II. volební období. | 7. zasedání. |
I. min. spravedlnosti na interp.
posl. dr. Schollicha a druhů o zabavení tiskopisu
"Deutschnationaler Taschenzeitweiser 1929" (tisk
1836/I),
II. vlády na interp. posl.
Schafera a soudr., aby učitelům středních
škol byla započtena dřívější
služební doba z jiného služebního
poměru (tisk 1643/VIII), a na interp. posl. Simma, inž.
Junga a druhů, aby bylo vydáno nařízení
k zákonu ze dne 24. června 1926, čís.
103 Sb. z. a n. o rozsahu, v jakém lze započítati
dobu, ztrávenou v určité službě,
pro zvýšení platu při jmenování
profesorem (tisk 1623/XXI),
III. min. zemědělství
na inter. posl. Schafera, Roschera a soudr. o neodkladně
nutných úpravách řek ve východních
Čechách (tisk 1615/XXII),
IV. min. soc. péče
na interp. posl. Kleina a soudr. o odnětí invalidní
renty Janu Novákovi z Třeště (tisk 1713/XIV),
V. vlády na interp. posl.
dr. Schollicha a druhů o vyplácení novoročních
remunerací státním úředníkům
(tisk 1569/VI),
VI. vlády na interp. posl.
Simma, Krebse a druhů o rychlé pomoci v krajích
postižených bouří u Broumova a Štětí
(tisk 1652/III),
VII. min. spravedlnosti na interp.
posl. Remeše a soudruhů o oprav článku
"Práva lidu" ze dne 23. listopadu (tisk
1299/VII),
VIII. min. spravedlnosti na interp.
posl. Remeše a soudruhů o postupu presidenta krajského
soudu v Mladé Boleslavi, Františka Jaroše, jenž
odepřel nahlédnutí do spisů, týkajících
se aféry poslance Dubického (tisk 1299/VII),
IX. min. zemědělství
na interp. posl. Mikuláše, Knejzlíka, Langra,
Riedla a druhů o poměrech na lesním velkostatku
vysoké školy zemědělské v Brně
- ředitelství Adamov (tisk 1615/IX),
X. min. železnic na interp.
posl. Buřívala, Procházky, Bergmanna a druhů
o úrazových důchodcích a dárcích
z milosti t. zv. provisionistů, jichž zapomenuto bylo
při provedení a stanovení směrnic
k zákonu o příplatcích staropensistům,
výnosem ministerstva železnic ze dne 21. července
1928, č. 12.361 pers. 3 (tisk 1767/IV),
XI. min. vnitra a spravedlnosti
na interp. posl. Landové - Štychové a soudruhů
o bezdůvodném zatýkání a věznění
dělníků, přespávajících
v noclehárnách, a o křiklavých poměrech
u okresního soudu v Karlíně (tisk 1652/VIII),
XII. min. veř. prací
na interp. posl. Kršiaka, Kopasze a soudruhů o státním
solivaru v Solnohradě (tisk 1615/XII),
XIII. min. národní
obrany na interp. posl. Bečko a soudruhů o cvičeních
ve zbrani zemědělských záložníků
(tisk 1554/VI),
XIV. vlády na interpelaci
posl. Bergmanna a druhů (tisk 1122/XIII, 1495/II, 1495/III,
1595/IV, 1595/VII, 1595/XI, 1595/XVI, 1652/XIV), na interp. posl.
Sladkého a druhů (tisk 1480/VII, 1580/XI), a na
interp. posl. dra Klapky a druhů (tisk 1623/XV) o úpravě
činovného,
XV. min. vnitra na interp. posl. Matznera, dr. Koberga
a druhů o potrestání Viktora Weigela z Uničova
pro nezachovávání státního
svátku (tisk 1615/XIV),
XVI. min. spravedlnosti na interp. posl. dr. Czecha, Blatné
a soudr. o zrušení trestu smrtí (tisk 1713/VI),
XVII. min. věcí
zahraničních na interp. posl. dr. Szulloho a druhů
o uveřejnění československých
podání na mírové konferenci (tisk
1688/II),
XVIII. min. vnitra na interp.
posl. Hrušky, Můni a soudr. o - - vrchního
policejného komisaře Plocara na Žižkov
dne 20. května 1928 (tisk 1714/I),
XIX. min. vnitra na interp. posl.
Srby a soudr. o nesprávném postupu zemského
správního výboru v Praze v příčině
stavby silnic v okresu přeloučském (tisk
1595/XIV),
XX. min. spravedlnosti na interp.
posl. Můni a soudr. o odsouzení Antonína
Pinty, dělníka v Libušíně (tisk
1767/VIII),
XXI. min. vnitra na interp. posl.
Bečko, dr. Dérera a soudr. o zbití Jana Šutáka
četníky (tisk 1688/XVIII),
XXII. vlády na interp.
posl. Hrušovského a druhů o přídělu
půdy ze zabraného kuffnerovského velkostatku
v Senici (tisk 1767/XV).
V obsahu zmíněných
míst shledalo státní zastupitelstvo skutkovou
podstatu přečinů podle §§ 488,
491, 493 tr. z. a čl. V zák. č. 8/1863 ř.
z., §u 224 tisk. zák., dále §§ů
14/3, 14/5 a 17/1 zákona na ochranu republiky a mělo
za to, že veřejný zájem žádá,
aby zabavením bylo zabráněno dalšímu
rozšiřování závadného
obsahu.
Soud zabavení potvrdil
z týchž důvodů a tím uznal, že
státní zastupitelstvo řídilo se při
svém postupu proti tiskopisu zákonem. Bylo-li zabavení
i po rozhodnutí soudu pokládáno za křivdu,
bylo věcí těch, kdož tak soudili, aby
použitím opravných prostředků
umožnili přezkoumání rozhodnutí
na podkladě námitek, jež by přednesli.
To se však nestalo, takže
zůstalo při rozhodnutí soudu, jež bylo
učiněno bez slyšení súčastněných.
Svoje názory o výkonu
tiskové censury projevil jsem již vícekrát
při projednávání státního
rozpočtu a mohu jen na tyto svoje projevy poukázati.
V Praze dne 6. prosince 1928.
V Praze dne 16. října
1928.
Na provedení opravných
prací na řece Úpě mezi km 0.11 - 8.4
bylo povoleno v tomto roce 3110.000 Kč a schváleny
projekty úprav na téže řece v České
Skalici o rozpočteném nákladu 65.000 Kč,
v Hořejším Starém Městě
o rozpočteném nákladu 140.000 Kč a
v Mladých Bukách o rozpočteném nákladu
176.000 Kč. Městu Trutnovu byl povolen příspěvek
150.000 Kč na prováděné jím
opravné práce poškozené městské
trati řeky Úpy.
Aby se čelilo nezaměstnanosti
v Prosečném, byl schválen projekt úpravy
Malého Labe v téže obci o rozpočteném
nákladu 5511.800 Kč.
Okresní správní
komise v Broumově zadala vypracování projektu
na úpravu potoka Štěnavy v úseku Meziměstí-Broumov-Otovice
a potoka Vojgtsbachu v Broumově, úř. aut.
civ. ing. K. Denkovi na Vinohradech. Náklad úpravy
se odhaduje částkou 6,000.000 Kč. Po schválení
a finančním zajištění tohoto
projektu bude možno zahájiti stavební práce.
V Praze dne 8. listopadu 19228.
Jan Novák z Třeště
byl nálezem okresní sociálně-lékařské
prohlídkové komise v Jihlavě ze dne 20. dubna
1920, č. j. 1861/20, uznán válečným
invalidou se ztrátou výdělečné
způsobilosti 55% pro ztuhlost levého kloubu kyčelního,
která podle udání vznikla poraněním
levé kosti stehenní koněm na italské
frontě v roce 1918. Zároveň byly zjištěny
vyhojené bércové vředy a
ploské nohy jako vada neválečná. Na
základě tohoto nálezu byl mu přiznán
invalidní důchod.
Při revisní prohlídce
provedené dne 26. ledna 1926 bylo přezkoumáním
vojenských spisů superarbitračních
a odvodních záznamů zjištěno,
že Novák nebyl až do 9. března 11917 odveden
k vojenské službě pro ploské nohy, městky
a bércové vředy. Při třídění
domobraneckém dne 9. března 1917 byl uznán
schopným k domobranecké službě a nastoupil
v červnu neb v červenci 1917 vojenskou službu.
Podle záznamního listu datovaného ve
Vídni dne 22. srpna 1917 byl Novák již dne
28. července 1917 jako vojín vozatajské divise
č. odevzdán do léčení bývalé
nemocnice č. IV. v Meidlingu, kde udal, že byl nemocen
kyčelní chorobou již po 0 let. Pro tuto kyčelní
chorobu byl navržen k vojenské superarbitraci,
ta však provedena byla teprve po převratě
dne 10. června 1919 a komise patrně bez předchozích
spisů, jmenovitě chorobopisu z bývalé
válečné nemocnice č. IV v Meidlingu,
uznala Nováka válečným invalidou pro
zranění levé dolní končetiny
pádem s koně
ve službě vojenské.
Výměrem ze dne 21.
června 1926, č. j. 76627/26, nebyl pak od 1. července
1926 Novákovi invalidní důchod přiznán
a zemská odvolací komise, ku které se Novák
z uvedeného výměru odvolal, zamítla
odvolání jeho jako neodůvodněné
nálezem ze dne 15. března 1927, č. j. 28852/7,
ježto podle roentgenologického vyšetření
všeobecné veřejné nemocnice v Jihlavě
šlo u Nováka o starý tuberkulosní proces
v levém kloubu kyčelním, kdežto po zlomenině
krčku kosti stehenní nebylo shledáno stop.
Proto nebyl Janu Novákovi
výměrem zemského úřadu pro
péči o válečné poškozence
v Brně ze dne 7. dubna 1927, č. j. 45777/27, invalidní
důchod přiznán.
Žádosti Jana Nováka
o obnovu řízení prohlídkového
vyhověno nebylo, ježto žadatel neprokázal
nových neznámých dosud okolností,
jež by mohly míti vliv na změnu nálezu
zemské odvolací komise pro válečné
poškozence v Brně ze dne 15. března 1927. Podrobnými
lékařskými nálezy bylo zjištěno,
že Novákův tělesný stav je stejný,
jak popsán byl v záznamním listě bývalé
válečné
nemocnice č. IV v Meidlingu v červenci 19117, že
tedy choroba Novákova válečnou službou
nebyla ani zhoršena a že tvrzené pohmoždění
nezanechalo následků.
V Praze dne 1. října
1928.
Pokud byly v jednotlivých
resortech t. zv. vánoční, resp. novoroční
odměny v roce 1927 udělovány, dálo
se tak jednak individuelně podle odpovědností
úkolů, mimořádnosti a intensity práce,
zejména též v hodinách mimoúředních
konané.
Nikde nebyl však činěn
rozdíl mezi příslušníky různých
národností.
Pokud se interpelace zmiňuje
o důchodkové kontrole, dlužno podotknouti,
že remunerace byly v roce 1927 vyplaceny individuelně
z přebytků důchodkových pokut jednak
přednostům úřadů a úředníkům,
kteří prokázali zvýšenou služební
činnost a vynikli horlivostí při zjišťování
důchodkových přestupků, jednak podle
§u 2 odst. 33 zákona z
25. června 1924, č. 157 Sb. z. a n., a to rovněž
bez ohledu na národní příslušnost.
Zevrubnějšího
vysvětlení nelze podati, neboť interpelace
neuvádí pro svá tvrzení konkrétních
případů.
V Praze dne 2. února 1929
Udělování
podpor zemědělcům postiženým
živelní pohromou, počínajíc r.
1928, je podle §u 2 zákona ze dne 14. července
1927, č. 118 Sb. z. a n., o poskytování podpor
při živelních pohromách a prováděcího
nařízení k tomuto zákonu ze dne 4,
května 11928, č. 75 Sb. z. a ., svěřeno
zemědělským radám a na Podkarpatské
Rusi zemědělskému referátu Zemského
úřadu v Užhorodě. Tyto rozhodují
o podporách na základě elaborátů
zaslaných jim příslušnými úřady
I. stolice podle volného uvážení s platností
konečnou.
Podle hlášení
okresních správ politických z postižných
okresů a zemědělské rady v Praze podpůrná
akce ve smyslu svrchu uvedených právních
předpisů provádí se s urychlením.
Státní dotace ve
výši stanovené § 2 vládního
nařízení č. 75/1928 Sb. z. a n. jsou
zemědělským radám poukazovány
ve čtvrtletních splátkách předem
a mají tyto nyní již na rok 19228 plné
obnosy této dotace.
Pro postižené nezemědělce
v politickém okresu broumovském poskytlo ministerstvo
vnitra jako nouzovou podporu částku 30.000 Kč.
V ostatních okresích
v interpelaci zmíněných byly pohromou tou
způsobeny škody pouze zemědělcům.
Vypracování projektu
na úpravu řeky Štěnavy v úseku
Meziměstí-Broumov-Otovice a potoka Vojgtsbachu v
Broumově, jejíž náklad se odhaduje částkou
6,000.000 Kč. bylo již okresní správní
komisí v Broumově zadáno. Po schválení
a finančním zajištění projektu
budou práce zadány podnikateli.
Ministerstvo veřejných
prací bylo by zásadně ochotno povoliti přiměřené
státní příspěvky na opravy
škod, způsobených živelními pohromami
v letošním roce na silnicích v okresu Broumov
a Štětí, budou-li mu předloženy
žádosti postižených okresů nebo
obcí, doložené rozpočty a při
větších škodách i projekty na potřebné
úpravy.
S ohledem však na stav úvěrů,
jimiž ministerstvo veřejných prací pro
podporování nestátních silničních
staveb disponuje, mohlo by však přihlížeti
jen k takovým škodám, které svým
rozsahem přesahují finanční schopnost
dotčených okresů a obcí.
V Praze dne 20. listopadu 1928.
Náměstek předsedy
vlády: Šrámek v. r.
V úřední
opravě, již zaslalo státní zastupitelství
v Praze redakci časopisu "Právo lidu"
ve shora uvedené věci, bylo prohlášeno,
že spisy věci té se týkající
byly vyžádány ministerstvem spravedlnosti od
presidia krajského soudu v Ml. Boleslavi dne 16. listopadu
1927, že byly odeslány z Mladé Boleslavi dopisem
ze 17. listopadu a byly v ministerstvu již 18. listopadu
dopoledne a nemohly býti tedy týž den odpoledne
u soudu v Mladé Boleslavi, kam byly zpět zaslány
z ministerstva teprve 20. listopadu 1927 v poledne.
Tato tvrzení odpovídají
naprosto pravdě a skutečnosti a jsou patrna ze spisů
ministerstva i ze spisových záznamů kanceláře
o dojití a odeslání spisů. Obsah úřední
opravy jest pravdivý. Páni interpelanti neuvádějí
udánlivě zjištěné opačné
skutečnosti, jako by spisy byly ještě 18. listopadu
odpoledne u krajského soudu v Ml. Boleslavi a byli asi
k této své mylné domněnce svedeni
tím, že president krajského soudu
prohlásil při intervenci zástupců
advokátní kanceláře Dra Švarce
dne 18. listopadu 1927 odpoledne, že spisů potřebuje
a že jim je ihned vyvdati nemůže. Nesdělil
jim, že spisy již den před tím předložil
ministerstvu spravedlnosti, které si spisy ty vyžádalo
jen proto, poněvadž radovi zemského soudu Koťátkovi
bylo ve článku "Práva lidu"
ze 16. listopadu 1927 vytýkáno, že podléhá
žalobcova vlivu.
Za těchto okolností
musím prohlásiti k otázkám interpelace:
President krajského soudu
neodepřel vydání spisů, nýbrž
prohlásil podle skutečnosti, že je nemůže
ihned vydati. Prohlásil tak z vlastního podnětu.
Ke stíhání jeho z tohoto důvodu není
příčiny. Že zaslaná oprava odpovídá
pravdě, uvedl jsem již shora.
Jen k vyvarování
omylu podotýkám ke třetímu odstavci
interpelace, že v opravě nebylo tvrzeno, že spisy
byly již 17. listopadu 1927 v Praze, nýbrž správně
až 18. listopadu 1927, jak se uvádí ve druhém
odstavci interpelace.
V Praze dne 22. září
1928.
V odpověď na tuto
interpelaci dovoluji si poukázati na současnou odpověď
mou na interpelaci týchž pp. poslanců podanou
o opravě článku "Práva
lidu" ze dne 23. listopadu
(č. t. 1299/XIII).
Musím znova opakovati a
prohlásiti, že neodpovídá pravdě
tvrzení, že spisy, v něž si 18. listopadu
1927 odpoledne přál nahlédnouti zástupce
advokátní kanceláře Dr. Švarce,
zastupujícího Jindřicha Svárovského,
byly v době přednesené žádosti,
t. j. dne 18. listopadu odpoledne u krajského soudu v Mladé
Boleslavi, že nebyly dosud odeslán, ani
k odeslání připraveny tak, že by nahlédnutí
nebylo možné a mohly beze všeho býti dostavivšímu
se právnímu zástupci předloženy.
Prohlašuji opětně
a jest zřejmo ze spisů ministerstva spravedlnosti
a úředních záznamů, že
spisy ty byly již 18. listopadu 1927 dopoledne dodány
poštou ministerstvu spravedlnosti, které je 20. listopadu
1927 v poledne zaslalo zpět presidiu krajského soudu
v Mladé Boleslavi. Tvrzení, že spisy byly ještě
18. listopadu 1927 v odpoledne v Mladé Boleslavi, jest
mylnou domněnkou, zaviněnu
tím, že president krajského soudu odpověděl
- podle tvrzení interpelace - že nemůže
říci důvodů, proč nemůže
spisy dáti k nahlédnutí. Důvodem bylo
právě jen předložení jich ministerstvu
spravedlnosti a důvod ten mohl býti bez závady
sdělen.
Ministerstvo bylo v oboru své
zákonné působnosti oprávněno
vyžádati si spisy ty, aby se přesvědčilo,
jsou-li výtky činěné soudu ve článku
"Práva lidu"
ze 16. listopadu 1927 důvodny.
Při tomto stavu věci
odpadá tedy nutnost činiti nějaká
opatření, aby soudcovská neodvislost byla
chráněna.
Poněvadž spor, který
zavdal podnět k interpelaci, byl již ukončen,
odpadá odpověď na otázku č. 2
interpelace.
V Praze dne 22. září
1928.
Tvrzení interpelace, že
byli vyloučeni obyvatelé obcí v obvodu tohoto
velkostatku ležících vůbec z dobrodiní
pozemkové, resp. lesní reformy, není naprosto
správné, ježto zemědělská
půda byla přidělena ve všech obcích
buď dlouholetým pachtýřům, kteří
uplatnili na ni svůj nárok, anebo byla rozparcelována
a přidělena různým drobným
uchazečům (Křtiny). Lesní půda
nezůstala po záboru rovněž celistvá,
nýbrž byly z ní po vyklučení
lesa odprodány některým obcím a jich
obyvatelstvu pozemky na pole a stavební místa,
jak se stalo v Kukovině, Bukovince, Řicmanicích,
Babicích a Adamově.
Obyvatelstvo zmíněných
obcí požívá dosud výhod, které
poskytoval dřívější majitel chudému
obyvatelstvu, drobným zemědělcům a
obcím a to nejen ve stejné míře s
případným určitým uspořádáním,
nýbrž často i v míře vyšší.
Zejména uvádí se toto:
1. Že správa velkostatku
soustavně zdražovala a zdražuje v obvodu zmíněných
obcí veškeré druhy dříví
a to neúměrně k cenám dříví
na velkostatcích sousedních, jest naprosto nesprávné.
Ceny stavebního dříví řídí
se povšechným okolnostmi na dřevařském
trhu - nikoliv libovůlí správy statku - a
jsou určovány podle cen docílených
při ofertním prodeji dříví
ve velkém. Nejlepším důkazem toho, že
ceny dříví na velkostatku Adamov nejsou přemrštěné,
jest okolnost, že
firmám z Čech vyplácí se transportovati
zakoupené dříví pro obchod až
do Čech. Chudému obyvatelstvu byla poskytnuta ze
stávajících cen sleva na stavebním
dříví podle výsledku šetření
o podané žádosti a to v 1 případě
5%, ve 2 případech 15%, v 7 případech
20%, a v 1 případě 50%. Cena palivového
dříví byla pak letos oproti roku 1927 o 3,-
až 7,- Kč na 1 prm snížena.
2. Zakoupené a zaplacené
stavební dříví odvážejí
kupci z lesa kterýkoliv den v létě od 6.
do 19. hodiny, v zimě od 8. do 16. hodiny.
Drobný prodej paliva, při
němž platí se dříví na
místě, děje se v každém hájenství
dva dny v týdnu k tomu určené. Poněvadž
pak každá správa polesí má tři
hájenství, prodává se palivo v každém
polesí po celý týden. Zakoupené dříví
musí kupec odvézti v prodejní dny.
Hodlá-li kupec zakoupiti
větší množství paliva než
20 prm, předá se najednou toto množství
zvláštním úředním záznamem
a může si pak po zaplacení odvézti dříví
kterýkoliv den bez ohledu na t. zv. prodejní dny.
Toto uspořádání drobného prodeje
paliva bylo nutné proto, že kupci paliva jezdili do
lesů kdykoliv jim napadlo a hajní, místo
aby vykonávali ochrannou službu a práce jim
přikázané, byli nuceni po celý den
hlídati dřevo, které jim kupci odváželi
velice často, aniž by je zaplatili, takže bylo
často těžba
hledati kupce po okolních vesnicích a zaplacení
dřeva vymáhati. Podle nabytých zkušeností
neuškodila náprava tato řádnému
kupci, lesu pak prospěla. Tím vysvětluje
se zjev, o němž interpelace tvrdí, že
jest z obchodního hlediska prostě nemožný.
3. Poplatky, které se vybírají
z lámání stavebního kamene a kopání
písku, jsou tak malé, že se nevyplácí
porušiti a obnažiti za ně lesní půdu,
což nejlépe vysvítá z následujícího:
Uchazeč o kámen lámal nejraději kámen
vždy tam, kde se mu to nejlépe hodilo a otevřel
často druhé a třetí místo,
nepotřebný materiál pak házel za sebe,
čímž ucpával přístup k
lomu dalším uchazečům, kteří
byvše poukázáni na toto otevřené
místo, snižovali z důvodu nepřístupnosti
nabízenou cenu tak, že za vyčištění
těchto lomů musela
často správa statku platiti větší
sumy, než utržila za prodaný kámen. Ač
jest v celém okolí dosti kamene, zařídila
správa statku, aby umožnila obyvatelstvu zakoupiti
si stavební a jiný kámen, 3 lomy, v nichž
vyrábí kámen sama a odprodává
jej pak uchazečům za cenu rovnající
se mzdě dělníků za lámání
kamene a stejnému poplatku, který platili dříve
kupci, když si nalámali kámen sami. Tento způsob
prodeje kamene nelíbí se však většině
uchazečů proto, že si nemohou vybírati
libovolně specielní kámen k specielnímu
upotřebení. Věc illustruje nejlépe
zjištěný případ, že kupec
kamene obdržel od svého odběratele za kámen
v lomu statku vyrobený po 4 km transportu a naložení
do vagonu cenu desetkrát vyšší, než
sám zaplatil, při čemž mu zůstal
zisk a statku neupravený terén.
Žádostem obcí a jednotlivců o darování
kamene vychází správa statku ochotně
vstříc. Tak byla v r. 1927 příznivě
vyřízena žádost obce Babice o darování
štěrku na opravu dvou obecních cest, ke kterémužto
účelu obdrží zdarma obec Olomúčany
letos 10 m3 štěrku.
Dvě žádosti jednotlivců o slevu na kameni
se projednávají. Jest tudíž tvrzení
interpelace v tomto směru v celém svém rozsahu
nepravdivé.
4. Obcím neposkytuje správa
statku slev na palivovém dříví pro
otop škol jednak proto, že statek platí veškeré
jemu předepsané obecní přirážky,
tedy i přirážky spojené s vydáním
na otop škol, jednak že není možno slevu
na palivu povoliti, poněvadž velkostatek leží
v 16 kat. obcích a poskytovati slevu na palivu jedné
obci, znamenalo by nebezpečný a velmi nákladný
prejudic pro stejný
požadavek ostatních obcí.
5. Sbírati houby, lesní
ovoce a léčivé byliny jest dovoleno každému
na zvláštní průkaz, který se
vystavuje za nepatrný poplatek na celý rok. Sběrači,
kteří těmito plodinami, anebo léčivými
bylinami obchodují, platí poplatky poněkud
vyšší, chudému obyvatelstvu vydávají
se průkazy zdarma. Aby však mohl býti prováděn
dozor lesním personálem určují se
ke sbírání celé dílce lesa,
volné potulování lesem se ovšem nedovoluje.
Z uvedeného jest zřejmo, že tvrzení
interpelace o zákazu
v tomto směru jest úplně nepravdivé.
6. Proti sbírání
chrastí na zvláštní průkaz, který
obdrží chudí zdarma, děje-li se na místech
a ve dnech určených, není námitek.
Není přece naprosto možno z důvodů
hospodářských, dále z důvodů
dozoru, ochranné služby a bezpečnosti tělesné
připustiti sbírání chrastí
v libovolné dny a v libovolných částech
lesa, anebo dosavadním způsobem, že se potulovalo
v každou hodinu lesem stále množství lidí,
kteří podle své vůle sekyrkami, pilkami
a ostrými háky odřezávali
větve stromů, káceli slabé i silnější
stromy a odnášeli si je domů. Žádá-li
se od starosty obce potvrzení, že dotyčný
uchazeč jest chudý, není to pouhou formalitou,
nýbrž nutným opatřením, aby se
výhody této dostalo tím, kdož jí
skutečně zasluhují, dále
aby zamezen byl do lesa vstup pytlákům a jiným
nespolehlivým osobám.
7. Správa statku nemohla
dále klidně přihlížeti k tomu,
aby s trávou vyžínány byly stromky a
lesní kultura a proto, pokud jest to z důvodů
hospodářských vůbec možno, dovoluje
trhati (nikoliv žíti) trávu na místech
vykázaných a za dozoru lesního personálu,
takže si ji nemíní ponechati, aby raději
shnila. Aby vysázené stromky nebyly při tom
poškozeny, dává k jich většině
správa statku zapíchnouti kolíky, kteréžto
opatření stojí ročně více
jak Kč 20.000,-. Z uvedeného jest zřejmo,
že ani v tomto směru nemají obce důvodů
ke stížnosti.
8. Velmi neblahý zjev jest
těžení lesní hrabanky. Velkostatek Adamov
leží velkým dílem na krasovém
propustném a proto suchém vápenci a olupování
lesa o jediné hnojivo vedlo téměř
k úplnému zničení velkých ploch
lesních. Kol obcí jsou partie do set hektarů
úplně vyhrabány, takže není místy
stopy po humusu, který udržuje vlhkost a živiny
pro les, místo něhož ční bílý
palící vápenec, jako smutná výstraha
Povinností správy
statku jistě bylo a jest čeliti neoprávněnému
odvážení lesního steliva, zvláště
když se mnohdy domácí stelivo - sláma
a pod. - prodávalo. Jestliže správa statku
pronásleduje co nejúčinněji krádež
lesního steliva, pracuje nezištně pro generace
příští,
kterých sama nikdy nepozná a především
k dobru všech okolních obcí, které si
nyní na ni stěžují.
9. Procházky lesem povoluje
správa statku na zvláštní průkaz
po všech stávajících cestách
a stezkách, nikoliv však mimo ně. Uváží-li
se, že jediná železniční zastávka
Babice vychrlila ve sváteční dny 5. a 6.
července t. r. 1.000 návštěvníků
lesa, kteří zachází neopatrně
s ohněm a způsobují často lesní
požáry (posledně 16. července) olamují
dále exotické dřeviny, vytrhávají
vzácné sazenice, trhají a vyrývají
lesní květiny - mnohdy botanické zvláštnosti
- vysekávají mladé jasany a javory na hole
a oblouky, strhávají kůru na mladých
lípách k výrobě ošatek, trhají
ratolesti listnatých stromů pro kozy a králíky,
při sběru lesních plodin zašlapávají
tisíce sazenic,
chozením mimo vykázané cesty a stezky znepokojují
zvěř, slídí po mladě zvěři
(ve dnech 7. až. 10. července zničili návštěvníci
7 srnčích kůzlat) a bažantích
vejcích a mají příležitost k
pytlačení a ničení zvěře,nelze
tvrditi, že vydávání průkazek
jest holou zbytečností,
nýbrž naprostou nutností, zvláště
když blízkost Velkého Brna skýtá
vítanou příležitost k dobrému
zpeněžení všeho, co les produkuje.
10. Zákaz používati
cesty z Adamova do Křtin vztahuje se pouze na motorová
vozidla a na část cesty od přípojky
k okresní silnici z Babic do Křtin až po osadu
Josefov. O této cestě, kterou vybudovala správa
statku jako lesní silnici a po povodni roku 1927 ji velkým
nákladem znovuzřídila, tvrdí interpelace,
že jest velmi důležitým prostředkem
dopravním, což před
její správou mimo správu statku nikdo nevěděl
a žádné z interesovaných obcí
na její vybudování nepřispěla.
Když pak správa statku nabídla tuto silnici
okresní silniční správní komisi
s výhradou schválení ministerstva zemědělství
zdarma, žádná z obcí se o věc
nestarala a tutu akci nepodpořila. Snad nechtějí
obce svou stížností docíliti, aby mohly
bez jakéhokoliv přispění a odpovědnosti
užívati cest které by statek svým nákladem
řádně vybudoval a udržoval! Že
nesmí správa statku na vlastní zodpovědnost
povoliti volné používání
těchto soukromých cest, vysvítá nejlépe
z tohoto případu: Dne 17. dubna t. r. jel po uvedené
cestě proti zákazu správy statku nákladní
automobil, který sjel nešťastnou náhodou
po svahu cesty, kde se převrhl a shořel. Při
tom přišel jeden
člověk o život a několik lidí
se zranilo, načež byl učiněn pokus,
aby správa statku nahradila za shořelé auto
škodu v částce Kč 80.000,-.
11. Interpelace uvádí
dále rovně naprosto nesprávně, že
se vůbec nevyhovuje žádostem obcí o
opravy obecních cest. Jak tato věc ve skutečnosti
vypadá, jest zřejmo z toho, že správa
statku vybudovala řádně nákladem jdoucím
do statisíců špatné veřejné
cesty potřebné pro statek z Adamova do osady Josefova
a odtud v úsecích do Olomúčan, dále
od Josefova do Habrůvky
jako silnice. Obec Babice obdržela na vybudování
okresní silnice z Babic do Křtin veškeré
potřebné pozemky zdarma, nadto byla poskytnuta silniční
správě i peněžitá podpora okrouhle
Kč 100.000,-. Na vybudování okresní
silnice z Adamova do Brna nabízí správa
statku s výhradou schválení ministerstva
zemědělství všecky potřebné
pozemky zdarma, stavební materiál na těchto
se nacházející a kromě toho i přiměřenou
peněžitou podporu. Docela byl i ředitelstvím
statku vypracován technický posudek o této
cestě, avšak
záležitost zůstává v klidu pro
nedostatečný zájem súčastněných
obcí a činitelů.
12. Další nepravdou
jest tvrzení interpelace, že správa statku
prohlásila, že ti sedláci, kteří
vozí dříví na státní
pilu v Adamově, budou povinni lesnímu personálu
obdělávati pole. Obdělávání
polí deputátních jest soukromou záležitostí
toho kterého zaměstnance a nikoliv správy
statku. Každý zaměstnanec statku, mající
deputátní polnosti, platí si obdělání
sám ze svého a nikoliv správa statku. Samozřejmé
však jest, že správa statku
bude požadovati, aby oni povozníci, kteří
žádají o zaměstnání v
zimě, pracovali, ovšem za smluvenou mzdu, i tehdy,
kdy je toho správě statku potřeba a jde-li
ovšem o obdělávání pozemků
- i na těchto. Není naprosto možno, aby povozníci
byli zaměstnáni
pouze tehdy, kdy oni toho potřebují, nýbrž
i tehdy, kdy toho potřebuje správa statku.
Z uvedeného jest zřejmo,
že tvrzení interpelace jest celkem úplně
nesprávné a nepravdivé, činíc
celkový dojem, že určité části
obyvatelstva nejde o udržení neb zlepšení
zmíněných výhod, jako spíše
o udržení poměrů, které zavládly
po válce a po státním převratě,
kdy uvolněná morálka a mizivý smysl
pro pořádek dovoloval vše z lesa odnášeti.
Vzhledem k vylíčenému
stavu věci byl postup správy statku, jíž
záleží na tom, aby žila s obcemi ležícími
v jejím obvodu v míru a souladu, v každém
směru úplně správný, takže
nelze činiti opatření požadovaná
v bodě 2. až 3. interpelace. Zrevidují-li interesované
obce svá přání a požadavky a
usměrní-li je podle platných zákonů
a nařízení,
dojde jistě ke klidnému spolužití správy
statku s obyvatelstvem obcí v jeho oblasti ležících.
V Praze dne 6. září
1928.