Střední školy a učitelské ústavy.

Reforma, střední školy.

Vzhledem k pronesené stížnosti, že v Rakousku byla reforma střední školy v roce 1927 provedena, takže je obava, aby náš stať nezůstal pozadu za Rakouskem, dlužno upozorniti, že na reformě střední školy u nás se stále pracuje a že jako její první etapa byla v červnu 1927 provedena částečná změna osnov učebných, podle níž gymnasium a reálné gymnasium v nižším stupni splývá a na reformní reálné gymnasium vedle jiného zavádí se v posledních dvou třídách třetí jazyk moderní. Ježto, tento typ má společný nižší stupeň s reálkou, byl opět učiněn touto změnou další krok k sjednocení různých typů střední školy.

Reforma učitelských ústavů.

Požadovanou reformu učitelského vzdělání zamýšlí ministerstvo školství vzhledem k tomu, že nutno postupovati v rámci daných prostředků, provésti nejprve tak, že předběžně na místo učitelských ústavů zřídí se pedagogické akademie s jedním ročníkem pro učitele obecných škol a s dvěma ročníky pro učitele občanských škol. Vedle tohoto theoretického vzdělání se bude posluchačům dostávati praktického výcviku na přičleněných školách cvičných.

Počet středních škol a přebytek absolventů.

K pronesené stížnosti, že byly zřizovány střední školy o pře kot, třeba upozorniti, že na druhé straně byly nadbytečné školy rušeny, takže celkový počet středních škol, jak podrobné tabulky v důvodové zprávě k finančnímu zákonu obsažené ukazují, se nezvyšují. Vzhledem k pronesené obavě nad přebytkem absolventů sluší míti pozor na to, že průběhem osmiletého studia mnoho žáků do první třídy zapsaných odpadá; ostatně vždy poptávka regulovala tu i směr dalšího studia.

Katolické střední školy na Slovensku.

Františkánské gymnasium v Malackách a katolické gymnasium v Nitře jsou zřizovány v mezích zákonných předpisů a nutno je povoliti proto, že Slovensko má potřebu katolických gymnasií, jaké jsou ostatně v Praze pro Čechy a v Kroměříži pro Moravu, proto, že nutno dbáti toho, aby na Slovensku byl kněžský dorost vychováván doma, kdežto dnes namnoze studuje v cizině. Podotknouti jest třeba, že františkánskému gymnasiu v Malackách se od státu nedostává nijaké podpory.

Pastátňování.

Vzhledem k vyslovenému přání o pokračování v akci postátňovací je na místě upozorniti, že bude možno vzíti ji v úvahu, zvláště pokud se týče zemských středních škol moravských, až po provedení zákona o reformě politické správy.

Odborné školství.

Kompetence.

Námět, aby živnostenské, as ním přirozeně veškeré odborné školství, přeneseno bylo do působnosti ministerstva obchodu, odůvodňuje se hlavně přirovnáním ke školství zemědělskému, které jest prý v ministerstvu zemědělství lépe dotováno a opatřeno. O věci může býti různé mínění - stejnou otázku řešili při zákoně o odborném školství ve Francii, kde je přidělili v roce 1919 do působnosti min. obchodu, ale již v červnu roku následujícího přenesli je do ministerstva veřejného vyučování. Zvyšováním nákladu na toto školství až do jeho postátnění, jež jest konečným cílem ministerstva školství a národní osvěty, odpadnou snad důvody nynějších snah v tom směru.

Pokrok v odborném školství.

Není možno souhlasiti s projeveným názorem, že se v odborném školství nic nevykonalo. Stačí poukázati na výsledky četných výstav, které byly odbornými školami obeslány, stačí též poukázati na to, že i naše odborné školství uvádí se jako příklad velikého pokroku (na př. ve Francii), dále na zodbornění živnostenských pokr. škol, zřízení škol pro dívčí dorost, což vše svědčí o tom, že na tomto poli se udělalo tolik, kolik za daných poměrů bylo možno.

Systemisace na školách pro ženská povolání.

Bylo vytýkáno, že pro 76 škol jest systemisoyáno pouze 16 míst ředitelských. K tomu nutno upozorniti, že přijímání učitelstva těchto škol se děje postupně a že v příštích letech bude systemisace také těchto míst arciť jen v mezích povolených prostředků zvyšována.

Vysoké školy.

Obsazování stolic.

Při řízení za účelem obsazení uprázdněných stolic na vysokých školách státní školská správa ani v jediném případě nezamítala navržených kandidátů pro neznalost státního jazyka.

Stolice sociologie.

Státní správa školská uznávajíc důležitý význam sociologie neopomíjí starati se o to, aby tento předmět byl na vysokých školách zastoupen. Skutečně také na Karlově universitě v Praze jsou 2 řádné stolice sociologie, na Masarykově universitě v Brně 1 řádná a na Komenského universitě v Bratislavě 1 řádná stolice ve spojení s filosofií.

Reforma theologického studia a zkušební řády.

Na reformě theologického studia se pracuje tak, že jest v konečném stadiu řešení. Taktéž zkušební řády vysokých škol se projednávají.

Novostavby.

Zahajovací technické přípravné práce pro novostavby německé university v Praze mohly býti zahájeny teprve v nedávné době se zřetelem k nepříznivému stanovisku samotných vysokých škol.

Vysoká škola báňská v Příbrami.

Přesídlení vysoké školy báňské z Příbramě do Prahy jest předmětem šetření. Otázka tato bude řešena se stanoviska racionalisace a úspornosti vysokých škol. V tom směru předloženy budou v nejkratší době příslušné návrhy.

Politický ústav.

Svobodná škola politických nauk vstoupí v nejkratší době v život. Součástí této školy bude též škola žurnalistická.

Sociální péče o studentstvo.

Stavba německého studentského domova.

K projevenému přání, aby se ministerstvo školství a národní osvěty přičinilo o stavbu potřebného III. německého studentského domova v Praze, jako se stalo při stavbách kolejí českých, zejména koleje Masarykovy, se poznamenává, že ministerstvo školství žádných kolejí nestavělo, ani na jejich stavbu nepřispělo; stavby kolejí po převratu byly provedeny s použitím výhod zákona o stavebním ruchu. Ministerstvo školství přispívá kolejím jen na vnitřní zařízení a uděluje jejich chovancům tak zv. stipendijní místa. Těchto výhod dostane se právě tak novému německému studentskému domovu v Praze, jako se jich dostalo již existujícím německým kolejím pro posluchače vysokoškolské.

Vysokoškolský internát a akad. mensa v Bratislavě.

K poukazům na význam včasného vybudování vysokoškolského internátu a akademické mensy v Bratislavě, kde jest této instituce zapotřebí nevyhnutelně v zájmu státním, se konstatuje, že práce spolku, jenž si vzal za úkol vystavěti místo nedostatečného provisorního internátu v zahradě Schiffbeckově vyhovující kolej s akademickou mensou, pokročily tou měrou, že stavba koleje byla již zadána a že se započne stavěti v nejbližší době. Značným příspěvkem z Masarykova fondu a vlastními akcemi spolku jest zajištěna úhrada aspoň pro hrubou stavbu. Ministerstvo školství již přispělo na vnitřní zařízení koleje a přispěje podle rozpočtových možností i v příštích letech.

Národní osvěta.

Státní ceny.

Stran státních cen učinil ministr školství prohlášení, že budou v lednu 1928 vypsány dvě ceny pro německé umělce.

Kultus.

Náklad na kultus.

Výše státního nákladu kultového závisí u jednotlivých církví jednak na absolutní výši příslušníků - proto kat. kult dostává absolutně nejvíce - při čemž však podle posavadních zkušeností církve početně malé relativně mají více nákladů a více se proto dovolávají státního přispění, jednak pak na právním poměru církve k státu, zdali totiž má stát závazek církev dotovati a v jak četných směrech, nebo zdali se dostává církvi jen dobrovolných státních subvencí, neboť v tomto případě může se stát říditi spíše postačitelností svých finačních prostředků, nejsa vázán svou právní povinností vůči církvi. Důsledkem těchto podmínek je na př., že Slov. protest, církve, početně slabší, dostávají relativně více než katol. církev, a že Čsl. církev, ač je k ní stát jen částečně v závazném poměru, není - počítáno podle toho, co ze státního nákladu vypadne na jednoho příslušníka - na místě posledním, nýbrž uprostřed.

Náklad na kongruu.

Neutěšené požitkové poměry duchovenstva vedly stát nejdříve k povolování mimořádných státních příplatků, konečně pak nastala nutnost upraviti kongruu znovu zákonem č. 122/1926, při čemž šlo o to, aby dostalo se duchovním k jejich vlastním příjmům doplatku na existenční minimum, vzhledem na omezenost finančních prostředků státních ovšem skrovně vyměřené. Roční náklad na provedení zákona při jednání o něm objektivně odhadovaný, ukazoval na roční výši asi 35-40 mil. Kč, která byla v rozpočtu na r. 1928 také dodržena. Rozpočty let 1926 a 1927 efekt zákonem způsobený ještě nevykazují, ježto byly sdělávány dříve; min. financí hradilo v těchto obou létech náklad z pohotových prostředků finančních.

Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství.

Při jednání o rozpočtu ministerstva zemědělství pro rok 1928 správně hodnocen význam zemědělství pro náš stát a zvýšení rozpočtu ministerstva zemědělství bylo uznáno přiměřeným a věcně odůvodněným. V debatě byly dotčeny hlavně tyto obory agendy resortní.

Zemědělské školství.

Změněné poměry hospodářské po provedení pozemkové reformy vyžadují novou úpravu zemědělského školství. Vysloveno přání, aby zaveden byl vhodný typ zemědělských škol, který by rychle poskytl potřebné teoretické, ale hlavně praktické vědomosti a znalosti samostatným drobným zemědělcům. Otázka reformy zemědělského školství je projednávána ministerstvem zemědělství ve shodě s kruhy praktiků a profesorů na řadě anket. Jde o to, aby zemědělské školy jak formou, tak dobou studia i učební osnovou vyhovovaly co nejvíce potřebám praktických zemědělců.

Zavádí se i mimoškolská výchova zemědělců na.kursech a buduje se organisace zemědělského poradnictví.

K vznesenému dotazu konstatováno,, že rozlišování profesorů a učitelů na zemědělských školách děje se dle předepsaného předběžného vzdělání. Pro vyšší zemědělské školy a pro nižší hospodářské školy je předepsáno vzdělání vysokoškolské. Na takových školách působí jen profesoři. Pro nižší vinařsko-ovocnické školy, pro lesní hajné a hospodyňské školy není předepsáno vysokoškolské vzdělání, zde působí učitelé.

Zemědělské dělnictvo.

Bylo žádáno, aby poměrům zemědělského dělnictva věnovalo ministerstvo zemědělství větší-péči a vznesen dotaz o pracovních průkazech, úmyslem ministerstva zemědělství je předložiti parlamentu osnovu zákona, kterou by byly zavedeny legitimace pro zemědělské dělnictvo, podle nichž by byla zjištěna identita osoby a které by byly průkazem o tom, kde dělník pracoval.

Pracovní smlouvy zemědělského dělnictva všech kategorií řídí se v historických zemích z největší části směrnicemi sjednanými mezi organisacemi zaměstnavatelskými a zaměstnaneckými. Stejně je tomu, pokud se týče sezónního dělnictva ze Slovenska. Ubytování věnuje se značné, pozornost a případné nedostatky se po zakročení u zaměstnavatelů odstraňují. Celková úroveň zemědělského dělnictva značně se zvýšila a je v některých krajích lepší než úroveň drobných zemědělců-majitelů hospodářství. Další zvyšování úrovně zemědělského dělníka jest spjato se zvýšením rentability zemědělské výroby.

Meliorace.

Ku vyslovenému přání, aby urychleny byly regulační práce na řece Moravě, a aby bylo sděleno, zda se provede úprava levého břehu řeky Moravy, oznámeno, že věc je v projektu a je pamatováno na zvýšení hrází na levém břehu Moravy, které by byly ochranou území jižní Moravy i před největšími vodami. S Rakouskem, které na druhém břehu z valné části hráze již postavilo, provedeno příslušné jednání a docíleno dohody.

Výtka, že na subvencích melioračních participují převážně velkostatky, neodpovídá skutečnosti. Jsou-li velkostatkáři členy vodního družstva melioraci provádějícího, vylučuje ministerstvo zemědělství náklad spojený s melioraci velkostatkářských pozemků ze subvencování, takže podpory ze státního melioračního fondu účastní se jedině pozemky drobných a středních zemědělců.

Připravovaným zákonem o vodohospodářském fondu má býti získán potřebný finanční základ, aby práce související s technickou úpravou půdy bylo možno prováděti rychleji a soustavněji. V zájmu věci je, aby agenda vodohospodářská byla soustředěna a zjednodušena.

Komasační zákon.

Osnova nového komasačního zákona je založena na zkušenostech učiněných při provádění moravského komasačního zákona, ovšem je přizpůsobena nové organisaci veřejné správy.

Zastoupení v zemědělských radách.

Vysloveno přání o zastoupení všech kategorií zemědělců v zemědělských radách.

Soustředění zemědělců ve veřejno-právních zájmových organisacích považuje ministerstvo zemědělství za velmi účelné a správné.

Chystá proto osnovu zákona o změně volebního řádu do zemědělských rad, podle níž zemědělci od určité výměry půdy dostanou zastoupení.

K podnětu, aby řešena byla otázka místopředsedy slovenské zemědělské rady, bylo sděleno, že věc bude vyřešena při celkové úpravě osobních otázek v předsednictvu slovenské zemědělské rady, ku které musí dojíti po smrti předsedy poslance Dra P. Blaho.

Mimo uvedená vysvětlení podal ministr zemědělství ve svém exposé výklad o prostředcích zvelebení zemědělské výroby, jímž doplnil svůj výklad učiněný v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny. Zmínil se o opatřování hodnotných osiv, zřizování specielních čistíren na osivo při družstvech, akci opatřování osiv ušlechtěných pomocí státní podpory, zjednodušení sortimentu pěstovaných ječmenů, získávání imunní sadby bramborové, vzdorující rakovině, mořících stanicích a o akcích proti škůdcům na polních kulturách a stromoví.

Lesnictví.

oboru lesnickém bude nutno provésti unifikaci a kodifikaci služebních předpisů. V příštím roce budou zahájeny přípravy k zákonné úpravě jednotné péče státu o malý lesní majetek a pro budoucnost bude připravován návrh nového lesního zákona. Po přijetí nového zákona o prozatímní ochraně lesů senátem budou dokončeny odborné přípravné práce pro vydání vládního nařízení o hospodářských plánech lesních.

Hospodářské lihovarství.

V dalších vývodech poukázal ministr zemědělství na situaci hospodářského lihovarství, zejména lihovarů družstevních. Z celkového počtu 900 lihovarů je 256 družstevních lihovarů hospodářských. Tyto družstevní lihovary sdružují asi 14.000 zemědělců ze 2.050 obcí. Malozemědělci a rolníci do 50 ha mají účast 97% na lihovarských družstvech. Z toho polovina je zemědělců drobných do 10 ha výměry. Hospodářské lihovary družstevní mají velikou důležitost pro intensivnění hospodaření širokých vrstev malých a středních zemědělců v horských krajích. Rekonstrukci družstevních lihovarů během války zanedbaných nutno věnovati náležitou pozornost.

Své vývody zakončil ministr přáním, aby získáváno bylo porozumění veřejnosti městské a průmyslových středisk pro potřeby venkova a jeho zemědělství.

Státní lesy a statky.

Podrobnější údaje o rozpočtu podniku "Státní lesy a statky".

Některými pp. senátory vysloveno bylo přání, aby rozpočet podniku "Státní lesy a statky" byl podrobněji rozveden jednak podle jednotlivých hospodářských odvětví (lesy, statky, průmyslové závody), jednak podle jednotlivých ředitelství.

K tomu se podotýká, že podrobné vysvětlivky uvedeny jsou v důvodové zprávě k návrhu finančního zákona pro rok 1928 na str. 447-461, pokud jde o výsledky hospodaření jednotlivých ředitelstev státních lesů a statků, upozorňuje se, že požadované údaje lze nalézti v každoročním státním závěrečném účtu.

Kolektivní smlouvy s dělnictvem.

K vyslovenému přání, aby správa státních lesů a statků upravila svůj poměr k dělnictvu podle kolektivních smluv, se podotýká, že na státních statcích a v průmyslových závodech (cukrovary, pivovary, lomy, dílny, pily a pod.) upraven jest námezdní poměr výhradně podle kolektivních smluv.

Ustanovování úředníků v postátněných lesích.

K výtce, že v lesích převzatých v postátňovací lesní akci ustanovováni jsou úředníci české národnosti, kteří jsou prý nuceni vykliditi svá místa na Slovensku, se poznamenává, že všichni zaměstnanci se zabranými lesy převzatí zůstávají na svých místech bez ohledu na jejich národnost, pokud ovšem svojí službu řádně a poctivě zastávají. Uprázdní-li se některé místo pensionováním neb úmrtím (jako na př. u přednosty správy státních lesů v Horním Litvínově), rozhoduje o ustanovení nového úředníka jeho kvalifikace a osobní schopnost.

Zaopatření dělnictva na státních statcích ve stáří.

K výtce, že je nedostatečně postaráno na státních statcích o zaopatření dělnictva sestárlého a k práci neschopného, se podotýká, že v dřívější době nebylo ovšem o takovéto zaopatření postaráno, jelikož přesahovalo povinnost dřívějších majitelů dnešních státních statků. Přes to však správa státních statků poskytuje dobrovolně přestárlým a k práci neschopným dělníkům příspěvky formou milodarů, jež vyplácejí se ž běžného výnosu statků, ježto fondů k tomuto účelu není.

Kapitola 12. Státní pozemkový úřad.

Soběstačnost SPÚ.

Fondové hospodářství SPÚ.

Referent zdůrazňuje, že pozemková reforma jest soběstačná, neboť nevyžaduje od státu žádných nákladů. Zálohy, poskytované státem na krytí rozpočtových výdajů jsou mu v pravidelných lhůtách vráceny. Veškerá režie úřadu, tedy souhrn osobních a věcných nákladů, uhrazena jest zvláštní přirážkou, která jest zahrnuta do ceny přídělové. Tento rozpočtový náklad jest na příští rozpočtový rok o 1,736.210 Kč vyšší než v tomto roce. Toto nepatrné zvýšení režie úřadu jest jednak důsledek platového zákona, jednak důsledek zvýšeného nákladu na práce zaknihovací. Ovšem rozpočtová částka 28,427.565 Kč jest pouze zlomkem celého finančního hospodářství SPÚ., které spočívá ve fondech. Na tyto fondy poskytl stát celkem zálohu 150 milionů Kč, která má býti do 10 let vrácena, a jednou pro vždy dotaci 25 mil. Kč. Toto přispění státu jest nepatrné, zejména u srovnání s cizinou. Přídělci sami zajišťují náklady, které v celé řadě jiných států nese min. financí. A při tom jest reforma dílem celostátním, neboť zasahuje i do sféry městské a do veškerého hospodářského vývoje.

Seznam zbytkových statků a investiční úvěr.

Referent upozornil na podrobné údaje úřední zprávy SPÚ., obsažené v předloze fin. zákona ohledně přídělu vůbec, zajištění zaměstnanců, úvěru, reformy lesní, družstevnictví v poz. reformě prací závěrečných a j. Zdůraznil vydatnou úvěrovou pomoc 22 mil. Kč, která byla poskytnuta družstvům zaměstnaneckým a konstatoval, že úplný seznam zbytkových statků bude uveřejněn v celkovém díle o výsledcích póz. reformy. Liberální postup úřadu vůči žádostem vlastníků o souhlas k dalšímu, hypotekárnímu zavazení zabrané půdy umožnil jim další úvěr pět čtvrtí miliardy, z něhož téměř polovice byla věnována na činnost investiční. Jest to nový důkaz, že reforma neohrozila intensivní provoz velkozávodů před jich převzetím. Konečně klade referent váhu na účast venkovských živnostníků, průmyslových dělníků a bezzemků na přídělu půdy, čímž se urychluje proces vzájemného prolínání obyvatelstva venkovského.

President SPÚ. poukázal na úřední zprávu v předloze fin. zákona a na své podrobné exposé v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny. Pro pokročilou dobu věnoval hlavně pozornost různým dotazům, přáním a stížnostem, na něž podrobně odpověděl.

Zaknihování přídělu.

K dotazům o intabulaci přídělů sděluje, že přídělový komisař vypracuje přídělový elaborát dle obcí. Podle něho provede civilně-technická firma přesné zaměření v přírodě a vyhotoví společný plán pro kat. obec. Tento technický elaborát jest přezkoumán Státním pozemkovým úřadem a po zjištění, že všichni přídělci dané obce zaplatili, přistoupí se buď vlastními silami neb prostřednictvím advokátů a notářů k vyhotovení přídělové listiny a ke knihovní žádosti. Na technických operátech pracuje přes 300 civilně-technických firem a revisi jejich elaborátů provádí v úřadě 26 techniků. Řečník uvádí obtíže celé akce i dosažené výsledky.

Směrnice lesní reformy.

Lesní celky nesmějí býti drobeny a mnohé budou ještě zvětšeny, ježto různé komplexy přejdou často z rukou různých majitelů k majiteli jednomu, t. j. státu. Nelze ovšem přecházeti také požadavky obcí po arrondaci jejich lesních majetků a po přídělu drobných ploch, které se nehodí pro velké lesní hospodářství.

Úprava poměrů úřednictva SPÚ.

Provedení návrhů, předložených vládě ohledně povýšení úřednictva se zpětnou platností bude míti vliv na pořadí úředníků r. 1926 a proto nebylo možno v tomto roce správný pořadník ještě sestaviti. Stane se tak v nejbližších dnech bez ohledu na změny, které tímto jmenováním nastanou.

Seznam zbytkových statků.

Tento seznam bude vydán a to nejenom v odborné publikaci o poz. reformě, která byla ohlášena již v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny, nýbrž ještě dříve v úředním věstníku. President konstatuje, že na 80% těchto, objektů bylo přiděleno za vydatné účasti parlamentních činitelů, jak správního výboru, tak koaliční pětky či šestky.

Popřevratový poměr veřejnosti k velkostatku.

Vůči tvrzení, že po převratu nebylo animosity vůči velkostatkům, poukazuje na velkou netrpělivost drobného lidu a na zjevné výbuchy hladu po půdě, které se r. 1920 místy projevily v samovolném zabírání velkostatků.

Pohledávky vlastníků vůči SPÚ.

Vůči tvrzení, že stát dluhuje bývalým vlastníkům na miliardu Kč přejímací ceny, bylo konstatováno, že SPÚ. zaplatil okrouhle 96% přejímací ceny hotově a jen asi 4% mohl zapsati do náhradové knihy, poněvadž majetky převzaté byly namnoze tak zatíženy dávkami a daněmi a hypotekárními dluhy, že při soudním rozvrhu přejímací ceny byla tato namnoze vyčerpána těmito položkami přednostními.

Postup SPÚ. vůči minoritám.

Bylo také tvrzeno, že příslušníci národních menšin neúčastní se výhod póz. reformy v té míře, jako Čsl. zemědělci. Ani zákon, ani praxe reformy nečiní tu rozdílu. Zemědělská půda zabraná není také ovšem stejnoměrně rozložena v celém území.státním, zejména v jazykově smíšeném území převládají zabrané lesy, které se neparcelují. Připomenouti dlužno dále, že v prvních letech reformy byla v určitých oblastech státu vedena prudká kampaň proti poz. reformě, která byla vy lícována jako din protiprávní. Tehdy nebylo možno nutiti tyto obvody, aby se účastnily reformy takto kritisované.

Dnešní stav výkonnosti SPÚ.

Namítnuto bylo, že póz. reforma jest z 90% hotova a póz. úřad ještě rozmnožuje personál. lion statovati dlužno, že v historických zemích z 90% bylo skončeno převzetí a předání zemědělské půdy zabrané. Třeba ještě dokončiti příděl této půdy na Slovensku, lesní reformu v celém území státním a závěrečné pláce knihovní a j. rovněž v celém území státním. Poněvadž knihování přídělu v asi 6000 kat. obcích má význam pro umožnění hypotekárního úvěru přídělců, nelze s ním otáleti a jen pro tyto úkoly byl personál rozmnožen.

Chudé obce a lesní reforma.

K dotazu, zda při lesní reformě budou učiněny nějaké ústupky chudým obcím, snad i družstvům, bylo konstatováno, že lesní reformu nelze považovati za sociální opatření ku sanaci chudých obcí. Lesní hospodaření musí se říditi především osvědčenými zásadami lesohospodářskými. Obcím bude lze vyhověti dle místních poměrů případným přídělem menších celků, neb na Slovensku také event. přeměnou lesa v půdu zemědělskou a v pastviny, kde budou k tomu věcné důvody. Každá spekulace. s lesní reformou bude odmítnuta.

Služební poměr zaměstnanců zbytkových statků.

Na stížnost, že bývají propouštěni zaměstnanci, trvale přikázání zbytkovým statkům, bylo sděleno, že případy svévolného propuštění, SPÚ. stíhá. Zaměstnanci nesmějí však se domnívati, že v žádném případě nemohou býti propuštěni, i když jest podstatný důvod, právně uznaný. Této otázce sociální věnuje se plná pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP