II. volební období. | 8. zasedání. |
Výbor pro veřejné zdravotnictví provedl
o tomto návrhu ve spojení s návrhem o výkonu
lékařské prakse (č. 2134) generální
debatu, zvolil subkomisi, v níž vyslechl organisace
lékařské a lékařskou fakultu,
načež ve speciální debatě přijal
shora uvedený vládní návrh s některými
změnami, a to z těchto důvodů:
Předložená vládní osnova sleduje
dvojí cíl. Jednak chce novelisovat a doplnit dle
nových potřeb dosavadní komorní zákon
z r. 1892, č. 6 ř. z., jednak chce unifikovat, ježto
na Slovensku a Podkarpatské Rusi podobné instituce,
jako jsou lékařské komory, nemáme.
Dosud platný zákon komorní z r. 1892 v zásadě
splnil své poslání. Byly ovšem hned
při počátku působnosti zákona
vznášeny proti němu námitky jmenovitě
na sjezdu lékařských komor v roce 1895. Tento
sjezd po prvé žádal novelisaci komorního
zákona. V celku však a v zásadě se instituce
lékařských komor osvědčily
a proto předložená osnova vychází
z této organisační základny. Předložený
vládní návrh vyrostl obsahově z resolučního
návrhu sjezdu lékařských komor v Linci.
Původně tvořil tento návrh část
návrhu zákona o lékařské praksi.
Později byl rozdělen z důvodů technických
a věcných na návrhy dva.
Proti starému komornímu zákonu stěžejní
novota spočívá v tom, že do lékařských
komor zahrnuje dnešní předloha všechny
lékaře, kteří vykonávají
léčebnou praksi, s výjimkou lékařů
vojenských a státních civilních v
činné službě, pokud nekonají
mimoslužební praksi.
V jednotlivostech odkazuje se na důvodovou zprávu
vládní osnovy. Zde zvláštní důvody
připojujeme jen potud, pokud osnova v jednání
výborovém došla změn. Při §
10 vysloveno jednomyslné přání, aby
volební řád komorní byl vypracován
na základě zásady tajného písemného
a pokud možno poměrného práva volebního.
V § 11 změněn výraz v písmeně
g) "vyjádření" na "dobrozdání".
Při § 20, odst. 2. bylo výslovně konstatováno,
že v slovech "současně" nezavádí
žádné potulné prakse, že zde vůbec
nejde o potulnou praksi. Potulná prakse je reglementována
v § 21, kde se výslovně zakazuje. Zde také
je zastiženo "fušerství" ve výrazu:
"neoprávněné léčení"
v jakékoliv formě.
V § 19 nečiněno žádných
změn, ježto zástupcové ministerstva
veřejného zdravotnictví prohlásili,
že budou pouze řádní členové
státní zdravotní rady.
Při § 25 rozvinula se velmi obsáhlá
debata, která vedla konečně k tomu výsledku,
že bylo rozhodnuto, že tarify budou stanoveny pouze
pro běžné výkony a že tyto normální
tarify budou stanoveny vlád. nař., ale po návrhu
zastupitelstva lékař. komory a po vyjádření
představitelů sociálního pojištění.
Výbor vzal s radostí na vědomí ujištění
zástupců min. veřejného zdravotnictví,
že se bude při tom řídit dobrozdáním
lékařské komory a že bude při
stanovení sazeb pečlivě diferencovati dle
místních poměrů (venkov, město)
i dle denní a noční doby.
Odstavec 6. § 2 nebyl sice změněn, ale výslovně
bylo konstatováno, že ke změně nesahá
výbor jen proto, že byl ujištěn zástupci
ministerstva veřejného zdravotnictví, že
disciplinární úřady veřejných
a státních lékařů nemohou zakročovat
mírněji, než jak stanoví zákon
o lékařské praxi nebo tento zákon,
ježto disciplinární jich předpisy jsou
přísnější.
V § 37 škrtnuta byla věta "nebo z řad
osob, oprávněných obhajovati ve věcech
trestních", ježto je výbor přesvědčen,
že v disciplinárním řízení
nebude tuto zvláštních právnických
vědomostí a mimo to měl zřetel i k
tomu, že si toho lékaři ani nepřejí.
V § 58 nebyla podniknuta žádná změna,
jen vyslaveno jednomyslné přání, aby
rekursy byly co nejrychleji vyřizovány.
Ke konci se podotýká, že přijetím
této vládní osnovy pokládá
výbor za meritorně vyřízeny tyto petice:
petice č. 1450, 1452, 1.455, 1456, 1457, 1460 a 1469.
To jsou důvody, pro které výbor přijal
předloženou vládní osnovu v tomto znění:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Lékařské komory podle tohoto zákona
se zřizují, aby hájily a podporovaly zájmy
a chránily čest stavu lékařského.
(2) Lékařské komory, které byly zřízeny
podle starších předpisů; se zrušují.
(3) Majetek, veškerá práva majetková
a závazky dosavadních lékařských
komor přecházejí na nové komory, do
jejichž působnosti připadne obvod zrušených
komor. Případné spory rozhodne ministerstvo
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy, vyslechnouc příslušné
komory.
Lékařské komory se zřizují:
pro zemi Českou se sídlem v Praze, pro zemi Moravskoslezskou
se sídlem v Brně, pro zemi Slovenskou se sídlem
v Bratislavě. Lékařská komora pro
zemi Podkarpatoruskou bude zřízena později,
a to vládním nařízením. Až
do té doby tvoří též tato země
obvod komory zřízené pro zemi Slovenskou.
(1) Všichni lékaři, kteří trvale
bydlí v obvodu lékařské komory a vykonávají
zde lékařskou praksi soukromně i v ústavech
(léčebných, humanitních a pod.), čítajíc
v to i lékaře ustanovené ve státní
službě (civilní a vojenské), kteří
vykonávají mimoslužební lékařskou
praksi, jsou členy lékařské komory.
(2) Lékaři ustanovení ve státní
službě (civilní i vojenské) jsou však
členy komory ve smyslu odstavce předchozího
jen potud, pokud jde o jejich mimoslužební praksi
lékařskou.
Orgány lékařských komor jsou:
a) zastupitelstvo (§§ 5 - 12),
b) komorní rada (§§ 13 - 15),
c) členská schůze (§§ 16 - 18),
d) čestná rada (oddíl III.).
(1) Zastupitelstvo [§ 4, písm. a)] lékařské
komory skládá se nejméně z 9, nejvýše
ze 33 členů a tolikéž náhradníků.
(2) Počet členů zastupitelstva a jejich náhradníků
jednotlivých komor lékařských určí
ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy tak, aby pokud možno zpravidla na každých
100 až 150 členů komory připadl 1 člen
a 1 náhradník zastupitelstva.
(1) Členy zastupitelstva a jejich náhradníky
volí na pět let členové komory k volbě
oprávnění.
(2) Zvolení členové zastupitelstva složí
slib do rukou předsedy komory nebo jeho náměstka
(§§ 13 a 14), že budou vykonávati svoji
funkci svědomitě a nestranně.
(3) Členové komory k volbě oprávnění
volí současně (odst. 1.) na dobu pěti
let z celého počtu členstva dva revisory
účtů a dva jejich náhradníky.
(1) Právo voliti a býti volenu mají všichni
lékaři, kteří jsou československými
státními občany, jsou v den vypsaných
i konaných voleb členy komory (§ 3), nejsou
vyloučeni z práva volebního pravoplatným
nálezem čestné rady komory aneb kteří
pravoplatným trestním rozsudkem nejsou zbaveni volebního
práva do obcí.
(2) Odstupující činovníci jsou opět
volitelni.
(1) Lékař oprávněný k volbě
(§ 7, odst. 1.) je povinen volební právo vykonati.
(2) Nesplní-li této povinnosti bez dostatečných
důvodů omluvných, dopouští se
přestupku zanedbání povinností člena
ke komoře.
(1) Volbu do zastupitelstva komory lékařské
smějí odmítnouti:
a) lékaři starší 60 let,
b) lékaři, kteří v posledním
období funkčním byli členy zastupitelstva
komory,
c) lékaři, kteří prokáží
vysvědčením jiného lékaře
k praksi oprávněného, že jim choroba
překáží funkci tuto vykonávati,
d) lékaři, kteří podle odst. 2. nemohou
volby přijmouti.
(2) Lékaři ustanovení ve státní
službě (civilní a vojenské) mohou volbu
přijmouti jen se svolením svého nadřízeného
úřadu (velitelství).
(3) Kdo bez omluvného důvodu (odst. 1. a 2.) volby
nepřijme nebo přijaté funkce nechce dále
zastávati, dopouští se přestupku zanedbání
povinností člena ke komoře.
Předpisy o provedení volby a ustavení zastupitelstva
komory lékařské a volby revisorů účtů
a jejich náhradníků budou vydány vládním
nařízením.
(1) Zastupitelstvo jest orgánem usnášejícím
a rozhodujícím. Jemu náleží:
a) voliti komorní radu (§ 13),
b) schvalovati rozpočet,
c) zkoumati a schvalovati výroční účty,
d) určovati výši členských příspěvků,
e) usnášeti se o blahodárných zařízeních
pro lékaře a jejich rodiny,
f) vysílati zástupce do zdravotních rad (§
19),
g) podávati posudky a dobrozdání ve věcech,
které náležejí do působnosti
komory,
h) vypracovati komorní řád (§ 12) a
řád stavovský (§ 24),
i) usnášeti se o systemisaci míst zaměstnaneckých
pro kancelář komory.
(2) Úřady poskytnou lékařským
komorám příležitost [odst. 1., písm.
g)] k vyjádření v případech,
kde tento zákon nebo zvláštní předpisy
to nařizují, a kromě toho, jde-li o vydání
nebo změnu předpisů o lékařské
praksi.
(1) Komorní řád [§ 11, odst. 1., písm.
h)] obsahuje zvláštní pravidla o svolávání,
řízení a usnášecí schopnosti
schůzí komorní rady a zastupitelstva, o zastupování
členů komorní rady a zastupitelstva jejich
náhradníky, dále předpisy o vyměření,
vybírání a upotřebení komorních
příspěvků, jakož i předpisy
zabraňující tomu, aby člen zastupitelstva
nebo člen komorní rady, pokud jím jest lékař
ustanovený ve státní službě civilní
nebo vojenské, nedostal se, vykonávaje tuto svoji
funkci, do kolise se svým úředním
postavením.
(2) Komorní řád schvaluje ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy.
(1) Zastupitelstvo lékařské komory zvolí
na dobu funkční ze sebe komorní radu a to
předsedu komory, jednoho nebo podle potřeby dva
náměstky předsedy, nejméně
tři a nejvíce sedm členů a aspoň
dva náhradníky.
(2) Počet členů a náhradníků
komorní rady určí ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy tak,
aby pokud možno zpravidla na každé 3 členy
zastupitelstva komory připadl 1 činovník
v komorní radě.
(3) Předseda komory a jeho náměstkové
složí slib do rukou přednosty (zástupce)
dozorčího úřadu (§ 58), že
budou vykonávati svoji funkci svědomitě a
nestranně.
(1) Předseda nebo za něj jeden z jeho náměstků
zastupuje komoru navenek, vykazuje členům zastupitelstva
a členům komorní rady obor působnosti
a bdí nad jejich řádnou činností,
svolává schůze komorní rady, zastupitelstva
a členské schůze lékařské
komory, předsedá jim a provádí usnesení.
(2) Člen (náhradník) komorní rady
nebo zastupitelstva, který, nemaje omluvných důvodů,
trvale se neúčastní schůzí,
dopouští se přestupku zanedbání
povinností člena ke komoře.
(3) Přespolní členové (náhradníci)
komorní rady a zastupitelstva mají za účast
na schůzích nárok na náhradu hotových
výloh a za ztrátu času podle výměry
určené zastupitelstvem komory a schválené
dozorčím úřadem (§ 58).
(1) Komorní rada jest orgánem výkonným
a správním. Jí náleží
zejména:
a) prováděti usnesení a opatření
zastupitelstva a schůze členské,
b) zkoumati spisy o volbě členů zastupitelstva,
c) spravovati jmění komory,
d) vybírati členské příspěvky,
e) uveřejňovati periodické zprávy
o činnosti komory,
f) míti v patrnosti členy komory,
g) usnášeti se o svolání schůze
členské,
h) sprostředkovati ve sporech vznikajících
mezi členy komory při výkonu jejich povolání,
i) trestati přestupky zanedbání povinností
člena ke komoře (§§ 8, 9, 14, 20).
(2) Narovnání ve sporech [odst. 1., písm.
h)] před komorní radou sjednaná a zapsaná
jsou vykonatelna soudní exekucí. Na Slovensku a
Podkarpatské Rusi nařídí exekuci soud
příslušný k jejímu provedení
(soud exekuční).
(3) Komorní rada trestá přestupky [odst.
1., písm. i)] pokutou od 50 do 500 Kč.
(4) Do trestního nálezu komorní rady lze
si stěžovati k úřadu dozorčímu
(§ 58), který rozhodne s konečnou platností.
(5) Stížnost jest podati do 15 dnů ode dne
následujícího po doručení trestního
nálezu u komorní rady.
(6) Jinak řídí se trestní řízení,
zahájené komorní radou, obdobně zásadami
trestního řízení před politickými
úřady.
Členská schůze lékařské
komory svolává se podle potřeby. Kromě
toho budiž svolána schůze členská,
požádá-li za to, uvedouc důvody, aspoň
jedna pětina členů komory písemně
u komorní rady.
Členské schůzi lékařské
komory přísluší raditi a usnášeti
se ve všech věcech, které se týkají
zájmů stavu lékařského, pokud
nenáležejí do oboru působnosti komorní
rady nebo zastupitelstva komory (§§ 11, 15, 25), a činiti
volné návrhy.
(1) Členská schůze lékařské
komory je schopna usnášeti se, je-li přítomna
aspoň jedna pětina členů.
(2) Není-li členská schůze schopna
se usnášeti, koná se o hodinu později
s týmž jednacím pořadem druhá
členská schůze, která je schopna usnášeti
se za každého počtu účastníků.
(3) Členská schůze lékařské
komory usnáší se prostou většinou
hlasů, při čemž předseda má
právo hlasovati. Při rovnosti hlasů návrh
se zamítá.
Lékařské komory mají právo
na zastoupení ve státní zdravotní
radě a v zemských radách zdravotních.
Za tím účelem vysílá se do
státní zdravotní rady po jednom zástupci
a náhradníku z každé komory, do zemských
zdravotních rad po jednom zástupci a náhradníku
z příslušné komory.
(1) Členové lékařské komory
(§ 3) jsou povinni přihlásiti se u příslušné
komory.
(2) O tom, zda a pokud má lékař, vykonávající
praksi současně nebo přechodně v obvodu
jiné komory lékařské, přihlásiti
se též u této jiné komory, budou vydány
předpisy vládním nařízením.
(3) Změnu bydliště, a není-li bydliště
zároveň působištěm (místem
pravidelné ordinace), též změnu působiště,
je povinen lékař hlásiti u své dosavadní
komory, a je-li nové bydliště (působiště)
v obvodu jiné komory, také u této.
(4) Oznámení o tom, že se vzdává
výkonu prakse, nechť učiní lékař
u příslušné komory lékařské.
Teprve tímto oznámením přestává
býti lékař členem komory.
(5) Lhůta pro hlášení výše
uvedená je 15 denní a počítá
se ode dne, kdy na stane okolnost zakládající
povinnost k hlášení.
(6) Kdo opomene učiniti přihlášku nebo
jiné oznámení podle předcházejících
odstavců, dopouští se přestupků
zanedbání povinností člena ke komoře.
Potulná prakse, vtíravé a stavu lékařského
nedůstojné nabízení lékařské
pomoci nedůstojnými inseráty, dále
letáky, agenty a pod. prostředky, nabízení
lékařských služeb dům od domu,
jakož i podporování a krytí neoprávněného
léčení v jakékoliv formě se
zakazuje.
Lékaři není dovoleno vykonávati vedlejší
zaměstnání, jež se příčí
vážnosti lékařského stavu.
Každý lékař je povinen nemocnému,
kterého přijal do lékařského
ošetřování, věnovati se horlivě,
věrně a svědomitě, hájiti zájem
nemocného a chrániti zdravé podle zásad
lékařské vědy, svých zkušeností
a platných předpisů.
(1) Zastupitelstvo lékařské komory má
právo usnášeti se ještě na dalších
ustanoveních o chování se lékařů
svého obvodu a vydati je ve formě stavovského
řádu.
(2) Stavovský řád schvaluje ministerstvo
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy.
(1) Zastupitelstvo lékařské komory může
podati návrh po případě posudek o
normálním rozpětí honorářů
za jednotlivé běžné výkony lékařské
pro vydání sazby lékařské.
(2) Tato normální sazba lékařská
bude vydána vládním nařízením.
Při tom bude též představitelům
sociálního pojištění dána
příležitost, aby se o nejnižší
hranici honorářů vyjádřili.
Lékaři jsou povinni říditi se sazbou
lékařskou. Tím není dotčeno
právo stran smluviti se o výši odměny,
při čemž dlužno bráti zřetel
k majetkovým poměrům nemocného.
(3) Lékař i strana společně mohou
požádati komorní radu za smírné
vyřízení sporu o oprávněnosti
a přiměřenosti lékařského
požadavku.
(4) O narovnáních podle odst. 3. před komorní
radou sjednaných a zapsaných platí ustanovení
2. odst. § 15.
(1) Při každé komoře zřídí
se čestná rada skládající se
z 9 členů a 6 náhradníků.
(2) Náhradníci jednak povolávají se
na uprázdněná místa členů
jednak zastupují členy zaneprázdněné.
Předseda nebo jeho náměstek (odst. 5.) určí,
kdo z náhradníků nastoupí na uprázdněné
místo člena, či zastoupí v tom kterém
případě člena zaneprázdněného.
(3) Čestná rada volí se na 5 let. O její
volbě a jejím ustavení platí obdobně
předpisy §§ 6 až 10. Zvolení složí
do rukou předsedy komory slib, že budou vykonávati
funkci svědomitě a nestranně.
(4) Členové zastupitelstva lékařské
komory a jejich náhradníci nejsou do čestné
rady volitelni.
(5) Čestná rada, volí ze svého středu
předsedu a jednoho nebo dva náměstky předsedy.
(1) Čestná rada vykonává, pokud není
jinak stanoveno (§ 32, odst. 6. - 8.), disciplinární
moc nad členy komory.
(2) Čestná rada jest oprávněna a povinna
zakročiti, aniž by tím byla dotčena
příslušnost řádných soudů
podle platných zákonů, proti členům
komory, kteří dopustí se přestupku
ustanovení §§ 21 až 23 a 25 tohoto zákona,
nebo jiným způsobem proti cti a vážnosti
stavu hřeší.
(3) Čestná rada je povinna vyžádati
si spisy od trestních soudů podle § 39 a zkoumati,
zda jejich obsah nezavdává podnětu k disciplinárnímu
stíhání.
(1) K platnému rozhodnutí nebo usnesení čestné
rady je nutná přítomnost nejméně
šesti členů (náhradníků).
(2) Čestná rada usnáší se platně
prostou většinou hlasů přítomných,
při čemž předseda má práva
hlasovati. Při rovnosti hlasů považuje se návrh
za zamítnutý.
(3) Nález odsuzující může býti
toliko vynesen aspoň dvoutřetinovou většinou
přítomných.