Velikým pokrokem moderní
technické vědy je radiofonie, která má
v Československé republice již skoro čtvrt
milionu platících abonentů. Velmi značný
počet amatérů žije v západních
Čechách, kde však není možno poslouchati
československý rozhlas a hlavně centrální
pražskou vysílací stanici. Bylo-li do tzv.
úpravy vlnové, provedené v evropském
měřítku 13. Ledna t. r., slyšeti v západních
Čechách pražskou vysílací stanici
večer jen za zvláště příznivých
podmínek, není po této úpravě
vůbec možno
Prahu večer poslouchati. Pokud jsme informováni,
stěžovali si na sjezdu radioamatérů,
konaném v Brně 28. a 29. června 1928,
delegáti z většiny krajů českých
i moravských, že není prostě možno
Prahu večer poslouchati pro technické vady vysílání
a pro rušení
cizími stanicemi. Podle jednomyslného názoru
radioamatérů tkví příčiny
tohoto neudržitelného stavu v našem rozhlasu
hlavně v tom, že naše centrální
vysílací stanice v poměru k ostatním
s ní ve vlnovém pásmu souvisejícím
je velmi slabá; např.: Praha má
vlnu 343.2 m a sílu 10 KW, německá Hlivice
má vlnu 326 m a sílu 10 KW, švédská
stanice Göteborg má vlnu 346.8 m a vysílá
pravidelně silou Motaly, t. j. 30 K. Kromě těchto
silných stanic vysílacích je v těsné
blízkosti Prahy ještě několik stanic
slabších, pro
něž ani na selektivních přijímačích
nemůže býti Praha večer vyladěna
tak, aby byla snesitelně slyšena.
Vzhledem k tomu, že
stížnosti radioamatérů a jich klubů
posílané Radiojournálu byly až dosud
bezúčelné, jeví se nyní mezi
radioamatéry organisovaná snaha případně
i stávkou vynutiti si nápravu; je pochopitelno,
že z důvodů státních a finančních
nemůže býti tento stav ministerstvu pošt
a telegrafů lhostejným, neboť právě
toto ministerstvo pobírá 60% z měsíčních
poplatků placených radioamatéry a totéž
ministerstvo podílí
se 51% na správě a tím také na vývoji
poměrů v našem rozhlase.
Proto se táží
podepsaní:
1. Zná p. ministr pošt
kritické poměry co do vysílání
naší ústřední vysílací
stanice a zvláště že nemožno poslouchati
tuto stanici večer v převážné
části republiky i Čech?
2. Ví p. ministr pošt,
kdo zastupoval čsl. Rozhlas při jednání
v Mezinárodní Unii při poslední
úpravě délek přidělených
vln a proč nebyly náležitě uhájeny
zájmy našeho rozhlasu, aby nebyl rušen cizími,
velmi blízkými stanicemi?
3. Ví p. ministr pošt,
že již dva roky slibuje se radioamatérům
vybudovati silnou ústřední vysílací
stanici a že dosud zůstalo jen při slibech,
zatím co naši sousedé (Maďaři a
Němci) neslibovali a vystavěli silné vysílací
stanice?
4. Co hodlá p. ministr pošt
jako rozhodující činitel čsl. Rozhlasu
učiniti, aby náš rozhlas representoval čestně
naši republiku v mezinárodní radiofoniii
a byl také slušně slyšitelný ve
všech částech naší republiky?
5. Co hodlá p. ministr
pošt učiniti, aby zejména byly odstraněny
nedostatky rozhlasu Praha - Plzeň a celých západních
Čech?
V Praze dne 14. února 1929.
Jinou interpelací dovolili
si podepsaní obrátit pozornost pana ministerského
předsedy na velký problém hospodářský
a právní, t. j. na potřebu urychleně
zaknihovati drobné příděly v pozemkové
reformě. Jestliže nepřátelé pozemkové
reformy pokouší se i na foru mezinárodním
pracovati proti tomuto velikému dílu sociální
a hospodářské spravedlnosti, musí
nás to míti k tomu, pracovati na jeho provedení
se zvýšenou energií.
Zaknihování drobného
přídělu vázne proto, že Státnímu
pozemkovému úřadu nepodařilo se opatřiti
dostatek technických sil a dostatek vhodných místností
pro tuto práci, jejíž největší
část hromadí se v pražském
ústředí. Je těžko pochopitelné,
že tak velká a důležitá věc
může býti brzděna překážkami
tak primitivními.
Znovu poukazujeme k tomu,
že příděly z tak zv. zkráceného
řízení při provádění
pozemkové reformy, kde příděl dál
se odprodejem z volné ruky vlastníka osoby
jež určil Státní pozemkový úřad,
také z největší části
nejsou dosud zaknihovány, neboť zdržují
věc někde právní zástupci,
pověření vyhotovením
smluv trhových, někde úřady finanční
prokuratury, diecése a konečně i některé
orgány Státního pozemkového úřadu.
Podepsaní se proto táží:
1. Je pan ministerský předseda
ochoten postarati se, aby Státní pozemkový
úřad byl vybaven potřebnými silami
a místnostmi, aby zaknihování drobného
přídělu mohlo býti prováděno
s největším možným urychlením?
2. Je dále pan ministerský
předseda ochoten přikázati, aby Státní
pozemkový )řad podrobil přísné
kontrole provádění tzv. zkráceného
řízení pozemkové reformy a postaral
se i zde o rychlé zaknihování drobného
přídělu?
V Praze dne 14. února 1929.
Započítávání
presenční služby vojenské do služebního
a platového postupu jest pro veřejné zaměstnance
vůbec a pro učitelstvo národních škol
zvláště velice důležito.
Podle zákona z 9. dubna
1920, č. 222 Sb. a vládního nařízení
z 22. pros. 192, č. 666 Sb. o propočítání
služební doby byla všem zaměstnancům,
na něž se vztahuje tento zákon, vojenská
služba presenční započítána
plně do postupu (§ 12 vl. nař. 666/20).
Výhoda tato týká
se však jenom těch, kdo nastoupili civilní
službu státní nebo službu školní
před 1. zářím 1919. Vládní
nařízení z 30. května 1922, č.
165 Sb., sice stanovilo (§ 2 a 6), že vojenská
služba presenční započítá
se plně do postupu i těm, kdo nastoupili po 1. září
1919, ale nejvyšší správní soud
nálezem z 18. pros. 1926, č. 21 473/25, Bohuslavovy
sbírky č. 6164 a dal., vyslovil, že toto vládní
nařízení není kryto zákonem,
pokud výhodu započítání přes
služby rozšiřuje i na zaměstnance, ustanovené
po 1. září 1919.
Od doby tohoto nálezu se
presenční služba vojenská do postupu
nezapočítává, čímž
učitelé-vojáci jsou velmi poškozováni
v několika směrech:
1. Předně jsou učitelé
konáním vojenské služby zdržováni
od včasné zkoušky způsobilosti učitelské,
ke které mohou podle zákonných předpisů
býti připuštěni teprve po 20měsíční
skutečné službě školní.
Výhoda, daná učitelům-vojákům
výnosem ministerstva školství a n. o. čís.
26.550/1919, Věstník I, str. 165., že mohou
býti připuštěni ke zkoušce způsobilosti
učitelské již po 10 měsíční
školní praxi, byla zrušena výnosem ministerstva
školství a n. o. čís. 124.881/1925-I,
Věstník VII, str. 356, a výhoda zpětného
datování vysvědčení způsobilosti
učitelské, daná §em 7, zákona
č. 470/1919 Sb., platí podle rozhodnutí nejvyššího
správního soudu jenom pro službu válečnou.
Protože učitelstvu nepřiznává
se odklad nastoupení
presenční služby vojenské z důvodu,
že jsou ve stadiu zkoušky způsobilosti učitelské,
nastupují učitelé službu vojenskou zpravidla
ve druhém a třetím služebním
roce, t. j. právě v době, kdy by měli
normálně skládati uvedenou zkoušku.
Důsledek pozdě vykonané
zkoušky způsobilosti jest pak ten, že učitel-voják
nemůže býti jmenován definitivním
učitelem v normální době, t.
j. počátkem čtvrtého služebního
roku, nýbrž zůstává čekatelem
nejméně o jeden a půl roku déle než
kdyby se nestal vojákem a že v platovém
postupu jest na vždy opožděn o tuto dobu u srovnání
s učiteli nevojáky a s učitelkami.
Možno se za těchto okolností diviti, jestliže
učitel voják pohlíží na vojenskou
službu jako na neštěstí, které
jej poškozuje po celý život a jemuž bylo
by nejlépe se vyhnouti?
2. Velmi těžce jsou
postižení učitelé, kteří
se připravují ke zkoušce způsobilosti
pro školy měšťanské neboť musí
po skončení vojenské služby začíti
s přípravou znovu. Tito učitelé
mohou ke zkoušce odborné pro měšť.
Školy býti připuštěni po 30 měsíční
školní praxi. Jestliže pro vojenskou službu
mohou vykonati tuto zkoušku později, jsou tím
služebně i platově poškozování
po celý svůj život, neboť postup učitelů
měšťanských škol jest podle §
7, odst. 3, zákona č. 104/1926 závislý
na tom, jak brzy vykonali
zkoušku pro měšťanské školy
a kdy na tyto školy nastoupili.
3. Učitelé vojáci,
vracející se z vojenské služby
presenční, zůstávají velmi
často delší dobu zcela bez místa a to
zpravidla ti, kdo dosud ve školní službě
vůbec nebyli, ale také ti, kdo před nastoupením
služby vojenské už byli ustanoveni ve službě
školní. Jest pak pravidelným zjevem, že
učitelé, kteří mají nastoupiti
službu vojenskou 1. Října, jsou již od
1. září bez místa, protože školní
inspektoři neradi je ustanovují jen na jeden měsíc
z důvodu, že se tím zavádí
do školy neklid. Ba stává se také, že
zatímní učitelé v postavení
čekatele dostávají po návratu z vojenské
služby presenční jenom místo "výpomocné",
tedy místo méněcenné.
Učitelské organisace
upozornily již několikráte ministerstvo národní
obrany i ministerstvo školství a n. o., že jest
v prvé řadě zájmem státním,
aby mladí učitelé k vojenské
službě měli vřelejší poměr
a nevyhýbali se jí, nýbrž získali
zde zkušenosti pro úspěšnou tělesnou
výchovu mládeže, a že by proto bylo
co nejdříve provésti
resoluci Národního shromáždění
k §u 42, Učitelského zákona č.
104/1926, již: "vláda
se vybízí, aby učinila opatření,
že se započítává presenční
vojenská služba konaná v poměru
učitelském do postupu do vyšších
služebních požitků".
Ministerstvo školství
a n. o. vydalo sice výnosy z 25. října 1927,
č. 128.992-S/3 a ze dne 27. ledna 1928 č. 2571-S/3,
podle nichž započítává se státním
zaměstnancům presenční služba
vojenská, konaná před 1. lednem 1926 po ustanovení
zaměstnance v civilním poměru
státním, ale tyto výnosy neřeší
otázku započítávání
presenční služby vojenské v celé
její šíři a netýkají se
vůbec učitelstva národních škol,
naopak jest tam výslovně slíbeno, že
pro učitelstvo bude vydán výnos zvláštní.
To se však dosud nestalo a tak jest
učitelstvo jediný stav z veřejných
zaměstnanců, který vojenskou službu
presenční nemá započtenou ani pro
převod do zákona 104/26, ač od jeho účinnosti
uplynuly již tři roky.
Pro tento stav dovolují si podepsaní dotaz:
1. Vědí páni
ministři školství a n. o. a národní
obrany, že učitelstvu národních škol
se presenční služba vojenská nezapočítává
do postupu ani při převodu podle zákona 104/26?
2. Vědí uvedení
páni ministři, že vylíčený
postup cítí učitelstvo jako hrubé
porušení parity se státními zaměstnanci
a že učitel-voják nezapočítáním,
presenční služby jest poškozován
po celý svůj život? Vědí páni
ministři, že dnešní stav i se stanoviska
státního je neudržitelný a že vykonává
nepříznivý vliv na poměr učitelstva
ke službě vojenské?
3. Jsou páni ministři
školství a n. o. a národní obrany ochotni
postarati se, aby brzy se vyřešilo započítávání
presenční služby vojenské jak pro připuštění
ke zkouškám učitelským tak pro nárok
na definitivní ustanovení a pro služební
a platový postup tak, aby učitelé-vojáci
netrpěli po celý svůj život právní
a hmotné újmy za službu pro vlast?
V Praze dne 14. února 1929.
Obec Lužná, na jejímž
katastru jest stanice i výtopna Lužná-Líšany
má přes 2.000 obyvatelů a přes to
byla zařazena do skupiny míst D činovného
státních zaměstnanců.
Mimo to jest obec tato vyhledávaným
letoviskem, takže drahotní poměry tamnější
vyrovnávají se poměrů měst,
zařazených nejen do skupiny míst C, ale i
B činovného státních zaměstnanců.
Jest proto žádost o přeřazení
obce Lužné do vyšší skupiny míst
činovného státních zaměstnanců
plně odůvodněna.
Z těchto důvodů
táží se podepsaní vlády:
1. Jest ochotna přeřaditi
obec Lužnou do vyšší skupiny míst
činovného podle § 12 plat. zákona?
2. Jest ochotna sděliti
podepsaným, co v této věci učinila
aneb hodlá zaříditi?
V Praze dne 14. února 1929.
Státní zaměstnanci
jsou v poslední době znepokojováni pověstmi,
které byly i ve veřejném tisku kolportovány,
že ministerstvo veřejných prací zamýšlí
zvýšiti nájemné v státních
činžovních domech, postavených buď
z prostředků státních,
aneb z výnosu losové akce.
Nelze se diviti, že tyto
zprávy vyvolávají v rodinách
státních zaměstnanců, bydlících
ve státních domech, pravé zděšení,
neboť v poslední době došlo k zdražení
mléka, cukru, omastků, piva i jiných životních
potřeb, takže by domácnosti státních
zaměstnanců nesnesly ještě nového
finančního zatížení zvýšením
nájemného ve státních domech, před
nímž nutno důtklivě varovati, nemá-li
ohroziti existenci obyvatelů státních domů.
Z těchto důvodů
táží se podepsaní pana ministra veřejných
prací:
1. Jest pan ministr ochoten zabrániti
zvýšení nájemného ve státních
domech, jímž by byly postiženy rodiny státních
zaměstnanců, tyto domy obývající?
2. Jest pan ministr ochoten sděliti
podepsaným, co v této věci zařídil,
aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 14. února 1929.
Obec Modřany souvisí
těsně s Velkou Prahou, ba spodní část
Modřan od arcibiskupské vinice až k pile
Karla Schwarzenberga jest vklíněna před hranici
potravní daně.
Poměry bytové i
drahotní jsou tytéž, jako ve Velké
Praze. Životní potřeby jsou dražší
než v Praze, ježto obchodníci nakupují
v malém z Prahy.
V Modřanech bylo od
roku 1921 postaveno na 500 vilek a počet obyvatelstva zdvojnásobněl,
což mělo nemalý vliv na zdražení
bytů i životních potřeb. Byt o jedné
místnosti stojí 1.600 Kč, byt o pokoji a
kuchyní v podkroví 3.000 Kč, ano i více,
byt pro úředníka o 2 pokojích a kuchyní
4.500 Kč až 5.000 Kč.
Obec Modřany byla zákonem čís. 103 § 12, ze dne 26. června 1926 zařazena do skupiny C činovného Kč 2.940,- pro úředníky a 2.100,- pro zřízence, takže na yt musí zaměstnanec ze svého, beztak nedostatečného služného dopláceti, čímž nesmírně trpí a zabředává do dluhů, jež nejsou důstojny státního zaměstnance. O tom svědčí tento konkretní případ:
Adjunkt státních
drah obývá v podkroví 1 pokoj, 1 kuchyň
a spíž a platí najmu ročně Kč
3.000,- mimo různých vedlejších poplatků
a - ač má byt menší -, než jaký
mu co úředníkovi náleží,
doplácí na byt ze služného.
Již před válkou
a po ní, až do nové platové úpravy
byly Modřany zařazeny do 90% pražského
příbytečného; nová úprava
však těžce postihla státní zaměstnance
přeřazením obce Modřan do skupiny
C činovného.
Z těchto důvodů
táží se podepsaní vlády:
1. Jest ochotna přeřaditi
obec Modřany do skupiny A míst činovného
státních zaměstnanců, podle odst.
7 § 12 plat. zákona?
2. Jest ochotna sděliti
podepsaným, co v této věci hodlá
učiniti?
V Praze dne 14. února 1929.
Při vydání
vládního nařízení ze dne 14.
září 1928 č. 163 Sb. z. a n. o zařadění
některých míst do vyšší
skupiny pro vyměření činovného
nebyl vzat zřetel na obec Neštěmice v politic.
okrese Ústí n./ Lab. a tato ponechána ve
skupině C, ač jsou zde podmínky, jež
mluví pro zařadění do skupiny B.
Město Ústí
n./Lab. (skupina B činovného) hraničí
svým katastrem s katastrem neštěmickým.
Na neštěmickém katastru nalézá
se také ústecké překladiště
labské (krásnobřezenské), jež
zabíhá hluboko do Nštěmic podél
celé Labské ulice v Neštěmicích.
Poslední dům katastrální obce Ústí
n./Lab. jest oddělen od prvého neštěmického
pouze kolejí dráhy Praha - Podmokly.
Neštěmice jsou spojeny
s Ústím n./Labem elektrickou pouliční
drahou jako Předlice a Bukov, kteréžto obě
obce při posledním zařadění
ze dne 14. září 1928 zařaděny
byly do skupiny B činovného, ač jsou Neštěmice
lidnatější Bukova. Provoz elektrickou drahou
děje se každých
7 minut od 5. hodiny do 21., nato v 30minutových intervalech
do 1. Hodiny. Město Ústí n./L. žádalo
letošního roku o koncesi autobusové linky,
jako pokračování pouliční elektr.
dráhy z Neštěmic do Povrlů a Ryjic,
což dokazuje, že město Ústí n./L.
pokládá Neštěmice za jedno ze středisek
svého dopravního obvodu.
V neštěmických
průmyslových závodech zaměstnáno
jest mnoho dělnictva jak z Ústí n./L.,
Krásného Března, tak i z Předlic
(v cukrovaru), ač tyto obce jsou ve skupině B.
Ceny životních potřeb
v Neštěmicích jsou u mnohých produktů
vyšší než v Ústí n./L.,
u žádného pak nižší. Uváží-li
se, že prádlo, šatstvo, obuv, léky a různé
životní potřeby musí se nakupovati v Ústí
n./L., jest vidno, že veškery tyto potřeby zdražují
se ještě o čas a cestovné.
Neštěmice jsou obec
ryze průmyslová, po Ústí n./L. nejprůmyslovější
na Ústecku. Jsou zde: Neštěmická rafinerie
cukru - zaměstnává celoročně
kol 200 zaměstnancůmv kampani přes 1000,
Neštěmické Solvayovy závody - zaměstnávají
přes 500 zaměstnanců, kromě zaměstnanců
fy Alvin Köhler z Ústí n./L, jichž
se počítá kol 300, Spahnova strojírna
Commichau má přes 120 zaměstnanců,
"Akon", továrna
na fotografické desky, má kol 30 zaměstnanců,
Neštěmická kruhová cihelna atd. Daňová
základna jest vyměřena obnosem 360.000 Kč,
obrat poštovního úřadu přes
13.000.000 Kč, obrat dráhy přes 18.000.000
Kč, obrat obecního úřadu 4,260.000
Kč (podle tříletého průměru).
Na cukerní dani odvádí zdejší
rafinerie přes 45,000.000 Kč (45 mil).
Drahota bytů jest táž
jako v Ústí n./L., případně
ještě vyšší: z bytu o 1 světnici
v novostavbě platí se 100-150 Kč, o
kuchyni a pokoji 170-200 Kč, o kuchyni a 2 pokojích
300-350 Kč měsíčně, kromě
poplatků za vymetání komína, odvážení
popele, vody, osvětlení na chodbách, jež
činí dalších 20 Kč měsíčně.
Tato bytová drahota postihuje těžce zejména
státní zaměstnance, kteří bydlí
ponejvíce v novostavbách.
Obecní rada a obecní
zastupitelstvo, uznávajíc zdejší drahotní
a bytové poměry samy snaží se v zájmu
svých zaměstnanců o to, aby obec Neštěmice
zařaděna byla do skupiny B činovného,
a tuto žádost potvrzuje.
V rozdělení
činovného jeví se v Neštěmicích
nestejnoměrnost. Zatím, co státní
zaměstnanci dráhy, pošty, finanční
stráže, četnictvo a učitelstvo požívá
činovného dle skupiny C, jsou úředníci
finanční kontroly, zde působící,
zařaděni do skupiny B, jakož i zaměstnanci
dráhy, konající službu na neštěmncikém
katastru na krásnobřezenském překladišti.
Proti tomu jsou zde službou zaměstnanci, kteří
bydlí v naturálních bytech v Ústí
n./L. a požívají činovného
podle skupiny C.
Z těchto důvodů
táží se podepsaní vlády:
1. Jest ochotna přeřaditi
Neštěmice podle odst. 7 § 12 platového
zákona do skupiny míst B činovného
státních zaměstnanců?
2. Jest ochotna sděliti
podepsaným, co v této věci zařídila
aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 14. února 1929.
Obec Moldava v Čechách,
čítající asi 1.100 obyvatelů,
jest místem převážně výletníma
turistickým, ležícím na česko-saské
hranici a jest následkem nynějších valutových
poměrů četně navštěvována
příslušníky sousedního státu,
což má za následek mimořádné
zvýšení všech životních potřeb.
Často se stává, že nelze koupiti všechny
nutné potřeby pro domácnost,
a státní zaměstnanci jsou nuceni dojížděti
pro tyto potřeby na větší vzdálenost,
např. do Louky H. L., Mostu, Teplic apod., čímž
jim vznikají citelné mimořádně
výdaje.
Podnebí jest v Moldavě
drsné a sychravé (na jaře a na podzim mlhy
a deště, v zimě prudké sněhové
vánice a zima trvá 5 měsíců),
stanice Moldava v Č. leží 793.8 m nad
hladinou mořskou, v důsledku toho jeví
se zde také větší potřeba paliva.
Častými dešti (na jaře a na podzim)
a v zimě prudkými vánicemi trpí
oděv a obuv zaměstnanců a jich
rodinných příslušníků
a tím opět vznikají mimořádné
výdaje.
Podle dřívější
platové úpravy (výnos min. žel. Č.
14.980 z 5. dubna 1923), činil místní přídavek
v Moldavě v Č. 90% pražského
místního přídavku, což odpovídá
nynější skupině míst B.
Z výše uvedených
důvodů, odpovídajících ustanovení
§ 12, bod 7 zákona 103, táží se
podepsaní vlády:
1. Jest ochotna přeřaditi
obec Moldavu v Čechách do skupiny míst
B činovného státních zaměstnanců?
2. Jest ochotna sděliti
podepsaným, co v této věci zařídila,
aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 14. února 1929.
České Velenice jsou
obcí, která tvořila za Rakouska souvislý
celek s městem Cmuntem, dnes městem rakouským.
Pochopitelně podmínky
drahotní byly dříve stejné.
Dnes ovšem pro Čes.
Velenice jsou mnohem horší, poněvadž odříznuty
jsou od bývalého střediska nákupního
a vzdáleny od nákupních míst v Československé
republice.
Drahotní poměry
ztěžovány jsou ještě tím,
že hodnotná valuta sousedního státu
dovoluje při volném styku obyvatelstva obou míst
volně nakupovati ve Velenicích.
Tím ovšem tamní
drahota stoupla nepoměrně a jest vyšší
než ve vnitrozemí, a jest zhoršována ještě
místní krisí bytovou.
Státní zaměstnanci
rakouští požívají ve Cmuntě
činovné dle jejich stupnice A, zatím co České
Velenice dle ustanovení zákona č. 103/26
jen stupnici C našeho činovného.
Proto jest nutno použíti
§ 12, odst. 7 zmíněného zákona
a přeřaditi Čes. Velenice do skupiny míst
B činovného.
Z těchto důvodů
táží se podepsaní:
1. Jest vláda ochotna přeřaditi
Čes. Velenice do skupiny B činovného?
2. Jest vláda ochotna sděliti podepsaným, co zamýšlí v této věci zaříditi?
V Praze dne 14. února 1929.
Na úpravu platů
veřejných zaměstnanců v duchu
platových zákonů č. 103, 104, přijat
v roce 1927 zákon úhradový, jímž
se dalo ministerstvu financí zmocnění, aby
na úpravu platů veřejnýich zaměstnanců
vydalo 700,000.000,- Kč.
Bezpočtukráte žádali
podepsaní vládu republiky Československé,
zejména však členové rozpočtového
výboru poslanecké sněmovny, aby parlamentu
předloženo bylo přesné súčtování
tohoto penízu, s udáním, mnoho-li pro
kterou služební třídu zaměstnaneckou
- s přesným udáním počtu
míst zaměstnanců - bylo použito podle
jednotlivých resortů ministerských aneb podle
podniků a fondů státem spravovaných.
Na tyto naše dotazy vláda
doposud neodpověděla a nevysvětlila, odkud
se uhrazují základní platy učitelské
(nikoliv úprava) a bylo-li použito obnosu pro učitele
z části nebo plně ze 700 milionů
Kč povolených na úpravu platů veřejných
zaměstnanců.
Pokud jsme informováni
mimoúředně - dovídáme se, že
finanční správa snaží se nalézti
úhradu pro základní platy učitelské
novými zdroji příjmovými a použila
zejména zdražení tabáčních
výrobků k tomuto účelu. Tak zdražení
cigaret "Zorek"
následkem zaokrouhlení cen vyneslo státní
pokladně částku ve výši 85 mil.
korun čsl., sloužící k vytvoření
fondu základních platů učitelských,
o nichž mluvil bývalý ministr financí
p. dr. Engliš, že visí ve vzduchu a že pro
ně hledá úhradu.
Poněvadž tato úhrada,
jak je vidno z případu zdražených
"Zorek", hledá
se z kapes nejchudšího občanstva, táží
se podepsaní:
Je vláda ochotna - ale
zejména pan ministr financí - vysvětliti,
odkud se uhrazují náklady na základní
platy učitelské a dále je-li ochoten předložiti
poslanecké sněmovně přesné
súčtování o tom, jakým způsobem
byla povolená úhrada v částce
Kč 700.000.000,- vyčerpána?
V Praze dne 14. února 1929.