Tvrzení interpelace, že výměra půdy
zbytkových statků odprodaných z volné
ruky unikla pozemkové reformě, neodpovídá
zúplna skutečnosti. Prodeje zbytkových statků
jsou dvojího druhu: buď jsou ryzími odprodeji
zabrané půdy z volné ruky, když vlastník
zabraného majetku ze svého popudu prodává
půdu osobě, kterou si sám určil, nebo
jsou zkráceným řízením přídělovým,
při čemž Státní pozemkový
úřad v dohodě o rozsahu převzetí
ukládá vlastníku zabraného majetku,
aby zbytkový statek prodal osobě Státním
pozemkovým úřadem označené
za cenu přídělovou.
Posléze uvedený případ jest totožný
s přídělem zbytkového statku v řádném
přídělovém řízení,
s tím rozdílem, že na místo přídělové
listiny nastupuje zde kupní smlouva. Leč i odprodej
zbytkového statku z volné ruky, schválený
Státním pozemkovým úřadem podle
§u 7 z. z. za určitých podmínek, jest
odprodejem v rámci provádění pozemkové
reformy.
Nebyla tudíž odňata pozemkové reformě
výměra půdy, jež tímto způsobem
ze záboru byla propuštěna.
Pokud Státní pozemkový úřad
uděloval svolení k odprodejům zbytkových
statků z volné ruky podle §u 7 z. z., ukládal
nabyvatelům podmínku, že k dalšímu
zcizení jest třeba svolení Státního
pozemkového úřadu. Tato podmínka musela
býti vyznačena knihovně.
Teprve podle učiněných zkušeností
rozmnožil a zostřil v poslední době
Státní pozemkový úřad tyto
podmínky, takže dnes není podstatného
rozdílu mezi omezeními a výhradami ukládanými
v řízení přídělovém
a při uděleném svolení podle §u
7 z. z. Do těchto nových podmínek byla pojata
i podmínka osobního hospodaření.
Rozdíl mezi cenou nabývací a zcizovací
vymáhá Státní pozemkový úřad
podle §u 37 odst. 1 přídělového
zákona i v případě odprodeje půdy
z volné ruky.
Ve věci zbytkového statku. Stražovice se sděluje:
dohodou o rozsahu převzetí na velkostatku Bučovice
- Ždánice bylo vlastníku velkostatku uloženo,
aby odprodal zbytkový statek Stražovice (výměra
92 ha) pozemkovou reformou poškozenému hospodářskému
správci p. Ant. Bartoškovi za kupní cenu 416.000.-
Kč. Zásadní souhlas s odprodejem vyslovil
Státní pozemkový úřad dne 9.
října 1925 a konečné svolení
udělil dne 11. července 1928 podle spisů
z roku 1925 s tou výhradou, že k dalšímu
zcizení, případně dělení,
koupených nemovitosti jest zapotřebí svolení
Státního pozemkového úřadu.
Podmínka osobního hospodaření uložena
nebyla.
Jest pravdou, že jmenovaný nabyvatel zbytkového
statku zažádal u Státního pozemkového
úřadu za svolení k odprodeji zbytkového
statku p. Karlu Hubáčkovi za 1.060.000.- Kč
(560.000 Kč za nemovistosti a 500.000 Kč za investice
úroky). Žádost odůvodnil nedostatkem
kapitálu nutného k řádnému
hospodaření.
Státní pozemkový úřad však
odepřel rozhodnutím ze dne 10. ledna 1929 uděliti
svolení k tomuto dalšímu prodeji.
Na vyzvání Státního pozemkového
úřadu, proč na statku osobně nehospodaří,
oznámil p. Bartošek, že osobně statek
převzal a na něm hospodařil, že však
vzhledem na důvody v žádosti uvedené
statek prodal s podmínkou, že Státní
pozemkový úřad nebude činiti námitek
jelikož však podmínka tato nemohla býti
pro zamítavé stanovisko Státního pozemkového
úřadu splněna, že podal na p. Hubáčka
žalobu na vyklizení statku a že pak bude na statku
osobně hospodařiti.
Požadavku interpelace, aby zbytkový statek byl p.
Bartoškovi odňat a drobným přídělcům
rozdělen, nelze vyhověti, poněvadž vlastnictví
tohoto statku jest omezeno pouze ustanovením, že k
dalšímu jeho zcizení jest třeba svolení
Státního pozemkového úřadu.
Aby odnětí půdy původnímu nabyvateli
bylo v takových případech proveditelno, k
tomu bylo by zapotřebí zákonného ustanovení,
jak správně připomenuto jest v interpelaci.
Vláda odkazuje v tomto směru k iniciativnímu
návrhu č. j. 2141 posl. sněm. jehož
přijetím dostalo by se Státnímu pozemkovému
úřadu zákonných předpokladů
pro odnětí a nové přidělení
půdy.
Podle vylíčeného stavu věcí
nemá vláda důvodu k nějakému
opatření.
Platový zákon, zachovávaje práva nabytá
v den účinnosti zákona, upustil od jakýchkoliv
přesunů, zejména i takových ,které
by vznikly změnou stavu daného započtením
a propočtením služební doby provedeným
podle předpisů platných do účinnosti
platového zákona a převedl úředníky
certifikatisty do nových platů, stejně jako
ostatní úředníky jejich kategorie.
Byl by proto převod úředníků-certifikatistů
podle celé vojenské služební doby neb
aspoň s prominutím čekatelské doby
stanovené platovým zákonem, - jak se ho domáhá
resoluce senátu Národního shromáždění
zmíněná v dotazu, odvolávajíc
se na zákon ze dne 13. května 1919, čís.
250 Sb. z. a n. v rozporu s platovým zákonem, což
také potvrzuje judiatura nejvyššího správního
soudu, provedení této resoluce znamenalo by ostatně
proti zásadám zákona výhodnější
převod certifikatistů než ostatních
úředníků se stejnými postupovými
nároky.
Pokud se v interpelaci žádá započtení
vojenské služby certifikatistů, při
úpravě vládním nařízením
podle §u 142, odst. 2, platového zákona, dlužno
připomenouti, že tato věc náleží
do celého souboru otázek jak hodnotiti různé
služby a zaměstnání pro služební
poměr státní. Všecky tyto otázky
budou vyřešeny s jednotného hlediska, jakmile
se poměry ve všech oborech státní a
veřejné správy za platového zákona
ujasní tak, že bude možno skutečně
potřeby státní správy v naznačeném
směru správně posouditi s přihlédnutím
ke všem v úvahu přicházejícím
okolnostem.
Při zahájení pozemkové reformy v roce
1925 na velkostatku Sokolnicích nebyla podána přihláška
o příděl obou budov dvora Kobylnice. Ani
obec Kobylnic o tyto budovy nežádala. Byly proto utvořeny
dva nedíly k účelnému využití
těchto budov.
Po vykonané revisi číselného přídělu
v březnu 1926 nebylo proti číselnému
přídělu půdy stížností
oprávněných uchazečů, nevyřízené
uspokojivě pro stěžovatele. Při závěrečném
jednání o přídělu půdy
za plné účasti členů místního
poradního sboru, když se jednalo o to, komu má
býti pronajata půda obci přidělená
k účelům stavebním, bylo poradním
sborem zjištěno, že není v obci potřebného
a odmítnutého uchazeče o půdu. Proto
byl pacht poskytnut z části též občanům,
kteří původně přihlášky
o příděl nepodali.
Neodpovídá skutečnosti tvrzení, že
v době přídělového řízení
bylo dostatek uchazečů o hospodářské
budovy dvora, že mezi uchazeči byla též
obec Kobylnice a že nebyla uspokojena ani obec ani drobní
uchazeči. Neodpovídá rovněž skutečnosti,
že přidělující komisař
sliboval drobným uchazečům příděl
částí budov dvorů a že dokonce
určoval rozlohu každého místa pro stavbu
domku.
Prvý ze zřízených nedílů
byl v březnu 1926 přidělen poškozenému
hospodářskému zaměstnanci J. Bučkovi
témuž do vlastnictví odevzdán druhý
nedíl byl pak přidělen v téže
době rovněž poškozenému hospodářskému
zaměstnanci Janu Richtovi, který však z osobních
důvodů od přídělu upustil.
Státní pozemkový úřad v květnu
téhož roku přidělil tento nedíl
Karlu Dobrovolnému, který jest rovněž
bývalým hospodářským zřízencem
a válečným invalidou. Posléze jmenovaný
přídělce předložil po dvouletém
hospodaření na nedílu žádost
o povolení převodu nedílu na inž. Holla.
Žádost tato jest v přítomné době
předmětem šetření Státního
pozemkového úřadu.
V žádosti ze dne 2. prosince 1927 o povolení
obnovy řízení ohledně přídělu
druhého nedílu stěžuje si obec Kobylnice
do nehodného způsobu hospodaření na
tomto nedíle, neuvádí však konkrétního
případu špatného hospodaření.
Na základě provedeného šetření
zamítl Státní pozemkový úřad
žádost obce o obnovu přídělového
řízení s odůvodněním,
že veškeré nemovitosti dvora Kobylnice byly po
provedení přídělového řízení
v roce 1926 převzaty, přiděleny a odevzdány
do vlastnictví novým nabyvatelům s konečnou
platností.
Podle vylíčeného stavu věcí
nemá vláda důvodu k nějakému
opatření.
Podle ustanovení §u 7 zákona o nejvyšším
správním soudu jsou správní úřady
vázány právním názorem tohoto
soudu pouze při projednávání oněch,
konkrétních případů, ve kterých
nejvyšší správní soud zrušil
naříkané rozhodnutí.
Činiti výjimku z této zásady z podnětu
nálezu nejvyššího správního
soudu ze dne 8. ledna 1926 č. 25485/25, v případech
v interpelaci uvedených není také proto důvodu,
že dotčení zaměstnanci již podali
proti rozhodnutím ministerstva pošt a telegrafů
stížností na nejvyšší správní
soud, čímž je mu poskytnuta příležitost,
aby své stanovisko v dané otázce podrobil
nové úvaze.
Při koncentraci výkonných katastrálních
úřadů, v důsledku §u 1 zákona
ze dne 16. prosince 1927, č. 177 Sb. z. a n. ze služebních
důvodů prováděné, byla působnost
opavského finančního ředitelství
jakožto druhé stolice ve věcech pozemkového
katastru přenesena na zemské finanční
ředitelství v Brně (vládní
nařízení č. 205/1928 Sb. z. a n.)
Stalo se tak z důvodů úsporných, neboť
agenda finančního ředitelství v Opavě
ve věcech pozemkového katastru, která je
od ostatních agend finančních úřadů
II. stolice značně odlišnou, nezaměstnávala
ani nejmenší nutný počet specialistů,
t. j. jednoho úředníka právnického
a jednoho úředníka měřičského.
Pro porovnání s obvody působnosti jiných
finančních úřadů II. stolice
slouží tato tabulka, která vyjadřuje
stav pro případ, že by finanční
ředitelství v Opavě zůstalo úřadem
II. stolice pro pozemkový katastr:
zem.fin.řed.v Praze... | 84 | 204 | 9.431 | 5,206.362 | 96,420.599 | 10,523.706 |
zem.fin.řed.v Brně.... | 37 | 86 | 3.168 | 2,234.930 | 45,529.298 | 5,684.658 |
fin.řed.v Opavě..... | 10 | 24 | 511 | 442.356 | 5,853.316*) | 825.460 |
gen.fin.řed. v Bratislavě... | 32 | 71 | 3.538 | 4,898.358 | 42,225.717 | 11,551.638 |
Poznámka: *) Kat. výtěžek mimo Hlučínsko.
Soustředěním agendy pozemkového katastru
ve stolici pro celu zem Moravsko-slezskou u zemského finančního
ředitelství v Brně bude též dosaženo
zrychlení a zjednodušení úředních
styků s úřadem zemským a vrchním
soudem v Brně, jejichž působnosti pozemkový
katastr velmi souvisí (na př. hranice obcí
a katastrálních území, souhlas pozemkového
katastru s veřejnými knihami a pod.).
S přenesením agendy pozemkového katastru
ve 2. stolici od finančního úřadu
v Opavě k zemskému ředitelství v Brně
souvisí zároveň provedení zrušení
archivu map katastrálních v Opavě. Stalo
se tak stejně proto, že agenda archivu map katastrálních
v Opavě nestačila na plné zaměstnání
minimálního počtu zaměstnanců
nezbytných pro takovýto archiv, t. j. Jeden úředník
měřičský, jedna síla kancelářská
a jeden zřízenec.
Styk obyvatelstva s archivem map katastrálních jest
zpravidla písemný, neboť podle §u 8 katastrálního
zákona může každý nahlédnouti
do katastrálních operátů u místně
příslušného katastrálně
měřického úřadu a není
proto nutno dojížděti za účelem
pouhé objednávky opisu toho onoho operátu
do sídla archivu map katastrálních.
Přes to je finanční správa ochotna
zachovati dočasně archiv map katastrálních
v Opavě jakožto exposituru brněnského
archivu map katastrálních podle ustanovení
§u 5 vládního nařízení
ze dne 28. prosince 1928, č. 205/28 Sb. z. a n., i když
nebudou splněny podmínky v tomto §u uvedené,
přispěje-li město Opava na výdaje
spojené s udržováním tohoto archivu.
Vyjednávání s městem Opavou v té
věci není ještě skončeno, lze
se však nadíti, že při dobré vůli
města Opavy bude vynověno požadavku pánů
interpelantů, aby archiv katastrálních map
byl nadále ponechán v Opavě aspoň
jako expositura brněnského úřadu.
Rozhodnutím Státního pozemkového úřadu
ze dne 7. září 1926, č. j. 103.940/26
- II/1 byly lesní revíry Hněvkovice a Semenec
s Bohouskem a Kořenskem ponechány pražskému
arcibiskupství dle §u 20 přídělového
zákona.
Rozhodnutí obsahovalo obvyklé podmínky ukládané
Státním pozemkovým úřadem a
zároveň výhradu, že podmínky
mohou býti změněny nebo doplněny podle
výsledků dohody mezi Státním pozemkovým
úřadem a ministerstvem školství a národní
osvěty. Tato výhoda má svou oporu v zákoně
přídělovém.
Státní pozemkový úřad požádal
proto zmíněné ministerstvo, aby k podmínkám
jim stanoveným zaujalo stanovisko.
Ministerstvo školství a národní osvěty
výměrem ze dne 14. června 1928, č.
j. 45.880/28-V upravilo podmínky pro ponechání
revíru, obsažené ve shora citovaném
propouštěcím rozhodnutí Státního
pozemkového úřadu, takto:
ťLesní komplexy Hněvkovice a Semenec s Bohouskem
a Kořenskem budou obhospodařovány tak, jak
toho charakter porostu, povaha půdy a klimatické
poměry vyžadují. Holopasečné
hospodářství bude se díti v sečích
nepřevyšujících šířku
dvojnásobné výše mýtního
porostu. Seče tyto nebudou se řaditi vedle sebe,
nýbrž na více násečných
místech, aby holoseče přišly vždy
vedle kultur nejméně pětileté.Ť
Úprava tato byla provedena po místním šetření
a prozkoumání hospodářských
plánů a na podkladě znaleckých posudků
lesnických odborníků v rozsahu úředně
schváleného hospodářského plánu.
Podmínky takto stanovené odpovídají
správnému způsobu hospodaření,
charakteru porostu a povaze půdy v místě.
Převládající dřevinu jest totiž
zdegenerovaná nízká a křivá
borovice na jílovité půdě, jejíž
zmlazení výběrným hospodářstvím
těžko lze provésti a nutno proto nahraditi
jí, od roku 1880 již prováděnou změnou
dřeviny, porostem smrkovým.
Až do úpravy ministerstvem školství a
národní osvěty měly podmínky
ustanovené Státním pozemkovým úřadem
ráz prozatímní a terpve po dohodě
s ministerstvem školství a národní osvěty,
příslušným nabyly konečně
povahy definitivní a mohou býti teprve v této
dohodnuté formě vtěleny do pozemkových
knih.
V důsledku uvedené změn v propouštěcích
podmínkách provedené ministerstvem školství
a národní osvěty nelze tedy kácení
v oněch revírech považovati zásadně
za porušení podmínek, nepřesahuje-li
toto kácení rozsah ministerstvem školství
a národní osvěty připuštěný.
Podle vylíčeného stavu věci neshledává
vláda důvodu k nějakému opatření.
Podle §u 12 plat. zák. je zásadním kriteriem
pro zařadění obcí do skupin míst
počet obyvatelstva. Ustanovení odst. 7. tohoto paragrafu,
který připouští zařadění
jednotlivých obcí do vyšší skupiny
míst, než do který patří podle
počtu obyvatelstva, jest ustanovením vyjímečným,
jak vyplývá nejen z textace i z příslušné
zprávy sociálně-politického výboru
poslanecké sněmovny, ale i z ustanovení odst.
5. o zařadění některých míst
do skupiny míst B, z něhož se dá usuzovati,
jaké mimořádné drahotní poměry
měl zákonodárce na mysli jako předpoklad
pro vyjímečné zařadění
obce do vyšší skupiny míst. Počet
žádosti o přeřadění do
vyšší skupiny míst jest však tak
značný, že jejich kladným vyřízením
byla by setřena výjimečná povaha opatření,
která má zmíněné ustanovení
na mysli.
Vládní nařízení ze dne 14.
září 1928 čís. 163 Sb. z. a
n. musilo se proto omeziti na takové nejvýznačnější
případy, kde jednotlivé obce tvoří
s jinými takřka jeden hospodářský
celek, takže nebyla výměra činovného
podle počtu obyvatelstva v jednotlivých obcích
z hlediska hospodářského odůvodněna.
U města Krnova nejsou z hořejšího hlediska
dány podmínky pro přeřadění
do skupiny míst B činovného. Tvrzení,
že Krnov má od Posledního sčítání
lidu již přes 25.000 obyvatel, nemůže
býti vzato v úvahu vzhledem k ustanovení
zákona, jež pro přeřazení béře
za základ výsledek posledního sčítání
lidu (§ 12, odst. 7, plat. zák.), dle něhož
má Krnov toliko 21.129 obyvatel. Pokud se týče
obcí, Jaktař a Kateřinek, byla tato místa
přeřazena do vyšší skupiny míst
činovného z toho důvodu, že vyšší
skupiny míst činovného z toho důvodu,
že tvoří souvislý hospodářský
celek s Opavou. U města Krnova takovéto hospodářské
souvislosti s městem, které by bylo ve vyšší
skupině míst činovného, není
a nelze proto případ města Krnova s případy
obcí Jaktař a Kateřinky srovnati.
Zákon ze dne 24. května 1928, č. 80 Sb. z.
a n. byl vyhlášen dne 23. června 1928 a ihned
po jeho vyhlášení vydalo ministerstvo financí
pokyny k jeho provedení vynesením ze dne 9. července
1928, č. 75/197. Pro ony zaměstnanecké kategorie
pro které měla býti podle § 6 řečeného
zákona provedena úprava příplatků
a doplňků podle jeho zásad, byla úprava
provedena jednak vládními nařízeními,
jednak interními opatřeními příslušného
ústředního úřadu.
Stalo se tak vládním nařízením
1.) ze dne 30. srpna 1928, č. 151 Sb. z. a n. pro kancelářské
oficianty.
2.) ze dne 30. srpna 1928, č. 152 Sb. z. a n. pro přísežné
berní vykonavatele a výpomocné zřízence.
3.) ze dne 26. září 1928, č. 175 z.
a n. pro bývalé úředníky poštovního
a telegrafního ústavu.
4.) ze dne 19. října 1928, č. 175 Sb. z.
a n. pro zřízence bývalé finanční
stráže.
Pro ostatní zaměstnance v úvahu přicházející
stalo se tak interními opatřeními příslušného
ústředního úřadu.
V důsledku zákona č. 80/28 Sb. z. a n. a
uvedených nařízení a opatření
bylo nutno projednati individuelně více než
100.000 spisů, což dálo se s největším
napětím sil i mimo úřední hodiny
a díky usilovné snaze súčastněných
úřadů byly uvedené spisy z největší
části zpracovány do konce roku 1928. Ministerstvo
financí a súčastněné ústřední
úřady znovu uložily úřadům
úpravu provádějícím, aby i
zbylé případy vyřídily pokud
možno nejrychleji.
Pokud jde o přiznání příplatku
nebo doplňku podle § 5 řečeného
zákona, stvoří předpoklady pro tuto
úpravu teprve zvláštní zákon,
jehož osnova jest již vypracována, a stejnoměrná
úprava pro bývalé župní zaměstnance
a pro obecní a obvodní notáře na Slovensku
a v Podk. Rusi bude rovněž provedena zvláštním
zákonem, jehož osnova jest již hotova. Vláda
předloží návrhy obou zákonů
k ústavnímu projednání, jakmile vyřešena
bude otázka úhrady.
Vládě nelze toho času předložiti
ještě návrh zákona na zrušení
zmocňovacího zákona č. 337/20 Sb.
z. a n., neboť zmocnění v zákoně
tomto obsažených potřebuje ještě
k likvidaci poměrů způsobených světovou
válkou, jak se stalo ku př. v uplynulém roce
vládními nařízeními č.
70 a 101, kterými zrušeny hospodářské
úřady v Moravské Ostravě, Bratislavě
a Užhorodě.
Pokud se vyskytují ojedinělé případy,
že na základě zmíněného
zákona činí se i opaření nová,
jde tu pravidelně jen jo prodloužení platnosti
předpisů vydaných již dříve
a týkajících se též úpravy
poměrů způsobených válku, tak
ku př. vládní nařízení
č. 105 ai 1928 Sb. z. a n., o dalším přerušení
sporů ohledně některých závazků
obcí. Ve všech těchto případech
vláda přísně zkoumá, jsou-li
tu skutečně veškeré náležitosti,
na něž zákon č. 337/20 Sb. z. a n. váže
použití zmocnění v něm obsažených.
Zmocnění obsažená v zákoně
č. 300/20 Sb. z. a n., o mimořádných
opatřeních, na něž interpelace poukazuje,
jsou rázu zcela jiného. Jde tu o opatření
policejní, kdežto zmocnění podle zákona
č. 337/20 poskytují podklad pro opatření
rázu hospodářského, sociálního
a zdravotního.
Též nemůže vláda toho času
pomýšleti ještě na zrušení
vládního nařízení č.
516/20 Sb. z. a n., a to z toho důvodu, poněvadž
konsolidace poměrů na poli hospodářském
a sociálním ještě ukončena na
poli hospodářském a sociálním
ještě ukončena není, neboť válku
zničeny byly miliardy hospodářských
jednot, jichž restituce vyžádá se ještě
delší doby.
Názor ten potvrzuje i praktická zkušenost.
Ačkoliv nelze popříti, že v době
světové války i okupace rumunským
vojskem jakož i maďarskou invasí Podkarpatská
Rus utrpěla značných škod, není
povolení mimořádné všeobecné
slevy na dlužních daních a dávce z majetku
a přírůstku na majetku obyvatelstvu Podkarpatské
Rusi pro nedostatek zákonného podkladu možné.
Povolení takové všeobecné slevy nepovažuje
se ani za nutné, neboť těm poplatníkům,
u nichž je vážné nebezpečí,
že by zapravení daní a dávky je mohlo
ohroziti v jejich hospodářském podnikání
nebo ve výživě jejich rodiny, může
býti povolena sleva podle ustanovení zákona
z 8. října 1924, č 235 Sb. z. a n., a na
základě ustanovení § 5 novely zákona
o dávce ze dne 21. prosince 1923, č. 6. Sb. z. a
n. ex 1924.
Slevy tyto mohou býti ovšem povolovány jen
na individuelní žádosti postižených
poplatníků a po předchozím vyšetření,
zda jsou v každém konkrétním případě
splněny zákonné podmínky slevy. Ve
velkém počtu případů byly již
takové slevy poskytnuty. Z všeobecné daňové
slevy měly by největší prospěch
ti poplatníci, kteří jen svou liknavostí
zavinili vzrůst daňového dluhu.
K zmírnění nouze obyvatelstva Podkarpatské
Rusi, zaviněné světovou válkou, okupací
rumunskou a invasí maďarskou byly v případech
zvláštního zřetele hodných poskytovány
zálohové výpomoci po rozumu vládního
nařízení č. 556/20 Sb. z. a n.
Pokud jde o výměnu rakousko-uherských peněz,
nemohlo na podkarpatské Rusi okolkování rakousko-uherských
bankovek býti provedeno podle zákona ze dne 25.
února 1919, č. 84 Sb. z. a n., a nařízení
z téhož dne, č. 86 Sb. z. a n. z různých
technických důvodů, zejména však
pro neurčitost hranic. Při úpravě
měny na tomto území bylo totiž nutno
přihlížeti hlavně k tomu, že nebylo
možno uzavříti hranice a tím čeliti
dovozu nekolkovaných rakousko-uherských bankovek
z ciziny. Toto nezbytné opatření bylo proto
třeba nahraditi náhlým předběžným
soupisem nekolkovaných bankovek, který byl proveden
v srpnu a v září 1920. V soupisových
vyhláškách bylo obyvatelstvo výslovně
upozorněno, že bankovky k soupisu nepřihlášené
nebudou vyměňovány.
Vlastní úprava měny provedena vládním
nařízením ze dne 12. října
1920, č. 576 Sb. z. a n., jímž stanovena byla
pro Podkarpatskou Rus a Slovensko, pokud tam nebylo okolkováno,
zákonnou měnou koruna československá
a nařízena výměna nekolkovaných
bankovek za československé státovky. Toto
nařízení přiznalo v § 2 a 3 výhodnější
poměr ovšem toliko bankovkám přihlášeným
řádně k úřednímu předběžnému
soupisu a to pro prvých 2000 K poměr 100 K = 100
Kč, pro další obnosy do 10.000 K poměr
100 K = 50 Kč a teprve pro obnosy přes 10.000 K
poměr 100 K = 25 Kč (t. j. kurs nekolkovaných
bankovek, jaký si skutečně hospodářský
život sám vytvořil). Výměnou
bankovek k soupisu přihlášených nemohlo
býti obyvatelstvo poškozeno, nýbrž naopak,
zpravidla získalo.
Pro směnu hotovosti ke zmíněnému soupisu nepřihlášených určen byl v § 4. cit. nař. výměnný poměr 100 K = 10 Kč, avšak finanční správa byla zároveň zmocněna, aby ve zvláštních případech na průkaz, že hotovosti k soupisu nepřihlášených bylo řádně nabyto, povolila na žádost, kterou bylo podati do 23. listopadu 1920, doplatek měrou stanovenou v § 2 a 3. Tohoto zmocnění finanční správa také vydatně používala a na včas podané žádosti povolovala doplatek všude tam, kde šlo o žadatele, kteří bankovek bezelstně nabyli a ze závažných důvodů (např. pro vzdálenost svého bydliště a krátkost soupisové lhůty) nemohli svých hotovostí, které měli v době soupisu, přihlásiti resp. v předepsané lhůtě vyměniti. Vyhovováno bylo i žádostem pozdě podaným, byly-li zjištěny vážné důvody omluvné pro zmeškání lhůty k žádosti, zvláště šlo-li o osoby bydlící v odlehlých končinách.
O nějakém obohacení státu úpravou měny na Podkarpatské Rusi nemůže býti řeči, ježto nekolkované bankovky Rakousko-uherské banky, vyměněné za československé státovky, byly pro stát téměř úplně bez ceny, neboť mohl za ně obdržeti nejvýše nepatrný podíl z likvidace Rakousko-uherské banky; naproti tomu státovky, vydané při výměně za nekolkované bankovky, rozmnožily přechodný státovkový dluh. V příčině znehodnocení válečných půjček a případně z toho vzniklé újmy byli bez rozdílu všichni občané Československé republiky postaveni na roveň a nelze tudíž obyvatelům určitého kraje z tohoto důvodu poskytovati zvláštní výhody.
Pokud některé obce, okresy a krajiny byly postiženy povodněmi, krupobitím a jinými elementárními škodami, zahájila býv. civilní správa Podkarpatské Rusi v každém případě rozsáhlou nouzovou akci a zasáhla vždy účinně k zmírnění utrpěných škod.
O krisi průmyslu na Podkarpatské Rusi nelze celkem
mluviti, poněvadž průmysl ten je poměrně
tak nepatrný, že nemá na vytváření
národohospodářských poměrů
podstatného vlivu a významu. Jedná se vlastně
toliko o dřevoprůmysl, který celkem nalézá
dobré odbytiště a jest stále zaměstnán.
V Praze dne 23. dubna 1929.