§ 33.

Náklady řízení, kolky a poplatky.

O nákladech řízení, jakož i a osvobození kolků a poplatků platí obdobně tytéž předpisy jako ve vojenském trestním soudním řízení.

Část III.

Odnětí četnické hodnosti, zrušení jmenování a přeložení do výslužby ve správním řízení.

§ 34.

Odnětí četnické hodnosti a zrušení jmenování ve správním řízení.

(1) Správním opatřením ministerstva vnitra může býti četnickému gážistovi odňata četnická hodnost, po případě zrušeno jeho jmenování:

a) uprchl-li do ciziny nebo nevrátil-li se z ní neodůvodněně a bylo-li z toho důvodu proti němu zahájeno soudní řízení trestní a nemůže-li toto řízení pro jeho nepřítomnost býti skončeno; nebo

b) vstoupil-li do cizích služeb vojenských bez předepsaného svolení; nebo

c) neplní-li četnický gážista mimo činnou službu v době, v níž nekoná činné četnické služby, opětovně svých povinností, jež mu příslušné předpisy jako gážistovi mimo činnou službu ukládají, neb odmítne-li v téže době vůbec plniti povinnosti, jež mu příslušejí jako četnickému gážistovi mimo činnou službu; nebo konečně

d) bylo-li dodatečně zjištěno, že se četnický gážista dopustil ještě před svým jmenováním zločinu vůbec nebo přečinu či přestupku spáchaného z pohnutek nízkých nebo nečestných a byl-li proto soudem před svým jmenováním nebo po něm odsouzen nebo nedošlo-li k zahájení trestního řízení soudního, po případě k odsouzení pro zločin spáchaný z pohnutek nízkých nebo nečestných jen proto, že tomu překážel důvod, který ruší trestnost nebo vylučuje stíhání. Nastalo-li odsouzení dříve, než vznikla republika Československá, lze tohoto opatření užíti jen tehdy, když by byla dána trestnost i podle zákonů československých, platných v době odnětí četnické hodnosti. Nebylo-li trestní řízení soudní zahájeno nebo nedošlo-li k odsouzení, lze tohoto opatření užíti jen na souhlasný návrh kárného výboru I. stolice a kárného výboru odvolacího.

(2) Četnický gážista, jemuž byla podle předcházejícího odstavce odňata četnická hodnost, nemá nároku na odpočivné příjmy; byl-li však již poživatelem četnických odpočivných příjmů, zůstanou mu tyto příjmy zachovány, jde-li o případ odstavce 1, písm. c).

(3) U četnických důstojníků na služebních místech systemisovaných v 5. a 4. platové stupnici lze v řízení správním četnickou hodnost odníti nebo jmenování zrušiti jen se souhlasem vlády, u četnických důstojníků na služebních místech systemisovaných v 3. a vyšší platové stupnici jen se souhlasem presidenta republiky.

§ 35.

Přeložení do výslužby ve správním řízení.

Má-li četnický gážista v činné službě neuspokojivou kvalifikaci po dobu 3 po sobě jdoucích roků od účinnosti tohoto zákona, přeloží jej ministerstvo vnitra z moci úřední do trvalé výslužby, a to s výslužným, má-li gážista na ně nárok, jinak s odbytným.

Část IV.

Umísťování superarbitrovaných četnických gážistů mimo služební třídy.

§ 36.

Nárok na vyhrazená služební místa.

Četničtí gážisté mimo služební třídy výkonné služby, kteří bez své úmyslné viny se stali trvale neschopnými k výkonné službě četnické, a to buď:

1. při výkonu služby a v bezprostřední souvislosti s ní nebo

2. jestliže vykazují nejméně 8 roků skutečné výkonné služby a mají nárok na četnické odpočivné příjmy, nepřevyšující v celku 12.000 Kč ročně,

jsou postaveni na roveň déle sloužícím poddůstojníkům co do nároku na propůjčení vyhrazených služebních míst, vypočtených v § 2, čís. I., písm. b) a čís. II. a III. zákona ze dne 8. dubna 1927, čís. 54 Sb. z. a n. o umísťování déle sloužících poddůstojníků.

Pravomoc, příslušející podle zmíněného zákona, ministerstvu národní obrany, náleží, pokud jde o četnické gážisty, ministerstvu vnitra.

Místo hranice věkové, jejíž dosažením oprávněný déle sloužící poddůstojník pozbývá nároku na propůjčení vyhrazených služebních míst, nastává u četnického gážisty zánik nároku uplynutím doby 5 rokův od vydání průkazu.

Část V.

Všeobecná ustanovení.

§ 37.

Četničtí gážisté mimo služební třídy.

Ustanovení tohoto zákona, jež se vztahují na četnické gážisty, platí i pro gážisty mimo služební třídy, není-li v tomto zákoně jinak ustanoveno.

§ 38.

Přísedící vojenských soudův.

Poklesky podle tohoto zákona, jichž se dopustil četnický gážista, vykonávaje činnost přísedícího vojenského soudu, lze stíhati podle tohoto zákona jen k oznámení předsedy nalézacího soudu vojenského.

§ 39.

Poměr tohoto zákona k jiným zákonům.

(1) Tam, kde jiné platné zákony se zmiňují o četnické disciplinární trestní pravomoci, disciplinárních přestupcích, disciplinárních trestech, disciplinárním řízení a vůbec o četnickém právu disciplinárním, platí ustanovení tohoto zákona a předpisy na jeho základě vydané.

(2) Beze změny zůstávají ustanovení o propuštění četníků na zkoušku pro nezpůsobilost k četnické službě podle § 22 čís. 1 zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 299 Sb. z. a n., o četnictvu.

(3) Dnem účinnosti tohoto zákona se zrušují všecka ustanovení, která jsou s ním v odporu, zejména také ustanovení poslední věty § 12 zákona č. 299/20 Sb. z. a n.

§ 40.

Ustanovení přechodná.

(1) Tento zákon se vztahuje i na poklesky, které byly spáchány před jeho účinností a nebyly dosud pravoplatně vyřízeny. Gážisté mimo služební třídy však jsou podrobeni ustanovením II. části pouze pro ty poklesky kárné, kterých se dopustili teprve po účinnosti zákona; pro poklesky dříve spáchané se posuzují podle ustanovení dosud platných.

(2) Usnesení disciplinárních výborů (komisí), učiněná na základě řízení, které bylo vykonáno podle předpisů dosud platných, zůstávají v platnosti, pokud tato usnesení byla poty zena do dne účinnosti tohoto zákona; obnova řízení se však posuzuje podle tohoto zákona.

§ 41.

Ustanovení závěrečná.

Tento zákon nabývá účinnosti tři měsíce po vyhlášení. Provede jej ministr vnitra v dohodě s ministry národní obrany, spravedlnosti a financí.

Podle zákona čís. 299 z r. 1920 jest četnictvo Čs. republiky vojensky organisovaným sborem strážným.

Podle § 12 tohoto zákona podléhá četnictvo vojenským trestním zákonům a soudům a platí pro ně vojenský služební řád. Disciplinární předpisy pro ně má stanoviti ministerstvo vnitra.

Vojenská organisace četnického sboru zakládá se na vojenském poměru podřízenosti a kázně, kterýžto poměr musí býti také podkladem příslušných disciplinárních předpisů.

Jest tedy samozřejmé, že v důsledku vojenské organisace četnictva při témže pojmu kázně a podřízenosti musí býti i disciplinární předpisy četnictva vybudovány na týchž základech, jako jsou tyto předpisy vojska.

Dosud platí pro četnictvo starý zatímní kázeňský řád vojska, doplněný a přizpůsobený podle odlišné organisace četnictva a zvláštních potřeby četnické služby.

Poněvadž bylo zatím vojenské kázeňské právo nově upraveno zákonem čís. 154/1923 a novelou čís. 55/1927, navrhla vláda vládním návrhem, který má býti projednán, obdobnou úpravu kázeňského a kárného práva v četnictvu.

Tím vyhovuje vláda jak resolucím obou sněmoven N. S., jimiž byla vyzvána, aby předložila návrh zákona, kterým by se upravovaly disciplinární poměry četnictva, tak i opětovným přáním z řad četnictva samého.

Předložená osnova shoduje se ve svých zásadách se zákony o vojenském kázeňském a kárném právu, v podrobnostech byla pak přizpůsobena zvláštnostem organisace četnictva a potřebám jeho služby. Kromě toho přihlíží osnova i k předpisům služební pragmatiky z r. 1914, pokud je to slučitelno s vojenskou kázní, platnou pro četnictvo a potřebami četnické služby.

Sociálně-politický výbor projednávaje shora zmíněnou předlohu, pozměnil ji kromě nadpisu v následujících paragrafech § 2 odst. 2., § 4 odst. 1., § 6 odst. 3., 4., 5., § 8 odst. 1., 2., 4., 5., 6., § 9 odst. 1., § 13 odst. 3., 4., 5., § 14 odst. 1., 2. doplnil odst. 3. až 6., § 15 odst. 3., 5., § 16 odst. 1., 2., 5., § 17 odst. 1., § 18 odst. 1., 2., 4., 8. a připojil 7., § 19 odst. 1. a 4., § 20 odst. 1. a 3., § 22 odst. 6., § 23 odst. 1., 2., 4., 6. škrtl odst. 7., § 25 odst. 2., 4., § 26 odst. 1., lit. f), g) a odst. 10., § 27 odst. 2., 3., 4., 5., § 28 odst. 2. a 3., § 29 odst. 7, § 30 odst. 1., § 35 připojil novou část IV. a 1 paragraf (§ 36). Změnil IV. část v V. a provedl důsledkem toho přečíslování následujících paragrafů. Z těchto změn zasluhují zvláštní zmínky změna v § 8, kde se prodlužuje lhůta ke stížnosti ze 3 na 8 dní, v § 14 odst. 1. - 6., které obsahují zásadní směrnice pro zřizování kárných výborů.

Nejdůležitější změnu obsahuje nová část IV. o umisťování superarbitr. četn. gážistů mimo služební třídy.

Četnická služba klade velmi vysoké požadavky na zdraví výkonného četníka, a staví jej velmi často do situace, ve které, jsa odkázán zcela na sebe a bez možnosti dovolati se pomoci, nasazuje pro dobro občanstva život a tělesnou integritu; proto se setkáváme s případy, ve kterých již zcela mladí četníci, kteří jsou teprve na prahu své životní existence, pozbudou zraněním nebo nehodou fysické schopnosti k svému povolání. Poněvadž pak i pravidelná služba četnická ukládá četníkovi fysickou námahu zcela mimořádnou a to podle potřeby až do nejzazšího vyčerpání sil, nastává i při nejpřísnějším výběru fysicky zdatných osob již při nízkém věku úbytek některé fysické vlastnosti pro četnickou službu nezbytné, a musí býti mnohdy zcela mladí četníci pensionováni, ježto již těžkým požadavkům služby nevyhovují. Poněvadž mají jen krátkou služební dobu, nejsou svými odpočivnými platy zajištěni. Takovíto předčasně pensionovaní četníci jsou zpravidla k jiné než výkonné službě četnické zcela schopni; ale nemohou býti umístěni v četnictvu v takových službách, které by kladly menší požadavky na fysickou zdatnost, neboť není v četnictvu po ruce potřebný počet takovýchto služebních míst.

Jeví se tedy nutnost, aby těm příslušníkům četnictva, kteří svému povolání obětovali své zdraví, byla zajištěna potřebná vhodná místa ve službách, které svou povahou se hodí k vyhražení služebních míst. Tu však co do účelu nejde o obnovu dřívějších certifikatistů. Dřívější instituce certifikátů byla jakousi odměnou za službu, konanou po určitou řadu let. Nynější přednostní právo déle sloužících poddůstojníků na vyhrazená místa, resp. poskytované jim odbytné, jest pak obdobnou odměnou za to, že mladý muž, který by jinak v 22. roce odcházel z vojenské služby, aby si založil vlastní existenci, zůstane ještě několik dalších let ve vojenské službě. U četníků však jde jen o to, aby těm, kteří v důsledku těžké služby četnické museli toto povolání pro fysickou neschopnost předčasně opustiti, byla zajištěna přiměřená existence a aby byla zamezena dlouholetá výplata pense zaměstnanci, který na jiném místě může konati ještě platné služby.

Personální okruh oprávněných by byl omezen na četnické gážisty mimo služební třídy (i nedefinitivní, tudíž čítajíc v to i četníky na zkoušku), kteří po výkonné službě četnické nejméně osmileté odcházejí předčasně do výslužby s malým pensijním zajištěním (hranice 12.000 Kč jest dána ustanovením § 17, odst. 3 zákona ze dne 22. prosince 1924; č. 286 Sb. z. a n. o úsporných opatřeních ve veřejné správě) nebo kteří utrpěli škodu na svém zdraví při výkonu služby.

Výhoda těchto četníků by spočívala v postavení na roveň déle sloužícím poddůstojníkům, avšak vyhrazená místa byla by pro četníky stanovena okruhem užším. Výhody déle sloužících poddůstojníků by tím nebyly zmenšeny, a to jednak proto, že by se jednalo nejvýše o 100 případů ročně, jednak i proto, že déle sloužící poddůstojník, který na základě zákona o umísťování déle sloužících obdržel místo v četnictvu, mohl by nyní při odchodu ze služby četnické opět činiti nárok na jiné místo vyhrazené.

Zákon o umísťování déle sloužících poddůstojníků uvádí určité důvody, kterými nárok oprávněného zaniká (§ 15). Z těchto důvodů se nehodí pro četnické gážisty hranice věková, ježto služba četnická přináší s sebou i výcvik ve pracích kancelářských a není tudíž potřeba hranici věkovou pro vstup do jiných služeb omezovati. Za to jest vhodno omeziti nárok jen na určitou dobu po vydání průkazu.

Dlužno ještě podotknouti, že mezi důvody zániku nároku nebude pro četníky praktickým přijetí odbytného, neboť odbytné déle sloužících není totožným a nelze je zaměňovati s odbytným, které četník předčasně z četnických služeb odcházející obdrží jako plat odpočivný.

Sociálně-politický výbor projednával shora zmíněnou předlohu v několika svých schůzích a usnesl se doporučiti ji poslanecké sněmovně ke schválení s provedenými změnami a přijatými 4 resolucemi.

Tím současně vyřízen iniciativní návrh tisk 89 a petice č. 1366 a 1389.

V Praze, dne 23. dubna 1929.

Dubický v. r.,
J. Kvasnička v. r.,
místopředseda.
zpravodaj.


Resoluce.

Vláda se vybízí:

1. aby předložila návrh zákona, jímž by se zjednodušily poměry ve službě bezpečnostní sloučením obou bezpečnostních sborů a institucí v bezpečnostním úřadě za vedení parlamentem voleného státního tajemníka služeb bezpečnostních,

2. aby ze zabraného pozemkového majetku přikázala dva nebo více příhodných zámků pro zařízení rekonvalescentních ústavů četnických a tak umožnila vyléčení četnických příslušníků, kteří v důsledku úrazu ve službě utrpěli takovou poruchu zdraví, že stali se dočasně invalidními a ku četnické službě nezpůsobilými,

3. aby ve smyslu §§ 146, 147 platového zákona. upravila vedlejší požitky četnictva se zřetelem na zvláštnosti a nebezpečí četnické služby,

4. aby pečovala o další zdokonalení a zintensivnění bezpečnostní, hlavně pátrací služby četnické, zejména též spolupůsobením četnických důstojníků správních ve věcech bezpečnostních, a aby aspoň jednoho člena odvolacího kárného výboru jmenovala z řad konceptních úředníků politické správy.

Ústavně-právní výbor při projednávání shora zmíněné předlohy souhlasil se změnami vládního návrhu usnesenými sociálně-politickým výborem, avšak doplnil ustanovení odstavce 1. § 18 a změnil znění odstavce 4. § 22.

Doplněk, resp. změna tato usnesena za účelem jasnějšího vyjádření vůle zákonodárcovy, podle které zpravodaj může sice při projednávání dávati kárnému výboru vysvětlení, avšak nemůže - stejně jako u civilních soudů vyšetřující soudce - býti členem sboru, který obviněného soudí, případně odsuzuje.

Změna v §u 22 jasněji stylisuje zásadu o tajnosti závěrečného projednání.

Ústavně-právní výbor doporučuje poslanecké sněmovně přijetí předlohy takto změněné.

V Praze, dne 15. května 1929.

Dr. Mičura v. r.,
Dr. Fr. Králík v. r.,
předseda.
zpravodaj.


Výbor sociálně-politický pojednal ve schůzi dne 23. května 1929 o změnách provedených na osnově, schválené výborem sociálně-politickým ve schůzi dne 23. dubna 1929, výborem ústavně-právním a usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně ku přijetí osnovu výše uvedeného zákona v připojeném znění, jak se na něm usnesly oba výbory.

V Praze, dne 23. května 1929.

Čuřík v. r.,
J. Kvasnička v. r.,
předseda.
zpravodaj.





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP