Po jakémsi klidu množí se poslední dobou
případy, že státní policie nebo
četnictvo zadržuje, udává a trestá
příslušníky stran, ale také lidi
politicky neorganisované, poněvadž nosí
turistické obleky, odznaky atd., což dozorčí
orgány považují za nedovolené nošení
stejnokrojů. Po této stránce jsou zvláště
horlivé dozorčí orgány v politickém
okrese ašském, které v každé hnědé
turistické košili nebo v každé šedivé
nebo zelené tak zvané haleně vidí
nedovolený šat. Tak ašský okresní
úřad trestním nálezem ze dne 16. května
1929, č. 12.472 odsoudil šest mladíků
k pokutám po 50 Kč, protože nosili neschválený
spolkový oděv. Podle rozhodnutí nejvyššího
správního soudu v Praze, jež bylo uveřejněno
i v denním tisku (viz m. j. časopis "Der
Tag", číslo 72 ze dne 12. dubna 1929
a časopis "Sudetendeutsche Tageszeitung",
číslo 89 ze dne 16. dubna 1929), jest ministerské
nařízení ze dne 26. února 1927, č.
79, na němž se zakládá trestní
nález ašského okresního úřadu,
neplatné a podle odůvodnění nejvyššího
správního soudu nemělo býti vydáno,
poněvadž ministerstvo k tomu nebylo zákonem
zmocněno a všechna rozhodnutí, jež se
na tomto nařízení zakládají,
jsou nezákonná. Trestní nález ašského
okresního úřadu, jenž se rovněž
zakládá na tomto neplatném nařízení,
jest tedy také neplatný, a toho se mladící
při svém osobním výslechu dovolávali.
Ašský okresní úřad nevzal však
na vědomí, když se mladící dovolávali
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu a to proto, poněvadž prý o tomto rozhodnutí
nejvyššího správního soudu neví.
Proto však rozhodnutí zůstává
platné a trestní nález proti Vilému
Hambachovi, Rudolfu Mehnertovi, Ervínu Mühlingovi,
Ervínu Möcklovi a Arnoštu Riedlovi, všem
z Rossbachu, a proti Karlu Ungrovi z Aše jest nezákonitý,
nač jmenovaní ve svém odvolání,
v zákonité lhůtě podaném, také
výslovně poukázali.
Podepsaní se tedy táží:
1. Jest pan ministr ochoten uvědomiti okresní úřady,
zvláště ašský, o rozhodnutí
nejvyššího správního soudu o ministerském
nařízení ze dne 26. února 1927, č.
79?
2. Jest pan ministr ochoten přikázati, aby zákonem
neodůvodněný trestní nález
proti jmenovaným šesti osobám byl zrušen
a provedení jeho zastaveno?
V Praze dne 12. června 1929.
V Polském Těšíně jest již
od 6. května 1929 vzpoura a válka band proti domácímu
obyvatelstvu, rozpoutaná nynějšími posluchači
zemědělské školy, a projevující
se teroristickými činy, poškozováními
vývěsních štítů, vnikáním
do divadel a biografů, hrubým vystupováním
ve veřejných místnostech a ohrožováním
domácího obyvatelstva. Tyto teroristické
činy začínají již také
sahati přes hranice, neboť posluchači svrchu
uvedené školy pokračují ve své
taktice z Polského Těšína také
v Českém Těšíně strhujíce
německá oznámení, vrážejíce
do chodců a vystupujíce násilně při
spolkových podnicích v Českém Těšíně.
Dokonce i Schillerův pomník v Českém
Těšíně musil být hlídán,
poněvadž se připravoval útok těchto
band na onen pomník. Pohraniční četnictvo
a městská policie z Českého Těšína
zatkla několik posluchačů této školy
ozbrojených revolvery, přecházejících
přes hranice a posluchače, kteří se
ve veřejných místnostech dopouštěli
násilnosti. Již při posledních okresních
volbách žáci tohoto ústavu, strhujíce
volební plakáty na československé
půdě dopustili se hrubého zásahu do
práv obyvatelstva Československé republiky
a musili býti pohnáni před okresní
soud v Českém Těšíně.
Podepsaní se tedy táží:
Ví pan ministr o těchto událostech na československo-polském
pohraničí, které se opakují již
několik let? Co zařídil dosud pan ministr,
aby zabránil tomuto násilnému chování
polských státních příslušníků,
kteří ruší veřejný pokoj
spřáteleného státu? Jest pan ministr
ochoten zakročiti u zahraničního úřadu
ve Varšavě, aby zabránil všem dalším
násilnostem a učiniti opatření, aby
zemědělská škola ohrožující
pohraniční mír byla z Polského Těšína
přeložena?
V Praze, dne 18. června 1929.
Podle pozvání kadaňského okresního
úřadu z 10. května 1929, čís.
10.079 konalo se v obci Stráži úřední
ohledání o umístění zamýšlené
nové české školy v budově německé
obecné školy ve Stráži. Při tom
bylo navrženo, aby byla odňata síň 4.
třídy, proti čemuž protestovali zástupci
místní školní rady a obecního
zastupitelstva, a při tom se ohrazovali proti praktikám,
jichž se používalo při získávání
německých dětí pro českou školu.
Z poloviny vyhlédnuté učební síně
zřídila značným nákladem místní
školní rada před několika léty
školní kuchyň. Nejen že k tomu byla vyzvána
okresním školním úřadem, nýbrž
i veškeré obyvatelstvo to po léta žádalo
jako nezbytnou věc.
Ve Stráži jsou školní poměry takové,
že jsou tam děti z 80% dělnické, které
vystoupivše ze školy, musí jíti za výdělkem.
Tím dívky většinou nemají příležitosti
naučiti se vaření a řádnému
vedení domácnosti. Aby se čelilo tomuto nedostatku,
byla zřízena školní kuchyně.
Stala se požehnáním pro dorůstající
dívky a velice dobře se osvědčila
a proto obyvatelstvo není nikterak ochotno tohoto požehnaného
zařízení se vzdáti. Zbývající
část zmíněné školní
síně je zařízena jako čekárna
pro dětí docházející do školy
ve Stráži z Osvinova, Hrachové a Krondorfu,
aby si zvláště v zimních měsících
ušetřily v krátké polední přestávce
poměrně dalekou cestu a mohly snísti přinesené
jídlo v klidu a pod dozorem.
Obecní zastupitelstvo usneslo se již před delší
dobou, že zřídí opatrovnu. Tak má
se napraviti zlá nesnáz tím, že děti
dělnických rodičů budou opatřeny,
zatím co rodiče musí téměř
po celý den jeti za výdělkem. Dosud jsou
děti ponechávány nebezpečí
stále vzrůstající uliční
dopravy, jsouce co nejrůzněji ponechány samy
sobě, když se nepodaří opatřiti
potřebnou místnost, což jest překážka
nejzávažnější. Toto řešení
se zmaří příkazem, aby byly poskytnuty
místnosti pro zřízení české
školy. Neboť když se podaří tři
nájemníky bydlící v obecním
domě ubytovati jinak, budou takto získané
místnosti na návrh komise zabrány pro českou
školu místo pro německou opatrovnu.
Zřízení české školy ve
Stráži v německé školní
budově jest - jak prokázáno - nejen zbytečné,
nýbrž i provokací německého starousedlého
obyvatelstva. Neboť pokud jest dosud známo, budou
do této školy docházeti ze Stráže
jen tři české děti, kdežto ostatní
děti budou německé. Při získávání
dětí pro českou školu používalo
se u německých rodičů prostředků
a slibů, které musíme nazvati zavržitelnými.
Neméně než 9 německých rodičů,
když jim byla objasněna skutečná podstata
věci, spontánně odvolalo podpis, který
byl na nich vynucen nebo vymámen lživým vylíčením.
Tato odvolání byla učiněna také
písemně a budou-li žádána, mohou
býti předložena. Živnostníkům
bylo slíbeno, budou-li své děti posílati
do školy, že Češi budou vyzváni,
aby u nich kupovali a dávali si pracovati. Věc byla
líčena také tak, že děti německých
rodičů budou tak jako dříve vyučovány
hlavně německy a že to, čemu se učilo,
bude pouze přeloženo do češtiny a že
se tak podle nové metody budou vyučovati cizímu
jazyku. Podle ujištění dosavadních pánů
ministrů školství a národní osvěty
takového chytání duší pokládají
i Češi za zakázané a zavržitelné,
což mělo býti vysvětleno proponentům
české školy, zvláště tamnímu
železničnímu adjunktovi Toschnerovi. Neboť
rodičům, kteří jsou nějak zaměstnání
ve státní službě, hrozil přeložením
do českého kraje, nepodepíší-li
se na formulář, jemuž nerozuměli, a
který byl psán jen česky. V tom musíme
spatřovati, že se hrubě porušují
zaručená státoobčanská práva
svobody a ochrana, aby se zmohli svobodně rozhodovati i
ti němečtí statní příslušníci,
jichž existence jest ohrožena.
Jak patrno z výpisů z matrik a z nových zápisů,
počet německých školních dítek
rok co rok stále stoupá, takže již letos
počátkem nového školního roku
prvá třída nebude již moci pojmouti
nově přistouplé děti. Nynější
počet dítek 117 příštího
školního roku vzroste na 130, čímž
podle zákona bude nutno otevříti IV. třídu
nebo novou třídu pobočnou, pro níž
již dnes není místa. Žádati budovu
pro českou školní třídu se třemi
dětmi, a tím odníti školní kuchyň
a zmařiti zřízení opatrovny, to musilo
by veškeré obyvatelstvo nanejvýš roztrpčiti
a musilo by býti pociťováno opět jako
čin surového násilí.
Podepsaní se tedy táží:
1. Jest pan ministr ochoten zrušiti zamýšlené
zabrání místnosti v budově německé
školy ve Stráži, poněvadž překáží
nutnému rozvoji této školy?
2. naříditi, aby proti proponentům bylo zahájeno
vyšetřování, poněvadž jednak
nepravdivě, jednak s pohrůžkami shánějí
německé děti pro českou školu,
a aby toto chytání duší bylo náležitě
potrestáno?
3. Jest pan ministr ochoten odepříti schválení
návrhu na zřízení české
školy, jak pro finanční zatížení
obce, tak také státních peněz, poněvadž
jest zbytečná?
V Praze dne 12. června 1929.
V okrese novojičínském a jistě i jinde
se sbírají u soukromníků příspěvky
na stavbu ozdravovny pro státní policisty. Nechceme
pochybovati a zkoumati, zda jest nutno takový ústav
zříditi ale dlužno se postaviti proti tomu,
aby se do toho zatahovala veřejnost sbíráním
příspěvků. Vystavěti takovou
ozdravovnu jest především věcí
samého státu, jemuž přece výlučně
slouží služební výkony státní
policie. S druhé strany musí silně ohroziti
nestrannost státní policie, cítí-li
se zavázána vděčností k jednotlivcům
nebo firmám, dávajícím větší
příspěvky. Konečně většina
příspěvků dává se jen
nuceně proto, aby nikdo nebyl u státní policie
špatně zapsán, kdyby příspěvek
odepřel, zvláště když státní
policie může mu připraviti mnohé nepříjemnosti
a nesnáze. I proto jest nepřímý nátlak
nemravný a zavržitelný. Státní
policie měla by se rozhodně v zájmu své
služby a nutné nestrannosti zdržovati podobných
podniků, jako z téhož důvodu nelze schvalovati,
že státní policie v jednotlivých městech,
kde působí, pořádá v masopustě
plesy a podobné zábavy a tím nutí
všechny městské vrstvy, které jsou s
ní ve služebním styku nebo snad budou někdy
od ní něčeho potřebovati, aby se takových
slavností účastnily nebo k nim přispívaly.
Podepsaní táží se tedy pana ministra:
Víte, že se sbírají příspěvky
na ozdravovnu státní policie a považujete tento
postup za správný a za důstojný státní
policie?
Jste ochoten zastaviti toto sbírání příspěvků
jako nemravné a zakázati příště
i jiné podniky pořádané státní
policií?
V Praze dne 18. června 1929.
Majetníci domů z Jablonce n. N. poukazovali ve všech,
po léta podávaných stížnostech
městskému úřadu v Jablonci n. N. okresnímu
a zemskému úřadu jakož i ministerstvu
vnitra, na nesnesitelné poměry, které byly
v městě Jablonci n. N. způsobeny chováním
kominíka Václava Blechy. Věc se má
takto:
Václav Blecha měl kdysi kominickou koncesi se sídlem
v Tanvaldu - Šumburku. Pro způsob, jakým se
choval a vykonával svou živnost, stal se rychle neoblíbeným.
Docházelo k četným střetnutím
mezi Blechou a majetníky domů, v nichž vymetal,
a tyto srážky projevily se v čestných
stížnostech, jichž však příslušná
místa nedbala. Právě tímto trpným
chováním úřadů ve sporných
případech Václava Blechy proti domácím
pánům zhoršilo se zlo potud, že Blecha
vykonávaje svou živnost tím více stupňoval
svou bezohlednost. Konečně však majetníci
domů patřící k jeho tehdejšímu
kominickému okrsku tanvaldsko-šumburskému přece
dosáhli toho, že v tomto okresku byla zřízena
druhá kominická koncese a propůjčena
kominickému mistru Josefu Klikorkovi. Majetníkům
domů bylo dáno na vůli, aby použili
služeb jednoho z obou koncesionářů kominického
okrsku. Bylo přirozené, že majetníci
domů, které Blecha nemírně provokoval,
dávali si nyní práce vykonávati Klikorkou.
Tak Blecha zůstal brzy ve svém kominickém
okrsku bez zaměstnání.
Tyto události v Tanvaldu - Šumburku v Blechově
případě nebyly způsobeny žádným
úmyslem, rozhodně však nikoliv národnostním,
neboť Blecha, jenž jest české národnosti,
nalezl své největší protivníky
u českých majetníků domů v
národnostně smíšeném místě
svého okrsku. Mimochodem řečeno, byl jeho
nástupce, za jehož prací nastal klid v tanvaldsko-šumburském
okrsku, rovněž české národnosti.
Jedině vinou Blechy došlo k akci proti němu.
Blecha však nedospěl k likvidaci svého případu,
jež by jako spravedlivý trest byla bývala vhodným
prostředkem, aby mírnil své chování.
Události v Tanvaldu - Šumburku způsobily naopak
jen to, že jeho koncese bydla přeložena do Jablonce
n. N., kde nastalo nové rozdělení kominického
okrsku, podle něhož byl mu přidělen
určitý rayon. Již toto nové rozdělení
způsobilo mezi zájemníky všeobecnou
protestní náladu.
Mimo to Blecha ve svém novém stanovisku spíše
stupňoval než zmírnil své bezohledné
chování vůči stranám, které
mu udílely zakázky. Stížnosti proti
němu docházejí takřka hromadně.
Četné tyto stížností dokazují,
že Blecha ve svém povolání jedná
často neodpovědně a tak působí
nebezpečí, která mohou způsobiti poplach
v Jablonci n. N., jenž by byl velice vzdálen každého
osobního zaujetí proti Blechovi a jehož příčinou
by bylo výlučně věcné posuzování
možných katastrofálních důsledků
toho, jak Blecha vykonává kominickou koncesi.
Město Jablonec n. N., společenstvo kominíků
a obchodní a živnostenská komora v Liberci
zaujaly své stanovisko k vylíčeným
poměrům. Bohužel se dosud nepřistouplo
k řešení Blechovy otázky.
Interpelanti vedeni jsouce odpovědností, kterou
považují za svou povinnost, táží
se tedy pana ministra, co zamýšlí v této
věci učiniti?
V Praze dne 7. června 1929.
Při různých příležitostech
prohlásil již několikráte pan ministr
financí a též v denním tisku dala finanční
správa ohlásiti, že při ukládání
přímých daní a daně z obratu
a daně z přepychu na rok 1928 budou vyměřovací
úřady šetřiti přísně
všech ustanovení zákonných, aby nedošlo
opětně k tak křiklavým nesrovnalostem,
k jakým došlo při uložení těchto
daní na rok 1927.
V nynější době však vyskytují
se finanční správě různé
zjevy, které nesou všechny podstatné známky
chaotického, horečného spěchu, s jakým
byly ukládány daně na rok 1921, takže
budí v poplatnictvu oprávněné podezření
a obavy, že ani při vložení daní
na rok 1928 nebude šetřeno zákona, nebude dbáno
základních předpokladů řádné
politiky daňové: spravedlnosti, rovnoměrnosti
a únosnosti daňového břemene.
Tak na příklad v obvodu zemské finanční
správy v Čechách vydán byl presidiální
výnos všem berním správám jako
vyměřujícím úřadům,
v němž se sice formou velice opatrnou, však zároveň
velice výmluvnou, byť nepřímo nařizuje,
že uložení přímých daní
a daně obratové musí býti hotovo do
polovice měsíce července, a že při
ukládání musí býti šetřeno
všech ustanovení zákona, zejména zdůrazněna
nutnost provedení řízení vytýkacího.
Když každý z funkcionářů
vyměřujících daně musel tento
obnos vlastnoručně podepsati na důkaz, že
nařízení jeho vzal na vědomí.
Tento výnos znamená, že dovolené personálu
zaměstnaného při ukládání
přímých daní se odsunují do
polovice července. Zároveň bylo nařízeno
prodloužení úředních hodin ze
7 na 8, ba vyskytly se úřady, jichž přednosta
- s vědomím, zemské finanční
správy a za jejího tichého souhlasu - prodloužil
pracovní dobu na 9 hodin, porušuje tím zákon
o osmihodinové době pracovní, který
má povahu imperativní a má býti i
ve státních úřadech respektován.
Podepsaní jsou přesvědčeni, že
parnu ministru financí jsou známy neudržitelné
poměry personální u berních úřadů
a berních správ, přes to dovolují
si upozorniti, že postup finanční správy
od zavedení reformy daňové vede ke katastrofálnímu
shroucení berní agendy se strany jedné, a
k úplnému zničení berní morálky
se strany druhé.
Každý z referentů přímých
daní má přiděleno, nejmírněji
počítáno, kol 1500 poplatníků,
jimž má připraviti jednak návrh daně
důchodové a výdělkové pro zasedání
daňových komisí, jednak uložiti daň
obratovou (částečně i rentovou a přepychovou).
To znamená, že každý referent musí
vypracovati nejméně 4.900 návrhů zdanění.
Uvážíme-li, že ani ostatní agenda
(přijímaní stran tři dny v týdnu,
agenda vybírání daní daňových
úlev, zejména též agenda odvolací,
rostoucí opětně do závratných
rozměrů) nesmí zůstati ležeti
nevyřízena, pochybujeme, že v době od
polovice dubna, kdy k prvým přípravným
pracím ukládacím bylo přikročeno,
do polovice července nemůže býti ukládací
materiál zpracován tak, aby uložení
vyhovovalo zmíněným již požadavkům
správného řízení zdaňovacího
spravedlností, úměrností a únosností.
Nadřízeným instancím, zemské
finanční správě i ministerstvu, jest
tento fakt velice dobře znám, proto jejich postup
budí oprávněnou obavu, že nejvyšší
úřady finanční správy hodlají
svaliti zodpovědnost za nedostatky ukládacího
řízení na nejnižší úřady,
ba na jednotlivé referenty, o čemž svědčí
nátlak zmíněným výnosem zemské
finanční správy české prováděný.
V důsledku toho musí podepsaní za všechny
nedostatky daňového řízení
činiti zodpovědnou v první řadě
vládní koalici, která odhlasovala zákon
o daňové reformě, nepostaravši se o
jeho řádné provádění,
za druhé vládu a ministerstvo financí, kteřížto
činitelé po zkušenostech nabytých s
uložením daní na rok 1927 zůstali úplně
neteční a neučinili nejmenšího
opatření, aby nemožné personální
a pracovní poměry ve finančním resortu
napravili dříve, než bude přikročeno
k ukládání přímých daní
na rok 1928.
Od zahájení tak zvané akce depurační,
t. j. od r. 1926, se každoročně opakuje ve
finanční správě zjev nejvýš
politováníhodný, že právě
v letních měsících, kdy duševní
práce jest dvojnásob obtížná
a vyčerpávající, jsou úřední
hodiny prodlužovány a dovolené personálu
znemožňovány. Jest zjevno, že tímto
způsobem již ustáleným zamýšlí
správa na účet zdraví svého
personálu nahraditi nedostatek sil, jímž k
velké škodě státu již od převratu
trpí.
Podepsaní mají za to, že příčinou
těchto neslýchaných poměrů
jest kromě nedostatku personálu i vadná organisace
práce jak u ministerstva financí, tak i u zemských
finančních správ. V důsledku uvedených
fakt táží se podepsaní pana ministra
financí:
1.) Jest pan ministr financí ochoten vydati podřízeným
úřadům nařízení, aby:
a) při ukládání přímých
daní na rok 1928 postupovaly tak, aby za všech okolností
rozvržení daňové povinnosti bylo spravedlivé,
úměrné poměrům poplatníků
a snesitelné?
b) šetřeno bylo u všech poplatníků,
zejména sociálně slabých, všech
ustanovení zákona?
c) šetřeno bylo všude, kde poměry poplatníkovy
toho vyžadují, všech úlevových
opatření zákona (viz § 20, 21, 54 zák.
o přímých daních)?
2.) Jest pan ministr ochoten vydati podřízeným
úřadům pokutu, že včasné
uložení přímých daní jest
sice v zájmu poplatníků í státní
pokladny žádoucím, že se však nesmí
tento požadavek sám o sobě státi účelem
na úkor řádného provedení ukládacích
prací?
3.) Jest pan ministr financí ochoten upozorniti podřízené
úřady, že zejména poplatníkům
kapitálově silným musí věnovaní
nejvyšší pozornost a dostatek času, a
že každý pokus o zkrácení neb zatajení
daně má býti se vší přísností
podroben trestnímu řízení? Tento požadavek
zdůrazňují podepsaní zejména
proto, že dochází stále hojnější
měrou v důsledku chvatu a nedostatku sil k velmi
nízkému zdaňování, ba i osvobozování
velikých poplatníků, což znamená
jednak velikou hmotnou škodu státu, jednak sociální
nespravedlnost vůči malému poplatnictvu.
4.) Jest pan ministr financí ochoten vydati zemským
finančním správám nařízení,
aby pracovní doba nebyla prodlužována, aby
personálu nebylo bráněno nastoupiti dovolenou
v termínech uvedených v úředních
návrzích?
5.) Jest pan ministr financí ochoten předložiti
normalisační komsi návrh na pronikavé
rozmnožení berního personálu ve službě
přímých daní a postarati se o urychlený
průběh prací této komise, která
původně měla skončiti své práce
do konce června t. r., která však nejeví
vůbec nějakých známek činnosti?
6.) Jest pan ministr financí ochoten postarati se o takové
obsazení nejvyšších míst v ministerstvu
financí i zemských finančních správ
ve službě přímých daní,
které by zaručovalo cílevědomou, věci
znalou organisaci práce v této důležité
agendě finanční správy?
7.) Jest pan ministr financí ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil aneb učiniti
hodlá?
V Praze dne 25. června 1929.
Česká dvojtřídní škola
v Hostinném, mající letos 54 dětí,
umístěna je v budově městského
chudobince a sirotčince. Děti sdílejí
se o společný dvůr a zahradu se starými
lidmi z chudobince, což při povaze starých
a často neduživých lidí vede k častým
konfliktům a nepříjemným výstupům.
Škola je příliš také vzdálena
od bydliště většiny žactva, což
v horských zimách bývá velmi těžce
pociťováno. Místnosti, které byly svého
času zabrány pro českou školu, sloužily
původně k umístění starých,
práce neschopných lidí. Redukcí místností
chudobince je budova přeplněna starými lidmi
a pro nedostatek místa žádosti lidí
potřebných musí býti zamítány
a staří lidé ponecháváni jsou
náhodě a bídě.
Z těchto všech důvodů české
obyvatelstvo města Hostinného již po léta
žádá, aby vystavěna byla pro české
děti samostatná budova školní, která
by lépe vyhovovala potřebám školským
a zároveň také umožnila uvolniti městský
chudobinec a sirotčinec pro místní sirotky
a chudé starce a stařeny.
Stát již před čtyřmi lety zakoupil
vhodný pozemek pro stavbu české školy
a to v části města, ve které bydlí
většina českého obyvatelstva. Zbývá
nyní, aby se k stavbě skutečně přikročilo
a to tím spíše, že městský
chudobinec a sirotčinec v žádném směru
nevyhovuje školským potřebám českého
žactva a naopak město naléhavě potřebuje
budovy k účelům humánním.
Podepsaní se táží pana ministra školství
a národní osvěty:
1. Zná-li školské poměry v Hostinném
a
2. je-li ochoten urychliti stavbu české školy
v Hostinném a kdy ji hodlá uskutečniti.
V Praze dne 25. června 1929.