II. volební období. | 8. zasedání. |
I. posl. Hakena a soudr. min. spravedlnosti o konfiskaci časopisu
"Rudé Právo" v Praze, č. 107 a
108 ze dne 7. a 8. května 1929,
II. posl. Simma a druhů vládě o přizpůsobení
služební pragmatiky státních učitelů
zvláštním služebním poměrům
učitelů obecných a občanských
škol,
III. posl. Tauba a soudr. min. spravedlnosti pro zabavení
časopisu "Die Wahrheit",
IV. posl. Simma, inž. Junga a druhů vládě,
aby byly co nejrychleji zahájeny a provedeny přístavby
školní budovy v Praze-II., Štěpánská
ulice, jichž jest třeba k bezvadnému umístění
Jindřišského reálného gymnasia,
V. posl. dra Szüllöho a druhov min. spravedlnosti a
zahraničia o zhabaní prejavu Charles Dupuis.
V časopise "Rudém Právu" ze dne
7. a 8. května t. r. č. 107 a 108 byly konfiskovány
tyto dva články:
Za Podmokly a před nimi.
"Nám v Praze znějí zprávy z Berlína
jako zvěsti o něčem podivném a nepochopitelném...
Vražedné zbraně jsou tu snad německy
speciálním doplňkem demokracie, nebo spíše
nevyléčitelným onemocněním
nervů z porážky ve válce."
(Pan Stivín v nedělním "Právu lidu".) |
"Pouliční boje, které se od 1. května
odehrávají v proletářských
předměstích Berlína, zasluhují
pozornosti všech zemí, v nichž je komunistická
strana."
(Úvodník nedělní "Prager Presse".) |
Dva citáty v čele našeho článku
si odporují. A přece jsou součástí
jednoho plánu, jedné taktiky, jedněch snah.
Oba citované listy jsou listy buržoasní; oba
jsou orgány téže "hradní"
skupiny, která se čím dál, tím
více stává privilegovaným exponentem
finančního kapitálu, hlavním koncentračním
bodem fašisačních snah v Československu.
Ale každý z listů působí v jiném
okruhu. "Prager Presse" jest
artikl luxusní, exportní. Působí mezi
buržoasií, informuje zahraniční kapitalistické
"příznivce" československého
měšťáckého státu. Proto
píše pravdu: to, co dělá Zörgiebel
v Berlíně, má se dělat, bude se dělat
a už se dělá i u nás.
"Právo lidu" je měšťácký
list, určený ke klamání dělnictva,
pracujícího lidu. Jeho úkolem je zahaliti
souvislost mezi Berlínem a Prahou, mezi Weddingem a třeba
- Boroňavou, odvrátiti československý
proletariát od akce solidarity s německými
kamarády, kteří trpí pod stejným
jhem. Proto se Stivínovo působení v "Právu
lidu" tak skvěle doplňuje s působením
censora v "Rudém právu". U nás
censor škrtá každou zprávu o solidaritě
československého dělnictva s německým
a každý důkaz o naprosté obdobě
našich poměrů. A v "Právu lidu"
Stivín dokazuje, že události v Německu
jsou "něco nám nepochopitelného",
"německy speciálního". Patrně
u nás v Československu ještě nikdy nebyla
zakázána dělnická demonstrace! Ještě
nikdy policie brutálně nezakročovala! Ještě
nikdy četnictvo se schválením sociálně-demokratických
vůdců nestřílelo do lidu! Boroňava,
Rozdělov, Dolní Kereškýn, Krompachy,
Svaljava... to asi není v této republice...
Stejné příčiny mají stejné
následky. Německo je imperialistickým státem.
Československo je imperialistickým státem.
Boj o trhy se den ode dne zostřuje. Zkoncentrovaný
kapitál chce zachránit a zvětšit zisky
svých kartelů a trustů. K tomu potřebuje:
předně "snížit výrobní
náklady"; za druhé: získat nová
odbytiště. K prvému vede kapitalistická
racionalisace se stupňováním dělníkova
výkonu, faktickým snižováním
mezd, prodlužováním pracovní doby, propouštěním
přebytečných vyssátých dělníků,
a poháněčským systémem; druhé
znamená dumpingový vývoz na účet
domácího konsumenta, celní války,
konflikty a konečně pokus o dobytí nových
trhů - posledním prostředkem, ultima ratio,
válkou.
Obému stojí v cestě organisovaný proletariát.
Rozložit jeho řady, zničit jeho organisace,
ubít jeho bojeschopnost, vzít mu všechna práva,
spoutat jej na rukou i na nohou, aby se nemohl bránit ani
zvýšenému vykořisťování,
ani válce, to je dnes centrálním úkolem
buržoasie všech zemí. Tím spíše,
že válečný útok jednotné
fronty imperialistů, v níž Československo
už je oběma nohama a do níž se Německo
zařazuje den ode dne rychleji, proti dělnickému
státu předpokládá pokud možná
největší vyčištění
týlu od "vnitřního nepřítele".
Cesty mohou býti rozličné. V Berlíně
krvavý pes Zörgiebel zakazuje 1. Máj, aby mohl
proletariátu pustit žilou. A Severing rozpouští
Svaz rudých frontovních bojovníků.
V Praze buržoasie komunistický 1. Máj ještě
"dovoluje". Předně protože se bojí
dělnictva, v němž je májová tradice
tak pevně zakotvena. A za druhé, protože před
1. Májem ještě doufá, že sklidí
ovoce setby, kterou zaseli její přátelé
likvidátoři. Ale 1. Máje poznává,
že se šeredně zklamala. A nemylme se: nepovstane-li
proletariát Československa k mohutnému odporu,
bude se fašisační ofensiva buržoasie rychle
stupňovat.
Berlínská policie zakazuje proletariátu demonstrovat.
Pražská policie to činí už ode
dávna. 4 dni po 1. Máji zakazuje pražskému
proletariátu projev solidarity s bojujícími
německými soudruhy! A zároveň probíhá
v Československu veliký útok buržoasie
a jejích pomocníků na stávkovou a
koaliční svobodu proletariátu, na tato nejelementárnější
práva dělnické třídy!
Co znamená střílení do stávkujících
vinařských dělníků v Berehově?
Co znamená neslýchaně brutální
postup měšťácké moci při
kladenské hornické a severočeské textilní
stávce? Co znamená rozpouštění
stávkových výborů? To jsou činy
fašistické. Proletariát má být
oloupen o nejzákladnější právo,
o právo stávkou se brániti zvýšenému
racionalisačnímu vykořisťování.
Reformističtí organisátoři stávkokazectví
postupují společně s policejními zřízenci
buržoasie k jednomu cíli: úplnému spoutání
proletariátu.
A stejně ostře postupuje policie společně
s druhou kolonou reformistických zrádců,
s haisovskými likvidátory, proti rudým odborům.
Policie se zmocňuje jmění MVS., aby je vydala
organisátorům likvidátorského puče.
Policie zakazuje a "rozpouští" III. řádný
sjezd MVS. Úřady protahují pod nicotnými
záminkami povolení stanov rudých průmyslových
svazů.
Je to něco jiného než v Německu? Nespadá
zákaz 1. Máje v Berlíně a rozhánění
demonstrací pražského proletariátu do
stejné kategorie? Nejsou rozpuštění
Rudých frontovních bojovníků a rozehnání
III. sjezdu MVS. činy stejného druhu?
Ale proletariát si nesmí dát a nedá
líbiti útok ńa svá politická
práva. Tím spíše, když ví,
že je tento útok průvodním zjevem útoku
na jeho životní míru a předehrou války.
Berlínský proletariát odpověděl.
Československý proletariát odpoví
také. Musí, nechce-li být úplně
zotročen. Při projevech solidarity s německým
proletariátem jde víc než o solidaritu. Jde
o věc československého pracujícího
lidu v nejvlastnějším slova smyslu. Nemají-li
brzy u nás mluvit "černé košile"
- třeba tentokrát pod "pokrokovou" "republikánskou"
vlajkou; nemá-li příštího 1.
Máje Šlechta následovat Zörgiebela; a
nemá-li být proletariát proměněn
v bezprávný dav - musí už teď promluvit
závody a ulice!
Proletáři Evropy!
Soudruzi!
Již několik dní je v Berlíně
prolévána dělnická krev. Sociálně-demokratický
policejní president Zörgiebel dal stříleti
do májové demonstrace. Přepadl nejlepší
dělnické okresy Berlína, Wedding a Nový
Kolín, které jsou od okamžiku založení
KSN. baštou komunistického vlivu. Během několika
dní týrali policejní úředníci
brutálně dělnické obyvatelstvo, stříleli
bez příčiny na domy, pálili z pancéřových
aut do ulic, stříleli z karabin na ženy a matky
dělníků na balkonech. Bylo použito všech
vymožeností válečné techniky:
pancéřových aut, aeroplánů
a reflektorů, aby byl v povstaleckých okresech "zjednán
klid". Tak se mstila sociální demokracie na
berlínských dělnících za svoje
ztráty při posledních volbách do závodních
rad, tak se jim mstila za jejich pevnou revoluční
vůli dáti májovým demonstracím
proletářský bojovný ráz. Marné
byly její pokusy znemožniti vzrůst komunistického
vlivu v odborech vyhazováním komunistů v
dohodě s podnikateli ze závodů a vydáváním
jejich rodin na pospas hladu a bídě. To všechno
nebylo s to zlomiti bojovnost německé dělnické
třídy, kterou zocelil oheň revoluce v letech
1918 -1919. Tu se sociální demokracie rozhodla zbaviti
se pomocí policejního aparátu a otevřené
občanské války předvoje německého
proletariátu, dělníků rudého
Berlína, a použíti všech prostředků
krvavého teroru, aby potřela "strašidlo"
blížící se revoluce. Desítky
mrtvých, sta raněných, tisíce ztýraných
jsou krvavou bilanci obětí, které přinesl
hrdinný berlínský proletariát v prvních
květnových dnech.
Německá revoluce 1848 proti monarchii stála
méně obětí, nežli obětavý
boj berlínských dělníků při
pouličních demonstracích za sociálně-demokratického
říšského kancléře Müllera.
Právě tak jako v dobách Noskeových,
lpí na rukou sociální demokracie proletářská
krev a nemůže býti smyta. A jako krev Karla
Liebknechta a Rosy Luxemburgové a umučených
a Noskem zastřelených 15 tisíc dělníků
a námořníků, tak prohlubuje i nyní
prolitá krev propast mezi sociální demokracií
a těmi zbytky dělníků, kteří
ještě svojí pasivitou podléhají
jejímu vlivu. Tato okolnost staví před KSN.
problém získání většiny
německého dělnictva.
Tážeme se pana ministra, je-li mu tato konfiskační
praxe známa a zda jí chce učiniti přítrž?
V Praze dne 13. května 1929.
Zákonem čís. 104126 bylo uloženo vládě
za povinnost, aby vydala zvláštní nařízení
k § 17 (přizpůsobení služební
pragmatiky státních učitelů zvláštním
služebním poměrům učitelů
obecných a občanských škol) a §
23 (započtení pro zvýšení služného),
§ 24, odst. 1 (výše příjmů
u učitelů, jejichž jedno dítě
dlužno pokládati za zaopatřené), §
26, odst. 1 (odhad naturálních příjmů
učitelů, kteří nejsou vedoucí)
a § 27 (náhrada služebních výloh
a vyměření požitků za substituce)
a § 32 (přizpůsobení předpisů
o odpočivných a zaopatřovacích platech
platných pro státní úředníky
zvláštním poměrům na obecných
a občanských školách).
Tento zákonitý příkaz splnila vláda
dosud jen pokud jde o § 17. Ačkoliv od vydání
svrchu uvedeného zákona uplynuly již téměř
tři roky, vláda až dosud úplně
zanedbala povinnost uloženou jí novým učitelským
zákonem pokud jde o ostatní jeho svrchu uvedené
paragrafy.
Toto opominutí vlády pociťuje se zvláště
tísnivě u předpisů 23 a 27.
Poněvadž vláda stále ještě
neustanovila padle § 23, kterou dobu ztrávenou mimo
veřejnou školní službu dlužno započítati
pro postup učitelů obecných a občanských
škol, učitelům, kteří byli ustanoveni
po 1. září 1919, nezapočítává
se pro postup ani vojenská služba, ani doba, po kterou
působili na soukromých školách, ani
doba, po kterou byli zaměstnáni u jiných
úřadů nebo ústavů.
Tento stav naprosto neslučitelný s pojmem řádné
správy, vyžaduje naléhavé nápravy.
Tážeme se tedy:
1. Ví pan předseda vlády, který jako
předseda vlády jest odpovědný za její
činy a opominutí, o těchto naprosto neudržitelných
poměrech?
2. Jest ochoten naříditi, aby byla vydána
aspoň obě posléze uvedená nařízení
se zpětnou platností od 1. ledna 1926 a to tak,
aby se prospěchu z nich dostalo i učitelům
ustanoveným před 1. lednem 1926?
V Praze dne 22. května 1929.
V čísle 24 časopisu "Wahrheit"
ze dne 20. prosince 1928 byl zabaven celý, níže
uvedený článek generálmajora m. s.
Schönaicha:
"Pacifismus v roce 1928.
Že jednání o odzbrojení v Ženevě
uvázlo, jest zajisté neúspěchem myšlenky
světového míru. Ale jako v lidském
těle jed vzbuzuje protijed, tak také právě
toto váznutí pacifistického hnutí
dodává hnací sílu na jinou stranu.
Stále více vzrůstá okruh těch,
kteří poznávají, že když
vlády nemohou organisovati mír, musí pomáhati
národové. Pacifismus se stále více
točí kolem odpírání vojenské
služby.
Mezinárodní vůdčí organisace
odpůrců vojenské služby má své
sídlo v Londýně a v jejím čele
stoji politický tajemník anglické nezávislé
dělnické strany Fenner Brockway. Pod jeho řízením
zasedal tohoto roku mezinárodní sjezd odpůrců
války v Sonntagsbergu a ve Vídni. Bylo tam zastoupeno
18 národů, mezi nimi Nový Zéland a
Indie.
Světová válka vedle vybičování
všech zvířecích pudů v člověku
přinesla jako protijed také prohloubení náboženství.
Také ve hnutí pro odpírání
vojenské služby zřejmě získali
vrchu mravní odpíratelé služby. Částečně
to souvisí s tím, že nositeli hnutí
v Anglii za války byli kvekrové.
Že vzrůst tohoto hnutí sahá na život
válečným zájemníkům
všech odstínů, lze zřejmě seznati
podle zuření nacionalistického tisku všech
zemí. Křičí se o "zemězradě"
a volá se po policii. Proto dlužno jednou tuto otázku
prozkoumati po stránce právní. S agitací
v zemích spravovaných fašisticko-diktátorsky
nelze ovšem počítati, poněvadž
tam není skutečného práva.
Ve státech se všeobecnou brannou povinností
byla by agitace pro odpírání služby
vojáků ovšem přečinem proti zákonům
státu. Proto jest také toto hnutí nejsilnější
v zemích bez všeobecné branné povinnosti.
V čele stojí Anglie, Německo a Amerika. Ovšem
ani tam nenapadne agitátorům tohoto hnutí,
aby snad vyzývali k neposlušnosti vojáky, kteří
přece dojista slouží jen z dobré vůle.
Těžiště válečných
úkonů přechází technikou více
a více z vojáků na tovární
dělníky. Odepření válečné
služby znamená dnes především generální
stávku dělníků pracujících
na válečném materiálu a dělníků
dopravních. Generální stávka jest
však až na jedinou výjimku ve všech demokraticky
spravovaných zemích na světě ve směs
zákonitě dovolený bojový prostředek.
Na tomto podkladě jest také velmi dobře možno
a přípustno agitovati pro hnutí i v zemích
se všeobecnou brannou povinností. Tato výjimečná
země jest Anglie, kde konservativním, tak zv. zákonem
proti odborovým organisacím, jest politická
stávka zakázána. Přesto se však
také tam otevřeně agituje pro odpírání
služby a vláda se neodvažuje proti tomu zakročiti,
poněvadž téměř celá anglická
nezávislá strana dělnická jest přívržencem
hnutí.
I když počet těch, kdo se zavázali odepříti
vojenskou službu, činí na zemi miliony lidí,
vůdcům jest ovšem zcela jasno, že lidé
usilující o válku, v rozhodné chvíli
způsobí prostřednictvím tisku takový
zmatek, že mnoho odpíračů odpadne. Počet
slabých bude tím menší, čím
silnější bude hnutí, neboť poddajné
davy cítí se klidnými a jistými jen
ve velkém davu.
Nesmíme si však zatajovati, že v dobách
válečných je potřebí méně
odvahy k odpírání služby než v
dobách mírových. Ve válce odepření
služby znamená osvobození od válečných
nebezpečí, v míru však znamená
svrchované utiskování nacionalistickými
mocnostmi a případně trestním zákonem.
Ve válce ten, kdo odepře službu, má
na vybranou káznici nebo zákopy, v míru káznici
nebo kasárna. Jestliže militaristé hanobí
odpírače vojenské služby jako zbabělce,
zapomínají při tom, že mravní
odvaha jest mnohem vzácnější než
fysická, což jest známkou toho, že lze
se k ní mnohem tíže vzchopiti.
Hlavní cena hnutí záleží však
v agitačním působení. Masy si ponenáhlu
uvědomují, že při každé
válce jsou vždy ony poškozené a že
zisk, ať se válka vyhraje nebo prohraje, shrábne
vždy jen několik málo lidí, kteří
zcela určitě neprožijí válku
tam, kde to jest zvláště životu nebezpečné.
Ještě větší agitační
účinek mělo by to na samotné vlády.
Vláda, která ví, že masy nejsou již
ochotny nachytati se na každý podvod válečných
zbohatlíků, bude v politice mnohem opatrnější
než vláda, která ví, že má
za sebou něžné stádo beránků.
Skutečně může pacifismus dnes již
si započísti jako úspěch, že
se již nikdo neodvažuje obhajovati útočnou
válku. V tom smyslu dlužno také oceňovati
Kelloggův pakt, který bohužel svou předmluvou
jest opět velmi silně znetvořen. "Legální
obranná válka", tam dovolená, jsou zadní
dvířka, kterými chtějí proklouznouti
lidé, mající zájem na válce,
až opět jednou budou míti v peněžence
tmu. Poněvadž však všechny kulturní
státy na světě pak podepsaly, bude obranná
válka jen tehdy nutna, jestliže některý
z podepsaných pakt poruší. Bude to tedy jedinečná
smlouva v dějinách, neboť počítá
s porušením smlouvy již jako s čímsi
téměř samozřejmým. Teprve mezinárodně
organisované odpírání válečné
služby dodá jí praktické hodnoty.
Celkem lze říci, že pacifismus v roce 1928
přes zdánlivé neúspěchy postoupil
z oblasti vysmívané utopie na pole skutečnosti,
o kterou se vede vášnivý boj. Pacifisté
právě nyní nesmí ochabnouti, aby vítězství
bylo naše."
Že konfiskační vášeň zasahuje
měsíčníky, jest velmi povážlivým
symptomem pro naši, beztoho velmi pošramocenou tiskovou
svobodu a hrozí znemožniti projednávání
politických otázek i čistě akademicky;
proto tážeme se pana ministra, schvaluje-li uvedené
zabavení?
V Praze dne 14. února 1929.
Německé státní reálné
gymnasium v Praze II. se svými 16 třídami
a více než 500 žáky, nejčetněji
navštěvovaná německá střední
škola v historických zemích Československé
republiky, jest již několik let takovým způsobem
umístěno v dvorním křídle domu
č. 9, v Jindřišské ulici, že plným
právem lze mluviti o kulturní ostudě. Tabáková
režie koncem června 1928 vyklidila konečně
školní budovu ve Štěpánské
ulici a 2. července 1928 byly její klíče
odevzdány ředitelství německého
státního reálného gymnasia v Jindřišské
ulici, které, až budou provedeny potřebné
adaptace, má se tam přestěhovati částečně
(s 12 třídami) a pak úplně, až
budou provedeny potřebné přístavby.
O plánech těchto přístaveb jedná
se úředně i neúředně
v příslušných ministerstvech od května
1926, tedy téměř tři roky, aniž
došlo dosud k nějaké dohodě o plánech,
nemluvě o zahájení prací na budově,
která jest již 10 měsíců prázdná.
Má-li však aspoň počátkem příštího
školního roku, tedy 1. září 1929,
16 tříd Jindřišského reálného
gymnasia nalézti ve Štěpánské
ulici, ve školní budově náležitě
adaptované a opatřené potřebnými
přístavbami, konečně útulek
aspoň poněkud odpovídající
požadavkům moderní školní hygieny
a pedagogiky, známe jen jeden prostředek, jak lze
ještě včas dospěti k cíli: neprodleně
svolati již několikráte navrženou meziministerskou
poradu, do níž by byli vysláni zástupci
ministerstva školství a národní osvěty,
ministerstva veřejných prací; ministerstva
financí, pražské zemské školní
rady, ředitelství německého státního
reálného gymnasia v Praze II. a rodičovské
rady tohoto ústavu, případně magistrátu
jako stavebního úřadu a sousedů.
Interpelanti táží se tedy vlády:
1. Kdy zamýšlí vláda učiniti
přítrž této školní ostudě
v hlavním městě republiky, která jest
s to poškoditi vážnost Československé
republiky jako kulturního státu?
2. Jest vláda ochotna učiniti potřebná
opatření, aby bylo lze neprodleně započíti
s přístavbami, poněvadž jen vhodnými
přístavbami lze se dostatečně postarati
o potřeby Jindřišského reálného
gymnasia do počátku školního roku na
podzim 1929.
V Praze dne 15. května 1929.
Páni ministri!
Štátne zastupiteľstvo v Prahe zhabalo "Prágai
Magyar Hirlap" zo dňa 12. februára 1929, č.
36, roč. VIII (1959) pre nasledujúcu časť
intervievu parížskeho spolupracovníka listu
s Charlesom Dupuis, členom Institut
de France a Institut de droit Internätional, učeným
profesorom vysokej školy politických vied v Paríži:
"Otázka vojenskej služby menšín.
Veľkým zásadným nedostatkom menšinových
smlúv je, že vojenskú službu činia
pre národné menšiny povinnou - - - Túto
vadu menšinových smlúv nemôžem si
vysvetliť ináč než tak, že štáty
menšinové pochopiteľne zhrozily sa toho, aby
menšiny vojenskej služby sprostily a udelily im výhodu,
ktorá by bola vzbudila závisť a žiarlivosť
ostatného obyvateľstva štátu. Situácia
táto zdá sa byt ešte okatejšou, použije-li
sa jej na menšiny také, aké sú na pr.
maďarské menšiny v Československu, Rumunsku
alebo v Juhoslávii, kým národné menšiny
v Maďarsku sú vojenskej služby sprostené
už následkom toho prostého fakta, lebo mierovou
smluvou je vojenská služba v celom území
Maďarska zakázaná. Tomuto anomálnemu
právnemu stavu bolo by sa možno vyhnúť
vtedy, keby smluvné strany boly akceptovaly anglosaský
návrh z r. 1919, ktorým sa navrhovalo, že zrušenie
povinnej služby vojenskej bolo by treba pojať medzi
body pakta Spoločnosti národov a tým učiniť
ho záväzným pre všetky členské
štáty."
Toto konfiškačné usnesenie musíme pokladať
za najväčší zo všetkých dosavádnych
prehmatov neuveriteľne zbujnelej cenzúry, ktorý
vrhá najtemnejší tieň na methody, ktorých
sa používa oproti tlačovej slobode v Československej
republike.
Charles Dupuis je jagavou ozdobou vedeckého života
francúzskeho a nezasluhuje si, aby jeho prejav zhabaný
bol v štáte spojeneckom len preto, lebo jeho obsah
neľúbil sa cenzorovi obmedzeného duševného
obzoru.
Zaiste i páni ministri dajú nám za pravdu,
že teoretická diskusia o otázke menšinovej
neprotiví sa záujmom štátu československého,
lebo nie je záujmom ani jednoho štátu, aby
utlačoval názory cudzozemských učencov
na najdôležitejšie politické a spoločenské
hnutia doby prítomnej. Avšak prejav i zhabaná
časť prejavu pána Charlesa Dupuis-ho je čiste
prejavom theoretickým, názorom vynikajúceho
učenca práva medzinárodného, uverejnením
-ktorého "Prágai Magyar Hirlap" nesledovať
iný účel než ten, aby svoje čitateľstvo
oboznámil s názory tohoto výtečného
právnika o otázke menšinovej, o ktorých
snáď lzä diskutovať, avšak žiadným
pádom nelzä ich perzekvovať.
Po tom, čo sme uviedli, tážeme sa pána
ministra:
1. Či viete o skutkovom stave vyššie popísanom?
2. Či schvaľujete jednanie cenzora a štátneho
zastupiteľstva?
3. Či ste ochotní úradom, ktoré cenzúru
vykonávajú, čo najprísnejšie
uložiť, aby sa nabudúce takýchto prehmatov
uvarovaly?
4. Či ste, pane minister spravedlnosti, ochotný
postarať sa o to, aby cenzúra, jejž neuveriteľne
prísne vykonávanie žiadnym spôsobom nebude
ku cti a chvále československej republiky, obmedzená
bola na mieru čo najmenšiu?
5. Konečne či ste, pane minister spravedlnosti,
ochotný sdeliť verejnosti zásadné smernice,
na ktoré v budúcnosti bude sa brať zreteľ
pri konfiškáciách, lebo dosavádny systém
vyvolal na poli práva tlačového najväčšiu
neistotu a vydáva listy stále na pospas nebezpečiu
veľmi nákladného zhabania.
V Prahe, dňa 12. marca 1929.
Das Gesetz Nr. 104/1926 hat der Regierung die
Verpflichtung auferlegt, zu dem § 17 (Anpassung der Staatslehrerdienstpragmatik
an die besonderen Dienstverhältnisse der Volk- sund Bürgerschullehrer)
und § 23 (Anrechnung von Zeiträumen für die Gehaltsvorrückung),
§ 24, Abs. 1 (Höhe des Einkommens, bei denen ein Kind
als versorgt anzusehen ist), § 26, Abs. 1 (Abschätzung
der Naturalgenüsse der nichtleitenden Lehrer) und §
27 (Ersatz der Dienstesauslagen und Bemessung der Substitutionsgebühren)
und § 32 (Anpassung der für die Staatsbeamten geltenden
Bestimmungen betreffend die Ruhe- und Versorgungsgenüsse
an die besonderen Dienstverhältnisse der Volks- und Bürgerschullehrer)
eine besondere Verordnung zu erlassen.
Dieser gesetzlichen Anordnung ist die Regierung
bisher nur hinsichtlich des § 17 nachgekommen. Obwohl seit
der Herausgabe des eingangs bezogenen Gesetzes bereits nahezu
3 Jahre verflossen sind, hat die Regierung die ihr durch das neue
Lehrergesetz auferlegte Verpflichtung bezüglich der übrigen
obgenannten §§ desselben bisher vollständig vernachlässigt.
Diese Versäumnis der Regierung macht sich
besonders drückend hinsichtlich der Vorschrift der §§
23 und 27 geltend.
Da die Regierung noch immer nicht im Sinne
des § 23 bestimmt hat, welche ausserhalb des öffentlichen
Schuldienstes verbrachten Zeiträume für die Verrückung
als Volks- bezw. Bürgerschullehrer einzurechnen sind, so
wird den nach dem 1. September 19i9 angestellten Lehrern weder
der Militärdienst, noch die Zeit der Wirksamkeit an Privatschulen,
noch die Verwendung in sonstigen Aemtern oder Anstalten für
die Vorrückung eingerechnet.
Dieser, mit dem Begriffe einer geordneten Verwaltung
völlig unvereinbare Zustand verlangt dringend Abhilfe.
Es wird daher die Anfrage gestellt:
1. Sind dem Herrn Ministerpräsidenten,
der als Chef der Regierung für deren Handlungen und Unterlassungen
die Verantwortung trägt, diese völlig unhaltbaren Zustände
bekannt?
2. Ist er bereit, die sofortige Herausgabe
mindestens der beiden zuletzt bezeichneten Verordnungen mit Rückwirkungen
auf den 1. Jänner 1926 zu veranlassen und zwar in der Weise,
dass deren Vorteile auch die vor dem 1. Jänner 1926 angestellten
Lehrer teilhaftig werden?
Prag, am 22.
Mai 1929.