II. volební období. | 8. zasedání. |
I. min. spravedlností na interp. posl. Koudelky a soudruhů
o bezdůvodné konfiskaci časopisu "Volná
Myšlenka" v Praze (tisk 2161/XXII),
II. min. spravedlnosti na interp. posl. Knejzlíka a druhů
o používání vězňů
k zemědělským pracem na zbytkovém
statku Vl. Nedoluhy v Mladějovicích u Šternberka
(tisk 2122/XVII),
III. min. zemědělství na interp. posl. Füssyho
a druhů o zrušení autonomie družstva proti
zátopám a vnitřním vodám na
levém břehu Váhu v Trnovci n. V., okres Šala
n./V, (tisk 2133/XIII),
IV. předsedy vlády a min. železnic na interp.
posl. Buřívala, Procházky, Langra, Riedla
a druhů o bezodkladném řešení
nádražní otázky brněnské
(tisk 2161/X),
V. min. železnic na interp. posl. Slavíčka,
Netolického a druhů o nezvyklém způsobu
zadání stavby nádražní budovy
v Rokycanech (tisk 2048/XXI),
VI. min. soc. péče na interp. posl. dr Holoty a
druhů o stanovení a rychlém poukázání
invalidní renty pro válečného invalidu
Martina Sülyie v Köbölkutě (tisk 1569/XV),
VII. vlády na interp. posl. Koczora a druhů o tom,
z jaké příčiny nebylo vyhověno
žádosti obce Turiszakállas o příděl
společných pastvin (tisk 2133/XIV),
VIII. min. spravedlnosti na interp. posl. Knejzlíka a druhů
o liknavém vyřizování trestních
případů u státního zastupitelství
v Košicích (tisk 2254/XVL),
IX. min. veř. prací a min. školství
a národní osvěty na interp. posl. Stivína,
Tomáška a soudruhů o zabezpečení
uměleckých děl, o stavbě Státní
galerie a vydání zákona o Státní
galerii (tisk 2111/XI),
X. min. spravedlnosti na interp. posl. Lance a druhů o
zabavení čís. 32, 33 XI. ročníku
časopisu "Stráž na Severu", vycházejícího
v Mostě, ze dne 30. dubna 1929 (tisk 2206/XII),
XI. min. vnitra na interp. posl. Brodeckého a soudruhů,
že příslušníci četnictva
jsou zkracováni v právu stížnostním
(tisk 2181/XI),
XII. min. národní obrany na interp. posl. Hakena
a soudruhů v záležitosti 76 vojínů
dělostřeleckého pluku v Nových Zámcích
(tisk 2254/V),
XIII. min. sociální péče na interp.
posl. Simma, inž. Junga a druhů, aby byla uzavřena
vzájemná dohoda v oboru sociálního
a pensijního pojištění s Německem,
Rakouskem a Polskem (tisk 1569/VIII),
XIV. min. soc. péče na interpelaci posl. Krebse,
inž. Junga a druhů (tisk 1688/V) a posl. inž.
Junga, dr Wollschacka a druhů (tisk 1623/V) o prováděcích
předpisech k zákonu č. 39/1928 Sb. z. a n.
o ochraně domácího trhu práce,
XV. min. školství a nár. osvěty na interp.
posl. inž. Junga, Simma a druhů o neslýchané
školské ostudě ve Frýdku (tisk 1863/II)
a interp. posl. dr Schollicha a druhů v téže
věci (tisk 1213/VII a 1122/XVII),
XVI. min. financí na interp. posl. Horpynky a druhů
o přeřazení města Bochova ze skupiny
míst činovného C do skupiny míst činovného
D (tisk 2122/III),
XVII. min. železnic na interp. posl. inž. Junga a druhů
o velké zpronevěře u brněnského
ředitelství státních drah (tisk 2122/IX),
XVIII. min. vnitra na interp. posl. inž. Junga a druhů
o zákazu slavnosti na paměť březnových
padlých (tisk 2122/VI),
XIX. min. vnitra na interp. posl. dr Keibla a druhů, jak
varnsdorfský okresní výbor rozepsal soutěž
na řemeslnické práce pro novostavbu okresního
chorobince ve Varnsdorfě (tisk 2122/VII),
XX. min. financí na interp. posl. Krebse a druhů
o praktikách některých obchodů s losy
na splátky při prodeji losů (tisk 2048/XX),
XXI. ministra sociální péče na interp.
posl. inž. Junga, Simma a druhů o styku Úrazové
pojišťovny dělnické pro Čechy s
německými nemocenskými pojišťovnami
(tisk 1863/IV),
XXII. min. školství a národní osvěty
a ministra financí na interp. posl. Horpynky a druhů
o mimořádných remuneracích za větší
výkony na středních školách ve
školním roce 1927/28 a že vládního
nařízení č. 131/28 Sb. z. a n. bylo
použito na tento školní rok (tisk 2048/XIX).
Státní zastupitelství v Praze zabavilo čís.
3 per. tiskopisu "Volná Myšlenka" z 18.
ledna 1929 pro místo v interpelací uvedené;
v jehož obsahu shledalo skutkovou podstatu jednak zločinu
podle § 122 a jednak přečinu podle § 303
tr. z.
Soud zabavení potvrdil a námitky proti potvrzení
zabavení podané zamítl, přikloniv
se k názoru státního zastupitelství,
že v obsahu zabaveného místa je skutková
podstata uvedených trestných činů
vyjádřena.
Ježto tedy byl postup státního zastupitelství
soudem přezkoumán a shledán zákonným,
nelze zabavení vytýkati bezdůvodnost.
Za tohoto stavu věci nemám právního
podkladu pro nějaké opatření.
V Praze, dne 10. června 1929.
Propůjčování trestanců k soukromým
pracem dělnickým neb nádenickým mimo
trestnici a věznici jest přípustno jen, když
dá k tomu souhlas okresní úřad pracovního
místa t. j. nemá-li námitek zejména
s hlediska zájmů místního dělnictva.
Na zbytkovém statku v Mladějovících
u Šternberka jest trestanecký pracovní oddíl
z věznice krajského soudu v Olomouci se souhlasem
okresního úřadu sezonně zaměstnáván
již od roku 1926.
Střežení a zaopatření trestanců
děje se tam předepsaným způsobem a
kázeňské závady v interpelaci uvedené
nebyly konaným šetřením prokázány.
Za toho stavu věci není důvodu, aby bylo
nařízeno odvolání trestanců
z této práce.
Opatření, jež majitel statku činí
stran svých zaměstnanců, vymykají
se působnosti justiční správy.
V Praze, dne 10, června 1329.
Vynesením ze dne 1. července 1927 č. 46672
nevyslovilo ministerstvo zemědělství souhlas
s usnesením valné hromady vodního družstva
proti zátopám a vnitřním vodám
na levém břehu Váhu v Trnovci n. V., která
se konala dne 9. IV. 1927, aby nebylo obsazeno místo ředitele
družstevního, nýbrž aby úkoly ředitelovy
plnil trvale vrchní inženýr družstva.
Stanovisko toto odůvodnilo ministerstvo zemědělství
mezi jiným též tím, že družstvo
stojí právě před prováděním
rozsáhlých prací opravných a rekonstrukčních,
technický personál nemá však plně
obsazený, nýbrž má pro nutnou technickou
agendu jedinou zapracovanou sílu technickou. Vzhledem na
rozsah připravovaných technických prací
při družstvu nemohlo ministerstvo zemědělství
svoliti po rozumu posl. odst. § 96 zák. čl.
XXIII/1885 k tomu, aby jediná zapracovaná síla
technická zatížena byla na úkor technické
agendy celou administrativou družstevní, poněvadž
by tím bylo ohroženo řešení úkolů
družstevních. Proto vyzvalo ministerstvo zemědělství
zároveň družstvo, aby vypsalo na místo
ředitele konkurs. Teprve podle výsledku konkursu
vyhradilo si ministerstvo zemědělství na
žádost družstva rozhodnouti o event. sloučení
funkce ředitele družstevního s funkcí
vrchního inženýra.
Na základě tohoto výnosu uložila býv.
expositura ministerstva zemědělství v Bratislavě
výnosem ze dne 26. IX. 1927 č. 18555/3816 družstvu,
aby výbor ve své schůzi svolané na
den 30. září 1927 učinil potřebné
opatření. Avšak jak výbor družstva,
tak i valná hromada konaná dne 12. listopadu 1927
postavily se rozhodně proti vypsání konkursu
a usnesly se požádati ministerstvo zemědělství,
aby upustilo od svého nařízení.
Vynesením ze dne 28. III. 1928 číslo 6991
vyrozumělo ministerstvo zemědělství
bývalou exposituru v Bratislavě, že - pokud
jde o obsazení místa ředitele - musí
trvati na svém vynesení ze dne 1. VII. 1927 č.
46672 z důvodů, které jsou uvedeny v tomto
výnosu a požádalo exposituru, aby uložila
družstvu vypsání konkursu na místo ředitele
do 30. května 1928.
Proti výnosu ministerstva zemědělství
ze dne 28. III. 1928 č. 6991 podalo družstvo stížnost
k Nejvyššímu správnímu soudu a
požádalo ministerstvo zemědělství
o přiznání odkládacího účinku
této stížnosti. Ministerstvo zemědělství
výnosem ze dne 26. VI. 1928 č. 58338 stížnosti
odkládacího účinku nepřiznalo,
prodloužilo však k žádosti družstva
lhůtu k vypsání konkursu do 31. VIII. 1928.
Konečně výnosem ze dne 31. VIII. 1928 č.
87186 byla tato lhůta k opětovné žádosti
družstva prodloužena neodvolatelně do 30. IX.
1928.
Jak ve schůzi výboru konané dne 17. III.
a 9. V. 1928, tak i na valné hromadě konané
dne 22. V. 1928 postavilo se družstvo rozhodně proti
provedení tohoto ministerského nařízení.
Také ve schůzí konané dne 17. IX.
1928 vyslovil se výbor proti vypsání konkursu
a odkázal věc valné hromadě s návrhem,
aby konkurs vypsán nebyl. Valná hromada konaná
dne 12. X. 1928 odmítla pak podle návrhu výboru
konkurs vypsati.
Jak z vylíčeného jest patrno, zdráhalo
se družstvo přes opětovné vyzvání
ministerstva zemědělství, pokud se týče
jeho expositury, po dobu delší jednoho roku provésti
nařízení ministerstva zemědělství.
Poněvadž pak ustanovení § 37 lit. a) a
s) stanov družstevních ukládají výboru
vykonati nařízení ministerstva zemědělství
a vůbec vše to, co zákony a vládní
rozkazy nařizují, dlužno v tom, že výbor,
pokud se týče valná hromada, přes
opětovné vyzvání odepřel vykonati
rozkaz ministerstva zemědělství, spatřovati
podstatné porušení povinnosti uložené
výboru stanovami.
Odvolání družstva na ustanovení §
86 družstevních stanov nelze vzíti v úvahu,
poněvadž, i kdyby podle tohoto ustanovení bylo
sloučení obou funkcí přípustným,
nemohlo by býti usnesení valné hromady provedeno,
poněvadž mu byl odepřen souhlas ministerstva
zemědělství.
Kromě toho dlužno ještě zdůrazniti,
že jak podle ustanovení § 96 zák. čl.
XXIII/1885, tak i podle § 60 družstevních stanov,
má personál družstevní sestávati
z ředitele, vrchního inženýra a z přiměřeného
počtu (podle stanov dvou) sekčních inženýrů
a že k sloučení těchto funkcí
- jak již bylo podotčeno - po rozumu posled. odstavce
§ 96, cit. zákonného článku,
pokud, se týče § 36 stanov, nebyl dán
souhlas ministerstva zemědělství. Bylo proto
družstvo povinno, když se dřívější
ředitel své funkce vzdal, doplniti svůj personál
podle ustanovení zákonných a statutárních.
Poněvadž však družstvo přes opětovné
vyzvání odepřelo tak učiniti, porušilo
v tom směru jak předpisy zákona, tak i předpisy
družstevních stanov.
Kromě toho vázla činnost družstva, jak
vysvítá zejména z těchto případů:
Výnosem ze dne 10. V. 1927 č. 31543 povolilo ministerstvo
zemědělství po dohodě s ministerstvem
financí k žádosti družstva na úpravu
dalších družstevních odpadů podle
ustanovení čl. V. zák. ze dne 19. XII. 1919
č. 21 Sb. z. a n. z r. 1920 ve spojení s §
8 zák. ze dne 4. I. 1909, č. 4 ř. z. příspěvek
státního melioračního fondu ve výši
60% skutečného nákladu až do částky
219.840 Kč mimo jiné za podmínky, že
o podniku uzavře se úmluva podle ustanovení
odst. 3, § 3 zák. ze dne 19. XII. 1919, č.
21 Sb. z. a n. z r. 1920. Na vyzvání býv.
expositury ministerstva zemědělství v Bratislavě,
aby družstvo předložilo příslušný
návrh úmluvy, jehož vzorec byl vydán
ministerstvem zemědělství, odpověděl
vrchní inženýr družstva, pověřený
dočasně funkcí ředitele, vlastním
jménem, aniž by si vyžádal rozhodnutí
výboru, pokud se týče valné hromady,
dopisem ze dne 26. VI. 1927 č. 669, že podmínkám
návrhu úmluvy vyhověti nemůže.
Tím, že družstvo, pokud se týče,
jeho dočasný ředitel povolený příspěvek
státního melioračního fondu odmítl,
bylo ke škodě členů družstva oddáleno
uskutečnění projektovaných prací
a činnost družstva v tom směru brzděna.
V roce 1927 předložilo družstvo projekty na intensivnější
odvodnění kotliny u Iže. Po provedení
místního šetření vrátil,
zemědělsko-technický referát býv.
expositury projekty družstvu s nařízením,
aby byly přepracovány podle směrnic referátem
vydaných. Dočasný ředitel však
místo přepracování projektu odpověděl
podáním č. 738/1927, že družstvo
nemůže přijmouti stanoviska referátu
a schváliti jím předepsaný odtokový
koeficient a že se raději zřekne provedení
těchto prací.
U příležitosti místního šetření
bylo na jaře 1928 dodatečně zjištěno,
že vodočet na návodní straně
u stavidla při Iže je špatně postaven
a neudává skutečný vodní stav
na Dunaji. To sice bylo samotnými orgány družstva
uznáno, avšak přes to projekt podle skutečných
poměrů ve smyslu směrnic referátu
přepracován a předložen nebyl, ačkoliv
jest to naléhavým přáním zájemníků.
Družstvu musela býti vrácena celá řada
projektů pro jeho neústupnost ve věci odtokového
koeficientu, který byl určen ministerstvem zemědělství.
Družstvo setrvávajíc na svém stanovisku,
které odporuje nařízením ministerstva,
zdráhalo se pracovati projekty podle odůvodněných
pokynů ministerstva zemědělství, pokud
se týče jeho expositury a nepředkládalo
proto vůbec přepracovaných projektů.
Z vylíčeného jest zřejmo, že
stavební činnost družstva ke škodě
zájemníků vázla a že družstvo
přes opětovné pokyny neplnilo podstatných
povinností uložených mu stanovami.
Bylo tedy ministerstvo zemědělství nuceno
na základě ustanovení § 124 zák.
čl. XXIII/1885 ustanoviti k obstarávání
záležitostí vodního družstva ministerského
komisaře, zatím na dobu jednoho roku.
Na základě řádně vypsaného
konkursu jmenoval pak ministerský komisař ředitele
družstva. Tímto opatřením nezvýšila
se celková potřeba družstevního rozpočtu
pro rok 1929, který schválila ještě
valná hromada družstva před ustanovením
ministerského komisaře.
V Praze dne 23. května 1929.
Československá státní správa
železniční věnuje již od počátku
nádražní otázce brněnské
zvýšenou pozornost. Generální projekt
na přestavbu nádraží a potřebných
železničních spojů byl vypracován
a zásadně schválen již v r. 1922. Státní
správa železniční pracovala již
také podle něho na příslušných
projektech detailních, které měly býti
postupně realisovány. Bohužel činila
obec brněnská různé námitky,
hlavně asi z toho důvodu, že připravovala
veřejnou soutěž na vypracování
regulačního a zastavovacího plánu
s řešením železničních úprav
a veřejných komunikací Velkého Brna.
Požádala pak dokonce, aby práce na projektu,
týkajícím se přestavby brněnského
nádraží byly státní správou
železniční přerušeny a aby jejich
realisace byla odložena až do doby, kdy bude znám
výsledek veřejné soutěže, vypsané
v roce 1926.
Na podkladě výsledků zmíněné
soutěže ukončené v dubnu 1928 předložilo
ředitelství státních drah v Brně
ministerstvu železnic nový vhodný generální
projekt úprav železničních v Brně,
po jehož přezkoumání se stanoviska provozního
a stavebního bude též ihned rozhodnuto o zásadním
řešení.
V Praze dne 3. července 1929.
Nemusím snad zvlášť zdůrazňovati,
že důležitost a význam státních
zadávek vzhledem k veřejnému zájmu,
jakož i k značným částkám
peněžním, o něž jde, důtklivě
přikazují tu největší bedlivost
a opatrnost. Mohu pak ujistiti, že se v řízení
zadávacím u státní správy železniční
postupuje jen podle hledisek věcných, aniž
by se bral zřetel na zájem osobní nebo na
zájmy politických stran. Proto musím odmítnouti
výtku, že jeden z referentů zadávky
neobdržel proto, poněvadž jest snad členem
strany národně-socialistické, obzvláště
když interpelace sama praví, že zmíněný
referent dodávky od státní správy
železniční již obdržel. Mohu posloužiti
i jinými příklady, při nichž
příslušnost k československé
straně národně-socialistické nebyla
důvodem k vyloučení firmy ze zadávky
a firma k této straně politické se hlásící
zadávku obdržela. Domnívám se, že
nepotřebuji se šířiti o tom, že
láce zadávky nemůže býti vždy
a za všech okolností důvodem jedině
rozhodujícím.
V konkrétním případě, o němž
mluví interpelace, byla rovněž zadána
stavba místní firmě jen z důvodů
věcných bez jakýchkoli dalších
vlivů neb jiných zájmů. Nemám
tudíž důvodu k nějakému zvláštnímu
opatření.
V Praze dne 3. července 1929.
Martin Sülyi z Köbölkutu žádal o předvolání
k lékařské prohlídce a o přiznání
důchodu invalidního poprvé v protokolu, sepsaném
s ním dne 10. prosince 1923 u notářského
úřadu v Köbölkutě, při čemž
uvedl, že v roce 1917 onemocněl na levou nohu a že
se jeho zdravotní stav stále horší.
Martin Sülyi měl se přihlásiti podle
§ 29, zákona ze dne 20. února 1920, č.
1412 Sb. z. a n. ve znění zákona ze dne 25.
dubna 1922, č. 39 Sb. z. a n., do 16. března 1923;
tuto lhůtu však zmeškal a proto bylo o přihlášce
jeho jednáno jako o dodatečné podle §
2, odst. 1, zákona ze dne 4. července 1923, č.
146 Sb. z. a n., nebyla však mu povolena rozhodnutím
ministerstva sociální péče ze dne
28. prosince 1925, č. j. 56523/V-1a-25, ježto nebylo
nesporně prokázáno, že choroba (vada)
jeho povstala v důsledku vojenské služ!by za
světové války.
Sülyi sice tvrdí, že se přihlásil
k lékařské prohlídce již na podzim
r. 1921 u býv. obvodního notáře v
Köbölkutu, Julia Csepregi-ho, jenž mu prý
přihlášku vyhotovil a zemskému úřadu
pro péči o válečné poškozence
v Bratislavě odeslal; toto tvrzení není však
možno vzíti za podklad obnovy řízení
přihláškového, ježto není
věrohodně prokázáno. Podání
to zemskému úřadu pro péči
o válečné poškozence v Bratislavě
nedošlo, býv. notář pak poštovní
stvrzenku o odeslání přihlášky
Sülyi-ho z roku 1921 ztratil, protokolu notářského
úřadu, kde by přihláška jeho
mohla býti zapsána, z roku 1921 není. Proti
věrohodnosti tohoto tvrzení pak mluví údaje
Sülyi-ho v protokole ze dne 10. prosince 1923, kde se o přihlášce
z r. 1921 vůbec neděje zmínka, dále
z dubna 1924, že se o důchod dříve (t.
j. před 10. prosincem 1923) nehlásil v domněnce,
že se choroba ta vyléčí, konečně
pak v dopise ze dne 5. března 1925, kde uvedl, že
se v roce 1921 hlásil ústně na obecním
úřadě (patrně v Köbölkutě)
o důchod, že však byl odkázán,
aby sečkal s přihláškou do té
doby, až obecní úřad vyzve invalidy
k přihlášení vybubnováním,
což se stane teprve v roce 1923.
Z těchto důvodů nemohlo ministerstvo sociální
péče uznati, že se Martin Sülyi přihlásil
v řádné lhůtě zákonem
stanovené a nemohlo mu ani povoliti dodatečnou přihlášku
k lékařské prohlídce.
V Praze dne 18. května 1929.
Po celou dobu ústního jednání u Státního
pozemkového úřadu, jehož předmětem
byla dohoda o vyřešení pozemkové reformy
na velkostatku Turiszakállas, byl přítomen
p. poslanec Koczor. Touto dohodou bylo sjednáno s vlastníkem,
které ze zabraných nemovitostí budou jemu
propuštěny, které převezme Státní
pozemkový úřad a které vlastník
má odprodati. Z převzatých 12 kat. jiter
určil Státní pozemkový úřad
80 kat. jiter k doplnění zemědělských
podniků v kolonii Hodžovo, a to proto, že byla
tou nejbližší zabraná půda, v níž
se mohlo doplnění provésti. V té době
bylo již rozhodnuto o svolení k prodeji. Madarétpuszty
z velkostatku Ordódyho bratřím Falatovým.
Půda tohoto velkostatku nepřicházela v úvahu
pro obec Turiszakállas.
Jak již v poslední odpovědi (č. t. 1887/III)
bylo sděleno, Státní pozemkový úřad
v mezích možnosti vyhověl potřebám
obce Turiszakállas.
Státní pozemkový úřad nemá
více zabrané půdy pro účely
pozemkové reformy, jež by mohla býti přidělena
obci Turiszakállas.
Podle vylíčeného stavu věci nemá
vláda důvodu k nějakému opatření.
V Praze, dne 26. června 1929.
Proti Janu Bergrovi bylo zavedeno 14. srpna 1928 u krajského
soudu v Košicích na základě trestního
oznámení Karla Přikryla trestní řízení
pro zpronevěru, nevěrnou správu a pro padělání
soukromých listin. Během trestního řízení
byla u Jana Bergera provedena i domovní prohlídka,
při níž byly zabaveny pokladní kniha
a účetní doklady.
Mezitím podal Jan Berger na Karla Přikryla civilní
žalobu, v níž uplatňuje svoji pohledávku
za Karlem Přikrylem ve výši 129.000 Kč.
V trestním řízení Jan Berger po svém
zodpovědném výslechu podal návrh na
slyšení četných svědků,
zejména i z Vídně, Budapešti atd., takže
bylo třeba řízení trestní doplniti.
Tvrzení, že do dnešního dne nedošlo
ve věci k jakémukoliv řízení,
spočívá tedy na zcela nesprávných
informacích; naopak, pokud to při neúplném
obsazení justičních úřadů
je možno, je v řízení trestním
dále pokračováno a ukončení
jeho brání jen rozsáhlost a složitost
případu.
Neshledal jsem tedy důvodu k nějakému zvláštnímu
opatření, bylo však uloženo urychlené
provedení dalšího trestního řízení.
Přeje-li si poškozený vydání
zabavených pokladních knih, musí podati žádost
na soud.
V Praze, dne 24. června 1929.
Státní správa považuje stavbu budovy
Státní galerie za jednu z nejnaléhavějších
a nejdůležitějších státních
staveb a usiluje všemožně, aby postup přípravných
prací byl uspíšen, ovšem pouze v mezích,
které jsou diktovány obezřetností
při stavbách takovéhoto významu nezbytnou.
Pro umístění Státní galerie
byly zvoleny pozemky na Kampě. Na podkladě výsledku
soutěže bylo v dubnu 1926 svěřeno vypracováni
stavebního projektu architektu J. Gočárovi,
který předložil stavební náčrtky
v březnu 1927, načež dne 19. června
1927 položen základní kámen. Jest pochopitelno,
že projekt stavby tak významné a na tak exponovaném
místě vyžádal si určité
doby k svému studiu i ke studiu institucí takových
v cizině. Podle výsledku těchto studií
- konaných za spolupráce zvláštního
poradního sboru odborníků - byly pak původní
náčrtky projektantem přepracovány.
Tou dobou konají se ještě studie, nutné
vzhledem k poloze staveniště, a to, pokud jde o výškové
a pohledové zastavení Malé Strany a o poměry
vodní. Z uvedeného jest patrno, že termín
pro zahájení stavby bude lze stanoviti po skončení
těchto přípravných prací a
vypracování definitivního projektu. Státní
správa i nadále bude pečovati o to, aby se
stavbou mohlo býti započato co nejdříve.
Na přípravách pro referentský návrh
osnovy zákona o Státní galerii pracuje ministerstvo
školství a národní osvěty a příslušnou
osnovu předloží k ústavnímu projednávání,
jakmile bude skončeno obvyklé meziresortní
připomínkové řízení.
Sbírky Státní galerie tvoří
nyní soubor uměleckých děl, která
jsou ze státních prostředků zakupována
a jako majetek Státní galerie zatím deponována
jednak v Obrazárně Společnosti vlasteneckých
přátel umění v Praze, jednak v Moderní
galerii, podle časové provenience díla. Sbírky
Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel
umění jsou soukromým majetkem této
společnosti a sbírky Moderní galerie jsou
vlastnictvím nadačním. Pro úplnost
vývojového přehledu bylo by třeba,
aby tyto dvě sbírky byly v novostavbě Státní
galerie přiřaděny k vlastním sbírkám
Státní galerie. Za tím účelem
bude třeba se správami obou sbírek ujednati
dohodu, za jakých podmínek bylo by možno sbírky
administrativně sloučiti v jedné budově.
V novostavbě Státní galerie bude možno
řádně a bezpečně vystaviti
též ostatní umělecká díla,
o jejichž nynějším nevyhovujícím
umístění jest ministerstvo školství
a národní osvěty informováno.
V Praze dne 8. června 1929.