vytknouti, že veřejní zaměstnanci
jsou nuceni bydliti zpravidla v novostavbách nebo v domech,
které si v poslední době sami vystavili,
kdež všude nájemné jest velmi vysoké.
Ceny tyto pohybují se u novostaveb z a pokoj a kuchyň
mezi 150 a 170 Kč měsíčně u
oněch budov, které vystavěny byly se státní
podporou: kde podpory nebylo, až 240 Kč měsíčně:
2 pokoje a kuchyň s příslušenstvím
370 Kč u domů se státní podporou,
jinak 450 Kč: 3 pokoje a kuchyň s příslušenstvím
500 Kč u domů se státní podporou,
jinak 600 Kč. u starých budov: 1 pokoj a kuchyň
65 Kč, 2 pokoje a kuchyň 150 Kč, 3 pokoje
a kuchyň 260 Kč.
Mimo to upozorňují podepsaní, že Krnov
je průmyslovým střediskem západního
Slezska, z jehož obyvatelstva aspoň 40% přináleží
stavu dělnickému. K tomu jest též uvésti,
že Krnov leží bezprostředně na
hranici značně vyšší valuty, což
samozřejmě má za následek, že
říšští příslušníci,
bydlící v pohraničí, nakupují
v městě životní potřeby, třeba
i vzhledem k jednotlivci v malé míře, čímž
přece však ceny dotyčných předmětů
při vysokém počtu návštěvníků
a při častých návštěvách
se značně zdražují. Hraniční
poloha pak způsobuje, že zásobovací
obvod města jest dobře o polovici menší
než jiných měst.
Nový zákon postavil několik málo obcí
bez ohledu na počet obyvatelstva se zřetelem na
drahotní poměry na roveň městům
s více než 25.000 obyvatelů. Srovnání
indexu ukazuje, že ceny životních potřeb
v Krnově jsou ponejvíce ještě vyšší
než ve Slezské Ostravě a Užhorodě,
místech to, jímž se dotyčné výhody
dostalo.
Proto táží se podepsaní vlády:
1) Jest ochotna podle odst. 7. §u 12. platového zákona
přeřaditi město Krnov do skupiny míst
B činovného, v níž bylo nepřetržitě
již od roku 1912?
2) Je-li ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci hodlá zaříditi?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Loňského roku podal obecní výbor vládě
republiky Československé žádost o přeřazení
obce Janovic do skupiny C míst činovného
dle §u 12, odst. 7. platového zákona čís.
103/1926.
Žádost nebyla dosud vyřízena, ačkoliv
vládním nařízením čís.
163/1928 byly některé okolní obce do vyšší
skupiny míst pro vyměření činovného
přeřazeny: na př. ve Slezsku: Lískovec
(okr. Frýdek) má pouze 1479 obyvatelů, Řepiště
(okr. Frýdek) 1.192 obyvatelů.
Janovice podle posledního sčítání
lidu dne 15. II. 1921 provedeného, mají 1.713 obyvatelů.
Stále se staví, takže dnes je tam 350 domovních
čísel. Mnoho tedy do 2000 obyvatelů nechybí.
Živočišné produkty (mléko, máslo,
tvaroh, vejce) odvážejí se do Frýdku,
Místku a Frýdlantu n. Ostravicí. Dovoz uhlí
z Ostrav jest obtížný. Bydlení je drahé.
V místě musí se za stravu platiti tolik,
jako v menším městě. Nelze ničeho
levněji obdržeti, jelikož každý chce
více v městě za zemědělské
výrobky získati.
Proto táží se podepsaní vlády:
1) Je-li ochotna podle odst. 7. §u 12, platového zákona
přeřaditi obec Janovice do skupiny míst C
činovného?
2) Je-li ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci hodlá zaříditi?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Vláda republiky Československé přes
naše vyrovnání a protesty nejen připustila,
aby byla zvýšena cena cukru pro domácí
konsum, ale poskytla - jak cestou legislativní, tak správní
- cukernímu průmyslu celou řadu výhod.
Cizina spatřuje v tomto postupu vlády dumping a
tak celá řada evropských států
chystá ostrá opatření proti dovozu
československého cukru. Německo zvyšuje
clo, ovšem s podmínkou, že zvýšení
nesmí míti vliv na cukr doma konsumovaný.
Rakousko zavádí konsumní daň, která
má úkol celní ochrany. Itálie chystá
velmi těžká opatření proti dovozu
cukru cizího, zvláště československého.
Táží se proto podepsaní pana ministra
financí:
1) Ví pan ministr o těchto chystaných opatřeních
států, do nichž se dováží
československý cukr a
2) jestliže ano, co hodlá učiniti, aby byla
odstraněna veškerá opatření,
v nichž spatřuje cizina dumping a aby byla snížena
cena cukru pro domácí konsum?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Tři neděle před volbami do okresů
a zemí vydalo ministerstvo financí pokyn, aby nebyly
až do 2. prosince 1928 doručovány poplatníkům
platební rozkazy. I tak seriosní revue, jakou je
Hospodářská Politika, dovozovala, že
si pan ministr financí, resp. tehdejší správce
tohoto resortu pan ministr obchodu Ing. L. Novák tropí
žerty z poplatníků, kteří mají
míti radost do 2. prosince, t. j. do voleb, ale po 2. prosinci
že se má na ně přivaliti lavina platebních
rozkazů. A tak se skutečně děje.
Se všech stran docházejí stížnosti, které poukazují na dvě věci. Malí poplatníci - zvláště všeobecné daně výdělkové - naříkají, že za základ zdanění nebéře se přiznání poplatníkovo, nýbrž že se tento základ bezohledně zvyšuje i když k tomu není dostatečného podkladu. Důsledek této libovůle projevuje se ve vysokých sazbách, které znamenají u srovnání se stavem dřívějším velké zvýšení berní povinnosti, takže reforma daňová znamená znásobení daňového břemene. Vedle toho poukazuje se, že u velkých průmyslových závodů - uvádíme Vítkovice, Škodovka, Plzeňský pivovar
- došlo k rapidnímu snížení daňové
základny, které znamenají jak zmenšení
příjmů státních, jak se již
tento rok projevuje, tak rapidní pokles příjmů
samosprávných korporací, beztak zákonem
čís. 77/1927 značně omezených.
Táží se proto podepsaní:
1) Ví pan ministr financí, že bylo v době
volební kampaně zneužito ministerstva z důvodů
stranicko-politických?
2) Co hodlá pan ministr učiniti, aby nebyly libovolně
zvyšovány daňové základny a aby
velcí poplatníci neunikali zdanění?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Před početím letošní kampaně
zastavila hrušovanská rafinerie pro nedostatek suroviny
práci, čímž ocitlo se 1280 dělníků
a úředníků bez zaměstnání.
Hrušovanská rafinerie je vybavena moderními
stroji a je provozu schopna. zastavením práce v
Hrušovanech je vinen hodonínský koncern cukrovarnický.
V tomto koncernu má stát 33% akcií, syndikát
řepařů rovněž 33% a zbytek Agrární
banka českosl.
Zájmy státní zastupuje v tomto koncernu pan
Viktor Stoupal, přísedící zemského
výboru moravského, nyní člen zemského
zastupitelstva moravsko-slezského. Zájmy syndikátu
zastupuje v koncernu rovněž pan přísedící
Stoupal. Hodoninský koncern má najatý státní
velkostatek s cukrovarem v Židlochovicích, odtud odebírá
suroviny a zásobuje své skoncernované cukrovary,
čímž podlamuje životaschopnost hrušovanské
rafinerie, která dříve měla tento
velkostatek najatý. Hodonínský koncern vedou
vedle přísedícího Stoupala tito pánové:
Ferd. Bloch-Bauer, Karel Bloch-Bauer a Oskar Neuman, vesměs
to cizí příslušníci, nemající
ani jediné akcie.
Proto se podepsaní táží:
1) Zná pan ministr zemědělství tyto
okolnosti a hodlá dáti z těchto důvodů
výpověď dle zák. ze 17. února
1922 č. 88 Sb. z. a n. zmíněného koncernu
z velkostatku a cukrovaru Židlochovického a postarali
se, aby hrušovanská rafinerie opět počala
pracovati?
2) Ví pan ministr financí, že zájmy
státu a zájmy syndikátu řepařů
zastupuje jedna a táž osoba, t. j. pan Stoupal, a
jest ochoten dosaditi vládního komisaře na
syndikátu řepařů nezávislého
za účelem provedení nových voleb do
správní rady a pro další kontrolu?
Jest pan ministr financí ochoten sděliti, kolik
tato účast čsl. státu na hodonínském
koncernu dosud státu vynesla na daních a dividendách?
3) Ví pan ministr soc. péče, že zrušením
hrušovanské rafinerie ocitlo se 1200 dělníků
a 80 úředníků na dlažbě?
Jest pan ministr ochoten včasným zákrokem
zabrániti úplnému zastavení práce
v této rafinerii a ve shodě s ministrem financí
a zemědělství postarati se o nápravu,
aby podobné mrhání našim národním
majetkem, jak se to provádí v daném případě
k účelům čistě soukromým
se zamezilo a tento podnik velmi cenný, na které
nemají zájmu pouze dělníci a úředníci,
kteří mají býti propuštění,
nýbrž též ona chudá obec, okres
a celý kraj, byl dále provozován a aby tím
také bylo zamezeno, by prodejem strojů této
rafinerie do ciziny našemu národnímu hospodářství
povstala nová konkurence v cizině a dosavadní
téměř již nesnesitelný stav nezaměstnaných
se ještě o tyto propuštěné dělníky
a úředníky zvětšil?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Langr, Riedl, Sladký,
Okresu frýštátskému a s ním celému
Těšínsku hrozí v brzké budoucnosti
velmi značné poškození, hospodářské
oslabení národnostních posic a pokles státní
prestiže projektovaným přenesením pohraniční
a vstupní stanice z Bohumína a Petrovic do Žebrzydovic
na straně polské. Občas se již psalo
a poukazovalo na nebezpečenství hrozící
zde z neporozumění Prahy a kompetentních
činitelů vůči požadavku polské
republiky, zpola přijatému již našimi
úřady. Že věc, t. j. přenesení
pohraniční stanice z našeho území
do Žebrzydovic, jest již našimi úřady
řešena kladně ve smyslu nám nepříznivém,
o tom svědčí i zpráva v jubilejní
brožuře, vydané ředitelstvím
státních drah v Olomouci za I. desítiletí
1918-1928, ve které se na stránce 36 mimo jiné
praví:
"K přeložení přechodní služby
do Žebrzydovic (polská pohr. stanice) dosud nedošlo,
poněvadž stanice tato není pro ten účel
dosud vybudována, a koná se tato služba dosud
prozatímně v naší stanici Petrovicích.
S naší strany jsou ovšem vykonány všechny
přípravy, aby smluvní stav byl uskutečněn
kdykoliv, jakmile polské státní dráhy
uznají stavební stav Žebrzydovic za dostatečný,
aby přechod, nejsilnější v naší
republice, zdolala."
Tyto dvě věty jasně ukazují, co nás
na Těšínsku v nejbližší době
čeká. Naše železniční správa
jest tedy připravena, aby Polákům, až
budou připraveni, odevzdala velmi důležitou
a silně frekventovanou přechodnou stanici v Čsl.
republice. A stane-li se tento úmysl skutkem, bude ochromen
slibný vývoj našeho pohraničního
kraje - okresu frýštátského. Proč
- to dokazují tato data:
Z Č. S. D. na P. K. P. vystoupilo a naopak z Polska do
Čsl. vstoupilo v Petrovicích u Bohumína v
r. 1921 - 175.000 vozů, v roce 1924 - 450.000 vozů
a v r. 1927 - 680.000.
Tedy za šest roků vzrostl obrat vozů v této
stanici čtyřikráte, nehledě k tomu,
že dnešní obchodní spojení s Ruskem
jest dosud v plénkách a v příštích
létech jistě poroste. Ačkoliv provoz rok
od roku stoupal, naše železniční správa
nestarala se vůbec o řádné vybudování
této naší pohraniční stanice.
Za celých 8 roků investovala do této stanice
pouze 4,250.000 Kč. Že tato stanice jest - pokud jde
o zahraniční přepravu - z nejdůležitějších
přechodů pohraničních, dokazují
data ministerstva železnic.
S polským státem máme 9 styčných
stanic: roku 1927 činila zahraniční přeprava
s polským územím v jednotlivých stanicích:
Petrovice u Bohumína | 4,949.000 tun |
Český Těšín | 145.000 " |
Skalice | 866.000 " |
Suchá Horní | 5.600 " |
Medzilaborce | 45.000 " |
Jaworze | 87.000 " |
Orlov | 76.000 " |
Užok-Swaki - neotevřený dosud | " |
celkem | 6,173.600 tun |
a z této celé přepravy připadá
lví podíl 4,949.000 tun na Petrovice s ostatními
většími našimi stanicemi pohraničními,
jest poměr tento:
Roku 1927 činila zahraniční přeprava: | |
Petrovice u Bohumína | 4,949.000 tun |
Bohumín | 2,683.000 " |
Břeclava | 5,893.000 " |
Podmokly | 1,058.900 " |
Cheb | 1,207.100 " |
Horní Dvořiště | 784.000 " |
Jest tedy stanice Petrovice v r. 1927 na druhém místě
v republice hned po Břeclavě.
Stojí však za zmínku porovnati statistické
údaje z března 1928, pokud se týče
zahraniční přepravy, s Břeclavou -
a sice činí tato přeprava v Petrovicích
536.327 tun a v Břeclavě 524.913 tun. Jest tedy
v březnu 1928 stanice Petrovice již na I. místě.
Všimneme-li si, jak při tom ohromném ruchu
vybudovány jsou stanice Bohumín, Břeclava,
Podmokly, Cheb nebo Horní Dvořiště,
shledáme, že Petrovice jsou na tom nejhůře.
V předchozím uvedli jsme význam stanice Petrovice
u Bohumína se stanoviska železničně-přepravního.
Jest však nutno zmíniti se o této stanici též
jako o pohraniční stanici celní, a v důsledku
toho též i o významu, který z obého
plyne pro obec samotnou jak po stránce národnostní
tak i hospodářské.
Rozhodnutím velvyslanecké konference pařižské,
kterým byla dnešní část těšínského
Slezska přičleněna k území
republiky Československé, stala se stanice Petrovice
důležitou stanici železniční a
celní.
Podle toho, jak se velvyslanecké konference pařižské,
kterým byla dnešní část těšínského
Slezska přičleněna k území
republiky Československé, stala se stanice Petrovice
důležitou stanicí železniční
a celní.
Podle toho, jak se vyvíjely obchodní styky s cizinou,
vzrůstala její činnost a v souvislosti s
tím rozmnožil se i stav zaměstnanectva jednotlivých
odborů. Sledujeme-li vývoj stanice Petrovice u Bohumína
od počátku, docházíme k závěru,
že tendence její činnosti jest vzestupná,
že přeprava a s ní související
výkony zaměstnanectva vzrůstají rok
od roku přímo závratně.
Jest samozřejmé, že o významu a budoucnosti
stanice, která byla v dřívějších
dobách toliko průjezdní stanicí a
která po plebiscitu stala se z velmi významných
(vždyť leží na evropské trati, spojující
východ se západem), bylo a jest nutno uvažovati,
jakého konečného vyřešení
o existenci této pohraniční stanice bude
dosaženo.
V roce 1920-1921 bylo mezi oběma státy - republikou
Československou a republikou Polskou - sjednáno,
že společnou stanicí výměnnou
(v pojmu železničním) a odbavovací (v
pojmu celním) budou Petrovice u Bohumína. Proto
měla stanice tato býti vybudována tak, aby
vyhovovala všem požadavkům jak služby celní,
tak i přepravní.
Zprvu se zdálo, že stát československý
jeví snahu sjednané smlouvě učiniti
zadost, komise vypravované do Petrovic byly na denním
pořádku, jednalo se, mluvilo se a psalo. Bohužel,
zůstalo na komisích, na jednáních,
řečech a papírovém řešení
o vybudování stanice. Záležitost, jejíž
důležitost byla nesporná, byla ponenáhlu
zanedbána, přestalo se o ní mluviti a stanice
Petrovice, až na několik podružných úprav,
nedoznala změny.
Nebylo tedy divu, že projekt, kterého se uchopila
polská vláda a který provádí
v současné době polský stát
velkorysým vybudováním stanice Žebrzydovice,
vzbudil značný rozruch a dal vysloviti různým
pochybnostem a domněnkám.
Okamžikem, kdy polský stát přikročil
k vybudování stanice Žebrzydovice, pozbyla
platnosti zmíněná smlouva o společném
odbavováni ve stanici Petrovice u Bohumína. Polská
vláda ji jednoduše zrušil,a vypověděvši
ji. Zda důvodem k vypovězení smlouvy bylo,
že československá vláda nevěnovala
smlouvě pozornosti a k pracím s vybudováním
petrovické stanice zachovala se netečně,
nebo údaj, že polské úřady musí
podle zákonných ustanovení míti své
úřední sídlo uvnitř obvodu
polského státu, nelze dnes říci.
Co znamená tento zákrok hospodářsky,
vynikne lépe, použijeme-li reminescence a obdoby s
Novým Bohumínem. Není jistě dlouho
tomu, co Nový Bohumín téměř
ani neexistoval. Povstal teprve, až stanice Bohumín
stala se pohraniční stanicí a s rozmachem
přepravy šel rozvoj i města Nového Bohumína.
Totéž platí i o Petrovicích, a kdyby
naše železniční správa byla se
lépe starala a chránila naše zájmy a
nepřipustila přeložení přechodní
služby na polskou stranu, staly by se Petrovice silnou a
zdatnou, hospodářsky zajištěnou pohraniční
baštou na Těšínsku.
Nejen Petrovice, ale i Nový Bohumín pocítí
následek tohoto přesunu hospodářských
sil: vystěhuje se velká část zasílatelských
firem z Bohumína do Žebrzydovic i s personálem,
zmenší se poplatní schopnost a daňová
základna, nehledě k jiným momentům,
které budou později uvedeny v souvislosti s dobytčí
rampou.
Bohumín měl před převratem větší
důležitost než nyní, dokud celé
Horní Slezsko patřilo Německu a kdy celá
přeprava z Horního Slezska směřovala
po německé trati do Bohumína. Po převratě
rozdělením Horního Slezska a tím,
že nejlepší a nejprůmyslovější
část připadla Polsku s bohatými uhelnými
pánvemi, zasazena byla Bohumínu první citelná
rána, poněvadž všechny zásilky
z Polského Slezska nešly více přes Annaberg-Bohumín,
nýbrž přecházejí polskou tratí
přes Petrovice.
Zajímá je i mluva čísel z celního
úřadu v Petrovicích v létech 1920-1927:
Projednáno bylo
Tento rapidní vzrůst odbavování zboží
celního v době, kdy Rusko dosud hospodářsky
nepromluvilo, je výmluvným svědectvím
pro neobyčejnou důležitost stanice Petrovice.
Než to jest dosud jen část problémů,
o jichž řešení se jedná. Jest zde
další kořist, o kterou se jedná Polákům,
a tou jest dobytčí rampa, t. j. odbavování
veterinárně policejní a celní v Žebrzydovicích
namístě v Bohumíně. Již roku
1927 přípisem polského vyslanectví
z 28. května, adresovaným ministerstvu zahraničních
věcí, tázala s vláda polská
po názoru příslušných ministerstev
našich o přenesení prohlídky veterinární
z Bohumína do Žebrzydovic. Nabízela, že
při kladném řešení postará
s o nejrychlejší vybudování dobytčí
rampy. Na vysvětlenou slouživ, že dobytek, dovážený
z Polska, Rumunska a Ukrajiny, vstupuje na území
naše v Petrovicích. dle platných zákonných
předpisů má býti prohlížen
ve vstupní stanici z důvodů veterinárních,
t. j. v Petrovicích. Poněvadž tam železniční
správa po převratu, kdy Petrovice staly se vstupní
stanicí z východu do naší republiky,
rampy nepostavila, odpomohlo se tomuto nedostatku tím,
že dobytek byl posílán dále do Bohumína,
kde rampa existovala od dřívějška a
tam byl a jest dosud veterinárně a celně
odbavován. Tedy ve stanici vnitrozemské 17 km od
hranice vzdálené. Tato okolnost chytře jest
využívána polskými aspiracemi, a zahraniční
tisk, zejména vídeňští obchodníci
dobytkem, rádi by viděli urychlení přepravy,
což podle mínění Poláků
dá se dosíci přemístěním
odbavení celního do Žebrzydovic.
Co znamená taková dobytčí rampa s
celým aparátem s ní spojeným, to nám
objasní číslice další. Tak v
roce 1927 prošlo stanicí Bohumínem
5.034 koní, | |
21.332 kusů skotu, z toho: | v dovozu 5.952 kusů |
v průvozu 15.380 kusů | |
858.960 kusů vepřů, z toho | v dovozu 482.913 kusů |
v průvozu 376.047 kusů |
Počet prošlých vozů železničních
s dobytkem a masem činil v roce 1927 - 13.621 vozů
a letošního roku, t. j. do 1. listopadu 1928, činí
již přes 15.000 vozů a přeprava vepřů
dostoupila výše 1 milionu kusů. Příjmy
železnic dosahují měsíčně
průměrně čistého výtěžku
z úkonů na dobytčí rampě 30.000
Kč (po odečtení režie). Krmiva na rampě
spotřebováno bylo v r. 1927 za 600.000 Kč.
Rovněž poštovní správa na telefonních
poplatcích (telegramech a korespondenci) spojených
s přepravou dobytka, může počítati
s položkou jdoucí do několika desítek
tisíc. Na rampě jest činno asi 50 osob, jsoucích
ve službách zasílatelů, nehledě
k zaměstnancům železničním.
Dodávky ledu pro transporty masa dosahují 50.000
Kč ročně: z nutných porážek
převážených z rampy na jatky v Novém
Bohumíně plyne slušný výtěžek
do obecní pokladny. Z hlediska sociálního
je volný výsek (t. j. rozprodej masa z porážek
těchto za nižší cenu) činitelem
v průmyslové dělnické obci velmi významným
a blahodárným, zejména pro chudé vrstvy
občanstva.
Toto všechno polská vláda dobře ví
a odtud pramení veškeré její úsilí
získati dobytčí rampu na své území.
Přenesení dobytčí rampy do Žebrzydovic
znamenalo by bolestnou ránu pro Bohumín po stránce
hospodářské.
Jest ještě jeden závažný moment,
kterého mohli by Poláci využíti ve svůj
prospěch, totiž "Ženevská konvence"
(mezinárodní úmluva o zjednodušení
celních formalit) z 3. listopadu 1923, ke které
přistoupilo kromě jiných států
i Československo a Polsko. V této konvenci na jednom
místě v části k přídavku
ke článku I. 14, bodu 18 se praví, že
"jest žádoucno, aby byl rozšířen
systém mezinárodních železničních
stanic a aby byla uskutečněna opravdová spolupráce
různých státních úřadů,
které tam jsou umístěné. Zřizování
celních úřadů sousedních zemí
v témže místě a pokud je to proveditelno
v téže budově mělo by se co možná
sevšeobecniti." Pokud je známo, má býti
v Žebrzydovicích do května 1929 vybudována
revisní odbavovací budova celní, ve které
má býti prováděna celní prohlídka
cestujících. V polském projektu jest vybudovati
tamtéž společnou revisní síň
s kancelářemi pro umístění
celního zaměstnanectva československého
a polského. V této budově mají býti
kromě revisní síně 4 místnosti
určeny pro československý celní úřad.
Jest pochopitelno, že polské vládě záleží
pouze na směru přes Petrovice, aby ho svedla do
Žebrzydovic, poněvadž ostatní naše
přechody pohraniční s polským územím
na Těšínsku a Slovensku dohromady činí
pouze 1/5 toho, co přechází Petrovicemi.
Mileráda ponechává nám všechny
pohraniční stanice mimo Petrovice a naše úřady
se spokojují , když zůstane na našem území
společné odbavování v Českém
Těšíně, Suché, Orlové,
Medzilaborcích a Jasině, což v roce 1927 činí
dohromady 273.000 tun provezeného zboží, zatím
co Polská vláda obdrží Petrovice, Zvardoň,
Swanki a Jaworze, což obnáší v roce 1927
- 5,902.000 tun provezeného zboží. Jsou tedy
Poláci na tom dvaadvacetkrát lepší než
my.
Jak polská vláda váží si své
části Slezska Těšínského,
toho důkazem jest, že vystavěla veliké
seřaďovací nádraží v Czernolesie
mezi stanicemi Chybí a Dziedzicemi, vystavěla novou
dráhu z Hor. Slezska přes Chybí do Skočova,
rozšířila stanici Pruchnou a staví velkou
pohraniční stanici v Žebrzydovicích.
V projektu mají tratě ze Žebrzydovic do Těšína
a na Hor. Slezsko do Godowa.
Proto táží se podepsaní pana ministra
železnic:
1.) Proč má býti důležitá
pohraniční stanice Petrovic a Nový Bohumín
ochuzen a znehodnocena ve prospěch polských Žebrzydovic?
2.) Jak hodlá zabrániti této hrozící
katastrofě?
3.) jaké kroky hodlá podniknouti, aby tato důležitá
naše pohraniční posice byla vybudována
v prvořadou pohraniční stanici významu
evropského, jak toho pro svoji nedocenitelnou polohu na
trati do Polska a Ruska plně zaslouží?
V Praze, dne 13. prosince 1928.