D. Dávkový řád pro obor ministerstva veřejných prací.

K pol. 1. Zadávací (stavební) úřady jsou někdy stranami žádány za vydávání osvědčení o zásadní přípustnosti určitých hmot a konstrukcí nebo některých jiných osvědčení technického rázu, jichž strany potřebují pro dosažení dopravních výhod železničních, nebo pro uskutečnění některé dodávky; jest spravedlivo, aby takovéto úřední úkony, pokud ději se v zájmu soukromém, byly podrobeny dávce, jejíž sazba byla volova tak, aby byla umožněna co nejširší individualisace.

K pol. 2. Vydání cejchovních listin pro lodi jest v zájmu žadatele; sazba byla upravena úměrně k nákladům potřebného úředního šetření. Obmezení v poznámce navrhované jest odůvodněno tím, že v krátké době bude schválena mezinárodní úmluva o cejchování říčních lodi, podle ní budou vlastníci dunajských lodi povinni dáti přecejchovati své lodi v krátké lhůtě, takže by předepsáním dávek byla nynější plavební krise značně ztížena.

K pol. 3. Nižší výměra dávky než sub. 2. jest odůvodněna tím, že, příslušný úřední úkon jest zde jednodušší, neboť lze použiti vyšetřených dat z dřívějšího cejchováni.

K pol. 4. Provedeni odůvodněných změn v cejchovním listě jest v zájmu žadatele a navrhovaná výše dávky odpovídá spotřebě úředního čase.

K pol. 5. Lodní patent má značný materielní význam pro majitele lodi, neboť jest úředním potvrzením o vhodnosti lodi, což zvláště pro výdělečnou plavbu jest velmi důležité; stanovené dávky jsou úměrny jednak spotřebě úředního času pro vyšetření, jednak užitku majitele lodi, pročež byly tyto dávky odstupňovány podle velikostí a významu plavidel. O obmezení, jež se v poznámce navrhuje, platí totéž, co platí o obdobném obmezení při pol. 2.

K pol. 6. Jde o úkon v zájmu strany; navrhovaná dávka jest úměrná nákladům úředního úkonu.

K pol. 7. Opětné prohlídky lodi jsou úředně předepsány, jsouce v eminentním zájmu majitele lodi, neboť osvědčením získává loď opět na ceně, ježto při prohlídkách bývá majitel upozorněn na nutné opravy, jimiž zvyšuje se upotřebitelnost lodi; výše dávky volena byla nižší než při pal. 5., poněvadž úřední šetřeni jest zde jednodušší vzhledem k tomu, že jsou k disposici již data z první prohlídky.

K pol. 8. Vyzkoušením nabývají zájemníci určitých cenných oprávnění, jež přicházejí v úvahu i pro účele výdělečné; sazby jsou celkem mírné a jsou odstupňovány podle významu plavidla.

K pol. 9. Dávka jest odůvodněna propůjčenou výhodou a jest úměrna spotřebě úředního času při zkouškách.

K pol. 10. Dávky jsou i zde odůvodněny výhodou zájemníkům poskytnutou a jsou odtupňovány podle významu případu, jsouce celkem vyšší než u vnitrozemské plavby, ježto obsah zkoušek pro plavební personál námořní jest větší.

K pol. 11. I tato dávka jest plně odůvodněna, a to z obdobného hlediska, stejně jako taxy za nostrifikace zmíněné ad 9., 10. i 12. K výši dávky se podotýká, že nostrifikace průkazů způsobilosti získaných v cizině vyžaduje předchozího zevrubného úředního přezkoumání průkazů, což zaujme často více času než vlastní zkouška, pročež jest plně odůvodněno požadování téže dávky jako pro výkon zkoušky.

K pol. 12. Dávky za zkoušky strojníků pro plavbu námořní, odstupňované podle strojnických kategorií, jsou vyšší než u strojníků plavby vnitrozemské, a to vzhledem k větším požadavkům při zkouškách.

K pol. 13. Zavedeni zvýšených sazeb pro opakování zkoušek plavebního i strojního personálu, jež děje se zajisté v zájmu stran, odůvodněno jest snahou, aby zkušební komise nebyla nepřipravenými kandidáty zbytečné zatěžována; také úřední úkon bývá zde komplikovanější a zodpovědnější.

K pol. 14. Osvědčení o připuštění motorových vozidel k jízdě po veřejných cestách vydávají se po přezkoušeni vozidla, jež je předepsáno §§ 14 a 21 nařízení ministerstva vnitra z 28. dubna 1910, č. 81 ř. z.; osvědčení vydává se pro typ, požádá-li o to sám výrobce neb tuzemský zástupce cizozemského výrobku. Dávka jest odstupňována podle druhu vozidel a odpovídá jak rozsahu úředního šetřená, tak i výhodě osvědčením propůjčované.

K pol. 15. Obdobné osvědčení jako v případě předešlém vydává se i pro jednotlivé vozidlo, a to, žádá-li za ně osoba soukromá (srv. § 19 nařízení č. 81/1910 ř. z.). Stává se to tehdy, jestliže soukromník dovezl si sám z ciziny vozidlo, jež není v tuzemsku zastupováno nebo jehož zástupce odpírá vydati specielní osvědčení, resp. tehdy, jestliže soukromník provedl na vozidle, jež osvědčeni mělo, podstatné změny konstrukce, takže již vozidlo nevyhovuje schválenému typu. Sazby jsou stanoveny nižší výměrou než v položce předešlé vzhledem k menšímu rozsahu výhody tím poskytované.

K pol. 16. Osvědčením ve smyslu §u 5 zákona ze dne 9. srpna 1908, č. 162 ř. z.; o ručení za škody způsobené provozem motorových vozidel (srv. nařízeni ze dne 26. října 1908, č. 221 ř. z.) získává majitel vozidla značné výhody, nebol nevztahují se pak na něho přísnější předpisy citovaného zákona o ručení za škody, nýbrž pouze mírnější předpisy o náhradě škody obsažené v občanském zákoníku. Dávka, z tohoto stanoviska upravená, a odstupňovaná podle důležitosti vozidla, jest zajisté přiměřená.

K pol. 17. Jest zajisté spravedlivo, aby soukromý podnikatel, jemuž sdělené výsledky přesných nivelací přinášejí úsporu jak času, tak i finančního nákladu při sdělávání různých projektů, přispěl k úhradě výloh spojených se zaměřením, při čemž výše dávky přizpůsobena jest úplatám předpisovaným v resortu finančním za sdělování souřadnic trigonometrických bodů.

K pol. 18. Osvědčení přípustnosti typu acetylenových přístrojů vydává se po provedení zkoušky těchto přístrojů upravené nařízením č. 185/1912 ř. z., jež vyžaduje značné ztráty času i námahy. Navržená dávka za úkon jsoucí zajisté v zájmu strany jest těmto okolnostem úměrná.

K pol. 19. Právo vydávati vysvědčení jakožto listiny veřejné, jež udílí se autorisací, skýtá soukromým ústavům zkušebním značnou výhodu a i materielní prospěch, neboť zvyšuje jich vážnost a význam. Dávky stanoveny jsou právě se zřetelem k těmto okolnostem.

K pol. 20. Udělení povolení ku přenosu elektrické energie vyžaduje delšího meziministerského jednání a skýtá žadateli značnou výhodu, kterou obyvatelé v jiných nepohraničních krajích i pořizuji s daleko většími finančními obětmi.

K pol. 21. Smírčí jednání o úpravu ceny elektrické energie ušetří stranám, skonči-li vzájemnou dohodou, náklad na smírčí soud; hledíc zároveň k tomu, že jednáni vyžaduje značného času i námahy, jest dávka zajisté plně přiměřená, při čemž rámcová sazba dává, možnost co největší diferenciace podle povahy a významu případu.

K pol. 22. Připuštění měřidla neb změny jeho konstrukce k úřednímu cejchování vyžaduje značného úředního šetření a dostává setím žadateli možnosti, aby prodej svého výrobku rozšířil i na veřejný obchod, čímž jest zajisté odůvodněna dávka za úřední úkon, hledíc k tomu; že jiné předpisy zpoplatněni tohoto případu neobsahuji. Rámcová sazba značného rozpětí umožňuje odstupňování podle ceny předmětu k cejchování připuštěného.

K pol. 23. Udělením povolení obdrží žadatel značnou výhodu, při čemž dávka stanovena byla tak, aby bylo moro po případě i vyšší sazbou stihnouti případy, kde nutno vyrubati hned při kutbě malé plochy, ježto kladeni alespoň jedné jednoduché míry by neodpovídalo geologickým poměrům uloženi.

K pol. 24. Dávka jest odůvodněna značnou výhodou majetkovou, jíž nabývá se propůjčením; široké rozpětí maximální a minimální sazby umožňuje co největší individualisaci.

K pol. 25. Platí v podstatě totéž.

K pol. 26. Platí v podstatě totéž; výše sazby upravena se zřetelem na menší význam této výhody.

K pol. 27. Vymezníkováním, obnovením a určením hranic dostává se straně žádoucí bezpečností v držbě báňského majetku; dle velikostí tohoto majetku možno pak sazba odstupňovati.

K pol. 28. Srážením dolových měr a poli neb dělením dolových měr se docílí větší hospodárnosti a účelnějšího zařízeni provozu, kteréžto výhody jsou tím větší; čím větší jest cena a rozsah dolového majetku; tomu pak možno v každém případě přizpůsobiti dávku v mezích rámcové sazby.

K pol. 29. V §§ 123 až 133 horního zákona zajišťují se báňskému podnikateli různé výhody sloužící k lepšímu využitkování dolového majetku, kteréžto výhody mají podle své různé povahy různou cenu majetkovou; těmto rozdílům odpovídá také značnější rozpětí sazby.

K pol. 30. Úkony v této položce zmíněné ději se výhradně v zájmu stran a přinášejí stranám, kterými zde bývají zpravidla podniky i kapitálově silné, značné výhody. Sazba umožňuje v dostatečné míře individualisaci.

K pol. 31. Povolováni úlev neb lhůt v položce této zmíněné může míti velmi různý význam podle toho, o kolik dolových poli a dolových měr při tom jde. Dávka jest odůvodněna tím, že toto povolení děje se v zájmu stran. Jelikož však může jíti při tom o případy, kdy provoz jest zastaven v důsledku špatných hospodářských vyhlídek a povolení tedy neskýtá bezprostřední majetkové výhody, byla nejnižší hranice sazby určena značně nízko.

K pol. 32. Zřízením báňské služebnosti umožňuje se používání báňských dél v cizím poli dolovém ke hmotnému prospěchu dolového majetku strany; rozpětí sazby umožňuje odstupňováni podle větší neb menší možnosti použiti cizích děl.

K pol. 33. Zřízením a schválením báňského revíru podporuje se jednotnost v provozu a v jiných poměrech jednotlivých dolů, což má pro účastníky revíru značný význam též v ohledu majetkovém; dávku možno v rámci sazby odstupňovati podle počtu účastníků a rozsahu jich závodů.

K pol. 34 a 35. Těmito úředními úkony poskytuje se straně možnost výdělkové činnosti nebo se aspoň její výdělková schopnost posiluje; výše sazby jest pak přizpůsobena příbuzným sazbám stanoveným § 6 zákona ze dne 3. dubna 1925; č. 54 Sb. z. a n.

K pol. 36. I tento úkon skýtá žadateli značnou výhodu tím, že umožňuje mu výdělkovou činnost; rámcová sazba usnadňuje odstupňování podle velikostí závodu, o který běží.

K pol. 37. Přepsání výhradních kutisk (práv, tudíž věci movitých) na jiného kutéře způsobuje úřadu mnoho práce a děje se výhradně v zájmu soukromém. Jest tudíž dávka za úřední úkon opodstatněna, při čemž rozpětí rámcové sazby umožňuje individualisaci.

K pol. 38. Úřední zjištění nálezu uhlí a nafty má velký hospodářský význam o stává se též podkladem práv, jež přinášejí straně značné hmotné výhody; tímto hlediskem ovládáno jest i stanovení výše dávky umožňující diferenciaci podle povahy případu a velikosti výhody.

K pol. 39. Udělením koncese k živnostenskému provozu leteckých podniků dostává se žadateli značné výhody hospodářské, čímž jest dávka zajisté opodstatněna, nehledíc ani k tomu; že v zájmu strany vykonává se zde dosti složitá úřední činnost; výše dávky odstupňována jest podle povahy podniku, o nějž jde, při čemž rámcové sazby umožňují diferenciaci podle rozsahu podniku.

K pol. 40. Obdobná hlediska jsou směrodatná i pro dávku za povoleni ku zřízení leteckých provozoven.

K pol. 41. Úkon zde zmíněný děje se v zájmu strany a vyžaduje jisté úřední námahy.

K pol. 42. Tímto úkonem poskytuje se cizinci cenná výhoda, jež plně opodstatňuje stanovenou dávku.

K pol. 43. Povolením živnostenského provozu výcviku leteckého personálu skytá se žadateli hospodářský prospěch, jenž plně odůvodňuje dávku.

K pol. 44. Také povolením pořádáni leteckých produkcí a závodů poskytuji se žadateli hospodářské výhody umožňující mu výdělek, jenž někdy jest dosti značný.

K pol. 45. Vývoz odpadků drahokovů do ciziny za účelem affinace děje se pod kontrolou hlavního puncovního úřadu, jenž vede v té příčině záznamy i evidenci, vyžadující jisté námahy a spotřeby úředního času. Ježto jde o úkony v soukromém zájmu, jest mírná dávka zajisté odůvodněna, čímž vyplní se příslušná mezera v puncovních poplatcích.

K pol. 46. Totéž platí v podstatě i o označení tohoto zboží exportní značkou u hlavního puncovního úřadu.

E. Dávkový řád pro obor ministerstva zemědělství.

K pol. 1. Povoleni vodoprávní znamená pro strany velmi zhusta značnou majetkovou hodnotu. Ježto však mnohdy jest třeba povolení i v případech, které mají pro strany význam poměrně malý, musila býti navržena stupnice v rozpětí od 10 do 20.000 Kč, aby bylo možno dávku přiměřeně odstupňovati, při čemž bude možno také hleděti k tomu, jaký náklad vzejde státní správě vodoprávním řízením.

K pol. 2. Dávka za výpisy z vodních knih byla vyměřena vzhledem k jejich evidenčníma významu jednotnou sazbou 10 Kč vedle kolkového poplatku.

K pol. 3. Sazby vládního nařízeni čís. 163/1925 Sb. z. a n., pol. 3, sazba E ukázaly se v jednotlivých případech nízké, zvláště pro velký lesní majetek a při tak zvaných smlouvách exploitačních, kdy uděluje se povolení k větší těžbě na řadu let. Udělené povoleni poskytuje majiteli lesa značný hmotný zisk.

Stává se, že majitel lesa musí káceti porosty, které byly postiženy živelní nebo hmyzovou pohromou. Dříví takové je ve většině případů znehodnoceno; kromě toho musí majitel lesa případné přeseče opět zašetřiti v plnohodnotném dříví zdravém, čímž jest hmotně poškozen. Vzhledem k tomu navrhuje se pro takovéto případy, dále pak pro těžby nepatrného rozsahu do 25 m3 osvobozeni od dávky za úřední úkony.

K pol. 4. Přeměnou lesní půdy na kulturu vyšší (role, vinice, stavební plochy a pod.) získává majitel značného hmotného prospěchu, nehledě ani k tomu, že získává z event. těžby dříví na ploše ku přeměně určené a tím; že jest zbaven povinnosti opětného Zalesněni, které vyžaduje značného peněžního nákladu.

K pol. 5. Dávky z oboru veterinárního možno odůvodniti tím, že dovozce získává povolením takových výhod, že jest zcela odůvodněno, aby státní správa, které vzejdou povolováním určité výdaje, vybírala tyto dávky; odstupňované podle druhu zvířat a předmětů, o něž jde, sazbami zcela nízkými.

K pol. 6. Provedení fytopathologických prohlídek děje se u pohraničních celních úřadů a vyžaduje proto značných nákladů, poněvadž příslušné orgány kontrolní jsou v Praze; Brně; Opavě, Bratislavě a v Košicích.

Jde tudíž jen o částečné hrazeni nákladů vzcházejicích prohlídkou státní správě.

F. Dávkový řád pro obor ministerstva zdravotnictví a tělesné výchovy.

K pol. 1. Přihláška o zahájeni soukromé praxe lékařské podrobuje se dávce se zřetelem k tomu, že má za účel umožniti zkoušeni předpokladů tohoto oprávněni a vyřízením nabývá žadatel práva zahájiti lékařskou praxi. Sazba volena nízkými fixními obnosy vzhledem k tomu, že se jedná zpravidla o stejný rozsah úředního jednáni.

K pol. 2. Důvody uvedené ad 1. platí analogicky i tu, při čemž se sazba vyměřuje nižšími obnosy vzhledem k menšímu majetkovému významu oprávnění pro žadatele.

K pol. 3. Tu jde o oprávněni značného majetkového významu pro žadatele. Jeho udělení předpokládá rozhodováni centrálního úřadu po slyšení lékařské komory a lékařské fakulty, Vzhledem k tomu navržena dávka 200 Kč.

K pol. 4. Povolením k výkonu lékařské praxe cizinci dostává se tomuto výjimečně oprávněni jinak vyhraženého zdejším příslušníkům, čímž odůvodněna jest dávka co do základu; značnější výše dávky odůvodněna jest potřebou obšírnějšího šetření i prohibitivní povahou věci. Vysokou hořejší hranicí sazby mají býti postiženy případy, v nichž udělením oprávněni poskytuje se značná materielní výhoda (lékařská praxe v lázních otci.).

K pol. 5. Platí totéž, co ad 4., ovšem s ol2ledem na menší majetkový význam pro žadatelky.

K pol. 6. Dávka za nostrifikaci babského diplomu je odůvodněna nejen potřebou zvláštního řízeni, nýbrž i poskytnutím výhody, jež spočívá v zrovnocenění studia v cizině konaného.

K pol. 7. Vydáním vysvědčení o zvláštní zkoušce zubotechnické rozšiřuje se živnostenské oprávněni zubního technika též na některé úkony jinak vyhražené lékařům. Jde tudíž o oprávněni značné majetkové ceny, čímž odůvodněna i výše sazby.

K pol. 8. Vysvědčení o osvobozeni od zvláštní praktické zkoušky vydává se k žádosti zubním technikům s praxí aspoň 20letou, čímž se osvobozují od povinnosti absolvovati kurs a podrobiti se zkoušce a unikají tak značným nákladům. Tím odůvodněno zvýšeni dávky oproti pol. 7.

K pol. 9. Udělení koncese lékárnické a převod lékárny reálné jsou spojeny s obšírným šetřením úředním a poskytuji žadateli výsadní oprávnění k založení částečně monopolní existence. Sazby dávkové jsou co do výše shodny s příspěvky, jež jest žadatel povinen podle zák. ze dne 18. prosince 1906, č. 5 ř. z. ex 1907 zapraviti do zaopatřovacího fondu kondicinujících magistrů farmacie. Jich odstupňování odpovídá pravděpodobnému rozsahu poskytnuté výhody majetkové.

K pol. 10. Oprávnění vésti domácí (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi příruční) lékárnu má pro lékaře majetkový význam, neboť mu umožňuje, aby vydával svým pacientům léky za ceny lékárnické zvýšené o 15%.

K pol. 11. Povolením ku zřízení filiální neb sezonní lékárny rozšiřuje se podniková base lékárny. Dávka nepevná voli se z toho důvodu, aby v konkrétním případě mohl býti vzat zřetel k pravděpodobnému rozsahu výhody majetkové.

K pol. 12. Schválení provozovny lékárny a jejích změn předpokládá úřední šetřeni k podnětu a v zájmu strany. Výše dávky odůvodněna je tudíž majetkovým zájmem strany i rozsahem řízení.

K pol. 13. Žádostí za přeložení lékárny uvnitř určeného stanoviště domáhá se strana výhodnějšího umístění lékárny. Pohyblivou sazbou zabezpečuje se možnost vzíti zřetel hlavně k rozsahu řízením zjištěné majetkové výhody.

K pol. 14. Schválením propachtování lékárny poskytuje se žadateli majetková výhoda, ježto příjmový zdroj z lékárny plynouti jest mu ve formě nájemného zachován přes to; že pro osobni překážky nemůže lékárnu osobně vésti. Nepevná sazba umožňuje v konkrétním případě ohled na závažnost důvodů, ale též na majetkovou způsobilost žadatele.

K pol. 15. Dávka za prodloužení lhůty k otevření lékárny jest odůvodněna zájmem strany, jež by jinak ocitla se v nebezpečí ztráty koncese; kromě toho má dávka ráz prohibiční.

K pol. 16. Dávky za jednotlivé výkony chemického mikroskopického prozkumu v ústavě pro zkoumáni léčiv jsou náhradou režijních nákladů s úkonem spojených dle podrobného tarifu ústavu.

K pol. 17. Prozkumem léčivých specialit opatřuje se věcný podklad pro rozhodnuti o připuštěni specialit, přinášejícím značné obchodní zisky; při čemž jest nepevnou sazbou umožněno přihlédnouti k rozsahu a režijním nákladům prozkumu.

K pol. 18. Popuštění léčivé speciality umožňuje žadateli obchodní využití speciality. Dávky přizpůsobeny jsou majetkovému významu pro žadatele. Žádostí za změnu speciality již povolené vyvolává se nové úřední řízení ve prospěch žadatele.

K pol. 19. Povoleni ke zkoušce tyrocinální se udili ministerstvem, jde-li o předčasný výkon zkoušky nebo o žadatele, který již v cizině vykonal zkoušku. Jde tudíž o mimořádnou výhodu žadatele, čímž odůvodněna jest i výše dávky.

K pol. 20. Jde o případy, v nichž žadatel nemůže již při nastoupení praxe aspirantské v lékárně předložiti průkaz o tom, že zkouškou dospělosti ukončil předepsané vzděláni předběžné na osmitřídní střední škole, na niž jest latina předmětem povinným. (Žadatel absolvoval reálku nebo -šestou třídu gymnasia.) Dávka jest tudíž odůvodněna prospěchem, jehož se žadateli povolením dostává.

K pol. 21. Započtení vojenské služby válečné do odborné činnosti lékárnické děje se k podnětu žadatele v případech, v nichž podle zákona jest vykázati minimální rozsah odborné činnosti lékárnické (pěti- nebo patnáctileté) pro dosaženi způsobilosti ku spravováni lékárny, k nabytí staré koncese lékárnické neb k dosaženi koncese nové. Dávka tudíž odůvodněna poskytnutím výhody.

K pol. 22. Povoleni k prováděni bakteriologických a pod. vyšetřováni se uděluje lékařům a, pokud se jedná o vyšetřování moče, lékárnám a v lázních i soukromníkům. Značí to tedy vždy vznik nebo rozšíření živnostenského oprávněni. Nepevná dávka umožňuje při hlédnouti k rozsahu poskytnuté výhody.

K pol. 23. Platí totéž co ad 22. Povoleni se uděluje chemickým laboratořím, pro něž znamená rozšířeni živnostenského oprávnění.

K pol. 24. Prohlášeni míst za místa lázeňská, udělení koncese ústavům lázeňským, prohlášení vody minerální za léčivou nebo za vodu stolní děje se na podkladě obšírného šetřeni a jest složitým úkonem úředním. Z kladného vyřízení žádosti plyne majiteli majetkový prospěch případně dalekosáhlé ceny majetkové a jest třeba značným rozpětím mezi minimální a maximální sazbou zajistiti si možnost, aby vedle úhrady nákladů režijních s řízením spojených postižen byl i majetkový význam uděleného oprávnění pro žadatele.

K pol. 25. Platí totéž, co ad 24.

K pol. 26. Dávky za povoleni k pohřbeni mrtvol na nepříslušném hřbitově jsou v prvé řadě povahy prohibiční; ježto převoz mrtvol jest s hlediska veřejně zdravotního zásadné nežádoucí. Ježto nelze se mu vyhnouti už z toho důvodu; že mnoho pohřbů koná se z ústavů léčebných, nutno je brzditi tím; že povolení k převozům podrobuje se dávkám, jež jsou ve své minimální výši přiměřeny nákladům úředního jednání, jež v konkrétním případě dlužno předsevzíti (vyžaduje intervence úředního lékaře) a současně umožňuji postihnouti vyšší sazbou žadatele majetkově způsobilejší při převozu mrtvol do jiného politického okresu nebo do ciziny.

Výjimka jednotné sazby pro Prahu a sousední okresy jest potřebná z toho důvodu, že akční radius pražských nemocnic zasahuje i tyto okresy.

K pol. 27. Dávka za povoleni k exhumaci mrtvoly odůvodněna jest tím, že i toto povolení vyžaduje vedle úředního řízeni okresního politického úřadu též intervence úředního lékaře.

G. Dávkový řád pro obor ministerstva národní obrany.

K pol. 1. Diplomy vydávají se absolventům válečné a intendanční školy jako průkaz o absolvování dotyčných škol. Třebas že vyučování na těchto školách je úplně bezplatná a děje se během vojenské služby, je účelno požadovati za zmíněná diplomy příslušnou dávku, aby tak mohl býti kryt náklad na tisk diplomů a jiná zvláštní výlohy s tím opojené; navrhuje se pevná dávka 30 Kč. Diplomy vydávají se v zájmu absolventů.

K pol. 2. Zákon č. 370/1922 Sb. z. a n. poskytuje výhody v plněni branné povinnosti za splnění podmínek v zákoně uvedených. Výhody tyto jsou poskytovány v zájmu čistě soukromém žadatelů, a to jednak příslušníků rodiny, již je branec živitelem, jednak branců, kteří jsou buď majiteli zděděných zemědělských usedlosti nebo majiteli malých živnosti a obchodil nebo průmyslovými a zemědělskými dělníky nebo posluchači vysokých škol. Tyto výhody značí, že se v míru propustí branec, jemuž byla výhoda udělena, po 6měsíční činné službě na trvalou dovolenou, kdežto jinak by musil sloužiti plných 18 (14) měsíců. Toto propuštěni jest zajisté značnou úlevou pro propuštěné brance, resp. jejich rodiny proti ostatním brancům, jimž se výhody té nedostalo.

Sazba navrhuje se odstupňovaně podle výše prospěchu a výhody vznikající pro propuštěného, resp. jeho rodinu, za současného přihlíženi k platební schopnosti jeho, resp. příbuzných.

K pol. 3. Vládním nařízením o propouštění přebytečných, čís. 187/1924 Sb. z. a n., jsou stanoveny podmínky, za jakých lze propustiti z presenční (činné) služby brance jako přebytečná. Propouštění toto děje se podle předpisů nyní platných pravidelně ke dvěma termínům, a to jednak ke dni 1. prosince (po 14měsíční službě), jednak ke díti 1. dubna (po 6měsíční službě). Není však vyloučeno, že v jednotlivých případech děje se toto propouštění i v termínech jiných, při čemž však propouštěný branec musí míti vždy nejméně 6 měsíců presenční služby.

Přebytek branců vzniká podle nyní platných ustanovení tím, že přestoupí v některých letech platnosti zákona z 2. července 1924, č. 176 Sb. z. a n. (- jimž se stanoví mírový počet čs. vojska na dobu od 1. října 1924 do 30. záři 1927 -), počet branců, povinných presenční (činnou) službou, ke dni 1. prosince nejvyšší dovolenou číslici, jíž vzhledem k průměrnému mírovému počtu čs. vojska, stanovenému zákonem na dobu od 1. prosince do 31. března, urči s přiměřeným zřením na pravděpodobné úbytky a přírůstky ministerstvo národní obrany.

Přebytek branců k 1. dubnu nastává podle nyní platných ustanovení tím, že po propuštění branců splnivších povinnost k presenční (činné) službě a po propuštěni osob, jimž byla poskytnuta výhoda v plnění branné povinnosti podle zákona č. 370/1922 Sb. z. a n., objeví se přebytek nad nejvyšší dovolenou číslici, již vzhledem k průměrnému mírovému počtu čs. vojska, stanovenému zákonem na dobu od 1. dubna do 30. záři, urči s přiměřeným zřením na pravděpodobné úbytky a přírůstky ministerstvo národní obrany.

Propouštějí se jako přebyteční branci o to žádající, a to především ti, kteří, ač byli označeni za vyhovující, nedostali výhoda v plnění branné povinnosti podle zákona č. 370/1922 Sb. z. a n., poněvadž byla číslice výhodová překročena, dále pak branci, kteří prokáží zřetele hodné poměry rodinná; hospodářské, existenční a jiné závažné okolnosti.

Toto propuštění děje se tedy rovněž v zájmu soukromém branců a jest značnou úlevou pro propuštěné proti ostatním, kteří musí konati presenční službu v celém nezkráceném trvání (18 měsíců); tato úleva jest tím větší; čím kratší je presenční služba dotčenou osobou vykonaná. Proto se navrhuje sazba trojí, a to jednak pro brance, kteří byli propuštěni jako přebyteční po šestiměsíční službě presenční, dále pro brance, kteří byli propuštěni po 6měsíční službě, nepřevyšující však 12 měsíců, a konečně po delší presenční službě než 12měsíční. Při tom se pro tyto kategorie navrhuje odstupňovaná sazba podle výše prospěchu a výhody vznikající pro propuštěného, resp. jeho rodinu, za současného přihlíženi k platební schopnosti jeho, resp. příbuzných.

Dodati sluší, že v těchto případech, kdy by snad nebylo uchazečů o předčasné propuštění z presenční služby a kdy by bylo třeba přikročiti k propuštěni z moci úřední, nelze ovšem dávku předepsati; dávku předepsati lze jen tehdy, když propuštěni děje se na vlastní žádost.

K pol. 4. Uděleni zemědělské dovolené děje se v soukromém zájmu dovolence, resp. jeho rodiny, jemuž se tím poskytuje značná výhoda proti ostatním brancům. Sazba je stanovena jednotnou částkou 15 Kč, již se zřetelem k povaze věci lze označiti za vyhovující.

K pol. 5. Povoleni vstupu čs. příslušníků do cizích služeb vojenských podle § 6 branného zákona a § 5 branných předpisů uděluje president republiky na návrh ministra národní obrany na žádost. Děje se tak v soukromém zájmu žadatelově, pročež je účelno, aby povoleni bylo postiženo přiměřenou dávkou. Sazba je stanovena jednotná, a to částkou 40 Kč, již lze míti za postačující; dodati lze, že nejvíce vstupů do cizích voj. služeb bývá se strany našich hudebníků (clo voj. služeb v S. H. S. atd.).

K pol. 6. Vstup cizích státních příslušníků do čs. branné moci děje se rovněž na výslovnou žádost, a to v soukromém zájmu žadatele. Skýtá se tím výhoda a prospěch žadateli, že může konati službu v čs. armádě, při čemž lze uvésti, že tu jde většinou o voj. gážisty, jimž vojenská služba v čs. armádě přináší dočasné zaopatřeni. Ustanovení toto ovšem nebude platiti v těch případech, kde v čs. armádě budou cizinci sloužiti v zájmu služebním, na základě vzájemného ujednání čs. vlády s vládou dotčeného cizího státu a pod. Dávka byla stanovena jednotná, a to vzhledem k povaze věci částkou 30 Kč.

K pol. 7. Povolením žádaného vtělení nebo přemístění k určitému vojenskému útvaru, ústavu neb úřadu poskytuje se žadateli výhoda a prospěch v jeho soukromém zájmu, ať rodinném, hospodářském neb sociálním. Totéž platí v těch případech, kdy branec nežádá za vtělení (přemístěni) přímo k určitému vojskovému útvaru (ústavu, nebo úřadu), nýbrž kdy mu jde jen o to, aby se dostal do určité posádky, bez ohledu na to, ke kterému vojskovému útvaru (ústavu, úřadu) této posádky bude vtělen (přemístěn); tudíž též žádosti za vtěleni (přemístěni) do určité posádky bez označeni určitého útvaru třeba rovněž, je-li jim vyhověno, postihnouti stejnou dávkou. Sazba navrhuje se jednotná, a to vzhledem k povaze věci částkou 20 leč.

K pol. 8. Vysvědčení vydaná vojenskou správou podle živnostenského řádu o tom, že vojín byl zaměstnán při řemeslné práci, nahrazuji vysvědčení vydávaná podle řádu živnostenského, z čehož má v prvé řadě výhodu majitel průkazu. Sazba byla stanovena jednotná, a to částkou 10 Kč.

K pol. 9. § 16 branného zákona připouští, aby odvedeným, kteří se připravují k určitému povoláni a přerušením by utrpěli újmu, nebo prokáži okolnosti zvláštního zřetele hodné, byl povolen na jejich žádost odklad nastoupeni presenční služby, a to nejdéle do 1. října roku, ve kterém dosáhnou 24. rok věku svého, studujícím vysokých škol do 26. roku; nejdéle ušák do 28, roku věku; odklad povoluje se zpravidla na jeden rok, a trvají-li dále podmínky, lze jej na žádost prodloužiti v mezích zákonem vytčených.

Odklad, resp. jeho prodlouženi, jest značnou výhodou pro zmíněné brance a děje se čistě v jejich soukromém zájmu; je proto spravedlivo, aby byli povinni za povolení odkladu, resp. jeho prodlouženi zapraviti dávku. Sazba je odstupňována podle platební schopnosti žadatelovy. Studující jsou od dávky osvobozeni, učňové mají nárok na osvobození již dle práva chudých.

K pol. 10. Mužstvu a důstojníkům v záloze lze povoliti podle §§ 100 a 105 branných předpisů na jejich žádost z důvodů jejich soukromých zájmů odklad cvičení na příští rok; děje se tak na př. u osob, jež prokáži ztrátu času a značný náklad s nastoupením cvičení, u studujících, jsou-li ve stadiu zkoušek, i z jiných, zvláštního zřetele hodných důvodů. Rovněž připouštějí nové branné předpisy, aby na odůvodněnou žádost bylo přeloženo cvičeni žadateli na některé období roku předcházejícího.

Těmito povoleními skýtá se uvedeným osobám výhoda ze soukromých důvodů jimi, požadovaná a je proto účelno aby uplatily za ni přiměřenou dávku, jež se stanoví sazbou od 20 do 50 Kč. Poznamenati sluší, že ovšem dávku nebude lze předepsati tam, kde by odklad cvičení byl povolen státním (veřejným) zaměstnancům na žádost, resp. návrh příslušného úřadu, byl-li povolen z naléhavých důvodů služebních, poněvadž nelze v takových případech tvrditi, že povolení děje se v soukromém zájmu strany, Chudé osoby jsou ovšem od dávky osvobozeny.

K pol. 11. Povoleni přeloženi cvičeni na jiné období téhož roku nebo u jiného než příslušného útvaru děje se rovněž výhradně na žádost a v soukromém zájmu a k výhodě žadatelově; je proto spravedlivé, že za takové povoleni je povinen zaplatiti dávku; jež je stanovena pevnou sazbou, a to ve výši 20 Kč.

K pol. 12. § 36 branného zákona stanoví, že osoby; které dosud nesplnily řádné odvodní povinnosti, mohou se oženiti jen výjimečně, prokáži-li okolnosti zvláštního zřetele hodné a obdrží-li povolení. Povolení k sňatku potřebuji dále odvedeni, kteří dosud nenastoupili presenční služby, dále pak osoby v presenční službě a vojenské osoby z povolání. Jest nesporno, že udíleni povolení k sňatku děje se v zájmu soukromém a proto je navržená dávka odůvodněna; sazba její je pevná, a to částkou 20 Kč.

K pol. 13. Podle § 12 branného zákona může býti na žádost povolen čs. státním příslušníkům, vyhovujícím § 8 br. zák., t. j., kteří jsou duševně a tělesně způsobilými a dosáhli 17. roku věku svého, dobrovolný vstup do čs. armády.

Tímto povolením poskytuje se uvedeným výhoda v jejich vlastním zájmu, která je z velké části žadateli požadována z toho důvodu, aby měli dříve svoji služební povinnost vykonánu; než kdyby byli odvedeni teprve při pravidelných odvodech. Sazba navrhuje se jednotná, a to částkou 10 Kč.

K pol. 14. Návštěvník zvláštních vojenských kursů (jako na př. železničních, dopravních [automobilových, leteckých]) může žádati za vysvědčení o návštěvě kursu (učiliště) ve vlastním zájmu jako průkaz o vykonané praxi v jistém oboru, jímž se může v civilní službě prokázati. Totéž platí o těch případech, kde žadatel žádá o zvláštní potvrzeni o vykonané vojenské službě (mimo doklady, jež mu vojenská správa podle branných předpisů vydává). Osvědčení toto slouží výlučně k soukromému prospěchu žadatelovu a je proto spravedlivo, aby za ně zaplatil dávku, a to pevnou sazbou 10 Kč stanovenou.

K pol. 15. Podle § 78 branných předpisů lze na řádně odůvodněnou žádost povoliti brancům předčasné nastoupení do presenční služby přede dnem všeobecného zařadění nováčků. Důvody jsou tu jedině rázu soukromého, takže je spravedlivo za povolení požadovati dávku, pevnou sazbou 20 Kč stanovenou.

K pol. 16. Při bezplatném zapůjčení vojenského materiálu korporacím a osobám pro účely, z nichž pro ně vyplývá nějaký zisk nebo výhoda, je nesporno, že zapůjčeni to se děje výslovně ve prospěch žadatele a stanoví se proto dávka odstupňovaná podle výše výhody vyplývající pro žadatele, při čemž se počítá i s výlohami úředními (korespondencí se žadatelem).

K pol. 17. Zapůjčení koně vojenského na revers (jež se děje podle sl. knihy K. III-3) i koní dovoleneckých děje se v zájmu strany, hlavně majitelů usedlosti, a stanovená dávka je proto věcně odůvodněna; o sazbě její platí totéž, co bylo uvedeno ad 20.

K pol. 18. Vlád. nařízení č. 380/1921 Sb. z. a n., jímž se provádí § 24 br. zák., připouští možnost povoliti zproštění podnikatelů a zaměstnanců dolů, hutí a průmyslových podniků od vykonávání činné služby vojenské za mobilisace a ve válce.

Toto zproštěni děje se z valné části v zájmu a ku prospěchu podniků průmyslových, dolů, hutí a jest proto navržení dávky odůvodněno. Dávka tato vybírati se bude však teprve po vyhlášeni mobilisace, kdy k faktickému zproštěni skutečně dojde.

K pol. 19. Podle § 15 vl. nař. č. 380/1921 Sb. z. a n. ministerstvo národní obrany; vyslechnuvši návrhy příslušných odborných ministerstev, zařadí jednotlivé doly, kutě a průmyslové podniky do zvláštního seznamu podniků důležitých pra stát a brannou moc. Podniky v seznamu uvedené mohou se domáhati zproštěni svých zaměstnanců. Zařadění do seznamu jest výhodou pro podniky. Navrhuje se vybírání dávky pro každý podnik aneb několik dolů, hutí, závodů a ředitelství, pokud mají samostatnou nebo společnou závodní správu, a ne pro celou firmu.

Tak na př.:

Firma X má, jeden závod v městě A a jeden v městě B; v obou zaměstnává asi 2000 osob, z nichž bylo 41 zproštěno. Za zařadění do seznamu a za povolené zproštěni bylo by předepsati tyto dávky:

podle návrhu položky 23........ 100 Kč,
podle návrhu položky 22........ 410 Kč,
 610 Kč.

Dávku podle pol. 19 lze vybírati již v míru.

K pol. 20. Správy průmyslových podniků, které žádají za odvolání mobilisačního určení pro své zaměstnance, aby mohly pak - v případě kladného vyřízeni - podati žádost o zproštění od vykonáváni činné vojenské služby za mobilisace a ve válce, dlužno podrobiti za poskytnutou jim výhodu dávce. I tuto dávku lze vzhledem k povaze věci vybrati již v míru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP