Dne 6. dubna 1928 byl vyhlášen v částce
19. zákon ze dne 28. března 1928 č. 57 Sb.
z. a n. o zařazení a působnosti báňských
úřadů. V §u 8 písmena c) uvedeného
zákona stanoví, že pro Slovensko má
báňské hejtmanství sídlo v
Bratislavě a poslední odstavec tohoto paragrafu
přechodně rozšiřuje působnost
báňského hejtmanství v Bratislavě
i na Podkarpatskou Rus.
Je všeobecně známo, že v Bratislavě
posud nepůsobí žádné báňské
hejtmanství jako II. stupňová instance, která
by mohla ve svém oboru působnosti pravoplatně
rozhodovati, ale působí tam vládní
komisariát pro báňské a hutnické
záležitosti, který není ani báňským
hejtmanstvím, ani expositurou ministerstva veřejných
prací, ale je to zbytek z mnoha popřevratových
útvarů na Slovensku, který je nezbytně
nutno nahraditi úřadem, kterému působnost
by vymezil zákon.
Potřeba, aby vstoupl v platnost uvedený zákon,
jeví se v tom, že na Slovensku není dosud podle
skutečné potřeby upravena organisace báňských
úřadů I. stolice co do rozsahu kompetence
a teritoriální působnosti.
Následkem uvedeného panuje v celé agendě,
náležející do působnosti báňských
úřadů, nejasnost a tím též
určitá podrážděnost u stran,
které se obracejí na báňské
úřady, od nichž však nemohou dostati v
mnoha případech velmi potřebného meritorního
rozhodnutí, jen pro nedostatek úpravy a účelné
organisace báňských úřadů
na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Podepsaní se proto táží:
1. Je pan ministerský předseda a pan ministr veřejných
prací ochoten působiti k tomu, aby závady
výše uvedené byly urychleně odstraněny
v báňských úřadech na Slovensku
a Podkarpatské Rusi?
2. Je pan ministerský předseda a pan ministr veřejných
prací ochoten použíti ustanovení §
13 odst. 3. zákona č. 57/1928 a vydati nařízení
vlády, kterým se uvede citovaný zákon
v platnost na Slovensku a Podkarpatské Rusi?
V Praze, dne 6. června 1929.
Podle zjištění okresní náčelník
okresu breznianského zakázal organisacím
čsl. soc. dem. strany v obcích Hronec, Valaská
a j. průvody na hlavní stanoviště do
Podbrezovej, kde se konal tábor lidu. Na zákazu
uvedeného okresního náčelníka
zajímá, že tento zákaz byl vydán
dne 30. dubna 1929, tedy v předvečer 1. května
a ve jmenovaných obcích byl oznámen teprve
v ranních časných hodinách, když
se právě připravoval nástup k průvodu.
V tomto počínání okresního
náčelníka vidíme omezování
shromažďovacího a spolčovacího
práva, zaručeného ústavou republiky
Československé a současně nepotřebné
podněcování pokojného a dobromyslného
občanstva.
Proto podepsaní se táží pana ministra
vnitra:
1. Ví pan ministr vnitra o opatření okresního
náčelníka breznianského?
2. Je pan ministr vnitra ochoten zjistiti příčiny,
které vedly k zákazu průvodu a podle potřeby
zakročit?
3. Je pan ministr ochoten učiniti opatření,
aby případy omezování práva
shromažďovacího v budoucnosti se neopakovaly?
V Praze, dne 6. června 1929.
Podepsaní dovolují si panu ministerskému
předsedovi Fr. Udržalovi a vládě Československé
republiky podati tuto
Dne 30. listopadu 1926 byla jednomyslně přijata
v sociálně-politickém výboru, pak
také v rozpočtovém výboru, později
v poslanecké sněmovně a senátě
resoluce:
"Vláda se vybízí, aby zákon o
válečných poškozencích byl co
nejdříve novelisován a při tom aby
vzat byl zřetel na požadavky přednesené
v iniciativních návrzích 549, 557 a 698 z
roku 1926."
V této přijaté resoluci mluví se o
novelisaci co nejdříve. Od přijetí
této resoluce uplynulo 21/2 roku,
vláda však ničeho nepodnikla, aby vyhověla
jednomyslně přijatému resolučnímu
návrhu. Zmíněné iniciativní
návrhy byly podány již v červnu 1926
a obsahují: 1. Prodloužení lhůt k přihláškám
o důchody pro válečné poškozence,
2. vydání zákona o povinném zaměstnání
válkou těžce poškozených v podnicích
veřejných i soukromých a novelisaci požitkového
zákona o válečných poškozencích.
Od roku 1922 nedoznala státní péče
o válečné poškozence žádného
zlepšení, naproti tomu v jiných státech
podstatné zlepšení opravou zákonů
bylo provedeno, poukazujeme příkladně na
Francii, Německo i Rakousko, kde přijato bylo již
několik novel zaopatřovacího zákona
k prospěchu válečných poškozenců.
Bulharsko pak v poslední době věnovalo 50
milionů lvů více na zlepšení
státní péče o válečné
poškozence.
V naší republice provedena byla teprve jedna novela
zaopatřovacího zákona o válečných
poškozencích, tato však neupravila požitky
válečných poškozenců a neodčinila
nespravedlnosti dnešního zákonodárství.
Důchody válečných poškozenců
v naší republice naprosto nesnesou porovnání
s důchody válečných poškozenců
v jiných státech. Statistickým porovnáním
důchodů Mezinárodním svazem válečných
poškozenců bylo prokázáno, že zaopatření
válečných poškozenců v naší
republice je téměř na místě
posledním. Mezinárodní konference organisací
válečných poškozenců v Ženevě,
Vídni, Paříži, Berlíně
i v Praze zabývaly se problémem péče
o válečné poškozence v Československé
republice a také předseda Mezinárodního
svazu válečných poškozenců se
sídlem v Ženevě jednal u vlády republiky
Československé o zlepšení péče
o válečné poškozence v našem státě.
Dosud však vláda Československé republiky
na vše neodpověděla.
Páni předsedové poslanecké sněmovny
i senátu dali zástupcům Říšského
svazu organisací válečných poškozenců
v Československé republice závazné
ujištění, že se přičiní,
aby byla uskutečněna citovaná resoluce a
tak splněna jednomyslná vůle Národního
shromáždění. Bohužel ani tento
příslib válečným poškozencům
nebyl splněn.
Váleční poškozenci jsou v poměrech
velmi neutěšených. Žijí v bídě
a nedostatku. Úmrtnost válečných poškozenců
je v důsledcích podvýživy velmi značná,
onemocnění tuberkulosou z podvýživy
se množí. Mnohému neštěstí
mohlo býti zabráněno, kdyby včas dostalo
se válečným poškozencům pomoci.
Upozorňujeme na tyto neudržitelné poměry
válečných poškozenců proto, aby
provedeno bylo zlepšení péče o oběti
války v našem státě.
Zákon o hranici příjmové, vylučující
z nároku na důchod válečné
poškozence, končí dnem 30. června 1929.
Byl prodlužován s výslovným upozorněním,
že před ukončením tohoto zákona
dojde určitě k novelisaci zaopatřovacího
zákona válečných poškozenců.
Novela požitkového zákona však předložena
nebyla i přes to, že terminovaný zákon
o hranici příjmové pozbude za 6 neděl
platnosti. Je nutno, aby problém válečných
poškozenců byl vyřešen plně jak
toho zájmy válečných poškozenců
vyžadují, stejně jak vyžaduje toho zájem
a vážnost státu.
Podepsaní se táží pana ministerského
předsedy a celé vlády, kdy hodlá splniti
jednomyslné přání Národního
shromáždění a vyhověti tak resolučním
cit. návrhům sociálně politického
výboru ze dne 30. listopadu 1926?
V Praze, dne 6. června 1929.
V roce 1927 žádal o povolení koncese autobusové
na trati Praha - Kladno přes Buštěhrad p. M.
Bendák z Kladna a v této žádosti uvedl,
že linky jest potřeba zejména dělnickým
vrstvám na této trati, které dojíždějí
na práci do hlavního města republiky. V této
žádosti bylo uvedeno, že bude poskytovati 50%
slevu dělníkům, kteří pro příliš
velkou vzdálenost nemohou používati vlakového
spojení. Z toho důvodu tuto žádost podporovali
všecky obce na této trati (Dříň,
Buštěhrad, Makotřasy, Liblice, Středokluky,
Kněževes) a dík této intervenci, doprava
také povolena. Loňského roku zavedla státní
železniční správa na této trati
autobusovou dopravu ve své režii. Přirozeně,
že při této příležitosti
žádali dělníci, aby i státní
správa železniční povolila jim slevy,
které poskytl jim soukromý podnikatel, a to tím
spíše, že podle vydaného jízdního
řádu bylo stanoveno, že soukromý podnikatel
musí odjížděti až 15 minut po autobusu
státním. Dělníci, kteří
používali této dopravy, přirozeně
museli používati autobusu, který odjížděl
dříve, aby byli včas ve svém zaměstnání,
v tomto případě tedy autobusu státního.
Jedná se vesměs o dělníky stavební,
kteří nemají velkého výdělku
a kteří nemohou ze svého výdělku
platiti plné jízdné.
Správa autobusové železniční
dopravy také tuto slevu povolila a dělnictvo za
50% slevu dopravovala. Toto své rozhodnutí předložila
správa autobusové dopravy ke schválení
ministerstvu železnic. Jest proto s podivem, že ministerstvo
železnic toto opatření neschválilo a
nařídilo, aby počínaje dne 1. června
1929 veškeré udělování slev se
zastavilo.
Tímto rozhodnutím ministerstva železnic jest
poškozena celá řada dělníků
a jiných drobných zaměstnanců, jichž
příjmy nejsou takové, aby mohli platiti cenné
jízdné.
Proto se podepsaní táží pana ministra
železnic:
1. Jest pan ministr ochoten sděliti, proč k tomuto
nesociálnímu kroku bylo sáhnuto?
2. Jest pan ministr ochoten toto nařízení
zrušiti a naříditi poskytování
slevy pro dělníky nadále?
V Praze, dne 6. června 1929.
Hořejší Staré Město u Trutnova
byla obec původně česká, jak svědčí
starobylý kostelík sv. Václava. Byla poněmčena
během času tak, jak poněmčen byl Trutnov
v době protireformační. Zatím co se
v Trutnově hospodářsky přece jen udrželi
někteří čeští řemeslníci
a obchodníci, v Hořejším Starém
Městě české dělnictvo bylo
v těžkém područí, takže
nebylo s to, aby se zmohlo na českou školu, protože
každý pokus českých dělníků
o českou školu byl mařen jejich zaměstnavateli
a ohrožoval je také existenčně.
Po převratu teprv 28. července 1920 byla nařízena
komise pro zřízení české jednotřídky;
němečtí občané však organisovanými
výtržnostmi tuto akci zmařili. Druhá
komise konala se za asistence četnictva a vojska. Česká
třída měla býti umístěna
v německé škole, což státi se mohlo
jen se značnými překážkami, neboť
škola byla zlomyslně zavřena a opuštěna
a teprv paklíči mohlo četnictvo otevříti
zadní dveře a třídu zabrati. Němci
rekurovali. Byla nařízena nová, třetí
komise dne 25. září 1920; Němcům
se podařilo, že česká jednotřídka
byla proti všem školním a hygienickým
předpisům odkázána do továrního
domku firmy Duncan, čp. 140. Tato místnost stačí
sotva pro 25 dětí, je tmavá, vlhká,
studená, bez kabinetu, bez bytu pro správce školy,
bez zahrádky a ovšem i bez hřiště.
O domek se školou se dělí ještě
pět dělnických rodin, tři německé,
dvě smíšené; nejen vyrušování
se strany nájemníků, ale i hojná silniční
frekvence na cestě k Žacléři činí
vyučování mnohdy takřka nemožným.
Následek těchto nehygienických a nepříznivých
podmínek školního vyučování
byl ten, že někteří čeští
rodiče posílali dále svoje děti do
školy německé a že škola zahájena
byla 4. října 1920 jen se 16 dětmi. Škola
byla kolaudována 9. ledna 1927 a hned 20. ledna a pak znova
v květnu 1921 bylo okna jednotřídky určitými
výtržníky z národnostní zášti
vytlučena.
Od té doby situace školy se nezlepšila. První
školní rok byl ukončen 17 dětmi, dětí
však rok od roku ve škole přibývá.
Měnili se skoro každým rokem správcové
škol, což pochopitelně mělo na školu
také svůj vliv.
Roku 1925 byla podána žádost o stavbu nové
školní budovy pro Hořejší a Dolní
Staré Město, a zdálo se již, že
novostavbou bude brzy odpomoženo nesnázím české
místní menšiny, která všemožně
školu dary a penězi podporovala. Ale čeští
rodiče marně čekají, aby svoje děti
mohli posílat do nové školy. Česká
státní škola je stále ještě
umístěna v kamenném, vlhkém, špatně
krytém továrním domku zároveň
s pěti dělnickými nájemníky.
Učebna je malá a vlhká; za kabinet slouží
nehrazené podkroví, do něhož hojně
vniká silniční prach.
Nemůže nám býti lhostejný osud
českých dětí v Hořejším
a Dolním Starém Městě u Trutnova,
a proto se zřetelem k poměrům, za jakých
česká škola v Hořejším Starém
Městě u Trutnova vznikala a jak od začátku
bídně je vypravena, tážeme se pana ministra
školství a národní osvěty:
1. Zdali zná situaci české státní
školy v Hořejším Starém Městě
u Trutnova,
2. učiní-li náležitá opatření
za účelem stavby potřebné a účelné
budovy pro českou školu v Hořejším
a Dolním Starém Městě u Trutnova?
V Praze, dne 7. června 1929.
Podle výnosu zemského finančního ředitelství
v Praze ze dne 26. dubna 1929, čís. XIII-73/39,
který se opírá o pokyn ministerstva financí,
předsedové daňových komisí
dovolávajíce se ustanovení § 239, odst.
1. zákona o přímých daních
upozornili, že by odpověďmi na dotazníky
vydané komorou ve věci daňových komisí
porušili povinnost tajemství. Tento pokyn není
zákonem odůvodněn, neboť v §u 239,
odst. 1 uvedeného zákona se praví: "Předsedové
a všichni členové daňových komisí
jsou povinni při jednání v komisi postupovati
podle zákona nehledíc k osobě, nestranně
a podle nejlepšího vědomí a svědomí
a zachovati nejpřísnější tajemství
o jednání v daňové komisi i o poměrech
poplatníků, o nichž při tom zvědí."
Tato povinnost zachovati tajemství, uložená
tímto ustanovením, jest ještě podrobněji
vysvětlena slibem, který musí vykonati členové
daňových komisí ujímajíce se
své činnosti. Tento slib má podle §u
239 odst. 2 takovéto znění:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
při jednání v daňové komisi
budu si počínati podle zákona, nehledíc
k osobě, nestranně a podle nejlepšího
vědomí a svědomí, a že zachovám
nejpřísnější tajemství
o tom, co zvím z jednání v daňové
komisi vůbec a o poměrech poplatníků
zvláště."
Komora, která již před rozesláním
dotazníku znala ovšem velmi přesně ustanovení
o povinnosti tajemství a která by jako veřejnoprávní
korporace nikdy neučinila pokus sváděti členy
komisí k porušení povinného tajemství,
nedala ve svých dotaznících žádnou
otázku, jejíž zodpovědění
by předpokládalo porušení povinného
tajemství. Jde pouze o zjištění formální
prakse komisí, aniž byly žádány
nějaké informace o věcném obsahu jednání
nebo o poměrech poplatníků.
Svrchu zmíněnými pokyny ministerstva financí
zabýval se daňový výbor ústředny
komor v přítomnosti zástupce dozorčího
úřadu, to jest ministerstva obchodu. Poněvadž
zatím vešlo ve známost, že ministerstvo
financí znění dotazníku komor vůbec
nezná a že zaujalo ukvapeně stanovisko k věci,
které vůbec nezná, byl vysloven podiv, že
ministerstvo financí vydává pokyny ve věci
týkající se komor, aniž dříve
jednalo o věci s komorami anebo s ministerstvem obchodu.
Podepsaní poukazujíce, že i vysláním
deputace do ministerstva financí a jejím jednáním
s panem ministerským referentem se zjistilo, že ministerstvo
financí jest naprosto neinformováno o podstatě
a účelu šetření komor, táží
se pana ministra financí:
1. Jest ochoten postarati se, aby komory nebyly zkracovány
o zákonitá práva, která jim přísluší,
zbytečnými a neúčelnými opatřeními
podřízených úřadů?
2. Jest ochoten poučiti tyto úřady, že
obchodní komora jest korporace, která podle svého
významu zná obor své působnosti?
3. Jest ochoten postarati se, aby vážené korporace
v zemi a jejich členové nebyli zbytečně
a urážlivě poučováni z oboru
působnosti podřízených úřadů
a naříditi, aby pokyny ministerstva financí,
které byly podnětem k výnosu zemského
finančního ředitelství v Praze ze
dne 26. dubna 1929, čís. XIII-73/79, byly odvolány?
V Praze, dne 27. května 1929.
Německá obec Albrechtice u Sušice byla po převratu
přeměněna v obec z 50% českou, tím,
že z ní byly vyloučeny německé
osady Milčice a Humpolec. Zároveň byla zrušena
veřejná dvoutřídní německá
škola a zřízena česká dvoutřídní
škola menšinová. Německá místní
obec Záluží, která dříve
byla přiškolena do Albrechtic u Sušice, byla
nyní přiškolena k Sušici, zároveň
však byla také zrušena německá
škola v Sušici. Všechno úsilí, aby
v Albrechticích u Sušice byla opět otevřena
německá obecná škola, bylo marné.
Proto od převratu asi 50 německých dětí,
patřících do obecné školy, zůstalo
bez řádného německého školního
vyučování. Roku 1926 usnesl se německý
kulturní svaz se sídlem v Praze, že vystaví
v Albrechticích u Sušice soukromou obecnou školu.
Proti tomu byla zahájena nyní agitace pod vedením
českého faráře Jarolímka, jejímž
účelem bylo za všech, okolností zabrániti
stavbě německé soukromé obecné
školy. Uměle sestavená česká
většina v obecním zastupitelstvu za blahovolné
podpory sušického okresního úřadu
spravovaného Čechy, dovedla do dnešního
dne brániti stavbě německé soukromé
obecné školy.
Lze mluviti přímo o mučednictví, neboť
všechno úsilí počíti se stavbou
školy bylo marné, přes to, že 50 školních
dětí několik let čeká na otevření
německé školy a v této době dostává
se jim jen s námahou domácího vyučování
4 soukromými učiteli. Jakých metod užívá
farář Jarolímek, patrno nejlépe z
toho, že při demonstrační schůzi
uspořádané v květnu 1928 podle zprávy
českých sušických novin ze dne 5. května
1928, navrhl na konci své řeči tuto resoluci:
"Žádáme vládu Československé
republiky, aby v desátém jubilejním roce
státu nedovolovala zříditi německou
školu a zakázala Němcům pokračovati
ve stavbě školní budovy."
Poté vyzval shromážděné: "Chcete-li
býti jako pevná hradba, o kterou se mohu opírati
v boji proti Němcům, přísahejte, že
jste proti zřízení této školy."
Uvážíme-li jaký vynikající
vliv má Jarolímek jak na sušický okresní
úřad, tak také na většinu obecního
zastupitelstva v Albrechticích u Sušice, pochopíme,
proč dosud všechno úsilí získati
povolení ke stavbě německé školní
budovy se ztroskotalo. Prvou žádost o povolení
stavby podal německý kulturní svaz dne 28.
dubna 1926. V červnu 1926 byla stavební parcela
získaná pro stavbu školy okresním politickým
úřadem v Sušici úředně
ohledána a prohlášena za způsobilou
pro školní účely. Poté byla podána
obecnímu úřadu v Albrechticích žádost
o udělení stavebního povolení. Do
srpna 1927 přes několik zakročení
nebylo lze dosíci, aby obec nařídila úřední
pochůzku nebo udělila stavební povolení.
Na zakročení u okresního úřadu
bylo konečně 13. srpna 1927 nařízeno
obecnímu starostovi podle § 104 ob. ř., aby
do 8 dnů vykonal stavební komisi. Proti národnímu
klíči složení obecního zastupitelstva
(5 Čechů, 7 Němců) byla utvořena
stavební komise ze 4 Čechů a 1 Němce.
Poněvadž Češi podali odpor, neměla
komise výsledku. Přes to dne 14. srpna 1927 bylo
německému kulturnímu svazu uděleno
stavební povolení a když nadešlo příznivější
počasí, dne 4. dubna 1928 zahájena stavba.
Dne 14. dubna 1928 byla již zahájená stavba
v přítomnosti četníků zastavena,
a to na základě odvolání k okresní
správní komisi, přes to, že odvolání
nebylo ani podáno v zákonité lhůtě.
Německý kulturní svaz, aby nebyl zdržován
zdlouhavým projednáváním stížností,
podal dne 5. října 1928 novou žádost
o povolení stavby. Přes opětovné zakročení
německých obecních zástupců
nebylo lze nynější českou většinu
obecního zastupitelstva pohnouti, aby provedla úřední
ohledání staveniště, ačkoliv
podle stavebního řádu má býti
takováto žádost vyřízena do 14
dnů. Poněvadž ani stížnosti podané
u okresního úřadu neměly žádného
výsledku a německý kulturní svaz,
jak lze prokázati, splnil všechny podmínky
obce, musil dne 22. dubna podati stížnost k zemskému
úřadu v Praze, v níž se prokazuje neslýchaný
postup stavebního úřadu I. stolice a rovněž
i dozorčího úřadu.
Ze zde vylíčeného průběhu lze
poznati, že zde konec konců jde o nedůstojný
boj proti německým školním dětem,
jímž se od převratu znemožňuje,
aby byly řádně vyučovány ve
škole německé. Zde vylíčené
poměry jsou však zároveň také
výsměchem heslu česko-německé
vládní většiny: "Rovní s
rovnými", jak je pronesl předseda vlády
dr. Švehla.
Podepsaní se tedy táží, je-li pan ministr
ochoten učiniti všechna opatření, aby
konečně sprovodil se světa ostudu se školou
v Albrechticích u Sušice a učinil všechna
opatření, aby bylo lze co nejdříve
zahájiti stavbu německé obecné školy?
V Praze, dne 6. června 1929.
Děčínský okresní úřad
rozeslal dnem 23. března datovaný, zřejmě
ústředními úřady inspirovaný
oběžník, v němž se podávají
tyto pokyny, jak se mají podávati žádosti
o zařazení do náhradní zálohy:
"K žádostem všech majetníků
zemědělských usedlostí menšího
a středního rozsahu (§ 85) dlužno přiložiti:
1. doklady, jak se žadatel stal majetníkem usedlosti;
2. potvrzení, že jde o usedlosti menšího
nebo středního rozsahu, jež vydává
žadatelům ze soudního okresu děčínského
a benešovského zemědělský spolek
v Dolních Habarticích, žadatelům ze
soudního okresu kamenického okresní zemědělský
a lesnický svaz v České Kamenici."
Zmíněné organisace nelze naprosto považovati
za nestranné znalce, poněvadž nejsou veřejnými
sbory, nýbrž jsou veskrze jednostranně složeny
a lze je přímo považovati za stranické
organisace Svazu zemědělců. Nelze také
dobře porozuměti, proč vůbec tyto
okresní spolky mají spolupůsobiti, poněvadž
nutné potvrzení o velikosti usedlosti mohou věcně
a nestranně vydati obecní úřady.
Tážeme se tedy pánů ministrů:
1. Víte o zmíněném oběžníku
a jak můžete ospravedlniti tento jednostranný
způsob úředního šetření?
2. Jste ochotni naříditi, aby příště
všechna nutná šetření prováděli
jen veřejní činitelé?
V Praze, dne 23. května 1929.