II. volební období. | 8. zasedání. |
I. posl. inž. Nečase, Koudelky, Kříže,
Bečko a soudr. vládě ve věci hospodaření
se státním lesním majetkem na Podkarpatské
Rusi,
II. posl. inž. Nečase, Koudelky, Bečko a soudr.
vládě o ohrožení kukuřičného
průmyslu v naší republice,
III. posl. Bergmanna, Špatného, dra Klapky, Zeminové
a druhů vládě o zařadění
města Kolína n. Labem do skupiny míst B státních
zaměstnanců,
IV. posl. dra Klapky, Bergmanna, Špatného a druhů
vládě ve věci zařazení obce
Opařan do skupiny C činovného,
V. posl. Bergmanna, Špatného, Zeminové a druhů
min. financí o strážním přídavku
finanční stráže,
VI. posl. Bergmanna, Tučného, Buřívala,
Procházky a druhů vládě o dovolené
na zotavenou zřízeneckého personálu
poštovního,
VII. posl. Bergmanna, Tučného, Buřívala,
Procházky a druhů min. financí o příbytečném
finanční pohraniční stráže,
VIII. posl. Sladkého, Bergmanna, Buřívala,
Zemínové, Procházky a druhů vládě
o přeřazení města Karvinné
na Těšínsku do vyšší skupiny
míst B činovného,
IX. posl. Bergmanna, Špatného, Zeminové, dra
Klapky a druhů vládě o nezákonném
zařazení obce Bochov u Karlových Varů
do skupiny míst B činovného státních
zaměstnanců,
X. posl. Mateje a súdr. min. zdravotníctva a telesnej
výchovy vo veci bardiovskej krajinskej verejnej nemocnice,
XI. posl. Brodeckého a soudr. min. vnitra, že příslušníci
četnictva jsou zkracováni v právu stížnostním,
XII. posl. Brodeckého a soudr. min. vnitra, že se
při dovolených četnických gážistů
upírá právo na cestovní dny,
XIII. posl. Brodeckého a soudr. min. vnitra, že četnická
správa nepostarala se o podřízené
za letošních mrazů a loňských
paren,
XIV. posl. Brodeckého a soudr. min. vnitra, že se
upírá úhrada stěhovacích výloh
četnickým gážistům, kteří
byli přeloženi do jiného působiště
buď na vlastní prosbu nebo pro nějaké
zavinění,
XV. posl. Krebse, inž. Junga a druhů min. národní
obrany, jak bují soutěž vojenských hudebních
sborů s občanskými,
XVI. posl. inž. Kalliny a druhů min. pošt a telegrafů
o neudržitelných poštovních poměrech
ve městě Žandově u Chebu,
XVII. posl. inž. Junga, dra Wollschacka a druhů ministru
financí o státních pensistech.
18. února t. r. podali podepsaní poslanci naléhavou
interpelaci ve věci hospodaření s lesním
majetkem na Podkarpatské Rusi, v níž žádali,
aby byla zvýšena kontrola nad hospodařením
cizích zahraničních koncesionářů
na bývalém panství Schönbornově
na Podkarpatské Rusi. V této interpelaci bylo poukázáno
na to, že hrozí nebezpečí neracionelního
hospodaření na tomto panství, jež měří
100.000 ha půdy a náleží k největším
v republice. Veřejnosti nezůstaly utajeny pokusy
o vykácení nejcennějších dubových
porostů v jižní části země
a jiných lesů v snadno přístupných
polohách. Příslušnými činiteli
byly při propachtování 100.000 ha půdy
na Podkarpatské Rusi cizincům rozplašovány
všechny obavy o možnosti nehospodárného
hospodaření v zemi poukazy na domněle velmi
přísná ustanovení smlouvy s cizineckou
společnosti. Zkušenost posledního roku ukázala,
že docházelo k propouštění zaměstnanců
bez náležitého odškodnění
odpovídajícího délce služby,
že dále společnost dělala potíže
provozu i těch málo závodů, které
až dosud na Podkarpatské Rusi pracovaly - že
však naproti tomu nepřistoupila cizinecká společnost,
za níž se dle sdělení odborných
listů "Dřevařských Listů",
"Hospodářské Politiky" atd. kryje
pověstná dřevařská firma Ofa,
k žádným větším investicím.
Podepsaní žádali ve své interpelaci,
aby vláda dala ujištění o tom, že
se nedopustí neracionelní hospodaření
s lesy panství Schönbornova, jež tvoří
jedno z největších bohatství Podkarpatské
Rusi a dotazovali se vlády, je-li ochotna působit
k tomu, aby dle slibů dávaných před
uzavřením smlouvy s cizineckou společností
byl dán jak provisorní, tak i definitivní
pracovní program společnosti "Latorice"
příslušným sborům ke schválení.
Podepsaní žádali vládu také o
vysvětlení, je-li ochotna podati sdělení,
proč byl dán cizí společnosti "Latorici"
souhlas ke koupi celého ohromného, více než
100.000 ha měřícího komplexu za cenu
pouhých 35 mil. Kč, když tato cena dle odhadu
odborníků činí přibližně
jen jednu osminu skutečné ceny, takže tímto
způsobem poškozen je stát, město Mukačevo
i jiné súčastněné obce ušlými
dávkami o milionové částky.
Přes veliký zájem, který věnují
hospodářští i političtí
činitelé všech stran otázkám
obsaženým v této interpelaci, nedostalo se
interpelujícím dosud žádné odpovědi.
Obavy o způsob správného hospodaření
se státním lesním majetkem na Podkarpatské
Rusi zvyšovány jsou v poslední době
okolností, že ve státních lesích
Podkarpatské Rusi nedějí se investice v takovém
rozsahu, jaký by měl býti předpokládán
podle dosaženého zisku. V posledních letech
činil čistý zisk všech tří
lesních ředitelství na Podkarpatské
Rusi přibližně 15 mil. Kč ročně.
Dle finančního zákona, kterým se stanoví
státní rozpočet pro rok 1928, obsaženo
je v čl. II. odst. 4. ustanovení o tom,.že
státním lesům a statkům se ponechává
k úhradě investičních výdajů
20% jejich provozního zisku, pro investice na Podkarpatské
Rusi však celý provozní zisk tam dosažený.
Ačkoliv došlo na Podkarpatské Rusi k určitým
investicím v oboru lesních drah, neodpovídají
dosud provedené práce ani přípravné
práce započaté čistým ziskům
dosaženým ve státních lesích
Podkarpatské Rusi. Panují oprávněné
obavy, aby nebylo zisků, dosažených z podkarpatských
lesů použito jinak, než jak předpisuje
finanční zákon.
Podepsaní táží se pana předsedy
vlády:
1. Je-li ochoten podati vysvětlení ve věci
hospodařeni cizinecké společnosti na 100.000
ha bývalého panství Schönbornova, zvláště
co se týče způsobu propouštění
zaměstnanců, dělání potíží
firmám až dosud na Podkarpatské Rusi výrobu
provozujícím, odstranění obav, týkajících
se vykácení cenných dubových porostů
bez větších investicí a vysvětlení
okolnosti, jak mohlo dojíti k dání souhlasu
k prodeji 100.000 ha půdy za cenu, činící
jen osminu skutečné ceny.
2. Je-li pan předseda vlády ochoten podati sdělení
o tom, užívá-li se zisků dosažených
ve státních lesích a statcích na Podkarpatské
Rusi skutečně k účelům investičním
na Podkarpatské Rusi, jak to předpisuje finanční
zákon - a je-li pan předseda vlády ochoten
vysvětliti, proč dosud neodpovídá
výše prováděných investicí
dosaženému zisku ve státních lesích
a z jakých důvodů se tak činí,
když investice vložené do státních
lesů na Podkarpatské Rusi jsou jedině s to
otevříti lesní bohatství země
a přispět zvláště k industrialisaci
Podkarpatské Rusi krajně potřebné.
V Praze dne 5. dubna 1929.
Dle hodnověrných zpráv činí
kartel škrobového bramborářského
průmyslu (Svaz škrobového průmyslu a
Družstva výrobců syrupu) pokusy, aby byla uvalena
zvláštní výrobní daň ve
výši 75 Kč na 100 kg kukuřice, používané
k průmyslovému zpracování. Příslušná
osnova je dle novinářského sdělení
připravována.
Důvody uváděné na uzákonění
této předlohy jsou neudržitelny. Kukuřičný
škrob nemůže ohrožovat vážně
výrobu bramborového škrobu, neboť výrobní
jeho náklady jsou o více než jednu třetinu
vyšší nákladů škrobu bramborového.
Také produkci brambor nehrozí nebezpečí,
ježto škrobový průmysl zpracovává
jen něco málo přes 1% celkové produkce
brambor u nás.
Vlastním důvodem navrhované osnovy je boj
kartelu bramborových škrobáren proti závodům
kukuřičného škrobu, jež mají
býti zničeny, resp. má býti zabráněno
vybudování industrie kukuřičné,
aby kartel bramborových škrobáren měl
i dále monopol a aby mohl diktovat ceny škrobu.
Navrhovanou daní postiženy by byly u nás kraje,
jež pěstují kukuřici, zbavil by se dále
zemědělec dobrého krmiva - kukuřičné
mláty - vznikající jako vedlejší
výrobek při výrobě kukuřičného
škrobu a byla by vzata možnost vybudování
důležitého odvětví průmyslového
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde právě
otázka industrialisace náleží k životním
otázkám země. Jak těžce by bylo
postiženo Slovensko a zvláště Podkarpatská
Rus, vyplývá z množství kukuřice,
v těchto zemích pěstované. Kdežto
v historických zemích pěstěna byla
kukuřice jen na Moravě na 14.299 ha půdy,
připadlo na Slovensku na kukuřici 92.080 ha a na
Podkarpatské Rusi 52.135 ha půdy.
Připravovaným zákonem utrpěla by domácí
kukuřičná produkce, ohrozila by se možnost
jejího vývoje v jednom možném slibném
úseku, poškodil by se zájem celku, ukřivdilo
by se Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Podepsaní táží se proto vlády,
je-li ochotna věnovati pozornost důvodům
obsaženým v této interpelaci a upustit od připravování
osnovy?
V Praze dne 9. dubna 1929.
Vládním nařízením ze dne 14.
září 1928 čís. 163 bylo v dechách
přeřazeno 32 míst ze skupiny C do skupiny
B činovného.
Státní zaměstnanci v Kolíně
ucházeli se již od roku 1908 o přeřazení
města Kolína do vyššího aktivního
přídavku. Tomuto všestranně uznanému
požadavku státních zaměstnanců
v Kolíně vídeňská vláda
chtěla v roce 1913 vyhověti a město Kolín
bylo pojato mezi několika jinými městy v
Čechách do seznamu k zařazení do vyššího
aktivního přídavku. Ale pak při intervenci
zástupců města bylo vlivnými činiteli
sděleno, že i Kolín bude v krátké
době přeřazen. Za několik měsíců
na to vypukla světová válka, kdy veškeré
úpravy byly odsunuty.
Po převratu bylo vládou republiky Československé
slíbeno, že později na město Kolín
dojde. Úsilí i přes dané sliby, nepotkalo
se s příznivým výsledkem, ačkoliv
jiná města, stojící v ohledu počtu
obyvatelstva, průmyslovém i drahotním daleko
za Kolínskem, již do skupiny B zařaděna
byla. Kolín čítá dnes 26.917 obyvatel.
K tomu by se mělo úplně správně
připočítati 3.580 obyvatel nejbližších
šesti vesnic, jež s Kolínem takřka souvisejí.
Všichni tito obyvatelé jsou stravováním
a nákupem všech životních potřeb
na Kolín odkázáni a přispívají
ku zdejší drahotě.
Uvedený počet obyvatelů města Kolína
odpovídá úplně zákonnému
ustanovení pro zařazení měst s 25.000
obyvatel do skupiny B činovného. Mimo toho jest
Kolín sídlem všech úřadů
a nyní i velkého okresního úřadu,
jelikož okresní zastupitelstvo v Kouřimi jest
zrušeno a připojeno ke Kolínu, takže veškeré
obyvatelstvo celého okresu gravituje do Kolína a
zde se stravuje a nakupuje.
V Kolíně je 16 akciových továren se
78 mil. 220.000 Kč závodního kapitálu,
59 ostatních továren a velkoprůmyslových
závodů, které zaměstnávají
přes 8.000 osob, mimo regulace Labe a menších
závodů. Dále jest v Kolíně
11 peněžních ústavů, 8 advokátů,
2 notáři, 13 lékařů, 3 zvěrolékaři,
3 zubní lékaři a 3 zubní technici.
Návštěva venkovských klientů
a pacientů k nim jest denně veliká a delším
zdržováním se v Kolíně, stravováním
a nakupováním přispívají značně
ke zvýšení drahoty.
Tržní ceny v Kolíně převyšují
ceny obvyklé v Hradci Králové, Pardubicích,
Budějovicích, Plzni, Mor. Ostravě a Slezské
Ostravě, kterážto města jsou zařazena
do skupiny B činovného. V celém okolí
kolínském zakoupené potraviny, hospodářské
výrobky, mléko, ovoce, maso odváží
se odtud do Prahy a do lázní Poděbrad a tím
se zde vše přeplácí a zdražuje.
V Kolíně jsou byty jak ve starých domech
tak i v novostavbách mnohem dražší než
v jiných velkých městech a na pražských
předměstích a dosahuje cena za 3pokojové
byty ve starých domech 4000 Kč a v novostavbách
až 8000 Kč ročně. Následkem velkého
průmyslu s dobře placenými úředníky
a zaměstnanci byl v Kolíně vždy nedostatek
bytů a byly byty i dříve proti jiným
městům mnohem dražší.
Město Kolín je jedním z nejpoplatnějších
měst. Za uplynulé poslední tři roky
bylo v Kolíně na daních s přirážkami
zaplaceno 24 milionů 384.502.07 Kč a na dani z obratu
a přepychové 18>825.684 Kč, dohromady
43,210.186.07 Kč. Z toho je vidno, že jsou dány
podmínky pro přeřazení Kolína
do skupiny B činovného podle § 12, odst. 7
platového zákona.
Že město Kolín již od roku 1880, po vystavění
obou hlavních drah Čech přes Kolín
vedoucích, počítáno bylo mezi veliká
města, jest viděti z toho, že zaměstnanci
drah a učitelé v Kolíně požívali
až do roku 1919 místního přídavku
II. třídy (skupiny B).
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest ochotna přeřaditi město Kolín
do skupiny B míst činovného státních
zaměstnanců?
2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci učinila aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 25. dubna 1929.
Obec Opařany zařazena jest dle § 12 zákona
ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n., do skupiny
D činovného. V této obci jsou však poměry
drahotní skutečně mimořádné
a zařazení do skupiny D znamená poškození
veřejných zaměstnanců. Jako důvod
uvádíme: Obec je v malé vzdálenosti
od města Tábora, potraviny dovážejí
se do tohoto města a cena jejich je na stejné úrovni
jako v městě Táboře. Obec sama má
14.000 obyvatelů, nemá však školy měšťanské
a tak musí býti děti posílány
za vyšším vzděláním buď
do Bernartic nebo do Tábora, což znamená značné
vydání a velký náklad. Pokud jde o
opatřování textilií a obuvi, děje
se tak výhradně v Táboře, poněvadž
v obci nelze ničeho dostati.
Se zřetelem k těmto důvodům dotazují
se podepsaní:
1. Jest vláda republiky československé ochotna
zařaditi obec Opařany ve smyslu § 12, odst.
7 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb.
z. a n., do skupiny C činovného?
V Praze dne 25. dubna 1929.
Usnesením vlády republiky československé
ze dne 17. července 1928 byly jednotlivým kategoriím
státní služby zavedeny příp.
upraveny strážní přídavky na
základě § 148 platového zákona
č. 103 ze dne 24. června 1926. Tyto přídavky
měly, jak z duchu zákona je patrno, hodnotiti těžší
a odpovědnější služební
výkon kategorií služby strážní.
I u sboru finanční stráže byl od roku
1923 dle vlád. nař. č. 201/1923 platný
hraniční přídavek zaměněn
za přídavek hraniční strážní
shora citovaným usnesením vlády, takže
přináleží zaměstnanci finanční
stráže, konajícímu službu hraniční
od 1 - 10 roků ročních 1500 Kč, od
10 - 20 roků ročních 1800 Kč a od
20 roků ročních 2100 Kč. Při
přechodu do vnitrozemské služby ztrácí
příslušník sboru hraniční
přídavek, stanovený částkami
1500 Kč, 1800 a 2100 a postupuje dle počtu let na
hranicích ztrávených ve stupnicích
podle vládního nařízení čís.
201 z r. 1923, § 8.
Tato úprava poškozuje značně ty příslušníky
finanční stráže, kteří
ať již z důvodů zdravotních či
jiných byli z moci úřední přeloženi
k služebním výkonům u vnitrozemských
úřadů a nehonoruje vůbec strážní
službu u jednotlivých druhů služby vnitrozemské
u potravní daně a celních úřadů,
ačkoliv i zde je konána služba strážní
se zbrani.
Poněvadž tento systém je praktikován
jedině u finanční stráže a u
jiných kategorií strážní služby
zaveden není, působí tento stav v řadách
sboru finanční stráže značné
roztrpčení, nebol tím finanční
správa přehlíží těžkou
finanční situaci zaměstnanců finanční
stráže, sloužících u potravní
daně a u celních úřadů, a podlamuje
jejich služební horlivost, což není v
zájmu finanční státní správy
samotné. Finanční stráž u potravní
daně a u jiných vnitrozemských úřadů
vybírá a chrání stamilionový
majetek státní a přezírá-li
státní finanční správa toto
důležité poslání finanční
stráže vnitrozemské a nehonoruje tyto úkoly
tak, jak by po právu náleželo, vydává
se v nebezpečí, že poklesne ambice pro svědomitou
a poctivou službu, kterou se plní státní
pokladna z výnosu vybraných dávek a daní.
Pokleslá ambice služební mohla by natropiti
mnoho škod státní. správě, zejména
když finanční stráž své
úkoly koná z velké části samostatně.
Ve snaze uvésti v soulad tyto citelné platové
rozdíly zaměstnanců jedné a téže
kategorie, konajících vesměs strážní
službu, táží se podepsaní pana
ministra financí:
1. Jsou mu tyto poměry známy?
2. Jest ochoten působiti k tomu, aby zjednána byla
náprava a strážní přídavky
zavedeny i ve vnitrozemí, neboť finanční
stráž je sborem strážním na hranicích
i ve vnitrozemí, jako jiné sbory strážní
(stráž bezpečnosti, dozorci vězňů
atd.)?
3. Jest ochoten sděliti podepsaným, co v této
věci zamýšlí učiniti aneb zařídil?
V Praze dne 25. dubna 1929.
§ 174 zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15 ř.
z. (služební pragmatika) byla dovolená stanovena
pro státní zřízence dle délky
služební doby a to do 15 let služebních
osmi dny, dále pak čtrnácti dny, při
čemž přihlíženo k § 42, odst.
4 a 5 a § 43 téhož zákona, jakož
i k prováděcímu nařízení
ze dne 3. února 1914, č. 8743 (výnos ministerstva
financí).
V době popřevratové uznána služba
poštovní za odpovědnou, namáhavou a
vyčerpávající a výnosem ministerstva
pošt a telegrafů ze dne 3. března 1921, č.
15.728-I-1921 zrušen výnos bývalého
ministerstva obchodu ze dne 25. dubna 1914, č. 11.822-P
a nahrazen novou úpravou dovolené poštovních
zřízenců. Bez rozdílu, zda podúředník
či zřízenec, byla dovolená na zotavenou
stanovena dle platových stupňů, které
byly současně výrazem délky služební
doby. Nejnižší dovolená byla desítidenní
a to v 1. až 4. stupni, v 5. až 7. stupni čtrnáct
dnů, v 8. až 10. stupni osmnáct dnů
a v 11. až 13. stupni dvacetjeden den.
Zákonem ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb.
z. a n. a to v § 35 pokud se týče § 23,
vydány nové směrnice pro úpravu dovolené.
Dle důvodové zprávy sociálně-politického
výboru posl. sněmovny N. S. zejména k 23,
tudíž vztažmo i § 35, nikdo neměl
býti na výměře dovolené poškozen
oproti dřívějším ustanovením.
Výměra dovolené byla stanovena jinak pro
podúředníky a jinak pro zřízence,
podle platových stupnic a platových stupňů,
které však nejsou nikterak výrazem skutečné
délky služební doby.
Poněvadž v § 35 zákona 10311926 výslovně
jest uvedeno "nejnižší výměra
dovolené", uznala i ministerská rada poškození
poštovních zaměstnanců na výměře
dovolené a stanovila ve svém usnesení ze
dne 31. března 1927 (intimát presidia ministerské
rady z 1. dubna 1927, č. 4869 m. r.) a konečně
i ministerstvo pošt a telegrafů svým výnosem
ze dne 7. dubna 1927, č. 17983-I-1927 pro rok 1927 a později
i pro rok 1928 výměru dovolených pro poštovní
zřízence i podúředníky dle
starých norem, ovšem se značným omezením
a bez ohledů na postup. Tím tedy uznán výnos
ministerstva pošt a telegrafů ze dne 3. března
1921, č. 15.728-1921 a ze dne 3. března 1922, č.
13.255-I-1922 nepřímo za správný a
odůvodněný, ovšem toliko přechodně.
Citované ustanovení z r. 1914 a 1921 neznala rozdílu
mezi podúředníkem a zřízencem.
Ve smyslu zákona ze dne 7. října 1919, č.
541/1919 Sb. z. a n. a nařízení vlády
republiky Československé ze dne 27. února
1920, byl výpomocný zřízenec po pětileté
služební době jmenován definitivním
a polovina služební doby ve vlastnosti výpomocného
zřízence ztrávená započítala
se mu do postupu, čímž každý při
jmenování zřízencem přecházel
do druhého stupně platového a byla mu uspíšena
i možnost dosáhnouti 14tidenní dovolené
již po 8 roce jeho celkové služební doby.
Nejvyšší dovolené (21 den) dosáhl
pak každý již po 21 roce služebním
i když byl jen zřízencem.
Teprve § 6 zákona ze dne 22, prosince 1924, č.
286 Sb. z. a n., zastavil účinnost zákona
541/1920 a nedošlo vůbec k jmenování
stálých výpomocných zřízenců
definitivními a to ani po uzákonění
nového platového zákona, poněvadž
krajně nepříznivá a jistě i
nespravedlivá systemisace tomu bránila.
Zákon platový 103/1926 v § 25 ustanovil novou
kategorii "zřízenecké čekatele"
a podmínil ustanovení čekatelem nejméně
dvěma roky jiné státní služby
a konečně i systemisovaným volným
místem. Čekací doba je pětiletá,
poněvadž čtyřletá jest jen pro
čekatele na I. podúřednickou platovou stupnici,
které dosáhne jen asi 14% zaměstnanců.
Zatímně však jsou definitivními zřízenci,
tedy do III. platové stupnice, jmenováni pomocní
zřízenci. Po smyslu výnosu ministerstva pošt
a telegrafů ze dne 2. února 1929, č. 45.997-III-1928
započítává se sice určitá
část služební doby pomocného
zřízence do postupu, ale tak nedostatečně,
že jen ten, kdo má více než 12 roků
služebních v řečené vlastnosti,
dosáhne II. platového stupně II. platové
stupnice ihned při jmenování definitivním.
Má-li více než 9 roků a méně
než 12 roků služebních, přichází
do I. stupně, ale započte se mu doba přes
9 roků přesloužená pro dřívější
postup do 2. stupně III. platové stupnice.
Tím je zkrácen každý i na své
dovolené na zotavenou. Poněvadž zřízenec
III. platové stupnice může dosáhnouti
nejvýše 14denní dovolené a podúředník
II. platové stupnice nejvýše 18denní
dovolené, jest každý na výměře
dovolené poškozen a proti duchu důvodové
zprávy sociálně-politického výboru
posl. sněmovny N. S., vydané k zákonu 103/1926.
Poněvadž každý má za sebou několik
služby poštovního posla, která se pro
výměru platu a dovolené nepočítá,
jest poškození ještě citelnějším.
Poštovní zřízenci nemohou býti
ztotožňováni se zaměstnanci jiných
úřadů (vyjma železnice), poněvadž
vykonávají také odlišné práce,
neznající odkladu. Zákonem ze dne 3. dubna
1926, č. 65 Sb. z. a n., zrušena řada svátků
a pro poštovní zaměstnance v praksi vůbec
kromě pěti největších, svátky
neexistují. A i z těchto 5ti jsou často některé
službou vázány, alespoň o vánocích
jistě a ještě se zvýšenou intensitou
práce. V měsíci prosinci jsou zejména
nádražní poštovní zaměstnanci
nuceni konati práce za přesčasné,
za almužnu 2 Kč za hodinu.
Přespolní doručovatelé pak přicházejí
o volno i ve dny, kdy ostatním je služba stanovena
toliko dopoledne, a tím jsou při své, velmi
odpovědné službě ještě trestáni
ustavičným vzdálením z domova a zbaveni
nároků na rodinný život a jeho potřeby.
Poštovní zaměstnanci ve všech službách
trpí změnami počasí na zdraví,
neboť vysoká teplota, deště, mrazy a vánice
ohrožují jejich zdraví stejně jako nedostatečné
úřední místnosti, neb vozy vlakových
pošt s nedostatečným osvětlením
a špatným vytápěním.
Dovolená stanovená intimátem ministerské
rady ze dne 1. dubna 1927, č. 4869 m. r., jest naprosto
nedostatečná, poněvadž jest toliko přechodného
rázu a poškozuje poštovní zaměstnance
oproti době dřívější jak
svědčí o tom tento příklad:
Poštovní zřízenec dřívějšího
7. stupně byl ku dni 1. ledna 1926 přeřazen
na podkladě platového zákona 103/1926 do
5. stupně III. platové stupnice. Poněvadž
ale dle dřívějších ustanovení
měl nárok na postup po 2 letech do 8. stupně
a tím i zvýšenou dovolenou na 18 dnů,
jest týž novým platovým zákonem
zkrácen o 4 dny dovolené a v budoucnosti o celých
7 dnů dovolené.
Poštovní provoz nedá se tak upraviti, aby každý
vykonával jen tu kterou službu, určenou pro
jednotlivé stupnice, poněvadž by úplně
ustrnul, a proto nelze dovolené rozlišovati podle
platových stupnic, nýbrž nutno tyto v zájmu
služby a spravedlnosti stanoviti jednotně pro všechny
platové stupnice a to:
v 1 - 3 | ||||
v 4 - 5 | ||||
v 6 - 7 | ||||
v 8 - 10 |
Pro pomocné zřízence a poštovní
posly 10 dny.
Neudržitelným je poskytování náhradních
sil za dovolené. Zde není správné
odvolávati se na vysoké náklady finanční,
poněvadž poštovní správa potřebuje
nové síly, které by již byly zapracovány.
Nelze otázku tu řešiti percentuelním
povolením přijetí náhradních
sil, ale dbáti toho, že běží o
dovolené na zotavenou a nikoli o dovolené z titulu
zhuštěných prací, které nelze
u pošty přirozeně odložiti neb odmítnouti
a které musí mezi sebe zaměstnanci za dovolené
rozděliti. Takový systém je možný
toliko u úřadů správních, nikoli
však provozních.
Jeví se tudíž nutnost povoliti i dostatečný
počet náhradních sil, aby dovolené
nemusely býti přidělovány již
v únoru nebo až v prosinci. Příkladem
uvádíme Český Těšín,
kde bylo zřízenci nastoupiti dovolenou za největších
mrazů jen proto, aby se mohli všichni v roce vystřídati
bez náhradních sil. V Českých Budějovicích
nemají i koncem února 1929 absolvovány dovolené
za rok 1928. Případů je ještě
více. Chorobným zjevem jest zatěžování
personálu nad jeho síly, kdy není ani dodržována
8hodinná doba pracovní. Tím vznikají
častá onemocnění a i další
vydání pro poštovní správu. Neušetří
tedy na svém úsporném systému, ale
ztrácí na výkonnosti zaměstnanectva.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest vláda ochotna řešiti otázku
dovolených poštovních zřízenců
a podúředníků tak, jak v předu
uvedeno, jednotně bez ohledu na platové stupnice,
ale podle platových stupňů?
2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci zařídila aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 25. dubna 1929.