II. volební období. | 8. zasedání. |
I. posl. dr. Franke, Zeminové, Bergmanna, Hrušovského,
Špatného a druhů vládě, o přeřazení
obce Píšťan do vyšší skupiny
míst činovného státních zaměstnanců,
II. posl. Bergmanna, Tučného, Buřívala,
Procházky a druhů vládě o sdělení
zvýšeného nákladu na úpravu platů
státních zaměstnanců a učitelů,
vzniklého provedením zákonů ze dne
24. června 1926 č. 103 a 104 Sb. z. a n.,
III. posl. Mikuláše, Zeminové, Špatného,
Bergmanna, dr. Klapky a druhů vládě republiky
Československé o provedení pozemkové
reformy v Nehvizdech,
IV. posl. Hakena a soudr. min. vnitra, že Tomáši
Duškovi nepovolena státní příslušnost,
V. posl. Landové-Štychové a soudr. min. soc.
péče o chystaných dalších zhoršeních
nočního klidu práce v pekárnách,
VI. posl. Netolického, Slavíčka, Práška
a druhů min. financí o zneužití úřední
moci některými úředníky zemského
finančního ředitelství v Praze,
VII. posl. Bergmanna, Zeminové, Špatného a
druhů vládě o kritické situaci českých
státních zaměstnanců v národnostně
smíšených místech,
VIII. posl. Bečko, dr. Dérera, Brožíka,
inž. Nečase a soudr. předsedovi vlády
a min. veřejných prací, aby platnost předpisů
zákona ze dne 28. března 1928 byla rozšířena
i na Slovensko a Podkarpatskou Rus,
IX. posl. Bečko, dr. Dérera a soudr. min. vnitra
o zákazu průvodů v jednotlivých obcích
na 1. května t. r.,
X. posl. Langra, Pechmanové, Vlčka a druhů
vládě republiky Československé o novelisaci
zákona o válečných poškozencích,
XI. posl. Vlčka, Lance, Zeminové, Bergmanna, Sladkého
a druhů min. železnic o zrušení slevy
jízdného dělníků na trati autobusové
linky Kladno - Praha,
XII. posl. dra Uhlíře a druhů min. školství
a nár. osvěty o situaci české školy
v Hořejším Starém Městě
u Trutnova,
XIII. posl. Siegela a druhů min. financí o nepřípustných
pokynech členům daňových komisí,
XIV. posl. inž. Kalliny a druhů min. vnitra o marném
úsilí přiměti okresní úřad
v Sušici, aby přiměl obecní úřad
v Albrechticích u Sušice podle článku
XVI obecního řádu ze dne 16. dubna 1864 čís.
17 a §§ů 103 a 104 tohoto zákona, aby
splnil závazek, uložený mu v §§ 18
a 19 stavebního řádu,
XV. posl. Schweichharta, Leibla a soudruhů ministru národní
obrany a min. vnitra o stranickém provádění
zákona o náhradní záloze,
XVI. posl. Sehweichharta a soudr. min. spravedlnosti o zabavení
časopisu "Nordböhmischer Volksbote",
XVII. posl. Pohla, Leibla a soudruhů vládě
o opatřeních, aby se zlevnily životní
potřeby,
XVIII. posl. Hackenberga a soudruhů vládě,
aby byly co nejrychleji zahájeny a provedeny přístavby
školní budovy v Praze-II., Štěpánská
ulice, jichž jest třeba k bezvadnému umístění
Jindřišského reálného gymnasia,
XIX. posl. dra Schollicha a druhů předsedovi vlády,
aby bylo vydáno vládní nařízení
k zákonu čís. 104/1926,
XX. posl. Horpynky a druhů min. vnitra o nenáležitém
a neodůvodněném chování četníka,
XXI. posl. inž. Junga, dra Wollschacka a druhů vládě,
aby byla poskytnuta rychlá pomoc severomoravským
a slezským krajům postiženým v poslední
době těžkými živelními pohromami,
XXII. posl. Schäfera, Schweichharta, de Witte a soudruhů
min. školství a národní osvěty
o hrozící reakci ve školství,
XXIII. posl. Kirpalové a soudruhů min. vnitra, že
okresní hejtman dr. Urfus od okresního úřadu
v Űstí n. L. šikanoval obecního starostu
Josefa Brucha z Maršova, okres Ústí n. L.,
XXIV. posl. Schäfera, Blatné, Kirpalové a soudruhů
vládě o novelisaci zákona o válečných
poškozencích.
Zákonem ze dne 24. června 1926 čís.
103 Sb. z. a n. byly do skupiny B činovného zařaděny
německé Mariánské lázně
se 6909 obyvateli, ale jediné největší
lázně slovenské Píšťany,
které měly v r. 1921 sice 9321 obyvatelů,
ale nyní mají 13.029, do skupiny B. činovného
zařaděny nebyly, ačkoliv jsou stejně
jako Mariánské Lázně lázněmi
světovými.
Vládním nařízením č.
163/28 byly do skupiny B činovného zařaděny
obce německé, daleko menší, ale Píšťany
byly opět opomenuty.
Od r. 1921 byly v Píšťanech zřízeny
nové úřady, horní úřad,
finanční expositura, okresní soud a byl sem
přeložen 3. letecký pluk a oddíl 153.
protiletadlového dělostřeleckého pluku,
čímž se počet obyvatel téměř
o 5.000 osob zvýšil.
Počet lázeňských hostů roste
rok od roku a léčí se zde příslušníci
všech národů a států, takže
se Píšťany staly lázněmi světovými.
V r. 1918 bylo zde 11.592 hostí, v r. 1928 již 21.629
hostí.
Že tímto přílivem cizinců se
enormně zdražily ceny veškerých životních
potřeb, netřeba podotýkati. Svědčí
o tom na př. jen ceny bytů:
Nájemné v městě z 1 pokoje zařízeného
4.000 Kč, na periferii 2.500 Kč,
nájemné v městě z kuchyně a
pokoje nezařízených 2.500 Kč, na periferii
1.800 Kč,
nájemné v městě z kuchyně a
z 2 pokojů 4.000 až 5.000 Kč, na periferii
2.800 - 4.000 Kč,
nájemné v městě z kuchyně a
z 3 pokojů 6.000 až 8.000 Kč, na periferii
3.000 - 5.000 Kč,
nájemné v městě z kuchyně a
ze 4 pokojů 9.000 až 12.000 Kč, na periferii
6.000 - 10.000 Kč.
Jsou proto dány pro zařadění Lázní
Píšťan do skupiny B činovného podmínky,
jaké měl na mysli zákonodárce v odst.
7. § 12 platového zákona.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest vláda ochotna měřiti slovenským
světovým lázním stejně, jako
měřila lázním německým
a zařaditi Lázně Píšťany
podle odst. 7. § 12 plat. zákona do skupiny B činovného
státních zaměstnanců?
2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci zařídila, aneb učiniti hodlá?
V Praze, dne 4. června 1929.
Podepsaní tázali se dne 14. října
1926 naléhavou interpelací tisk č. 598 vlády,
je-li ochotna sděliti oběma sněmovnám
přesný výpočet zvýšeného
nákladu provedeného převodu zaměstnanců
do nových platů, přesný propočet,
kolik jednotlivé kategorie z nových platových
zákonů získaly, jaký počet
zaměstnanců obdržel vyrovnávací
přídavky a jaký je úhrnný zvýšený
náklad všech zmíněných platových
zákonů.
Předseda vlády odpověděl na tuto naléhavou
interpelaci 27. listopadu 1926, tisk č. XVII/725, že
udati číselně přesný náklad,
jehož si vyžádal převod zaměstnanců
do nových platů a zejména rozčlenění
tohoto nákladu na jednotlivé zaměstnanecké
kategorie, je toho času naprosto nemožno, ježto
převod proveden mohl býti dosud jen u zaměstnanců
pragmatikálních, soudců, osob učitelských
a vojenských i četnických gážistů,
kancelářského pomocného personálu
a pomocných zřízenců ve státních
úřadech a ústavech, kdežto převod
ostatních zaměstnanců, zejména podnikových,
bude lze provésti teprve po schválení a vydání
služebních řádů. Zálohou
vyplacené částky nemohou proto podati ani
přibližného obrazu o skutečném
nákladu. Z téhož důvodu nelze také
udati přesný počet zaměstnanců,
jimž při převodu vyplynou vyrovnávací
přídavky.
Tím méně lze ciferně přesně
udati zvýšený celkový náklad
všech s platovým zákonem spojených opatření,
neboť nemohla dosud býti provedena systemisace a s
tím spojená jmenování a nemůže
býti ani přibližně odhadnut náklad,
jenž vznikne značným zvýšením
pensijních základen.
Jakmile po schválení služebních řádů
proveden bude i převod podnikových zaměstnanců
do nových platů po schválení systemisace,
bude provedeno i jmenování zaměstnanců
na volná systemisovaná místa a bude lze již
učiniti si obraz o nákladu, spojeném s platovými
úpravami, jest předseda vlády ochoten pak
o tom Národnímu shromáždění
podati zprávu.
Od této doby uplynula téměř tři
léta a byla již provedena veškerá opatření,
o nichž mluví odpověď předsedy
vlády, jen Národnímu shromáždění
nebyla dosud podána předsedou vlády přislíbená
zpráva o nákladu spojeném s platovými
úpravami tak, jak to žádala naše interpelace
ze dne 14. října 1926, tisk č. 598.
Po předložení státního závěrečného
účtu za rok 1927 vyskytly se vážné
pochybnosti o tom, zda platové zákony si vyžádaly
skutečně zvýšeného nákladu
700 milionů Kč, pro něž bylo vyžádáno
úhrady. Poukazujeme na vývody posl. Bergmanna v
plénu sněmovním při projednávání
státního závěrečného
účtu za rok 1927, vývody senátora
dra Baxy v "Národních listech" z 12. dubna
1929, na statistickou příručku III., vydanou
v prosinci 1928, a konečně na článek
v "Národní Politice" ze dne 19. května
1929, nadepsaný: "Je úprava platů státních
zaměstnanců možna bez zvláštní
úhrady?"
Byl učiněn pokus vysvětliti pokles osobních
platů pro vydání zákonů platových,
který se zrcadlí ve státním závěrečném
účtě za nok 1927 tím, že prý
ministerstvo školství preliminovalo v r. 1928 osobní
platy učitelů, pro něž v r. 1927 bylo
v rozpočtu zvýšení 560 mil. Kč,
které nyní odpadlo následkem přesunutí
nákladů učitelských do zemského
rozpočtu. Tím nelze ale naprosto vysvětliti
nápadný pokles osobních platů státní
administrace v r. 1927 o 432 mil. Kč oproti r. 1925, nepočítaje
v to státní podniky. Měla by tudíž
vláda ve vlastním zájmu celé československé
veřejnosti podati zprávu, jaký jest ve skutečnosti
zvýšený náklad spojený s platovými
zákony čís. 103 a 104/1926.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest ochotna ve smyslu přípovědi předsedy
vlády dra Švehly ze dne 27. listopadu 1926 podati
Národnímu shromáždění
zprávu, jaký zvýšený náklad
vyžádalo by si provedení platových zákonů
a to:
a) Při převodu do nových platů zaměstnanců
státní administrace?
b) Zaměstnanců státních podniků
podle vydaných služebních řádů?
c) Při provádění normalisace a systemisace
služebních míst a to odděleně
pro státní administraci a státní podniky?
d) Jaký počet zaměstnanců pobírá
- a v jaké výši - vyrovnávací
přídavky ve státní administraci a
státních podnicích?
e) Kolik činí úhrnný zvýšený
náklad na provedení platových zákonů
ve státní administraci a státních
podnicích?
f) Kolik jednotlivé kategorie úhrnem z provedení
platových zákonů získaly?
2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci učinila aneb zaříditi hodlá?
V Praze, dne 4. června 1929.
Podle disposic a rozhodnutí IV. odboru Státního
Pozemkového úřadu mělo býti
ode dvora Nehvizdy (majitel Lichtenstein) rozděleno při
druhém přídělovém řízení
42 ha zemědělské půdy. Přes
nesčetné intervence a protesty, dostalo se však
drobným uchazečům při tomto druhém
přídělovém řízení
toliko 26 ha zemědělské půdy i se
stavebními parcelami. 16 ha zemědělské
půdy se ztratilo. Místní drobní uchazeči
volající po nápravě tvrdí,
že o tuto výměru byl zvětšen zbytkový
statek p. Klingra, který vlastní 3 objekty, ve výměře
750 měr a sice: 1. dvůr Nehvizdy č. p. 17,
2. statek Beronských č. p. 32, 3. statek Kacův
č. p. 26.
Ježto intervence stěžujících si
drobných uchazečů u Státního
Poz. úřadu vyzněly až dosud bezvýsledně,
vyhovují podepsaní jejich žádosti o
zákrok u vlády a táží se: Jest
vláda ochotna uvedený případ dáti
přísně vyšetřiti a po zjištění
stavu věci sjednati nápravu?
V Praze, dne 6. června 1929.
Tomáš Dušek, rozený 28. prosince 1872
v Domaníně, příslušný
tamže, byl zaměstnán od r. 1900 u ředitelství
státních drah ve Vídni. V r. 1909 utrpěl
závodní úraz, pročež mu byla
vyměřena doživotní renta v částce
35 Kč měsíčně. V r. 1910 byl
pak pensionován a vedle jmenované renty poskytnuta
mu měsíční pense Kč 35.- vedle
velké slevy na jízdenkách, uhlí za
režijní cenu a jiných vedlejších
požitků. Téhož roku nastěhoval
se zpět na nynější území
ČSR. do Trhových Svinů, kde bydlil nepřetržitě
až do r. 1926.
V roce 1914 přeměnilo se mu domovské právo
bez jeho přičinění na právo
ve Vídni. Od převratu do r. 1921 byly mu všechny
jmenované požitky ředitelstvím státních
drah Praha-Jih poskytovány, avšak v r. 1921 pojednou
zastaveny s tím, že prý není čsl.
příslušníkem. Jeho žádost
za udělení čsl. státní příslušnosti
byla zamítnuta. V r. 1923 byla mu zastavena výplata
drahotních přídavků. V r. 1924 požádal
znovu o udělení čsl. státní
příslušnosti a přípisem z 11.
února 1924 čís. 28.705 ai 1924 zajistila
mu Zemská správa politická v Praze udělení
čsl. státního občanství na
základě toho, že mu usnesením obecního
zastupitelstva z 20. listopadu bylo přislíbeno přijetí
do domovského svazku obce Trhových Svin, s podmínkou,
že předloží průkaz o svém
propuštění ze státního svazku
rakouského, po případě příkaz
o tom, že svého dřívějšího
státního občanství pozbyl. Proto žádal
Tomáš Dušek ihned magistrát ve Vídni,
aby byl z rakouského státního svazku propuštěn
a žádosti bylo vyhověno dne 7. června
1924.
Přes to jeho žádosti z 14. dubna 1923 za propůjčení
státního občanství ČSR. bez
udání důvodů vyhověno nebylo
přípisem Zemské správy politické
v Praze ze dne 23. listopadu 1925 čís. 452.790 ai
1925. Jeho podání presidentu republiky bylo 8. ledna
1926 postoupeno ministerstvu vnitra, ale tam není dosud
vyřízeno.
Dne 31. ledna 1928 ředitelství státních
drah Praha-Jih zastavilo výplatu zaopatřovacích
požitků s tím, že se prý výplata
ta přenáší od 1. února 1928 na
správu rakouských spolkových drali ve Vídni,
Nordbahnhof. Tato vyplatila mu sice zálohu 74 šilinků,
ale přípisem z 25. června 1928 sdělila
mu, že odevzdává likvidaci jeho pense od 1.
srpna 1928 opět ředitelství státních
drah Praha-Jih, protože prý vystoupil ze státního
svazku rakouského. Dne 5. září 1928
sdělila mu Zemská správa politická
v Praze, že mu rozhodně opatří státní
občanství rakouské, ale věc zůstala
dosud nevyřízena. Podle přípisu z
26. září čís. 4123-IX-28 odevzdalo
ředitelství státních drah Praha-Jih
výplatu jeho požitků opět rakouským
spolkovým drahám.
Tak svalují čsl. úřady svou povinnost
na úřady rakouské a opačně
a Tomáš Dušek je v důsledku toho, že
Zemská správa politická v Praze nedostála
svému závazku z r. 1924 a vylíčených
nepořádků úplně beze všech
prostředků a práv.
Ptáme se ministra vnitra:
Učiní-li ihned kroky, aby Tomáši Duškovi
bylo uděleno přislíbené státní
občanství československé tak, jak
je úřady povolily mnohým bohatým lidem,
kupř. bývalým rakouským generálům
a šlechticům vůbec, kteří naň
měli mnohem menší právo než úplně
chudý dělník Tomáš Dušek?
V Praze, dne 4. června 1929.
Již za války rakouské úřady zakázaly
noční výrobu v oboru pekařském.
Po převratě byl tento zákaz převzat,
protože dělnictvo stejně by nebylo v noci pracovalo.
Jakmile však nastal odliv revoluční vlny, začaly
útoky zaměstnavatelů na noční
klid práce pekařského dělnictva. Jeho
práva stala se obětí čachrování
mezi živnostníky a ostatními měšťáckými
stranami a pracovní doba byla posunuta již na 4. hod.
ranní. Ve skutečnosti pracuje se však ve většině
pekáren již před 4. hod. ranní, v městech
i od 3. hod. a na venkově soustavně celé
noci. Když se dělníci proti tomu zhoršení
bránili stávkou, byla stávka kapitalistickými
úřady zlomena pomocí reformistů. Nyní
prosazují chamtiví zaměstnavatelé
další zhoršení nočního klidu
práce a to nejméně od 3. hod. a podle novinářských
zpráv a zkušeností dělnictva hodlá
jim ministerstvo soc. péče i v tomto dalším
neslýchaném vykořisťování
ochotně vyhověti.
Ptáme se ministra soc. péče:
1. Zakládají se tyto zprávy na pravdě?
2. Hodlá i proti pekařskému dělnictvu
vyslati policii, četnictvo atd., když toto se bude
brániti všemi prostředky?
V Praze, dne 5. června 1929.
Podle zpráv policejní korespondence byly zjištěny
u zemského finančního ředitelství
v Praze nedovolené manipulace a úplatky při
vyřizování daňových věcí.
Zatčeni proto dva úředníci a několik
soukromníků.
Případ tento vyvolává pozornost a
vzrušení v kruzích zájemníků,
zvláště malých a středních.
Známy jsou stížnosti, jak bezohledně
finanční správa počíná
si vymáhajíc daně u poplatníků
malých a na druhé straně, jak benevolentně
postupuje u velkých. Již nedoplatky daňové,
vykázané státním kontrolním
úřadem při účetní uzávěrce
za rok 1926 kolem 6 milionů Kč, nasvědčují
tornu, že nedoplatky tyto z většiny přičísti
nutno na vrub poplatníků velikých. Tato ohromná
cifra, spojená s váznoucími na ní
autonomními přirážkami, byla na sjezdu
úřednictva berního v Brně odhadována
čtyřikráte výše, z čehož
je patrno, o jaké obrovské obnosy se jedná.
Braní úplatků za nedovolené manipulace
při vyřizování daňových
záležitostí znamená, že ten, kdo
mohl podpláceti, tomu se slevilo nebo odepsalo, a kdo nemohl
podpláceti, tomu se neslevilo, pravděpodobně
i v tom případě, když to bylo odůvodněno.
Malý poplatník podpláceti nemohl, mohlo se
to týkati proto jen poplatníků velkých,
kterým to za to stálo a kteří měli
k tomu prostředky a styky.
Celý tento případ je zjev nejvýš
odsouzení hodný. Nejen pro věc samu, ale
také z té příčiny, že
jím podlamována byla a jest důvěra
poplatníků ve spravedlnost a rovnoprávnost
u úřadů. Žádali jsme již
několikráte, aby byl brán ohled na poplatníky
malé. Však marně. Opětujeme žádost
tuto zase a zdůrazňujeme požadavek, aby rekursy
a žádosti o slevu daní vyřízeny
byly co nejdříve a aby zvláště
u poplatníků malých postupováno bylo
spravedlivě a ohleduplně.
K uklidnění veřejnosti a pro věc samu
bylo by žádoucno znáti ty poplatníky,
kteří dluhují jednotlivě na daních
přímých více než 100.000 Kč
a ostatní shrnouti v celek.
Pokud případu samého se týče,
očekáváme vyšetření bezohledné
a rychlé, tak, aby nynější nejistota
a dohady byly odstraněny.
Z důvodů svrchu uvedených táží
se podepsaní:
1. Jest pan ministr ochoten předložiti poslanecké
sněmovně seznam nedoplatků daňových,
přesahujících u jednotlivého poplatníka
100.000 Kč?
2. Jest pan ministr ochoten naříditi podřízeným
úřadům, aby zvláště u
poplatníků malých při vyřizování
rekursů odůvodněných, při žádostech
o odepsání daní a při vymáhání
postupovaly benevolentněji?
3. Je pan ministr ochoten zmíněný případ
s urychlením vyříditi a podati o tom zprávu,
jakož i o výši daní, o něž
státní pokladna byla poškozena?
V Praze, dne 4. června 1929.
Klubu poslanců československé strany národně
socialistické došel od Národní jednoty
severočeské v Praze přípis ze dne
24. května 1929, č. j. 4268 pres., tohoto znění:
"Žádáme Vás zdvořile za
laskavou pomoc v této věci:
Čeští státní zaměstnanci,
přidělení službou k úřadům
v národnostně smíšených krajinách
severočeských, prožívají se svými
rodinami trpký život. Po převratu bylo českým
státním zaměstnancům přislíbeno,
že obdrží menšinový přídavek,
který byl přiznán na příklad
exponovaným zaměstnancům na Slovensku. -
Také při provádění systemisace
v roce 1926 byly opětně požadavky v uvedeném
směru přednášeny. Bohužel, oprávněné
požadavky nebyly splněny. Také plně
odůvodněná memoranda, kterými žádali
státní zaměstnanci alespoň o zařazení
do vyšší stupnice místního přídavku,
byla jen v málo případech vyřízena.
Zatím drahotní poměry se stále horší,
rovněž bytová otázka je velmi kritická,
takže čeští státní zaměstnanci,
zejména pak ti, kteří musí vésti
dvojí domácnost, dožadují se přeložení
do vnitrozemí. Když uvážíme ještě
okolnost, že v důsledku těchto těžkých
poměrů životních odmítají
čeští státní zaměstnanci
z vnitrozemí nastupovati volná místa u úřadů
v krajinách smíšených, dále velmi
neblahou skutečnost, že dnes němečtí
ministři úspěšně a bez překážek
pracují o odstranění českých
zaměstnanců z "Deutschböhmen",
pak stojíme před nebezpečím, že
ztrácíme po převratu úporně
dobyté posice, a že český živel,
tam žijící, nedovolá se pak u úřadů
ochrany, svého práva a spravedlnosti, kteréžto
zjevy se již dnes vyskytují.
Jest proto nutno učiniti vše, aby zabráněno
bylo tomuto nebezpečí, jež ohrožuje existenci
národního státu a statisíce českého
živlu. Prosíme snažně, aby Váš
slavný klub uplatnil veškerý vliv v tom směru:
1. aby exponovaným českým státním
zaměstnancům se dostalo žádoucího
přídavku, čímž bude jim umožněna
existence,
2. aby s urychlením stavěny byly pro ně obytné
domy a
3. aby znemožněna byla germanisační
činnost německých ministrů, neboť
nelze připustiti, aby vedoucí místa státních
úřadů byla obsazována nespolehlivými
Němci, nebo aby stát znovu přijímal
nebo odškodňoval bývalé německé
státní zaměstnance, kteří při
převratu byli ze státní služby propuštěni.
Doufajíce pevně ve Vaší pomoc na prospěch
udržení našich českých posic, děkujeme
už nyní a vyprošujeme si Vaše laskavé
vyjádření."
Přípis jest podepsán předsedou panem
senátorem Emanuelem Hrubým a jednatelem panem V.
J. Hroudou.
Jest to zoufalý výkřik menšinových
pracovníků, kteří touto cestou volají
k československé veřejnosti své S.
O. S., příslušníků českého
národa v severočeských krajinách,
národnostně smíšených, ke kterému
nemůže zůstati československá
vláda lhostejná.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest vláda ochotna přiznati exponovaným
českým státním zaměstnancům
v krajích národnostně smíšených
menšinový přídavek?
2. Jest vláda ochotna urychliti stavbu státních
obytných domů pro státní zaměstnance
ve smíšeném území?
3. Co hodlá vláda podniknouti, aby znemožněna
byla germanisační činnost německých
ministrů, jak se o ní zmiňuje dopis Národní
jednoty sevoročeské?
V Praze, dne 6. června 1929.