II. volební období. | 8. zasedání. |
I. vlády na interp. poslance inž. Nečase a
soudr. o československém rozhlase (tisk 17113/I),
II. vlády na interp. posl. Tayerle a soudr. o vládním
nařízení ze dne 16. července 1926,
číslo 145 Sb. z. a n. (tisk 797/XIII),
III. vlády na interp, posl. Koudelky, inž. Nečase,
Kříže a soudr. o pozemkové reformě
na nadačním dvoře Cerhenice, patřícím
bývalému Tereziánskému ústavu
šlechtičen na Hradčanech (tisk 1970/XIII),
IV. vlády na interp. posl. Bergmanna, Tučného,
Buřívala, Procházky a druhů o přeřazení
obce Lužné do vyšší skupiny činovného
(tisk 1993/XVIII),
na interp. posl. Bergmanna, Zeminové, Špatného,
dr Klapky a druhů o přeřazení Modřan
do vyšší skupiny činovného státních
zaměstnanců (tisk 1913/XX),
na interp. posl. Bergmanna, Tučného, Buřívala,
Procházky a druhů o přeřazení
obce Neštěmice do vyšší skupiny míst
činovného státních zaměstnanců
(tisk 1993/XXII),
na interp. posl. Bergmanna, Tučného, Buřívala,
Procházky a druhů o přeřazení
Moldavy v Čechách do vyšší skupiny
míst činovného státních zaměstnanců
(tisk 1993/XXIII),
na interp. posl. Procházky, Buřívala, Tučného,
Bergmanna a druhů o přeřazení obce
České Velenice do vyšší skupiny
míst činovného (tisk 1993/XXIII),
na interp. posl. Sladkého, Bergmanna a druhů o zařazení
města Vítkova (okres Opava) do skupiny míst
B činovného státních zaměstnanců
(tisk 2048/II),
V. vlády na interp. posl. dr Frankeho, Sladkého
a druhů o ponechání Slezského pozemkového
a komunálního úvěrního ústavu
v Opavě (tisk 164/XVI),
VI. vlády na interp. posl. Hrušovského a druhů
o zneužívání rozhlasové stanice
v Budapešti proti Československé republice
(tisk 1652/XI),
VII. vlády na interp. posl. Mikuláše, Práška,
Knejzlíka, Riedla a druhů o prodeji zbytkových
statků a jejich rozdělení drobným
uchazečům (tisk 1993/XXXIII),
VIII. vlády na interp. posl. Bergmanna, Tučného,
Buřívala, Procházky a druhů o křivdách
učiněných úředníkům,
bývalým certifikatistům (tisk 2025/VIII),
IX. vlády na interp. posl. Riedla a druhů o provádění
pozemkové reformy na velkostatku P. Mitrovského
v Sokolnicích na Moravě (tisk 1863/XXII),
X. vlády na interp. posl. Bergmanna, Buřívala,
Procházky a druhů o mimořádném
přídavku poštovním zaměstnancům
na Slovensku podle nálezu Nejvyššího správního
soudu ze dne 8. ledna 1926, číslo 25.485/25 (tisk
1594/I),
XI. předsedy vlády a ministra financí na
interp. posl. dr Frankeho, Sladkého a druhů o zrušení
archivu map katastrálních v Opavě (tisk 1993/XXIX),
XII. vlády na intenp. posl. Kříže a
soudr. o tom, že správa arcibiskupských statků
v Týně n. Vltavou neplní podmínky
dané jí při propuštění
pozemkového majetku ze záboru a že vandalsky
ničí objekty, propuštěné ze záboru
jako krajinné krásy (tisk 1580/X),
XIII. vlády na interp. posl. dr Koberga, inž. Junga
a druhů o přeřazení města Krnova
do skupiny míst B (tisk 1993/XXXIV),
XIV. vlády na interp. posl. dr Jabloniczkého a druhů
o nedbalé likvidaci 20%ního příplatku
k odpočivnému (tisk 1956/VI),
XV. vlády na interp. posl. dr Koberga a druhů o
zrušení zákona ze dne 15. dubna 1920, číslo
337 Sb. z. a n., kterým se vláda zmocňuje
činiti opatření k úpravě mimořádných
poměrů způsobených válkou (tisk
1554/XV),
XVI. vlády na intenp. posl. Kurťaka a druhů
o daňových úlevách z odvodu jubilejního
roku republiky (tisk 1836/IV),
XVII. min. pošt a telegrafů na interp. posl. Pika
a soudr. o závadách československého
rozhlasu (tisk 1993/XV),
XVIII. min. soc. péče na interp. posl. Sladkého
a druhů o úpravě sociálního
pojištění na Hlučínsku (tisk
1569/XI),
XIX. min. vnitra na interp. posl. dr Koberga a druhů o
sebevraždě vrchního účetního
rady Josefa Rečka v Brně (tisk 1974/XX),
XX. min. školství a národní osvěty
a min. vnitra na interp. posl. dr Schollicha a druhů o
zřízení české menšinové
školy v Horním Benešově a jinde (tisk
1768/XIII),
a na interp. posl. inž. Junga, Simma a druhů o otevření
české menšinové školy v Bravanticích
u Bílovce a o zabavení tělocvičny
tamější německé obecné
školy pro tuto menšinovou školu (tisk 1815/II),
XXI. min. spravedlnosti na interp. posl. Siegela a druhů
o nešvarech v soudnictví (tisk 1993/II),
XXII. min. vnitra na interp. posl. inž. Kalliny a druhů
o neoprávněném zadržování
nezaplacených částek za tisk kandidátních
listin pro volby v prosinci 1928 a o zdlouhavém vrácení
záruk složených majetníky tiskáren
(tisk 1993/IV),
XXIII. min. vnitra na interp. posl. Kaufmanna a druhů (tisk
2025/XV) a posl. Horpynky a druhů (tisk 2025/XX), o rozpuštění
chomutovské obecní správní komise
v Chomutově.
Státním orgánům je známo, že
maďarských rozhlasových stanic se zneužívá
k šíření propagandy, která míří
proti nástupnickým státům bývalého
Rakouska-Uherska, především proti Československé
republice. Příslušné resorty sledují
od počátku pozorně tuto činnost, která
není neznáma ani maďarským státním
orgánům. Jsou zjištěny případy,
že k této propagandě rozhlasem bylo použito
i projevů maďarských politiků. Rovněž
byly vysílány rozhlasem kázání
a kostelní písně iredentistického
obsahu.
Na podkladě zjištěných případů
upozornilo ministerstvo zahraničních věcí
maďarského vyslance v Praze na nepřípustnost
této činnosti z hlediska mezinárodního,
ale toto upozornění nemělo žádoucího
účinku.
O otázce nedovolené propagace rozhlasem byl jednáno
také v loňském podzimním zasedání
Společnosti národů v Ženevě a
to v komisi, která se zabývala činností
"Komise institutu duševní spolupráce".
Státy, které jsou členy Společnosti
národů, byly upozorněny na nebezpečenství
radiofonních vysílání odporujících
duchu Společnosti národů. Při tom
nutno ovšem konstatovati, že rozhlasové styky
Československa s ostatními sousedními státy
jsou naprosto korektní a přátelské,
což se jeví ve vzájemné dohodě
o přenosu rozhlasových programů.
Proti škodlivým účinkům maďarské
propagandy rozhlasem uvnitř hranic Československé
republiky postupuje se tím způsobem, že se
zrušují koncese na přijímací
stanice radiofonní ve všech případech,
kde je zjištěno rozšiřování
iredentistických rozhlasových pořadů
maďarských stanic, ať jejich veřejným
reprodukováním, ať jinak. Do programu rozhlasových
stavíc na Slovensku jsou zařazovány věcné
informační přednášky, které
pravdivě referují o skutečném stavu
věcí a jsou nejlepší odpovědí
na tendenční a nepravdivou nepřátelskou
propagandu rozhlasem.
Největším a trvale účinným
prostředkem proti nepřátelské propagandě
na Slovensku bude dobře vyzbrojená rozhlasová
služba, obstarávaná silnými stanicemi
s velkým vysílacím okruhem. Tyto stanice
budou nejlépe paralysovati činnost maďarských
stanic, přinášejíce obyvatelstvu Slovenska
dobrý program a zařazujíce do svého
vysílání vhodné přednášky
i projevy v jazyku maďarském. Za tím účelem
byly na Slovensku zřízeny dvě vysílací
rozhlasové stanice, a to jedna v Košicích,
která bude míti značný význam
pro Východní Slovensko a pro Podkarpatskou Rus,
jakmile bude umožněn vybudováním dalšího
telefonního spojení s Bratislavou přenos
rozhlasových programů československých
rozhlasových stanic, a druhá nově vybudovaná
stanice v Bratislavě, která bude míti velký
význam pro Západní a Střední
Slovensko. Další stanice, která rovněž
zasáhne Slovensko, zejména jeho severozápadní
část, buduje se v Moravské Ostravě.
Jak vidno, bylo za daných poměrů učiněno
vše, aby nepřípustná propaganda maďarské
rozhlasové stanice v Budapešti přestala, event.
aby účinek této propagandy byl paralysován.
O investičním programu ministerstva pošt a
telegrafů v oboru rozhlasu lze uvésti toto:
Kromě rozhlasové stanice v Košicích
(21/2 KW v anteně), která
byla dána do provozu loňského roku a kromě
rozhlasových stanic v Bratislavě (112 KW v anteně)
a v Moravské Ostravě (14 KW v anteně), které
se právě dokončují, byla již
objednána velká rozhlasová stanice celostátního
významu s energií 64 KW v anteně, která
bude umístěna v okolí Prahy. Mimo to je v
plánu zesíliti dnešní rozhlasovou stanici
v Brně na energii asi 15 KW v anteně. Ministerstvo
pošt a telegrafů staví dále vysílací
a správní místnosti pro rozhlas v Bratislavě
a chystá stavbu těchto místností také
v Košicích. Stavba rozsáhlých a velmi
nákladných vysílacích a správních
místností pro rozhlas v Praze XII., Fochova třída
bude zahájena ještě letos v létě.
O zavedení propagační služby rozhlasových
autobusů se jedná v rozhlasové společnosti
Radiojournal. Ministerstvo pošt a telegrafů je samozřejmě
ochotno tuto propagaci podporovati všemi vhodnými
prostředky, které má po ruce.
O nové úpravě výše koncesionářského
poplatku posluchačů rozhlasu nelze uvažovati.
Dlužno ostatně poznamenati, že dnešní
částka tohoto poplatku 10 Kč měsíčně
byla stanovena sazbou tak nízkou právě proto,
aby její placení nečinilo obtíží
ani méně majetným vrstvám obyvatelstva.
Na zavedení zvláštního poplatku pro
majetníky t. zv. krystalových přijímačů
nelze pomýšleti, ježto by zavedení dvojího
poplatku - jednoho pro majetníky krystalových přijímačů
a druhého pro majetníky přijímačů
ostatních - přivodilo zkomplikování
a zdražení příslušné úřední
činnosti, naprosto nepoměrné k dosaženým
úlevám pro jisté kruhy posluchačů
rozhlasu a také proto, že je téměř
nemožné kontrolovati, jakého druhu stanice
jednotliví posluchači užívají.
Z výtěžku koncesionářského
poplatku posluchačů rozhlasu ponechává
si nyní ministerstvo pošt a telegrafů na úhradu
svých osobních a věcných nákladů,
které má s rozhlasem, 60% a zbylých 40% odevzdává
společnosti Radiojournalu na opatření rozhlasových
programů a na úhradu příslušné
osobní a věcné režie.
Výrobou silných vysílacích radiofonních
stanic nenabývá se dosud žádná
domácí firma. Při zadávacích
smlouvách se zahraničními firmami dbá
ovšem ministerstvo pošt a telegrafů, aby všechna
zařízení, která lze vyrobiti odděleně
v Československu jako na př. věže anten,
motorgeneratory, akumulátorové baterie, spalovací
motory atd. byla zadávána k výrobě
domácím firmám.
V Praze dne 24. dubna 1929.
Stanovení výměry pojistného v nemocenském
pojištění veřejných zaměstnanců
stalo se v té úvaze, že všichni pojištěnci,
tedy i pojištěnci s nejmenšími požitky
služebními, odpočivnými nebo zaopatřovacími,
mají stejný nárok na dávky nemocenské.
Kromě toho bylo s minimální výše
pojistného 16 Kč počítáno i
při stanovení pojistně-matematického
základu nemocenského pojištění
veřejných zaměstnanců, Teprve příznivé
výsledky hospodaření Léčebného
fondu ukáží, zda je možno, aby minimální
sazba pojistného byla snížena bez současného
omezení úkolu Léčebného fondu.
Je třeba uvážiti, že Léčebný
fond je teprve v počátcích své činnosti
a že nelze přistoupiti k radikálnímu
omezení jeho příjmů, nemají-li
vzniknouti odůvodněné obavy, že by jeho
finanční nosnost byla ohrožena. Ministerstvo
sociální péče proto nemůže
toho času ještě působiti k tomu, aby
bylo změněno vládní nařízení
č. 145 z r. 1926, pokud se týče stanovení
minimální a maximální výše
pojistného částkou 16 a 50 Kč. Zkušenosti
v poslední době získané potvrzují
správnost tohoto stanoviska.
Předpis o placení zvláštních
příplatků na návštěvu
lékaře nebo na návštěvu u lékaře
opírá se o ustanovení § 25. č.
8. a 9. zákona č. 221 z r. 1925. Ustanovení
o příplatcích na lékařskou
ordinaci nebo na návštěvu lékaře
je vhodnou brzdou pro zbytečné dožadování
lékařské pomoci a zkušenosti z dosavadního
působení zákona ukázaly, že jest
nezbytnou ochranou finanční rovnováhy léčebného
fondu. Konečně nutno uznati, že finanční
prospěch Léčebného fondu jest i prospěchem
pojištěnců. Zkušenosti v poslední
době získané potvrzují i v tomto případě
správnost zmíněného opatření
Léčebného fondu. Rovněž placení
cestovného lékařům má oporu
v zákoně (§ 25, č. 9, zákona
č. 221 z r. 1925), ale ústřední sbor
Léčebného fondu se usnesl již ve schůzi,
konané dne 19. března 1927, že Léčebný
fond převezme sám úhradu cestovních
nákladů i kilometrovného, spojených
s návštěvou lékaře pojištěnci
nejbližšího.
Pokud jde o srážení premií do Léčebného
fondu v těch případech, kde již pojištěnec
má pojištění jiného dluhu, ale
stejného významu, činí se vždy
po předběžném vyšetření
věci opatření, aby pojistné nebylo
sráženo, podléhá-li osoba pojištění
podle zákona ze dne 9. října 1924, č.
221 Sb. z. a n. Případy takové se vyskytují
zejména u pensistů státních nebo jiných
veřejných úřadů, ústavů
nebo podniků, kteří jsou zaměstnáni
v soukromých službách. Předpokladem
příslušného opatření ovšem
jest, aby se postižená osoba sama domáhala
zproštění dvojího pojištění,
poněvadž úřadu, jenž odpočivné
anebo zaopatřovací požitky poukazuje, není
známo, zda tato osoba je v zaměstnání,
zakládajícím povinné pojištění
podle zákona č. 221 z r. 1924.
Usnesení ústředního sboru Léčebného
fondu, že se hradí léčebné výlohy
nebo léčebné taxy za ošetřování
v nemocnicích a jiných léčebných
ústavech jen za dobu dvou měsíců,
má zákonný podklad v ustanovení §
10, zákona č. 221 z r. 1925, podle něhož
může léčebný řád
Léčebného fondu obsahovati ustanovení
o ošetřování v nemocnicích a
jiných léčebných ústavech.
Uváží-li se, že náhradní
povinnost Léčebného fondu přesahuje
časově až o 100% obdobnou náhradní
povinnost nemocenských pojišťoven podle zákona
č. 221/1924 Sb. z. a n., že se tato povinnost Léčebného
fondu vztahuje i na rodinné příslušníky
pojištěnců podle § 7., kdežto obdobná
povinnost nemocenské pojišťovny se vztahuje pouze
na pojištěnce samého, a že konečně
i po oněch dvou měsících trvá
dále povinnost Léčebného fondu poskytovati
lékařské ošetření a léky,
nelze tvrditi, že omezení náhradní povinnosti
Léčebného fondu, pokud se týče
ošetřování pojištěnců
a jejich rodinných příslušníků
v léčebných ústavech na dva měsíce,
bylo by pro pojištěnce nepříznivé,
a nelze Léčebnému fondu pro nynější
dobu ukládati většího finančního
zatížení.
V Praze dne 25. dubna 1929.
Ministerstva vnitra a zemědělství, jímž
náleží správa nadačních
statků Teraziánského ústavu šlechtičen
na Hradčanech, rozhodla se prodati dvůr Cerhenice
(as 70 ha půdy zemědělské s ručním
pivovarem) zemědělci Liskovi z Křečhoře,
když již dříve a bezvýsledně
vyjednávala o odprodej této půdy s jejími
drobnými pachtýři a s obcí Cerhenicemi,
tito odmítli koupiti a převzíti půdu
zároveň s patronátními povinnostmi
ke třem kostelům.
Ježto hospodářská správa dvora
Cerhnice musela býti pro jeho naprostou passivitu zrušena,
odevzdala súčastněná ministerstva
prozatímně správu dvora Jaroslavu Lískovi,
jako mandantu nadačního fondu. Nadačním
dozorčím úřadům není
známo, že by Jaroslav Líska překročoval
meze oprávnění naň přenesených,
zejména, že by jednal na úkor pachtu drobných
zemědělců, k jehož dodržení
byl zavázán.
Jelikož pak Státní pozemkový úřad,
přihlížeje k té okolnosti, že dvůr
Cerhenice je již po dlouhá léta v pachtu drobných
pachtýřů a že tito pachtýři
jako kvalifikovaní uchazeči žádají
o příděl půdy, neprojevil úmyslu
dáti ku prodeji dvora Cerhenice svolení ve smyslu
§u 7 záborového zákona, rozhodla se
ministerstva vnitra a zemědělství smlouvu
uzavřenou s Jaroslavem Lískou Státnímu
pozemkovému úřadu ke schválení
nepředložiti a podal u Státního pozemkového
úřadu žádost za propuštění
dvora Cerhenic a pivovaru podle první věty §u
11 a § 3 a) záborového zákona, pokud
se týče §u 20 přídělového
zákona. Neodpovídá tudíž skutečnosti
tvrzení interpelace, že žádost za propuštění
dvora ze záboru nebyla podána.
Tuto žádost Státní pozemkový
úřad dosud nevyřídil. Usiluje totiž
o konečné vyřešení pozemkové
reformy na celém majetkovém souboru Tereziánské
nadace, k němuž mimo Cerhenice náleží
velkostatek Ledeč-Vrbice a Karlštjn, a při
tom snaží se docíliti vedle splnění
jiných požadavků pozemkové reformy též
ústupků ohledně dvora Cerhenic. Při
posledním jednání konané ke konci
února t. r. dosáhl již Státní
pozemkový úřad toho, že správa
nadačních statků je ochotna jednati s drobnými
uchazeči o odprodeji zemědělské půdy
dvora Cerhenic a pivovaru z volné ruky za ceny s těmito
uchazeči vzájemně sjednané a schválené
Státním pozemkovým úřadem při
současném vyřešení otázky
patronátních povinností ke třem kostelům
s držbou a vlastnictvím pozemků dvora Cerhenic
spojených.
Státnímu pozemkovému úřadu
záleží na tom, aby pozemková reforma
byla v nejbližší době skončena
na celém majetku Tereziánské nadace a nebude
proto případ dvora Cerhenic řešiti samostatné,
nýbrž v rámci celého majetkového
souboru.
Podle vylíčeného stavu věcí
není důvodu k nějakému opatření.
Podle §u 1 plat. zákona je zásadní kriterie
pro zařadění obcí do skupin míst
počet obyvatelstva. Ustanovení odst. 7, tohoto paragrafu,
který připouští zařadění
jednotlivých obcí do vyšší skupiny
míst, než do které patří podle
počtu obyvatelstva, jest ustanovením výjimečným,
jak vyplývá nejen z jeho textace i z příslušné
zprávy sociálně-politického výboru
poslanecké sněmovny ale i z ustanovení odst.
5 o zařadění některých míst
do skupiny míst B, z něhož se dá usuzovati,
jaké mimořádné drahotní poměry
měl zákonodárce na mysli jako předpoklad
pro výjimečné zařadění
obce do vyšší skupiny míst. Počet
žádostí o přeřadění
do vyšší skupiny míst jest však tak
značný, že jejich kladným vyřízením
byla by setřena výjimečná povaha opatření,
které má zmíněné ustanovení
na mysli.
vládní nařízení ze dne 14.
září 1928, čís. 163 Sb. z.
a n. musilo se proto omeziti na takové nejvýznačnější
případy, kde jednotlivé obce tvoří
s jinými takřka jeden hospodářský
celek, takže nebyla výměra činovného
podle počtu obyvatelstva v jednotlivých obcích
s hlediska hospodářského odůvodněna.
U žádného z interpelovaných případů
nejsou z hořejšího hlediska dány podmínky
pro přeřadění a není proto
možno požadavku o přeřadění
uvedených obcí do vyšší skupiny
míst činovného vyhověti.
Pokud se týče jednotlivých intrpelovaných
případů uvádí se toto:
Obec Lužná, na jejímž katastru jest stanice
i výtopna Lužná-Lišany, má podle
posledního sčítání lidu toliko
1.801 obyvatel. Tvrzení, že má nyní
přes 2.000 obyvatel nemůže býti vzato
v úvahu vzhledem k ustanovení zákona, jež
pro zařadění béře za základ
výsledek posledního sčítání
lidu (§ 12, odst. 6. plat. zák.) a dle něhož
nelze obec Lužnou zařaditi do skupiny míst
C činovného.
V obci Modřanech nejsou drahotní poměry takového
druhu, aby jimi bylo odůvodněno přeřadění
do vyšší skupiny míst činovného.
U obcí Neštěmic, Moldavy, Českých
Velenic a Vítkova nejsou dány z hlediska odst. 2.
této odpovědi podmínky pro přeřazení
do vyšší skupiny míst činovného
a není proto možno žádosti těchto
míst o přeřadění vyhověti.
Pokud se týče Neštěmic upozorňuje
se, že činovné vyměřuje se podle
obce, ve které jest trvalé úřední
působiště úředníkovo (odst.
1., §u 12. plat. zák.) a nikoliv podle obce, ve které
má úředník byt. Ježto v Neštěmicích
není vůbec úřadu důchodkové
kontroly, jsou v interpelaci uvedení úředníci
finanční kontroly zřejmě zaměstnanci
důchodkové kontroly v Ústí n. L.,
kterým ovšem náleží činovné
podle skupiny míst B. Podobně tomu asi jest u zaměstnanců
železničních v interpelaci zmíněných.
Zaměstnancům, jejichž trvalé úřední
působiště jest v Neštěmicích,
náleží vzhledem k cit. odst. 1. činovné
podle skupiny míst C i když mají naturální
nebo jiný byt v Ústí nad Lab.
Úprava poměrů zemských peněžních
ústavů a tedy i Slezského pozemkového
a komunálního úvěrního ústavu
v Opavě je podle ustanovení hlavy druhé zákona
o organisaci politické správy vyhražena zákonu.
O přání zájmových kruhů,
aby - zruší-li se řečený ústav
- zřízena byla v Opavě pobočka Hypoteční
a Zemědělské banky moravské v Brně,
bude uvažováno, až se bude rozhodovati o osnově
příslušného zákona , jenž
se připravuje.
Státním orgánům je známo, že
maďarských rozhlasových stanic se zneužívá
k šíření propagandy, která míří
proti nástupnickým státům bývalého
Rakousko-Uherska, především proti Československé
republice. Příslušné resorty sledují
od počátku pozorně tuto činnost, která
není neznáma ani maďarským státním
orgánům. Jsou zjištěny případy,
že k této propagandě rozhlasem bylo použito
i projevu maďarských politiku. Rovněž
byly vysílány rozhlasem kázání
a kostelní písně iredentistického
obsahu.
Na podkladě zjištěných případů
upozornilo ministerstvo zahraničních věcí
maďarského vyslance v Praze na nepřípustnost
této činnosti s hlediska mezinárodního,
ale toto upozornění nemělo žádoucího
účinku.
O otázce nedovolené propagace rozhlasem bylo jednáno
také v loňském podzimním zasedání
Společnosti národů v Ženevě a
to v komisi, která se zabývala činností
ťKomise institutu duševní spolupráce.Ť
Státy, které jsou členy Společností
národů, byly upozorněny na nebezpečenství
radiofonních vysílání, odporujících
duchu Společnosti národů. Při tom
nutno ovšem konstatovati, že rozhlasové styky
Československa s ostatními sousedními státy
jsou naprosto korektní a přátelské,
což se jeví ve vzájemné dohodě
o přenosu rozhlasových programů.
Proti škodlivým účinkům maďarské
propagandy rozhlasem uvnitř hranic Československé
republiky postupuje se tím způsobem, že se
zrušují koncese na přijímací
stanice radiofonní ve všech případech,
kde je zjištěno rozšiřování
iredentistických rozhlasových pořadů
maďarských stanic, ať jejich veřejným
reprodukováním, ať jinak. Do programu rozhlasových
stanic na Slovensku jsou zařazovány věcné
informační přednášky, které
pravdivě referují o skutečném stavu
věcí a jsou nejlepší odpovědí
na tendenční a nepravdivou nepřátelskou
propagandu rozhlasem.
Nejlepším a trvale účinným prostředkem
proti nepřátelské propagandě na Slovensku
bude dobře vyzbrojená rozhlasová služba,
obstarávaná silnými stanicemi s velkým
vysílacím okruhem. Tyto stanice budou nejlépe
paralysovati činnost maďarských stanic, přinášejíce
obyvatelstvu Slovenska dobrý program a zařazujíce
do svého vysílání vhodné přednášky
a projevy i v jazyce maďarském. Byly proto na Slovensku
zřízeny dvě vysílací rozhlasové
stanice, a to jedna v Košicích, která bude
míti značný význam pro východní
Slovensko Podkarpatskou Rus, jakmile bude umožněn
vybudováním dalšího telefonního
spojení s Bratislavou přenos rozhlasových
programů československých rozhlasových
stanic, a druhá nově vybudovaná stanice v
Bratislavě, která bude míti veliký
význam pro západní a střední
Slovensko. Další stanice, která rovněž
zasáhne Slovensko, zejména jeho severozápadní
část, bude se v Moravské Ostravě.
Jak vidno, bylo za daných poměrů učiněno
vše, aby nepřípustná propaganda maďarské
rozhlasové stanice v Budapešti přestala, event.
aby účinek této propagandy byl paralysován.