II. volební období. | 8. zasedání. |
I. min. sociální péče na interpelaci
posl. Kirpalové, Blatné a soudr., jak se používá
částek, odváděných zemským
úřadům pro péči o válečné
poškozence při udílení licencí
na biograf (tisk 1890/XVII),
II. min. soc. péče na interpelaci posl. inž.
Kalliny a druhů o chování českých
úřadů k válečnému poškozenci
(tisk 1970/XII),
III. min. sociální péče na interpelaci
posl. Kurťaka a druhů o důchodu válečného
invalidy Nikolaje Popoviče z Vyžní Apše
(tisk 1836/II),
IV. min. sociální péče na interpelaci
posl. Krebse a druhů o uzavření dohody mezi
Německou říší a Československou
republikou o péči o nezaměstnané (tisk
1863/IX),
V. min. školství a národní osvěty
a min. vnitra na interpelaci posl. dr Koberga a druhů o
nezákonných pokynech k oslavě státního
jubilea v Jihlavě (tisk 1970/XVI).
VI. vlády na interpelaci posl. dr Gátiho a soudr.
o odprodeji Schönbornova statku společnosti "Latorica"
a lesních statků bývalého hraběte
Telekyho u Dolhy Maltézskému rytířskému
řádu na Podkarpatsku (tisk 2048/XVII),
VII. předsedy vlády a ministra národní
obrany a ministra školství a nár. osvěty
na interpelaci posl. Vojty Beneše a soudr. o započítávání
presenční služby vojenské do služebního
a platového postupu učitelů národních
škol (tisk 1993/XVII),
VIII. vlády na interpelaci posl. Práška, Mikuláše,
Knejzlíka a druhů o stranickém jednání
Státního pozemkového úřadu
(tisk 2048/III),
IX. ministrů zemědělství, sociální
péče a financí na interpelaci posl. Langra,
Riedla, Sladkého a druhů o hrušovanské
rafinerii(tisk 1964/XXI),
X. vlády na interpelaci posl. inž. Junga a druhů
o podpoře slepců (tisk 1495/XX),
XI. min. vnitra na interpelaci posl. Krebse a druhů o předvádění
filmu "Poslední naděje" v Praze (tisk
2048/VI),
XII. min. spravedlnosti na interpelaci posl. Roschera a soudruhů
o zabavení časopisu "Freigeist",
vycházejícího v Liberci (tisk 2133/XVI),
XIII. min. školství a nár. osvěty na
interpelaci posl. dra Koberga a druhů o protiněmeckých
projevech ve školních knihách (tisk 2133/XV),
XIV. min. železnic na interpelaci posl. inž. Kalliny
a druhů, že kterýsi železniční
úředník ve stanici Dasnici -Chlum sv. Máří
nekonal svou povinnost (tisk 1970/XI),
XV. ministra vnitra na interpelaci posl. Brodeckého a soudruhů
o zbytečně vyhozených penězích
za pistole pro četnické strážmistry
(tisk 2025/XIII),
XVI. min. národní obrany na interpelaci posl. Bergmanna
a druhů o poměrech civilních zaměstnanců
válečných invalidů u zemského
vojenského velitelství v Bratislavě (tisk
1688/XI),
XVII. min. vnitra na interpelaci posl. dra Klapky, Špatného,
Zeminové a druhů o omezování práv
členů okresních výborů a zastupitelstev
(tisk 2122/XVIII),
XVIII. min. železnic na interpelaci posl. Buřívala,
Procházky, Sladkého a druhů o zavedení
motorových vlaků pro urychlené spojení
důležitých mezistanic mezi hlavními
stanicemi délkových rychlíků (tisk
2161/XI),
XIX. min. financí na interpelaci posl. Bergmanna, Špatného,
Zeminové, dr Klapky a druhů, týkající
se poměrů u oddělení finanční
stráže v Šátoro ši u Lučence
(tisk 2025/VI),
XX. min. školství a nár. osvěty na interpelaci
posl. dr. Koberga a druhů o jazykové praxi moravskoslezské
zemské školní rady (tisk 2048/VII),
XXI. min. školství a nár. osvěty na
interpelaci posl. Horpynky a druhů o školních
poměrech v Milešicích na Šumavě
(tisk 1993/XI).
Částky, které odvádějí
majitelé licencí biografických z čistého
zisku těchto podniků úřadům
pro péči o válečné poškozence,
jsou zařazeny do státního rozpočtu
v kap. 17. tit. 4. pol. 2. jako řádné státní
příjmy a jsou na tuto položku také definitivně
zúčtovány ve prospěch pokladny státní.
Nepoužívají proto zemské úřady
pro péči o válečné poškozence
částek jim majiteli biografických licencí
odváděných a nemohou vybranými částkami
disponovati.
V Praze, dne 4. května 1929.
Karel Karwath, bytem ve Wiederau v Sasku uznán byl válečným
invalidou pro zranění obou bérců a
povrchní střelné zranění na
levé straně krku a ztráta výdělečné
způsobilosti stanovena byla 30% nálezem zemské
prohlídkové komise sociálně-lékařské
v Praze ze dne 14. prosince 1921. Při revisní prohlídce
dne 12. prosince 1926 u zastupitelského úřadu
Československé republiky v Lipsku uznán byl
rovněž 30% výdělku nezpůsobilým
pro následky poranění obou bérců.
Při této revisní prohlídce byla mu
doporučena operace k odstranění zástřelů
v divisijní nemocnici č. 3 v Terezíně
nebo v jiné tuzemské nemocnici. Invalida však
na vyzvání, aby se podrobil operaci, nereagoval.
Dopisem ze dne 20. května 1927 oznámil generální
konsulát republiky Československé v Drážďanech,
že Karwath byl nucen podrobiti se rychlé operaci levé
dolní končetiny.
Invalida žádal, aby jeho rodině byla poskytnuta
podpora, ježto mu pro vyšší příjem
v roce 1926 důchod nebyl přiznán. Při
tom podával proti nepřiznávajícímu
výměru stížnost, jež však
pro neodůvodněnost byla ministerstvem sociální
péče zamítnuta.
Rovněž žádosti o podporu rodině
nebylo vzhledem k vyššímu výdělku
invalidovu vyhověno.
Když požádal o prohlídku pro zhoršení
zdravotního stavu, byl vyzván, aby lékařským
vysvědčením prokázal zhoršení
svého stavu, jmenovitě svůj stav po provedeném
operativním zákroku, ježto nebylo zřejmo,
jaké důsledky zásah ten měl. Dopisem
ze dne 13. září 1927 předložil
Karel Karwath lékařské vysvědčení
o svém stavu, jmenovitě, že mu byla amputována
levá dolní končetina, a žádal
o povolení protézy a nové lékařské
prohlídky. Invalidovi byla žádaná protéza
zemským úřadem pro péči o válečné
poškozence v Praze opatřena; prohlídka pro
zhoršení zdravotního stavu navržena byla
pak na 6. prosince 1927. Tato prohlídka nemohla však
býti u československého generálního
konsulátu v Drážďanech provedena, poněvadž
invalida nebyl schopen dopravy. Podle povahy věci vyčkávalo
se s provedením prohlídky, až se bude moci
invalida k prohlídce osobně dostaviti neb alespoň
bude k ní moci býti dopraven, neboť se dalo
souditi, že amputační pahýl se zhojí.
Poněvadž však očekávání
to se nesplnilo, uložil zemský úřad
pro péči o válečné poškozence
v Praze 4. srpna 1928 generálnímu konsulátu
Československé republiky v Drážďanech,
aby provedl lékařskou prohlídku v bytě
poškozencově, než však k prohlídce
došlo, invalida zemřel.
V případě Karla Karwatha jde o zvláště
osudný sběh okolností, že invalida odmítl
původně jemu úřadem navrženou
operaci, pak však byl nucen dáti se léčiti
soukromě, takže úřad neměl správného
obrazu o zdravotním stavu invalidově a nemohl vše
potřebné včas a řádně
opatřiti, jak by to jistě bylo možno, kdyby
invalida býval byl léčen na náklad
státní přímo a zvláště
v tuzemsku.
Ministerstvo sociální péče i jako
instance rozhodčí i jako dozorčí úřad
dbá toho, aby péče o válečné
poškozence byla prováděna humánně,
v duchu příslušných zákonných
předpisů.
V Praze, dne 4. května 1929.
Nikolaj Popovič z Vyžní Apše byl při
okresní sociálně-lékařské
prohlídce v Chustu dne 27. srpna 1921 uznán válečným
invalidou pro střelné zranění pravé
ruky, obrnu nervu ručního a pro obrnu levé
poloviny těla. Ztráta výdělečné
způsobilosti byla stanovena 70%ty.
Při revisní prohlídce dne 9. září
1925 ve Velkém Sevljuši bylo zjištěno,
že za válečné poškození
možno považovati pouze poranění pravé
ruky, kdežto ochrnutí levé poloviny těla
nebylo za válečné poškození nadále
uznáno podle zjištění, že při
lékařské prohlídce, provedené
rumunskými úřady v Sighetě dne 13.
února 1920 bylo konstatováno pouze poranění
pravé ruky, kdežto ochrnutí levé poloviny
těla nastalo podle potvrzení MUDra Josefa Trubáčka
teprve asi v druhé polovině roku 1921.
Z uvedeného je zřejmo, že Nikolaj Popovič
byl správně uznán válečným
invalidou pouze pro následky zranění pravé
ruky, kdežto ochrnutí levé poloviny těla
nelze považovati za válečné poškození.
V Praze, dne 4. května 1929.
Českoslovenští státní příslušníci
bydlící v Německu mají na základě
reciprocity nárok na podporu v nezaměstnanosti podle
tamního zákona o pojištění pro
případ nezaměstnanosti ze dne 16. července
1927 a naopak státní příslušníci
říšskoněmečtí usazení
v Československé republice mají nárok
na státní příspěvek k podpoře
v nezaměstnanosti podle zákona ze dne 19. července
1921, čís. 267 Sb. z. a n.
Pokud jde o československé příslušníky,
kteří pracují v Německu, avšak
bydlí na území Československého
státu a kteří nemohou býti účastni
výhod plynoucích z pojištění
pro nezaměstnanost, ačkoliv jsou povinni na toto
pojištění v Německu přispívati,
byl již s naší strany několikráte
učiněn vládě německé
návrh, aby tato otázka byla projednána. Vláda
německá nezaujala dosud k tomuto návrhu stanoviska.
V Praze, dne 4. května 1929.
Oslava desetiletého výročí státní
samostatnosti byla v Jihlavě zařízena podle
usnesení městské rady, v níž
zasedají také zástupci německého
občanstva. Na slavnost, jíž zúčastnilo
se neobyčejné množství obyvatelstva
bez rozdílu národnosti a stavu, pozvány byly
též místní školy a různé
spolky a korporace. S majiteli domů nebylo separátně
jednáno, nýbrž stejně jako ostatní
občanstvo byli veřejnými vyhláškami
vyzváni, aby se oslavy účastnili a domy ozdobili
prapory.
Úkolem vztýčiti státní vlajku
byli příslušnými školními
správami pověřeni dva žáci, kteří
pak před slavností byli - vzhledem k svátečnímu
rázu celé slavnosti - poděleni oblekem stejné
barvy a střihu.
Starosta města, který jest zároveň
předsedou městského školního
výboru, učinil veškerá příslušní
opatření v mezích své působnosti
a není proto důvodu k nějakému opatření.
V Praze, dne 18. dubna 1929.
Správní výbor Státního pozemkového
úřadu, jemuž podle zákona č.
330 z roku 1919 (zákona o pozemkovém úřadě)
předložena byla svého času věc
prodeje Schönbornova majetku společnosti "Latorica",
schválil podmínky navržené Státním
pozemkovým úřadem pro udělení
svolení podle §u 7 z. z. Státní pozemkový
úřad podléhá podle zákona č.
330/1919 ministerské radě a dozor na jeho činnost
vykonává správní výbor Státního
pozemkového úřadu. Při svolení
podle §u 7 zákona záborového k prodeji
bylo tudíž šetřeno všech zákonných
náležitostí a nepřísluší
podle platných zákonů tato věc k ústavnímu
projednání. Ostatně podmínky, za kterých
Státní pozemkový úřad svolil
k odprodeji Schönbornova majetku, sděleny byly již
s veřejností (úřední věstník
"Pozemková reforma" prosinec 1927). Prodaný
Schönbornův majetek společnosti "Latorica"
zůstal v záboru.
Vláda neshledává důvodu, aby sněmovně
předkládána byla smlouva se společností
"Latorica" a aby opětovala vysvětlení,
která již oficielně byla podána celé
veřejnosti.
Pokud jde o velkostatek Dolha, sděluje vláda, že
mezi četnými zájemci jest skutečně
také řád Maltézských rytířů:
Státní pozemkový úřad koná
právě šetření o žádostech
zájemců za svolení ke koupi podle §u
7 zákona záborového. Dokud nebude uděleno
toto svolní, nelze mluviti o prodeji jmenovaného
velkostatku.
Také v této věci nemá vláda
důvodu k nějakému opatření.
V Praze, dne 20. května 1929.
Vláda republiky Československé ve schůzi
konané dne 14. března 1929 se usnesla, že presenční
vojenská služba konaná před 1. lednem
1926 po ustanovení učitelem na veřejných
školách národních, uvedených
v 1. odstavci § 1 učitelského zákona,
pokud ji nebylo lze započísti pro postup do vyšších
požitků při převodu do nových
platů podle učitelského zákona k 1.
lednu 1926, se připočte učiteli s účinností
od 1. ledna 1926 k započitatelné služební
době ve smyslu § 38., odst. 1. učitelského
zákona.
O dalším zhodnocení vojenské služby
ve služebním poměru učitelském,
než jak se podává se svrchu uvedeného
vládního usnesení, nelze zatím rozhodovati
administrativně, ježto v posavadním platném
právním řádu není pro to opory.
V Praze, dne 18. dubna 1929.
V roce 1925 provedena byla pozemková reforma na statku
Žehušice zkráceným řízením
přídělovým a kupní ceny byly
stanoveny dohodou mezi stranami, stejně jako bonitace pozemků.
V důsledku úplné dohody mezi prodávajícím
velkostatkářem a kupujícími zemědělci
nemohl Státní pozemkový úřad
provésti snížení kupních cen,
když vlastník velkostatku neprojevil s tím
svůj souhlas.
Po katastrofálních zátopách řekou
Doubravkou v roce 1926 došly k Státnímu pozemkovému
úřadu žádosti zemědělců
o slevu z kupních cen, avšak i tu Státní
pozemkový úřad nemohl měniti vzájemnou
dohodu a odkázal žadatele na vlastníka velkostatku.
V roce 1927 došla k Státnímu pozemkovému
úřadu žádost zemědělců
s výkazem přídělců, aby Státní
pozemkový úřad pro žadatele zprostředkoval
docílení slevy. Pokud v tomto případě
podařilo se Státnímu pozemkovému úřadu
svým zprostředkováním docíliti
vrácení části kupních cen,
byl to úspěch pro žadatele jedině z
dobré vůle velkostatkáře.
Státní pozemkový úřad nezkoumal
ani úplnost výkazu zemědělců
ani se nestaral o politickou příslušnost žadatelů,
kterým prodávající velkostatkář
hodlal vyhověti, a jednání mezi velkostatkářem
a zástupci žadatelů bylo přímé,
takže zprostředkování Státního
pozemkového úřadu bylo omezeno od počátku
na obsah žádosti, počet žadatelů
a jejich dojednání s velkostatkářem.
Státní pozemkový úřad na projevené
přání s obou stran provedl pak jedině
rozpočet slevy 88.000 Kč na přídělce
uvedené ve výkaze, kteří výplatu
si sami měli zaříditi.
Od 19. července 1927 nedošla k Státnímu
pozemkovému úřadu žádná
jiná žádost v této věci, aniž
jakákoliv intervence až do konce září
1928, kdy došlo k vyplacení uvedené částky
poskytnuté majitelem velkostatku. Státní
pozemkový úřad nemohl výplatě
této zabrániti, ježto - jak výše
je již uvedeno - jednalo se o soukromoprávní
úmluvu mezi dvěma stranami, třeba i za vědomí
státního pozemkového úřadu.
O žádostech ostatních přídělců
došlých k Státnímu pozemkovému
úřadu koncem roku 1928 jedná Státní
pozemkový úřad s majitelem velkostatku Žehušice.
Podle vylíčeného stavu věci nemá
vláda důvodu k nějakému opatření.
V Praze, dne 20. května 1929.
Dříve než bude dána odpověď
na jednotlivé body interpelace, předesílá
a zdůrazňuje se, že hrušovanská
rafinerie byla vždy t. zv. rafinerií suchou, poněvadž
suroviny sama nevyráběla, jsouc zařízena,
aby cizí surovinu zpracovávala na bílé
zboží.
Tvrzení interpelace, že rafinerie tato měla
dříve (do r. 1923) najatý státní
velkostatek s cukrovarem v Židlochovicích, jest správné;
naprosto nesprávné jest však tvrzení
její, že zastavila práci pro nedostatek suroviny.
Hrušovanská rafinerie odebírala v nejlepších
letech z cukrovaru v Židlochovicích ročně
50.000 q suroviny a jsouc zařízena na výrobu
3 až 400.000 q ročně, byla nucena k využití
své kapacity 8krát tolik - t. j. největší
část své potřeby - krýti nákupem
suroviny z jiných cukrovarů.
Akciová společnost pro průmysl cukrovarnický
v Hodoníně, najmuvši cukrovar v Židlochovicích,
zajistila hrušovanské rafinerii pro příštích
10 let dodávku zmíněného množství
suroviny ročně, což bylo pro rafinerii v době
sjednání smlouvy velkou výhodou, poněvadž
tenkráte byla nouze o surovinu, takže nemůže
býti naprosto řeči o tom, že hodonínský
koncern podlamuje životaschopnost hrušovanské
rafinerie, zvláště když v posledních
letech jest všude velký nadbytek suroviny a její
opatření nečiní rafineriím
žádných obtíží. Obtíže
působí rafineriím jedině odbyt bílého
zboží na světovém trhu z příčin
všeobecně známých. Příčinu
zastavení práce v hrušovanské rafinerii
nelze tudíž hledati ani v nedostatku suroviny, ani
v převzetí státního velkostatku s
cukrovarem v Židlochovicích hodonínským
koncernem cukrovarnickým, nýbrž v celkové
situaci suchých rafinerií ve vnitrozemsku položených.
Hrušovany mají ze všech rafinerií zeměpisnou
a tím i tarifní polohu skoro nejhorší,
neboť mají vysoké sazby jak do Rakouska, tak
i do Terstu a na druhé straně i nevýhodnou
sazbu do Hamburku.
Na hodonínském koncernu cukrovarnickém jest súčastněn čsl. stát | 36.67% akcií, |
syndikát řepařů pak | 63.33% akcií; |
agrární banka československá nevlastní
žádné akcie.
Předseda Ferd. Bloch-Bauer a ústřední
ředitel Oskar Neuman jsou příslušníky
čsl. republiky; Karel Bloch-Bauer nemá s vedením
hodonínského koncernu vůbec co činiti.
K jednotlivým pak bodům interpelace podotýká
se toto:
ad 1. Zrušení dřívější
pachtovní smlouvy s hrušovanskou cukerní rafinerií
stalo se s přesným zachováním ustanovení
zákona ze dne 17. února 1922, čís.
88 Sb. z. a n. Vzhledem pak ke shora uvedenému není
důvodu dáti hodonínskému koncernu
z velkostatku a cukrovaru v Židlochovicích výpověď
podle cit. zákona. Ježto nepříznivá
situace hrušovanské rafinerie byla vyvolána
povšechnou neblahou situací světového
cukerního trhu, není v moci ministerstva zemědělství
postarati se o to, aby tato rafinerie počala opět
pracovati.
ad 2. Přísedící zemského výboru
moravského Viktor Stoupal, nyní člen zemského
zastupitelstva země Moravskoslezské, nezastupuje
v tomto koncernu zájmy státní, nýbrž
zájmy tyto zastupují: 3 úředníci
správy státních lesů a statků
a 1 úředník ministerstva financí,
čímž jest o kontrolu a řádné
hájení státních zájmů
úplně postaráno a není naprosto žádného
důvodu k požadovaným opatřením.
Na daních zaplatil hodonínský koncern v letech
1923 až 1928 celkem částku Kč 51,128.43306,
na dividendách pak obdržel stát za uvedenou
dobu celkem Kč 6,640.000.-.
ad 3. Do r. 1923 zaměstnávala hrušovanská
rafinerie nejvýše 52 úředníků
a skutečně asi 100 dělníků,
kteří nebyli všichni stálí, nýbrž
byli mezi nimi též dělníci sezonní.
Hned v r. 1923 převzal hodonínský koncern
31 úředníků. V důsledku zastavení
výroby v rafinerii bylo propuštěno podle provedeného
šetření 13 úředníků
a 91 celoročních zřízenců;
sezonního dělnictva zaměstnávala rafinerie
v době kampaně asi 1200 osob.
Z uvedeného pak počtu dělnictva byli převzati
někteří dělníci v letošní
kampani do cukrovaru v Židlochovicích, jiní
(hlavně strojníci) byli umístěni u
Západomoravských elektráren na montáže.
Další část byla umístěna
při nouzových pracích, jako na stavbě
a opravě cest, pracích drenážních
a pod. Zbytek zaměstnanců nepodařilo se umístiti.
V kritických dobách, které nyní prodělává
cukrovarnictví, jest pro čsl. stát velmi
těžkou úlohou, odvrátiti od jednotlivých
celkem zvláště nepříznivě
situovaných závodů, následky všeobecného
úpadku. Stát může poskytnouti cukrovarnictví
jako celku různé úlevy, nemůže
však od něho býti požadováno, aby
snad zachraňoval tu kterou továrnu na úkor
závodů ostatních.
V Praze, dne 20. dubna 1929.
Ministerstvo sociální péče věnuje
již delší dobu pozornost snahám slepeckých
spolků a organisací, směřujícím
k tomu, aby slepcům byl umožněn samostatný
výdělek, a v mezích možnosti je podporuje.
Nejde tu pouze o odbyt kartáčnických a košíkářských
výrobků, nýbrž o opatřování
zaměstnání slepcům v různých
výrobních podnicích. Ministerstvo informovalo
se o podobných snahách v cizině, zvláště
v Německu a shledalo, že je celá řada
továrních a jiných podniků, které
by mohly s úspěchem v některých odvětvích
výroby zaměstnávati slepce, čímž
by značnému počtu slepců bylo možno
opatřiti existenci. Na přímé podněty
ministerstva bylo přijato několik slepců
firmou Baťovou ve Zlíně a do tabákových
továren. V obou podnicích se pokusy velmi dobře
zdařily a slepci dosáhli slušného výdělku,
který postupem času byl jen o málo menší,
než výdělek osob vidoucích. Možno
doufati, že časem se podaří opatřiti
zaměstnání slepcům i v jiných
podnicích.
Pokud jde o odbyt kartáčnických a košíkářských
výrobků slepců, upozornilo ministerstvo sociální
péče již svým výnosem ze dne
16. září 1922, č. 7941/I. příslušné
státní a zemské ústřední
úřady na potřebu toho, aby spolkům
a institucím slepeckým byl umožněn odbyt
těchto výrobků a to tím způsobem,
že by potřeba úřadoven a ústavů
byla aspoň z části kryta nákupem u
nich. Výzva tato byla opětována a měla
dobrý účinek.
V Praze, dne 27. května 1929.