Při provádění vodohospodářských
meliorací, které mají za účel
ochranu nemovitostí před škodami vodními,
zvýšení výnosu půdy, hospodářské
využití vodstva a zásobování
venkovských obcí vodou pitnou a užitkovou,
nebylo v Československé republice dosaženo
dosud oné intensity, která by odpovídala
jak naléhavosti, tak i národohospodářskému
významu těchto prací: Příčinou
toho byl nedostatek žádoucích podmínek
povahy jak administrativní, tak i finanční.
Po stránce administrativní byla tu hlavní
závadou nejednotnost a velká roztříštěnost
příslušné agendy vodohospodářské.
V tom směru nastalo nyní zjednodušení
provedeným rozdělením oboru působnosti
ve věcech vodohospodářských mezi ministerstvo
zemědělství a veřejných prací,
dle něhož spadají nyní do působnosti
ministerstva veřejných prací pouze úpravy
vodních toků neb jejich tratí, které
jsou již dnes splavné aneb které mají
býti v blízké budoucnosti splavněny
pro dopravu lodí i s příslušnými
vyústními tratěmi některých
hlavních přítoků, jakož i stavby
údolních přehrad, budovaných i na
jiných vodních tocích pro účely
vodocestné neb využití vodních sil.
Veškerá ostatní agenda vodohospodářská
zahrnující celý soubor tak zv. vodohospodářských
meliorací - jak vymezena jest v § 3 osnovy - soustředěna
jest nyní v ministerstvu zemědělství,
kterému již dříve příslušela
v nejvyšší instanci agenda vodoprávní,
dále agenda lesního hospodářství
jako důležitého činitele při
úpravě režimu vodstva a celá administrativa
využití zemědělské půdy,
pro které jest úprava vodních poměrů,
hlavně v rozsáhlých oblastech údolních,
hlavní podmínkou.
Pokud jde o výkonnou službu v úřadech
zemských, jest provedením zákona č.
125/1927 Sb. z. a n., o organisaci politické správy,
umožněno větší soustředění
a zjednodušení vodohospodářské
agendy, než tomu bylo dříve při jejím
obstarávání různými výkonnými
úřady a orgány státními a zemskými.
Po stránce finanční jeví se vzhledem
na rostoucí potřebu prací úpravních
a melioračních dosavadní způsob jejich
financování, jakož i dosavadní prostředky
k tomu určené nedostatečnými a navrhuje
se proto v předložené osnově zřízení
státního fondu pro vodohospodářské
meliorace soustředěním položek, obsažených
v státním rozpočtu na podniky vodohospodářské
a meliorační, aby byla tak zajištěna
možnost soustavného provádění
aspoň neodkladné části celkového
programu těchto prací. Dosavadní roztříštěnost
rozpočtových položek na podniky vodohospodářské
a meliorační v rozpočtu státním,
která měla za důsledek obdobnou nejednotnost
i v rozpočtech zemských, byla při uskutečňování
těchto podniků závadou soustavnosti a účelnosti
a často i překážkou úspornosti.
Účelné provádění úvěrových
operací, bez nichž nelze se obejíti při
finančním zajišťování rozsáhlejších
a nákladnějších podniků, bylo
při dosavadní povaze a nejednotnosti rozpočtových
položek na podniky vodohospodářské a
meliorační též značně
ztíženo a z části i nemožno.
Dle povahy podniků v oboru vodohospodářských
meliorací bude státní fond pro vodohospodářské
meliorace sestávati ze dvou odděleně spravovaných
a účtovaných částí (§
4). První část určena jest pro provádění
a podporování podniků, které mají
za účel převážně ochranu
nemovitostí před škodami vodními. Jsou
to: úpravy řek a vodních toků, neškodné
svádění horských vod, zajištění
svážných území a strží,
hrazení bystřin, výstavby ochranných
hrází a stavby vodních nádrží,
sloužících převážně
výše uvedenému účelu.
Druhá část určena jest pro podporování
podniků, které mají za účel
zvýšení výnosu půdy a hospodářské
využití vodstva, jako jsou plošné meliorace
půdy všeho druhu, dále zásobení
venkovských obcí vodou a stavby těch vodních
nádrží, které mají převážně
za účel získání vody pro závlahu,
zásobení venkovských obcí vodou neb
pro jiné zemědělské potřeby.
Každé z obou těchto částí
fondu přikazují se - jak bude dále vylíčeno
- zvláštní specifické příjmy,
plynoucí nejen z prostředků státních,
nýbrž i z prostředků zájemníků
súčastněných na provádění
vodohospodářských meliorací.
Na podkladě šetření, provedených
v poslední době v jednotlivých částech
státního území o potřebě
a národohospodářské prospěšnosti
úpravy vodního hospodářství,
bylo možno se zřetelem na dosavadní pracovní
postup sestaviti program neodkladných a národohospodářsky
zvlášť důležitých podniků
vodohospodářských meliorací pro nejbližší
období.
Při sestavování tohoto programu, který
má býti finančně zajištěn
příspěvky z navrhovaného fondu, muselo
býti samozřejmě přihlíženo
k dosavadnímu rozvoji těchto prací.
Již před válkou byly to časté
povodňové katastrofy, které daly podnět
k větším úpravním zásahům
v údolích vodních toků. Po známých
povodňových katastrofách v letech osmdesátých
minulého století došlo v bývalém
Rakousku k vydání zákona melioračního
ze dne 30. června 1884, č. 116 ř. z., kterým
byl utvořen státní meliorační
fond a kterým byly dány podklady pro zahájení
prací ve větším rozsahu v oboru vodohospodářských
melioraci. Za příspěvků tohoto fondu
byly prováděny v prvé řadě
úpravní práče na vodních tocích,
stavby vodních nádrží, zahrazovací
práce na horských bystřinách a plošné
meliorace.
Dotace státního melioračního fondu
mu sely býti několikráte zvyšovány,
a když roku 1901 byl projednáván zákon
tak zv. vodocestný, byla do něho pojata úhrada
nákladů i úprav některých vodních
toků, hlavně z toho důvodu, aby byl odlehčen
státní fond meliorační a aby bylo
umožněno rychlejší provádění
prací regulačních.
Až do r. 1918 byly provedeny v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku za podpory státního melioračního
fondu úpravní práce na vodních tocích
včetně větších melioračních
odpadů v délce okrouhle 3.600 km, hrazení
bystřin v délce okrouhle 780 km, osm údolních
přehrad a půdní meliorace na ploše 130.000
ha. Na základě zákona vodocestného
byly provedeny dílčí úpravní
práce, nečítáme-li k nim splavňovací
práce na Labi a Vltavě, v délce okr. 380
km a osm údolních přehrad.
Na území Slovenska a Podkarpatské Rusi byla
zajištěna finanční podpora státní
pro úpravní práce na velkých řekách
známými uherskými zákony investičními
(zák. čl. XLVIII/1895, XX/1898 a XLIX/1908) a pro
práce rázu melioračního zák.
čl. XLII/1881, XXIX/1889 a XXXVIII/1914. V oboru prací
regulačních byly kromě splavňovacích
prací na Dunaji a Dolním Váhu provedeny jen
místní úpravní a zajišťovací
práce v některých obcích na Středním
a Horním Váhu, Dolní Nitře a Bodrogu
a meliorační úpravy na menších
tocích v délce okr. 240 km. Kromě toho byly
provedeny vodními družstvy, tak zv. hrázovými,
rozsáhlé stavby ochranných hrází
v délce 960 km proti škodám povodňovým
ve veliké nížině dunajské a částečně
i v nížině tisské. Soustavné
půdní meliorace byly provedeny na ploše okr.
20.000 ha.
V oboru zásobení obcí vodou pitnou a užitkovou
byly prováděny do roku 1918 ve větším
počtu stavby vodovodní ponejvíce v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Za podpory z veřejných
prostředků byly provedeny vodovodní stavby
v Čechách počtem 560, na Moravě 170
a ve Slezsku 14. Na Slovensku byly vodovodní stavby provedeny
v 54 a na Podkarpatské Rusi jen ve dvou městských
obcích.
Po státním převratě bylo umožněno
utvořením státního melioračního
fondu pro celé území republiky, jakož
i dotováním příslušných
položek v rozpočtech ministerstva zemědělství
a veřejných prací, jakož i poskytováním
příspěvků z prostředků
zemských, pokud se týče i župních,
jednak pokračovati v pracích, které byly
započaty před válkou aneb během války,
jednak zahájiti nové stavby všech druhů
vodohospodářských meliorací.
V oboru úprav vodních toků byly provedeny
do kance roku 1927 regulační práce na. vodních
tocích, patřících nyní do působnosti
ministerstva zemědělství, v délce
11.139 km s nákladem 405,000.000 Kč. V oboru hrazení
bystřin byly provedeny zahrazovací práce
v délce 187 km s nákladem 77,000.000 Kč a
byly zahájeny tyto práce i na Slovensku a Podkarpatské
Rusi, kde dříve práce toho druhu nebyly vůbec
prováděny, ačkoliv jejich potřeba
právě v karpatských oblastech obou těchto
zemí jeví se zvlášť velikou. V
budování dvou vodních nádrží,
jejichž stavba byla započata ještě před
válkou, bylo pokračováno. Stavební
náklad na vodní nádrže prostavěný
po převratě v působnosti ministerstva zemědělství
činil celkem 16,000.000 Kč.
Plošné meliorace provedeny byly v letech 1919 až
do konce roku 1927 ve výměře okrouhle 97.242
ha se stavebním nákladem okr. 347,000.000 Kč.
Podniků vodovodních, jak pro jednotlivé obce,
tak i skupinových, bylo provedeno za příspěvků
ministerstva zemědělství a veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy pro
384 obcí a osad se stavebním nákladem 205,000.000
Kč.
Celkem byl tedy prostavěn v době od roku 1919 do
konce roku 1927 u všech těchto vodohospodářských
podniků stavební náklad ve výši
okr. 1.050,000.000 Kč a byly docíleny velmi pozoruhodné
národohospodářské zisky vedle důležitého
významu sociálního, záležejícího
v zaměstnání velkého počtu
dělnictva jak při samotném provádění
zemních a stavebních prací, tak i při
výrobě potřebných hmot stavebních.
Ve všech oborech tohoto vodohospodářského
podnikání bylo však dosaženo v prvním
desítiletí trvání republiky provedení
jen menší části celkového programu.
Z veliké, na tisíce kilometrů čítající
sítě menších vodních toků
byly provedeny úpravní práce v dílčích
úsecích jenom na zlomku celkové její
délky a z větších vodních toků
sotva z jedné třetiny. A právě v tomto
směru ukázaly četné katastrofální
povodně, postihnuvší v poměrně
krátké době popřevratové se
stamilionovými škodami skoro všechny oblasti
Československé republiky, velmi důrazně
na naléhavou potřebu toho, aby úpravní
práce byly prováděny soustavnějším
a účinnějším způsobem
nežli dosud, a to jak na menších a bystřinných,
tak i na velkých tocích s rozsáhlými
plochami údolními.
V roce 1927 byly provedeny úpravní a zahrazovací
práce na vodních tocích, náležejících
nyní do oboru působnosti ministerstva zemědělství,
v délce 302 km o stavebním nákladu okrouhle
74,000.000 Kč.
V oboru půdních meliorací, které jak
v horských tak i v nížinných oblastech
jsou nejúčinnějším prostředkem
a v četných případech hlavním
podkladem pro zvýšení výnosu půdy
a povznesení zemědělské výroby,
byly dosud provedeny meliorační práce o ploše,
která činí jen 15% výměry všech
pozemků meliorace vyžadujících, takže
zbývá ještě k meliorování
plocha okr. 1,885.000 ha. V roce 1928 byl dosažen největší
roční pracovní výkon při prováděných
půdních melioracích s plochou okr. 29.000
ha o stavebním nákladu okr. 114 milionů Kč
oproti výkonu v r. 1927 s plochou okr. 23.600 ha o stavebním
nákladu okrouhle 82,000.000 Kč.
V oboru zásobení venkovských obcí
vodou pitnou a užitkovou byly dosud provedeny vodovodní
podniky jem ve 12% celkového počtu obcí.
Včetně vodovodů skupinových bylo prostavěno
ročně podle průměru let 1925 až
1927 okr. 33,000.000 Kč.
Program vodohospodářských meliorací
pro nejbližší období, který byl
sestaven v souhlase s naléhavou potřebou, národohospodářskou
prospěšností a dosavadním rozvojem těchto
prací na podkladě jak generelních, tak i
podrobných a z části i úředně
projednaných projektů, zejména u podniků,
které jsou ke stavbě připraveny aneb u kterých
již byla se stavbou započato a jichž finanční
úhrada není dosud úplně zajištěna,
vyžadovati bude celkového stavebního nákladu
okr. 3.000,000.000 Kč a rozděluje se podle jednotlivých
druhů prací na 2 části:
K první části patří podniky,
mající za účel převážně
ochranu nemovitostí před škodami vodními,
při nichž počítá se s programem
takovým, kterým by bylo možno v nejbližším
desítiletí uskutečniti všechny naléhavé
podniky v oboru úprav vodních toků včetně
akcesorických meliorací, hrazeni bystřin
a stavby vodních nádrží a který
by pro celou republiku vyžadoval stavebního nákladu
1.350,000.000 Kč. Pokud jde o provádění
těchto podniků, zamýšlí se prováděti
jako podniky státní neb zemské jen regulační
práce na větších vodních tocích
v tratích, kde tyto tvoří hlavní recipienty
pro velké územní obasti, aneb státní,
případně zemskou hranici, dále úpravy
na větších štěrkonosných
horských tocích a bystřinách s příslušnými
melioracemi akcesorickými a vodními nádržemi
(§ 11), úpravní práce na ostatních
vodních tocích vyjímajíc podružných
vodotečí, zřizovaných jako odpady
a integrující součásti plošných
meliorací, byly by prováděny okresy, obcemi
neb vodními družstvy.
Účast státu na všech podnicích
tohoto druhu by při průměrné míře
60% dosáhla výše 810,000.000 Kč, čili
ročně 81,000.000 Kč. Tato částka
realisovala by se tím způsobem, že v první
řadě menším podnikům by se příslušná
částka státní účasti
(asi jedna čtvrtina) vyplácela v hotovosti až
do 22,000.000 Kč. Zbytek 59,000.000 Kč by se opatřil
úvěrem, na jehož amortisaci při 51/2%ním
úroku a době umořovací 30 let by připadala
roční anuita 3995 mil. Kč, takže po
provedení výše stanoveného programu
by příslušná anuita činila 3995
mil. Kč. Kromě toho musely by býti hrazeny
závazky dle § 2, odst. 2., které by na podniky
regulační činily podle dosavadního
stavu koncem roku 1929 na hotovostních splátkách
36,000.000 Kč a na valutě půjček uzavřených
na opatření příspěvku státního
74,000.000 Kč. Poněvadž hotovostní splátky
těchto závazků bylo by možno vyrovnati
z dotace nového fondu v prvých několika letech,
v nichž by roční dotace nebyla plně
vyčerpána, zbývala by pro výpočet
potřeby ze starých závazků jen roční
anuita, která pro obnos 74,000.000 Kč činí
při 51/2%ní úrokové
míře a umořovací době 30 let
501 mil. Kč.
Provádění výše uvedeného
programu regulací, hrazení bystřin a vodních
nádrží bude vyžadovati však ještě
i určité částky na udržování
prací státem jako stavebníkem provedených.
Roční náklad udržovací činil
by okr. 2,000.000 Kč.
Jevila by se tudíž celková potřeba státní
účasti na realisaci této části
vodohospodářského programu úhrnným
obnosem 39.95 + 5.01 + 200 mil. Kč = 46.96, čili
okr. 47 mil. Kč.
K druhé části programu vodohospodářských
meliorací patři všechny druhy plošných
meliorací a zásobení venkovských obcí
vodou. V oboru plošných meliorací počítá
se pro budoucnost s ročním prováděním
na ploše alespoň 35.000 ha. V prvých desíti
letech, kdy by přišly ke stavbě meliorace rozsáhlých
nížin v Podunají a Potissí na Slovensku
a Podkarpatské Rusi, dlužno počítati
s plošnou výměrou ročního výkonu
až 45.000 ha. Tomu by odpovídal stavební náklad
ročně 130 mil. Kč, v němž jsou
zahrnuty i náklady úprav menších vodotečí
a melioračních odpadů, případně
náhonů při zavodňování.
Podle dosavadních norem subvenčních, odpovídajících
ustanovením melioračního zákona, činila
průměrná míra státního
příspěvku okrouhle 30% stavebního
nákladu, jak ukazuje přehled účasti
státu (povolených příspěvků)
při podnicích plošných meliorací
za období posledních šesti let 1923-1928:
Uvážíme-li, že meliorační
ruch při dosavadním způsobu subvencování
právě v posledních letech dosáhl velmi
pozoruhodného rozvoje, a to právě v oblastech
hospodářsky slabších, totiž ve
všech horských krajích našeho státu,
zejména na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kdežto
před převratem byl rozšířen ponejvíce
jen v krajích řepařských, nebylo by
na místě, aby nynější rozvoj
byl ochromen novým zásahem státní
správy v ohledu subvenčním. Z toho důvodu
se nedoporučuje, aby byla pro budoucnost snížena
účast státu a jeho podpora při podnicích
melioračních v takové míře,
která by byla citelným zhoršením dosavadního
stavu. Z toho důvodu zavádí osnova nový
způsob subvencování podniků melioračních
ve formě zlevňování úroku placeného
stavebníkem z půjčky pro tyto podniky uzavřené
(§ 14) jen pro určité případy
tak, aby dosavadní mír a státního
příspěvku nebyla na újmu stavebníků
melioračních podniků snižována.
Nemá-li stavebník proti dosavadnímu způsobu
subvencování utrpěti újmy, bude nový
jeho způsob použitelným podle provedených
výpočtů při příspěvku
25% při půjčkách uzavřených
na delší dobu, nejméně 20 let, a dále
při příspěvku 20%. Při příspěvku
30%ním a vyšším by tento způsob
nebyl výhodným a použitelným, poněvadž
by byl pro stát dražším než nynější
způsob, podle kterého stát, resp. státní
meliorační fond, vyplácí svůj
příspěvek buď v hotovosti aneb v anuitách
na půjčku stavebníkem pro státní
příspěvek opatřenou.
Vzhledem k tomu bude možným používati
nového způsobu státní podpory ve formě
zlevňování úroku jen u těch
podniků melioračních, při nichž
by státní příspěvek činil
20 - 25% stavebního nákladu, tedy při podnicích
v oblastech řepařských a některých
úrodnějších a hospodářsky
silnějších oblastech obilnářských,
pokud nejsou tyto podniky spojeny s nákladnějšími
úpravami menších vodotečí a odpadů.
Nebylo by také výhodným užívati
tohoto způsobu u melioračních podniků
menšího rozsahu s nákladem nepřevyšujícím
obnos 600.000 Kč, poněvadž by tím byla
stížena administrativa vzhledem k velikému
počtu těchto malých podniků, jednak
by zájemníci byli u těchto malých
podniků zbytečně zatěžováni
obstaráváním půjček.
Podle dosavadního vývoje melioračního
ruchu tvoří stavební náklad těchto
malých melioračních podniků průměrně
polovici stavebního nákladu všech podniků
melioračních ročně k subvencování
předkládaných. Ze stavebního nákladu
zbývajících větších podniků
připadá asi jedna čtvrtina na podniky, při
nichž míra státního příspěvku
činí 20 - 25% stavebního nákladu a
pro které by byl použivatelným nový
způsob subvencování zlevňováním
úroku, a čtvrtina na podniky, při nichž
míra státního příspěvku
činí více než 25% a při nichž
se doporučuje poskytovati jako dosud státní
příspěvek ve formě anuit, aby mohl
současně bráti účast na státní
podpoře větší počet těchto
nákladnějších podniků bez překročení
roční dotace fondu. Za použití všech
uvedených způsobů subvenčních
resultuje při provádění programu plošných
meliorací v budoucnu tato finanční účast
státu:
Při stavebním nákladu ročních
130 mil. Kč na meliorace činil by obnos hotovostních
splátek při průměrné 30%ní
subvenci k 65,000.000 Kč ročně 19,500.000
Kč. Na zlevnění úroku půjček
stavebního nákladu ve výši 32,500.000
Kč připadla by prvním rokem částka
1127 mil. Kč, která by desátým rokem
vzrostla na 9.504 mil. Kč. Anuita na úrok a amortisaci
ročně opatřovaných půjček
k průměrnému 30%nímu příspěvku
975 mil. Kč ze stavebního nákladu 321/2
mil. Kč činila by ročně 0.661 mil.
Kč, tedy desátým rokem 6.610 mil. Kč.
Byla by tudíž potřeba fondu na plošné
meliorace desátým rokem 19.5 + 9.504 + 6.610 mil.
Kč = 35,614.000 Kč.
V oboru zásobení venkovských obcí
vodou předpokládá se provádění
staveb v rozsahu výkonu posledních let s ročním
stavebním nákladem průměrně
aspoň 30 mil. Kč. Účast státu
počítá se jako dosud v průměrné
výši 30%, a to tak, že by na stavebním
nákladu menších podniků (asi čtvrtina)
stát súčastnil se příspěvky
v hotovostních splátkách v roční
výši 2.25 mil. Kč a na stavebním nákladu
2.25 mil. Kč ostatních podniků (tři
čtvrtiny) zúčastnil by se stát zlevňováním
jich úroků, při čemž by prvým
rokem na tento účel bylo potřebí obnosu
0.780 mil. Kč a desátým rokem 6.581 mil.
Kč. Byla by tedy potřeba fondu na zásobení
venkovských obcí vodou desátým rokem
2.250 + 6.581 mil. Kč = 8.831 mil. Kč.
Kromě toho však obdobně jako v první
čísti dlužno bráti do počtu při
stanovení celkové potřeby státní
účasti na dalším programu plošných
meliorací a zásobení venkovských obcí
vodou též dosavadní závazky dle §
2, odst. 2. z dosud povolených příspěvků
na podniky tohoto druhu. Dle dosavadního stavu činily
by tyto závazky koncem roku 1929 na hotovostních
splátkách 48 mil. Kč a na valutě půjček
uzavřených na opatření příspěvků
36 mil. Kč. Hotovostní splátky těchto
závazků byly by vyrovnány z dotace fondu
v prvých několika letech, v kterých by roční
dotace nebyla plně vyčerpána, a zbývala
by tudíž pro výpočet potřeby
ze starých závazků jen roční
anuita, která by pro obnos 36 mil. Kč činila
ročně 2.438 mil. Kč.
Jevila by se tedy celková potřeba státní
účasti na realisaci druhé části
vodohospodářského programu úhrnným
obnosem 35.614 +8.831 + 2.438 = 46.883 mil. Kč, čili
okrouhle 47 mil. Kč.
Při této roční dotaci bylo by umožněno
prováděti program plošných meliorací
a zásobení venkovských obcí vodou
i v dalším období po uplynutí prvého
desetiletí, poněvadž by byl k disposici jednak
obnos připadající na hotovostní splátky
k úhradě státní účasti
na stavební náklad 65 mil. Kč, jednak přebytky
plynoucí z plně neupotřebené dotace
v prvých letech prováděného programu,
jakož i úspory získané postupně
ze zmenšujících se částek poskytovaných
na zlevňování úroků při
docházení půjčkových lhůt
a z postupného vypršení anuit ze starých
i nových závazků.
K úhradě takto vyšetřené potřeby
státní účasti na provádění
obou částí stavebního programu vodohospodářských
meliorací jest třeba dotovati fond po 47 mil. Kč
pro každou z obou částí.
Došlo-li by během provádění tohoto
programu k snížení úrokové míry
pod sazbu, která byla vzata za podklad pro výše
uvedené výpočty, t. j. pod 51/2%,
mohl by se celkový stavební program vodohospodářských
meliorací ještě přiměřeně
zvýšiti. Pro část stavebního
programu týkající se regulací, hrazení
bystřin a vodních nádrží, majících
za účel převážně ochranu
před škodami vodními, počítá
se v osnově (§ 6) s těmito zvláštními
příjmy:
1. S polovicí výtěžku stávající
daně z vodní síly (okr. 10 mil. Kč)
a to vzhledem k tonu, že veliký počet stávajících
vodních děl na vodních tocích velkých
i malých bude míti značný prospěch
ze staveb regulačních, prováděných
za účelem neškodného odvedení
velkých vod a konsolidace břehů a koryta
vůbec a velmi často i z vlastní přestavby
neb znovuzřízení jezových objektů
v rámci regulačních prací podnikaných.
2. S dotací ze státních peněz v takové
částce, aby celkový příjem
této části fondu i s výtěžkem
daně z vodní síly dosáhl částky
47,000.000 Kč. Tato státní dotace (okr. 37
milionů Kč) odpovídá rozpočtové
položce kap. 11, tit. 3, § 3, pol. 3, na úpravu
vodních toků patřících nyní
do působnosti ministerstva zemědělství
(okr. 20,000.000 Kč), příslušné
kvotě melioračního fondu v částce
14 mil. Kč a rozpočtové položce kap.
11, tit. 3, § 3, pol. 4 na provedení nouzových
prací úpravních v okrouhlé částce
3,000.000 Kč.
Pro část stavebního programu, týkající
se plošných meliorací a zásobení
venkovských obcí vodou, počítá
se pak s těmito zvláštními příjmy:
1. S výtěžkem zvláštní k
tomu účelu nově zavedené 25%ní
přirážky k dani pozemkové, vybírané
z veškeré půdy, podle odhadu 17 mil. Kč.
2. S dotací ze státních peněz v částce
30 mil. Kč. Tato státní dotace odpovídá
příslušné kvotě melioračního
fondu v částce 16 mil. Kč a úvěrní
položce "meliorace pozemků a zásobování
venkova vodou" kap. 11, tit. 3, § 3, pol. 2 v částce
14 milionů Kč.
Při tom se poznamenává, že až do
konce roku 1926 měl státní meliorační
fond příjem ze zbytku výtěžku
2%ní přirážky k dani pozemkové
podle cís. nařízení ze dne 16. března
1917, č. 124 ř. z., která byla zákonem
ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n. o přímých
daních zrušena. Tento příjem činil
podle ročního průměru z posledních
let okr. 3.5 mil. Kč.
Konečně dlužno připomenouti, že
pro umožnění rychlejšího provádění
úpravních prací na vodních tocích
za účelem zamezení škod způsobovaných
živelními pohromami, tedy za týmž účelem,
jemuž bude sloužiti státní fond pro vodohospodářské
meliorace, byl vydán zákon ze dne 15. října
1925, č. 227 Sb. z. a n. o státní pomoci
při živelních pohromách, podle jehož
II. hlavy má vláda na úhradu nákladů
touto akcí vzešlých zříditi zvláštní
fond a zmocňuje se, aby potřebné k tomu prostředky
opatřila úvěrními operacemi. Na úhradu
úroků a na úmor má zařaditi
vláda každoročně do státního
rozpočtu částku až do výše
50 mil. Kč. Tato zákonná ustanovení
stanou se předloženou osnovou, pokud jde o vodohospodářské
podniky, spadající do oboru působnosti ministerstva
zemědělství, bezpředmětnými.
Státní fond pro vodohospodářské
meliorace jest právním nástupcem státního
fondu melioračního, který byl zřízen
již zákonem ze dne 30. června 1884, č.
116 ř. z. pro země bývalého Rakouska
a zákonem ze dne 19. prosince 1919, č. 21 Sb. z.
a n. roku 1920 pro Československou republiku. Vzhledem
k zkušenostem získaným při správě
melioračního fondu pojato byla do osnovy (§
2) výslovné ustanovení, že státní
fond pro vodohospodářské meliorace jest právnickou
osobou a může samostatně nabývati práv
a zavazovati se.
Tohoto ustanovení postrádaly dosavadní zákony
meliorační a byl proto melioračnímu
fondu odpírán charakter samostatné právnické
osoby. Tento nedostatek zákonných ustanovení
objevil se při likvidaci bývalého rakouského
melioračního fondu a pociťován byl zvláště
při uzavírání výpůjček
na účet příspěvku státního
melioračního fondu podle § 12 zák. č.
21/1920. Tím, že osnova zákona - obdobně
jak jest tomu při fondu pro opatření strojených
hnojiv (zákon č. 683/1920) a při státním
fondu silničním (zákon č. 116/1927)
- výslovně prohlašuje státní
fond pro vodohospodářské meliorace za osobu
právnickou, bude právní povaha fondu zcela
na jisto postavena.
Jako důsledek toho, že státní fond pro
vodohospodářské meliorace jest právním
nástupcem fondu melioračního, vyplývá
nutnost, že státní fond pro vodohospodářské
meliorace přejímá veškeré pohledávky
a závazky státního fondu melioračního
(§ 2, odst. 2), jimiž jsou jednak podpory z tohoto fondu
povolené, jednak závazky ze zápůjček,
jichž úročení a umořování
fond meliorační převzal.
Vzhledem k tomu, že podpora vodohospodářských
meliorací soustředí se v ministerstvu zemědělství
v novém fondu a tím odpadnou dosavadní rozpočtové
položky ministerstva zemědělství (kap.
11, tit. 3, § 3, pol. 2 a 3, "Meliorace pozemků
a zásobování venkova vodou" a "Úprava
vodních toků"), je nutno, aby fond převzal
i ty závazky, které vznikly povolením příslušných
podpor z těchto položek (§ 2, odst. 2).
V §u 3 osnovy uvádějí se taxativně
ony podniky, které mohou býti z prostředků
fondu prováděny neb podporovány, při
čemž byl vzat zřetel na provedené rozdělení
oboru působnosti ve věcech vodohospodářských
mezi ministerstvo zemědělství a veřejných
prací.
O rozdělení fondu ve dvě části
(§ 4 osnovy) a jich určení stala se již
zmínka v části všeobecné.
Ustanovení § 5, odst. 2 má za účel,
aby byly dočasné fondovní přebytky
podle možnosti fruktifikovány.
V §u 6 uvádějí se běžné
příjmy fondu pro obě jeho části,
jimiž jsou jednak datace ze státních peněz,
jednak zvláštní specifické příjmy
plynoucí do fondu. Jako zvláštní příjem
fondu, a to částky určené na podporu
plošných meliorací půdy, zavádí
se nově 25%ní přirážka k dani
pozemkové, vybíraná z veškeré
půdy.
Výše roční dotace, která má
býti oběma částem fondu věnována
z peněz státních, byla již odůvodněna
v části všeobecné.
Již podle §u 12 zákona č. 21/1920 bylo
přípustno opatřovati příspěvek
melioračního fondu úvěrem, při
čemž meliorační fond splácel
zápůjčky naň připadající
v anuitách. Vzhledem k právní povaze fondu
pro vodohospodářské meliorace jako osoby
právnické, která může samostatně
se zavazovati, zamýšlí se proti dosavadnímu
postupu změna při opatřování
subvenčních zápůjček v tom
směru, že fond bude moci opatřiti si potřebné
prostředky sám, bez dosavadního zprostředkování
zájemníky (§ 7). Postup tento znamená
nejen značné zjednodušení, nýbrž
i ulehčení pro stavebníky, kteří
nebudou napříště zatěžováni
vedle opatřování svého vlastního
úvěru ještě opatřováním
úvěru subvenčního.
Výpůjčky tyto bude fond opatřovati
u zemských peněžních ústavů,
které meliorační úvěr, zejména
emisní, vypěstovaly, a u jiných peněžních
ústavů, zejména místních, jako
spořitelen, okresních hospodářských
záložen a pod., které již nyní
v častých případech meliorační
zápůjčky povolily. Též má
býti možno využíti k tomu účelu
i kapitálů Ústřední sociální
pojišťovny, Všeobecného pensijního
ústavu a jiných sociálně-pojišťovacích
ústavů, z nichž některé meliorační
úvěr již v pozoruhodné míře
poskytují. Aby byla ústavům při poskytování
úvěru dána plná záruka, že
fondovní závazky z uzavřených výpůjček
naleznou plnou úhradu v pohotových a zákonem
zajištěných prostředcích fondu,
omezuje se ve čtvrtém a pátém odstavci
§ 7 limitem výše zápůjček,
které bude moci fond pro obě své části
uzavříti.
Ustanovení §u 8 byla převzata ze zákona
čís. 174/1925 a doplněna za tím účelem,
aby byla umožněna parlamentní kontrola, že
se fondem hospodaří podle zákona a v mezích
jím povolených prostředků. Ustanovení
§u 9 odpovídá §u 3 zákona č.
21/1920, zmocňuje však za účelem urychleného
schvalování projektů ministerstvo zemědělství,
aby schválením projektů menšího
rozsahu pověřila zemský úřad.
Okruh subjektů, kterým možno povoliti podpory
z fondu, rozšiřuje § 10 oproti §u 1 zákona
č. 4/1909 ř. z. o vodohospodářská
sdružení a výjimečně i o jednotlivce.
Toto rozšíření jest nutným v
důsledku toho, že odpadne dosavadní rozpočtová
položka ministerstva zemědělství pro
odvodňování a zavodňování,
ze které mohly býti podniky těchto subjektů
podporovány.
Při úpravních podnicích uvedených
v §u 11 osnovy budou - jak již bylo vylíčeno
v části všeobecné - stavebníky
stát nebo země, při čemž budou
zájemníci, pokud mají z těchto staveb
prospěch, přidrženi též k přiměřeným
příspěvkům.
K úhradě stavebního nákladu podniků
prováděných neb podporovaných z fondu
mají přispívati - jak tomu jest dosud - i
nadále také země, kterým již
podle § 30 zákona čís. 125/1927 o organisaci
politické správy přísluší
obor hospodářské péče, o niž
tu jde. Při tom zmocňují se v § 22 země
obdobně jako státní fond pro vodohospodářské
meliorace opatřovati zemské příspěvky
u podniků, o kterých jedná § 11, 12
a 13, úvěrem, aby bylo tak zemím umožněno
podpořiti při vzájemné součinnosti
s fondem ve všeobecné části vylíčený
soustavný program vodohospodářských
meliorací menšími prostředky hotovými,
aniž by bylo nutno dosavadní příslušné
položky v zemských rozpočtech poměrně
zvyšovati.
Postup tento není novým, poněvadž činil
tak již býv. moravský zemský výbor
jednak pro nedostatečnost roční zemské
meliorační dotace, jednak pro značný
rozmach melioračního podnikání. Opatřovati
zemský příspěvek úvěrem
bude nutno zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi,
kde v oboru vodohospodářských meliorací
čekají stát i zemi zvlášť
veliké úkoly, k jichž splnění
bude zapotřebí značných prostředků,
které stěží by mohly býti dány
k disposici v hotovosti, obzvláště, když
až do konce roku 1928 stát poskytoval na tamní
podniky i příspěvky vypadající
na zemi.
Naproti tomu budou příspěvky zemské,
povolované na podniky, o kterých jedná §
14, 15 a 16, uhrazeny výhradně z běžných
zemských rozpočtů.
Účast fondu, pokud se týče výměra
příspěvků jak z fondu tak i z prostředků
zemských, jest řešena v osnově §
11 - 16. Pro účast a příspěvky
fondu stanovena jest nejvyšší míra a jejich
povolení vázáno jest na povolení příspěvků
zemských, pro které se v osnově stanoví
výměra nejnižší.
Výměra podpor z fondu opírá se jednak
převážnou měrou o dosavadní ustanovení
§ 6 - 9 zákona č. 4/1909 ř. z., jednak
- zejména pokud jde o podpoření úprav
na vodních tocích spadajících dříve
do působnosti ministerstva veřejných prací
a o podpoření podniků vodovodních
- o dosud užívané směrnice.
Celková výměra příspěvků
z prostředků veřejných na jednotlivé
druhy podniků pohybuje se mezích dosud obvyklé
prakse s tou změnou, že se příspěvky
z fondu u nákladnějších podniků
regulačních včetně vodních
nadrží stanoví vyšším procentem
než dosud, aby země i při rozšířeném
programu těchto prací nemusely nepoměrně
zvyšovati příslušné položky
ve svých rozpočtech.
V §u 14 a 15 zavádí se pro určité
případy - jak již bylo o tom zevrubně
pojednáno v části všeobecné -
při podpoření podniků melioračních
a vodovodních nový způsob subvencování
záležející v tom, že fond na místě
poskytování kvotových kapitálových
subvencí přispívá stavebníkovi
na zlevňování úroku placeného
z celé výpůjčky pro podnik uzavřené.
Poněvadž výše úroku z této
výpůjčky stavebníkem placeného
může dle poměrů peněžního
trhu doznati během umořovací doby změny,
vyhražuje se v §u 14, odst. 4. možnost upraviti
znovu během této doby míru účasti
fondu na zlevňování úroku stavebníkem
skutečně placeného.
Ustanovení §u 17 mají za účel
umožniti obcím téhož neb více okresů
provádění a udržování
skupinových vodovodů, poněvadž ani ustanovení
§ 93 českého a moravského, § 83
slezského obecního zřízení,
ani zák. čl. XXII/1886 k tomu účelu
nepostačují. Úprava tato stala se nutnou
vzhledem ke konkrétním případům,
které vyžadují, aby pro provedení skupinových
vodovodů, jimiž mají býti zásobeny
vodou obce několika okresů, získán
byl řádný právní subjekt. Při
tom se poukazuje k tomu, že stavba skupinových vodovodů
(§ 15, odst. 1.) znamená značnou úsporu
stavebních nákladů jak pro přispívající
činitele, tak i pro obce samotné.
Ustanovení § 18 o příspěvcích
zájemníků byla převzata ze zákona
č. 4/1909 ř. z. a doplněna ustanovením
odst. 1, v němž vymezen pojem zájemníka.
Vzhledem k tomu, že dosavadní úvěrní
položka "meliorace pozemků a zásobování
venkova vodou" odpadne, pamatuje se v §u 19 na možnost
poskytování příspěvků
z fondu zájmovým korporacím na akce spojené
s přípravou vodohospodářských
podniků a s propagací melioračního
ruchu.
Ustanovení o uzavření úmluvy (§
20), převzaté z §u 3 zákona č.
21/1920, omezuje osnova z důvodů zjednodušení
na podniky se schváleným rozpočtem vyšším
než 300.000 Kč. Kdežto však dle ustanovení
§u 3 zákona č. 21/1920 uveřejňovány
jsou tyto úmluvy ve Sbírce zákonů
a nařízení, má se napříště
uveřejňování toto díti ve Věstníku
ministerstva zemědělství. Změna ta
zavádí se proto, poněvadž uveřejňování
úmluv ve Sbírce zákonů a nařízení
zatěžuje zcela zbytečně tuto Sbírku.
Ustanovení §u 21 bylo převzato z §u 3
zákona č. 21/1920 a bylo doplněno druhým
odstavcem na základě získaných praktických
zkušeností.
Pro zajištění trvalého prospěchu
podniků vodohospodářských jest důležitou
otázkou jejich řádné udržování.
Dle získaných zkušeností v tom směru
nezamýšlí se zřizovati v budoucnu udržovací
fondy pro podniky úpravní, pokud budou provedeny
státem neb zemí, a ukládá se proto
v §u 23, odst. 2. a 3. udržovací povinnost oné
veřejné korporaci, která provedla podnik
jako stavebník. Ale ani u všech ostatních podniků
nebudou udržovací fondy zřizovány obligatorně,
nýbrž ponechává se rozhodnutí
o způsobu udržování ministerstvu zemědělství
(§ 23, odst. 1.). Od zřizování udržovacích
fondů nebude však zpravidla možno upustiti u
podniků melioračních prováděných
vodními družstvy, aby se zabránilo zkáze
těchto podniků. Neboť zanedbané podniky
meliorační mívají za následek,
že bonita pozemků stane se horší nežli
byla před meliorací. Nyní, když vzhledem
na ustanovení zákona o přímých
daních č. 76/27 má stát z důvodů
fiskalních zájem na tom, aby zlepšená
bonita a daňový základ na meliorovaných
pozemcích zůstaly trvalými, jeví se
tím více nutným, aby bylo zajištěno
zcela bezpečně řádné udržování
provedených meliorací. Správa udržovacích
fondů jest dle dosavadní prakse zcela jednoduchá,
poněvadž tyto fondy soustředěny jsou
v každé zemi u zemského peněžního
ústavu a výnosem jejich disponuje stavebník
za dozoru příslušného orgánu
veřejné služby zemědělsko-technické.
Výška udržovacích fondů, které
tvoří součást stavebního nákladu,
činí u plošných meliorací poměrně
malou částku 1.5 - 3% stavebního nákladu.
Pokud bude na základě rozhodnuti ministerstva zemědělství
udržovací fond zřízen, byla převzata
do §u 24 osnovy ustanovení §u 15 zákona
č. 21/1920 o zřízení a správě
udržovacích fondů, která se velmi dobře
osvědčila.
Ustanovení § 25 jest nové, vkládá
se do osnovy na základě získaných
zkušeností a má se jím zabrániti
tomu, aby úpravy provedené za značné
podpory z veřejných prostředků nebyly
zanedbaným udržováním zničeny,
jakož i tomu, aby tím nebylo znemožněno
jich řádné účinkování.
§ 27 přiznává osvobození od kolků
a poplatků všem podnikům, kterým bude
příspěvek z fondu povolen neb aspoň
zásadně přislíben. Osvobození
to spočívá na dosud platném ustanovení
§ 14 zákona č. 4/1909 ř. z. a jest odůvodněno
národohospodářským významem
vodohospodářských meliorací.
V §u 29 ruší se za účelem sjednocení
zákonodárství ve příčině
podporování prací v oboru vodohospodářských
meliorací veškerá zákonná ustanovení
a nařízení, platná dosud v zemích
historických a na Slovensku a v Podkarpatské Rusi,
pokud odporují předložené osnově
aneb se staly touto bezpředmětnými.
Pokud se týče úhrady, poukazuje se
k tomu, že osnova sama zavádí zvláštní
specifické příjmy z prostředků
zájemníků na provádění
vodohospodářských meliorací súčastněných
a že nebude míti v zápětí
žádné zvýšení dosavadních
výdajů státního rozpočtu.
Národohospodářský význam vodohospodářských
meliorací vynikne nejlépe, uvědomíme-li
si, že provedením nových melioraci polních
pozemků jen za rok 1927 ve výměře
23.600 ha byl získán v naši zemědělské
výrobě pro náš další hospodářský
život za předpokladu dosavadního osevního
rozdělení nejdůležitějších
plodin tento trvalý roční přírůstek
sklizně:
u obilovin zrna 70.000 q, slámy 122.000 q, u zemáků
130.000 q, u řepy 120.000 q a u pícnin 40.000 q
v úhrnné ceně dle stavu nynějšího
trhu 29,000.000 Kč a v kapitalisované hodnotě
580 mil. Kč.
Od převratu do konce roku 1927 byly u nás zmeliorovány
polní pozemky ve výměře okr. 97.242
ha, což znamená, že jedině v důsledku
těchto po válce již provedených meliorací
bylo dosaženo a zajištěno trvalé roční
zvýšení sklizně u obilovin zrna o 290.000
q, slámy 528.000 q, u zemáků 509.000 q, u
řepy 514.000 q a u pícnin 190.000 q v úhrnné
ceně 145,000.000 Kč a ve zkapitalisované
hodnotě 29 miliardy Kč.
Provedením melioračních prací na pozemcích
všeho druhu (polí, luk a pastvin), které na
celém státním území vodohospodářských
zásahů vyžadují, docílíme
zvýšení sklizní u obilovin zrna okr.
605 mil. q, slámy 1092 mil. q, u zemáků 105
mil. q, u řepy 1059 mil. q, pícnin 36 mil. q, sena
125 mil. q v úhrnné ceně skoro 4 miliard
Kč. A poněvadž provedením vodohospodářských
meliorací půdních umožní se jak
známa i další hospodářské
meliorace a lepší zemědělské
využití meliorovaných pozemků, docílí
se ještě další zvýšení
sklizní, z čehož jest zřejmo, že
provádění půdních meliorací
jest velmi účinným prostředkem při
zajišťování vyživovací soběstačnosti
státu.
Dlužno ještě poukázati k tomu, že
z provádění výše naznačeného
soustavného programu melioračních úprav
a z docíleného jimi zvýšení ročních
sklizní bude míti kromě všeobecného
hospodářského povznesení a kromě
posílení soběstačnosti v zemědělských
produktech i značné příjmy stát,
a to zejména ve zvýšených příjmech
na dani pozemkové v důsledku zák. 76/1927
o přímých daních, dále ve zvýšených
příjmech na dani z cukru, z lihu, z piva a z obratu.
Prováděním prací regulačních
a zahrazovacích, jakož i podniků sloužících
hospodářskému využití vodstva,
které vedle zjednání technických předpokladů
pro melioraci půdní a využití vody slouží
k ochraně údolních pozemků, komunikací,
budov a výsledků lidské práce vůbec
v těchto oblastech před povodňovými
škodami, bude zabráněno dalším,
skoro každoročně se opakujícím
hospodářským ztrátám, postihujícím
jak zájmy soukromé, tak i zájem veřejný.
Pokud jde konečně o podniky vodovodní, nutno
zdůrazniti jejich národohospodářskou
prospěšnost pro obce s nepříznivými
hydrologickými a geologickými poměry z ohledů
nejen zdravotních, nýbrž i bezpečnostních
za účelem zamezení neb zmenšení
nebezpečí požárního a zároveň
jejich veliký význam pro usnadnění
a zlevnění zemědělského provozu
a povznesení zemědělské výroby
zásobením venkovských obcí a usedlostí
vodou.
Vláda projevuje přání, aby tento její
návrh zákona byl přikázán v
sněmovně poslanecké výboru zemědělskému
a rozpočtovému a v senátě výborům
národohospodářskému a rozpočtovému
k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.