(1) Tresty disciplinární jsou:
a) výstraha,
b) důtka,
c) pokuta od 200 - 10.000 Kč,
d) odnětí volitelnosti nebo též práva
voliti na určitou dobu, nepřevyšující
6 let,
e) odnětí práva k výkonu lékařské
prakse na určitou dobu nepřevyšující
jeden rok.
(2) Tresty uvedené v odst. 1. pod písm. c) a d)
mohou býti uloženy také současně.
(3) Trest uvedený v odst. 1. pod písm. e) může
se uložiti jen výjimečně při
zvláštním těžkém provinění.
(4) Tresty uvedené v odst. 1. pod písm. b) a c)
mohou, tresty uvedené pod písm. d) a e) mají
býti zostřeny uveřejněním nálezu
v periodických zprávách lékařské
komory [§ 15, odst. 1., písm. e)].
Komorní rada je povinna, jakmile se doví jakýmkoliv
způsobem o přestupku disciplinárním
(§ 7, odst. 2.), ihned o tom písemně vyrozuměti
předsedu čestné rady.
(1) Předseda komory lékařské pověří
některého člena komory úkolem komorního
zástupce. Zakročuje-li čestná rada
z vlastní iniciativy (§ 27, odst. 2. a 3., a §
39, odst. 2.), určí komorního zástupce
předseda komory k žádosti čestné
rady.
(2) Komorní zástupce má právo podávati
návrhy, podávati a zastupovati žalobu a konati
vůbec vše potřebné podle předpisů
tohoto zákona, může kdykoliv nahlížeti
do spisů nebo žádati sdělení
obsahu spisu; disciplinární řízení
nesmí tím však býti zdržováno.
(1) Předseda čestné rady, jakmile obdržel
vyrozumění (§ 30) resp. zakročuje-li
čestná rada z vlastní iniciativy (§
31, odst. 1., 2. věta), ihned ustanoví zpravodaje
a potom po informativním předchozím šetření
svolá schůzi čestné rady, která
vyslechnouc komorního zástupce (§ 31) a zpravodaje,
rozhodne, zda je dán podklad pro disciplinární
vyšetřování obviněného,
čili nic.
(2) Písemné vyhotovení tohoto rozhodnutí
jest doručiti předsedovi komory lékařské,
komornímu zástupci, dozorčímu úřadu,
obviněnému, a je-li soukromý účastník,
také jemu.
(3) Proti rozhodnutí o zahájení disciplinárního
vyšetřovaní není opravného prostředku.
Proti rozhodnutí, jímž se odmítá
zahájiti vyšetřování, může
podati komorní zástupce stížnost k úřadu
dozorčímu (§ 58), který rozhodne s konečnou
platností. Stížnost je podati do 15 dnů
u čestné rady, která ji předloží
se všemi spisy do 4 neděl dozorčímu
úřadu.
(4) Rozhodne-li úřad dozorčí, že
je dán podklad pro zahájení disciplinárního
vyšetřování, musí čestná
rada řízení provésti.
(5) Je-li obviněný členem Národního
shromáždění, vyžádá
si čestná rada, dříve než rozhodne
ve smyslu 1. odstavce, souhlas příslušné
sněmovny k disciplinárnímu stíhání.
Odepře-li sněmovna souhlas, je stíhání
na vždy vyloučeno.
(6) Je-li obviněný ustanoven ve stavu zdravotních
úředníků státních úřadů,
jakož i ústavů, fondů a podniků
státních nebo státem spravovaných
- s výjimkou státních obecních (městských)
a obvodních lékařů - nebo učitelem
vysokých škol, je stíhání podle
tohoto oddílu vyloučeno a čestná rada,
aniž rozhodne ve smyslu odstavce 1., oznámí
přestupek příslušnému představenému
obviněného, nebo jde-li o vysokoškolského
učitele, příslušnému disciplinárnímu
úřadu. Tento představený (disciplinární
úřad) učiní, nepřísluší-li
stíhati přestupek soudům, další
opatření podle příslušných
předpisů, jimž obviněný je podroben
jako zdravotní úředník nebo učitel
vysokoškolský.
(7) Je-li obviněný vojenským lékařem
v činné službě, jest stíhání
podle tohoto oddílu vyloučeno a čestná
rada, aniž rozhodne ve smyslu odst. 1., oznámí
přestupek příslušnému představenému
obviněného, jenž učiní, nepřísluší-li
stíhati přestupek soudům, další
opatření podle zákona ze dne 4. července
1923, č. 154 Sb. z. a n., o vojenském kázeňském
a kárném právu, jakož i o odnětí
vojenské hodnosti a přeložení do výslužby
řízením správním.
(8) Představený (disciplinární řad),
jemuž bylo oznámení učiněno podle
odst. 6. a 7., oznámí čestné radě,
co bylo ve věci zařízeno.
(1) Vzejdou-li pochybnosti o tom, zda byl obviněný
v době, kdy se dopustil disciplinárního přestupku,
při zdravém rozumu, vyšetří se
jeho duševní stav. Za tím účelem
vyslechnou se (§ 35, odst. 1.) osoby, které mohou
podati vysvětlení, po případě
vyžádají se potřebné úřední
a služební zprávy a duševní stav
se prozkoumá dvěma lékaři - soudními
znalci. Není-li možno důkaz o duševním
stavu obviněného podati bez pozorovaní, má
čestná rada požádati příslušný
trestní soud, aby tento důkaz provedl.
(2) Stejně jest postupovati tam, kde sice není pochybnosti
o příčetnosti obviněného v
době spáchaného disciplinárního
přestupku, avšak jest pochybno, zda jest obviněný
při zdravém rozumu v době, v níž
se koná řízení před čestnou
radou.
(3) Zjistí-li se, že obviněný vskutku
trpí duševní chorobou, zajistí čestná
rada, je-li toho třeba, průvodní prostředky
a usnese se, aby řízení bylo přerušeno,
dokud se obviněný neuzdraví. Zjistí-li
se, že v době, v níž disciplinární
přestupek byl spáchán, byl obviněný
nemocen duševní chorobou, pro kterou nelze přestupek
přičítati, usnese se čestná
rada, aby řízení bylo zastaveno. Tato usnesení
potvrdí úřad dozorčí.
(1) Ústní jednání před čestnou
radou koná se po předchozím vyšetřování,
jež provádí vyšetřující
komisař ustanovený předsedou čestné
rady ze členů komory. Vyšetřující
komisař nesmí býti členem čestné
rady.
(2) Vyšetřující komisař může
nepřísežně vyslýchati svědky
a znalce a má obviněnému dáti příležitost,
aby se o činech (opomenutích) za vinu mu kladených
vyjádřil. Řízení se nezdržuje,
odepřeli obviněný spolupůsobiti.
(3) Skonče vyšetřování zašle
vyšetřující komisař spisy komornímu
zástupci, aby po případném doplnění
vyšetřování podal u předsedy
čestné rady obžalobu nebo mu navrhl zastavení
disciplinárního řízení.
(1) Členové lékařské komory
jsou povinni vypovídati jako svědkové a podávati
posudky jako znalci před vyšetřujícím
komisařem a čestnou radou. O výslech jiných
osob, jakož i o přísežné výslechy
lze požádati příslušný okresní
soud s trestní pravomocí (brigádní
soud), který je povinen žádosti vyhověti.
(2) Vědomá nesprávná výpověď
nebo vědomý nesprávný znalecký
posudek před vyšetřujícím komisařem
neb čestnou radou má v zápětí
disciplinární řízení proti
svědku či znalci, je-li členem komory.
(3) Čestná rada jest oprávněna uložiti
i opětovně pořádkové pokuty
od 20 - 200 Kč členům, kteří
nedbají bez dostatečného důvodu došlých
předvolání a odpírají splniti
povinnost ve smyslu 1. věty prvního odstavce.
(4) Do uložení pořádkové pokuty
lze si stěžovati u čestné rady k dozorčímu
úřadu (§ 58), který rozhodne konečně.
O podání stížnosti platí jinak
předpis § 15, odst. 6.
(5) Jinak budiž pro výslech svědků a
znalců a pro výši jejich odměny užito
zásad platného trestního řádu.
(1) Po ustanovení termínu ústního
jednání před čestnou radou (§
40) má obviněný a jeho obhájce práva
nahlédnouti do spisů jednacích a z nich opisy
si pořizovati s výjimkou protokolů o poradách
čestné rady.
(2) Sdělovati veřejnosti obsah spisů jednacích
a obsah ústního jednaní čestné
rady jest zakázána (§ 57).
Obviněný má právo zvoliti si pro disciplinární
řízení obhájce z členů
lékařské komory, jimž volební
právo do komory nebyla odňato.
(1) Vznikne-li průběhem disciplinárního
řízení podezření, že jde
o čin trestný soudem, učiní čestná
rada oznámení státnímu zastupitelství.
Až do ukončení trestního řízení
zůstane jednání čestné rady
v klidu.
(2) Rozsudek soudní osvobozující nebo odsuzující
nevylučuje disciplinárního trestu podle tohoto
zákona.
(1) Trestní soudy (civilní i vojenské) jsou
povinny oznámiti komorní radě příslušné
komory lékařské (§ 30), že podána
byla žaloba proti jejímu členu.
(2) Po pravoplatném ukončení trestního
řízení jsou trestní soudy (odst. 1.)
též povinny k žádosti čestné
rady spisy jí zaslati k nahlédnutí.
(1) Den ústního jednaní určí
předseda čestné rady. K němu je pozvati
písemně aspoň 20 dní předem
(§ 5) obviněného (§ 32), jemuž současně
jest doručiti žalobu a oznámiti jména
členů a náhradníků čestné
rady, dále jest pozvati jeho obhájce a komorního
zástupce.
(2) Čestná rada může naříditi,
aby se obviněný dostavil k ústnímu
jednání osobně.
(3) Neuposlechne-li obviněný tohoto rozkazu bez
dostatečného důvodu omluvného, uloží
mu čestná rada pořádkovou pokutu od
100 - 500 Kč a mimo to jest obviněný povinen,
zmařil-li tím, že se nedostavil, ústní
jednání před čestnou radou, uhraditi
náklady s tímto ústním jednáním
spojené.
(4) O stížnostech do opatření podle
odstavce předchozího platí ustanovení
§ 35, odst. 4.
(5) Pro ústní jednání určí
předseda čestné rady zapisovatele ze členů
čestné rady.
(1) O vyloučení členů čestné
rady platí obdobně předpisy platného
trestního řádu. Obviněný i
komorní zástupce mají kromě toho právo
nejpozději do 10 dnů před ústním
jednáním odmítnouti po jednom členu
čestné rady neudávajíce důvodů.
(2) Jestliže by po vyloučení a odmítnutí
členů nebyla čestná rada způsobilou
k projednávání věci (§ 28), pověří
ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy čestnou radu jiné komory lékařské
provedením řízení.
(1) Ústní jednání čestné
rady i prohlášení nálezu je neveřejné;
obviněný i komorní zástupce mají
však právo každý přibrati tři
členy komory jakožto důvěrníky.
(2) Předseda (náměstek) komory lékařské
může býti přítomen ústnímu
jednání.
(3) Konečné poradě a hlasování
smějí býti přítomni toliko
členové nebo povolaní náhradníci
čestné rady.
(1) Ústní jednání řídí
předseda (náměstek předsedy) čestné
rady.
(2) Ústní jednání počíná
čtením usnesení o tom, že dán
jest podklad pro disciplinární vyšetřování
(§ 32, odst. 1, a 4.) a čtením žaloby.
(3) Na to vyslechnou se obviněný, povolaní
svědkové a znalci a přečtou se, pokud
vidí se toho potřeba, protokoly sepsané v
předběžném vyšetřování
a jiné důležité listiny.
(4) Obviněný, jeho obhájce a komorní
zástupce mají právo k jednotlivým
předneseným průkazům se vyjádřiti
a svědkům i znalcům dávati otázky.
(5) Předseda i členové čestné
rady mají právo dávati otázky obviněnému,
svědkům i znalcům.
(6) Po ukončeném řízení průkazním
následují vývody a návrhy komorního
zástupce a obhajoba obviněného nebo jeho
obhájce. Obviněnému a jeho obhájci
přísluší poslední slovo.
(1) Čestná rada rozhoduje podle svého přesvědčení,
k němuž dospěla svědomitým zkoumáním
všech důkazů a protidůkazů; nejsouc
vázána osvobozujícím rozsudkem trestního
soudu.
(2) Nález její budiž ihned ústně
prohlášen a kromě toho do 8 dnů písemně
doručen i s důvody a poučením o prostředcích
opravných obviněnému a komornímu zástupci.
Písemný nález podpisují předseda
a zapisovatel.
(3) Opis nálezu budiž zaslán předsedovi
komory lékařské i úřadu dozorčímu,
a jde-li o státního obecního (městského)
nebo obvodního lékaře, též přednostovi
politického úřadu I. stolice, v jehož
obvodu má lékař služební sídlo.
(4) V nálezu buďtež uvedeny útraty disciplinárního
řízení, jakož i rozhodnutí o
tom, kdo je hradí.
(5) Útraty disciplinárního řízení
hradí odsouzený, pokud nejde o útraty z průtahů
řízení jím nezaviněných.
Takovéto útraty, jakož i útraty při
osvobození nebo při nedobytnosti anebo při
zastavení řízení, hradí lékařská
komora ze svých řádných příjmů.
(6) Útraty vzniklé přibráním
obhájce hradí však v každém případě
obviněný. Útraty zmařeného
jednání (§ 40, odst. 3.) hradí obviněný,
při nedobytnosti lékařská komora ze
svých řádných příjmů.
(1) O jednaní před čestnou radou sepíše
se protokol, který obsahujž jména přítomných
a vylíčení postupu jednání
ve všech podstatných bodech.
(2) O poradě a hlasování sepíše
se zvláštní protokol.
(3) Oba protokoly podpíší předseda čestné
rady a zapisovatel.
(1) Umře-li lékař před pravoplatností
nálezu, budiž řízení disciplinární
zastaveno.
(2) Oznámí-li lékař, že se vzdal
výkonu lékařské prakse (§ 20,
odst. 4.), zůstane řízení disciplinární
v klidu na tak dlouho, dokud lékař opětně
prakse nezahájí.
(1) Do nálezu čestné rady může
obviněný i komorní zástupce stěžovati
si pro výrok o vině a trestu, jakož i do výše
útrat k dozorčímu úřadu.
(2) Stížnost jest podati do 15 dnů u čestné
rady.
(3) O stížnosti rozhoduje úřad dozorčí
s konečnou platností.
(4) Stížnosti mají účinek odkladný.
(5) Rozhodování o stížnostech řídí
se jinak obdobně zásadami trestního řízení
před politickými úřady.
Bylo-li zahájení disciplinárního vyšetřování
odmítnuto, bylo-li řízení zastaveno
z jiného důvodu nežli z důvodů
uvedených v § 32, odst. 5., a v § 46, odst. 1.,
anebo byl-li obviněný osvobozen, může
ke škodě obviněného k návrhu
komorního zástupce býti řízení
obnoveno jen, vyskytnou-li se nové skutečnosti nebo
průkazné prostředky, které samy o
sobě anebo ve spojení s důkazy dříve
uplatňovanými mohou odůvodniti usvědčení
lékaře a uložení disciplinárního
trestu.
Lékař pravoplatně odsouzený k trestu
disciplinárnímu nebo jeho zákonní
dědicové mohou žádati i po provedeném
trestu obnovu řízení, přednesou-li
nové skutečnosti nebo prostředky průkazní,
které samy o sobě anebo ve spojení s důkazy
dříve uplatňovanými mohou odůvodniti
osvobození nebo uložení mírnějšího
trestu disciplinárního.
(1) O obnově řízení, jakož i
o tom, zda pro podání návrhu na obnovu řízení
má sečkáno býti s provedením
trestu, rozhoduje čestná rada bez ústního
jednání.
(2) Do rozhodnutí čestné rady možno
si stěžovati do 15 dní stížností
podanou u čestné rady k úřadu dozorčímu,
který rozhodne konečně.
(1) Povolením obnovy řízení zrušuje
se nález potud, pokud se týká jednání,
ohledně něhož obnova řízení
byla povolena.
(2) Obnovou vstupuje řízení do stadia vyšetřování
mimo případ uvedený v § 52, odst. 2.
(3) S provedením trestu disciplinárního jest
sečkati.
(1) Byl-li uznán lékař, v jehož prospěch
byla obnova řízení povolena, znovu vinným,
nemůže se uložiti trest přísnější,
nežli trest uložený nálezem dřívějším.
Při výměře trestu budiž vzat
zřetel k trestu již odpykanému.
(2) Čestná rada, která prohlásila
obnovu řízení ve prospěch obviněného
lékaře za přípustnou, může
v dohodě s komorním zástupcem ihned uznati
na nevinu nebo uložiti mírnější
trest.
(3) O stížnosti do nálezů vydaných
podle odstavců předchozích platí ustanovení
§ 47.
(1) Jestliže na základě obnovy zastaví
se řízení disciplinární anebo
lékař k disciplinárnímu trestu odsouzený
je dodatečně osvobozen, je komora lékařská
povinna ze svých řádných příjmů
nahraditi mu peněžitou částku, již
lékař neodůvodněně odsouzený
jako trest disciplinární zapravil.
(2) Po smrti lékařově přísluší
nárok na tuto náhradu též jeho dědicům.
(1) Obviněný lékař, který zameškal
lhůtu k podání opravného prostředku
pro nepřekonatelnou překážku, může
žádati o navrácení v předešlý
stav.
(2) Žádost je podati do 15 dní po uplynutí
lhůty odvolací ústně či písemně
u čestné rady.
(3) O žádosti rozhoduje čestná rada,
při čemž platí ustanovení §
28, odst. 1. a 2., a vydá rozhodnutí písemně.
(4) Do rozhodnutí čestné rady, kterým
se žádosti nevyhovuje, možno si u ní stěžovati
do 15 dnů k dozorčímu úřadu,
který rozhodne s konečnou platností.
(5) Vyhoví-li čestná rada žádosti,
vysloví, že nová lhůta 15denní
k podání opravného prostředku počíná
běžeti dnem následujícím po doručení.
(6) Před pravoplatným rozhodnutím o včasně
podané žádosti za navrácení v
předešlý stav nelze naříditi
provedení rozhodnutí ani provedení již
nařízené vykonati, s výjimkou případů,
kdy třeba ihned provésti rozhodnutí z důležitého
zájmu veřejného nebo proto, aby nevznikla
nenahraditelná škoda.
Všechna doručení podle předpisů
tohoto oddílu jsou platná a způsobují,
že lhůty počínají běžeti,
stala-li se k rukám účastníků
nebo jejich zmocněnců, anebo není-li znám
jejich pobyt, uloží-li se ta která písemnost
u starosty obce posledního známého bydliště,
což se vyhlásí v periodických zprávách
[§ 15, písm. e)].
Stížnosti podané podle ustanovení tohoto
oddílu buďtež úřadem příslušným
k rozhodnutí o stížnostech odmítnuty,
jsou-li opožděné nebo nepřípustné,
zejména, podává-li je osoba, jíž
právo stížnosti nepřísluší.
Rozhodnutí příslušného úřadu
jest konečné.
(1) Kdo jedná proti předpisům § 36,
odst. 2., bude potrestán soudem pro přestupek vězením
(uzamčením) od jednoho týdne do tří
měsíců.
(2) Je-li osoba, která se dopustí trestného
činu, označeného v odstavci předchozím,
podrobena vojenské trestní soudní pravomoci,
bude potrestána pro přečin vojenským
soudem vězením od jednoho týdne do tří
měsíců.
(3) Je-li osoba, která se dopustí trestného
činu, označeného v odstavci předchozím,
podobena vojenské trestní soudní pravomoci,
bude potrestána pro přečin vojenským
soudem vězením od jednoho týdne do tří
měsíců.
(1) Vrchní dozor nad lékařskou komorou a
její činností vykonává politický
úřad II. stolice, v jehož obvodu je sídlo
komory (úřad dozorčí).
(2) Dozorčí úřad zakáže
provedení protizákonného usnesení
nebo opatření přesahujícího
meze působnosti lékařské komory.
(3) Proti zákazu provésti takové usnesení
nebo opatření může lékařská
komora ve lhůtě 15denní ode dne po doručení
bez odkladného účinku podati stížnost
u dozorčího úřadu k ministerstvu veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy.
(4) Dozorčí úřad může
rozpustiti zastupitelstvo lékařské komory:
a) překročilo-li opětovně meze své
působnosti nebo jednalo-li opětovně protizákonně;
b) nemůže-li se zastupitelstva ustaviti anebo je-li
trvale neschopno usnášeti se.
(1) Rozpuštěním zastupitelstva lékařské
komory zanikají funkce všech zvolených činovníků
komory. Dozorčí úřad rozpouštěje
zastupitelstvo, učiní opatření, aby
obstarávány byly záležitosti komory
až do ustavení zastupitelstva nově zvoleného.
Dozorčí úřad je povinen v tom případě
do 3 měsíců učiniti opatření
potřebná k zahájení voleb.
(2) K úhradě výloh za dočasnou správu
komory může dozorčí úřad
dáti vybírati komorní příspěvky
ve výši naposledy platně určené.
(1) Lhůty pro podání opravných prostředků
podle tohoto zákona jsou neprodlužitelné. Lhůty
počínají dnem, který následuje
po dni doručení. Počátek anebo běh
lhůt není zdržován nedělemi a
dny pro počítání lhůt jim na
roveň postavenými. Připadne-li konec lhůty
na neděli nebo den pro počítání
lhůt jí na roveň postavený, končí
lhůta nejbližším následujícím
dnem všedním. Dni poštovní dopravy se
do lhůty nevčítají.
(2) Opravné prostředky možno podávati
též telegraficky.
Komorní příspěvky, výlohy disciplinárního
řízení a pokuty uložené podle
tohoto zákona mohou býti vymáhány
podle výkazu nedoplatků nebo nálezů
potvrzených co do vykonatelnosti týmiž orgány
a týmž způsobem jako přímé
daně.
Pokuty všeho druhu uložené podle tohoto zákona
připadnou příslušné komoře
lékařské, která jich použije
ve prospěch blahodárných institucí
zřízených pro lékaře a jejich
rodin [§ 11, písm. e)].
Všechny zákony a předpisy o věcech tímto
zákonem upravených pozbývají platnosti,
pokud tomuto zákonu odporují. Zejména pozbývá
platnosti zákon ze dne 22. prosince 1891, č. 6 ř.
z. z r. 1892, o zřízení lékařských
komor.
(1) Tento zákon nabude účinnosti 6 měsíců
po vyhlášení.
(2) Již přede dnem účinnosti zákona
lze provésti opatření potřebná
k tomu, aby lékařské komory podle tohoto
zákona mohly včas zahájiti činnost.
Pokud tyto lékařské komory nebudou ustaveny,
opatří výkony dosavadních komor lékařských
zatímně tříčlenné správní
komise jmenované příslušnými
politickými úřady II. instance.
(3) Provedením zákona pověřuje se
ministr veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Výbor sociálně-politický zabýval
se vládní osnovou o lékařských
komorách a zkoumal tuto, jakož i příslušná
usnesení výboru pro veřejné zdravotnictví
k této osnově učiněná, v prvé
řadě se zřetelem na zájmy, které
má sociální péče vůči
této osnově. S tohoto hlediska výbor sociálně-politický
byl si vědom významu spořádaných
poměrů ve stavu lékařském pro
zajištění zdraví lidu a povznesení
zdravotnictví a musil schvalovati účel zákona,
vybudovati a zmodernisovati instituci lékařských
komor, která v zemích historických již
se vžila a osvědčila a vybudovati také
komory na Slovensku a postupně, až budou dány
pro to podmínky, i na Podkarpatské Rusi.
Sociálně-politický výbor spatřuje
v komorách lékařských instituci, která
pečujíc o pořádek ve stavu lékařském
a dbajíc o to, aby bráněno bylo všemu,
co jest s tím v rozporu, jest s to přispěti
tím také k spořádaným poměrům
v léčbě samé. Dlužno uznati,
že ruku v ruce s pokroky vědy také lékařská
praxe se zdokonalila a stojí na výši, která
zasluhuje uznání a ocenění. Přesto
dlužno učiniti opatření proti všem
pokusům třeba ojedinělým rušiti
tento řád a tomu sloužiti mají lékařské
komory svou autonomní disciplinární mocí,
kteráž tím koná nejen služby svému
stavu, nýbrž i veřejnosti.
S hlediska sociálně-politického dlužno
schvalovati, jestliže stavovský řád
(§ 24), jehož vydání jest právem
a úkolem komor, podroben jest schválení ministerstva
zdravotnictví, jehož úkolem bude pečovati
o to, aby řád tento byl také v souhlasu se
zájmy veřejnými, a to zejména i se
zájmy sociální péče, která
tak značně jest odkázána na spolupůsobení
lékařstva (pojišťování nemocenské
i jiné sociální pojišťování).
Jest si přáti, aby řád stavovský
touto cestou vydaný měl na zřeteli také
tuto spolupráci lékařstva na poli sociální
péče a zajištění oboustranného
dobrého poměru mezi lékařstvem a sociálními
institucemi, kteréž lékařstvu otevřely
veliké pole působnosti.
Při § 21 konstatovati dlužno, že uvažováno
bylo o otázce, zdali inserty jako doporučující
prostředek mají býti lékařům
vůbec zakázány (jako jest tomu na př.
u advokátů). Výbor soudil, že insert
sám o sobě není věcí závadnou
s hlediska důstojnosti stavu a že jest zakázati
pouze nedůstojné inseráty. Oproti
tomu ze znění §u 21 plyne, že používání
letáků vůbec, bez zřetele na důstojnost
obsahu, jest zakázáno. Při §u 25, jednajícím
o sazbách lékařských, bylo konstatováno,
že řešení této otázky, jak
v paragrafu tomto bylo upraveno, stalo se po dohodě s představiteli
sociálního pojišťování.
Výbor zejména pokládá za důležité
a vhodné, že sazby lékařské nestanoví
se autonomně lékařskými komorami,
nýbrž vládním nařízením.
Dále bylo konstatováno, že "právo
stran smluviti se o výši odměny" dotýká
se pochopitelně i představitelů sociálního
(nemocenského) pojišťování jakožto
kolektivního zástupce léčených.
Nedojde-li k dohodě, platí sazby normální
i pro toto pojištění a proto musí sazba
míti na zájmy pojišťování
nemocenského zřetel.
V příčině řízení
disciplinárního a úhrady jeho nákladů
bylo ve výboru při projednávání
§u 44 zdůrazněno; že za část
útrat řízení pokládati jest
také vlastní výlohy obviněného,
zejména výlohy spojené s osobní účastí
při řízení.
Sociálně-politický výbor projednav
osnovu navrhuje, aby osnova v připojeném znění
v souhlase s usnesením výboru pro veřejné
zdravotnictví byla poslaneckou sněmovnou schválena.