Interpelace podle svého obsahu týká se bytové
péče o státní zaměstnance,
která hlavně přísluší
do oboru působnosti ministerstva veřejných
prací, které sledovalo vždy s plnou pozorností
neutěšené bytové poměry státních
zaměstnanců na Podkarpatské Rusi.
Pro Podkarpatskou Rus byl povolen zvláštní
úvěr 10.3 mil. Kč, aby bytové tísni
státních zaměstnanců bylo odpomoženo.
Novostavby obytných domů byly provedeny nejen v
hlavních střediscích úřadů,
ale i v menších místech, kde se toho jevila
nejnaléhavější potřeba.
Při volbě místa byl vzat za základ
program dodaný civilní správou Podkarpatské
Rusi jako nejsměrodatnějším činitelem,
jemuž jsou místní poměry známy.
Jestliže nebyly v Jasině obytné domy postaveny,
lze to vysvětliti tím, že byla na Podkarpatské
Rusi místa ještě potřebnější,
kde okamžitá výpomoc byla nutná.
Pokud se týče resortu ministerstva železnic
dlužno podotknouti, že na Podkarpatské Rusi státní
správa železniční se všemožně
snaží, aby nejpotřebnějším
místům v mezích svých finančních
prostředků pomohla a postavila již na Podkarpatské
Rusi ze svých investičních prostředků
v Užhorodě 3 domy, v Čopu 1 dům, v Mukačevě
a v Rahově 1 dům.
V Jasině pak obývá více než 3/4
ženatých železničních zaměstnanců
buď byty naturální, nebo domky vlastní
a pouze méně než 1/4
bydlí v podnájmu. Byty železničních
zaměstnanců v Jasině nejsou pak nikterak
od služebního místa vzdáleny. V tom
směru údaje interpelace nejsou tedy zcela přesné.
Mimo to jsou železničním zaměstnancům
poskytovány k bytovým a stavebním účelům
zápůjčky ze "Zahradníkova fondu",
které pro žadatele z Podkarpatské Rusi dosáhly
částky 214.000 Kč.
S hlediska ministerstva pošt a telegrafů dlužno
uvésti, že ministerstvu tomu jsou známy obtíže
spojené s ubytováním poštovních
zaměstnanců na Podkarpatské Rusi. Ministerstvu
pošt a telegrafů jest však také známo,
že příčinou těchto potíží
není ani tak nedostatek bytů vůbec, jako
spíše nedostatek vhodných a zdravých
bytů, na Podkarpatské Rusi zjev to všeobecný,
který jest důsledkem odlišných poměrů
stavebních, vyplývajících
z poměrně nízké životní
a sociální úrovně, jejíž
zvýšení bude vyžadovati dlouholeté
a široce plánovitě založené pomoci
státní.
Pokud ministerstvo pošt a telegrafů mělo vůbec
možnost v losové akci státní uplatniti
zájmy poštovních zaměstnanců
zvláště, pamatovalo i na Podkarpatskou Rus
a dalo vystaviti obytný dům pro poštovní
zaměstnance v Užhorodě. Nemajíc jiných
prostředků k tomuto účelu, nemůže
ministerstvo pošt a telegrafů dalších
staveb podnikati, ježto prostředky z akce losové
jsou již vyčerpány.
V Jasině jest celkem 5 poštovních zaměstnanců,
kteří všichni bydlí buď v místě
nebo v blízkém okolí.
Bytovou situaci zaměstnanců finanční
správy v Jasině nelze považovati za neuspokojivou,
což lze souditi z toho, že hlavní finanční
ředitelství v Užhorodě na vyzvání
ministerstva financí, aby sdělilo obce, v nichž
bytové poměry jsou nejsvízelnější,
Jasinu ve zprávě z počátku tohoto
roku vůbec neuvedlo.
Všechny úpisy zaměstnanců finanční
správy na Podkarpatské Rusi na státní
stavební půjčku losovou učiněné
v době, kdy výtěžek těchto úpisů
mohl býti věnován výhradně
pro stavbu domů pro státní zaměstnance,
byly věnovány na stavbu státních obyt.
domů pro státní zaměstnance na Podkarpatské
Rusi.
Ministerstvo financí jest i nadále ochotno v případě,
že z dosud neupotřebeného zbytku výtěžku
losové půjčky stavební bude mu část
přikázána, věnovati určitý
peníz ku zmírnění bytové nouze
zaměstnanců finanční správy
na Podkarpatské Rusi.
V Praze dne 10. února
1929.
Vláda velmi bedlivě sleduje životní
poměry v cizině a koná již delší
dobu potřebná šetření, nezbytná
k tomu, aby zahraniční přídavky státních
zaměstnanců čsl. zastupitelských úřadů
v cizině mohly býti upraveny. Opatřování
příslušných podkladů pro tuto
úpravu setkává se s velkými obtížemi,
poněvadž jde o šetření, jež
nutno konati vesměs v cizině.
V Praze dne 10. února
1929.
Zákonné předpisy stanoví jako podmínku
přiznání drahotních přídavků,
o něž v interpelaci jde, československé
státní občanství.
Státní správa
železniční vzala již ohled na okolnosti,
které ztížily na Těšínsku
rozhodování o otázce státního
občanství, jak se na ně v interpelaci poukazuje,
a vyplácela v takových případech drahotní
požitky zálohou až do 30. června 1925.
V této své blahovůli arciť
vzhledem k zmíněným již předpisům
zákonným dále pokračovati nemohla.
Přes to však zásadně neodmítá
posuzovati příznivě i takové případy,
při nichž prejudicielní otázka státního
občanství třeba dodatečně bude
vyřízena tak, aby státní správa
železniční pro
obor své působností mohla pokládati
zákonnou podmínku státního občanství
za splněnou.
V Praze dne 10. února
1929.
Podle svého obsahu obrací
se interpelace:
1) proti tomu, že důstojníci proviantnictva
hospodářské služby, oděvnictva
a účetní kontroly při převodu
do nových platů podle zákona čís.
103/1926 Sb. z. a n. (plat. zákona) obdrželi služební
plat podle III. služební třídy a nikoli
podle II. služební třídy,
2) proti tomu, že služební kategorie důstojníků
výkonné hospodářské a účetní
služby zřízená vládním
nařízením č. 104/1927 Sb z. a n. byla
zařazena do III. a nikoli do II. služební třídy.
Vláda řešíc obě uvedené
otázky postupovala přesně podle ustanovení
platového zákona a v jeho duchu, jak z níže
uvedeného vysvítá.
Platový zákon v § 97 odst. (1) roztřídil
služební místa důstojnická ve
3 služební třídy. Podle tohoto ustanovení
náleží do služební třídy
II. místa služebních kategorií, ve kterých
jest pro ustanovení předepsáno úplné
středoškolské vzdělání
a kratší než čtyrleté, avšak
aspoň dvouleté ucelené vysokoškolské
vzdělání, ukončené úspěšným
výkonem státní, případně
přísné zkoušky na vysoké škole
neb alespoň dvouleté vzdělání
na vojenských odborných učilištích
pro výchovu důstojníků z povolání.
Interpelace vychází patrně z názoru,
že důstojníci v ní uvedení byli
v době vydání platového zákona
příslušníky služebních kategorií,
v nichž bylo pro ustanovení předepsáno
dvouleté vzdělání na vojenském
odborném učilišti pro výchovu důstojníků
z povolání (škole pro důstojníky
správní služby z povolání) a
dedukuje z toho, že důstojníci ti měli
býti převedeni do platů podle II. služební
třídy.
Především sluší zdůrazniti,
že v době vydání platového zákona
neexistovaly žádné služební kategorie
ve smyslu § 97 plat. zákona. Neexistovala služební
kategorie důstojníků výkonné
hospodářské a účetní
služby, o níž mluví interpelace ve svém
nadpise a neexistovaly služební kategorie důstojníků
proviantní, hospodářské, oděvní
a účetní služby, o nichž mluví
se v textu interpelace. Existovaly toliko stavovské skupiny
důstojníků proviantnictva,
hospodářské služby, oděvnictva
a účetní kontroly.
Služební kategorie ve smyslu § 97 plat. zákona
mělo podle odstavce (2) tohoto § zříditi
a do služebních tříd zařaditi
vládní nařízení. To stalo se
teprve vládním nařízením č.
104/1927 Sb. z a n.
I kdyby však shora
uvedené stavovské skupiny důstojnické
bylo lze pokládati za služební kategorie ve
smyslu platového zákona, nevznikl ještě
z toho pro příslušníky jejich právní
nárok na zařadění do určité
služební třídy, resp. na služební
plat podle určité služební
třídy, v daném případě
na plat podle II. služební třídy, neboť:
a) Pro ustanovení v uvedených stavovských
skupinách nebylo předepsáno vzdělání
platovým zákonem pro II. služební třídu
požadované. Stavovské skupiny ty doplňovaly
se normálně důstojníky, kteří
byli tělesně méně způsobilí,
a rotmistry kteří po dvanáctileté
službě vykonali zvláštní zkoušku
nebo po šestileté službě absolvovali důstojnickou
školu. Jen částečně byly doplňovány
absolventy školy pro výchovu důstojníků
hospodářské správní služby
z povolání zřízené v r. 1923,
avšak již v roce 1926 opět zrušené.
Nebylo tedy pro ustanovení v těchto stavovských
skupinách předepsáno dvouleté vzdělání
na vojenských odborných učilištích
pro výchovu důstojníků z povolání,
ba nebylo ani předepsáno středoškolské
vzdělání. Jen via facti dostalo se části
(nepatrné) důstojníků těch
obojího tohoto vzdělání.
b) Pro určení příslušnosti důstojníků
v den účinnosti zákona již ustanovených
k jednotlivým služebním třídám
není směrodatným ustanovení §
97 nýbrž ustanovení § 199 odst. (1) platového
zákona, které interpelace sice též cituje,
avšak důsledků z toho plynoucích se
již nedotýká.
Podle tohoto posléz citovaného ustanovení
obdrží zaměstnanec při převodu
do nových platů služební plat podle
té služební třídy, která
odpovídá skupině časového postupu
(postupové skupině), k níž zaměstnanec
v den účinnosti platového zákona přináleží.
Všichni příslušníci uvedených
čtyř stavovských skupin zařadění
byli podle předpisů platných před
platovým zákonem (čl. I. zák. č.
152/1923 Sb. z. a n. a § 21 vlád. nařízení
č. 10/1924 Sb. z. a n.) do postupové skupiny V.
a VI. podle toho, měli-li úplné vzdělání
středoškolské (nebo vojenské, jemu na
roveň postavené) či nikoli. Z toho je zřejmo,
že svým vzděláním odpovídají
obě tyto postupové
skupiny služební třídě III. I
podle důvodové zprávy k vládnímu
návrhu platového zákona (tisk posl. sněm.
č. 100/1926, str. 139) zahrnuje služební třída
III. důstojníky zařaděné dosud
do V a VI. skupiny časového postupu.
Jak již shora bylo řečeno, ponechal plat. zákon
(§ 97 odst. 2) určení služebních
kategorií vládnímu nařízení.
Pro obory služby, obstarávané příslušníky
stavovských skupin proviantnictva, hospodářské
služby, oděvnictva a účetní kontroly
zřídilo vládní nařízení
č. 104/1927 Sb. z. a
n. služební kategorii důstojníků
výkonné hospodářské a účetní
služby. Poněvadž totéž vládní
nařízení předepsalo ve smyslu §
99 odst. (1) a § 101 odst. (1) plat zákona pro ustanovení
na služební místo v této služební
kategorii nejvýše středoškolské
vzdělání,
nemohlo tuto služební kategorii zařaditi do
II. služební třídy, nýbrž
jen do III. služební třídy.
Duchu platového zákona odpovídá, aby
pro ustanovení v té neb oné služební
kategorii nebylo předepisováno předběžné
vzdělání vyšší než
jakého skutečně je zapotřebí
(srov. též důvodovou zprávu k vládnímu
návrhu zákona platového tisk posl. sněmovny
č. 100/1926 str. 115.).
Vzdělání předepsané vládním
nařízením pro uvedenou služební
kategorii je dostačující. Škola pro
výchovu důstojníků správní
služby, která se neosvědčila byla již
počínajíc školním rokem 1926/1927
zrušena. Avšak důstojníci absolventi této
školy, kteří měli též úplné
středoškolské vzdělání
a byli - v očekávání, že bude
zřízena zvláštní služební
kategorie hospodářsko-správní služby
s předepsaným úplným
středoškolským a dalším dvouletým
odborným vzděláním - převedeni
do platů podle II. služební třídy
nebyli vládním nařízením č.
104/1927 Sb. z. a n. - jak interpelace se domnívá
- zařazeni do III. služební třídy,
nýbrž jsou podle § 6 vl. nařízení
vedeni ve zvláštním
osobním stavu a podrželi dosavadní služební
plat s nárokem na jeho další zvýšení
v rámci příslušné platové
stupnice.
V Praze, dne 7 února
1929.
Prvé propočtení celkové služební
doby vojenských gážistů (důstojníků
i rotmistrů) normováno bylo zákonem č.
195/1920 Sb. z. a n. o úpravě služebních
požitků československého vojska. Právní
nárok na propočtení podle tohoto zákona
měli však jen oni vojenští gážisté,
kteří jako takoví byli v den účinnosti
zákona, t. j. v den 1. ledna 1920,
v činné službě.
Novelou k tomuto zákonu (zák. č. 152/1923
Sb. z. a n.) zmocněna byla vláda, aby v mezích
zákona ze dne 9. dubna 1920 č 222 Sb. z. a n. o
propočítání služební doby
státních zaměstnanců a prováděcích
předpisů k němu vydaných (vl. nařízení
č. 666/1920 Sb. z. a n. a vl. nař. č. 165/1922
Sb. z. a n.) provedla nové propočítání
služební doby vojenských gážistů
(čl. XI. cit. zákona).
K provedení tohoto ustanovení zákona vydáno
bylo vládní nařízení ze dne
20. prosince 1923 č. 10/1924 Sb. z. a n. - V duchu zákona
a z důvodů parity mezi voj. gážisty
a občanskými státními zaměstnanci
činilo cit. vl. nařízen rozdíl mezi
voj. gážisty ustanovenými do 8. června
1922, kdy nabylo účinnosti vl. nařízení
č. 165/1922 Sb. z. a n. a těmi, kteří
byli ustanoveni po tomto dni.
Ustanovení § 37 vl. nař. č 10/1924 Sb.
z. a n. je ve shodě se zákonem, jak rozhodl též
nejvyšší správní soud (nálezy
ze dne 21. března 1927 č 5850/27, ze dne 27. června
1927 č. 23004/26).
Skutečnost, že důstojník jmenovaný
z rotmistra po 8. červnu 1922 a přeřaděný
do téhož služného, které měl
jako rotmistr, dosáhl snad vyššího služného
později, než by ho byl dosáhl jako rotmistr,
je vyvážena jinými platovými výhodami
v poměru důstojnickém nehledě k tomu,
že ona zdánlivá újma vyskytla se jen
v případech výjimečných a na
dobu přechodnou a za platnosti nynějšího
platového zákona se nevyskytuje.
Požadavku, aby postiženým důstojníkům
dostalo se náhrady prominutím nebo zkrácením
čekatelské doby v rámci § 99 plat. zákona,
nelze vyhověti, neboť toto opatření
je možné jen u čekatelů, kteří
mají býti ustanoveni důstojníky, nikoli
však u těch, kteří již v den účinnosti
zákona důstojníky byli a kteří
do nových platů převáděni byli
podle části sedmé plat. zákona. V
těchto případech nepřipouští
zákon promíjeného
zkracování čekatelské doby (§
186).
V Praze dne 7. února
1929.
Dům ve Štěpánské ulici č.
p 644 zakoupila svého času česká chmelařská
a vývozní společnost s r. o. v Praze a dala
jej na podzim r. 1922 pro své kancelářské
účely úplně přestavěti
a opatřila jej nástavbou s dvěmi patry (třetím
a čtvrtým), nákladným osobním
výtahem upravila dále fasádu, zřídila
4 nové sklepy pod dvorem a ve dvoře vystavěla
dvě nové garáže pro osobní auta.
Veškeré tyto
adaptace provedla zmíněná společnost
svým nákladem. Nebyla tedy nástavba dvou
pater povolena ministerstvem financí a náklad na
ni nehradila státní správa.
Dům byl zakoupen státem teprve po provedení
shora uvedených adaptací a to za cenu 3,000.000
Kč, k níž přistoupily jedině
poplatky spojené s vyhotovením a vtělením
trhové smlouvy a poplatky převodní. Prodávající
nesl ze svého dávku z přírůstku
hodnoty.
Pokud jde o konkrétní dotazy interpelace budiž
uvedeno toto:
ad 1.) Dům čp 644 v Praze ve Štěpánské
ulici koupilo ministerstvo veřejných prací
v dohodě s ministerstvem financí a N. Ú.
K. Ú. na podkladě schválení ministerské
rady.
ad 2.) Státní správa měla možnost
zvěděti, zač Česká chmelařská
společnost původně dvoupatrový dům
koupila. Tato okolnost však neměla pro státní
správu důležitost, ježto státní
správa kupovala dům již nastavený, 4
patrový a přiměřenost kupní
ceny zjistila sama odhadem provedeným státním
technikem.
ad 3.) Stáří domu bylo státní
správě známo a bylo k němu přihlíženo
při odhadu kupní ceny. Ježto nástavba
byla skutečně již před koupí
provedena, odpadla nutnost zkoumati zdali nástavba byla
technicky nemožna.
ad 4.) Nástavbu 3. a 4. patra zadal firmě Ing. Bečka
dřívější vlastník budovy.
ad 5.) Kolik stála nástavba
dvou pater ministerstvu veřejných prací
známo není, neboť státní správa
koupila dům již nastavený, za celkovou ujednanou
cenu 3,000.000 Kč, k níž přistoupily
pouze ještě poplatky spojené s vyhotovením
a vtělením smlouvy trhové a poplatky převodní.
ad 6.) Uzavření koupě stalo se v dohodě
s N. Ú. K. Ú. Cena 3 mil. Kč přemrštěna
nebyla a zkoumati případně technicky závadnou
nástavbu, i kdyby to bylo za vylíčených
okolností ještě možné, nebylo věcí
N. Ú. K. Ú. Při odhadu a prohlídce
budovy státním technikem nebyla zjištěna
žádná
zřejmá známka, nasvědčující
závadnost provedené nástavby.
ad 7.) Realita má v dnešní době značně
větší cenu, než za ni byla zaplacena.
Ježto N. Ú. K. Ú. místnosti ihned potřeboval
a nájmem v tehdejší době nemohly býti
získány za přijatelných podmínek,
nebylo lze čekati až by o nutné místnosti
bylo postaráno novostavbou.
V Praze dne 10. února
1929.
Vláda republiky čsl. usnesla se dne 17. července
1928 jednak o tom, že se pro službu u podniku "Státní
báňské a hutnické závody"
mimo ústředí zavádí podle §
1 odst. 2. vládního nařízení
č. 103/1927 Sb. z. a n. o úřednických
kategoriích a služebních titulech
technické (sl. tř. Ib) | ||||
účetní (sl. tř. II) | ||||
vyšší pomocné technické služby (sl. tř. II) | ||||
pomocné technické služby (sl. tř. III) a | ||||
nižší pomocné technické služby (sl. tř. IV) |
a jednak o tom, že se pro zmíněnou službu
systemisují služební místa a to:
126 | |||||
69 | |||||
10 | |||||
233 | |||||
72 |
v kategorii zřízenců pro služby odborné
582 služebních míst.
Po provedení této systemisace byla současně
stanovena pravidla, podle kterých mezi jinými sluší
též postupovati co do vázanosti systemisovaných
služebních míst zaměstnanci
smluvními.
Takto byla rozřešena v souhlasu s platovým
zákonem nejen úprava poměrů zaměstnanců
pragmatikálních, nýbrž dány i
podklady pro úpravu poměrů zaměstnanců
smluvních včetně kancelářských
směnařů a výpomocných dozorců
na denní plat.
V Praze dne 3. února
1929.
Dům ve.Štěpánské ulicí
č. p. 644 zakoupila svého času česká
chmelařská a vývozní společnost
s r. o. v Praze a dala jej na podzim r. 1922 pro své kancelářské
účely úplně přestavěti
a opatřila jej nástavbou s dvěmi patry (třetím
a čtvrtým), nákladným osobním
výtahem; upravila dále fasádu, zřídila
4 nové sklepy pod dvorem a ve dvoře vystavěla
dvě nové garáže pro osobní auta.
Veškeré tyto adaptace provedla zmíněná
společnost svým nákladem. Nebyla tedy nástavba
dvou pater povolena ministerstvem
financí a náklad na ni nehradila státní
správa.
Dům byl zakoupen státem teprve po provedení
shora uvedených adaptací a to za cenu 3,000.000
Kč, k níž přistoupily jedině
poplatky spojené s vyhotovením a vtělením
trhové smlouvy a poplatky převodní. Prodávající
nesl ze svého dávku z přírůstku
hodnoty.
Pokud jde o konkrétní dotazy interpelace budiž
uvedeno toto:
Státní správa dala odhadnouti dům
č. p. 644 v Praze-II. nabízený jí
ke koupi bývalým vlastníkem svým státním
technikem a ježto na něm nebylo shledáno žádných
závad a státní správa místnosti
pro umístění nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
naléhavě potřebovala, byl tento dům
se souhlasem ministerstva financí a nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
po schválení příslušného
návrhu ministerskou radou zakoupen
v r. 1923.
Nezakoupil tudíž tento dům "ministr financí"
a nezanedbal nejvyšší účetní
kontrolní úřad povinností, jež
mu dle zákona příslušejí. Závady
ukázaly se teprve po době 5ti let a lze spatřiti
hlavní příčinu v tom, že budova
těžkými vozidly, jež právě
v poslední době Štěpánskou ulicí
ve velkém množství projížděly,
byla značně otřásána.
Státní správa neutrpěla tím,
že bylo nařízeno dům sbourati, žádné
materielní škody, ježto prodejní cena
nemovitosti dosáhne nejméně kupní
ceny, podle dosud učiněných nabídek
na koupi se strany soukromých zájemníků
ji však patrně značně převýší.
V Praze dne 8. února
1929.