II. volební období. | 8. zasedání. |
I. vlády na interp. posl. dra Gáti a soudruhů
a neslýchaných důchodkových trestech
na Podkarpatsku a sebevražedných následcích
těchto trestů v obci Vári (tisk 2048/XIV),
II. min. vnitra na interp. posl. inž. Junga a druhů
o nesnázích, které se dělají
Němcům při dosažení práva
státního občanství (tisk 1970/XVIII),
III. min. školství a národní osvěty
na interp. posl. Blatné, Kirpalové a soudruhů
o poškození literních učitelek na odborných
školách pro ženská povolání
platovým zákonem (tisk 1713/X),
IV. vlády na interp. posl. inž. Kalliny a druhů
o ohrožení hradu Lokti u Karlových Varů
(tisk 1560/III),
V. min. vnitra na interp. posl. Krebse a druhů, jak ústecká
státní policie šikanuje národně-socialistické
hnutí mládeže ve svém obvodu (tisk 2048/IV),
VI. min: nár. obrany na interpelaci poslance Horpynky a
druhů o povolávání ke cvičením
ve zbrani v roce 1929 (tisk 2122/II),
VII. min. financí na interp. posl. Geyera a druhů
o poškození kuřáků zkrácením
jistého druha cigaret (tisk 2122/X),
VIII. vlády na interp. posl. inž. Nečase, Koudelky,
Kříže a soudruhů o zrušení
katastrálních měřických úřadů
v některých sídlech okresů (tisk 2161/XXI),
IX. vlády na interp. posl. Bergmanna, Hrušovského,
Sladkého a druhů o slovenské výhodě
učitelstva (tisk 2025/lV),
X. min. soc. péče na interp. posl. Buřívala,
Procházky, Bergmanna a druhů o úrazovém
odškodnění dělníka Karla Smorádka
z Horního Růžodolu (tisk 2161/XVIII),
XI. min. spravedlnosti na interp. posl. Knejzlíka a druhů
o provokativním zájmu svršků a devastování
soukromého majetku při této soudní
exekuci v Moravském Berouně (tisk 1580/XIII),
XII. min. spravedlnosti na interp. posl. Kneljzlíka a druhů
o stranickém jednání okresního soudce
dra Františka Mildnera ve Dvorcích na severní.Moravě
(tisk 1595/XVIII),
XIII. min. pošt a telegrafů na interp. posl. Bergmanna
a druhů a obmezení poštovní dopravy
v době abnormálních mrazů (tisk 2161/VI),
XIV. vlády na interp. posl. Bergmanna, dra Klapky, Zeminové,
Špatného a druhů o přeřadění
obce Stránčic do vyšší skupiny
míst činovného (tisk 2161/I),
na interp. posl. Davida, Pechmanové, Chvojky a druhů
o přeřadění města Mnichova
Hradiště do skupiny míst B činovného
státních zaměstnanců (tisk 2161/II),
na interp. posl. Bergmanna, dra Klapky, Mikuláše,
Zeminové a druhů o přeřadění
města Tábora do skupiny míst B činovného
státních zaměstnanců (tisk 2161/III),
na interp. posl. Bergmanna, Tučného, Buřívala,
Procházky a druhů a přeřadění
obce Plané nad Lužnicí do skupiny míst
C činovného státních zaměstnanců
(tisk 2161/VIII),
na interp.posl. Knejzlíka, Riedla, Bergmanna a druhů
o přeřazení města Šilperku do
skupiny C činovného (tisk 2122/XVI),
XV. min. národní obrany na interp. posl. Netolického
a druhů o dodávkách obuvi (tisk 2048XV),
XVI. min. národní obrany na intenp. posl: Špatného
a druhů o chystaném dodávkovém monopolu
pro vojenské dodávky a o obtížích,
jež při vojenských dodávkách
se činí výrobním družstvům
(tisk 2025/V),
XVII. min. soc. péče na interp. posl. Blatné,
Kirpalové a soudr. o nedostatečném provádění
zákona a práci dětí (tisk 2025/XVIII),
XVIII. min. soc. péče na interp. posl. Krebse, inž.
Junga a druhů, aby byl konečně podán
návrh zákona o podpoře přestárlých
(tisk 1623/XII),
XIX. min. veřejných prací na interp. posl.
dr. Schollicha a druhů o jmenování do silniční
rady (tisk 2133/IX),
XX. vlády na interp. posl. Pohla, Grünznera a soudr.
o zhroucení železniční dopravy (tisk
2111/VI),
XXI. vlády na interp. posl. inž. Junga a druhů
o přeřadění města Vítkova
do skupiny míst B (tisk 2122/XII),
na interp. posl. inž. Junga a druhů o zařadění
města Krnova do třídy B činovného
podle zákonů 103 a 104 z roku 1926 (tisk 2161/XVI),
na interp. posl. Geyera, inž. Junga, Simma a druhů
o zařadění města Nejdku ze skupiny
činovného C do skupiny činovného B
podle §u 12 platového zákona č. 103/1926
a 101/1926 Sb. z. a n. (tisk 2161/XXV).
Konaným šetřením bylo zjištěno,
že v dubnu nebo květnu roku 1920, tudíž
o rok dříve než jak uvedeno jest v interpelaci,
bylo nesprávně použito některého
z povolení, daných k průvozu určitého
množství tabáku z Maďarska do Polska,
a to tím způsobem, že majitel povolení
přebíral poblíže hranic pod dozorem
finančního orgánu tabák, který
mu lidé z Maďarska (přinášeli a
dopravoval ho pak k celnímu úřadu v Berehově,
načež byl tabák pod úředním
dozorem provezen Československem do Polska. Finanční
stráž, seznavši po několika dnech nepřípustnost
tohoto postupu, zabránila dalšímu a vyrozuměla
obyvatelstvo obce Vári, kde se případ ten
přihodil, vyhláškou i vybubnováním,
že dovoz tabáku z Maďarska jest zakázán.
Někteří občané obce Vári
však i potom přinášeli tabák z
Maďarska a byvše finanční stráží
dopadeni, byli potrestáni pro podloudnictví pokutami,
které jim uložila soudní stolice trestními
příkazy, proti nimž odsouzení zpravidla
nepadali námitek. Pokuty byly vyměřeny podle
zkráceného cla a monopolní dávky a
byly pro případ nedobytnosti přeměněny
na tresty náhradního vězení ve výměře
jednoho dne za 100 Kč, nejvýše však šesti
měsíců.
Takovými případy jsou i případy
v interpelaci uvedené, až na případ
Štěpána Biro, který jest z r. 1927 a
s případy výše zmíněnými
nesouvisí.
Mezi odsouzenými byl také Andrej Bari, kterému
byla trestním příkazem z 21. února
1924 pro podloudný dovoz 3 kg tabáku uložena
pokuta 1093 Kč 75 h, přeměněná
pro případ nedobytnosti v náhradní
vězení jedenácti dnů. Andrej Bari
spáchal 27. ledna 1927 sebevraždu, nikoli však
ze zoufalství nad tímto odsouzením, nýbrž
- jak bylo nezvratně zjištěno - z rozrušení
nad tím, že byl podezříván z
jiného činu, kvalifikovaného podle občanského
trestního zákona jako zločin.
Z vylíčeného je zřejmo, že finanční
orgánové, vykládajíce si patrně
nesprávně pojem průvozu tabáku, chovali
se sice v konkrétním případě
pasivně k donášení tabáku z Maďarska,
který byl pod úředním dozorem provážen
do Polska, že však velmi brzy, seznavše nesprávnost
tohoto postupu, učinili tomu přítrž
a při tom se postarali o to, aby obyvatelstvo bylo náležitě
vyrozuměno o tom, že dovoz tabáku z Maďarska
jest zakázán a trestný.
Tresty, uložené některým obyvatelům
obce Vári, kteří i potom, když byl zákaz
dovozu tabáku z Maďarska vyhlášen, dopustili
se podloudnictví, mohou býti jen na žádosti
za milost zmírněny nebo prominuty. Pokud takové
žádosti budou obyvateli obce Vári neb okolí
podány, bude v případech, pocházejících
z roku 1920 a 1921 přihlédnuto k mimořádným
okolnostem, za jakých bylo podloudnictví tabákem
spácháno a budou uložené tresty přiměřeně
zmírněny.
V Praze dne 3. června 1929.
Řízení, jež předchází
vyřízení žádosti o udělení
státního občanství, se děje
stejným způsobem, jde-li o žadatele německé
nebo jiné národnosti. Věcí úřadů,
povolaných rozhodovati o udělení státního
občanství, je získati si o žadateli,
jeho poměrech a pohnutkách, které jej vedou
ucházeti se o státní občanství,
správný obraz použitím všech podle
zákona přípustných průvodních
prostředků. Nelze proto ani v tom, že určité
šetření koná se důvěrným
způsobem a pomocí četnictva, spatřovati
nic nesprávného, neboť jde zpravidla o věci,
jež se nedají zjistiti spolehlivě jinak než
důvěrným způsobem.
Že se požaduje i zpráva o národnosti,
je samozřejmé, neboť v případě
pochybnosti je úřad k zjištění
národnosti povinen nejen podle čl. 16 jazykového
nařízení, nýbrž i proto, aby
mohl vyvrátiti podobné tvrzení, jako je obsažené
v interpelaci, že by příslušníci
některé národnosti zejména národnosti
německé vůbec nemohli dosíci československého
státního občanství. Tvrzení
taková jsou naprosto neodůvodněná,
jak tomu nasvědčuje nesčetný počet
kladně vyřízených žádostí
právě příslušníků
německého národa.
Pokud jde o případ válečného
poškozence Slámy, byl týž se svou naturalisační
žádostí zamítnut proto, že se ucházel
o státní občanství jedině za
tím účelem, aby nabyl nároku na požitky
invalidní a přednostního správa na
tabáční prodejnu, čehož naturalisací
dosíci nemohl, neboť podmínkou nároku
na důchod válečných poškozenců
nebo přednostního práva na tabáční
prodejnu je státní občanství v době,
kdy byly vydány zákony o požitcích válečných
poškozenců.
Poněvadž ani okolnost, že se někdo narodil
na zdejším území nebo že je zde
usazen, není sama o sobě rozhodnou pro udílení
československého státního občanství,
nemám důvodu k nějakému opatření
z podnětu této interpelace a odmítám
výtku, že by se při vyřizování
žádostí příslušníků
německého národa o udělení
československého státního občanství
používalo nějakých prostředků
nátlaku a kupování duší, nebo
dokonce "balkánských" způsobů.
V Praze dne 23. května 1929.
Platový rozdíl, jevící se mezi platem
3. platové stupnice literních učitelských
osob na odborných školách pro ženská
povolání, (které vykonaly zkoušku pro
školy měšťanské, a platem učitelů
měšťanských škol jest vyrovnán
včasným povyšováním těchto
učitelských osob do 2. či 1. platové
stupnice základního služného.
Tou dobou jest v osobním stavu těchto škol
celkem 85 učitelských osob s kvalifikací
pro školy měšťanské, z nichž
15 jest v 1. platové stupnici, 2 v 2. platové stupnici
a 18 ve 3. platové stupnici. Ve 3. platové stupnici
jsou vesměs učitelské osoby buď s menším
počtem služebních let, či nedávno
postátněné, neb ony, u nichž nejsou
splněny předpoklady ustanovení § 81,
odst. 3. platového zákona.
V Praze dne 16. května 1929.
Státní správa jest o stavebním stavu
hradu v Lokti informována. Za dozoru státního
památkového úřadu v Praze byla v roce
1925 opravena stará hradní věž a na
podnět téhož úřadu (konáno
bylo již na místě samém komisionelní
šetření za účelem detailního
zjištění stavebního stavu a rozsahu
potřebných adaptací. Komisionelního
šetření účastnili se zástupci
příslušných úřadů
(resort ministerstva spravedlnosti jest uživatelem objektu
a ministerstvo veřejných prací pečuje
o jeho udržování) jakož i města
Lokte, které jest vlastníkem objektu.
Podle výsledku komisionelního šetření
s urychlením byly vypracovány plány a rozpočty
na potřebné opravy, jejichž náklad,
pokud podle smlouvy spadají na uživatele budovy, ponese
státní správa; rovněž ministerstvo
školství a národní osvěty - z
titulu ochrany památek - přispěje k úhradě
adaptačních nákladů. Za účelem
urychleného definitivního vyřešení
celé věci učinilo již ministerstvo veřejných
prací potřebná opatření.
V Praze, dne 11. června 1929.
Podnět k vyšetřování, o němž
se zmiňuje prvý odstavec interpelace, zavdalo policejnímu
komisařství v Ústí n. L. odůvodněné
podezření, že ústecká místní
odbočka spolku "Nationalsozialistischer
Jugendverband" překročila svojí
činností meze svých stanov. Jak zjištěno,
bylo toto vyšetřování, které
není dosud skončeno, vedeno co nejkorektněji,
žádný z vyšetřovaných nebyl
předvoláván vícekráte než
bylo nezbytně třeba, a nelze proto výslechy
tyto označovati jako šikanování. Opětné
obeslání k úřadu bylo zaviněno
především vinou vyšetřovaných
členů spolku, kteří se buď nedostavili
k výslechu, jak byli předvoláni, nebo nechtěli
poskytnouti informací zejména průkazů
o spolkové činnosti. O obeslání k
úřadu vždy rozhoduje a písemné
předvolání také podpisuje pouze konceptní
úředník, jemuž dotyčná
záležitost byla k vyřízení přidělena,
a nikoliv podřízený výkonný
orgán v interpelaci uvedený.
Černý prapor se skobovým křížem,
který byl nesen v průvodu konaném dne 5.
srpna 1928 v Ústí n. L., byl policejními
orgány zpozorován až během průvodu
a nebyl v celkové své úpravě shledán
přípustným. Byl proto ihned policejním
orgánem v občanském oděvu, pověřeným
dohledem nad průvodem, z průvodu odstraněn.
Tento úřední výkon pokusilo se několik
účastníků průvodu zmařiti,
a bylo proto proti nim zavedeno trestní řízení
pro přestupek podle §u 314 tr. z., resp. pro přestupek
zákona o právu shromažďovacím.
Toto trestní řízení není dosud
pravoplatně skončeno, ježto proti osvobozujícímu
rozsudku okresního soudu podal zástupce obžaloby
odvolání, o němž dosud nebylo rozhodnuto.
Z uvedeného patrno, že policejní komisařství
v Ústí n. L. a orgány jemu podřízené
postupovaly v daném případě přesně
podle platných předpisů a že není
nijak odůvodněno, činiti těmto orgánům
výtku nějaké zaujatosti.
Neshledávám proto důvodu k nějakému
opatření.
V Praze, dne 6. června 1929.
Vojenská správa poskytuje vojenským osobám
v záloze, pokud jest to jejich existenčními
zájmy odůvodněno, úlevy v plnění
branné povinnosti v rozsahu co nejširším.
Jednak k podané žádosti povoluje přeložení
cvičení na jiný termín v témže
roce nebo odklad cvičení na předcházející
nebo následující rok, jednak generelně
promíjí cvičení některým
odvodním ročníkům. Na příklad
v roce 1929 nebude konati vojenské cvičení
téměř celý odvodní ročník
1919 a polovina ročníku 1920. Záložníkům
narozeným v roce 1896, kteří spadají
do odvodního ročníku 1920, nemohlo býti
vojenské cvičení generelně prominuto.
Tito záložníci však mohou žádati
o přeložení nebo odklad cvičení,
a bude jejich žádostem vyhověno, prokáží-li,
že by byli poškozeni na své existenci, kdyby
vojenské cvičení museli vykonati.
Pokud se týká záložníků
klasifikovaných B a Bs, byli ke cvičení povoláni
jen ti, kteří byli podle §u 172 (11) a 168
(1) písm. c) branných předpisů povinni
nahrazovati cvičení, jehož odklad jim byl v
minulém roce povolen. Cvičení však nekonali,
poněvadž jich povolání bylo dodatečně
odvoláno výnosem uveřejněným
ve Věcním Věstníku MNO, 1929, čís.
17, čl. 233.
V Praze, dne 4. června 1929.
V továrně na tabák v Jáchymově
je umístěno pro výrobu cigaret 10 starých
strojů (vzor UMR), zavedených před převratem
a jen jeden stroj nové soustavy (značky Triumph
II).
Cigarety "Egypt" vyrábějí se tam
pravidelně na novém stroji a jen v případě
potřeby na starých strojích.
Také v únoru t. r. byly cigarety "Egypt"
vyráběny na jednom starém stroji určeném
pro výrobu cigaret "Sport". Při zahájení
výroby bylo nedopatřením ponecháno
ve stroji převodové kolo, kterým se reguluje
délka cigaret "Sport" a nebylo nahraženo
příslušným kolem pro cigarety "Egypt".
Tím se stalo, že cigarety " Egypt" tímto
strojem vyrobené měly délku cigaret "Sport",
t. j. 68 mm místo 70 mm.
Závadu zpozorovalo ústřední ředitelství
po zcela krátké době a dalo ji ihned odstraniti.
Kratších egyptek bylo vyrobeno as 2,000.000 kusů,
které byly již rozprodány.
Z vylíčeného děje je zřejmo,
že dočasné zmenšení velikosti cigaret
"Egypt" stalo se bez souhlasu a bez vědomí
ústředního ředitelství tabákové
režie a že nebylo přikročeno k všeobecnému
ukrácení těchto cigaret. V ostatních
továrnách podobné nedopatření
se nestalo.
V Praze, dne 4. června 1929.
Zrušení některých katastrálních
měřických úřadů v zemi
České a Moravsko-slezské a rozvržení
jejich agendy na okolní katastrální měřické
úřady podle §u 3 vládního nařízení
ze dne 28. prosince 1928, č. 205 Sb. z. a n., jímž
se provádí hlava I zákona o pozemkovém
katastru a jeho vedení (katastrálního zákona)
bylo nutným ze služebních důvodů.
Pokud jde o slučování katastrálních
měřických úřadů umístěných
v hlavním městě Praze, není proti
takové koncentraci žádných námitek
a byla tato koncentrace jen odvislou od získání
vhodných soustředěných místností.
V ostatních sídlech jde o úřady s
pravidelným menším kvantem práce, které
mnohdy nestačilo k plnému zaměstnání
minimálního počtu zaměstnanců,
t. j. jednoho měřičského úředníka
a jedné kancelářské síly, takže
bylo třeba těmto úřadům přikazovati
práce z obvodů jiných katastrálních
měřičských úřadů.
V tomto případě nejde o delegaci úřadu,
jaká jest obvyklou i u jiných úřadů,
nýbrž o pouhé přesunování
práce. Takovéto přesunování
práce vedle jiných vad má vždy neblahý
vliv na službu, na pracovní efekt jak co do kvality,
tak i co do kvantity a státní správa se mu
proto všemožně vyhýbá.
Koncentrace katastrálních měřických
úřadů v předu uvedených vládním
nařízením provalená jest také
úspornou, neboť zrušením úřadů
dosáhne se trvalého snížení nákladů
na udržování kancelářských
místností.
O přímý styk katastrálních
měřických úřadů s občanstvem
jest dostatečně postaráno tím, že
nejpozději každý třetí rok vykoná
katastrální komise v každém katastrálním
území plnou přehlídku držby podle
§u 81 zákona ze dne 16. prosince 1927, č. 177
Sb. z. a n. o pozemkovém katastru a jeho vedení
(katastrálního zákona), dále tím,
že v katastrálních územích se
téměř každoročně (koná
zjišťování změn podle § 61
katastrálního zákona a konečně
tím, že při úředních dnech,
konaných občasně u každého okresního
soudu alespoň 3 dny v každém třetím
měsíci, přijímá měřický
úředník ohlášení změn,
podává stranám vysvětlení a
pod.
Poněvadž byly téměř ve všech
místech zrušených katastrálních
měřických úřadů v zemi
České zřízeny dočasné
expositury podle ustanovení § 5 vládního
nařízení č. 205/1928 Sb. z. a n.,
jsou okamžitě změny v administrativě
proti dřívějšímu stavu pouze
nepatrné. Tak na př.působnost katastrálního
měřického úřadu v Semilech,
o němž se v interpelaci jedná, - se dříve
vztahovala na obvody berních úřadů
v Semilech, ve Vysokém nad Jizerou a v Železném
Brodě a působnost expositury katastrálního
měřického úřadu v Semilech
bude se vztahovati na obvody berních úřadů
v Semilech, v Lomnici nad Popelkou a v Železném Brodě.
O zřízení katastrálních měřických
úřadů v sídle každého
okresního soudu nelze v přítomné době
vůbec uvažovati pro velké náklady finanční,
které by takovýmto drobením úřadů
vzešly.
V Praze, dne 5. června 1929.
V otázce slovenské (podkarpatoruské) výhody
a jejího poměru k převodu do nových
platů podle učitelského zákona č.
104/26 Sb. z. a n. nemá vláda zřetelem k
obdobnosti věci důvodu, aby zaujímala jiné
stanovisko vůči učitelstvu národních
škol, než jaké zaujala, pokud jde o slovenskou
(podkarpatoruskou) výhodu u státních zaměstnanců
a poukazuje v té příčině zásadně
(ke své odpovědi na interpelaci poslanců
H. Bergmanna, Frant. Buřívala a B. Procházky
a druhů o vyřešení t. zv. slovenské
a podkarpatoruské výhody, přiznané
státním zaměstnancům na Slovensku
a Podkarpatské Rusi (tisk 1403/VI). Jinak předesílajíc,
že výnosy ministerstva školství a národní
osvěty citované v interpelaci jsou vesměs
z doby před účinností učitelského
zákona, podotýká vláda, že §
40, odst. 1. učitelského zákona zahrnuje
i slovenskou výhodu, pokud byla poskytnuta ve formě
přídavku, takže není v takových
případech právního nároku na
její vyšší hodnocení.
V Praze, dne 19. června 1929.
Podle §u 4. úrazového zákona ve znění
zákona č. 2117/1919 Sb. z. a n. byli zaměstnanci
státních drah (a některých drah soukromých)
zproštěni pojistné povinnosti úrazové
a bylo pro ně zavedeno zvláštní úrazové
zaopatření.
K rozhodování sporů o nárocích
železničních zřízenců
z úrazového zaopatření proti správám
podniků železničních zřízen
byl podle § 38 b) zákona č. 207/1919 Sb. z.
a n. a § 7 vládního nařízení
č. 272/1919 Sb. z. a n. zvláštní "Rozhodčí
soud pro úrazové zaopatření železničních
zřízenců" se sídlem v Praze,
pro nějž platí obdobně předpisy
ministerského nařízení č. 47/1889
ř. z., jímž se vydávají podrobnější
předpisy o rozhodčích soudech úrazových
pojišťoven.
Podle § 21. tohoto nařízení rozhoduje
rozhodčí soud podle volného uvážení
důkazů a není podle § 28. opravných
prostředků nebo žalob proti jeho rozhodnutí.
Dozorčí právo, jež přiznává
presidentu vrchního soudu, po případě
ministru spravedlnosti § 35. min. nař. č. 47/1889
ř. z., týká se jen odstranění
nepravidelností, objevených ve správě
soudu. Rozhodčí soud pro úrazové zaopatření
železničních zřízenců
je rozhodčím soudem podle § 95 ústavní
listiny republiky Československé. Nemohou proto
podle §§ 96 a 98 ústavní listiny správní
úřady a tudíž ani ministerstva zasahovati
do jeho rozhodování.
V Praze, dne 8. června 1929.