K pol. 1. Zadávací (stavební) úřady
jsou někdy stranami žádány za vydávání
osvědčení o zásadní přípustnosti
určitých hmot a konstrukcí nebo některých
jiných osvědčení technického
rázu, jichž strany potřebují pro dosažení
dopravních výhod železničních,
nebo pro uskutečnění některé
dodávky; jest spravedlivo, aby takovéto úřední
úkony, pokud ději se v zájmu soukromém,
byly podrobeny dávce, jejíž sazba byla volova
tak, aby byla umožněna co nejširší
individualisace.
K pol. 2. Vydání cejchovních listin
pro lodi jest v zájmu žadatele; sazba byla upravena
úměrně k nákladům potřebného
úředního šetření. Obmezení
v poznámce navrhované jest odůvodněno
tím, že v krátké době bude schválena
mezinárodní úmluva o cejchování
říčních lodi, podle ní budou
vlastníci dunajských lodi povinni dáti přecejchovati
své lodi v krátké lhůtě, takže
by předepsáním dávek byla nynější
plavební krise značně ztížena.
K pol. 3. Nižší výměra dávky
než sub. 2. jest odůvodněna tím, že,
příslušný úřední
úkon jest zde jednodušší, neboť lze
použiti vyšetřených dat z dřívějšího
cejchováni.
K pol. 4. Provedeni odůvodněných změn
v cejchovním listě jest v zájmu žadatele
a navrhovaná výše dávky odpovídá
spotřebě úředního čase.
K pol. 5. Lodní patent má značný
materielní význam pro majitele lodi, neboť
jest úředním potvrzením o vhodnosti
lodi, což zvláště pro výdělečnou
plavbu jest velmi důležité; stanovené
dávky jsou úměrny jednak spotřebě
úředního času pro vyšetření,
jednak užitku majitele lodi, pročež byly tyto
dávky odstupňovány podle velikostí
a významu plavidel. O obmezení, jež se v poznámce
navrhuje, platí totéž, co platí o obdobném
obmezení při pol. 2.
K pol. 6. Jde o úkon v zájmu strany; navrhovaná
dávka jest úměrná nákladům
úředního úkonu.
K pol. 7. Opětné prohlídky lodi jsou
úředně předepsány, jsouce v
eminentním zájmu majitele lodi, neboť osvědčením
získává loď opět na ceně,
ježto při prohlídkách bývá
majitel upozorněn na nutné opravy, jimiž zvyšuje
se upotřebitelnost lodi; výše dávky
volena byla nižší než při pal. 5.,
poněvadž úřední šetřeni
jest zde jednodušší vzhledem k tomu, že
jsou k disposici již data z první prohlídky.
K pol. 8. Vyzkoušením nabývají
zájemníci určitých cenných
oprávnění, jež přicházejí
v úvahu i pro účele výdělečné;
sazby jsou celkem mírné a jsou odstupňovány
podle významu plavidla.
K pol. 9. Dávka jest odůvodněna propůjčenou
výhodou a jest úměrna spotřebě
úředního času při zkouškách.
K pol. 10. Dávky jsou i zde odůvodněny
výhodou zájemníkům poskytnutou a jsou
odtupňovány podle významu případu,
jsouce celkem vyšší než u vnitrozemské
plavby, ježto obsah zkoušek pro plavební personál
námořní jest větší.
K pol. 11. I tato dávka jest plně odůvodněna,
a to z obdobného hlediska, stejně jako taxy za nostrifikace
zmíněné ad 9., 10. i 12. K výši
dávky se podotýká, že nostrifikace průkazů
způsobilosti získaných v cizině vyžaduje
předchozího zevrubného úředního
přezkoumání průkazů, což
zaujme často více času než vlastní
zkouška, pročež jest plně odůvodněno
požadování téže dávky jako
pro výkon zkoušky.
K pol. 12. Dávky za zkoušky strojníků
pro plavbu námořní, odstupňované
podle strojnických kategorií, jsou vyšší
než u strojníků plavby vnitrozemské,
a to vzhledem k větším požadavkům
při zkouškách.
K pol. 13. Zavedeni zvýšených sazeb
pro opakování zkoušek plavebního i strojního
personálu, jež děje se zajisté v zájmu
stran, odůvodněno jest snahou, aby zkušební
komise nebyla nepřipravenými kandidáty zbytečné
zatěžována; také úřední
úkon bývá zde komplikovanější
a zodpovědnější.
K pol. 14. Osvědčení o připuštění
motorových vozidel k jízdě po veřejných
cestách vydávají se po přezkoušeni
vozidla, jež je předepsáno §§ 14
a 21 nařízení ministerstva vnitra z 28. dubna
1910, č. 81 ř. z.; osvědčení
vydává se pro typ, požádá-li
o to sám výrobce neb tuzemský zástupce
cizozemského výrobku. Dávka jest odstupňována
podle druhu vozidel a odpovídá jak rozsahu úředního
šetřená, tak i výhodě osvědčením
propůjčované.
K pol. 15. Obdobné osvědčení
jako v případě předešlém
vydává se i pro jednotlivé vozidlo,
a to, žádá-li za ně osoba soukromá
(srv. § 19 nařízení č. 81/1910
ř. z.). Stává se to tehdy, jestliže
soukromník dovezl si sám z ciziny vozidlo, jež
není v tuzemsku zastupováno nebo jehož zástupce
odpírá vydati specielní osvědčení,
resp. tehdy, jestliže soukromník provedl na vozidle,
jež osvědčeni mělo, podstatné
změny konstrukce, takže již vozidlo nevyhovuje
schválenému typu. Sazby jsou stanoveny nižší
výměrou než v položce předešlé
vzhledem k menšímu rozsahu výhody tím
poskytované.
K pol. 16. Osvědčením ve smyslu §u
5 zákona ze dne 9. srpna 1908, č. 162 ř.
z.; o ručení za škody způsobené
provozem motorových vozidel (srv. nařízeni
ze dne 26. října 1908, č. 221 ř. z.)
získává majitel vozidla značné
výhody, nebol nevztahují se pak na něho přísnější
předpisy citovaného zákona o ručení
za škody, nýbrž pouze mírnější
předpisy o náhradě škody obsažené
v občanském zákoníku. Dávka,
z tohoto stanoviska upravená, a odstupňovaná
podle důležitosti vozidla, jest zajisté přiměřená.
K pol. 17. Jest zajisté spravedlivo, aby soukromý
podnikatel, jemuž sdělené výsledky přesných
nivelací přinášejí úsporu
jak času, tak i finančního nákladu
při sdělávání různých
projektů, přispěl k úhradě
výloh spojených se zaměřením,
při čemž výše dávky přizpůsobena
jest úplatám předpisovaným v resortu
finančním za sdělování souřadnic
trigonometrických bodů.
K pol. 18. Osvědčení přípustnosti
typu acetylenových přístrojů vydává
se po provedení zkoušky těchto přístrojů
upravené nařízením č. 185/1912
ř. z., jež vyžaduje značné ztráty
času i námahy. Navržená dávka
za úkon jsoucí zajisté v zájmu strany
jest těmto okolnostem úměrná.
K pol. 19. Právo vydávati vysvědčení
jakožto listiny veřejné, jež udílí
se autorisací, skýtá soukromým ústavům
zkušebním značnou výhodu a i materielní
prospěch, neboť zvyšuje jich vážnost
a význam. Dávky stanoveny jsou právě
se zřetelem k těmto okolnostem.
K pol. 20. Udělení povolení ku přenosu
elektrické energie vyžaduje delšího meziministerského
jednání a skýtá žadateli značnou
výhodu, kterou obyvatelé v jiných nepohraničních
krajích i pořizuji s daleko většími
finančními obětmi.
K pol. 21. Smírčí jednání
o úpravu ceny elektrické energie ušetří
stranám, skonči-li vzájemnou dohodou, náklad
na smírčí soud; hledíc zároveň
k tomu, že jednáni vyžaduje značného
času i námahy, jest dávka zajisté
plně přiměřená, při
čemž rámcová sazba dává,
možnost co největší diferenciace podle
povahy a významu případu.
K pol. 22. Připuštění měřidla
neb změny jeho konstrukce k úřednímu
cejchování vyžaduje značného
úředního šetření a dostává
setím žadateli možnosti, aby prodej svého
výrobku rozšířil i na veřejný
obchod, čímž jest zajisté odůvodněna
dávka za úřední úkon, hledíc
k tomu; že jiné předpisy zpoplatněni
tohoto případu neobsahuji. Rámcová
sazba značného rozpětí umožňuje
odstupňování podle ceny předmětu
k cejchování připuštěného.
K pol. 23. Udělením povolení obdrží
žadatel značnou výhodu, při čemž
dávka stanovena byla tak, aby bylo moro po případě
i vyšší sazbou stihnouti případy,
kde nutno vyrubati hned při kutbě malé plochy,
ježto kladeni alespoň jedné jednoduché
míry by neodpovídalo geologickým poměrům
uloženi.
K pol. 24. Dávka jest odůvodněna značnou
výhodou majetkovou, jíž nabývá
se propůjčením; široké rozpětí
maximální a minimální sazby umožňuje
co největší individualisaci.
K pol. 25. Platí v podstatě totéž.
K pol. 26. Platí v podstatě totéž;
výše sazby upravena se zřetelem na menší
význam této výhody.
K pol. 27. Vymezníkováním, obnovením
a určením hranic dostává se straně
žádoucí bezpečností v držbě
báňského majetku; dle velikostí tohoto
majetku možno pak sazba odstupňovati.
K pol. 28. Srážením dolových
měr a poli neb dělením dolových měr
se docílí větší hospodárnosti
a účelnějšího zařízeni
provozu, kteréžto výhody jsou tím větší;
čím větší jest cena a rozsah
dolového majetku; tomu pak možno v každém
případě přizpůsobiti dávku
v mezích rámcové sazby.
K pol. 29. V §§ 123 až 133 horního
zákona zajišťují se báňskému
podnikateli různé výhody sloužící
k lepšímu využitkování dolového
majetku, kteréžto výhody mají podle
své různé povahy různou cenu majetkovou;
těmto rozdílům odpovídá také
značnější rozpětí sazby.
K pol. 30. Úkony v této položce zmíněné
ději se výhradně v zájmu stran a přinášejí
stranám, kterými zde bývají zpravidla
podniky i kapitálově silné, značné
výhody. Sazba umožňuje v dostatečné
míře individualisaci.
K pol. 31. Povolováni úlev neb lhůt
v položce této zmíněné může
míti velmi různý význam podle toho,
o kolik dolových poli a dolových měr při
tom jde. Dávka jest odůvodněna tím,
že toto povolení děje se v zájmu stran.
Jelikož však může jíti při
tom o případy, kdy provoz jest zastaven v důsledku
špatných hospodářských vyhlídek
a povolení tedy neskýtá bezprostřední
majetkové výhody, byla nejnižší
hranice sazby určena značně nízko.
K pol. 32. Zřízením báňské
služebnosti umožňuje se používání
báňských dél v cizím poli dolovém
ke hmotnému prospěchu dolového majetku strany;
rozpětí sazby umožňuje odstupňováni
podle větší neb menší možnosti
použiti cizích děl.
K pol. 33. Zřízením a schválením
báňského revíru podporuje se jednotnost
v provozu a v jiných poměrech jednotlivých
dolů, což má pro účastníky
revíru značný význam též
v ohledu majetkovém; dávku možno v rámci
sazby odstupňovati podle počtu účastníků
a rozsahu jich závodů.
K pol. 34 a 35. Těmito úředními
úkony poskytuje se straně možnost výdělkové
činnosti nebo se aspoň její výdělková
schopnost posiluje; výše sazby jest pak přizpůsobena
příbuzným sazbám stanoveným
§ 6 zákona ze dne 3. dubna 1925; č. 54 Sb.
z. a n.
K pol. 36. I tento úkon skýtá žadateli
značnou výhodu tím, že umožňuje
mu výdělkovou činnost; rámcová
sazba usnadňuje odstupňování podle
velikostí závodu, o který běží.
K pol. 37. Přepsání výhradních
kutisk (práv, tudíž věci movitých)
na jiného kutéře způsobuje úřadu
mnoho práce a děje se výhradně v zájmu
soukromém. Jest tudíž dávka za úřední
úkon opodstatněna, při čemž rozpětí
rámcové sazby umožňuje individualisaci.
K pol. 38. Úřední zjištění
nálezu uhlí a nafty má velký hospodářský
význam o stává se též podkladem
práv, jež přinášejí straně
značné hmotné výhody; tímto
hlediskem ovládáno jest i stanovení výše
dávky umožňující diferenciaci
podle povahy případu a velikosti výhody.
K pol. 39. Udělením koncese k živnostenskému
provozu leteckých podniků dostává
se žadateli značné výhody hospodářské,
čímž jest dávka zajisté opodstatněna,
nehledíc ani k tomu; že v zájmu strany vykonává
se zde dosti složitá úřední činnost;
výše dávky odstupňována jest
podle povahy podniku, o nějž jde, při čemž
rámcové sazby umožňují diferenciaci
podle rozsahu podniku.
K pol. 40. Obdobná hlediska jsou směrodatná
i pro dávku za povoleni ku zřízení
leteckých provozoven.
K pol. 41. Úkon zde zmíněný
děje se v zájmu strany a vyžaduje jisté
úřední námahy.
K pol. 42. Tímto úkonem poskytuje se cizinci
cenná výhoda, jež plně opodstatňuje
stanovenou dávku.
K pol. 43. Povolením živnostenského
provozu výcviku leteckého personálu skytá
se žadateli hospodářský prospěch,
jenž plně odůvodňuje dávku.
K pol. 44. Také povolením pořádáni
leteckých produkcí a závodů poskytuji
se žadateli hospodářské výhody
umožňující mu výdělek,
jenž někdy jest dosti značný.
K pol. 45. Vývoz odpadků drahokovů
do ciziny za účelem affinace děje se pod
kontrolou hlavního puncovního úřadu,
jenž vede v té příčině
záznamy i evidenci, vyžadující jisté
námahy a spotřeby úředního
času. Ježto jde o úkony v soukromém
zájmu, jest mírná dávka zajisté
odůvodněna, čímž vyplní
se příslušná mezera v puncovních
poplatcích.
K pol. 46. Totéž platí v podstatě
i o označení tohoto zboží exportní
značkou u hlavního puncovního úřadu.
K pol. 1. Povoleni vodoprávní znamená
pro strany velmi zhusta značnou majetkovou hodnotu. Ježto
však mnohdy jest třeba povolení i v případech,
které mají pro strany význam poměrně
malý, musila býti navržena stupnice v rozpětí
od 10 do 20.000 Kč, aby bylo možno dávku přiměřeně
odstupňovati, při čemž bude možno
také hleděti k tomu, jaký náklad vzejde
státní správě vodoprávním
řízením.
K pol. 2. Dávka za výpisy z vodních
knih byla vyměřena vzhledem k jejich evidenčníma
významu jednotnou sazbou 10 Kč vedle kolkového
poplatku.
K pol. 3. Sazby vládního nařízeni
čís. 163/1925 Sb. z. a n., pol. 3, sazba E ukázaly
se v jednotlivých případech nízké,
zvláště pro velký lesní majetek
a při tak zvaných smlouvách exploitačních,
kdy uděluje se povolení k větší
těžbě na řadu let. Udělené
povoleni poskytuje majiteli lesa značný hmotný
zisk.
Stává se, že majitel lesa musí káceti
porosty, které byly postiženy živelní
nebo hmyzovou pohromou. Dříví takové
je ve většině případů
znehodnoceno; kromě toho musí majitel lesa případné
přeseče opět zašetřiti v plnohodnotném
dříví zdravém, čímž
jest hmotně poškozen. Vzhledem k tomu navrhuje se
pro takovéto případy, dále pak pro
těžby nepatrného rozsahu do 25 m3 osvobozeni
od dávky za úřední úkony.
K pol. 4. Přeměnou lesní půdy
na kulturu vyšší (role, vinice, stavební
plochy a pod.) získává majitel značného
hmotného prospěchu, nehledě ani k tomu, že
získává z event. těžby dříví
na ploše ku přeměně určené
a tím; že jest zbaven povinnosti opětného
Zalesněni, které vyžaduje značného
peněžního nákladu.
K pol. 5. Dávky z oboru veterinárního
možno odůvodniti tím, že dovozce získává
povolením takových výhod, že jest zcela
odůvodněno, aby státní správa,
které vzejdou povolováním určité
výdaje, vybírala tyto dávky; odstupňované
podle druhu zvířat a předmětů,
o něž jde, sazbami zcela nízkými.
K pol. 6. Provedení fytopathologických prohlídek
děje se u pohraničních celních úřadů
a vyžaduje proto značných nákladů,
poněvadž příslušné orgány
kontrolní jsou v Praze; Brně; Opavě, Bratislavě
a v Košicích.
Jde tudíž jen o částečné
hrazeni nákladů vzcházejicích prohlídkou
státní správě.
K pol. 1. Přihláška o zahájeni
soukromé praxe lékařské podrobuje
se dávce se zřetelem k tomu, že má za
účel umožniti zkoušeni předpokladů
tohoto oprávněni a vyřízením
nabývá žadatel práva zahájiti
lékařskou praxi. Sazba volena nízkými
fixními obnosy vzhledem k tomu, že se jedná
zpravidla o stejný rozsah úředního
jednáni.
K pol. 2. Důvody uvedené ad 1. platí
analogicky i tu, při čemž se sazba vyměřuje
nižšími obnosy vzhledem k menšímu
majetkovému významu oprávnění
pro žadatele.
K pol. 3. Tu jde o oprávněni značného
majetkového významu pro žadatele. Jeho udělení
předpokládá rozhodováni centrálního
úřadu po slyšení lékařské
komory a lékařské fakulty, Vzhledem k tomu
navržena dávka 200 Kč.
K pol. 4. Povolením k výkonu lékařské
praxe cizinci dostává se tomuto výjimečně
oprávněni jinak vyhraženého zdejším
příslušníkům, čímž
odůvodněna jest dávka co do základu;
značnější výše dávky
odůvodněna jest potřebou obšírnějšího
šetření i prohibitivní povahou věci.
Vysokou hořejší hranicí sazby mají
býti postiženy případy, v nichž
udělením oprávněni poskytuje se značná
materielní výhoda (lékařská
praxe v lázních otci.).
K pol. 5. Platí totéž, co ad 4., ovšem
s ol2ledem na menší majetkový význam
pro žadatelky.
K pol. 6. Dávka za nostrifikaci babského
diplomu je odůvodněna nejen potřebou zvláštního
řízeni, nýbrž i poskytnutím výhody,
jež spočívá v zrovnocenění
studia v cizině konaného.
K pol. 7. Vydáním vysvědčení
o zvláštní zkoušce zubotechnické
rozšiřuje se živnostenské oprávněni
zubního technika též na některé
úkony jinak vyhražené lékařům.
Jde tudíž o oprávněni značné
majetkové ceny, čímž odůvodněna
i výše sazby.
K pol. 8. Vysvědčení o osvobozeni
od zvláštní praktické zkoušky vydává
se k žádosti zubním technikům s praxí
aspoň 20letou, čímž se osvobozují
od povinnosti absolvovati kurs a podrobiti se zkoušce a unikají
tak značným nákladům. Tím odůvodněno
zvýšeni dávky oproti pol. 7.
K pol. 9. Udělení koncese lékárnické
a převod lékárny reálné jsou
spojeny s obšírným šetřením
úředním a poskytuji žadateli výsadní
oprávnění k založení částečně
monopolní existence. Sazby dávkové jsou co
do výše shodny s příspěvky, jež
jest žadatel povinen podle zák. ze dne 18. prosince
1906, č. 5 ř. z. ex 1907 zapraviti do zaopatřovacího
fondu kondicinujících magistrů farmacie.
Jich odstupňování odpovídá
pravděpodobnému rozsahu poskytnuté výhody
majetkové.
K pol. 10. Oprávnění vésti
domácí (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
příruční) lékárnu má
pro lékaře majetkový význam, neboť
mu umožňuje, aby vydával svým pacientům
léky za ceny lékárnické zvýšené
o 15%.
K pol. 11. Povolením ku zřízení
filiální neb sezonní lékárny
rozšiřuje se podniková base lékárny.
Dávka nepevná voli se z toho důvodu, aby
v konkrétním případě mohl býti
vzat zřetel k pravděpodobnému rozsahu výhody
majetkové.
K pol. 12. Schválení provozovny lékárny
a jejích změn předpokládá úřední
šetřeni k podnětu a v zájmu strany.
Výše dávky odůvodněna je tudíž
majetkovým zájmem strany i rozsahem řízení.
K pol. 13. Žádostí za přeložení
lékárny uvnitř určeného stanoviště
domáhá se strana výhodnějšího
umístění lékárny. Pohyblivou
sazbou zabezpečuje se možnost vzíti zřetel
hlavně k rozsahu řízením zjištěné
majetkové výhody.
K pol. 14. Schválením propachtování
lékárny poskytuje se žadateli majetková
výhoda, ježto příjmový zdroj
z lékárny plynouti jest mu ve formě nájemného
zachován přes to; že pro osobni překážky
nemůže lékárnu osobně vésti.
Nepevná sazba umožňuje v konkrétním
případě ohled na závažnost důvodů,
ale též na majetkovou způsobilost žadatele.
K pol. 15. Dávka za prodloužení lhůty
k otevření lékárny jest odůvodněna
zájmem strany, jež by jinak ocitla se v nebezpečí
ztráty koncese; kromě toho má dávka
ráz prohibiční.
K pol. 16. Dávky za jednotlivé výkony
chemického mikroskopického prozkumu v ústavě
pro zkoumáni léčiv jsou náhradou režijních
nákladů s úkonem spojených dle podrobného
tarifu ústavu.
K pol. 17. Prozkumem léčivých specialit
opatřuje se věcný podklad pro rozhodnuti
o připuštěni specialit, přinášejícím
značné obchodní zisky; při čemž
jest nepevnou sazbou umožněno přihlédnouti
k rozsahu a režijním nákladům prozkumu.
K pol. 18. Popuštění léčivé
speciality umožňuje žadateli obchodní
využití speciality. Dávky přizpůsobeny
jsou majetkovému významu pro žadatele. Žádostí
za změnu speciality již povolené vyvolává
se nové úřední řízení
ve prospěch žadatele.
K pol. 19. Povoleni ke zkoušce tyrocinální
se udili ministerstvem, jde-li o předčasný
výkon zkoušky nebo o žadatele, který již
v cizině vykonal zkoušku. Jde tudíž o
mimořádnou výhodu žadatele, čímž
odůvodněna jest i výše dávky.
K pol. 20. Jde o případy, v nichž žadatel
nemůže již při nastoupení praxe
aspirantské v lékárně předložiti
průkaz o tom, že zkouškou dospělosti ukončil
předepsané vzděláni předběžné
na osmitřídní střední škole,
na niž jest latina předmětem povinným.
(Žadatel absolvoval reálku nebo -šestou třídu
gymnasia.) Dávka jest tudíž odůvodněna
prospěchem, jehož se žadateli povolením
dostává.
K pol. 21. Započtení vojenské služby
válečné do odborné činnosti
lékárnické děje se k podnětu
žadatele v případech, v nichž podle zákona
jest vykázati minimální rozsah odborné
činnosti lékárnické (pěti-
nebo patnáctileté) pro dosaženi způsobilosti
ku spravováni lékárny, k nabytí staré
koncese lékárnické neb k dosaženi koncese
nové. Dávka tudíž odůvodněna
poskytnutím výhody.
K pol. 22. Povoleni k prováděni bakteriologických
a pod. vyšetřováni se uděluje lékařům
a, pokud se jedná o vyšetřování
moče, lékárnám a v lázních
i soukromníkům. Značí to tedy vždy
vznik nebo rozšíření živnostenského
oprávněni. Nepevná dávka umožňuje
při hlédnouti k rozsahu poskytnuté výhody.
K pol. 23. Platí totéž co ad 22. Povoleni
se uděluje chemickým laboratořím,
pro něž znamená rozšířeni
živnostenského oprávnění.
K pol. 24. Prohlášeni míst za místa
lázeňská, udělení koncese ústavům
lázeňským, prohlášení
vody minerální za léčivou nebo za
vodu stolní děje se na podkladě obšírného
šetřeni a jest složitým úkonem
úředním. Z kladného vyřízení
žádosti plyne majiteli majetkový prospěch
případně dalekosáhlé ceny majetkové
a jest třeba značným rozpětím
mezi minimální a maximální sazbou
zajistiti si možnost, aby vedle úhrady nákladů
režijních s řízením spojených
postižen byl i majetkový význam uděleného
oprávnění pro žadatele.
K pol. 25. Platí totéž, co ad 24.
K pol. 26. Dávky za povoleni k pohřbeni mrtvol
na nepříslušném hřbitově
jsou v prvé řadě povahy prohibiční;
ježto převoz mrtvol jest s hlediska veřejně
zdravotního zásadné nežádoucí.
Ježto nelze se mu vyhnouti už z toho důvodu;
že mnoho pohřbů koná se z ústavů
léčebných, nutno je brzditi tím; že
povolení k převozům podrobuje se dávkám,
jež jsou ve své minimální výši
přiměřeny nákladům úředního
jednání, jež v konkrétním případě
dlužno předsevzíti (vyžaduje intervence
úředního lékaře) a současně
umožňuji postihnouti vyšší sazbou
žadatele majetkově způsobilejší
při převozu mrtvol do jiného politického
okresu nebo do ciziny.
Výjimka jednotné sazby pro Prahu a sousední
okresy jest potřebná z toho důvodu, že
akční radius pražských nemocnic zasahuje
i tyto okresy.
K pol. 27. Dávka za povoleni k exhumaci mrtvoly
odůvodněna jest tím, že i toto povolení
vyžaduje vedle úředního řízeni
okresního politického úřadu též
intervence úředního lékaře.
K pol. 1. Diplomy vydávají se absolventům
válečné a intendanční školy
jako průkaz o absolvování dotyčných
škol. Třebas že vyučování
na těchto školách je úplně bezplatná
a děje se během vojenské služby, je
účelno požadovati za zmíněná
diplomy příslušnou dávku, aby tak mohl
býti kryt náklad na tisk diplomů a jiná
zvláštní výlohy s tím opojené;
navrhuje se pevná dávka 30 Kč. Diplomy vydávají
se v zájmu absolventů.
K pol. 2. Zákon č. 370/1922 Sb. z. a n. poskytuje
výhody v plněni branné povinnosti za splnění
podmínek v zákoně uvedených. Výhody
tyto jsou poskytovány v zájmu čistě
soukromém žadatelů, a to jednak příslušníků
rodiny, již je branec živitelem, jednak branců,
kteří jsou buď majiteli zděděných
zemědělských usedlosti nebo majiteli malých
živnosti a obchodil nebo průmyslovými a zemědělskými
dělníky nebo posluchači vysokých škol.
Tyto výhody značí, že se v míru
propustí branec, jemuž byla výhoda udělena,
po 6měsíční činné službě
na trvalou dovolenou, kdežto jinak by musil sloužiti
plných 18 (14) měsíců. Toto propuštěni
jest zajisté značnou úlevou pro propuštěné
brance, resp. jejich rodiny proti ostatním brancům,
jimž se výhody té nedostalo.
Sazba navrhuje se odstupňovaně podle výše
prospěchu a výhody vznikající pro
propuštěného, resp. jeho rodinu, za současného
přihlíženi k platební schopnosti jeho,
resp. příbuzných.
K pol. 3. Vládním nařízením
o propouštění přebytečných,
čís. 187/1924 Sb. z. a n., jsou stanoveny podmínky,
za jakých lze propustiti z presenční (činné)
služby brance jako přebytečná. Propouštění
toto děje se podle předpisů nyní platných
pravidelně ke dvěma termínům, a to
jednak ke dni 1. prosince (po 14měsíční
službě), jednak ke díti 1. dubna (po 6měsíční
službě). Není však vyloučeno, že
v jednotlivých případech děje se toto
propouštění i v termínech jiných,
při čemž však propouštěný
branec musí míti vždy nejméně
6 měsíců presenční služby.
Přebytek branců vzniká podle nyní
platných ustanovení tím, že přestoupí
v některých letech platnosti zákona z 2.
července 1924, č. 176 Sb. z. a n. (- jimž se
stanoví mírový počet čs. vojska
na dobu od 1. října 1924 do 30. záři
1927 -), počet branců, povinných presenční
(činnou) službou, ke dni 1. prosince nejvyšší
dovolenou číslici, jíž vzhledem k průměrnému
mírovému počtu čs. vojska, stanovenému
zákonem na dobu od 1. prosince do 31. března, urči
s přiměřeným zřením
na pravděpodobné úbytky a přírůstky
ministerstvo národní obrany.
Přebytek branců k 1. dubnu nastává
podle nyní platných ustanovení tím,
že po propuštění branců splnivších
povinnost k presenční (činné) službě
a po propuštěni osob, jimž byla poskytnuta výhoda
v plnění branné povinnosti podle zákona
č. 370/1922 Sb. z. a n., objeví se přebytek
nad nejvyšší dovolenou číslici,
již vzhledem k průměrnému mírovému
počtu čs. vojska, stanovenému zákonem
na dobu od 1. dubna do 30. záři, urči s přiměřeným
zřením na pravděpodobné úbytky
a přírůstky ministerstvo národní
obrany.
Propouštějí se jako přebyteční
branci o to žádající, a to především
ti, kteří, ač byli označeni za vyhovující,
nedostali výhoda v plnění branné povinnosti
podle zákona č. 370/1922 Sb. z. a n., poněvadž
byla číslice výhodová překročena,
dále pak branci, kteří prokáží
zřetele hodné poměry rodinná; hospodářské,
existenční a jiné závažné
okolnosti.
Toto propuštění děje se tedy rovněž
v zájmu soukromém branců a jest značnou
úlevou pro propuštěné proti ostatním,
kteří musí konati presenční
službu v celém nezkráceném trvání
(18 měsíců); tato úleva jest tím
větší; čím kratší
je presenční služba dotčenou osobou
vykonaná. Proto se navrhuje sazba trojí, a to jednak
pro brance, kteří byli propuštěni jako
přebyteční po šestiměsíční
službě presenční, dále pro brance,
kteří byli propuštěni po 6měsíční
službě, nepřevyšující však
12 měsíců, a konečně po delší
presenční službě než 12měsíční.
Při tom se pro tyto kategorie navrhuje odstupňovaná
sazba podle výše prospěchu a výhody
vznikající pro propuštěného,
resp. jeho rodinu, za současného přihlíženi
k platební schopnosti jeho, resp. příbuzných.
Dodati sluší, že v těchto případech,
kdy by snad nebylo uchazečů o předčasné
propuštění z presenční služby
a kdy by bylo třeba přikročiti k propuštěni
z moci úřední, nelze ovšem dávku
předepsati; dávku předepsati lze jen tehdy,
když propuštěni děje se na vlastní
žádost.
K pol. 4. Uděleni zemědělské
dovolené děje se v soukromém zájmu
dovolence, resp. jeho rodiny, jemuž se tím poskytuje
značná výhoda proti ostatním brancům.
Sazba je stanovena jednotnou částkou 15 Kč,
již se zřetelem k povaze věci lze označiti
za vyhovující.
K pol. 5. Povoleni vstupu čs. příslušníků
do cizích služeb vojenských podle § 6
branného zákona a § 5 branných předpisů
uděluje president republiky na návrh ministra národní
obrany na žádost. Děje se tak v soukromém
zájmu žadatelově, pročež je účelno,
aby povoleni bylo postiženo přiměřenou
dávkou. Sazba je stanovena jednotná, a to částkou
40 Kč, již lze míti za postačující;
dodati lze, že nejvíce vstupů do cizích
voj. služeb bývá se strany našich hudebníků
(clo voj. služeb v S. H. S. atd.).
K pol. 6. Vstup cizích státních příslušníků
do čs. branné moci děje se rovněž
na výslovnou žádost, a to v soukromém
zájmu žadatele. Skýtá se tím
výhoda a prospěch žadateli, že může
konati službu v čs. armádě, při
čemž lze uvésti, že tu jde většinou
o voj. gážisty, jimž vojenská služba
v čs. armádě přináší
dočasné zaopatřeni. Ustanovení toto
ovšem nebude platiti v těch případech,
kde v čs. armádě budou cizinci sloužiti
v zájmu služebním, na základě
vzájemného ujednání čs. vlády
s vládou dotčeného cizího státu
a pod. Dávka byla stanovena jednotná, a to vzhledem
k povaze věci částkou 30 Kč.
K pol. 7. Povolením žádaného
vtělení nebo přemístění
k určitému vojenskému útvaru, ústavu
neb úřadu poskytuje se žadateli výhoda
a prospěch v jeho soukromém zájmu, ať
rodinném, hospodářském neb sociálním.
Totéž platí v těch případech,
kdy branec nežádá za vtělení
(přemístěni) přímo k určitému
vojskovému útvaru (ústavu, nebo úřadu),
nýbrž kdy mu jde jen o to, aby se dostal do určité
posádky, bez ohledu na to, ke kterému vojskovému
útvaru (ústavu, úřadu) této
posádky bude vtělen (přemístěn);
tudíž též žádosti za vtěleni
(přemístěni) do určité posádky
bez označeni určitého útvaru třeba
rovněž, je-li jim vyhověno, postihnouti stejnou
dávkou. Sazba navrhuje se jednotná, a to vzhledem
k povaze věci částkou 20 leč.
K pol. 8. Vysvědčení vydaná
vojenskou správou podle živnostenského řádu
o tom, že vojín byl zaměstnán při
řemeslné práci, nahrazuji vysvědčení
vydávaná podle řádu živnostenského,
z čehož má v prvé řadě
výhodu majitel průkazu. Sazba byla stanovena jednotná,
a to částkou 10 Kč.
K pol. 9. § 16 branného zákona připouští,
aby odvedeným, kteří se připravují
k určitému povoláni a přerušením
by utrpěli újmu, nebo prokáži okolnosti
zvláštního zřetele hodné, byl
povolen na jejich žádost odklad nastoupeni presenční
služby, a to nejdéle do 1. října roku,
ve kterém dosáhnou 24. rok věku svého,
studujícím vysokých škol do 26. roku;
nejdéle ušák do 28, roku věku; odklad
povoluje se zpravidla na jeden rok, a trvají-li dále
podmínky, lze jej na žádost prodloužiti
v mezích zákonem vytčených.
Odklad, resp. jeho prodlouženi, jest značnou výhodou
pro zmíněné brance a děje se čistě
v jejich soukromém zájmu; je proto spravedlivo,
aby byli povinni za povolení odkladu, resp. jeho prodlouženi
zapraviti dávku. Sazba je odstupňována podle
platební schopnosti žadatelovy. Studující
jsou od dávky osvobozeni, učňové mají
nárok na osvobození již dle práva chudých.
K pol. 10. Mužstvu a důstojníkům
v záloze lze povoliti podle §§ 100 a 105 branných
předpisů na jejich žádost z důvodů
jejich soukromých zájmů odklad cvičení
na příští rok; děje se tak na
př. u osob, jež prokáži ztrátu
času a značný náklad s nastoupením
cvičení, u studujících, jsou-li ve
stadiu zkoušek, i z jiných, zvláštního
zřetele hodných důvodů. Rovněž
připouštějí nové branné
předpisy, aby na odůvodněnou žádost
bylo přeloženo cvičeni žadateli na některé
období roku předcházejícího.
Těmito povoleními skýtá se uvedeným
osobám výhoda ze soukromých důvodů
jimi, požadovaná a je proto účelno aby
uplatily za ni přiměřenou dávku, jež
se stanoví sazbou od 20 do 50 Kč. Poznamenati sluší,
že ovšem dávku nebude lze předepsati tam,
kde by odklad cvičení byl povolen státním
(veřejným) zaměstnancům na žádost,
resp. návrh příslušného úřadu,
byl-li povolen z naléhavých důvodů
služebních, poněvadž nelze v takových
případech tvrditi, že povolení děje
se v soukromém zájmu strany, Chudé osoby
jsou ovšem od dávky osvobozeny.
K pol. 11. Povoleni přeloženi cvičeni
na jiné období téhož roku nebo u jiného
než příslušného útvaru děje
se rovněž výhradně na žádost
a v soukromém zájmu a k výhodě žadatelově;
je proto spravedlivé, že za takové povoleni
je povinen zaplatiti dávku; jež je stanovena pevnou
sazbou, a to ve výši 20 Kč.
K pol. 12. § 36 branného zákona stanoví,
že osoby; které dosud nesplnily řádné
odvodní povinnosti, mohou se oženiti jen výjimečně,
prokáži-li okolnosti zvláštního
zřetele hodné a obdrží-li povolení.
Povolení k sňatku potřebuji dále odvedeni,
kteří dosud nenastoupili presenční
služby, dále pak osoby v presenční službě
a vojenské osoby z povolání. Jest nesporno,
že udíleni povolení k sňatku děje
se v zájmu soukromém a proto je navržená
dávka odůvodněna; sazba její je pevná,
a to částkou 20 Kč.
K pol. 13. Podle § 12 branného zákona
může býti na žádost povolen čs.
státním příslušníkům,
vyhovujícím § 8 br. zák., t. j., kteří
jsou duševně a tělesně způsobilými
a dosáhli 17. roku věku svého, dobrovolný
vstup do čs. armády.
Tímto povolením poskytuje se uvedeným výhoda
v jejich vlastním zájmu, která je z velké
části žadateli požadována z toho
důvodu, aby měli dříve svoji služební
povinnost vykonánu; než kdyby byli odvedeni teprve
při pravidelných odvodech. Sazba navrhuje se jednotná,
a to částkou 10 Kč.
K pol. 14. Návštěvník zvláštních
vojenských kursů (jako na př. železničních,
dopravních [automobilových, leteckých]) může
žádati za vysvědčení o návštěvě
kursu (učiliště) ve vlastním zájmu
jako průkaz o vykonané praxi v jistém oboru,
jímž se může v civilní službě
prokázati. Totéž platí o těch
případech, kde žadatel žádá
o zvláštní potvrzeni o vykonané vojenské
službě (mimo doklady, jež mu vojenská
správa podle branných předpisů vydává).
Osvědčení toto slouží výlučně
k soukromému prospěchu žadatelovu a je proto
spravedlivo, aby za ně zaplatil dávku, a to pevnou
sazbou 10 Kč stanovenou.
K pol. 15. Podle § 78 branných předpisů
lze na řádně odůvodněnou žádost
povoliti brancům předčasné nastoupení
do presenční služby přede dnem všeobecného
zařadění nováčků. Důvody
jsou tu jedině rázu soukromého, takže
je spravedlivo za povolení požadovati dávku,
pevnou sazbou 20 Kč stanovenou.
K pol. 16. Při bezplatném zapůjčení
vojenského materiálu korporacím a osobám
pro účely, z nichž pro ně vyplývá
nějaký zisk nebo výhoda, je nesporno, že
zapůjčeni to se děje výslovně
ve prospěch žadatele a stanoví se proto dávka
odstupňovaná podle výše výhody
vyplývající pro žadatele, při
čemž se počítá i s výlohami
úředními (korespondencí se žadatelem).
K pol. 17. Zapůjčení koně vojenského
na revers (jež se děje podle sl. knihy K. III-3) i
koní dovoleneckých děje se v zájmu
strany, hlavně majitelů usedlosti, a stanovená
dávka je proto věcně odůvodněna;
o sazbě její platí totéž, co
bylo uvedeno ad 20.
K pol. 18. Vlád. nařízení č.
380/1921 Sb. z. a n., jímž se provádí
§ 24 br. zák., připouští možnost
povoliti zproštění podnikatelů a zaměstnanců
dolů, hutí a průmyslových podniků
od vykonávání činné služby
vojenské za mobilisace a ve válce.
Toto zproštěni děje se z valné části
v zájmu a ku prospěchu podniků průmyslových,
dolů, hutí a jest proto navržení dávky
odůvodněno. Dávka tato vybírati se
bude však teprve po vyhlášeni mobilisace, kdy
k faktickému zproštěni skutečně
dojde.
K pol. 19. Podle § 15 vl. nař. č. 380/1921
Sb. z. a n. ministerstvo národní obrany; vyslechnuvši
návrhy příslušných odborných
ministerstev, zařadí jednotlivé doly, kutě
a průmyslové podniky do zvláštního
seznamu podniků důležitých pra stát
a brannou moc. Podniky v seznamu uvedené mohou se domáhati
zproštěni svých zaměstnanců.
Zařadění do seznamu jest výhodou pro
podniky. Navrhuje se vybírání dávky
pro každý podnik aneb několik dolů,
hutí, závodů a ředitelství,
pokud mají samostatnou nebo společnou závodní
správu, a ne pro celou firmu.
Tak na př.:
Firma X má, jeden závod v městě A
a jeden v městě B; v obou zaměstnává
asi 2000 osob, z nichž bylo 41 zproštěno. Za
zařadění do seznamu a za povolené
zproštěni bylo by předepsati tyto dávky:
podle návrhu položky 23........ | 100 Kč, |
podle návrhu položky 22........ | 410 Kč, |
610 Kč. |
Dávku podle pol. 19 lze vybírati již v míru.
K pol. 20. Správy průmyslových podniků,
které žádají za odvolání
mobilisačního určení pro své
zaměstnance, aby mohly pak - v případě
kladného vyřízeni - podati žádost
o zproštění od vykonáváni činné
vojenské služby za mobilisace a ve válce, dlužno
podrobiti za poskytnutou jim výhodu dávce. I tuto
dávku lze vzhledem k povaze věci vybrati již
v míru.