Finanční stráž jest převážně
služebně ustanovena ve služebních místech
s činovným skupiny D v místech pohraničních,
která jsou pověstna drahotou životních
potřeb a bytů.
Do těchto míst nutno dovážeti potraviny
na vzdálenost někdy mnoha kilometrů, poněvadž
tato místa postrádají zpravidla komunikace
vůbec. Tím se životní potřeby
značně zdražují a nízké
činovné nevyrovnává cenový
rozdíl mezi služebními místy daleko
většími, ale na dobré komunikaci ležícími,
pro něž je vyměřeno činovné
vyšší.
Proto na finanční stráž na hranicích
i ve vnitrozemí těžce doléhá
placení nájemného z valné části
daleko vyššího než ve městech, nehledě
k tomu, že musí se spokojiti s byty velmi primitivními,
někdy nezdravými a nevhodnými. Na hranicích
bývají finanční stráži
přikazovány byty v úředních
budovách, neúčelně stavěných,
většinou kolik kilometrů vzdálených
od nejbližších lidských obydlí,
za nájemné poměrně značně
vysoké.
Opatřování životních potřeb
pro tyto samoty spojené jest nejen s velkou námahou
fysickou, ale i s velkými obětmi hmotnými.
Finanční stráž jest odříznuta
od komunikace, kultury, pomoci lékařské a
vedle toho vyžaduje živobytí v těchto
místech daleko vyššího nákladu
než ve městech. Ani ve vnitrozemí nevede se
finanční stráži lépe a největší
položkou životních nákladů jest
nájemné. Z těchto důvodů domáhá
se finanční stráž již delší
dobu zvláštního příspěvku
na byt, který byl již přiznán jiným
kategoriím strážní služby, jež
žijí za podmínek daleko příznivějších.
Jest proto požadavek finanční stráže
naprosto odůvodněný a spravedlivý.
Podepsaní táží se pana ministra financí:
1. Jest ochoten přičiniti se o to, aby finanční
stráži byl přiznán zvláštní
přídavek na byt a pokud je umístěn
v úředních budovách, aby bylo nájemné
vyměřováno stejně a nikoliv v každém
obvodu jinak, zejména na Slovensku?
2. Jest ochoten sděliti podepsaným, co v této
věci zařídil aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 24. dubna 1929.
Odvolávajíce se na § 12 (činovné),
bod 7. platového zákona ze dne 24. června
1926, č. 103 Sb. z. a n. (jenž zní: "Výjimečně
mohou býti jednotlivé obce vzhledem k mimořádným
drahotním poměrům zařazeny vládním
nařízením do vyšší skupiny
míst"), žádáme za přeřazení
města Karvinné do vyšší skupiny
míst B činovného z těchto důvodů:
1. Ve městě Karvinné, ležícím
na velmi frekventované trati košicko-bohumínské
státní dráhy, jsou existenční
poměry daleko nepříznivější
než v Mor. Ostravě, a daleko dražší
než v Opavě a v Brně, neboť město
Karvinná jest nerozlučný celek průmyslového
kraje ostravsko-karvínského a nemá vůbec
zemědělského zázemí; samozřejmý
důsledek toho jest, že ceny v obchodech jsou vyšší
(vše se musí dovážeti) a na trhu není
dostatečného výběru kvalitních
produktů zemědělských, ba i některé
z nich se vůbec nedovážejí nebo se prodávají
jednou týdně (ve středu na př. tvaroh,
zelenina a drůbež), takže obyvatelstvo musí
si pro ně dojížděti do Mor. Ostravy,
Orlové neb i jiných míst.
Státní a veřejní zaměstnanci
jsou tudíž zcela odkázáni na Mor. Ostravu,
kde veškeré nákupy jsou lacinější
než ve městě Karvinné, ač se
prodražují o jízdné meziměstskou
elektrickou drahou ostravsko-karvínskou (cesta z Karvinné
do Ostravy trvá hodinu, 20 km). Jízdné činí
12 Kč za obě cesty, pro státní zaměstnance
7.60 Kč.
Trať ostravsko-karvínské elektrické
dráhy jest velmi frekventovaná, jak lze seznati
z toho, že v roce 1928 na ní projelo z Mor. Ostravy
do Karvinné a zpět celkem 265.300 osob.
2. Rovněž návštěva Národního
divadla moravsko-slezského v Mor. Ostravě, jež
jest jediné kulturní středisko v ostravsko-karvínském
kraji, zdražuje se o 6 Kč za poloviční
divadelní lístek za jízdu elektrickou drahou
do Mor. Ostravy proti obyvatelům tohoto města, kteří
mají divadlo o to lacinější a jsou ve
vyšší skupině míst činovného
nežli, obyvatelé města Karvinné.
3. Velké množství veškerých veřejných
zaměstnanců, závislých existenčně
zcela na městu Karvinné, pro nouzi o byty bydlí
ve vzdálených obcích a do Karvinné
dojíždějí nejen vlakem neb elektrickou
drahou, mnozí pak z nich (zvláště horníci),
přespávají v kasárnách dělnických
a na sobotu i na neděli odjíždějí
z Karvinné do svých stálých domovů,
takže počet všech obyvatelů města
Karvinné, jenž jest 23.683 obyvatelů, daleko
by již dávno převýšil požadovaný
počet 25.000 pro zařazení do vyšší
skupiny míst B činovného, tedy by činil
asi:
a) počet obyvatelů dne 12. února 1929 23.683,
b) sezonní dělnictvo ročně 800 - 1000,
tedy průměrně 900 obyvatelů,
c) zaměstnanci Báňské a Nutní
společnosti v Karvinné a to přechodně
bydlící v dělnických kasárnách
282 lidí,
bydlící stále mimo město Karvinnou,
tedy dojíždějící 2.288 lidí,
d) zaměstnanci v Larisch-Mönnichových závodech
bydlící stále mimo Karvinnou 1.459 lidí,
tedy celkem 4.029 závodních zaměstnanců,
v čemž nejsou počítány ženy
s ostatními členy rodiny,
e) státní zaměstnanci a to: poštovní
se členy rodiny 29 lidí, železniční
se čteny rodiny 366, četnické stanice 1,
důchod. kontrol. úřadu se členy rodiny
3, policejní komisařství 3, českých
škol 5, německých škol 2, polských
škol 10, státní průmyslové školy
9 lidí.
Úhrnem bylo by v Karvinné 29.040 obyvatelů.
Tedy rozdíl proti nynějšímu počtu
obyvatelstva jest 5.357 lidí, což jest zaviněno
dosud trvající bytovou nouzí, jíž
Karvinná snaží se čeliti, seč
jsou její síly a prostředky, jak zřejmo
z toho, že město věnovalo na zakoupení
státních stavebních losů 3,700.000
Kč, z kteréžto pomocné akce byly postaveny
čtyři státní domy o 49 bytech. Mimo
to Larischův pensijní ústav postavil čtyři
domy o 40 bytech, čímž jenom částečně
byla zmírněna nouze o byty.
Avšak v posledních letech závody nestavěly
vůbec žádných domů pro své
zaměstnance a tak jejich zaměstnanci, odcházejíce
do pense (respektive do provise) již od mnoha let, opouštějí
město Karvinné pro naprostý nedostatek bytů
(neboť musejí uvolniti zavodní byty), takže
by město Karvinná čítalo daleko přes
50.000 obyvatelů, kdyby rodiny těchto osob i v pensi
mohly setrvati v Karvinné. Proto, aby bylo aspoň
trochu odpomoženo nouzi o byty, zařadilo město
Karvinná do rozpočtu na rok 1929 obnos 500.000 Kč
na stavbu nejmenších bytů.
4. O skutečném hospodářsko-průmyslovém
významu města Karvinné a o jeho stále
rapidně rok co rok vzrůstajícím rozvoji
co do počtu obyvatelstva svědčí nejlépe
to, že roku 1804 měla Karvinná pouze 630 obyvatelů,
kdežto roku 1921 již 19.229, tedy za 117 let přírůstek
18.599 obyvatel; od roku 1921 vzrostla na 23.683 obyvatelů
a nebýti bytové nouze (a toho, že roku 1928
vystěhovalo se do Belgie 23 rodin po 3 osobách průměrně
a mimo to 16 osob svobodných, tedy celkem 85 lidí),
dosáhla by Karvinná letošního roku přes
30.000 obyvatelů, jak jest zřejmo z výše
řečeného součtu zaměstnanců
bydlících mimo Karvinnou, nečítajíc
v to ženy a ostatní příslušníky
rodin u důlního osazenstva Larisch-Mönnichových
závodů i Báňské a hutní
společnosti.
Rovněž o vzrůstu města Karvinné
svědčí nynější rozloha,
jež činí 15 1/2 km2.
5. Město Karvinná sousedí přímo
s Darkovem, jodovými lázněmi světové
pověsti, ležícími na pravém břehu
řeky Olzy. Roku 1921 byly moderně zřízeny,
byl vystaven lázeňský ústav a četné
lázeňské vily. Lázně Darkov
patří dr. Larisch-Mönnichovi, a hlavní
lázeňská sezona jest od 1. dubna do konce
října; má též zajisté
vliv na drahotní poměry v Karvinné.
6. Od Darkova vede hlavní železniční
trať velmi frekventované dráhy košicko-bohumínské
těsně po česko-polských státních
hranicích, které tvoří výše
řečená řeka Olza, takže jest
město Karvinná takořka na hranicích
česko-polských - vzdálenost města
od nich jest 1 a půl hodiny cesty pěšky - a
je tudíž menšinovým městem česko-polsko-německým,
což vyžaduje na veškerých veřejných
zaměstnancích zvýšené výkonnosti.
7. Rovněž město Karvinná má daleko
větší význam a důležitost
pro státní finance nad mnohé obce, přeřazené
do skupiny míst B činovného, jak jest podle
připojených úředních dokladů
zřejmo a to:
a) celkový roční obrat pošt. a telegr.
úřadu Karvinná - I v roce 1928 činí
136,974.039.24 Kč,
b) u pošt. a telegraf. úřadu Karvinná
- II v roce 1928 15,650.610 Kč,
c) důchodkový kontrolní úřad
v Karvinné vybral na nepřímých daních
a dávkách v roce 1928 celkem 41,479.501 Kč,
d) berní úřad ve Fryštátě
vybral v Karvinné v roce 1928 na přímých
daních a dani z obratu úhrnem 15,287.965.48 Kč,
e) nádražní provoz:
1. prvním hlavním nádražím projíždí
denně 34 osobních vlaků, 8 rychlíků
a 92 nákladních vlaků,
2. závodům bylo průměrně denně
přistaveno vozů a to: Horní a hutní
společnosti 234 a Larisch-Mönnichovým 217,
3. počet podaného zboží denně
381 kg a odesláno 104 kg,
4. počet prodaných jízdenek činí
průměrně denně 545 kusů.
Rovněž o stále vzrůstajícím
významu a důležitosti města Karvinné
pro státní finance svědčí:
a) Připojený diagram vzrůstu pošt. a
telegr. úřadu v Karvinné - I za léta
1921 - 1928, jenž se jeví takto:
Za pracovní jednotku se počítá: 1.
Podaná nebo dodaná doporučená zásilka,
2. podaný nebo dodaný balík, 3. podaná
neb vyplacená poštovní poukázka, 4.
vklad nebo výplata na účet šekového
úřadu, 5. podaný nebo doručený
telegram, 6. dobírky, příkazy, 7. telefonní
meziměstský rozhovor, 8. počet telefonních
účastníků.
b) Rovněž připojený výkaz důchodkového
kontrolního úřadu v Karvinné o vybraných
přímých daních a dávkách
za rok 1923 - 1928 a to:
c) Na přímých daních a dani z obratu
berní úřad ve Fryštátě
vybral v Karvinné na př.:
3,145.898.66 | ||||
8,443.351.76 | ||||
22,879.843.95 | ||||
13,670.712.78 | ||||
8,132.823.24 | ||||
17,631.839.65 | ||||
15,287.965.48 |
takže potřebná částka
a) | pro 174 státní zaměstnance škol a úřadů | 123.832 Kč |
b) | pro stát. zaměstnance u pošt při plném stavu systemisovaných míst úřednických a zřízeneckých | 12.372 Kč |
c) | pro 188 zaměstnanců čsl. drah | 90.600 Kč |
tedy úhrnem | 226.804 Kč |
na přeřazení města Karvinné
do vyšší skupiny míst B činovného
jest velmi nepatrná, vzhledem k příjmům,
plynoucím z města Karvinné do státní
pokladny, jak jest v odst. 7. tohoto memoranda statisticky dovozeno.
a) | 8 | zaměstnanců důchodkového kontrolního úřadu | 5.088 Kč | |
b) | 11 | zaměstnanců policejního komisařství | 5.712 Kč | |
c) | 20 | zaměstnanců četnické stanice | 10.128 Kč | |
d) | 14 | zaměstnanců státní průmyslové školy | 10.572 Kč | |
e) | 72 | zaměstnanců obecných a občanských škol českých | 57.136 Kč | |
f) | 33 | zaměstnanců obecných a občanských škol polských | 23.760 Kč | |
g) | 16 | zaměstnanců obecné školy německé | 11.436 Kč |
tedy úhrnem pro 174 zaměstnance jest potřebí
123.832 Kč na přeřazení do vyšší
skupiny míst B činovného.
8. Všude se zdůrazňuje a mluví i píše
o ostravsko-karvínském průmyslu a revíru
jako nerozlučitelném celku; rovněž dělnictvo
na šachtách v celém tomto revíru jest
placeno stejně, ať v Karvinné či v Mor.
Ostravě, a jenom státní zaměstnanci
jsou rozlišeni na dvě skupiny činovného,
a to Mor. Ostravu ve skupině míst B a Karvinnou
ve skupině míst C, ačkoliv ve skutečnosti
není nikde přesného rozhraničení
mezi jednotlivými místy tohoto ostravsko-karvínského
průmyslového kraje; všechna jeho místa
navzájem se prolínají a splývají
v jeden nerozlučný celek.
Proto táží se podepsaní vlády,
zdali jest ochotna bezodkladně přeřaditi
město Karvinnou do skupiny míst B činovného?
V Praze dne 10. dubna 1929.
Obec Bochov byla zařazena do skupiny míst D činovného
státních zaměstnanců z důvodu,
že 26. dubna 1926 vešla v platnost změna obecních
hranic, jíž odděleno bylo od Bochova několik
domů se 190 obyvateli, čímž počet
obyvatel klesl pod 2000. Toto zařazení jest nezákonným,
poněvadž odstavec 6, § 12 platového zákona
výslovně ustanovuje, že pro zařadění
podle počtu obyvatel jest rozhodným výsledek
posledního sčítání lidu.
Při posledním sčítání
lidu měl však Bochov přes 2000 obyvatel; odst.
7, § 12 platového zákona pak ustanovuje, že
výjimečně mohou býti jednotlivé
obce vzhledem k mimořádným poměrům
drahotním zařaděny vládním
nařízením dovyšší skupiny
míst. Není tedy zákonného předpisu,
že by obec při poklesu obyvatel změnou hranic
aneb přestěhováním obyvatel vzniklém
měla Býti přeřazena do nižší
skupiny míst, nýbrž toto zařadění
bylo by možno provésti teprve podle výsledku
nového sčítání lidu, jak jasně
vyplývá z ustanovení odstavce 6, § 12
platového zákona.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní:
1. Jest ochotna zrušiti nezákonné zařazení
Bochova do skupiny míst D činovného státních
zaměstnanců a zařaditi Bochov se zpětnou
platností od 1. ledna 1926 t. j. dne účinnosti
platového zákona, do skupiny míst C činovného
státních zaměstnanců?
2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci zařídila, aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 25. dubna 1929.
Mesto Bardiov svoju verejnú nemocnicu so všetkým
zariadením, budovami a pozemkom nemovitosti, ktoré
majú hodnotu stá tisíce - darovalo ešte
v roce 1927 bývalej župe košickej na ciele župnej
verejnej nemocnice s podmienkou, že nemocnice táto
bude rozšírená sriadením operačnej
sieni.
Tejto povinnosti bývala župa i mienila zadosť
učiniti, keďže stanovila na čelo nemocnice
chirurga a zakúpila zariadenie operačnej miestnosti
v obnose 142.000 Kč, menovite operačné nástroje,
ktoré sú složené na hromade v jednej
miestnosti bez používania, poneváč o
miestnosť pre operačnú sieň dosiaľ
nebolo obstarané a keď to i naďalej tak ostane,
nástroje prídu úplne na nivoč.
Obecenstvo štyroch okresov - bardijovský, giraltovský,
stropkovský a svidnícký - ležiacich
okolo poľských hraníc netrpezlive čaká
uskutočnenie sľubu, menovite otvorenie chirurgického
oddelenia pri bardejovskej teraz už krajinskej verejnej nemocnici
a to nenie z rozkošu, ale z nútnej potreby. - Je všeobecne
známo totiž to, že obyvateľstvo týchto
okresov je chudobné a nemá hmotné prostriedky
k tomu, aby mohlo znášať cestovné trovy
na 100 km prevyšujúcu cestu do najbližšej
nemocnice do Košíc.
Tak sa stáva, že chudobní nemocní, nemajúc
na blízko pomoci, hynú.
Pýtame sa preto pána ministra zdravotníctva
a telesnej výchovy:
čo hodlá v tejto tak vážnej a súrnej
otázke, t. j. vybudovania čiže prístavbe
dvoch miestnosti pre zariadenie operačnej sieni učiniť?
V Prahe, dňa 25. apríla 1929.
V poslední době opakovaly se případy,
že staly se příslušníkům
četnictva újmy na jejich požitkových
nárocích. Poškození si proti tomuto
postupu stěžovali. Stížnosti tyto byly
předkládány min. vnitra, které jako
nejvyšší správní úřad
dříve o stížnostech těchto rozhodovalo.
Na rozdíl od této dřívější
prakse odmítá nyní ministerstvo vnitra věcně
rozhodovati v těch případech, kdy stížnost
podána byla v obvyklé 30tidenní lhůtě
zákonné, což odůvodňuje tím,
že stížnosti musí býti podány
ve třídenní lhůtě stanovené
v § 15 služebního řádu branné
moci čsl. článek 33.
Stalo se tak na př. výnosem min. vnitra ze dne 26.
dubna 1926, číslo 75.904-13, jímž bylo
odmítnuto uvažovati o odůvodněné
stížnosti do nepřiznání diet
pro odloučení od rodiny již jednou právem
vyplacených.
Podobná prakse znamenala by poškozování
příslušníků četnictva
dvojnásobně, neboť:
1. podle všeobecných předpisů a zákonů
ústavních, jakož i norem požitkových
má každý státní zaměstnanec
Zákonné stížnostní právo,
pro které platí 30tidenní zákonná
lhůta,
2. podle § 13 služebního řádu branné
moci čsl. čl. 37, odstavec poslední a čl.
39, odst. II. má každá osoba vojenská
právo, je-li podkladem otázka hmotná, vztahující
se k jeho služebnímu poměru, stěžovati
si až k M. N. O. a stížnost taková musí
býti vyšetřena i když při jejím
podání nebylo šetřeno stanovené
stížnostní lhůty 3denní.
Ministerstvo vnitra odpírá tedy příslušníkům
četnictva jak právo náležející
civilním státním zaměstnancům,
tak i právo náležející jim z
titulu vojenské organisace platné dle vojenských
předpisů.
Tímto postupem jest příslušníkům
četnictva znemožněno dovolati se práva
cestou stížnostní, neboť postižený,
jsa v malých venkovských místech dislokován,
nemůže opatřiti si potřebné směrnice
a právní informace, aby mohl svůj nárok
ve stížnosti náležitě odůvodniti
tak, jak toho předpisy o stížnostním
právu výslovně pod trestem žádají.
Potřebné věcně odborné informace
musí si za daných dislokačních poměrů
každý postižený opatřiti teprve
písemně, což trvá vždy déle
nežli citovaným předpisem normované
3 dny.
Ministerstvo vnitra, odpírajíc vyřizovati
stížnosti příslušníků
četnictva, podané ve lhůtě 30tidenní,
stanovené pro úřady správní,
porušuje zákon a proto táží se
podepsaní pana ministra vnitra:
1. Jest pan ministr vnitra ochoten vydati pro četnictvo
vzhledem k uvedeným poměrům a k služební
dislokaci četnictva zvláště upravené
předpisy o právu stížnostním?
2. Jest pan ministr vnitra ochoten působiti k tomu, aby
každá oprávněná a náležitě
odůvodněná stížnost příslušníka
četnictva byla vzata v úvahu a vyřízena?
3. Jest pan ministr vnitra ochoten podepsaným sděliti,
co v této věci zařídil, nebo zaříditi
hodlá?
V Praze dne 26. dubna 1929.
Výnosem ministerstva vnitra č. 49.041/1928 zavedený
a od 1. ledna 1929 platný "Předpis o dovolených
četnictva" neřešil platné právo
četnických gážistů na 2 až
i 4 cestovní dny (podle vzdálenosti do nebo přes
600 km), hlavně není v něm ustanovení,
že právo na cestovní dny; upravené výnosem
ministerstva vnitra čís. 25.495120 zůstává
i po 1. lednu 1929 zachováno nebo je-li zrušeno.
V důsledku této nejasnosti prohlašují
někteří velitelé četnických
oddělení, že tohoto práva dnes již
není a povolujíce dovolené, nepovolují
cestovní dny, byť i se jednalo o cesty z Podk. Rusi
do dech a zpět. Někteří z nich pak
dovolávají se výnosu generálního
velitele četnictva ze dne 22. června 1921, č.
1663, dle něhož prý není nároku
na cestovní dny, ale je jen dovoleno poskytovati je z blahovůle
četnického představeného.
Ježto právo na cestovní dny bylo přiznáno
všem ostatním státním zaměstnancům,
hlavně všem vojenským gážistům,
dále proto, že upíráním práva
na cestovní dny by četnickým gážistům
ze Slovenska nebo z Podkarpatské Rusi zkráceno bylo
jejich právo na dovolenou i proti jejich kolegům
z dech, táží se podepsaní:
1. Jest pan ministr vnitra ochoten odstraniti toto porušování
nabytého práva, zaručeného vládní
důvodovou zprávou ku platovému zákonu
(ku § 23) a uznaného i důvodovou zprávou
soc. politického výboru k témuž paragrafu,
a naříditi, aby citovaný výnos min.
vnitra č. 25.495/20 byl nadále důsledně
prováděn?
2. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci nařídil, nebo co naříditi
hodlá?
V Praze dne 26. dubna 1929.
Letošní zima vykazovala řadu velmi třeskutých
mrazů, někde i 42stupňových. Skoro
všechny obory státní správy hleděly
usnadniti svým zaměstnancům službu v
době těchto mrazů. I vojenská správa
zavedla mnohé výhody (plstěné boty,
dvojí dávku otopných prostředků,
hlídkovou službu jen půlhodinovou). Dokonce
i správa státní policie se starala, aby dopravní
strážníci byli vystrojeni kožichy. Jen
správa četnická nevydala vůbec pokynů
a tím tudíž trvala na tom, aby služba
četnická se konala ve výstroji s přilbou,
puškou a se zatížením 10 kg výstroje.
Četnická správa nedbala, že nově
zavedené přilby mosazným okrajem přimrzají
k uším a nejsou vůbec schopnou služební
pokrývkou hlavy pro četnictvo, ona přehlížela
i to, že četník musí - je-li vyzbrojen
puškou - stále jednou rukou držeti řemen
pušky a v třeskutých mrazech není s
to přemrzlou rukou vykonati pranic.
Četnická správa mohla dovoliti ve vlastní
kompetenci, aby četničtí gážisté
nosili do služby po dobu třeskutých mrazů
čapky, v nichž přec byla konána služba
četnictvem až do 1. května 1928, tedy po 9
let. Četnická správa mohla také dovoliti,
aby četničtí strážmistři
konali v době mrazů službu, jsouce vyzbrojeni
jen pistolí, neboť na stanicích jest takových
pistolí aspoň pro třetinu četnických
strážmistrů. Konečně by byla
rozumná správa dovolila, aby počet nočních
služebních hodin ve službě vnější
nebyl tak nezdravě vysoký, jaký předpisuje
služební instrukce. Četnická správa
však nedovolila nijaké ulehčení, přehlédnu-li
kuriosní rozkaz zemského četnického
velitelství v Brně č. 1703/29, jímž
byli četníci upozorněni na mast ichthyolovou,
která na omrzliny má býti lepší
než jodová tinktura.
Tím opakovala tato správa svoji právem kritisovanou
chybu z doby loňských parných dnů,
kdy zas nedovolila nijaká ulehčení, aby chránila
aspoň poněkud zdraví svých podřízených.
Četnictvo v Německu bylo v té době
oděno v bílé, lehké, letní
úbory a jako pokrývku hlavy mělo lehké
čapky.
Jak známo, konají četničtí
gážisté svoji namáhavou a nebezpečnou
službu pod sankcemi přísného vojenského
trestného zákona a nesmějí tedy při
výkonu služby si pranic dovoliti, co by jim nebylo
dovoleno vyššími instancemi. Proto podobné
dva případy z doby parných dnů a z
doby třeskutých mrazů jsou dokladem toho,
že četnická správa se v těchto
směrech o své podřízené pranic
nestará, jejich zdraví tím ohrožuje
a tím nejen ničí celé rodiny svých
podřízených, ale také státu
vnucuje vyšší vydání na četnické
invalidy.
Ježto tyto poznatky a skutečnosti nadále přehlížeti
nelze a jest již nejvyšší čas, aby
byla zjednána nutná náprava, táží
se podepsaní pana ministra vnitra:
1. Jest pan ministr vnitra ochoten uveřejniti statistiku
četnických invalidů od r. 1919 dle jejich
let, u četnictva ztrávených, je ochoten zjistiti
také, ve kterém služebním stáří
stává se většina četnických
gážistů při dnešní pracovní
soustavě k výkonu četnické služby
neschopnými a zatěžuje pak stát jako
četničtí pensisté, živoříc
při tom z malé pense pod lidskou důstojnost
a na úkor dobrého jména četnictva?
2. Jest pan ministr ochoten odvoditi ze zkušeností
z doby paren r. 1928 a z doby mrazů r. 1929, že v
četnické správě není dobré
vůle, aby včasným zákrokem chránila
zdraví svých podřízených aspoň
tak, jak to učinily mnohé jiné resorty státní
správy?
3. Jest pan ministr ochoten uznati právo četnických
výkonných gážistů na zvláštní
odměnu za služby v době mrazů aspoň
v té míře, jak toto právo uznává
ministerstvo železnic nebo obec pražská, přiznávajíce
odměny všem těm, kdož musili v třeskutých
mrazech nelidsky trpěti vinou okolností - u četnictva
vinou četnické správy - a poukázati
takovou odměnu všem výkonným četnickým
gážistům?
V Praze dne 26. dubna 1929.