II. volební období. | 8. zasedání. |
I. posl. Hakena a soudr. vládě o přeřazení
města Štětí n. L. do stupnice C činovného,
II. posl. Landové-Štychové a soudr. min. spravedlnosti
o pronásledování Mezinárodní
rudé pomoci v Československu,
III. posl. inž. Kalliny a druhů min. vnitra o úplně
neodůvodněném zákazu konati okresní
tělocvičnou slavnost IV. okresu hornochebské
tělocvičné župy v Jáchymově,
IV. posl. Simma a druhů min. financí, že se
nepřihlíželo k městysu Vratislavicím
nad Nisou při přeřaďování
některých míst v Libereckém okrese
do jiných skupin činovného,
V. posl. Szentiványiho a druhov min. národnej obrany
o invalidnej rente Štefana Loderera v Lučenci,
VI. posl. Grünznera a soudr. vládě o poskytnutí
diet na cesty z bydliště do služebního
místa,
VII. posl. Pohla a soudr. předsedovi vlády, že
ministerstvo železnic (správa státních
drah) odpírá Státnímu úřadu
statistickému potřebná data,
VIII. posl. Grünznera, de Witte a soudr. vládě
o provedení učitelského zákona,
IX. posl. Geyera, inž. Junga a druhů min. vnitra,
že ašský okresní úřad proti
právu potrestal mladistvé,
X. posl. dr. Schollicha a druhů ministrovi věcí
zahraničních o násilném chování
polských státních příslušníků
v Českém Těšíně,
XI. posl. Geyera, Simma a druhů min. školství
a nár. osvěty o zřízení školy
s českou vyučovací řečí
ve Stráži, ve školním okrese kadaňském
a jejím umístění v tamější
německé obecné škole,
XII. posl. dr. Schollicha a druhů min. vnitra o sbírání
příspěvků na ozdravovnu státních
policistů,
XIII. posl. Simma a druhů min. vnitra o nesnesitelných
poměrech, které způsobil kominík Václav
Blecha v Jablonci n. N.,
XIV. posl. Bergmanna, Zeminové, Špatného, dra
Klapky a druhů min. financí o ukládání
přímých daní na rok 1928,
XV. posl. dra Uhlíře, Buřívala a druhů
min. školství a národní osvěty
o stavbě české školy v Hostinném,
XVI. posl. Knejzlíka, Hrušovského a druhů
min. spravedlnosti o naprostém nedostatku soudců
a pracovních sil u okresního a krajského
soudu v Berehově,
XVII. posl. Buřívala a druhů předsedovi
vlády Frant. Udržalovi o postavení obytných
domů pro státní zaměstnance ve Šluknově,
XVIII. posl. Vobecké a soudr. min. vnitra o neslýchaném
rozehnání účastníků
komunální konference I. kraje KSČ,
XIX. posl. Kršiaka, Kopasze a súdr. min. zdravotníctva
a financií vo veci onemocnenia robotníkov na tyfus
v Trebišově v štátnom cukrovare,
XX. posl. Buřívala, Procházky, Bergmanna
a druhů předsedovi vlády, ministru železnic
a ministru financí o vyrovnání platových
nesrovnalostí železničních zaměstnanců
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, vzešlých
v důsledku zrušení smlouvy o slovenské
úpravě po převodu do nových platů.
Přes to, že okolí města Štětí
jest převážnou většinou zemědělské,
neprojevuje se tato okolnost v cenách životních
potřeb původu zemědělského.
Z toho jest patrno, že značný počet
zaměstnanců státního a učitelstva
národních škol, kteří jsou služebně
vázáni na Štětí, jest těmito
poměry poškozován a snaží se všemoženě,
aby se dostal do města s výhodnějšími
existenčními podmínkami po př. do
města, kde za stejných existenčních
podmínek má jiné výhody (střední
školy v místě a pod.).
Podepsaní se táží:
Proč vláda nepřeřazuje město
Štětí do skupiny C činovného?
Je si vědoma toho, že státní úředníci
nebudou nadále sloužiti buržoasii za mizerné
služné, nýbrž že si spolu s revolučním
proletariátem všemi prostředky vybojují
zlepšená svého postavení?
V Praze dne 21. června 1929.
V poslední době množí se případy,
že orgány veřejné správy, zejména
policie a četnictva zasahují proti organisaci a
funkcionářům Mezinárodní rudé
pomoci v Československu. Čím dále
tím více vyniká úmysl veřejné
správy zcela dle fašistického programu, znemožniti
dělnictvu a proletariátu vůbec nejen jakoukoliv
preventivní akci proti fašismu, bílému
teroru, proti kapitalistické třídní
justici a válečnému nebezpečí,
ale i pouhou proletářskou sebeobranu. Zejména
policajtský režim na Slovensku a zakarpatské
Ukrajině snaží se velmi horlivě, aby
persekucí a policejními šikanami pracovníků
Rudé pomoci odradil a zastrašil proletářské
vrstvy, sympatisující s Rudou pomocí a poskytující
jí akční a finanční podporu.
Biřici bratislavského policejního ředitelství
neváhají napadati dělníky pro pouhé
nošení odznaku Rudé pomoci a její legitimace,
pokutujíce je i tehdy, když tyto předměty
najdou při kapesní prohlídce. Jako důvod
udávají vždy, že Rudá pomoc je
organisací "tajnou". To je ovšem "důvod"
hodný jen režimu nezatíženého byť
i tou nejprimitivnější politickou znalostí
a morálkou, režimu fašistického. Je přece
veřejně známo, že Rudá pomoc
existuje v měřítku mezinárodním
již od roku 1922, v Československu od počátku
roku 1925. Od svého vzniku vyvíjí Rudá
pomoc v Československu činnost zcela zjevnou, postavenou
do služeb mimostranických potřeb proletářské
třídy. Stará se o záležitosti
morální a hmotné podpory rodin, postižených
trestními následky hospodářských
a politických bojů proletariátu, organisuje
poskytování odborné právní
ochrany a politický boj za právo asylu pro proletářské
politické uprchlíky ze zemí bílé
hrůzy a fašismu, a organisuje také politický
boj proti fašismu a proti každému válečnému
nebezpečí, z fašismu vyrůstajícímu.
Orgány veřejné správy v ČSR
a zvláště censura dobře vědí,
že Rudá pomoc má za sebou již velmi bohatou
veřejnou publikační činnost a že
vydává svůj časopis. Orgány
veřejné správy sledují také
již po celá léta i shromažďovací
činnost Rudé pomoci, vysílajíce do
jejích schůzí své komisaře.
Orgány veřejné správy, a to i ty nejvyšší
obeznámily se s Rudou pomocí z bezprostřední
blízkosti při jejích intervenčních
a petičních akcích. Jeden z prvních
státních zástupců súčastnil
se osobně i veřejné disertace o právech
politických vězňů, pořádané
Rudou pomocí po agitaci veřejně vylepovanými
plakáty, letáky a opětovnými novinářskými
zprávami. Nesčetné množství projevů
Rudé pomoci vzato bylo veřejně i úředně
na vědomí právě tak, jako všechny
jiné běžné akce politického rázu.
To uvádíme proto, aby již z tohoto stručného
přehledu bylo zjevno, jak nesmyslný jest bratislavský
policejní "knif", že Rudá pomoc jest
orgainisací "tajnou". A tu musíme poukázati
k smutnému faktu, že zfašisovaná policie
a četnictvo vede celé to persekuční
tažení proti Rudé pomoci jen proto, aby zakryly
svou vlastní tajnou a protizákonnou činnost,
spočívající v týrání
proletářských politických delikventů
mezi stěnami policejních separací, a aby
přispěly k ututlání nelidsky zlého
nakládání s politickými provinilci
ve vyšetřovací a soudní vazbě,
křiklavé případy policejní,
četnické a vězeňské libovůle,
stejně jako pokusy o anulování práva
asylu pro politické emigranty ze zemí bílé
hrůzy a fašismu opravňují existenci
Mezinárodní rudé pomoci v Československu,
a proletariát ČSR jest si také dobře
vědom, že existence Rudé Pomoci jest dobře
odůvodněna jeho hospodářskou i politickou
situací, a že se bez ní prostě neobejde.
Tážeme se proto pana ministra vnitra:
1. Ví o šikanách a persekucích pracovníků
Mezinárodní rudé pomoci v Československu?
Zná na př. praktiky policie v Bratislavě,
Litoměřicích, Vlachovu Březí,
Košic atd.?
2, Kterak míní pan ministr poučiti orgány
veřejné správy, že Mezinárodní
rudá pomoc může i v Československu existovati
na stejném podkladě a v rámci stejných
zvyklostí právě tak, jako kterákoliv
jiná politická masová organisace?
V Praze, dne 19. června 1929.
Německý tělocvičný spolek v
Jáchymově podal dne 3. května t. r. okresní
politické správě žádost, aby
mu povolila konati okresní tělocvičnou slavnost.
Okresní politická správa, v jejímž
čele jest vrchní rada dr. Loser, považovala
za nutno, dovolávajíc se čl. 2 zákona
ze dne 14. června 1927, zakázati tuto okresní
tělocvičnou slavnost v navrhovaných rozměrech.
Kdo zná poměry, ví, že zde jde jen o
onu malichernou a nesmyslnou politiku popichování,
kterou pan president státu nedávno velmi případně
označil výrazem "hloupá". Zákaz,
jejž vyslovil pan okresní hejtman, nebo omezení
rovnající se zákazu jsou tak nesmyslná
a neodůvodněná, že lze poznat, že
se zde svévolně užilo jen ztrnulých
paragrafů, aby se mohlo překážeti rozvoji
německého tělocviku. Jest příznačné,
že se na témže místě a v témže
čase konala před 2 lety tělocvičná
slavnost Sokola a rovněž za hlavní sezony v
r. 1928 konala se pod předsednictvím pana okresního
hejtmana dr. Losera slavnost okresního hasičského
svazu, a nedošlo při tom k žádnému
porušení veřejného klidu nebo pořádku
ani k porušení lázeňského provozu.
Ale budiž poukázáno i na to, že loni v
hlavní sezoně v Karlových Varech, v době,
kdy tam, bylo asi 14.000 lázeňských hostů,
byla povolena slavnost dělnického tělocvičného
spolku s veřejným průvodem ulicemi, jehož
se účastnilo nejméně 7.000 osob. Ovšem
že ani zde nelze mluviti o porušení lázeňského
provozu.
To samo dokazuje, že se jáchymovská okresní
politická správa úplně neoprávněně
pokouší dělati těžkosti německému
tělocvičnému spolku, zatím co podle
zákonitých ustanovení byla by povinna podporovati
všechny snahy směřující k tělesné
zdatnosti našeho mladého dorostu.
Podepsaní se tedy táží:
1. Jest pan ministr ochoten poučiti okresní politickou
správu, že příště nemá
vydávati takových neoprávněných
zákazů právem rozhořčujících
domácí obyvatelstvo a
2. byl-li by pan ministr ochoten působiti na zemský
úřad, aby plně vyhověl odvolání
proti tomu podanému?
V Praze dne 27. května 1929.
Vládním nařízením ze dne 14.
září 1928, č. 163 Sb. z. a n. byly
některé obce zařazeny do vyšší
skupiny míst pro výměru činovného
a mezi jinými i v libereckém okrese, kde byly přeřazeny
obce: Františkov, Janův Důl, Horní Růžodol,
Rochlice u Liberce, Růžodol I a Ruprechtice.
Zvláštním jest, že se při této
akci naprosto nepřihlíželo k obci Vratislavicím
nad Nisou, ačkoliv ze všech předběžných
prací pro přeřazování akcí
bylo lze usuzovati, že se tak stane. Obec Vratislavice nad
Nisou byla vyzvána, aby předložila ceníky
nutných potravin a předmětů potřeby,
a také této výzvě včas vyhověla.
Jak výmluvně dokazuje právě příslušný
materiál, jejž zaslala rozhodujícím
úřadům, jest naprosto nutno přeřaditi
Vratislavice do vyšší skupiny míst než
do třetí, ve které dnes jsou. Předložené
ceníky zřetelně prokázaly, že
ceny potravin a předmětů potřeby ve
Vratislavicích nad Nisou jsou znamenány o 5 - 10%
výše než dokonce v Liberci, že se existenční
poměry státních zaměstnanců
a učitelů vytvářely naprosto stejně
jako ve výše zmíněných místech
a že i po zásadní stránce dlužno
Vratislavice přeřaditi, poněvadž toto
místo se svými 7.000 obyvateli jest vřazeno
do velké liberecké sídelní oblasti.
Jest proto nutno, aby Vratislavice nad Nisou byly zařazeny
do vyšší skupiny činovného. Interpelanti
táží se tedy pana ministra, je-li ochoten toto
přeřazení provésti?
V Praze dne 6. června 1929.
Štefan Loderer, príslušný do Levíc,
bytom v Lučenci, elektrotechnik, konal svoju aktívnu
vojenskú službu u ťažkého delostreleckého
pluku čís. 303 vo Vysokom Mýte, kde nastúpil
službu v októbri r. 1924. Po čas svojej vojenskej
služby dňa 21. apríla 1925, keď pri vyťahovaní
diel z remís brzda jediného dela pri ťahaní
na svahu ku dvoru vypovedela službu, a kamarátov,
ktorí delo zpredu ťahali, ohrožovalo nebezpečie,
že sa dostanú pod delo a toto ich pohmoždí.
Vtedy Štefan Loderer, ktorému boha sverená
brzda, s napiatím svojich síl snažil sa so
strany regulovateľnú brzdu dela, súceho v pohybe,
za každú cenu zatiahnuť, aby sa tým predišlo
nehode, medzitým však na svahu kameňom vydláždenom
zklsol a dostal sa pod kolo dela.
Ťažko ranený prevezený bol do vojenskej
nemocnice, kde ho liečili do 25. septembra 1925, aniž
by však boli sa snažila dôkladným a obozretným
lekárskym vyšetrením zistiť, zda bremeno
vo váhe mnoha metrákov nespôsobilo zranenie
vnútorné, zlomenie kosti? Len zovňajšie
ho ošetrovali a vyšetrili ranu Štefana Loderera
na nohe a keď sa rana zovne zahojila, prepustili ho z nemocnice
ako uzdraveného s poznámkou, že následkom
úrazu toho nehodí sa síce viac ku žiadnej
vojenskej službe, avšak, že je práce a zárobku
schopný.
Ono sa aj zdalo, že zdravotný stav Loderera je skutočne
dobrý, nastúpil zamestnanie, pracoval, aniž
v ranenej nohe mimo nepatrnejších pichlavých
bolestí bol niečo iné pociťoval, týmto
však na radu ošetrujúceho lekára vojenské
nemocnice pozornosť nevenoval, myslel si, že - ako bo
riekol jeho lekár vo vojenskej nemocnici - sú to
také reflexy, ktoré následkom úplného
vraj vyliečenia vôbec žiadnej dôležitosti
nemajú a behom času úplne sa ztratia. V septembri
r. 1926 odcestoval na návštevu svojich príbuzných
do Hatvanu a tam neočekávane a z nenadania dostavili
sa dňa 11. septembra 1926 prudké bolesti do nohy
v okolí rany, za niekoľko hodín dostal vysokostupňovú
horúčku a bolo mu tak zle, že na lekársku
radu ihneď odviezli ho do nemocnice v Budapešti. (Telep
- ulica), kde ho podrobili náhlej operácii. Pri
operácii bolo zistené, že rana, o ktorej sa
vo vojenskej nemocnici vo Vysokom Mýte tvrdilo, že
je zahojená - vôbec nebola zahojená, lekárske
vyšetrenie a ošetrovanie bolo nedostatočné,
ošetrujúci lekár opomenul ranu röntgenovať
a tedy nezistil a ani nemohol zistiť, že pri nehode
privodilo delo tiež kontuziu stehennej kosti Loderera, a
ač sama od seba srastla, predsa v rane následkom
opomenutia lekára zostaly triesky z kostí, a ich
ponechanie vo stehne zapríčinilo taký ťažký
zápalový proces, že ač v septembri 1926
v Budapešti boly tieto triesky operatívnym zásahom
odstránené a menovaný skoro tri mesiace bol
v nemocnici, a potom ešte dva mesiace ležiaci pacient
v domácom ošetrovaní v Budapešti, a 5.
februára musel sa podrobiť novej operácii v
nemocnici Sv. Štefana v Budapeští, ležal
zase 5 mesiacov v nemocnici a tedy skoro dva roky ho čo
najdôkladnejšie ošetrovali, jeho ozdravenie predsa
sa nedostavilo; ošetrujúci lekári, ktorí
ho operovali, konštatovali u nebo zápal morku, ktorý
sa už vyliečiť nedá, a tedy príčinou
stále trvajúcej ťažkej choroby podľa
lekárskej konštatácie je úraz utrpený
vo službe vojenskej, a to že ošetrovanie vo vojenskej
nemocnici dialo sa povrchne a s ťažkým lekárskym
opomenutím.
Štefan Loderer je už od rokov v stálom liečení,
do jeho stehennej kosti je vstrčená stále
kaučuková rúrka, ktorú sa denne odvádza
hnis z morku, - Loderer môže pracovať len občas
a to len ľahčiu prácu, vo všeobecnosti
je však práce a zárobku neschopný a
podľa lekárskeho odborného dobrozdania ranená
noha bude musieť byť v blízkej budúcnosti
od trupu amputovaná.
Keď Štefan Loderer bol dňa 5. augusta z nemocničného
ošetrovania v Maďarsku prepustený, odcestoval
na svoje bydlisko do Lučenca, a svoju žiadosť
o priznanie jeho nároku na rentu a o jej poukázanie
podal u okresného úradu pre pečlivosť
válečných poškodencov v Lučenci.
A napriek skutkovému stavu, ktorý sme vyššie
líčili a je aj úradom známy, jeho
žiadosť bola jak nižšej tak na odvolanie i
vo vyššej stolici zamietnutá preto, že vraj
žiadosť neskoro podal, lebo vraj túto mal podať
do jednoho roku odo dňa, kedy bol z vojenskej služby
prepustený.
Je pravda, že Štefana Loderera prepustili z vojenskej
služby 25. septembra 1925 a svoju žiadosť o rentu
podal až asi 5. či 10. augusta 1927, tedy po predpísanom
jednom roku, - z vyššie uvedených je však
patrné, že Štefan Loderer nedopustil sa tým
opomenutia, lebo veď povrchné lekárske ošetrovanie,
ktorým vážna a nebezpečná, laikom
nepoznateľná strana úrazu bola utlmená,
bolo príčinou toho, že Loderer až po uplynutí
jednoročnej lehoty prišiel, ba mohol prísť
k povedomiu svojej invalidity, a že až vtedy mohol predložiť
svoju žiadosť o invalidnú rentu.
Štefan Loderer poctive konal svoju vojenskú povinnosť,
utrpel úraz vo službe, jeho statočný
cit pre povinnosť je príčinou, že sa zmrzačil
a že v blízkej budúcnosti príde aj o
nohu, je tedy povinnosťou vojenského eráru,
aby jeho invaliditu uznal, jeho invalídnu rentu so zpätným
účinkom ustálil a vyplácal a náklady
jeho nemocničného ošetrovania a operácii
hradil.
Na základe toho tážeme sa veľaváženého
pána ministra národnej obrany:
1. Či ste ochotný vec Štefana Loderera súrne
dať prejednať a jemu s priznaním nároku
na invalidnú rentu túto rentu zpätmo poukázať?
2. Či ste ochotný zakročiť, aby Štefanovi
Lodererovi boly hradené útraty, vzniklé ošetrovaním
v nemocnici v Budapešti a vznikajúce od tých
čias ešte stále?
3. Či ste ochotný poskytnúť garancie,
že následky úrazov a chorôb, utrpených
vo službe vojenskej, nebudú zostrené v dôsledku
nesvedomitého povrchného lekárskeho ošetrovania?
V Prahe, dňa 12. júna 1929.
Poněvadž byly zrušeny zastupitelské okresy,
podstatně se změnily služební hodiny
státem převzatých okresních zaměstnanců
a především jejich služební místo.
Pokud nebydlí v sídle okresního politického
úřadu, jsou nuceni konati kilometrové cesty
do svého nového služebního místa.
Na přestěhování nelze většinou
pomýšleti pro nedostatek bytů. Poněvadž
se tito úředníci nemohou v poledne vraceti
do svého bydliště, vznikají pro ně
novým rozdělením služby nejen výdaje
na cestu, nýbrž i na stravování. Takto
vzrostly jejich výdaje, jistě skromně odhadnuto
na 200 - 300 Kč měsíčně; při
nízkých platech těchto úředníků
zatěžuje je tento peníz nesnesitelně.
Jest tedy nutno, aby úředníci, kteří
pro změnu správní organisace nebo i z jiných
naléhavých důvodů bydlí mimo
své služební místo, dostali náhradu
vyšších výdajů, vzniklých
z této okolnosti.
Když Svaz veřejných zaměstnanců
v této věci zakročil, zemský úřad
v Praze postavil se na stanovisko, že podle usnesení
ministerské rady ze dne 19. července 1919 patří
diety jen těm státním zaměstnancům,
kteří bydlí odděleně od své
rodiny, poněvadž musejí vésti dvojí
domácnost, kdežto podle výnosu ministerstva
vnitra ze dne 23. února 1921, č. 9789 zaměstnanci,
kteří denně z bydliště rodiny
dojíždějí do služebního
místa, takového nároku nemají.
Takové rozlišování není však
věcně odůvodněno. Lze přiznati,
že úředníci v prvním případě
mají vyšší výdaje na stravu a byt,
zato však nemají denních výdajů
na cestu do služby a zpět. Kromě toho rozdíl
ve výdajích mohl by odůvodniti jen odstupňování
diet, nikoliv však jejich odepření.
Proto se tážeme vlády:
Je-li ochotna změniti usnesení ministerské
rady ze dne 19. července 1919 a předpisy o dietách
státních zaměstnanců tak, aby i těm
zaměstnancům, kteří jsou nuceni denně
do svého služebního místa dojížděti,
byly přiznány diety nebo aspoň přiměřený
paušál?
V Praze dne 13. června 1929.
V XI. plenární schůzi státní
statistické rady konané dne 5. června 1929
byl mezi jiným také projednáván rozvrh
práce pro rok 1930. Při projednávání
tohoto bodu tázal se poslanec Adolf Pohl, proč v
dopravní statistice není pamatováno na zprávy
o dopravě na železnicích. Předseda Státního
statistického úřadu dr. Auerhahn prohlásil
ve své odpovědi na tuto otázku, že ministerstvo
železnic odpírá dodati Státnímu
statistickému úřadu podklady požadované
pro statistiku a že trvá na vydání své
vlastní statistiky. Předseda při tom dále
poznamená, že dosud konaná jednání
k ničemu nevedla.
Podepsaní pokládají stanovisko ministerstva
železnic k Státnímu úřadu statistickému
za úplně nezákonité.
Tohoto odmítavého stanovisko ministerstva železnic
nelze tím spíše pochopiti, když ministerstvo
železnic uveřejňuje v denních časopisech
statistická data s nadpisem: "Železnice ve světle
čísel", a dokonce i placenými inseráty
v denních časopisech uveřejňuje číslice
dopravy příjemné železniční
správě. Odmítavé stanovisko ministerstva
železnic ke Státnímu úřadu statistickému
lze chápati jen tak, že ministerstvo železnic
odpírá dodati Státnímu úřadu
statistickému data o železniční dopravě,
jež si přeje ministerstvo železnic z nějakého
důvodu zamlčeti. A i když předseda státní
statistické rady v této své svrchu uvedené
odpovědi na dotaz poslance Pohla na konec prohlásil,
že doufá, že jednání s ministerstvem
železnic na konec přece jen budou úspěšná,
dlužno konstatovat skutečnost, že dopravní
statistika Státního úřadu statistického
za rok 1930 bude obsahovati všechna data, jen ne železniční
dopravy. Že tím celá dopravní statistika
Státního úřadu statistického
jest úplně bezcenná, jest rovněž
tak zřejmé, jakože jest naprosto nemožné
srovnání s publikacemi úřední
statistiky zahraniční. Zdráhání
ministerstva železnic dodati Státnímu úřadu
statistickému podklad pro dopravní statistiku, musíme
nazvati zřejmou sabotáží úřadu
zřízeného zákonem, který jest
vám, pane ministře, jako předsedovi vlády
podřízen. Každý státní
občan, který se zdráhá vydati podklady
pro statistiku, jichž se dožaduje Státní
úřad statistický, může a bude
k vydání donucen trestem na základě
zákonné pravomoci. Smí a může
se tomuto zákonitému závazku vyhnouti státní
úřad, v tomto případě ministerstvo
železnic?
Předkládajíce panu předsedovy vlády
tento dotaz, aby na něj odpověděl, tážeme
se ho dále:
Jest ochoten postarati se, aby ministerstvo železnic vydalo
Státnímu úřadu statistickému
požadované podklady pro dopravní statistiku
ve formě, jak si toho tento úřadu přeje,
a to tak včas, aby výsledky dopravní statistiky
o železnicích mohl Státní úřad
statistický zpracovati ještě v roce 1930?
Jest ochoten podřízený mu Státní
úřad statistický vzíti do ochrany,
aby mu jiné státní úřady, v
tomto případě ministerstvo železnic,
nepřekážely při výkonu jeho činnosti,
místo aby jej podporovaly?
Jest ochoten postarati se, aby státní úřady
co nejrozsáhleji podporovaly Státní úřad
statistický?
V Praze, dne 11. června 1929.
Zákonem čís. 104/1926 bylo uloženo vládě
za povinnost, aby vydala zvláštní nařízení
k §§ 17 (přizpůsobení služební
pragmatiky státních učitelů zvláštních
služebním poměrům učitelů
obecných a občanských škol) a §
23 (započtení pro zvýšení služného),
§ 24, odst. 1 (výše příjmu učitelů,
jejichž jedno dítě dlužno pokládati
za zaopatřené), § 26, odst. 1 (odhad naturálních
příjmů učitelů, kteří
nejsou vedoucí) a § 27 (náhrada služebních
výloh a vyměření požitků
za substituce) a § 32 (přizpůsobení
předpisů platných pro státní
úředníky o odpočivných a zaopatřovacích
platech zvláštním poměrům učitelů
obecných a občanských škol).
Tento zákonitý příkaz splnila vláda
dosud jen, pokud jde o § 17. Ačkoliv od vydání
svrchu uvedeného zákona uplynuly již téměř
tři roky, vláda až dosud úplně
zanedbala povinnost uloženou jí novým učitelským
zákonem pokud jde o ostatní jeho paragrafy svrchu
uvedené.
Toto opominutí vlády pociťuje se zvláště
tísnivě pokud jde o předpis §§
23 a 27.
Poněvadž vláda stále ještě
neustanovila podle § 23, kterou dobu ztrávenou mimo
veřejnou školní službu dlužno započítati
pro postup učitelů obecných a občanských
škol, učitelů, kteří byli ustanoveni
po 1. září 1919, nezapočítává
se pro postup ani vojenská služba, ani doba, po kterou
působili na soukromých školách, ani
doba, po kterou byli zaměstnáni u jiných
úřadů nebo ústavů. Tento stav
naprosto neslučitelný s pojmem řádné
správy, vyžaduje naléhavé nápravy.
Tážeme se tedy:
1. Ví pan předseda vlády o těchto
naprosto neudržitelných poměrech?
2. Jest ochoten učiniti opatření, aby ihned
byla vydána aspoň obě posléze uvedená
nařízení se zpětnou platností
od 1. ledna 1926, a to tak, aby se prospěchu z nich dostalo
i učitelům ustanoveným před 1. lednem
1926?
V Praze, dne 11. června 1929.