Třetí volební kraj tvoří tyto
soudní okresy: Broumov, Bydžov Nový, Dvůr
Králové, Hořice, Hostinné, Hradec
Králové, Chlumec nad Cidlinou, Jaroměř,
Maršov, Náchod, Nechanice, Nové Město
nad Metují, Opočno, Police, Rokytnice, Rychnov nad
Kněžnou, Skalice Česká, Teplice, Trutnov,
Úpice, Žacléř. Podle přílohy
A k §u 2 zákona ze dne 29. února 1920, čís.
126 Sb. z. a n. o zřízení župních
a okresních úřadů v republice Československé
tyto soudní okresy měly tvořiti III. župu
se sídlem v Hradci Králové. Ponecháno
bylo nařízení vlády, určiti,
které okresní úřady měly projektovanému
župnímu úřadu v Hradci Králové
býti podřízeni, jaký by byl obvod
těchto okresních úřadův a kde
jejich sídlo.
Ve vládní důvodové zprávě
k tomuto zákonu o zřízení župních
a okresních úřadů pravilo se: "Pokud
jde o obvody a sídla nových úřadů,
- vychází vláda na základě
podrobných studií z těchto úvah. Obvody
okresních úřadů, tudíž
úřadů I. instance, mají se shodovati
zásadně s obvody autonomních korporací
dosud působících, což má význam
pro přechod jmění na nové okresy.
Obvod ten je podstatně menší než dosavadní
obvod politických úřadů, čímž
se vyhovuje naléhavé potřebě, aby
prvá instance, nyní o agendu podstatně rozšířená,
byla obyvatelstvu co nejblíže."
Zákon o zřízení župních
a okresních úřadů sledoval demokratickou
a praktickou zásadu, aby okresní úřad
slučující správu politickou a samosprávnou,
co nejvíce vyhovoval potřebám občanstva:
protože obvody nových úřadů měly
se zásadně shodovati s obvody autonomních
korporací, tedy i těch samosprávných
okrasních zastupitelstev, která se shodovala s okresy
soudními, dalo se očekávati, že župní
a okresní zřízení podle zákona
z 29. února 1920, č. 126 Sb. z. a n., bude na prospěch
mnoha zastupitelských okresů, které kryjíce
se s obvodem okresních soudů a nejsouce samy sídlem
správy politické, reorganisací správní,
spojením se správou politickou mohly se ještě
více v okruhu svojí působnosti osamostatniti
a posíliti.
Stejně praktický a demokratický význam
byl by měl tento zákon tím , že by zřízením
župním byl dal ještě také administrativní
formu mnohým krajům, které samy o sobě
mají už svůj zvláštní a
ucelený regionální charakter národopisný,
zeměpisný a hospodářský, nehledě
ani k tomu, že by vedle nezbytného centralismu státně
politického byl uplatnil také vyrovnací ideu
hospodářského decentralismu a tak přispěl
k organické dělbě práce v rámci
demokratického státního celku, - tu platí
zásada moderního regionalismu: silná autokultura
krajů znamená silnou správu státní.
Tyto demokratické tendence byly porušeny zákonem
ze dne 14. července 1927 o organisaci politické
správy, č. 125 Sb. z. a n., a vládním
nařízením ze dne 27. října
1928, č. 174 Sb. z a n. Restauruje se zřízení
zemské a okresní ve smyslu byrokratickém
a nikoli demokratickém.
Vládní nařízení, že sídla
a obvody okresních úřadů v zemi České
a Moravskoslezské s shodovati mají se sídly
a obvody dosavadních okresních politických
správ, postihlo těžce řadu samosprávných
okresů ve třetím volebním kraji. zrušené
okresy, které za svojí samosprávy samostatně,
z vlastních sil vybudovaly si mnohé ústavy
a podniky veřejné, kulturní, sociální
a hospodářské, byly poškozeny materiálně,
neboť k finančním nákladům přistupovaly
právě se zřetelem k možnostem dalšího
samosprávného pokroku a rozvoje, které však
novelisací zákona o zřízení
župních a okresních úřadů
byly uvedeny v nejistotu. Energie, kterou samospráva často
za značné sebeobětavosti občanstva
vynaložila na společné dílo pro lepší
budoucnost svého kraje, byla podlomena, protože reorganisací
politické správy dochází k spojení
okresů navzájem mnohdy cizích, se zájmy
někdy zcela různorodými, ne-li často
i protichůdnými. Je pochopitelno, že do prostředí,
které je umělou politickou stavbou, vchází
se nejen s nedůvěrou, ale také s vědomím
marně vyplýtvaných investic hmotných
i morálních, které měly sloužiti
potřebám vlastním a nikoli cizím.
Změny nastavší správní reformou
ve třetím volebním kraji jest však třeba
posuzovati také s hlediska národně politického.
Jde zejména o tyto křiklavé případy:
Dosud samostatný zastupitelský okres Police na Metuji
měl (podle sčítání ze dne 15.
února 1921) 11.554 obyvatelů, mezi nimi 98,24% národnosti
československé. Vládním nařízením
z 27. října 1928 samostatný okres polický
se ruší a přechází do obvodu
okresního úřadu broumovského. Politický
okres Broumov měl 49.775 obyvatelů: okresní
zastupitelstvo bude míti 24 členů. Příslušníků
československé národnosti v uvedeném
počtu obyvatelů celého okresu bude jen 27,59%.
Budou tedy ve značné menšině, a jejich
zástupci v okresním zastupitelstvu, kde půjde
"o všeliké záležitosti vnitřní,
jež se dotýkají společného prospěchu
okresu a jeho obyvatelů", státi budou před
skutečností za dřívější
samostatnosti v okrasu politickém naprosto neznámou.
Může-li okresní zastupitelstvo z důvodů
veřejného zájmu zřizovati různá
zařízení a ústavy pro uspokojení
potřeb obyvatelstva - jak se praví v §u 75
zákona o organisaci politické správy -, pak
německá většina okresu broumovského,
která má značné míry na její
situaci geografické, jednoduše bude ignorovati komunikační,
hospodářské, sociálně humanitní
a kulturní potřeby kraje politického, který
po autonomní samostatnosti upadne v nedůstojnou
závislost.
Poměry na Broumovsku, které si vždycky zasloužily
zvláštní pozornosti, tímto obratem v
politické správě stávají se
ještě složitější. německé
občanstvo cítí se za dnešního
režimu pánem politické situace, o hospodářské
ani nemluvě. Máme před očima skutečnou
tragedii českých menšin odsouzených
vládní politikou v území jazykově
smíšeném k nejméně vděčné
úloze experimentů s politickou správou a
se samosprávou, experimentů, které vedou
jenom k úpadku věci národní a k otupení
smyslu pro demokracii.
Neboť k čemu jinému vede toto experimentování
na příklad na Trutnovsku? Průmyslový
okres Úpice měl 15.223 obyvatelů, mezi nimi
97.7% národnosti československé. Nyní
je tento okres zrušen a jeho české obyvatelstvo
přechází do obvodu okresního úřadu
v Trutnově, v němž ze 75.943 obyvatelů
tvoří spolu s českými menšinami
z Trutnovska, Maršovska a Žacléřska pouhou
menšinu 26.4%. Stejně zde jako na Broumovsku platí
psychologický poznatek o povaze příslušníků
národnosti německé, která při
každé vhodné i nevhodné příležitosti
prostě zmajorisuje rozhodování o společném
prospěchu okresu a jeho obyvatelstva.
Nemůžeme než protestovati proti takové
reformě politické správy, která jen
mechanicky slučuje samostatné autonomní jednotky,
v nové neorganické celky, přehlížejíc
psychologické podmínky nových správních
útvarů a nerespektujíc národně
politických a národohospodářských
zájmů lidu. Vydávati občanstvo na
pospas nedomyšleným administrativním pokusům,
exponovati národní menšinu tam, kde vláda
nemá odvahy k přímé politice národní
a oddávati se naději, že snad teprve několikaletá
zkušenost napraví chyby politického režimu,
příčí se duchu moderní demokratické
správy, která má víc vědecky
předvídat nežli na prázdno aneb jen
podle politické konjunktury experimentovat.
Posléze je ve třetím volebním kraji
ještě další křiklavý případ
v oboru politické správy, který však
patří stejně do politického dějepisu
jako do kapitoly o nové organisaci správy politické.
Zastupitelský okres Hořice má exposituru
politického úřadu v Nové Pace: Nová
Paka patří do IV. volebního kraje, Hořice
do třetího. Hořice bývaly do roku
1855 sídlem politického úřadu okresního.
Roku 1868 byly s Nechanicemi přičleněny k
okresnímu hejtmanství královéhradeckému.
Roku 1903 zřízeno bylo pro okresy hořický
a novopacký nové okresní hejtmanství
se sídlem v Nové Pace. V roce 1910 otevřena
byla v Hořicích expositura, 1. července 1914
měla se expositura změniti v úplný
politický úřad. Válka zmařila
toto nařízení ministerstva vnitra, které
bylo obnoveno ke dni 19. května 1918. Ale úřad
nebyl z monarchie aktivován a republika nesplnila naděje
okresu a města dosud - přes všecky žádosti
občanstva a přes všechny sliby oficiální.
V obvodu expositury hořické je na 30.000 obyvatelů,
kteří 2. prosince 1928 volili se stejně početným
okresem novopackým do společného okresního
zastupitelstva jakožto sboru příslušného
k okresnímu úřadu v Nové Pace. Bývalý
samosprávný zastupitelský okres nedocílil
přes všecky oprávněné snahy a
prosby toho, aby se stal sídlem a obvodem okresního
úřadu ať podle zákona ze dne 29. února
1920 o zřízení župních a okrasních
úřadů, ať podle §2 zákona
ze dne 14. července 1927 o organisaci politické
správy a příslušného vládního
nařízení ze dne 27. října 1928.
Hořicko má 30.000 obyvatelů a nedostalo samostatného
okresního úřadu, zatím co jiné
a značně menší okresy samostatné
politické úřady dávno mají.
Politický okres Dubá - německý - má
25.000 obyvatelů, Německé Jablonné
- 27.950, Jáchymov - německý - 17.000, Přísečnice
- německý - 26.000, Rumburk - německý
- 24.800, Teplá - německý - 25.000, Žlutice
- německý - 27.500. Hořicko - české
- při svých 30 tisících nemůže
se politicky osamostatniti, ačkoli je komunikačně
a hospodářsky zcela jinak orientováno nežli
Novopacko, jemuž je podřízeno.
Odvoláváme se na § 2 zákona ze dne 14.
července 1927 (Sb. z. a n. 125) o organisaci politické
správy, kde se praví, že "slučovati
a rozlučovati okresní úřady, měniti
jejich obvody a sídla přísluší
vládě nařízením", - odvoláváme
se dále na § 71 téhož zákona, podle
něhož "pro obvod bývalého zastupitelského
okresu, v němž není sídlo okresního
úřadu, může býti na dobu potřeby
zřízena zemským úřadem okresní
komise ke správě a dozoru nad okresními a
okresem spravovanými ústavy, podniky a silnicemi,
zřízenými v tomto obvodu do dne platnosti
zákona", a podle kterého "členy
komise zvolí okresní zastupitelstvo ze členů
majících trvalé bydliště v některé
obci dotčeného obvodu",
a tážeme se tudíž vlády:
1.) Je-li jí známo, jak se vyvinuly poměry
ve třetím volebním kraji v důsledku
zákona ze dne 14. července 1927 o organisaci politické
správy a vládního nařízení
ze dne 27. října 1928?
2.) Je-li ochotna na základě podrobného studia
uvedených nesnází administrativních,
národohospodářských a národně
politických správněji a spravedlivěji
nařízením upraviti otázku obvodů
a sídel okresních úřadů, zvláště
pak zříditi samostatný okresní úřad
v Hořicích?
3.) Je-li ochotna z obvodů a sídel dosavadních
zastupitelských okresů Police nad Metují
a Úpice nařízením učiniti úřady
okresní anebo aspoň působiti k tomu, aby
v těchto bývalých zastupitelských
okresích zřízeny byly okresní komise
pro správu a dozor nad okrasními a okresy těmi
spravovanými ústavy, podniky a silnicemi zřízenými
v těchto obvodech do dne platnosti zákona o organisaci
politické správy?
V Praze dne 12. prosince 1928.
Od těžké stavební katastrofy na Poříčí,
která vyžádala si 45 obětí na
lidských životech, uplynulo již téměř
čtvrt roku, a přes to se veřejnosti nedostalo
zpráv, jak daleko postoupilo vyšetřování
tohoto tragického případu. Nejenom že
příslušné úřady s patřičným
důrazem a urychlením nevyšetřovaly a
pravé vinníky katastrofy nevyhledávaly, nýbrž
stálými průtahy má býti odvrácena
pozornost veřejnosti od tohoto strašného neštěstí.
Projevuje se tu liknavost, příčící
se obecné morálce a spravedlnosti. Obdovné
případy se v jiných státech projednávají
stejné katastrofy ve Vincennes ve Francii. Průtah
způsoben byl také tím, že o technické
dobrozdání a prozkoumání stavebního
materiálu požádána byla Vysoká
škola technická. Jeden z profesorů Vysoké
školy technické je tchánem společníka
firmy, která stavbu poříčskou prováděla.
Nechceme tvrditi, že dobrozdání oddaluje se
touto skutečností, přece však musíme
upozorniti, že vzniká nebezpečí pro
objektivní vyšetření celého případu,
když na dobrozdání podávaném
může býti účastna osoba ať
přímo, či nepřímo podjatá.
Nehledě také k tomu, že podrývá
se důvěra občanstva v znalecké posudky
nejvyšších znaleckých institucí.
Jest nanejvýš nutno, aby vyšetřování
i soudní projednávání katastrofy poříčské
v zájmu veřejném bylo urychleno a aby znaleckým
posudkem o vedení i o kvalitě materiálu pověřeny
byly osoby naprosto objektivní a nezaujaté.
Táží se proto podepsaní:
1.) Je pan ministr spravedlnosti ochoten postarati se, aby soudní
vyšetřování katastrofy poříčské
bylo urychleno?
2.) Je pan ministr spravedlnosti ochoten zjednati nápravu
v tom směru, by znaleckým posudkem pověřeni
byli odborníci, jichž objektivnosti všestranně
bude zaručena?
V Praze dne 18. prosince 1928.
Povozníci osad Sp. Huty, Malého Hnilcika, Velký
Hnilec, Biela Voda, Sp. Mlýnky, Palcmanská Maša,
atd. dostávajú neslýchané vyrubovanie
dani z obratu.
Tito povozníci živia sa tým, že každé ráno o 1. hod. stávajú a vozia gulaté drevo do Dobšinej, Huty, Levoči atď. Vracajú sa večer o 9. hod. ba i neskoršie naprosto vysílení, aby už zase o 1. hod. stávali. Povoz a koně si kupujú za vypožičané peniaze. Poneváč sú osady ďaleko v lesách, kde se nič neurodí, nútení sú všetko kupovať. Ich obrat obnáša ročne priemerne 25.000 Kč až 30.000 Kč. Z toho platia ročně za oves pre kone 17.000 až 18.000 Kč, seno 1.440 Kč, za slamu Kč 1.664, otruby Kč 2.340, oprava voza (kolárovi) 800 Kč, postroje 500 Kč, kováč 1.260 Kč (podkovanie koní, oprava voza), poistenie koní 500 Kč, úhrnom Kč 26.464. Teda ostáva mu zo zárobku
- čo je len velmi zriedkavé - Kč 3.536. K
tomu poistenie nemocenské, pomocnéh robotnika, lebo
sám si nenaloží, takže mu sotva čo
zostane na výživu: jediné čo majú
je to, že v lete dostanú od mesta pašienky, kde
si možu pásť kravičky, ktoré sú
ich živitelkami.
Týmto ubohým lidom vyrubované sú však
dane od 88.000 Kč z obratu, čo činí
1.760 Kč. Samozrejmé, že to platiť nemožú,
menovite nie, keď majú platiť 3-4 roky naraz,
čo u niektorých robí až 8.000 Kč,
ako u Tökölikovej z Huty atd. a preto posiela s ana
nich exekucia. Dne 2. novembra 1928 prišiel exxkuto, vyslaný
expoziturou finančného riaditelstva v Sp. Novej
Vsi a popisal všetkým osadníkom - povozníkom
celý ich majetok, pozostavajúci zo 2 koní,
připadne i kravičky, teliatka, čo všetko
má prijsť pod exekuciu a chudáci zostanú
s holým životom bez možnosti výživy.
Preto pýtáme sa pana ministra:
Či má vedomosti o tomto?
Či je ochotný hneď dáť vec vyšetriť
a nedopostiť, aby povozníci v osadách ničení
boli na zákalde nesprávného vyrubovania dani
na svojich existenciach?
Či je ochotný pán minister vymáhanie
týchto daní na chudobných luďach, ktori,
keď by ich musili zaplatiť, následkem exekucie
nuteni by boli si peniaze vypožičať a tak sa
zadlužiť, následkem exekucie nuteni by boli si
peniaze vypožičať a tak sa zadlužiť,
ožobračiť na celý život?
V Praze, dňa 19. decembra 1928.
Platný zákon z roku 1926 v žádném
poměru neuspokojil státní a veřejné
zaměstnance: nepřinesl zvláště
nižším kategoriím žádného
materielního prospěchu, naproti tomu však těžce
zhoršil jich služebně právní poměry,
zvláště ustanovení povyšovací
a postupová a neodůvodnil nijak bezpráví
na nich zákony 394/1922 a 286/1924 spáchaná.
Byla-li však úprava z roku 1926 již tehdy plně
nedostačující a nešťastnou, stala
se následujícím vývojem hospodářským
úplně neudržitelnou. Zavedením pevných
cel na obilniny, daňová politika vlády, zvláště
zvýšení daně z cukru a konečně
v nemenší míře také soustavné
zvýšení nájemného zhoršily
velmi značně životní míru těchto
vrstev obyvatelstva, jež odkázány jsou na pevné
mzdy a platy. Za toto jmenovaným způsobem dosažené
zvýšení nejnutnějšího nákladu
způsobu života, neobdrželi státní
a veřejní zaměstnanci žádné
úřady, naopak proti vůli příslušných
organisací diktatosky provedenou systemisací služebních
míst byli znovu velmi citelně poškozeni.
Z těchto důvodů podali podepsaní sněmovně
příslušné iniciativní návrhy
(tisk č. 1825 a 1872). Jest zajisté nyní
nutno, aby vláda konečně v této pro
statisíce lidí přímo životní
otázce jasně prohlásila své stanovisko.
Tážeme se proto:
Jaké stanovisko zaujímá vláda k výplatě
mimořádného drahotního přídavku
shora uvedeným státním a veřejným
zaměstnancům?
V Praze dne 20. prosince 1928.
Poslanecká sněmovna usnesla se letošního
roku o zákoně na ochranu domácího
trhu práce (číslo 39 Sb. z. a n. z roku 1928).
Tento zákon měl chrániti domácí
zaměstnance a dělníky před zahraniční
soutěží, zvláště v dobách
nepříznivého stavu domácího
trhu práce. Podle dat uveřejňovaných
ministerstvem sociální péče o nezaměstnanosti
dlužno prohlásiti, že již delší
dobu nelze mluviti o nepříznivém stavu domácího
trhu práce. Číslice nezaměstnanosti
klesají každého měsíce a v září
- říjnu dosáhly nejnižšího
stavu nezaměstnanosti.
Podepsaný táže se tedy pana ministra sociální
péče:
Kdy zamýšlí použití plné
moci, udělené mu zákonem, zbaviti zákon
na čas účinnosti a tím umožniti
domácímu hospodářství bez potíží
předepsaných zákonem zaměstnati takové
cizí státní občany, jichž by
zde bylo podle stavu našeho hospodářství
potřeba?
V Praze dne 18. prosince 1928.
Das Abgeordnetenhaus hat im heurigen Jahre
das Gesetz zum Schutze des heimischen Arbeitsmarktes (Slg. Nr.
39/1928) beschlossen. Dieses Gesetz sollte insbesondere in Zeiten
einer ungünstigen Lage des heimischen Arbeitsmarktes, die
heimischen Angestellten und Arbeiter vor der ausländischen
Konkurrenz schützen. Auf Grund der vom Ministerium für
soziale Fürsorge veröffentlichten Daten über die
Arbeitslosigkeit muß gesagt werden, daß von einer
ungünstigen Lage des heimischen Arbeitsmarktes, schon seit
längerer Zeit nicht mehr gesprochen werden kann. Die Ziffern
der Arbeitslosigkeit sinken von Monat zu Monat und haben im September-Oktober
den niedrigsten Stand der Arbeitslosigkeit erreicht.
Der Unterzeichnete gestattet sich daher an
den Herrn Minister für soziale Fürsorge die Anfrage:
Wann gedenkt er von den ihm im Gesetz einaußer
Kraft zu setzen, Gebrauch zu machen und dadurch der heimischen
Wirtschaft die Möglichkeit zu geben, solche ausländische
Staatsbürger ohne die im Gesetz vorgeschriebenen Schvierigkeiten
zu beschäftigen, die nach dem Stand unserer Wirtschaft hierlands
gebraucht werden würden;
Prag, am 18.
Dezember 1928.