České obyvatelstvo
pohraničních okresů v Českém
Lese je poslední dobou znepokojováno zprávami,
že Státní Pozemkový úřad
v Praze vyhoví naléhání z jistých
kruhů a ponechá velkostatek Lázně
Kynžvart dosavadnímu majiteli JUDru Klementu Metternichowi-Winneburgovi,
od r. 1928 říšsko-německému příslušníku
a vnukovi pověstného kancléře Metternicha,
odstraněného revoluční vlnou z r.
1848. České obyvatelstvo očekávalo,
že brzké provedení lesní reformy a převzetí
pohraničních lesů do správy státu
znemožní bezpříkladné vykořisťování
lesní půdy a posílí českou
věc. Státní Pozemkový úřad
oddaluje provedení
lesní reformy a čeští hraničáři
se právem obávají, že velkostatek s důležitými
strategickými body na státní hranici zejména
s horou Dylení zůstane vlastnictvím
Metternichovým.
Okresní správa politická
v Mariánských Lázních nařídila
koncem r. 1928 komisionelní šetření
stavu lesního hospodářství. Komise
zjistila neslýchané drancování lesů
a zakázala další kácení a prodej
dříví, protože bylo nebezpečí,
že lesy soustavnou devastací podlehnou úplné
zkáze a stát místo pohraničních
hvozdů převzal by holé stráně.
Zákaz kácení vydán byl v nejvyšší
čas, neboť bylo zjištěno, že generální
sekretář Metternichův Norbret Kölbig
s lesním Kommou přemlouvali personál
k mimořádnému kácení.
V posledních dvou letech skutečná tak
zv. přeseč činila úhrnem 13.124 m3!
Generální
sekretář je všemohoucím pánem
ve správě velkostatku, ačkoliv není
odborníkem. Je také cizincem, příslušníkem
republiky rakouské a má ve Vídni obchod ozdobným
peřím a umělými květinami.
Podle prokázaného stavu potvrzeného veškerým
lesním personálem vyloučil
Kölbig odpovědného lesního hospodáře
a dal jeho funkce vykonávati úředníku
neodpovědnému, totiž lesníku L. Kommovi.
Lesní hospodář dověděl se o
nedovolené těžbě pouze z doslechu,
aniž z důvodů existenčních
nemohl fakta zjistiti. Velkostatek hospodařil
do počátku března 1928 až do úředního
zákroku 23. října 1928 o své újmě
bez zodpovědného lesního hospodáře.
Komise výslechem personálu
zjistila, že rozhárané a nejisté poměry
personální na velkostatku nezaručují
spořádané, klidné hospodaření
a zachovávání zákonných ustanovení
se strany lesního personálu. Budovy a obytná
stavení personálu jsou ve stavu úplně
schátralém, protože po léta nejsou opravovány.
Zejména ubytovací poměry zemědělského
a lesního dělnictva jsou strašné. Mezi
dělnictvem řádí tuberkulosa.
Podle lékařského posudku nejsou některé
ubikace, zejména dům "Rollmühle"
k obývání schopné. Prší
do místnosti, kde spí děti a správa
velkostatku opravy nepovolí.
Lesní geometr Strohmayer,
vedoucí lesní Komma a patrně z jejich
návodu také lesní Richard Reinl snažili
se komisi přelstíti a uvésti vědomě
v omyl. Dopustili se sabotáže tím, že
skrývali správné doklady a snažili se
při komisionelní pochůzce zatajiti těžebná
místa. Tím byla práce komise neobyčejně
ztížena, prodloužena a její úkol
velmi znesnadněn.
Od roku 1924 za vlády generálního
sekretáře Kölbiga jsou na velkostatku nesnesitelné
poměry, jak vidno z následujícího:
Lesmistr Michl předčasně
přeložen do pense s polovičním
výslužným.
Důchodní Domin z trestu
přesazen do Plas.
Úředník centrální
správy Viktor Scharnagl propuštěn.
Stavební konsulent ing.
Pascher, donucen nesnesitelnými poměry, sám
dal výpověď.
Zahradník Wondrasch propuštěn
bez pense.
Zahradní architekt Valášek
bezdůvodně obdržel výpověď
a nadlesní Hipsch pronásledován.
Podobné poměry jsou
na panství Plasském a v Johanisbergu, jež
rovněž patří Metternichovi.
Podepsaní táží
se pana ministerského předsedy:
1. Je-li ochoten jako ústavně
odpovědný činitel působiti ve Státním
Pozemkovém úřadě, aby stát
bezodkladně převzal Metternichovy lesy v Kynžvartě
do státní správy a majetku?
2. Chce se pan ministerský
předseda postarati, aby Státní Pozemkový
úřad neprodleně jmenoval úřední
vnucenou správu na velkostatku Lázně Kynžvart
a aby nařídil přísné potrestání
vinníků, kteří protizákonně
kynžvartské lesy drancovali a tím stát
poškozovali?
3. Je-li ochoten intelektuelního
původce svrchu uvedených nezákonností,
který již jednou pro zločin proti zákonu
na ochranu republiky byl odsouzen, vypověděti z území
našeho státu jako obtížného cizince?
V Praze dne 14. února 1929.
Dle časopiseckých
zpráv dal vyplatiti pan ministr školství a
národní osvěty ostřihomskému
arcibiskupovi a kapitule 22 milionů Kč ze slovenských
církevních statků. Tento vysoký obnos
byl poukázán do Maďarska a to prý jako
náhrada za fundus instruktus a výtěžky.
Československá tisková kancelář
rozeslala vysvětlení, ve kterém se dovozuje,
že "rozdělením
arcidiecése stáními hranicemi nenastala předběžně
u církevního majetku, tímto rozhraničením
dotčeného, po stránce soukromoprávní
žádná změna a že nebylo možno
odepříti do jisté míry důvodnosti
nároků z titulu výtěžku
a z inventáře".
Toto vysvětlení tiskové kanceláře
naprosto nepostačuje a nejde jistě jenom o vyúčtování
soukromoprávní. Postup, který zde byl zachován,
jest nebezpečným prejudicem pro event. spor. Zásadně
odmítáme se stanoviska státního nároky
ostřihomského biskupa a ostřihomské
kapituly; na druhé straně však poukazují
se miliony maďarským hodnostářům.
Dle článku II. t. zv. "modu vivendi"
má náležeti správa církevních
statků nemovitých a movitých v Československu
komisi za předsednictví episkopátu příslušného
území. V daném případě
bylo postupováno bez této komise a bez ohledu na
důsledky, které mohou vzniknouti.
Táží se proto
podepsaní:
1. Bylo učiněno
rozhodnutí pana ministra školství a n. o. o
výplatě 22 milionů Kč ze slovenských
církevních statků maďarským církevním
funkcionářům za souhlasu ministerské
rady?
2. Jest pan ministr školství
a n. o. ochoten podati zevrubné objasnění
celé této záležitosti?
V Praze dne 14. února 1929.
Celá československá
veřejnost a zvláště na přídělu
interesované obce a okresy jednotlivých krajů
republiky očekávaly, že po provedení
pozemkové reformy na půdě zemědělské
státní pozemkový úřad přikročí
okamžitě k převzetí zabraných
lesů a k provedení lesní reformy dle
platných zákonů o pozemkové
reformě. Po dvou létech příprav a
vyjednávání s majiteli lesů (mimo
převzetí určité části
lesů státem v pohraničí) neučinil
St. pozemkový úřad v tom směru
téměř ničeho a zdá se, že
není vůbec s to přikročiti k žádoucímu
provedení lesní reformy. Deputace venkovských
obcí, měst i okresů stíhá v Praze
deputaci a poslaneckým klubům zasílány
jsou stížnosti a memoranda se žádostí
o zakročení v určitých konkrétních
požadavcích.
Státní pozemkový
úřad lesy nepřejímá a nepřiděluje.
Naproti tomu velké výměry propouštějí
se majitelům lesů ze záboru proti platnému
zákonu. Ze 2,741.620 ha lesní půdy bylo za
celou tu dobu převzato 360.000 ha, za to však propuštěno
bylo 781.620 ha ze záboru. Zbývá tedy 1,600.000
ha pro zábor. Z převzatých 360.000 ha
největší výměru lesů obdržel
stát v pohraničí. Podaří-li
se některé obci získati kus lesa v jejím
katastru ležícího, k doplnění
dosavadního obecního lesního hospodářství,
děje se tak zpravidla nikoliv dle přídělového
zákona, nýbrž skoro výhradně
dobrovolným odprodejem za souhlasu
a se schválením Pozemkového úřadu.
Zdá se, že systém dobrovolných odprodejů,
má sloužiti státnímu pozemkovému
úřadu k tomu, aby takto hladčeji dostalo
se lesů různým družstvům, ať
již jsou to lesní družstva starousedlých
nebo nové tvořící se družstva
z obcí, okresů,
družstev, hospodářských organisací,
záložen atd. Úmysl jest zřejmý:
aby se částečně vyhovělo přídělovému
zákonu, mají samosprávné svazky dáti
těmto družstvům legitimaci, aby získala
lesů - rozhodujícím však finančním
činitelem staly by se hospodářské
organisace, t. j. okresní hospodářské
záložny, družstva atd. Že se chce tímto
způsobem skutečně postupovati, toho dokladem
jest program Státního pozemkového úřadu
na rok 1929, uveřejněný ve dnech novoročních.
Dle tohoto programu mají býti vytvořeny
nové útvary "lesohospodářské",
pro které Státní pozemkový úřad
chystá již "vzorné stanovy".
Z toho jest patrno, že znovu se opakuje to, čeho
jsme byli svědky při reformě zemědělské
půdy. Lesní reforma má býti znovu
zneužita a využita.
Uznávajíce ohromnou
důležitost lesního hospodářství
pro stát, vyslovujeme názor, že lesní
reforma musí býti řešena jedině
a výhradně se zřetelem na stát a jeho
potřeby. V souhlase s odbornými kruhy
vyslovujeme se proti snahám, směřujícím
drobiti lesní celky pro příděl lesů
státu a veřejným samosprávným
korporacím s vyloučením účasti
jednotlivců, družstev i jiných hospodářských
organisací.
Podle dnešního stavu
lesní reformy táží se podepsaní
vlády:
1. Jest vláda ochotna působiti
k tomu, aby lesní reforma byla s urychlením
a dle platných zákonů provedena?
2. Jest ochotna působiti
k tomu, aby se lesů dostalo jen státu a samosprávným
svazkům za ceny přídělové?
3. Jest ochotna s ohledem
na miliardové hodnoty lesů působiti k tomu,
aby se lesní reformy nezneužívalo a nevyužívalo?
V Praze dne 12. února 1929.
Rozdělením Těšínska
mezi republiku Československou a Polskou v r. 1920
nastal v těšínském peněžnictví
značný chaos a trapná nejistota, neboť
peněžní vklady značné části
obyvatelstva na území dnešního československého
Těšínska zůstaly na polském území.
Smlouvou s Polskem z r. 1926 č. 56 Sb. z. a n.
byla sice v čl.
60 otázka vkladů rozřešena tak, že
jí nabyli čsl. státní příslušníci
polští, ale sám p. ministr dr Engliš uznal,
že toho, co dostanou naši vkladatelé z Polska,
nebude mnoho. Proto vládním nařízením
č. 77 z r. 1928 povolila čsl. vláda
na vklady čsl. vkladatelů
u všech peněžních ústavů
v Polském Těšínsku s výjimkou
vkladů u Těšínské spořitelny
státní příplatek 30 Kč za 100
Mkp a při vkladech do 3000 Mkp osobám žijícím
v tísnivých poměrech příplatek
100 Kč za 100 Mkp.
Avšak toto vládní nařízení nijak nevyhovuje a citelně zklamalo naděje čsl. vkladatelů, kteří očekávali spravedlivé vyřešení této životní otázky tím spíše, že za těšínského plebiscitu byl našim úředním zmocněncem dán obyvatelstvu pokyn, aby obyvatelstvo vyměňovalo co nejméně hotovosti a aby raději ponechávalo své vklady na knížky a běžné účty u bank, v nichž právě jsou, neboť vláda československá po skončeném plebiscitu prý nedopustí, aby vkladatelé byli nějak zkrácení. Mimo to pro úpravu vkladů v Těšínské spořitelně nebylo dosud vůbec ničeho podniknuto!
Proto znepokojení a roztrpčení
vkladatelé domáhají se velmi důrazně
změny některých ustanovení vládního
nařízení č. 77 ex 1928 a to tak, aby
při stanovení státního příspěvku
bylo analogicky použito předpisů vydaných
opatřením Stálého výboru čís.
583 z roku 1920 v tomto směru:
1) na vklady, vzešlé
ze starých, nekolkovaných korun do výše
10.000 Mkp - nikoliv jen do výše 3.000 Mkp - budiž
povolen státní přípplatek 100 Kč
za 100 Mkp a to všem vkladatelům bezpodmínečně,
nikoliv pouze osobám, žijícím v tísnivých
poměrech rodinných a majetkových.
2) na vklady, vzešlé
ze starých nekolkovaných korun, přesahující
částku 10.000 Mkp, budiž povolen státní
příplatek 50 Kč za 100 Mkp.
3) na ostatní vklady polských
marek příplatek 33 1/3% místo 30%, při
čemž budiž vesměs vzat zřetel i
na úroky, které ode dne 10. srpna 1920 až do
vyplacení státního příplatku
ke vkladu přirostly;
4) výhody vládního
nařízení čís. 77 z roku
1928, po případě nového nařízení,
zlepšeného podle zásad právě
uvedených, buďtež poskytnuty všem vkladatelům
čsl. příslušnosti, kteří
dne 10. Srpna 1920 bydleli nikoliv pouze na Čsl. Těšínsku,
nýbrž vůbec na celém území
Československé republiky.
Jest však také povinností
vlády, aby co nejdříve a s největším
urychlením byla definitivně vyřešena
a skoncována vleklá záležitost našich
vkladů v Těšínské spořitelně,
kdysi společné pro jednotný Těšín,
dnes po rozdělení města Těšína
ležící v Polském Těšíně.
Na základě vyhlášky
ministerstva vnitra č. 33 z roku 1927 sice provedla
okresní správa politická v Českém
Těšíně začátkem roku 1927
soupis vkladů čsl. vkladatelů v Těšínské
spořitelně, avšak tento soupisový materiál
není dosud vůbec zpracován a leží
dodnes u okresního úřadu v Českém
Těšíně, který marně očekává
další direktivy z ministerstva vnitra v této
věci. A přece zejména u vkladatelů
Těšínské spořitelny jde většinou
o drobné a chudobné lidi v městě
a na venkově ´bez rozdílu národnosti
a povolání, kteří do roku 1920 až
do dnešního dne neviděli ze svých těžce
uspořených vkladů v Těšínské
spořitelně
bez jakékoliv vlastní viny ani jediného haléře
a mnohdy nezaviněně upadli proto do nouze a bídy.
Pak není divu, že stálé protahování
konečné úpravy této životní
otázky vyvolává mezi čsl. vkladateli
této spořitelny oprávněnou nespokojenost
a rozhořčení, čehož obratně
zneužívají protistátní živly
irredentistické proti státní a národní
myšlénce. Zejména obávají se
čsl. vkladatelé, že jednání čsl.-polské
mezistátní komise, která má uspořádati
právní poměry v Těšínské
spořitelně, může se při dosavadním
postupu protáhnouti
ještě několik let k velké škodě
postižených vkladatelů, trpělivě
čekajících už od roku 1920.
Proto jest nutno i spravedlivo,
aby československá vláda postupovalo co do
vkladů Těšínské spořitelny
stejně, jako podle vládního nařízení
čís. 77/1928 postupuje se u ostatních peněžních
ústavů v Polském Těšínsku.
A jest také nezbytno, aby čsl. vkladatelé
Těšínské spořitelny mohli ihned
obdržeti státní příplatek a to
u vkladatelů vzešlých ze starých nekolkovaných
korun do výše 10.000 Mkp za 100 Mkp 100
Kč, za peníz vyšší za 100 Mkp 50
Kč, a za ostatní vklady v Mkp za 100 Mkp 33
1/3 Kč, při čemž jest nutno úroky
od 10. srpna 1920 až do vyplácení státního
příplatku ke kapitálu přičísti.
Proto dovolují si podepsaní tázati se vlády,
zdali jest ochotna realisovati
a provésti s největším urychlením
konečnou úpravu vkladů našich státních
příslušníků jak u peněžních
ústavů v polské části
Těšínka, tak i u Těšínské
spořitelny, a to na základě znovelisovaného
vládního nařízení č.
77 z roku 1928, zlepšeného podle zásad
a návrhů v této interpelaci uvedených?
V Praze dne 14. února 1929.
Vládním nařízením
ze dne 28. prosince 1928, Sb. čís. 205, provádějícím
katastrální zákon ze dne 16. prosince 1927,
čís. Sb. 177, bylo správou pozemkového
katastru pro Moravu a Slezsko pověřeno zemské
finanční ředitelství v Brně,
zrušen současně archiv katastrální
mapy v Opavě a spojen s archivem katastrální
mapy v Brně, jenž jest nyní příslušným
také pro Slezsko.
Toto opatření vyvolala
v hospodářských kruzích, jež
byly tím obzvláště postiženy, živý
odpor, poněvadž vůbec nikdo nečekal
takovýchto opatření, ježto § 1
katastrálního zákona pověřil
správou pozemkového katastru finanční
úřady II. stolice (tudíž také
finanční ředitelství v Opavě)
bez jakékoliv výhrady dodatečného
bližšího určení jejího místního
nebo věcného oboru působnosti. Odpor proti
těmto změnám kompetence je tím rozhodnější,
že možno z nich vycítiti
také zřejmý úmysl, když ne najednou,
tedy alespoň ponenáhlu slezské finanční
ředitelství zrušiti tím, že se
jeho obor působnosti soustavně okleští
a obourá. Právě proti této prejudiční
stránce nařízení musejí se
však veškeré hospodářské
kruhy Slezska co nejrozhodněji
ohraditi.
Velmi neblahý význam má však také zrušení archivu katastrální mapy a jeho přeložení do Brna proto, poněvadž jsou tím nespočetné strany, slezské úvěrní ústavy, ale také samosprávné korporace apod. nuceny, buď pro nahlédnutí do archivu katastrální mapy jeti osobně do Brna, nebo zjednati si tam k tomu zástupce. Není snad třeba zvláště zdůrazňovati, že vzniknou tím slezskému obyvatelstvu, jehož tyk se zemskými úřady byl beztak správní reformou podstatně stížen, nová břemena, jež musí vyvolati v zápětí novou nespokojenost,zejména když nejsou plněna a realisována opětná prohlášení a sliby jak vlády,tak také Národního shromáždění a politických činitelů (osmičky koalovaných vládních stran), zdůrazňující výhradnou působnost správní reformy na politickou a školní správu a obsahujíc slib náhradních nařízení za zrušené zemské úřady v Opavě.
Proto táží
se podepsaní obou pánů ministrů, zda-li
jsou ochotni naříditi, aby byl podle § 5 prováděcího
nařízení ze dne 28. prosince 1928 č.
205 Sb. z. a n. ponechán nadále v Opavě
archiv katastrální mapy, případně
alespoň jako expositura brněnského úřadu?
V Praze dne 21. ledna 1929.
Agenda okresních soudů
rapidně vzrůstá a rok 1928 znamená
zdvojnásobení agendy předválečné.
Jako příklad uvádíme poměry
u okr. soudu v Říčanech. U tohoto soudu
činil počet tabulárek v r. 1908 -1.700,
v roce 1913 - 2.300, avšak v roce 1927 vzrostl
tento počet na 4.042 kusů. Počet exekučních
podání činil v r. 1912 - 1.024 kusy,
v r. 1928 - 2.313 kusů. Upomínky a žaloby
vykazovaly v r. 1913 - 622 podání, v roce
1928 - 929 případů, v roce 1928 - 1.248.
Tento vzrůst agendy jest
u všech tří oddělení okr. soudu
a důsledek jest, že nastalo velké přetížení
prací jak personálu pomocného, tak zvláště
soudců. Poměry osobní jsou však takové,
že počet soudců byl u tohoto okresního
soudu proti roku 1912 dokonce zmenšen, takže při
nynějším personálním stavu tohoto
soudu není možno
rychlé a běžné vyřizování
věcí. Tím trpí jak obecenstvo, tak
soudcové, kteří pak při tomto návalu
práce nemohou agendu zmoci a činí se jím
dokonce výtky, ačkoliv jsou nezasloužené.
Protože takovýto stav
je téměř u všech soudů, táží
se podepsaní:
Co hodlá učiniti
pan ministr spravedlnosti, aby byly tyto závady odstraněny?
V Praze dne 1. února 1929.
První rok prakse zákona
o přímých daních postavil finanční
správu před velmi obtížné úkoly,
které bohužel nejsou řešeny způsobem
takovým, jak zákon sám zamýšlel.
Nepříznivý vliv měla již zpětná
působnost zákona, ale zvlášť nepříznivý
vliv mělo, že po stránce personální
nebyla učiněna taková opatření,
aby beztoho již přetížený personál
finančních úřadů mohl tuto
agendu zmoci. Podle předběžných odhadů
mělo činiti pensum v Čechách
na 860.000 případů daně důchodové,
410.000 případů všeobecné daně
výdělkové a 996.000 případů
daně obratové. Musilo býti tedy hned na počátku
patrno, že jde o úkol
ohromný a že jest třeba zreorganisovati a znovu
vyzbrojiti personál finančních správ,
má-li se díti vyměřování
daní tak, aby byl hájen nejen zájem fiskální,
ale také zájem poplatnictva. Dle §z 312 zákona
o přímých daních jest povinen vyměřovací
úřad zavésti zvláštní
řízení, vzniknou-li pochybnosti o správnosti
nebo úplnosti údajů přiznání
v dokladech nebo ve vysvětlivkách. Jest povinen
vyzvati poplatníka písemně nebo ústně
(protokolárně), aby své údaje doplnil,
opravil, vysvětlil a případně
pochybnosti vyvrátil. Tyto
pochybnosti mají býti poplatníku oznámeny
pokud možno jednou výtkou. V připomínce
pochybnosti mají býti přesně, srozumitelně
a způsobem, umožňujícím poplatníkovi
určitou odpověď a určité vedení
důkazu, označeny závadné údaje,
důvody jejich závadnosti,
požadavky neb otázky, jež se snad poplatníku
dávají, aby odůvodnil nebo prokázal
správnost nebo úplnost svých údajů.
Poplatníku má se dáti přiměřená
lhůta, nejméně však lhůta 8mi
denní.
Tímto předpisem
zákona mělo se poplatníku umožniti,
aby čelil těm okolnostem, které jeho posici
vůči finančnímu úřadu
zhoršují. Při krutých trestních
sankcích zákona je jistě nutno postupovati
takovým způsobem, aby měl poplatník
možnost použíti všech prostředků,
kterými by prokázal objektivní pravdu.
Poněvadž čistý
výnos podniku stává se základem daně
důchodové i daně výdělkové,
jest třeba, aby co nejsvědomitěji a nejspravedlivěji
byl tento čistý výnos zjišťován.
Se zřetelem k ohromnému návalu práce
nešetřilo se však při vyměřovacím
řízení těchto zákonných
předpisů a neprovádělo se téměř
vůbec t. zv. vytýkací řízení.
Máme v rukou případy, kdy 70 let starý,
chudý živnostník, přiznal jako základ
zdanění 4.800 Kč. Tento mu však byl
zvýšen na pouhé sdělení důvěrníka
na 30.000 Kč. Nebyl vůbec slyšen a řízení
žádné s ním nebylo prováděno.
A takových případů jest možno
uvésti na tisíce, ať již jde o živnostníka
nebo o malozemědělce. Důsledek jest ten,
že proti výměrům bylo podáno
tisíce rekursů a že finanční
správa ocitá se vlastně před novou
depurační akcí, ačkoli
není ještě skončena depurační
akce podle starých zákonů.
Táží se proto
podepsaní:
Co hodlá pan ministr financí
zaříditi, aby byl rozmnožen personál
finančních úřadů, aby se vyměřovací
řízení přesně a spravedlivě
dle předpisů zákonných provádělo
a aby základem pro výměru daně byly
jen objektivně a beze všech pochybností zjištěné
skutečnosti?
V Praze dne 14. února 1929.
Dle §u 10. odst. 3. zákona
ze dne 7. II. 1919 čís. 76 Sb. z. a n. nesmí
se znemožniti veřejným zaměstnancům,
kteří jsou členy obecního zastupitelstva,
rady nebo komisí, zastávati tyto funkce. Dle zákona
musí se jim poskytnouti možnost aby mohli bez újmy
svých platových
a postupových poměrů vykonávati funkce
v těchto sborech. Jak prohlásil Nejvyšší
správní soud v nálezu z 9. listopadu
1923 čís. 18.459 jest úmyslem zákona
umožniti příslušníkům majetkově
slabších vrstev zastávati funkce v obecních
sborech bez ohrožení
hospodářské existence.
V praksi se však vyskytují
takové případy, že se stěžuje
veřejným zaměstnancům, úředníkům
a zřízencům, aby vykonávali funkce
obecních starostů, obecních radních,
členů obecních zastupitelstev a komisí
a že se jim odpírá dovolená, aby mohli
vykonávati funkce občanstvem na ně vznesené
Jelikož tento postup příčí se
zákonu, táží se podepsaní:
Co hodlá pan ministr vnitra
zaříditi, aby se ustanovení §u 10. odst.
3. zákona ze 7. II. 1919 čís. 76 Sb. z. a
n., zvláště pokud jde o státní
zaměstnance, přesně dodržovala a aby
státním zaměstnancům byl umožněn
výkon funkcí v obcích?
V Praze dne 1. února 1929.
Jak jest známo byla při
provádění pozemkové reformy pouze
část zbytkových statků přidělena
Státním Pozemkovým úřadem.
Ostatní zbytkové statky a i jiné větší
objekty dostaly se novým majitelům tím způsobem,
že jim se souhlasem St. P. Ú. byly odprodány
z vůle původního majitele, nebo že
na základě dohody uzavřené mezi St.
P. Ú. a majitelem velkostatku byl tento zavázán
odprodati určité zbytkové statky osobám,
označeným St. P. Ú.
Podle dosud St. P. Ú. vydané
statistiky bylo tímto způsobem jen v Čechách
do konce roku 1928 přiděleno 359 zbytkových
statků, s výměrou 40.611 ha půdy.
Jestliže do konce roku 1927
skutečně St. P. Ú. v celé republice
přidělil 1231 zbyt. statek s výměrou
106.144 ha, možno jistě - podle statistiky v Čechách
- říci že vedle toho "přiděleno"
bylo odprodeji asi 600 zbytkových statků s výměrou
půdy jistě přes 60.000 ha.
Uvedenými odprodeji uniklo
vlastně oněch 60.000 ha půdy pozemkové
reformě. Schválením odprodeje byl totiž
prodávaný objekt propuštěn zároveň
ze záboru, při čemž nového nabyvatele
nestihají ve většině případů
žádné jiné podmínky, než
že další zcizení podléhá
souhlasu St. P. Ú. Naproti tomu skutečný
přídělce (ten, jemuž odevzdal půdu
St. P. Ú.) má např. mezi jinými podmínku
osobně hospodařiti na přidělené
půdě a nesplnění této
podmínky umožňuje St. P. Ú zrušiti
příděl.
Poněvadž při
odprodeji zbytkových statků neměl St. P.
Ú. na výběr nabyvatelů buď vůbec
vlivu a pokud tento měl, nebylo ho - při známé
praxi St. P. Ú. - využito jen se zřetelem k provádění
pozemkové reformy, bylo by nejvýše potřebí
provésti taková - dle potřeby i zákona
- opatřením, aby i ti nabyvatelé zbytkových
statků, kteří jich nabyli koupí, byli
vázáni stejnými povinnostmi jako přídělci.
Aby tedy mezi jiným platila
pro ně podmínka osobně hospodařiti,
aby dále St. P. Ú. měl při schvalování
dalšího zcizení totéž právo,
jako při schvalování dalšího
zcizení půdy přidělené t. j.
požadovati rozdíl mezi cenou přídělovou
(kupní) a cenou prodejní pro státní
pokladnu. Dále bude třeba umožniti získávání
zbytkových prodávaných
statků pro rozdělení drobným uchazečům.
Že uvedeno jest potřebí,
toho dokladem jest celá řada prodejů zbytkových
statků, ať již přidělených
nebo koupených se souhlasem či za sprostředkování
St. P. Ú. Jeden z případů takových
se zbytkovým statkem Stražovice na Moravě uvádíme
Podle dohody uzavřené mezi St. P. Ú. a majitelem
velkostatku Bučovice - Ždánice povoleno bylo
tomuto odprodati zbytkový statek Stražovice osobě,
označené St. P. Ú. Podle určení
St. P. Ú. prodán byl v r. 1925 uvedený
zbytkový statek
p. Ant. Bartoškovi za Kč 460.000, - s inventářem
za Kč 572.000,-. Kupní smlouva o tom byla St. P.
Ú. schválena. Zajímavo jest, že nový
nabyvatel, jakoby se jej věc vůbec netýkala
uvedený objekt nepřejímal a ani na něm,
ani v obci vńbec ještě nebyl. Vše
za něho obstaral jako plnomocník, jeden z ředitelů
Čsl. agrární banky v Praze. Nabyvatel
zbytkového statku určený a schválený
St. P. Ú. ovšem také ani na statku tom nehospodařil.
I to obstaral za něho prostřednictvím svého
bratra jeho plnomocník.
Až tu pojednou objevil se
na zbytkovém statku Stražovice nový pán
- Karel Hubáček - oznamující, že
koupil uvedený zbytkový statek s inventářem
za Kč 1,900.000,-. Nutno jen ještě podotknouti,
že již před tím prodána byla kolna
za Kč 18.000,- a vykácen značný počet
ovocného i jiného stromoví.
Podle sdělení St.
P. Ú. nebyl prodej tento úřadem schválen.
Nic nebylo však také k tomu účelu
podniknuto, aby alespoň dodatečně mohlo se
použití jeho půdy pro účely pozemkové
reformy tím způsobem, že by zbytkový
statek získala obec, která o to usiluje. Ta pak
propachtovala by část půdy drobným
zemědělcům a domkářům.
Podepsaní projevují
názor, že je nutno neprodleně předložiti
návrh zákona, kterým by podobné jednání
bylo znemožněno a půda zbytkových statků
v takovém případě mohla býti
dodatečně drobným uchazečům
rozdělena.
Z důvodů těch
se podepsaní táží:
1. Je vláda ochotna působiti
k tomu, aby uvedený případ byl přísně
vyšetřen a sjednána náprava,
2. jest ochotna předložiti
poslanecké sněmovně osnovu zákona,
kterou by se znemožnilo podobně zneužívání
přidělených zbytkových statků
a aby mohl býti dodatečně zajišt_n příděl
této půdy drobným uchazečům?
V Praze dne 14. února 1929.