Žaloba firmy Elektrisitätsgenossenschaft
für Bärn und Umgebung, zaps. spol. s neobm. ruč.,
podaná 8. října 1925 u krajského soudu
v Olomouci pod č. j. Ck III 121/25, vymáhala na
firmě Lad. Pechánek a spol. v Mor. Berouně
pohledávku za elektrický proud, který žalovaná
firma od žalobkyně skutečně prý
odebrala, který však následkem různých
machinací na počítadle nebyl počítán
a účtován.
Řízení o této žalobě bylo
následkem uvalení konkursu na jmění
žalované firmy podle § 7 konk. řádu
dnem 1. března 1926 přerušeno; pohledávka,
jež v konkursu byla pak přihlášena obnosem
58.875 Kč a zvýšena při prvním
stání na 300.000 Kč, byla dle likvidačního
protokolu uznána správcem konkursní podstaty
v původně přihlášené výši
58.875 Kč.
Na základě výpisu ze zmíněného
likvidačního protokolu byla na to povolena věřitelce
ku vydobytí této pohledávky exekuce zabavením,
uschováním a prodejem movitých věcí,
a to jak proti firmě Ladislav Pechánek a spol.,
tak i proti veřejným společníkům
zmíněné firmy Ladislavu Pechánkovi,
Marii Pechánkové a Eustachu Meierovi v Mor. Berouně.
Provedené šetření nepotvrdilo, že
by při výkonu této exekuce, prováděné
dne 14. března 1928 soudním zřízencem
Františkem Schneiderem za intervence náměstka
předsedy vymáhající věřitelky
Emila Hykla, bylo došlo k tvrzeným nesprávnostem.
Podle výslechu zúčastněných
osob byl byt povinné strany podroben jen potud důkladné
prohlídce, pokud toho bylo třeba, aby se našly
zabavitelné předměty. Meze dané tímto
účelem nebyly překročeny.
Ze zabavených předmětů byly odvezeny
jen ty, které převoz bez poškození snesly.
Nebylo přirozeně možno se vyhnouti tomu, aby
věci nebyly při vynášení z bytu
stavěny na dvůr, než byly naloženy. Na
dvoře ale nebylo sněhu, protože právě
roztál, a tehdy bylo vůbec jen málo sněhu.
Věci byly odváženy povozem a naloženy
odborně. Věci nebyly úmyslně neb neopatrností
poškozeny, to již ve vlastním zájmu vymáhající
věřitelky. O provokaci nelze mluviti; věci
byly odvezeny po nejkratší cestě na obvodu
města, nikoliv městem. Národnostní
stránka byla při úředním výkonu
ponechána docela stranou. České knihy intervenient
při zabavování jen proto odložil, poněvadž
by při zpeněžení nebylo pro ně
v místě žádného zájmu.
Že by se byl Hykl při tom opovržlivě vyjádřil
o české literatuře, nepotvrdil ani soudní
vykonavatel ani odhadce. Tito potvrzují sice, že mezi
Hyklem a Marií Pechánkovou došlo mezi výkonem
zabavování ke vzájemným slovním
potýčkám, k nimž však tato zavdávala
podnět, a na něž onen odpovídal. Jeho
odpovědi nepojímali však jako urážky.
Ostatně bylo by bývalo věcí postižené,
aby pro domnělé urážky zjednala si dostiučinění
soudní žalobou.
Ohledně tvrzené krádeže hotovosti a
skvostů, uložených prý v zabaveném
umývadle, které bylo s jinými předměty
převezeno do úschovy v místnosti věřitelkou
určené, vede se; trestní vyhledávání
u krajského soudu v Olomouci. Toto není dosud skončeno;
svědci v průběhu jeho slyšení
však potvrzují, že umyvadlo bylo odneseno a naloženo
teprve, když Marie Pechánková - byvši
o vyprázdnění umyvadla požádána
- prohlásila, že umyvadlo jest vyprázdněno.
Že výrok připisovaný okresnímu
soudci dru. Františku Mildnerovi nebyl potvrzen, bylo uvedeno
již v odpovědi na interpelaci tisk č. 1595/XVIII.
Ježto podle toho, co byly zjištěno, nelze u soudních
orgánů shledávati porušení služebních
povinností, není důvodu k nijakému
služebnímu zakročení velen opatření.
V Praze, dne 5. září 1928.
Tvrzení obsažená v interpolaci byla předmětem
šetření, jež mělo tento výsledek:
Okresní soudce dr. František Mildner jest ze stranickosti
obviňován patrně manžely Ladislavem
a Marií Pechánkovými, kteří
mají v Mor. Berouně továrnu na škrob
a jejichž společníkem byl kdysi Eustach Meier.
Již v roce 1926 obvinili ze stranickosti okresní soud
ve Dvorcích, kde dr. Mildner jest jediným soudcem;
v trestním řízení, které na
to bylo zahájeno soukromou žalobou podanou na ně
dr. Mildnerem a které bylo projednáváno nejdříve
okresním soudem ve Šternberku, později pak
spojeno s trestní věcí Tk VII 2690/26 u krajského
soudu v Olomouci, byli zmínění manželé
dne 1. července 1927 odsouzeni a to Ladislav Pechánek
pro přestupek urážky na cti podle § 488
tr. z. k pokutě 200 Kč, po případě
4 dnům vězení, Marie Pechánková
pak pro přestupek urážky na cti podle §
491 tr. z. a článku V. zák. č. 8/1863
k pokutě 500 Kč, po případě
k vězení 14 dnů.
Od té doby byly veškery trestní věci
manželů Pechánkových nebo proti nim
vyřizovány okresním soudem ve Šternberku.
Ze dvou případů v interpelaci výslovně
uvedených týká se jeden trestní věci
T 225/26 proti Emilu Hyklovi pro urážku na cti spáchanou
na Ladislavu:Pechánkovi, druhý případ
pak trestní věci T. 472/27 proti Augustu Liechtblauovi
a spol., pro krádež dříví spáchanou
rovněž na Ladislavu Pechánkovi.
Tvrzení interpelace, že soukromá žaloba
Ladislava Pechánka proti Emilu Hyklovi nebyla dodnes okresním
soudcem drem. Mildnerem vyřízena, odporuje skutečnosti.
Ze spisu T 225/26 jest naopak zjištěno, že tato
žaloba byla podána u okresního soudu ve Dvorcích
dne 17. července 1926 a že byla vyřízena
drem. Mildnerem ještě téhož dne; hlavní
přelíčení konané 23. července
1926 bylo odročeno na neurčito, poněvadž
Hykel nastoupil důkaz pravdy a k označení
důkazu požádal o lhůtu 14 dní.
Tato lhůta byla mu povolena a na pozdější
žádost prodloužena do 20. srpna 1926. Když
pak podáním z 21. srpna a 3. září
1926 oznámil Hykel různé důkazy a
mimo jiné též důkaz spisem Tk X 1667/24
krajského soudu v Olomouci, který po delší
dobu nemohl býti opatřen, předložil
okresní soud ve Dvorcích 16. prosince 1926 spisy
vrchnímu zemskému soudu v Brně se žádostí
o delegaci jiného soudu podle § 62 tr. ř. Delegace
byla usnesením vrchního zemského soudu v
Brně 28. prosince 1926 povolena a další projednávání
této trestní věci přikázáno
okresnímu soudu ve Šternberku, jemuž spisy byly
též 3. ledna 1927 postoupeny.
Tvrzení interpelace o neskončení trestního
řízení proti Augustu Lichtblauovi jest rovněž
v rozporu se zjištěným stavem. Ze spisu T 47227
okresního soudu v Dvorcích jde na jevo, že
trestní oznámení proti Liechtblauovi, pro
krádež dřeva a desek Ladislava Pechánka,
bylo podáno dne 4. srpna 1927 a že bylo drem Mildnerem
ještě téhož dne vyřízeno.
Předběžné vyhledávání,
které v době dovolených prováděl
jiný soudce, bylo po ukončení předloženo
31. srpna 1927 státnímu zastupitelství v
Olomouci; když od tohoto státního zastupitelství
došel návrh 25. listopadu 1927, vyřídil
věc dr. Mildner definitivně rozsudkem dne 2. prosince
1927. Poněvadž Ladislav Pechánek při
svém výslechu v předběžném
vyhledávání výslovně prohlásil,
že k trestnímu řízení pro bezvýslednost
se nepřipojuje, nebyl o dalším průběhu
trestního řízení, ani o jeho výsledku
uvědoměn.
Výtka interpelantů, že okresní soudce
dr. Mildner nechává celé roky ležeti
české žaloby nevyřízeny, jest
všeobecná a není ničím prokázána.
Pokud jde snad o civilní žaloby Ladislava Pechánka,
musily býti přerušeny podle § 7 konk.
řádu proto, že v letech 1926/27 byla firma
Ladislav Pechánek v konkursu; dosud pak nebylo žádnou
ze stran žádáno o pokračování
v jednání o těchto žalobách.
Vykonané šetření neprokázalo
konečně ani podstatnost ohledně domnělého
výroku okresního soudce dra Mildnera, jak jej interpelace
uvádí. Naopak Eustach Meier, který toto domnělé
vyjádření vyprávěl Aloisu Poppovi,
jenž je pak zase dále sdělil Ladislavu Pechánkovi,
popřel dne 8. června 1928 se vší rozhodností
tento výrok okresnímu soudci dru Mildnerovi připisovaný.
Poněvadž za tohoto stavu věci byly výsledky
vykonaného šetření vesměs záporné,
nemám důvodu, abych proti okresnímu soudci
dru Mildnerovi jakýmkoli způsobem zakročoval.
V Praze, dne 5. září 1928.
Vlaková pošta Praha - Bratislava 801 nejezdila od
15. do 21. února 1929 a vlajková pošta Praha
- Bohumín 76 od 15. února do 14. března 1929.
Toto opatření se stalo na žádost železniční
správy, která, chtějíc i za mimořádných
poměrů letošní zimy udržeti provoz
mezinárodních rychlíků 5, 6, 15 a
16, byla nucena snížiti jejich zátěž.
Proto vyřadila napřed lůžkové
a restaurační vozy, které slouží
více méně pohodlí obecenstva, a později
i některé osobní vozy.
Když ani toto opatření nestačilo, bylo
nutno vyřaditi vozy vlakových pošt.
Přesto však nedošlo k úplnému zastavení
poštovní dopravy v těchto vlacích, protože
poštovní správě byl dán k disposici
železniční správou značný
oddíl jejího služebního vozu, ve kterém
poštovní zřízenec zprostředkoval
dopravu přímých závěrů
jak tuzemských tak i cizozemských.
V Praze, dne 8. června 1929.
Podle §u 12 platového zákona je zásadním
kritériem pro zařadění obcí
do skupin míst počet obyvatelstva. Ustanovení
odst. 7 tohoto paragrafu, který připouští
zařadění jednotlivých obcí
do vyšší skupiny míst, než do které
patří podle počtu obyvatelstva, jest ustanovením
výjimečným, jak vyplývá nejen
z jeho textace příslušné zprávy
sociálně-politického výboru poslanecké
sněmovny, ale i z ustanovení odst. 5 o zařadění
některých míst do skupiny míst B,
z něhož se dá usuzovati jaké mimořádné
drahotní poměry měl zákonodárce
na mysli jako předpoklad pro výjimečné
zařadění obce do vyšší skupiny
míst. Počet žádostí o přeřadění
do vyšších skupin míst je však tak
značný, že jejich (kladným vyřízením
byla by setřena výjimečná povaha opatření,
které má zmíněné ustanovení
na mysli.
Vládní nařízení ze dne 14.
září 1928 čís. 163 Sb. z. a
n. musilo se proto omeziti na takové nejvýznačnější
případy, kde jednotlivé obce tvoří
s jinými takřka jeden hospodářský
celek s tak značným počtem obyvatelstva,
že nebyla výměra činovného podle
počtu obyvatelstva jednotlivých obcí s hlediska
hospodářského odůvodněna.
U žádného z interpelovaných případů
nejsou s hořejšího hlediska dány podmínky
pro přeřadění a není proto
možno požadavku o přeřadění
uvedených obcí do vyšší skupiny
míst vyhověti.
Pokud se týče jednotlivých interpelovaných
případů uvádí se toto:
Stránčice mají toliko 394 obyvatel a drahotní
poměry nejsou tam takové, aby jimi bylo odůvodněno
výjimečné přeřadění
této obce do skupiny míst C.
Mnichovo Hradiště má toliko 3841 obyvatel,
nachází se v zemědělském kraji
a nejsou u něho rovněž dány podmínky
pro přeřazení do skupiny míst B činovného.
Město Tábor má samo o sobě 12.561
obyvatel a s blízkými obcemi Čekanicemi,
Celkovicemi, Horkami, Klokotami, Měšicemi a Ústím
Sezimovým tvoří celek s počtem obyvatelstva
17.956 (nikoliv 25.000), takže ani u tohoto města
nejsou dány podmínky pro zařadění
do skupiny míst B činovného, zejména
když ani drahotní poměry v tomto městě
nejsou takového druhu, aby jimi bylo přeřadění
do vyšší skupiny míst činovného
odůvodněno.
Rovněž u obcí Planá nad Lužnicí
(1.278 obyvatel) a Šilperku (1.583 obyvatel) nejsou s hlediska
odst. 2. této odpovědi dány podmínky
pro přeřadění do skupiny míst
C činovného.
V Praze, dne 15. června 1929.
Vojenská správa má plné porozumění
pro požadavky maloživnostenských kruhů
obuvnických, jejichž tísnivé poměry
jsou jí dostatečně známy. Proto snaží
se vyjíti vstříc jejich požadavkům,
pokud jsou s hlediska pohotovosti armády proveditelné
a nevyžadují zvýšeného finančního
nákladu.
Pokud se týká požadavků obuvnictva tlumočených
Českým Sborem zemské rady živnostenské
a Zemským úřadem pro zvelebování
živností v Brně, dovoluji si uvésti:
Maloživnostníci požadují na prvém
místě, aby vojenská správa jim dodávala
sama potřebný kožní materiál
a aby mohli obuvnické dodávky pracovati na mzdu.
Snahou vojenské správy ve smyslu zákona čís.
286/1924 Sb. z. a n. musí býti, aby dodávkové
řízení byla co nejvíce zjednodušeno.
Po bedlivém studiu, jemuž vojenská správa
uvedený požadavek podrobila, došla ku přesvědčení,
že jeho splnění mělo by za následek
nikoli zjednodušení, nýbrž velmi značné
zkomplikování dodávkového řízení.
Vojenská správa musila by vypisovati nejen dodávku
obuvi, nýbrž i dodávku koží. Zadávání
a zkoušení vzorků, výpočet spotřeby
materiálu, výdej (odprodej) koží živnostníkům,
vyúčtování případného
úvěru, přezkoušení dodávky
a jiné technické potíže vyžadovaly
by však značného rozmnožení personálu
vojenské správy a získání nových
ubytovacích místností, tedy zvětšení
nejen administrativy, nýbrž i nákladů
finančních.
Postup při zadávání konfekce stejnokrojů,
při kterém se skutečně vydává
živnostníkům i potřebný látkový
materiál, nelze srovnávati konfekci obuvi s konfekcí
stejnokrojů. Při této jde vždy o materiál
jednotný a ve všech částech stejně
kvalitní, který továrny vyrábějí
pouze na objednávky vojenské správy pro její
účely a nikoli pro soukromníky. Materiál
kožní není však ani jednotný, ani
stejně kvalitní. Velmi značný rozdíl
jest jak v jakosti mezi různými druhy usní,
tak i při každé jednotlivé usni, jelikož
každá useň má okrajové plochy
horší jakosti, které se pro výrobu vojenské
obuvi naprosto nehodí a které tvoří
značný díl (až 20%) usně. Právě
tato okolnost působila by největší obtíže
při výpočtu spotřeby materiálu
a zhodnocování zbylých odpadů, jakož
i při zkoušení hotových výrobků.
Vojenská správa zadává drobným
živnostníkům ve formě distribuce 60%
veškeré vojenské obuvi. Zbývající
menší část zadává se výrobě
průmyslové cestou veřejné soutěže.
Od tohoto způsobu zadávání nemůže
vojenská správa z důležitých
vojenských zájmů ustoupiti.
Stížnosti, týkající se postupu
při přijímání hotové
obuvi vojenskými orgány, byly důkladně
vyšetřeny. Bylo zjištěno, že v některých
případech odevzdaná obuv skutečně
vykazovala určité vady, pro které ve smyslu
platných předpisů nemohla býti přijata,
nebo mohla býti přijata jen se srážkou.
Byly to ponejvíce vady materiální jako obřídlá
svrškovice, obřídlé podešve, slabé
jazyky, obřídlé podkůvkové
výplně a j., kdežto menší vady
konfekční byly tolerovány. Hlavní
příčinu uvedených vad nutno hledati
mimo jiné i v okolnosti, že výrobci nejsou
dostatečně obeznámeni se zvláštnostmi
vojenské obuvi, na kterou se kladou daleko větší
požadavky, než na obuv občanskou. Jest také
třeba; aby si zájemci včas opatřili
poslední popisy, střihy a ofertní vzory vydané
vojenskou správou a nepracovali, jak se skutečně
stalo, podle vzorů neplatných.
V Praze 27. května 1929.
Pěstitelé lnu, majitelé tíren a průmyslníci
zabývající se zpracováním lnu,
poukazujíce na neblahý stav domácího
lnářství všeobecně známý
a podrobněji vylíčený též
na př. v návrhu senátora.A. Scholze a druhů
č. t. 111 senátu NS. z r. 1926 předložili
v r. 1927 vojenské správě memorandum s návrhy
na podporu domácího pěstění
této jediné vláknité rostliny, kterou
možno pěstovati v tuzemsku.
Vojenské správa má zájem na pěstění
lnu a zároveň snahu, aby byla zachována v
tomto oboru soběstačnost našeho státu
pro případ války. Proto po bedlivém
studiu a jednání dala souhlas ke zřízení
zvláštní společnosti s ručením
omezeným, která by vzala na sebe závazek
odebírati od domácích pěstitelů
plné množství vytřeného lnu domácí
provenience a vyráběti lněné zboží
pro armádu.
Vojenská správa sleduje v této věci
na prvém místě účel, aby získala
výrobce lněného zboží, kteří
by svojí výrobní a finanční
kapacitou nejen přesně a řádně
splnili běžné dodávky, nýbrž
hlavně udržovali zásoby lněného
zboží pro případ mobilisace, čehož
za dosavadního stavu nebylo možno docíliti.
V druhé řadě budou tímto způsobem
podporováni i domácí pěstitelé
lnu, poněvadž budou míti zajištěn
odbyt lnu své sklizně, a tím zároveň
bude zvelebena domácí produkce lnářská,
která vyžaduje podpory, aby byla udržena žádoucí
soběstačnost.
Obavy, že by vojenská správa byla vydána
na milost a nemilost výše uvedenému lnářskému
konsorciu, nejsou odůvodněny, poněvadž
vojenská správa v příslušné
smlouvě se zajistí proti každému poškození
a vyhradí si právo podrobně kontrolovati
výrobu i kalkulaci.
Jak patrno, jde tu jedině a výhradně o výrobu
a dodávky zboží lněného jako
jsou na př. těžké impregnované
plachtoviny, plachty na vozy a káry, látky na stejnokroje
a obvazový materiál. Proto jest vyloučeno,
aby družstva, jenž má interpelace na mysli, byla
jakýmkoliv způsobem poškozena, poněvadž
se touto výrobou nikdy nezabývala a zabývati
nebudou. I když bude s výše uvedenou společností
uzavřena zamýšlená t. zv. konsorciální
smlouva, která jest dosud ve stadiu pečlivého
studia a vyjednávání, budou drobným
družstvům zadávány i nadále dodávky
vojenského prádla jako dosud. Smlouva se bude dotýkati
toliko dodávek zboží lněného
a nikoliv bavlněného.
Ministerstvo národní obrany s družstvy vždy
počítalo a počítá a při
zadávání vojenských dodávek
nepouští nikdy se zřetele otázku nezaměstnanosti.
Že obavy pronesené v interpelaci nejsou odůvodněny,
jest nejlépe patrno z toho, že při letošní
soutěži vypsané na dodávku prádla
nebylo ani jediné soutěžící družstvo
opomenuto a všem v počtu 58 byla dodávka vojenského
prádla v celkové částce 198.000 souprav,
t. j. 60% veškeré potřeby zadána.
Z toho jest také patrno, že vojenská správa
nezostřuje proti platným předpisům
zadávací podmínky, neboť celá
právě zmíněná dodávka
byla zadána soutěžícím družstvům,
ač mohla býti vyčerpána zadáním
pouze prvním třem uchazečům, za ceny
levnější.
V Praze, dne 27. května 1929.
Zákonem ze dne 17. července 1919, č. 420
Sb. z. a n. o práci dětí jest ustanoveno,
že užívati ku práci dětí,
totiž hochů a dívek před dokonaným
14. rokem, nebo je jinak zaměstnávati jest dovoleno,
pokud jiná zákonná ustanovení neobsahují
omezení dalekosáhlejšího, jenom podle
ustanovení tohoto zákona.
Takovým "jiným zákonným ustanovením"
je zákon ze dne 19. prosince 1918, č. 91 Sb. z.
a n. o osmihodinné době pracovní, který
pamatoval na ochranu mladistvých zaměstnanců
a v § 10 výslovně stanoví, že v
podnicích, jmenovaných v §u 1 zákona
o osmihodinné době pracovní, nesmějí
býti zaměstnávány námezdně
děti, dokud neukončí povinné návštěvy
školní a nedosáhly věku 14 let.
Tímto zákazem námezdní práce
dětí je dostatečně zabezpečena
ochrana dětí před zneužíváním
jich v pracích, ohrožujících jejich
zdraví nebo tělesný vývoj ve velké
většině případů, které
přicházejí v úvahu. Zachovávání
tohoto zákonného předpisu je přísně
kontrolováno orgány živnostenské inspekce.
Zákon o práci dětí vztahuje se tedy
pouze na dětskou práci námezdní a
je jen doplněním předpisu zákona o
osmihodinové době pracovní. Jde tu o zaměstnávání
dětí pracemi v domácnostech a hospodářství
a o přidržování dětí k
výpomoci při domácké práci
výdělečné, přičemž
třeba podotknouti, že i tato domácká
práce podléhá živnostenské inspekci,
kterou je dětské práci v tomto oboru čeleno.
K pracem právě jmenovaným bývá,
jak potvrzují zkušenosti, používáno
dětí pouze rodiči nebo pěstouny. Že
by rodiče používali svých dětí
k těžkým pracem, ohrožujícím
zdraví nebo tělesný vývoj, nelze zpravidla
předpokládati. Děti vychovávané
u pěstounů jsou pěstounům svěřovány
skoro výhradně veřejnými orgány
péče o mládež nebo institucemi péče
dobrovolné, které vhodné rodiny s náležitou
opatrností vyhledávají, vedouce stálý
dohled nad dětmi jim svěřenými. Jest
tedy zneužívání dětí k
těžké práci v pěstounských
rodinách téměř vyloučeno. Zákroky
proti nesvědomitým rodičům anebo pěstounům
jsou úspěšně obstarávány
institucemi organisované péče o mládež,
u nichž jest ochrana mládeže v tomto smyslu z
hlavních jejich úkolů. Pouhý dozor
tu obyčejně k cíli nevede, nýbrž
je potřebí opatření přísnějšího,
zbavení nebo omezení otcovské moci a odstranění
dítěte z nebezpečného prostředí.
Při dnešním rozvoji oranisované péče
o mládež, který v době vydání
zákona o práci dětí nemohl býti
s bezpečností předvídán, není
zapotřebí ještě zvláštní
organisace dozoru nad dětskou prací.
Ministerstvo sociální péče, přihlížejíc
k těmto důvodům nevydalo dosud prováděcího
nařízení k zákonu ze dne 17. července
1919, č. 420 Sb. z. a n. a považovalo by za postačitelné,
upraviti zvláštní dozor v některém
specielním oboru dětské práce ministerským
výnosem, kdyby se v konkrétním případě
ukázala toho potřeba. Institucím organisované
péče o mládež, jichž úkolem
jest dozírati na mládež, byly jejich povinnosti
k dozoru nad dětskou prací znovu připomenuty.
V Praze, dne 25. května 7.929.
Zajištění nemajetných osob, starších
60 let, pro případ jejich neschopnosti k práci,
upravuje zákon ze dne 21. března 1929, č.
43 Sb. z. a n. o státních starobních podporách.
V Praze, dne 15. května 1929.
Podle prováděcího vládního
nařízení k zákonu o silničním
fondu připadá z 28 členů silniční
rady a ze stejného počtu náhradníků
na zástupce samosprávných sborů a
svazů 8 členů a stejný počet
náhradníků.
Při jmenování členů a náhradních
členů této skupiny silniční
rady bylo přihlíženo k tomu, aby zemské
výbory byly v silniční radě četněji
zastoupeny, neboť zástupce zemských výborů,
jmenované do silniční rady, třeba
pokládati za povolané znalce územní
samosprávy, kteří jsou také důkladně
obeznámeni se silničními poměry v
jednotlivých okresech.
Pokud jde o národnostní poměr složení
silniční rady, mohl jsem se ovšem jen říditi
výsledky úředního sčítání
lidu a přihlížeti k nim jen přibližně.
Kteří členové silniční
rady jsou německé národnosti, nepokládám
za nutné uváděti, protože jsem při
jejich jmenování mohl přihlížeti
k této okolnosti jen podle ústních informací,
neměl jsem však příčiny konati
v této věci nějaké úřední
šetření.
V Praze dne 18. června 1929.